Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äh. Tässä ollut Xboxin puolella tauolla Livet ja muut (mitä ja millä nimellä ne nyt tällä hetkellä onkaan) ja samalla jälkikasvu on alkanut nimenomaan pelaamaan kyseisellä konsolilla. Netissä.

Typeryyshän on se, että kun pelataan ilmaispeliä, niin myöskään sen nettipelaamisesta ei tarvitse maksaa mitään. Mutta vaikka minä ostaisin nykyajan AAA-hittipelin hintaan 70-80 euroa, niin minä joudun silti siihen päälle maksamaan että pääsen sitä ostamaani peliä nettiin pelaamaan.

Pleikkarin puolella ostin vähän aika sitten Plussaa (halvinta tietty) koska Helldivers 2, mutta samaan aikaan en voi olla ihmettelemättä että miksi saan pelata ilmaista peliä ilmaiseksi netissä mutta maksamaani Sony Studiosin omaa peliä en voi pelata ilman että joudun vielä maksamaan nettipelaamisesta erikseen?

Samaan aikaan sitten molemmilla alustoilla on jo kolmesta neljään eri tasoa, millä voit Plussa tai Goldia (tai mikä se nykyään onkaan) tilata. Ja se kaikista paskin hinta-/laatu-suhde on tietysti aina siinä kohtaa, jossa haluaisi vain moninpelaamisen.

On niin harvinaisen ärsyttävää hommaa.

Samaan aikaan kun pelien hinnat siis nousevat niin edes koko peliin ei saa pääsyä ilman erillistä maksua. Voisi kirjoittaa että "onko tämä nyt muka nykypäivää" mutta kun totuus on, että se on juuri sitä. Kaikesta pitää maksaa erikseen.
 
Mutta vaikka minä ostaisin nykyajan AAA-hittipelin hintaan 70-80 euroa, niin minä joudun silti siihen päälle maksamaan että pääsen sitä ostamaani peliä nettiin pelaamaan.
Tämä johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että joku bisnesdirikka on aikoinaan keksinyt, että kokeillaas maksavatko ihmiset tällaisesta "palvelusta". Ja koska löytyi tarpeeksi sellaisia, jotka ovat valmiita tuosta maksamaan, niin käytäntö jäi pysyväksi ja sen ottivat kilpailijatkin käyttöön.

Tuo sitten laajeni samaan tyyliin kuin autokaupoissa ("No kun jo muutenkin ostat 20k€ auton, niin ei kai se haittaa maksaa 500€ lisää lämmitettävästä tuulilasista. Ja kun jo muutenkin maksat 20500€, niin ei kai se haittaa ottaa tähän vielä sähkösäädettävä ratti. Ja kun...") eli yritetään nyhtää vähän enemmän lisäämällä pakettiin jotain "lisäarvoa".

Nyt taitaa olla jo toivotonta yrittää rimpuilla eroon maksullisesta verkkopelaamisesta. Kukaan ei enää osta pelkkää corea tai millä nimellä se nyt kulkeekaan (koska kukaan ei pidä pelkkää verkkopelimahdollisuutta hintansa väärtinä), joten kaikki siirtyvät johonkin kalliimpaan versioon koska "verkkopeli tarvitaan joka tapauksessa ja toi kalliimpi ei ole niin paljon kalliimpi".

Se on vain bisnestä.
 
Sivukommenttina: nettipelaamisen maksullisuus, playstation storen olematon palautuskäytäntö ja pelien hinnat olivat yhtenä syynä miksi päätin siirtyä PC puolelle. Jossain vaiheessa alkoi kans ärsyttää runsaslukuinen määrä ohjaimia ja lisäohjaimia taloudessa eri konsoleille.

Eivät nuo summat aina isoja ole, mutta kun ärsytys lisääntyy tarpeeksi sillä on merkitystä.
 
Sivukommenttina: nettipelaamisen maksullisuus, playstation storen olematon palautuskäytäntö ja pelien hinnat olivat yhtenä syynä miksi päätin siirtyä PC puolelle. Jossain vaiheessa alkoi kans ärsyttää runsaslukuinen määrä ohjaimia ja lisäohjaimia taloudessa eri konsoleille.

Eivät nuo summat aina isoja ole, mutta kun ärsytys lisääntyy tarpeeksi sillä on merkitystä.

