Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kerro unestasi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joohanh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kerro unestasi!

Männä yönä näin näyn, jossa kaverin kera istuimme jossain kapakissa tiskillä tilaamassa kisajuomaa, kunnes kaveri huomasi kaverinsa kävelevän ohi ja huikkasi tälle: "Hei Leija-Spede!".
Tämä morjensti takaisin ja jatkoi matkaansa. Jatkosta ei ole mitään muistikuvia.

Onkohan tullut kenties liikaa viihdyttyä tällä foorumilla, kun moiset asiat tunkevat jo uniinkin.

PS. Leija-Spedelle terkkuja vaikken miekkosta tunnekaan :p

Sangen mielenkiintoinen artikkeli liittyen uniin ja peleihin

www.livescience.com/culturevideo-games-control-dreams-100525.html

Ja artikkeliin liittyen näin kerran unen jossa kävelin yhtäkkiä pimeää käytävää pitkin ja tajusin kaksi asiaa;ensinnäkin tajusin että tämä uni on varmasti painajainen ja toiseksi tajusin että tämähän on vain unta ja tietysti yritin herätä siitä.
No, vaikka kuinka yritin en herännyt ja paniikki oli lähellä kun omat jalat liikkuivat tahdottomina kohti edessä olevaa ovea kohti.
Sitten keksin jotain niin tavallista että oli kummallista kun ei se heti pälkähtänyt päähäni.Toisin sanoen laitoin silmät kiinni unessa.
Ja kumma kyllä se toimi! Jalat liikkuivat edelleen ja mutta en nähnyt mitään.
Pidin tätä pupu-taktiikkaa yllä hetken aikaa ja odotin milloin olisin turvallisen matkan päässä painajaisestani.
Sitten avasin silmät ja siinähän se painajainen seisoi ja tuijotti minua ja heräsin heti.

Toissa päivänä aamulla oli kyllä todella outo fiilis. Näin unta että olin hahmo jossain pelissä ja ohjasin siinä itseäni. Tiedostin myös jollain tasolla olevani unessa. Kenties joku lucid-unen kevytversio ym. :P Ennen ei ole tällaista tapahtunut, vaikka lähes joka yö paljon tapahtumarikkaita unia näänkin.

Mieleen painuvan unesta teki tosiaankin se, että koska ohjasin itseäni pelissä, pystyin myös hallitsemaan itseni liikkeitä unessa. Kontrolli rajoittui kuitenkin vain liikkumiseen ja päätöksiin. Maisemat, tapahtumat, viholliset ym. tuli kaikki alitajunnasta.

Olin pimeässä hylätyssä kerrostalossa keskellä yötä, jossa vilisi vihuja aseiden kanssa ja rauhallisina hetkinä kuun valossa näkyi kun huoneiden ja käytävien perillä vilahteli tummia varjoja. Tunnelma ei kuitenkaan ollut ahdistunut, koska tiesin olevani unessa. Jos näin jonkin varjon vilahtavan johonkin huoneeseen niin yritin mennä perään katsomaan, että mikä se oli. :P

Hassu yksityiskohta jäi unesta mieleen ja tästä huomaa, että en aivan täysin ymmärtänyt unen ja valvetilan eroa... Tiputin yhdessä taistelutilanteessa piponi maahan ja jatkoin sitten jonkin aikaa matkaa ilman sitä, kunnes minun oli lopulta se palattava hakemaan takaisin. Syynä oli, että en halunnut kadottaa sitä uneen, koska en voisi sitten käyttää sitä enää valveilla. :D

Tämä kokemus sai kyllä innostumaan lucid-unista. Jos sitä yrittäisi tietoisesti saada taas sellaisen unen kun muutenkin näkee todella paljon unia ja muistaa ne vielä aamulla.

Näin kyllä niin kummaa scifi-fantasia unta että ei mitään rajoja.

Seurailin ensin ihan ensimmäisestä persoonasta tätä unta, juoksin jonkinlaisessa linnassa karkuun jotain tummaa tai mustaa lohikäärmettä. No jotenkin siitä joidenkin ihmisten kanssa päästiin karkuun linnan sisällä sijaitsevaan huoneeseen, joka osoittautui olevan osa SUKKULAA! Tässä vaiheessa uni muuttui minulle ulkopuoliseksi, jossa vain tarkkailin hahmoja, itse en ollut enää mikään näistä ihmisistä.

