Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat - RGB/S-Video/SCART/Pelit/DVDt/TV

  • Viestiketjun aloittaja Duff
  • Aloituspäivämäärä
Mulla ei ole valopistoolia, mutta luulen että se toimii niin, että ps2:lta tuleva komposiitti signaali kytketään ensin valopistooliin josta tulee toinen piuha tuohon scart liittimeen.

Ainakaan minä en saanut tuosta RGB kaapelin keltaisesta liittimestä mitään kuvaa ulos. Olen kokeillut hevnetin ja anttilan RGB kaapeleilla.
 
RGB vs. s-video

Elikkäs, osaiskos joku neuvoa piuhanpätkän hankinnassa. Olen kyllä lukenut kaikki aikaisemmat viestit, mutta.. Onko RGB+regionX -yhdistelmä käypä, eli toimiiko scart todella RGB-tilassa ilman vihreää kuvaa, vai "huijaako" regionX signaalin komposiittina scartin läpi? Tarkoituksena olisi saada mahdollisimman hyvä kuva, etenkin DVD-käyttöä silmälläpitäen. Toisaalta katsoin tänään verkkokauppa.com:ista s-video johtoa, löytyi Interact Pro-Series -piuha, hintaa 84mk.. Eli onko RGB-kuva sen väärti että jaksaa puljata regionX:n kanssa, verrattuna s-videojohtoon?
 
Re: RGB vs. s-video

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan cisco
DVD-käyttöä silmälläpitäen... onko RGB-kuva sen väärti että jaksaa puljata regionX:n kanssa, verrattuna s-videojohtoon?

Sanoisin, että s-videopiuhalla dvd-kuva on vallan mainio, erittäin hyvä suorastaan. Peleissä rgb taas hakkaa s-videopiuhan mielestäni selvästi. DVD-käytössä RGB:n edut ovat ainakin täällä käydyssä keskustelussa osoittautuneet riidanalaisiksi. (Vakiofraasina on ollut "ero on havaittava huipputelevisioissa, halvemmissa/normaalihintaisissa saattaa asia olla päinvastoinkin")

Eli kyse on siitä, puljaatko mieluummin s-piuhan ja rgb-piuhan välillä vai puljaatko regionx:n kanssa.

Näköjään puljaamaan joutuu joka tapauksessa, ellei tyydy peleissäkin s-videotasoon (mikä on ihan varteenotettava vaihtoehto sekin). Ja onhan olemassa vielä pikku kolvausoperaatiolla suoritettava rgb-fix, jota en kuitenkaan suosittele, kun en ole uskaltanut sitä omaan koneeseenikaan viritellä.
 
Tilasin hevnetin RGP piuhan , mutta eipä tullu mieleen että se vois olla lyhyempi ku aito piuha. Onko kaikki muutki rgp piuhat lyhyempiä kuin originaali piuha? mulla pitäs olla just ton alkuperäsen mittane tai masiina jää keskelle lattiaa.pitänee palauttaa rgp piuha ja ettiä jos pidempää löytys jostai eli kertokaa jos tiedätte mistä löytäs
 
Voiko?

Voiko playstation 1 (ei psone mutta silti aika uusi) rgb johtoa käyttää ps2 kanssa eli onko se sama mitä myydään kaupoissa ja parantaako se sitä dvd kuvaa. Aion myös ostaa sen region x laitteen joten siitä vihreydestä ei ole haittaa. En voi testata sitä johtoa vielä ku saan ps2 konsolin vasta jouluna ;)

Eli onko tuo etes rgb johto, toisessa päässä on se lätyskä mikä menee pleikkariin ja toisessa päässä on punainen,valkoinen ja keltainen johto erikseen mitkä menevät semmoseen scart hommaan. :confused:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kymysyksiä..

