Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat - RGB/S-Video/SCART/Pelit/DVDt/TV

  • Viestiketjun aloittaja Duff
  • Aloituspäivämäärä
driver ja Paolo: oletteko nyt varmoja että tv:nne tukee RGB:tä?
Itselläni ei tukenut ja sain näkyviin RGB-piuhalla pelkkää komposiittikuvaa. Vaihdoin telkkaria.
 
Ainakin jos telkkarissa selailee kanavia siellä on Av1 Av2 ja RGB. Voiko muka RGB signaali muuttua komposiitiksi? Tolla mun piuhalla kyllä parani kuva aika huomattavasti joten vaikuttaa mystiseltä.
 
RGB-johdossa kulkee myös komposiitti. Itseasiassa komposiitissa kulkee synkkasignaali, jota RGB-signaali käyttää. Yhdessä johdossa kulkee tunnistussignaali töllöä varten, joka kertoo onko kyseessä RGB vaiko komposiitti. Jos televisio ei tunnista RGB:tä, tämän tunnistussignaalin jännitearvolla ei ole mitään virkaa ja ruudulla näkyy komposiitti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan horna
driver ja Paolo: oletteko nyt varmoja että tv:nne tukee RGB:tä?
Itselläni ei tukenut ja sain näkyviin RGB-piuhalla pelkkää komposiittikuvaa. Vaihdoin telkkaria.

No mun telkkari on pari kuukautta vanha Sony Wegahäläpä
laajakuva, luulis että toi tukis mokomaa... ^_^
 
Onkos kukaan testannut GetMoreSun:in RGB - kaapeleita ?
Niiden uusin kaapeli on "DVD - RGB CABLE PRO" jota ennen ilmestyi "RGB CABLE PRO", tarkoittaisikohan tämä sitä että ensiksi mainittu näyttäisi leffat ilman vihreyttä? Jos näin on niin pitänee hankkia, kai sen nyt pitäis Pelienkin kanssa toimia.

http://getmoresun.com
 
Koaksiaalikaapeli coax/tos??!?

Ostin vahvistimen, jossa ei ollut kuin yksi digiaudio -sisäänmeno, joka oli koaksiaalikaapelilla (digi coax). Onko olemassa sellaista koaksiaalipiuhaa, jossa toisessa päässä on coax-kaapelin liitin ja toisessa tos? Tai yleensä optista kaapelia, jonka liitännät kävisi pleikkariin ja mun vahvariin? Ainakaan tos-liittimeen bebekissä ein ollut saatavilla oikeanlaista adapteria.

Auttakaa miestä mäessä, suututtaa jos täytyy lähteä vaihtamaan vahvistin moisen mokan takia...
 
Re: Koaksiaalikaapeli coax/tos??!?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Squallion
Ostin vahvistimen, jossa ei ollut kuin yksi digiaudio -sisäänmeno, joka oli koaksiaalikaapelilla (digi coax). Onko olemassa sellaista koaksiaalipiuhaa, jossa toisessa päässä on coax-kaapelin liitin ja toisessa tos? Tai yleensä optista kaapelia, jonka liitännät kävisi pleikkariin ja mun vahvariin? Ainakaan tos-liittimeen bebekissä ein ollut saatavilla oikeanlaista adapteria.

Auttakaa miestä mäessä, suututtaa jos täytyy lähteä vaihtamaan vahvistin moisen mokan takia...

Valitettavasti ei ole sellaista piuhaa, jossa toisessa päässä olisi optinen liitäntä ja toisessa koaksiaali. Tarvitset adapterin, joka muuttaa optisen signaalin sähköiseksi. Verkkokauppa (www.verkkokauppa.com) myy tällaisia adaptereita varsin edullisesti (23.80 euroa). Tuotteen numero on 6357 (Delta Adapter). Tämän lisäksi tarvitset vielä sekä optisen kaapelin adapterin ja ps2:sen väliin sekä koaksiaalikaapelin adapterin ja vahvarin väliin.
 
s-video caapelin adapteri

kuinka paljon adapteri huonontaa kuvaa?vai onko lopputulos selkeästi parempi kuin komposiitilla?
 
Ps2 optinen kaapeli, liitäntätyyppi?

Voiskohan joku selventää optisten kaapeleiden liitäntätyyppejä, ja yleensä onko niitä edes yhtä enempää? Käytin hakua, ja löysin jonkun toslink -tyypin.

