Vastaus: Kännykät
Mihin tutkimustuloksiin tämä toteamus mahtaa perustua? Tuollainen käyttäjä ei osta iPhonea eikä mitään muutakaan kallista high-end laitetta.
Sen sijaan yritysmaailmassa yleisimpiä Symbian laitteita, eli Nokian E-sarjan laitteita, hyödynnetään oman kokemukseni mukaan melko kattavasti. Sen takia, ja osittain myös Symbian kehityksen aiemmasta jäykkyydestä johtuen
Saattaahan se perustua johonkin tutkimustulokseen, tai saattaa olla perustumatta. Tavikset ostelee kytkykaupalla nimenomaan noita high-end laitteita. HTC Desire löysi aika varmasti tiensä muidenkin kätösiin kuin harjaantuneiden ammattilaisten.
Yritysmaailmassa ollaan onneksi herätty näkemään muitakin merkkejä kuin Nokiaa. Se, että Noksua ollaan paljon käytetty, ei tarkoita että käyttäjät olisi niihin tyytyväisiä. Symbian sovellusten kehittäminen ja ylläpito on sekin ollut pakollinen paha, koska Suomessa muun merkin ehdottaminen ei ole aikaisemmin mennyt läpi. Yritysmaailmassa esimerkiksi Windows Mobile -puhelimien erinomainen integrointi Windows-työpöytäkoneiden ja palvelimien kanssa on merkittävä etu. Muualla maailmassa nähdään metsä puilta, mutta täällä Nokialandiassa ollaan puuhasteltu eri sääntöjen mukaan.
Paras selain on [...] ei jätä käyttäjää pulaan millään sivustolla [..] kokonaistoiminnassa tuo on mitä mainioin mobiiliselain.
Pointti ei ollut se, että sivut jäisi näkemättä Safarilla tai jollain muullakaan hyvällä selaimella.
Ns. kehittyvillä markkinoilla
Näillä alueilla ei puhelimen valmistaja saa kansainvälistä huomiota ja arvostusseikkoja. Kehittyvät markkinat ei ole softan kehittäjän paratiisi. Näillä Nokian alueilla Samsung ja RIM kasvattaa nopeasti markkinaosuuttaan. Samsungin mukana Android nostaa osakkeita siellä.
Niin varmaan kun sovelluksia ei ole muille tarjolla. Mikä uutinen tuo oli?
Kirjoitin: "Kuvaavaa on myös se, että nämä 20000-30000 iPhonistia käyttävät moninkertaisesti enemmän sovelluksia
ja nettiä kuin sadattuhannet S60 käyttäjät."
Mitä niillä älypuhelimilla tehdään erilaista kuin tavallisella kalikalla? Käytetään sovelluksia ja nettiä! Niin se vaan nyt menee, että monta kertaa pienemmällä markkinaosuudella varustettu valmistaja on huomattavasti otollisempaa kohdetta softan tekijöille ja myyjille.
App Store
Date: July 14, 2008 (avajaisviikko)
Available apps: 800
Downloads to date: 10,000,000
Date: June 7, 2010
Available apps: 225,000+
Downloads to date: 5,000,000,000+
Mitkä on Ovi Storen vastaavat luvut?
Olen perehtynyt, mutta tässä ei ole kyse minun mieltymyksistäni
On tässä sen verran, että pelkältä Nokia pohjalta ei välttämättä ole kovinkaan hedelmällistä yrittää osoittaa Nokian ylivertaisuutta joka osa-alueella....
Kosketusnäyttö on aivan hanurista, oli se sitten mitä tekniikkaa edustava vain, tietyissä käyttötilanteissa ja käyttäjäryhmissä.
Rakennusmiesten ja yksikätisten ei tarvitse vaivautua... löytyyhän niitä erikoisia tilanteita.
Aasiassa kosketusnäyttöjä on käytetty runsaasti ennenkuin tekniikka tuli ryminällä Amerikkaan ja Eurooppaan. Siellä kosketusnäyttöjä halutaan käyttää.
Itse taas pidän iTunesia yhtenä surkeimmista sovelluksista koskaan, ja käytettävyydeltään kammottavana viritelmänä.
iTunesin toiminta kotikentällä (Mac) etenee kuin rasvattu, Windowsin puolella on petrattavaa. Millainen on Ovi Suiten Mac-sovellus?
Voisit heitellä noihin väitteisiin hieman faktojakin mukaan, muuten nuo jäävät vain heitoiksi.
Heittoja ne onkin ja sellaisia saavat ollakin. Googlen kuvahaulla löytää käppyröitä. Ja voithan toki rivakkana miehenä aloittaa ja laitella lähteitä omille jutuille.
Kehuit Ovi Storeen tehtyjen softien julkaisunopeutta. Kommentoin: Jos niitä vähäisiä sovelluksia vielä syynättäisiin tiukalla seulalla kuten kilpailijoilla, jäisi ne vähätkin softat julkaisematta.
Matkaa on vielä Applen storen lukuihin, mutta ei se ihan tyhjänäkään makaa.
No onhan tuota matkaa. Kun kilpailijoihin verrataan, kyllä se käytännössä tyhjänä makaa.
Loppuun muutama käppyrä.
Apple responsible for 99.4% of mobile app sales in 2009
http://static.arstechnica.com/iphone/app_store_pie_chart_640.png
Flickrin tilastoja
http://img10.imageshack.us/img10/2049/flickrcamerausage.jpg
Feb 2010
http://www.readwriteweb.com/images/app_store_price_comparison.png
http://www.readwriteweb.com/images/app_store_size.png
http://www.readwriteweb.com/images/app_store_growth.png
Aug 2009
http://www.ubermind.com/about/news/wp-content/uploads/Smartphone_2009Q2_AppsPlatform.png
http://www.ubermind.com/about/news/wp-content/uploads/Smartphone_2009Q2_DevsPlatform.png
http://www.ubermind.com/about/news/wp-content/uploads/Smartphone_2009Q2_UsagePlatform.png
(Nokiaa ei USAssa monesti kelpuuteta tilastoihin, koska sen osuus on mitätön)
Nokia-inho leviää
18.6.2010
Jo ennen keskiviikkoista tulosvaroitusta Nokia oli eurooppalaisanalyytikoiden inhokkiosake.
Ei näkyvyyttä, ei markkinaosuutta, ei arvoa osakkeella. Wall Street lyö edelleen tahdin globaaleilla sijoitusmarkkinoilla.
Jos puhelin ei herätä intohimoa, Nokia voi heittää hyvästit tuotteiden yläsegmentille ja keskittyä kehitysmaapuhelimiin, joissa keskeinen toiminto on taskulamppu.
Nokia ottaa takapakkia monella rintamalla. Yhtiö menettää markkinaosuutta, sen tuotteiden keskihinta jää ennustettua alemmaksi ja heikentynyt eurokin kalvaa yhtiön tulosta. On surkeaa, että Nokia selittää vuodesta toiseen samoin perustein samaa ongelmaa.
Yhtiö reagoi hitaasti. Erään teorian mukaan dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon, kun hälytyssignaalin matka hännänpäästä aivoihin kesti liian kauan. Sopii toivoa, ettei Nokialla ole dinosaurusongelmaa. Kun yhtiöstä alkaa virrata huonoja uutisia, ne jatkuvat pitkään. Massatuotanto, mittakaavaetu, ylivoimainen jakelukoneisto olivat pitkään Nokian valtit. Mutta onko niiden kääntöpuoli kankeus ja komiteamainen työskentely?
Nokia-inho leviää - Talouselämä