Noh, avaruuteenhan sitä goottifantasiasta sitten hypättiin ja kävi ilmi, että se lohikäärme oli vain ottanut toisen olomuodon ja seuraili niitä ihmisiä (en muista minkä näköinen, jokin varjomainen hahmo). Jostakin syystä pystyin neuvomaan nuo ihmiset jonkin voimanlähteen luo, taisi olla jokin planeetta josta he kaivoivat esiin voimakuution tai vastaavan. Se sitten suojeli heitä siltä pahalta. Eräässä vaiheessa ryhmän jäsen kuitenkin huomasi, että kuutiokaan ei ollut hyvä suojakapine, vaan vaati ns. uhreja (en muista tästäkään että miten tai miksi) muistaakseni se liittyi vain siihen, että se aiheutti hirveää henkistä tuskaa aluksessa/sukkulassa oleville. Kaiken lisäksi se oli integroitunut jotenkin siihen alukseen ja ei päästänyt ulos mitään elävää.

No eräässä vaiheessa unen päähenkilö sai selville, että eräs naisjäsenistä ei ollut kestänyt tuota kipua, vaan oli päättänyt leikata itsestään osan irti, eli ns. tunnepuolen kehostaan ja aivoistaan ja muutti sen osan itsestään robotiksi. En muista oliko kuutio jotenkin osallinen tähän. Mikä oudointa saatoin tuntea tuon ihmismiehen tuskan, kun hän sai selville mitä nainen oli tehnyt, eli ilmeisesti jotain rakkausdraamaakin oli ilmassa. Tuosta surullisena, mies päätti antaa keskustietokoneen ottaa myös itsestään osan ja antoi sen korvata itsestään tunnepuolen.

Tuon kaiken seurauksena kuitenkin he pääsivät kuution kimppuun ja saivat rikottua/purettua sitä sen verran, että pääsivät alukselta karkuun, vaikka eihän siitä enää kummallekkaan ollut mitään hyötyä. :o

Ei saatana...

Olin unessani jollain kallionrinteellä. Takana ei näkynyt mitään muuta kuin peltoja, taloja ei ollut missään. Katsoin eteeni, ja keskellä merinäköalaa oli pienen pieni saari, jossa oli varasto. Hetken päästä olinkin sillä saarella. Aukaisin varaston oven, ja olin taas kalliolla. Takana oli tällä kertaa pelkästään taloja. Edessä oli yllätys yllätys saari, jossa oli varasto. Pääsin taas jotenkin kyseiselle saarelle, jonka jälkeen avasin varaston oven. Sieltä tuli strutsi, joka lähti kävelemään veden päällä. Tässä vaiheessa huomasin olevani unessa. Tarkoitus oli ratsastaa strutsin selässä meren ylitse, ja yritinkin huutaa strutsille, että odottaisi ja ottaisi minut kyytiin, mutta jotenkin sanoin, että "Lihaveijari, meillä on tomaatteja." Strutsi ei kuunnellut vaan jatkoi kävelemistään kohti kalliota. Uneksi kun tämän älysin, lähdin juoksemaan strutsin perään, mutta ilman varoitusta tämä kääntyi ja nielaisi minut. Olin tämän jälkeen taas kalliolla - edessä merinäköala, saari ja varasto. Katsoin taakseni jossa oli saatanan iso strutsitarha. Varastoon menin taas, aukaisin oven ja heräsin. Sitten tuli se kummallisin ja pelottavin kohta.

Kun avasin silmäni, näin pitkän, tumman miehen kävelevän pois sänkyni luota. Yritin lähteä perään, mutta en voinut tehdä mitään, aivan kuin olisin halvaantunut. Silmät liikkui ja kuulin askelia, mutta raajat ei liikkunut minnekkään. Parinkymmenen sekunnin päästä rupesin istumaan sängylleni ja kävin tarkastamassa kaikki huoneet ja kaapit. Pelotti aivan helvetisti. Kellään samanlaista kokemusta?

Silmät liikkui ja kuulin askelia, mutta raajat ei liikkunut minnekkään.
Viittaa vahvasti unihalvaukseen, joka aiheuttaa mm. hallusinaatioita.
Asiasta enemmän tekstiä mm. wikipediassa

Itse en ole unihalvausta kokenut, mutta ystäväpiiristä löytyy henkilö, joka kärsii vaivasta.
Muutamaan otteeseen ollaan asiasta keskusteltukin ja sen johdosta toivonkin, ettei tuota tarvitsisi kokea.
Kauheinta on kuulemma se, että kun tietää ettei voi itse tilanteelle mitään ja hengittäminen on erittäin vaikeata.