Tarkoituksena olisi kytkeä ps2:n vahvariin, mutta tuo kaapelin liitin-tyyppi ihmetyttää, toslink vai joku muu plugi...:confused:
 
Re: Ps2 optinen kaapeli, liitäntätyyppi?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Palle
Voiskohan joku selventää optisten kaapeleiden liitäntätyyppejä, ja yleensä onko niitä edes yhtä enempää? Käytin hakua, ja löysin jonkun toslink -tyypin.

Tarkoituksena olisi kytkeä ps2:n vahvariin, mutta tuo kaapelin liitin-tyyppi ihmetyttää, toslink vai joku muu plugi...:confused:

No oikeastaan en ole törmännyt kuin kahteen eri optiseen liitäntään eli toslinkiin ja miniplugiin. Yleensä laitteet liitetään toisiinsa toslinkilla, miniplugia käytetään paljon ainakin kannettavissa minidisc soittimissa. Yhtään vahivistinta joka ottaisi vastaan optistaminiplugia en ole nähnyt.

Jos ajatellaan yleensä digitaalista liitäntää niin tulee mukaan vielä ainakin toi koaksiaali. Tosin PS2:ssa ei ole kuin optinen lähtö digitaalisille äänille.
--
Nib
 
Re: rgb-piuha

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan sledge
onko ihan sama minkä rgb -piuhan hommaa, onko niissä mitään
laadullisia eroja

Kyllä niistä eroja löytyy! Tänään ostin hevnetistä 9 eurolla RGB kaapelin enkä ole kuvanlaatuun kyseisellä kaapelilla täysin tyytyväinen... Ensinäkin tummissa kohdissa taustalla näkyy menevän valkoinen viiva ja toiseksi samaan aikaan kun pelaa ei pysty vaihtamaan TV kanavien puolelle koska taustalla näkyy kokoajan pleikkari kuva. Eikun huomenna palauttamaan! En osta hevnetistä enää mitään :mad:
 
Re: Re: rgb-piuha

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Vainukoira


Kyllä niistä eroja löytyy! Tänään ostin hevnetistä 9 eurolla RGB kaapelin enkä ole kuvanlaatuun kyseisellä kaapelilla täysin tyytyväinen... Ensinäkin tummissa kohdissa taustalla näkyy menevän valkoinen viiva ja toiseksi samaan aikaan kun pelaa ei pysty vaihtamaan TV kanavien puolelle koska taustalla näkyy kokoajan pleikkari kuva. Eikun huomenna palauttamaan! En osta hevnetistä enää mitään :mad:

Tuosta valkoisesta viivasta en tiedä, mutta tuo pleikkarin kuvan näkyminen on useimpien (ellei kaikkien ? ) TV:iden ominaisuus RGB:tä käytettäessä, eli piuhan vaihto tai palautus ei siihen auta. Ei Hevnet-RGB-piuha toimii omassa Finlux 32" widescreenissä aivan samoin (eli pleikkari pitää sammuttaa, jotta voi katsoa TV-kanavia).
 
Re: Re: Re: rgb-piuha

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Veke


Tuosta valkoisesta viivasta en tiedä, mutta tuo pleikkarin kuvan näkyminen on useimpien (ellei kaikkien ? ) TV:iden ominaisuus RGB:tä käytettäessä, eli piuhan vaihto tai palautus ei siihen auta. Ei Hevnet-RGB-piuha toimii omassa Finlux 32" widescreenissä aivan samoin (eli pleikkari pitää sammuttaa, jotta voi katsoa TV-kanavia).

Mulla oli sama ongelma kun omistin vielä Finluxin mutta DVD-soittimen kanssa. Pleikkari on kiinni S-videolla ja sillä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia, ei tosin enää DVD:lläkään (eli RGBlla) kun ostin Sonyn. Mun mielestä kaapelin vika ei ilmene tollasena ongelmana, yleensä ne on häiriöitä eli toi valkoinen viiva saattaa johtua siitä.
--
Nib
 
mulla on juuri tuo samainen hevnetistä ostettu krbg-kaapeli ja kyllä mun grundigin paskalla pystyy kattoon telkariakin vaikka ps2 on päällä. jos kattoo tekstitv:tä niin siinä näkyy taustalla se pleikkarin kuva. Eikä DVD:t edes näy vihreinä! Mistäköhän se johtuu?
 
Siitä ettei signaali tule perille RGB-muodossa. Katselet todennäköisesti tavallista komposiittikuvaa...siis tämä syynä siihen etteivät DVD:t näy vihreinä.
 
RGB-kaapeli+RegionX+PS2:sen DVD-ohjain=paras ratkaisu???