Samoin täällä. Ja kun itsellä se nettipelaaminen on vielä todella vähäistä ja satunnaista. Mutta silti haluaisin tuon mahdollisuuden kun parin kaverin kanssa silloin tällöin pelailen kuitenkin.

Oliko muuten silloin jo kk maksullinen PSN kun EA keksi kuningasidean työntää ainakin Fifoihin näitä 10€ kertakäyttöisiä nettipelikoodeja? Ei sitä montaa vuotta tainnut kuitenkaan EA:lla olla käytössä mutta nämä pikkuhiljaa ajoivat itseä pois konsolimaailmasta nettipelien osalta.
 
Joo toki xbox tuon maksullisen nettipelaamisen toi markkinoille, mutta olihan se edellä aikaansa konsoleilla. Ekalla xboxilla tuossa oli jo esim. äänichat. Onneksi xbox live tuotiin josta tuli myöhemmin standardi konsoli online-pelaamiselle. Pleikkarilla tuo online oli kyllä niin lapsen kengissä eikä nuo Japanilaiset tuolla osa-alueella ole koskaan loistaneet.
 
Oliko muuten silloin jo kk maksullinen PSN kun EA keksi kuningasidean työntää ainakin Fifoihin näitä 10€ kertakäyttöisiä nettipelikoodeja? Ei sitä montaa vuotta tainnut kuitenkaan EA:lla olla käytössä mutta nämä pikkuhiljaa ajoivat itseä pois konsolimaailmasta nettipelien osalta.
Ei tainnut olla vielä maksullista PSN-vaatimusta nettipeleihin tuolloin. Muistan elävästi sen olleen PS3-aikaa, kun juurikin fifoissa ja änäreissä oli nuo koodit. Enemmänhän ne taisivat olla käytetyn pelin myynnin kitkemistä varten. EA pakotti käytetyn pelin ostaneen maksamaan vielä vähän lisää heidän suuntaansa, jotta pääsi nettiin pelaamaan noita urheilupelejä. Kopion ensimmäinen omistaja tietysti käytti paketissa tulleen koodin ja toinen ostaja sitten joutui pulittamaan EA:n suuntaan 'pienen lisämaksun', jos halusi sillä käytetyllä kopiollaan nettiin pelaamaan. Muutaman vuodenhan nuo taisivat käytössä olla EA:lla ja jäivät vähin äänin sitten pois viimeistään PS4:n saapumisen aikaan, kun PS+ väkisin alettiin vaatimaan nettipelaamista varten.

Ja tosiaan Microsofthan se alunperin oli, joka keksi tehdä konsolimoninpelaamisesta netin yli maksullista. Sony tarjosi sen ilmaiseksi yhden laitesukupolven, eli PS3:n, pidempään. Yksi 'sulka lisää Microsoftin hattuun' pelialan edistämisestä, tai sitten ei...
 
Ja tosiaan Microsofthan se alunperin oli, joka keksi tehdä konsolimoninpelaamisesta netin yli maksullista. Sony tarjosi sen ilmaiseksi yhden laitesukupolven, eli PS3:n, pidempään. Yksi 'sulka lisää Microsoftin hattuun' pelialan edistämisestä, tai sitten ei...
Teknisestä edistämisestä kyllä, maksullisuudesta tietenkään ei. Myös Xbox 360/PS3 -sukupolvessa Live oli ominaisuuksiltaan PSN:ää edellä, joten siinä mielessä sulka hattuun vaan.

Maksullisuutta on turha puolustella koska eihän se kuluttajista kivaa ole, mutta ne ominaisuudet, jotka Livessä jo aikanaan oli ovat sitten löytäneet tiensä myös PSN:n puolelle. Varmaan tärkeimpänä pelien yli toimiva partychat. Hyvä siis että Microsoft pelialaa edisti.
 
