Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kerro unestasi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joohanh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kerro unestasi!

Viime yönä näin unen, jossa olin kotosalla koiran kanssa ja yhtäkkiä kämppä oli täynnä käärmeitä, hämähäkkejä ja skorpioneja. Yritin parhaani mukaan listiä otuksia ja suojella koiraani, mutta yksi skorpioni pääsi sitä pistämään. Muistan kuinka riipaisevalta se tuntui, kun koira "teki kuolemaa" sen jälkeen. Olin aivan raivon vallassa ja revin kärmeksiä osiin paljain käsin ja murskasin kaiken minkä eteeni asettui.

Uni oli varsin outo, sillä moisia en muista juurikaan nähneeni. Kun heräsin katsoin puhelintani. Muija oli laittanut viestin ( ovat mökkeilemässä koiran kanssa ) että koiraa on kai pistänyt jokin, koska sen naama on vähän turvonnut. Oli aika shokeerava tilanne, kun juuri moisesta unesta oli herännyt :o

Varoitus K18-materiaalista:

Olen aina nähnyt samankaltaista unta täysin pienestä lähtien.. Unissa mm. esiintyy kuolleita ihmisiä jotka on silvottu, kävelen niiden päällä, syön ihmisiä elävältä tai sit minut syödää elävänä, verta, suolia, lihaa.. Sellaisia minun unet ovat olleet jo alle 5 vuotiaasta lähtien..

Viimeksi muokannut moderaattori:

Minä näin yhtenä yönä aika ihmeellistä unta.Jokin olento jahtasi minua pitkin poikin ja taustalla soi lady gagan alejandro.Tämä todistaa,että lady gaga on demoni laama :O

Sitten yhtenä toisena yönä näin,että oli joku mies jossain amerikan saarella (kait havaiji) ja meren toisella puolella räjähti ydinpommi! Mies oli turvassa,mutta paineaalto tuntui saarelle asti.

Sitten kolmas oli tällainen: näin unta Children of bodomista kun ne on valmistautumassa keikkaan.Roope puhui jotain appelsiineista,että ne pitäis saada loppumaan ja sit roope ja alexi viritti kitaroitansa ison telkkarin ja youtuben normi D vire videon avulla Ihan outoo???

Tuli tästä unihommasta mieleen viimeöinen uni, yleensä en paljon muista unia mutta tän vielä muistan. Olin jossain reissulla ulkomailla armeijajoukkueeni kanssa, ja kun palasimme sieltä kasarmille huomasin että reppujani ei ole missään eli ne on jääny sinne ulkomaille lentokentälle. Olin sit aika paniikissa kun harjoitukset olivat alkamassa ja minulla ei ollu mitään varusteita. Aika monet unet on liittynyt armeijaan esim. olen joutunut käymään sen uudestaan tai jotain sotahommaa. Liekkö jotain traumoja jääny siitä ajasta. :D

Aika monet unet on liittynyt armeijaan esim. olen joutunut käymään sen uudestaan tai jotain sotahommaa. Liekkö jotain traumoja jääny siitä ajasta. :D

Tämä on aika yleistä intin käyneelle. Minullakin on ollut intin jälkeisinä vuosina monia inttiunia. Useimmiten ne koskevat tilannetta, jossa joudun / pääsen (tarpeeton yliviivataan) takaisin palvelukseen, vaikka tiedänkin jo käyneeni sen. Viimeaikoina näitä ei ole näkyillyt tosin.

Mun yleisimpiä unia on, että eukko jakaa toosaasa jokaiselle. :D Aamulla sitte aina kerron tosta unesta, että mikä hitto siinä on, että annat unessa kaikille, mutta päivällä sulta saa kerjätä. :D
Tai, että mut hakataan tai muuten vaa tapetaan. Enkä siis kannata väkivaltaa, enkä oo koskaa ees tapellu kenenkää kanssa, jossei lasketa sitä, että kaveri joskus 20 vuotta sitte ärsytti mua ku heitettii dartsia ja oli mun vuoro heittää ja viskasin täysiä tikan sen reiteen... :D

Joo just luin ihan mielenkiinnosta onko tuo yleistäkin ja löysin artikkelista:

"Armeijaan aina uudelleen kouluun paluuta läheisesti muistuttavassa unessa joudutaan takaisin armeijaan. Paitsi itse intti, myös sinne paluuta käsittelevä uni on armeijan käyneille miehille jaettu kokemus.Armeija on Revonsuon mukaan tyypillinen toistuvan unen aihe: se on paineita aiheuttava elämänvaihe, josta vain harva nauttii täysin siemauksin. Se aiheuttaa stressiä, koska armeijassa epäonnistumisen seuraukset voivat olla vakavammat kuin siviilissä.Armeijateema on tuttu Janille, joka unessaan joutuu armeijaan aina täysin varoittamatta. Kenellekään tutulle ei pääse kertomaan, kuinka on käynyt, eikä sotilaspassia löydy mistään. Aluksi sitä kuvittelee, että homma on selvä, koska pakkohan sen edellisen kerran on näkyä armeijan dokumenteissa. Kun todisteita ei löydy, alkaa epäuskon ja epätoivon sekoitus ottaa vallan. Pohjimmiltaan auktoriteetteja kunnioittavana ja joustavana sitä lopulta lopettaa ryppyilyn ja ajattelee, ettei tämä nyt maailmanloppu ole. Jos vaikka edellisestä käynnistä olisi apua toista kertaa varten."

Tuohan on suoraan kuin jostain mun unista, aika ihmehommaa nuo unet. Sit oli vielä juttua:

"Unessa käydään läpi kauheimpia ja pahimpia mahdollisia asioita ja tilanteita sekä sitä, miten niissä toimitaan. Unessa treenataan selviytymistä kiperästä tilanteesta", selvittää Revonsuo."

En ois ikinä kuvitellu että unet toimis noin, tuohan on aika mielenkiintoista juttua, aika viisas koneisto nuo aivot. :D

Itse näin erittäin epämiellyttävää unta tuossa yksi yö. Materiaali ei sovi välttämättä kaikille. :)

Jäin jonkin kumman sotilasjuntan vangiksi, ja he leikkoivat minusta palasia. Jalasta ja varpaista pikku palasia ensin ja sitten kävivät genitaalialueen kimppuun. Kummaa tässä oli se, että varsinaisesti mitään hirveitä tuskia tuossa tilanteessa minulle ei koitunut (lähinnä etäistä vihlontaa) ja katselin lähinnä oudoksuen sitä, kun he paistelivat lihaani silmieni edessä. Sainpa tieten itsekin maistaa lihaa uneni aikana. Muistan vain sen, että pelotti kuinka kipeää se kävisi jos he leikkaisivat varpaan poikki niveleni kohdalta; yllätykseksi sekään ei sattunut lainkaan.
En osaa sitten sanoa onko tuo painajainen vai ei, lähinnä se oli vain ahdistavaa.

Pitkästä aikaa olin aika syvässä unessa ja näin ihan mukavaa unta.Se meni jotakuinkin näin...

Saavuin isäni ja veljeni kanssa maastoautolla rähjäistä metsätietä pitkin hienolle mökille,tai omakotitalon tapaiselle isolle talolle.Pysäköitiin lähelle pihaa ja kun oltiin metsässä,oli siellä lähellä myös karhuja.Talolle päin mennessä yksi karhu oli kauempana metikössä ja toinen oli pihalla jota hieman silitin samalla menolla kun menin sisään taloon.Jostain syystä karhut olivat lempeitä kuin mitkäkin?

Talon sisällä sitten muistan leikkineeni ja opettavani leijonanpentua(täh?) joka kieriskeli leikkisästi ja matki liikkeitäni.Isäni ja isän veli olivat viereisessä pöydässä ja juttelivat jotakin.Sitten muistan seuraavaksi,että olin jättänyt vahingossa etuoven auki jolloin utelias karhu pääsi sisään.Se tuli vähän matkaa kunnes hätistelimme sen takaisin ulos.Ulos mentäessä ulkona olikin jo talvi ja pihassa oli nyt iso etuportti? Etuportti oli auki ja pihaan hyökkäsi susilauma! (FWT!)

Se oli kuin jokin battle of the territory tapainen juttu ja moni meistä taisteli ja hätyytti susia.Yksi susi meinasi hyökätä kimppuuni edestäpäin,mutta kun susi oli jo hypätä niskaan,potkaisin sitä suoraan kuonoon,sitten se yritti vielä ja potkaisin uudestaan.Toisen potkaisun jälkeen susi kaatui ja muuttui super mariosta tutuksi kolikoksi(FWT!!) (Tiedättehän,kun mariossa litistää vihollisen ja se muuttuu kolikoksi)

Sitten talo olikin muuttunut isoksi paloasemaksi ja siellä etupihalla riehui jokin tulipallo jota kaikki palomiehet olivat sammuttamassa.Joku palomies kyykki tuskissaan nurkassa pidellen vatsaansa ja jotain puhuen.Siihenpä mun uni sitten päättyy kun heräsin...