... jotenkin sanoin, että "Lihaveijari, meillä on tomaatteja."
*tipahtelee tuolilta*

Peukut päivän parhaasta absurdista heitosta! :D

Toissayönä näin unta, että Tietokone-lehden toimittaja Tero Lehto oli laittanut läppärinsä webbikameralla kuvaaman videon nettiin. Ei siinä muuta, mutta nettiin olikin päätynyt jokin harjoittelupätkä, jossa mies ensin sähelsi sen kameran kanssa aikansa, ja siinä tiimellyksessä lopulta pikku-Terokin pulpahti housuista esiin. Siinä kohtaa lopetin katsomisen ja ryntäsin irkkiin kertomaan, että ota nyt Tero aika helevetin äkkiä tuo video pois julkisesta netistä.

(Unelle löytyy tosin ihan looginen selitys; olin pari iltaa aiemmin miekkosen kanssa käyttänyt Skypen videopuhelua, ja alitajunta sitten hieman remiksasi tapahtumia - ja lisäsi yhden peniksen...)

Kun avasin silmäni, näin pitkän, tumman miehen kävelevän pois sänkyni luota. Yritin lähteä perään, mutta en voinut tehdä mitään, aivan kuin olisin halvaantunut. Silmät liikkui ja kuulin askelia, mutta raajat ei liikkunut minnekkään. Parinkymmenen sekunnin päästä rupesin istumaan sängylleni ja kävin tarkastamassa kaikki huoneet ja kaapit. Pelotti aivan helvetisti. Kellään samanlaista kokemusta?

Hieman samanlainen kokemus löytyy itseltäni teinivuosien takaa. Heräsin yöllä selälläni siihen, että tunsin painoa rintani päällä. Hetken päästä tuntui siltä kuin joku olisi alkanut kuristaa niin kovaa ettei henki kulkenut. Olin täysin halvaantunut koko tilanteen ajan enkä nähnyt tai kuullut mitään.

Koko painajainen kesti noin 10 sekuntia, kunnes loppui aivan yhtäkkiä. En uskaltanut nukkua enää sinä yönä, enkä vielä tänä päivänäkään pysty nukkumaan selälläni. Oli meinaan paskat housuun päräyttävä kokemus, joka tuo kylmät väreet aina kun kerron tästä.

T: Liikaa kauhuleffoja nuorena?

Kyseessä on ollut unihalvaus.

Itsekkin koin muutama vuosi sitten vastaavan. Mummoni (levätköön rauhassa) pää leijui sängyn ja seinän välissä kunnes laskeutui alas sängyn alle. Sänky oli siis seinässä kiinni ja muutamia senttejä oli vain rakoa siinä, mutta hyvin se sinne hävisi. Muistan itsekkin olleeni silmät auki, mutta en kyennyt liikkumaan vaikka kuinka yritin. Jonkin ajan kuluttua pääsin istumaan ja silloin ahisti ja pelotti myös ihan hemmetin kovaa. Onneksi tuon jälkeen ei ole tullut kyseisiä tapahtumia.

EDIT: Hidas, Vinnie kerkesikin jo.

*tipahtelee tuolilta*

Peukut päivän parhaasta absurdista heitosta! :D

(Unelle löytyy tosin ihan looginen selitys; olin pari iltaa aiemmin miekkosen kanssa käyttänyt Skypen videopuhelua, ja alitajunta sitten hieman remiksasi tapahtumia - ja lisäsi yhden peniksen...)

Todellakin tipahtelin myös ja repesin heti tuolla Tomaatti heitolle :D

Kuten myös Teikäläisen tuloa housuista ja peniksen lisäykselle :D
Joten kiitoksia molemmille herroille päivänpiristykestä.

Kellään samanlaista kokemusta?

Spookia touhua totta tosiaan. Pahin oli just sellainen kokemus, että tuntui kuin ei olisi pystynyt liikkumaan, tosin en kyllä edes yrittänyt. Ja tuohon kun lisää kokemuksen siitä, että muutama henkilö istuu sängyn laidalla, niin voila. Tuli kyllä huonosti nukuttua tuo yö, kun tuli mietittyä vielä pitkään, että mistä oikein oli kyse.