Ja tosiaan Microsofthan se alunperin oli, joka keksi tehdä konsolimoninpelaamisesta netin yli maksullista. Sony tarjosi sen ilmaiseksi yhden laitesukupolven, eli PS3:n, pidempään. Yksi 'sulka lisää Microsoftin hattuun' pelialan edistämisestä, tai sitten ei...
Niin PS3 eli vielä sitä kuuluisaa Ridge Racer aikaa, eihän PS3 online puoli nyt mikään hyvä ollut vs xbox360. Myöskin tuo xbox360 profiloitu nimenomaan online pelaamiseen konsoleilla. Kyllä, xbox on syy siihen että myös kilpailija joutu parantaan PS4:lle omaa online puoltaan. Online pelaaminen on se ylivoimaisesti suosituin ja tärkein pelaamisen muoto, josta ihmiset on myös valmiita maksaan. Eikä tästä aiheesta nillitystä näe kun tällä foorumilla. Niin ja ehkä jossain boomerien retro cornerissa.
 
Viimeksi muokattu:
Teknisestä edistämisestä kyllä, maksullisuudesta tietenkään ei. Myös Xbox 360/PS3 -sukupolvessa Live oli ominaisuuksiltaan PSN:ää edellä, joten siinä mielessä sulka hattuun vaan.

Maksullisuutta on turha puolustella koska eihän se kuluttajista kivaa ole, mutta ne ominaisuudet, jotka Livessä jo aikanaan oli ovat sitten löytäneet tiensä myös PSN:n puolelle. Varmaan tärkeimpänä pelien yli toimiva partychat. Hyvä siis että Microsoft pelialaa edisti.
Jep, maksullinen oli mutta oli myös moninverroin laadukkaampikin, kun Sonyn räpellys tuohon aikaan. Sony pääsi vasta PS4:lla samalle viivalle laadussa ja siinä vaiheessa sekin oli sitten maksullinen.
 
Maksullisuutta on turha puolustella koska eihän se kuluttajista kivaa ole, mutta ne ominaisuudet, jotka Livessä jo aikanaan oli ovat sitten löytäneet tiensä myös PSN:n puolelle.
Olihan se PS3:n online aika alkeellinen viritys. Jopa turvallisuuden puolesta. (Juu, tässä yhteydessä ei liene tarpeen muistuttaa kevään 2011 tapahtumista.)
 
Teknisestä edistämisestä kyllä, maksullisuudesta tietenkään ei.
PS3-aikana tuli hakattua onlinea paljonkin, kun se oli ilmaista. Teknisistä ongelmista jäi mieleen se noin kuukauden kestänyt 'palvelunestohyökkäys', joka pisti koko palvelun alas, mutta noin muuten 6,5 vuoden ajasta ei jäänyt teknisiä murheita mieleen oikeastaan mitään muuta. Ilmaiseksi palveluksi toimi aivan riittävän hyvin ainakin itsellä ja paljon tuli pelailtua CoDeja, BäFiä ja lukemattomia tunteja GT5:n onlineajoja. Erittäin hyvin toimi ilmaiseksi palveluksi omalla kohdalla tuon yhden tapauksen ulkopuolella.

Koskaan en ole mitään partychatteja tarvinnut, enkä varmaan tarvitse. Hyvin saatiin pelit ja kisat järjestettyä ilmankin. Pääsin ilmaiseksi pelaamaan ne pelit, mitkä halusinkin, enkä huomannut kaipaavani mitään extraa sen ympärille. Kun online-pelaaminen muuttui maksulliseksi, niin omat pelit ovat muuttuneet paljon enemmän single player-painotteisiksi. Mieleen kyllä palaa ammoiset ajat, jolloin netissä pyöri ympäriinsä meemejä "helium-äänisistä Xbox-pelaajista tuomassa 'lisäarvoa' verkkopelaamiseen äänisättien yli". Onhan se varmaan joidenkin mielestä joku pelialan saavutus sekin.

Eikä sillä, kyllähän noilla äänisäteillä nykypäivänä varmasti joillekin on omat lisäarvonsa. Itse vaan en ole koskaan tarvinnut, enkä kaivannut, joten en halua(isi) kyseisistä ominaisuuksista mitään maksaakaan. Olen vissiin sen verran pihi, että en halua maksaa turhasta/ylimääräisestä, mitä en tarvitse. Enkä mielelläni maksa sellaisestakaan, joka on ennen ollut ilmaista tai halvempaa. Nykyään sapettaa, että esimerkiksi kännykkäliittymienkin hinta nousee joka vuosi euron tai pari per kuukausi, vaikka liittymän ominaisuudet pysyvätkin samoina, kun aikaisemmallakin hinnalla.