Onko ps2;sen takana scart-liitäntää, minkä kautta saa digiboksin kiinni. Kysyn sen vuoksi, kun olen hankkimassa 28" widetelkkua, jossa on vain kaksi scarttia. Toinen menee vhs-videolle. Toinen kysymys: miten ps2:sen pelit näkyy esmes. tolla 28" widellä. Tuleeko minkäänlaisia raitoja reunoille/ylä- ja alanurkaan?
 
Re: Voiko?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Venom
Voiko playstation 1 (ei psone mutta silti aika uusi) rgb johtoa käyttää ps2 kanssa eli onko se sama mitä myydään kaupoissa ja parantaako se sitä dvd kuvaa. Aion myös ostaa sen region x laitteen joten siitä vihreydestä ei ole haittaa. En voi testata sitä johtoa vielä ku saan ps2 konsolin vasta jouluna ;)

Eli onko tuo etes rgb johto, toisessa päässä on se lätyskä mikä menee pleikkariin ja toisessa päässä on punainen,valkoinen ja keltainen johto erikseen mitkä menevät semmoseen scart hommaan. :confused:

Sen saman johdon saa PS2:den mukana eli älä turhaan osta sitä!
 
Jos televisiossasi on kaksi scart-liitäntää sekä erillinen S-VHS liitäntä on todennäköistä että toinen scart -liitännöistä tukee S-VHS:ää. Näin on ainakin omassa 32" fiilipsissäni. Ohjekirja jopa mainitsee ettei S-VHS sigunaa saa syöttää yhtäaikaa etulevystä ja scartin kautta. Liitännöillä ei taida olla kilpavarausprotokollaa...

Sitepack
 
S-Video/Scart-sovitin

No hankinpas se minäkin tuon ihmeellisen Sonyn kapistuksen (jotkut saattavat kutsua myös nimellä PlayStation 2). Innostushan oli arvatenkin alkuun todella suuri, kunnes huomasin innokkaan myyjän myyneen minulle rgb-kaapelin sijaan kalliimman s-video-piuhan. No enpäs ollut edes kotiin asti päässyt, kun riensin vaihtamaan. Myyjä väitti kivan kovaan, että kyllähän se minunkin televisiooni kävisi. Sanoi, että siinähän on sovitin mukaan. No eikun kotiin avaamaan innokkaana paketteja. Eihän sieltä tietenkään mitään sovitinta löytynyt. Minua oli jälleen vedetty höplästä ja myyjä todennäköisesti kyherteli tyytyväisyydestä myytyään minulle kalliimman piuhan. Piuhaa en kuitenkaan takaisin liikkeeseen enää lähtenyt viemään.

Mikä nyt eteen? Minulla oli televisiooni sopimaton s-video-piuha, enkä siis ainakaan vielä saanut toivomaani kuvan parannusta. Mielessäni kävin läpi lähes kaikki mahdollisuudet uuttaa televisiota myöten. Sitten huomasin VPD:n myyvän sivuillaan S-Video/Scart-sovitinta. Hintakaan ei ollut kuin 45mk. Mietin itsekseni siinä hetken, että olisiko tuo minulle oikea ratkaisu. Nopea vilkaisu tänne (ehkä liian nopea, pahoittelen), löytyisikö haluamaani keskustelua. Saattaa vain löytyäkin, mutta hätäinenhän minä olen ja eikun heti utelemaan uuden aiheen muodossa. Kysynkin nyt teiltä "ammattilaisilta", kannattaako minun ostaa tuollainen sovitin vai käydä liikkeessä vaihtamassa piuha? Heikkeneekö kuvanlaatu sovittimen kautta merkittävästi? Itseäni ei ainakaan oikein innostaisi alkaa vaihtelemaan rgb:n ja s-videon välillä. Vai onko ratkaisu sittenkin Region X? Kovin tuntuu kalliilta, kun DVD:eitä tulen kumminkin verrattaen vähän katsomaan ja jos katsonkin, katson lähinnä tämän alueen leffoja. Kertokaahan siis aloittelijalle, mitä tehdä.