Ja mitä tuohon "Lihaveijariin" tulee, niin ei hemmetti mikä letkautus. Nyt jos ensiyönä tulee strutseja vastaan, niin saatta olla että repeän lopullisesti lainattuun sanavalmiuteeni. XD

Edit: Niin ja kuten Magenkin unihalvauksessa, niin myös meikäläisen tapauksessa nuo ylimääräiset paikalla olijat paljastuivat loppujen lopuksi kuolleiksi sukulaisiksi. Tuo on kyllä niin seko juttu että huhhuh.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Itse olen joskus kans "halvaantunut" unessani, mutta mitään hengitysvaikeuksia ei ole ollut. Nuo unet olivat ns. abduktio unia, joissa makasin tietoisena paikasta, nousten ilmaan makuuasennossa. Silmiäni tässä unessa en saanut auki, vaan silmien avaamisen yrittäminen tuotti vaikeuksia ja kipua. Luonnollisesti en raajojanikaan kyennyt liikuttamaan. Tässä unessa olin valon ympäröimä (silmäluomien läpi näkyi kirkkaus) ja tilanne oli todella uhkaava, vaikka mitään en nähnyt. Ja tuo uni tosiaan on toistunut useasti, jopa monia kertoja peräkkäin nuoruudessani. :mad:

Näin unta, että olin sekä Darth Vader että Jigsaw - samaan aikaan. Unessani, noh, enpä tiedä, viitsinkö edes lähteä kertaamaan. :confused:

Eli kyseessä ei siis ollut mikään "märkä uni" feat. Vader und Jigsaw? :D

Meikäläisen normi unessa on vähintään ainakin edellä mainittujen herrojen tasoisia ilmentymiä. Ja märkyyttä riittää useimmiten siinä määrin (milloin missäkin mielessä), että pitää olla kahluuhousut. :D

Eli kysymykseesi "Liikaa kauhuleffoja nuorena?" voin melko lailla vastata myöntävästi. Viime vuosina tuo unien/painajaisten näkeminen on tosin vähentynyt aikalailla. Ehkä parempi niin.

Noh, märkyys oli aika kaukana. Eikun löytyihän sitäkin. Perhana, jos nyt kerran paljastin unen asetelman, paljastetaan saman tien sitten juonikin.

Olin ensin Darth Vaderina joissain häissä, jotka järjestettiin elokuvateatterissa. Häissä oli aluksi myös tuttujani, mutta se unohtui pahistelun alettua. Täällä sitten viekottelin jonkun nuoren neitokaisen Pimeän Voiman eli Forcen (tm) avulla mukaani, varmaankin yksinkertaisesti siksi, että olin Darth Vader ja paha. Nainen tuli (vapaaehtoisesti) mukaani aivan kauhistuttavaan testilaboratorioon, joka olikin keittiöni (shame on you, mielikuvitus), jossa ymmärsin olevani myös Jigsaw. Loogisena tuloksena päätin upottaa likan jotain virusta (tm) sisältävään altaaseen, josta tämän sitten piti kaivaa vastalääke (tm).

Hölmömpää ja näin jälkeenpäin mietittynä helpottavaa hommassa oli se, että en nauttinut touhusta yhtään, vaan samaan aikaan tarkastelin ikäänkuin kolmannesta persoonasta tapahtumia aivan kauhuissani. Onneksi loppu oli onnellinen, sillä ilmeisesti päästin tyttöparan lähtemään ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa.

Minulla ei ole oikeastaan mitään painajaisten ja muiden sairasteluiden näkemistä vastaan, riittääpähän sitten pohdittavaa seuraavana päivänä.

unia tulee nähtyä liikaakiin. Yleisin unistani on se että kuolen koska teen virheen. Siis tämä on jo sairasta, virheestä rankaistaan kuolemalla? Pakko muuttua perfektonistiksi? No jaa. K-18 unet harvinaisia, joskus mukavia. Mutta sitten tulee niitä märkiä ja aivan päättömiä unia, mitä ei haluaisi edes muistaa. Jos mielikuvitukseni on NIIN rivo niin hakeudun hoitoon hetimmitan.