Ihan outoo??

Näin unta että: Iskä oli saanut uuden työpaikan postinkantajana ja yritti korjata vanhaa pyöräänsä veljieni kanssa menin sinne ja oltiin vähän aikaan paikallaan kunnes, näin ikkunasta Alex Ovechkinin. Menin heti ulos ja pyysin nimmaria, mutta ne olivatkin vain epämääräisia viivoja, ja Ovie puhui Suomea. Pyysin Ovia pelaamaan ensin NHL:llää PS3:mella ja sen jälkeen pihalätkää ei suostunut kumpaakaan ja heräsin. Katsoin heti paperi lapun pöydällä mutta ei siinä ollut Ovien nimmaria :P

Poikkean nyt aiheesta sen verran, etten kerro unistani (ne kun tuppaavat olemaan kyllästyttäviä).

Harjoittelen itse nyt tuota selkounien näkemistä, lähinnä pitämällä unipäiväkirjaa ja tuijottamalla kellon viisareita silloin tällöin. Into tähän putosi kuitenki vähän, kuin luin että unihalvauksia voi saada helpommin, jos sattuu herättämään itsensä kesken unen, minkä voi hyvinkin helposti tehdä selkounessa.

Pitkästä aikaa olin aika syvässä unessa ja näin ihan mukavaa unta.Se meni jotakuinkin näin...

Saavuin isäni ja veljeni kanssa maastoautolla rähjäistä metsätietä pitkin hienolle mökille,tai omakotitalon tapaiselle isolle talolle.Pysäköitiin lähelle pihaa ja kun oltiin metsässä,oli siellä lähellä myös karhuja.Talolle päin mennessä yksi karhu oli kauempana metikössä ja toinen oli pihalla jota hieman silitin samalla menolla kun menin sisään taloon.Jostain syystä karhut olivat lempeitä kuin mitkäkin?

Talon sisällä sitten muistan leikkineeni ja opettavani leijonanpentua(täh?) joka kieriskeli leikkisästi ja matki liikkeitäni.Isäni ja isän veli olivat viereisessä pöydässä ja juttelivat jotakin.Sitten muistan seuraavaksi,että olin jättänyt vahingossa etuoven auki jolloin utelias karhu pääsi sisään.Se tuli vähän matkaa kunnes hätistelimme sen takaisin ulos.Ulos mentäessä ulkona olikin jo talvi ja pihassa oli nyt iso etuportti? Etuportti oli auki ja pihaan hyökkäsi susilauma! (FWT!)

Se oli kuin jokin battle of the territory tapainen juttu ja moni meistä taisteli ja hätyytti susia.Yksi susi meinasi hyökätä kimppuuni edestäpäin,mutta kun susi oli jo hypätä niskaan,potkaisin sitä suoraan kuonoon,sitten se yritti vielä ja potkaisin uudestaan.Toisen potkaisun jälkeen susi kaatui ja muuttui super mariosta tutuksi kolikoksi(FWT!!) (Tiedättehän,kun mariossa litistää vihollisen ja se muuttuu kolikoksi)

Sitten talo olikin muuttunut isoksi paloasemaksi ja siellä etupihalla riehui jokin tulipallo jota kaikki palomiehet olivat sammuttamassa.Joku palomies kyykki tuskissaan nurkassa pidellen vatsaansa ja jotain puhuen.Siihenpä mun uni sitten päättyy kun heräsin...

Ihan outoo??

Tuo on kyllä mahtava uni, ei ainakaan toimintaa tuntunu puuttuvan tuosta unesta. :D Tuossahan harjoiteltiin toimintaa monenlaisen uhkan uhkan varalta, karhu, susihyökkäykseen ja jopa tulipaloon. :D Mahdoitkohan vielä kerätä ne susista saadut kolikot.