No se aiheen ulkopuolelta ja historiamuisteloista. Minulle tuo Microsoftin 'sulka' ei todellakaan ole positiivinen. Tulin hyvin toimeen sillä ilmaisellakin palvelulla.
 
PS3-aikana tuli hakattua onlinea paljonkin, kun se oli ilmaista. Teknisistä ongelmista jäi mieleen se noin kuukauden kestänyt 'palvelunestohyökkäys', joka pisti koko palvelun alas, mutta noin muuten 6,5 vuoden ajasta ei jäänyt teknisiä murheita mieleen oikeastaan mitään muuta. Ilmaiseksi palveluksi toimi aivan riittävän hyvin ainakin itsellä ja paljon tuli pelailtua CoDeja, BäFiä ja lukemattomia tunteja GT5:n onlineajoja. Erittäin hyvin toimi ilmaiseksi palveluksi omalla kohdalla tuon yhden tapauksen ulkopuolella.

Koskaan en ole mitään partychatteja tarvinnut, enkä varmaan tarvitse. Hyvin saatiin pelit ja kisat järjestettyä ilmankin. Pääsin ilmaiseksi pelaamaan ne pelit, mitkä halusinkin, enkä huomannut kaipaavani mitään extraa sen ympärille. Kun online-pelaaminen muuttui maksulliseksi, niin omat pelit ovat muuttuneet paljon enemmän single player-painotteisiksi. Mieleen kyllä palaa ammoiset ajat, jolloin netissä pyöri ympäriinsä meemejä "helium-äänisistä Xbox-pelaajista tuomassa 'lisäarvoa' verkkopelaamiseen äänisättien yli". Onhan se varmaan joidenkin mielestä joku pelialan saavutus sekin.

Eikä sillä, kyllähän noilla äänisäteillä nykypäivänä varmasti joillekin on omat lisäarvonsa. Itse vaan en ole koskaan tarvinnut, enkä kaivannut, joten en halua(isi) kyseisistä ominaisuuksista mitään maksaakaan. Olen vissiin sen verran pihi, että en halua maksaa turhasta/ylimääräisestä, mitä en tarvitse. Enkä mielelläni maksa sellaisestakaan, joka on ennen ollut ilmaista tai halvempaa. Nykyään sapettaa, että esimerkiksi kännykkäliittymienkin hinta nousee joka vuosi euron tai pari per kuukausi, vaikka liittymän ominaisuudet pysyvätkin samoina, kun aikaisemmallakin hinnalla.

No se aiheen ulkopuolelta ja historiamuisteloista. Minulle tuo Microsoftin 'sulka' ei todellakaan ole positiivinen. Tulin hyvin toimeen sillä ilmaisellakin palvelulla.
Kyllähän party chat netissä pelaavalle on aivan välttämätön ominaisuus konsoleilla. Se on aivan päivän selvä asia vaikka joku yksittäinen pelaaja ei sitä nyt sattuisi tarvitsemaankaan. Pleikkarilla pelien omat systeemit oli juurikin niin kirjavaa settiä, kun pystyy kuvitellakin. Maksullisuus oli kurjaa mutta oli Live ihan omalla tasollaan kaikin puolin tuohon aikaan. Hämmästyttävää, että tällaistakin asiaa on joidenkin vaikea myöntää. :D

Sonylle taas puolestaan propsit noista kk peleistä mitkä lisättiin plussa palveluun, kun saatiin Live ominaisuudet kopioitua. Se oli oikeasti hieno lisä ja laadullisesti MS ei ole koskaan saanut omaa Liveään samalle tasolle noiden ”ilmaispelien” osalta.
 
Ja tosiaan Microsofthan se alunperin oli, joka keksi tehdä konsolimoninpelaamisesta netin yli maksullista. Sony tarjosi sen ilmaiseksi yhden laitesukupolven, eli PS3:n, pidempään. Yksi 'sulka lisää Microsoftin hattuun' pelialan edistämisestä, tai sitten ei...
Itse käytin Liveä ensimmäisestä Xboxista lähtien, piti Ruotsista tilata se aloituspakkaus kun ei Suomesta vielä saanut, ja ei haitannut yhtään maksaa sitä jotain 69 euroa vuodessa toimivasta nettipelaamisesta. Kun sitten tuli kokeiltua pleikkarilla nettipelaamista, oli se oikeasti kuin olisit siirtynyt Ferrarista Ladaan. Sonylla kesti helvetin kauan saada se nettipelaaminen samalle tasolle Xboxin kanssa. Ja kun saivat, yllätys yllätys, tuli heilläkin se maksulliseksi.
 