Eräs asia mikä kanssa ihmetyttää on se että olen joskus unissani päässyt peliin. Esim olen pelannut MW2:sta niin että olen ollut jossain virtuaali todellisuudessa. Siitä tiedän että kyseessä oli MW2:koska välillä siirryin kolmanteen persoonaan ja näin itseni. Tosin alue missä olin ei ole koskaan ollut mikään peli kartta vaan joku oikea paikka. Mysteeristä on myös se että en koskaan osu. Siis en koskaan, aina unissanbi ammun ohi vaikka vauvakin osuisi siitä kohtaa. Ja sittenkun yritän puukottaa niin sekään ei osu!?!?! Lagaako päässäni? Ja ainakun kuolen herään putoamisen tunteeseen. Miljoona kertaa herännyt samaan ja silti sydän hakkaa julluna, en vain totu siihen.

Unihalvauksia en ole koskaan kokenut, onneksi. Nyt kun kehuskelen sillä niin varmaan ensyönä kuolen oikeasti sydänkohtaukseen, Karma's a bitch. Kuumeuneni muistan aina. Siinä ei ole mitään järkeä, mutta mä vaan juoksen ja sit en tiiä enää mitään, ja sit tulee hirveä pelontunne enkä tiiä mitä pelkään ja kohta näen jonkin pallomaisen esineen ja se paisuu sairaalloisenkokoiseksi ja kun se räjähtää niin herään aivan hirveässä paniikissa?

AHAA, nyt tulikin mieleen. Kun olin pieni niin näin toisenlaisen unen kuumeisena. Kärmeet söi mua elävältä ja se "sattui" aivan helvetisti. Sitten kun heräsin sohvalta niin olin halvaantunut, yritin kuljua/rääkyä äitiä apuun, mutta en pystynyt. En voinut liikkua, en voinut tehdä mitään, henkikään ei kulkenut.

Jännä muistella mitä kaikkea on unenihmemaassa nähnyt/tavannut. Kuolleita en ole koskaan nähnyt. Nyt kyllä kerroin taas niin paljon että ihmiset pyörittelevät silmiään...

Eräs asia mikä kanssa ihmetyttää on se että olen joskus unissani päässyt peliin. Esim olen pelannut MW2:sta niin että olen ollut jossain virtuaali todellisuudessa. Siitä tiedän että kyseessä oli MW2:koska välillä siirryin kolmanteen persoonaan ja näin itseni. Tosin alue missä olin ei ole koskaan ollut mikään peli kartta vaan joku oikea paikka. Mysteeristä on myös se että en koskaan osu. Siis en koskaan, aina unissanbi ammun ohi vaikka vauvakin osuisi siitä kohtaa. Ja sittenkun yritän puukottaa niin sekään ei osu!?!?! Lagaako päässäni? Ja ainakun kuolen herään putoamisen tunteeseen. Miljoona kertaa herännyt samaan ja silti sydän hakkaa julluna, en vain totu siihen.

noh...Unen sisältöön vaikuttaa aika paljon se mitä teet päivisin. Eli suosittelen vähentämään sitä sun cod nolifettämistä.

ps. vaikuttaakoha se, ettet koskaan osu hereillekään mihkään codissa siihen, että et osu unissasi?

Näin täs lähiaikoina semmosta unta että mun mopo olis päässy katsastuksesta läpi. (tosiaan nyt se pitäis katsastaa et saa kilvet takas). Se uni tuntu niin todelliselta että sitten aamulla heräsin tosi hyvän tuulisena ja jonkun parin minuutin päästä olin sillee "hitto! se oliki uni!":(

Toinen samantyylinen oli et faija tuli huoneeseen ja löys mun vesipiipun. (En oo viittiny sanoo sille siit viel). Sit sille se sopi et mul on se ja kun mä heräsin nii taas hetken pääst vast tajusin et se oli unta:D.

Nii ja mäki näin kerra mw2 unen. Menin nukkuu vast joskus 6 ku pelasin hyväl kaveriporukal netis. Sen näki selvästi et mappi oli afghan. Eka mul meni tosi hyvin, sain kahessa rundissa stealth bomberin. Mut sit ku pistin sen kolmannel rundil nii en pystyny liikuttaa sitä mun pelaajaa ku käsi oli jotenkin älyttömän kipee ja oudos asennos. Iha ku olis ollu ranne solmus? Sit heräsin ja käteen sattu aika paljo, jotenki veri ei kiertäny tai jotai.

Näin unta, että Raptorin Izmo tuli aamuvarhaisella hotellihuoneeseeni, ja kotvan kuluttua JuFo III tuli sinne myös ja kätteli mua. Siinä kohtaa heräsin.

Vai oliko se unta sittenkään?

Ylös Bottom