Minusta selkounien ongelma on se, että mitä enemmän niitä yrittää hallita, sitä enemmän henkilö alkaa olla valveilla. Olen muodostanut tästä oman teoriani. Koska teoria on freudilainen, aloitan psykoanalyysin mielen jakautumisen (hyvin pinnallisella) oppimäärällä:

Freudin psykonanalyysin mukaan mieli jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäinen on ego, eli järkemme. Tämä rationaalinen, hallittu ajattelu komentaa valvetilamme johdonmukaisia päätöksiä. Toinen osa, eli superego, taas on yhtä kuin mielemme toteutusvoima ja tahto. Superego palvelee egon määräyksiä, ellei kolmas osa-alue, eli id, ylitä egon määräyksiä. Id on ydinminämme: se muodostuu puhtaasti irrationaalisista voimista, jotka syntyvät ja häviävät täysin tuntemuksiemme mukaisesti. Id on myös alitajunta: se käsittelee asioita, joihin rationaalinen persoonamme ei kykene.

Kun näemme unta, ydinminämme saa vallan mielestämme ja täten myös superegostamme. Koska kuitenkin unennäkijä osallistuu useimmiten ainakin tietyllä tavalla rationaalisena toimijana uneen, on johdonmukaista päätellä, että henkilön järki osallistuu alitajunnan luomaan todellisuuteen. Rationaalisuuden voi siis sanoa olevan alitajunnan lailla osa unta, niin, että alitajunnan ja järjen suhdeluvut vaihtelevat. Pääasiassa unitilaa kuitenkin ylläpitää järjettömyytemme.

Selko- eli lucid-unissa kuitenkin tapahtuu niin, että henkilö tulee tietoiseksi näkemästään unitilasta. Tällöin on mahdollista ottaa myös uni hallintaan, mutta ongelmia syntyy, kun järki ja alitajunta joutuvat vastakkain. Koska järkemme on tietoisen ajattelun tila, on myös selvää, että mitä enemmän henkilö käyttää järkeään, sitä enemmän tämä on valveilla. Tällöin siis käy niin, että syrjäyttäessään alitajuntaansa unestaan, muuttaa unennäkijä unensa tietoiseksi ajatteluksi. Toisin sanoen unen sijaan henkilö perinteiseen valvetilan tapaan vain kuvittelee.

Teorian kuitenkin problematisoi useiden onnistuneisuus uniensa läpikotaiseen hallintaan. Tällöin sanoisin, ettei kyseessä ole täyttä unta, vaan enemmän alitajunnan ja järjen sekoitusta, mutta kuitenkin sisältäen tarpeeksi irrationaalisuutta estääkseen unesta irtautumisen. Selkounen näkijä voisikin kokeeksi yrittää hallita unessaan joitain muuta kuin itseään: esimerkiksi muuttaa unessa vallitsevaa säätilaa.

Joohanh: On vaihdettu ihmisiltä päitä ylösalaisin, taloja täysin eri värisiksi, jne. Eli kyllä sekä maailman että muiden siellä hiippailevien manipulointi onnistuu meikun lucid-unissa.

Aivan kaikki ei kuitenkaan onnistu, ja olen selittänyt asiaa itselleni sillä, ettei mieli vaan osaa "rendata" sitä muutosta.

Update! Heh, tismalleen samat esimerkit maininnut ketjussa jo lähes vuosi sitten. Talk about one track mind...

Viimeksi muokannut moderaattori:

Minun (kauhu) uneni on on kyllä outo siinä mielessä että olen nähnyt tämän unen kymmeniä kertoja. Uni on tämmöinen...

Meikä huomaa että ihmiset huutavat ja juoksevat pakoon jotakin salaperäistä asiaa. Ympäristö jossa olen on Tomb Raider 3:n ensimmäinen viidakko kenttä jossa pitää liukua kielekettä alas ja varoa maassa törröttäviä piikkejä. Unessa minä juoksen ja kompastun tähän piikkiin ja tämä lävistää vatsani :eek:, sitten katson ylös ja suoraan edessäni on muumien mörkä!!! Uni loppuu siihen... :)

Näin pahoja traumoja voi saada jos 3-vuotiaana katsoo kun isä pelaa Tomb Raideria, myös äitini ja muistaakseni mummunikin pelasi kans Tomb Raideria :D

Tuo on kyllä mahtava uni, ei ainakaan toimintaa tuntunu puuttuvan tuosta unesta. :D Tuossahan harjoiteltiin toimintaa monenlaisen uhkan uhkan varalta, karhu, susihyökkäykseen ja jopa tulipaloon. :D Mahdoitkohan vielä kerätä ne susista saadut kolikot.

Juu,ei puuttunut :)

Oli kyllä ihme uni? En kyllä muista keränneeni kolikoita kun muistaakseni uni hyppeli tapahtumasta toiseen.Tuli vähän mieleen silent hill kun tuollein tapahtumat vaihtuivat nopsaan.