Nyt sellainen kysymys teille tietoa omaaville ja jotka ovat asiaa ehkä kokeilleet. Luettuani satoja viestejä näiltä sivuilta ja analysoituani niitä suht hitaassa pääkopassani heräsi mieleeni ajatus ... Olisiko minun tapauksessani paras ratkaisu PS2:sen DVD ja peliominaisuuksien suhteen seuraavanlainen? Elikkä... Minulla on yli vuoden vanha PS2 (ensimmäinen myynnissä ollut erä tämä tiedoksi siltä varalta että jos uusimpiin konsoleihin on tullut muutoksia!) ja se on toiminut moitteettomasti. Mutta nyt olen siis viimeinkin päättänyt ottaa härkää sarvista ja ryhtyä investoimaan varusteisiin jotka antavat paremman kuvanlaadun. Telkkarini on Saloran 28 tuumainen ja jotain 4 vuotta vanha ja tukee S-Videota ja RGB:tä scartin kautta, scartteja on kaksi takana ja yksi tukee siis näitä kahta. Sitten äänimaailmaa varten minulla Philipsin stereot joissa on sisäänrakennettu Dolby Surround Pro Logic-dekooderi ja ne viis kaiutinta ja äänet on mielestäni kuulostaneet ihan tyydyttäviltä katsoessani DVD-leffoja tai pelatessani pelejä...eli kaikista kajareista kuuluu ja ääni "kiertää" esim helikopterin lentäessä leffassa. Ja sitten itse asiaan... ajattelin että jos tällainen paketti ois paras: RGB-kaapeli joka tulis siis pleikkarista TV:n scarttiin (paras kuva?)...Region-X-levy jolla sais ohitettua sen vihreyden (DVD:tä katsoessa)...ja sit PS2:sen DVD-ohjain koska kuulin et siin on mukana jokin uus ajuri ja et toimintoja ois lisää ja tietysti se että voi ohjata kaukolla. Niin ja sit sellainen kysymys että mistä sellanen RGB-kaapeli josta sais jotenkin vedettyä kaks piuhaa pun. ja valk. sinne stereoitten reikiin...eli mielessäni olis kaapeli jossa siin scart osassa ois esim. pari reikää näille johdoille..vai millainen se RGP-kaapeli ees on? Ja mik versio tästä RegionX:stä se pitää olla jotta toimis? Ja mistä kannattaa ostaa nämä vehkeet tai tilata? Ajattelin että sais kaikki samasta paikasta. Kertokaa kokemuksii jos vastaavia ratkaisuja on joillakin käytössä. Kiitos kaikille jotka jaksavat vastata!:):confused: PS: Jos jotain tärkeää jäi minulta kertomatta esim. laitteistani niin kysykää lisää, vastaan mielelläni jotta saisin hankittua ne parhaat mahdolliset vehkeet...:)
 
Olet ihan oikeilla jäljillä. En osaa sanoa, onko RGB-piuhassa erilliset äänipiuhat, jotka voi tökätä joko Scart-sovittimeen tai omiin stereoihin. Näin on ainakin S-Video-piuhassa ja PS2:n mukana tulevassa komposiittivideopiuhassa.

Datelilta on tulossa juuri sinulle sopiva paketti. Tuon lisäksi tarvit siis vain Sonyn oman DVD-kaken.

Kaupaksi voin suositella tuolle meidän bannereissa kiertäviä kauppiaita. Sinne on valikoitunut aika hyvä kasa kohtuullisen edullisia ja luotettavia kauppiaita, ainakin ylläpidon kokemukset ovat erittäin hyviä. Huonoille kauppiaille emme edes myy banneritilaa :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore

Datelilta on tulossa juuri sinulle sopiva paketti. Tuon lisäksi tarvit siis vain Sonyn oman DVD-kaken.

Maanantaina 21.1.2002 PS2-lisätarvikkeita valmistava englantilainen Datel tuo myyntiin uuden DVD Advance-paketin. Pakettiin sisältyy RGB-johto,langaton kaukosäädin ja uusin RegionX-ohjelmisto joka mahdollistaa RGB-toiston lisäksi myös kaikkien alueiden DVD-elokuvien katselun.

Eli ei tarvitse ostaa kaukosäädintä jos ostaa ton datelin paketin
 
Mutta tuossa Datelin paketissa oleva kaukosäädin tuskin on Sonyn alkuperäinen, joten uusia DVD-ajureita ja niiden mukana tulevia uusia ominaisuuksia ei tuosta paketista siis saa.
Itse ostaisin ehdottomasti Sonyn kaukosäätimen.
 
Ylös Bottom