Saattaa olla melkoisen huono avaus tänne foorumiin, mutta jostainhan se on kaikkien aloitettava. :)
 
Svideokaapeli + sovitin on oikein hyvin toimiva ratkaisu.
Sovitin ei heikennä kuvanlaatua, ja s-videokaapelilla kuvanlaatu on huomattavasti parempi kuin koneen mukana tulevalla.

Mutta varmista (tv manuaalista) että tv:si tukee s-videosignaalia, muuten svideokaapelin kautta et saa kuvaa edes scart sovittimen avulla. Scart sovitin on vaan siihen tarkoitukseen jos sulla ei ole telkussa sellasta pientä pyöreää svideoliitäntää, vaan svideo on takana scart liittimessä.
 
tyhmä kysymys

olen vasta hankkimassa ps2:sta, joten mitä se
tarkalleen ottaen tarkoittaa se "vihreä" kuva?
 
Lue FAQ:a:

"Vihreä kuva taas johtuu lisävarusteena saatavasta RGB-Scart -piuhasta (tai vanhasta PSX:stä nykäisty), joka ei toista DVD:tä kunnolla. Vain pelit toimivat.

RGB-Scartin DVD-ominaisuudet on rampautettu, koska RGB:n mukana ei saa siirrettyä Macrovisionin kopiosuojausta. DVD:t olisi ollut liian muka helppo kopioida nauhalle/kovalevylle, joten tämä estettiin pilaamalla kuva teknisesti. Doh, RGB:tä nauhoittava toiminto on vain ammattilaitteissa ja RGB-antoja on taas monissa tavallisissa DVD-vemputtimissa.
(kiitos Jani Pataselle selvityksestä)"
 
Onpas ilo huomata, että aloittelijaakin jaksetaan opastaa :). Kiitokset myös moderaattorille, joka siirsi viestini tähän ketjuun ja avasi silmäni. Ketjusta löytyy paljon hyvää tietoa. Ehkä ensi kerralla olen kärsivällisempi ja jaksan lukea muutkin viestit.

Missäs se manuaali taas olikaan? Eikun etsimään sitä. :)
 
Mites toi Region x toimii jos on käytössä se Anttilasta saatava RGB-piuha (audio/video-reiät keskellä) joka peleissä toimii RGB:llä ja DVD:itä katsottaessa komposiitilla? Eli osaako ko. piuha + Regio x näyttää tällöin leffatkin RGB-signaalia hyväksikäyttäen? (ja ilman tota vihreyttä..?) Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan...
 
Re: tyhmä kysymys

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mjkr
olen vasta hankkimassa ps2:sta, joten mitä se
tarkalleen ottaen tarkoittaa se "vihreä" kuva?

No se tarkoittaa tarkalleen ottaen sitä, että kuva on vihreä. Niinkuin sellainen ruohonvärisensävyinen.
 
Osaakos joku neuvoa mua. Olen nimittäin ostanut Konlsolinetistä innovation merkkisen rgb piuhan, ongelma on se että sä jättää palkit ylös ja alas kuvaruutuun. tietääkö kukaan miten vian saisi korjattua?
 
Lainassa ollut RGB piuha paransi kyllä kuvaa mutta kuva muuttui liian tummaksi eikä sitä voinut säätää tarpeeksi hyväksi.
Muissa telkkareissa piuha toimi täydellisesti...

Joten kumpi pitäisi vaihtaa tv vai RGB piuha?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cursor
Osaakos joku neuvoa mua. Olen nimittäin ostanut Konlsolinetistä innovation merkkisen rgb piuhan, ongelma on se että sä jättää palkit ylös ja alas kuvaruutuun. tietääkö kukaan miten vian saisi korjattua?

Mulla oli alussa sama ongelma (tosin Hevnetistä tilatulla RGB-johdolla). Syyksi paljastui TV:n asetukset, eli omassa 28" Nokiassani pitää säätää vision-näppäimen takaa kuvaformaatti manuaalisesti 4:3 suhteiseksi. Oletuksena oli Auto joka jätti isot palkit kuvan ylä että alareunaan.
 
Ylös Bottom