Tämä oli mukava uni siitä,että tässä unessa minulle ei tapahtunut mitään vaan olin itseni herra ja pystyin puolustautumaan.Aivan kuin olisin tietoisesti tehnyt joitakin valintoja? Ihan kuin olisin ollut paikan päällä kun olin niin syvässä unessa.Olisin halunnut jatkaa unta mutta olin jo herännyt:(

Tuli tuosta Joonahin artikkelista mieleen,että jos kaikkia unia pystyisi hallitsemaan,mihin enää tarvitsisimme tavaraa kun voisimme saada kaiken unessa? :D Kenties ne kaiken maailman buddhat ja ajattelijat jotka perustavat elämänsä valaistumiselle sun muulle,elääkin mielessään yhtä juhlaa? Sen takia ne ei tarvitse mitään,paitsi ruokaa.

Meikä huomaa että ihmiset huutavat ja juoksevat pakoon jotakin salaperäistä asiaa. Ympäristö jossa olen on Tomb Raider 3:n ensimmäinen viidakko kenttä jossa pitää liukua kielekettä alas ja varoa maassa törröttäviä piikkejä. Unessa minä juoksen ja kompastun tähän piikkiin ja tämä lävistää vatsani :eek:, sitten katson ylös ja suoraan edessäni on muumien mörkä!!! Uni loppuu siihen... :)

Hee, saanko tulkita tämän sinulle aivan ilmaiseksi ja ilman mitään järkeä?

Okei, elikkä metsä (viidakko) kuvaa suurta tuntematonta, joka ei ole sinulle tuttu paikka, ja jossa voi olla ties mitä kauhuja. Tuo liukumisen epäonnistuminen symboloi ehkä sitä, että pelkäät epäonnistuvasi jossain asiassa, ja seivästyminen taas tarkoittaa että epäonnistumisen seuraukset ovat pahat/välittömät. Muumien mörkö oli siinä legendaarisessa esiintymisessään sellainen ilmestys, että toisin kuin haulikolla varustettu muumipappa, sinä joudut avuttomana katsomaan, kun mörkö tulee hitaasti kohti se omituinen virnistys naamallaan.

..Tai sait vain 3-vuotiaana elinikäiset traumat sekä Tomb Raiderista että muumeista. :)

Talk about one track mind...

...reminds me of Rogan. Mistä pelistä? Taannoin tuli nähtyä niin outoa unta, että jäi pysyvästi mieleen. Tässäpä se tulee:

Seurasin erästä naispuolista työkaveria Helsingin asematunnelin läpi. Hetkeä aikaisemmin kyseinen työkaveri oli värjännyt jollain kummallisella puikolla oikean silmäni valkuaisen pinkiksi? Katsoin johonkin peiliin ja yritin putsata sen. En onnistunut, joten lopulta heitin vain mustat aurinkolasit päähän ja harpoin työkaverin perään. (Mainittakoon, että kyseessä oli naispuolinen työkaveri, joka oli tälläytynyt kuin bileisiin mennäkseen).

Seuraava muistikuva on metrosta, jossa istuin avattavaan tuoliin ja nojasin selkäni takana olleeseen ikkunaan. Viereisessä penkissä istui joku pikkupoika ja työkaverini seuraavassa penkissä. Penkit olivat läpinäkyviä, vaikka yleensä ne oransseja ovatkin ja metron seinät olivat myös läpikuultavia. Työkaverini tarttui kädessäni olleeseen reppuun ja en liikkunut milliäkään, uskottelin nukahtaneeni, koska olin sopivassa asennossa. Tarkkailin tilannetta aurinkolasien suojasta. Käteni, jossa reppu oli, putosi repun painon mukana lattialle, kun työkaveri irrotti kätensä. Sitten hän nousi ylös ja hetken odoteltuani harpoin perään. Muistan hänen kävelleen rautatieaseman ovista ulos Kaisaniemen suuntaan ja juoksin perään...matkalla mietin tekosyytä, miksi toimin näin. En ehtinyt tavoittaa työkaveriani, koska heräsin juostessani. Kummallista, että olin edelleen asematunnelissa (Rautatieasemalla), vaikka metro (muistaakseni) meni yhden välin Kaisaniemen suuntaan.

Näitä matkustusunia tulee jostain syystä nähtyä useamminkin...

Ylös Bottom