Vastaus: Kännykät
Aika tuollainen Linuks-harrastajan perinteinen näkemys, avoimmuus ennen käytettävyyttä.
Ei suoranaisesti. Jos käytettävyys olisi täyttä p*skaa, niin ei kelpaisi. Puhun siis itse koko ajan N900:sta, en Symbian laitteista, vaikka S^3 ei ole lähelläkään sitä vanhaa Symbiania, mitä monet tykkäävät haukkua vaikka sujuvasti kaikki tunnutaan niputtettavan yhden Symbian-mörön taakse. N900:ssa ei valikkokahlauksia ole, eikä hidasta responsiakaan.
Jo näppäimistön puuttuminen on monessa tilanteeessa todellinen käytettävyyden tappaja puhumattakaan siitä, että joka ikiseen pikkuasiaan joudut kahlaamaan sivukaupalla ikoniviidakkoa löytääksesi erillisen sovelluksen, tai nähdäksesi tulleet sähköpostit joudut käynnistämään sovelluksen erikseen, etkä näe yhteenvetoa esim. työpöydällä. Tämä on siis se UI-konsepti, joka oli jo Windows 3:ssa ja muistaakseni aiemmissakin. Tekninen toteutus on eri asia, mutta iPhonen UI-konsepti on suorastaan muinainen.
Esimerkkinä vaikkapa N900:n Kontaktit-osio, johon on integroitu kaikki kontaktitiedot, puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet, sosiaalisen mediat tunnukset (facebook) pikaviestitunnukset ym. ja josta näet heti kuka on on-line esim. Skypessä, Windows Livessä, Facebookissa tai Gtalkissa jos olet itse online.
Keskustelut-osio puolestaan yhdistää kaiken tekstimuotoisen kommunikoinnin yhden henkilön kanssa samaan streamiin riippumatta mitä kanavaa käytettiin. Voit jatkaa keskustelua saumattomasti samasta UI:sta vaikka siirtotie välissä vaihtuisi SMS:stä Skypeen Windows Liven kautta Facebook-chattiin. Tätä varten piti sovellushallinnasta asentaa Windows Live plugin, mutta muuten kaikki oli valmiina. Muilla laitteilla joudut asentamaan n+1 softaa, ja siltikään ei ole lähelläkään N900:n käytettävyyttä tässä asiassa, koska kaikki ovat erillisiä integroimattomia softia.
Puhelin-osasta taas voit samasta käyttöliittymästä soittaa tavalliset puhelut tai Skype-puhelut (ml. videopuhelut). Ei tarvetta hakea asentaa softaa ja hakea valikoista erillistä sovellusta taas tähänkin asiaan.
Apple olisi näistäkin tehnyt kustakin 15 minuutin shown omassa konferenssissään ja maailman olisi haukkonut henkeään uskomattomista innovaatioista ja edistyksestä käytettävyyden saralla, mutta Noksu ei vaan tätä peliä ole koskaan osannut. Yksi suuri ongelma Nokian ongelmavyyhdissä on ollut kykenemättömyys markkinoida omia vahvuuksia ja ylipäätään nostaa esille tuotteiden oikeasti hyviä ominaisuuksia ainaisen pikselimittaamisen sijaan. Ehkä jo iPhone 5:een Apple innovoi nämäkin asiat mukaan.
Käytettävyys on myös sitä, että se sopeudutaan käyttäjän tarpeisiin, ei toisinpäin. Erityisesti iPhone lähestyy asiaan siitä suunnasta, että siihen mukaudutaan, ei toisinpäin. Se on tosin ollut Applen filosofia aina, Applella tiedetään paremmin miten minä haluan laitettani käyttää. Joillekin kelpaa, joillekin ei.