jolloin netissä pyöri ympäriinsä meemejä "helium-äänisistä Xbox-pelaajista tuomassa 'lisäarvoa' verkkopelaamiseen äänisättien yli". Onhan se varmaan joidenkin mielestä joku pelialan saavutus sekin.
Mutta juuri tällainen heliumääninen huutelu jää pois kun on pelien yli ulottuva partychat. Siellä chatissä kun on vaan ne omat kaverit eikä mitään random heliumääniä.
 
Mutta juuri tällainen heliumääninen huutelu jää pois kun on pelien yli ulottuva partychat. Siellä chatissä kun on vaan ne omat kaverit eikä mitään random heliumääniä.
Näinpä juuri. Ja jos halusi vaihtaa toiseen peliin ei chattejä tarvinnut virittää uusiksi ja toivoa, että homma toimii yhtä hyvin kun edellisessä pelissä, koska linjat oli kokoajan auki. Pleikkarin puolellahan nämä helium-äänet oli juurikin ongelma party chatin puutteen vuoksi.
 
Se oli oikeasti hieno lisä ja laadullisesti MS ei ole koskaan saanut omaa Liveään samalle tasolle noiden ”ilmaispelien” osalta.

Ja itselleni nimenomaan ne pelit oli syy edes joskus ottaa Live Goldia käyttöön ja on lopulta syy ollut olla tilaajana jo useamman vuoden Game Pass Ultimateen, jonka myötä myös se nettipelaaminen on ollut käytössä ja sitä tulee pelkästään käytettyä tuttujen kanssa co-oppien pelaamiseen. Sinänsä minulle nimenomaan nettipelaamisen arvo ei ole montaa euroa vuodessa.

PS5:lla en ole ylipäätään paljoa ehtinyt pelaamaan, niin eipä myöskään ole tullut mitään tilauspalvelua tilailtua, eikä kyllä nettipelaamisen takia tulekaan tilattua. Switchillä tulee pelattua paljon, mutta vielä ei ole Onlinea tullut tilattua, mutta tuolla olisi kyllä kiinnostavia retropelejä kylkiäiseksi, joista voisi tuon pienen kk-maksun maksaa.

Mutta nettipelaamisen maksullisuudesta ei tosiaan ole tarpeeksi vastustusta näkynyt, eli kuluttajien lompsat on ollut auki, eikä netissä harmissaan oleminen ole näkynyt näiden yritysten excelissä. Kehitys on toki hiljalleen vienyt nämä tilauspalvelut siihen suuntaan, että nettipelit on lähinnä lisä, eikä se koko ateria ja toisaalta jo nyt suositut F2P-pelit pääsee pelaamaan ilman tilauksia (pl. Switch?).

Ja toisaalta näiden tilausten taakse piilotellaan myös muitakin ominaisuuksia, kuten pilvitallennukset PS5:lla ja Switchillä, jotka vielä toistaiseksi on ilmaista hupia Xboxilla. Mutta kuten muissakin näissä maksumuurien taakse siirtyneissä ominaisuuksissa, myös tässäkin on todennäköisempää, että Microsoft siirtää pilvitallennukset maksumuurien taakse kuin että Nintendo ja Sony tuo ne pois sieltä.
 
Hyvää keskustelua tuli tuosta avautumisestani, eli ihan hyvä kai sitten joskus höyrytä menemään.

Olen ehdottomasti samaa mieltä että Xboxilla oli ylivertaiset nettiominaisuudet (konsolilla) pitkään ja että Sonyn oli pakko parantaa omiaan sen takia. Maksoin Livestä myös mielelläni X360-aikaan ja koin saavani siitä rahalle vastinetta enemmänkin mitä maksoin.

Mutta nykyään - ja nykyaikana - tuntuu jotenkin vain niin kivikautiselta että perusasioista pitää maksaa. Varsinkin kun ensin maksaa sen 80 euron premium-hinnan jostain premium AAA-pelistä, joka kuitenkin vaatii vielä (premium?) nettimaksun erikseen kun toisaalta saa "rottailla" ilmaiseksi jotain Fortniteä tai Apex Legendsiä maksamatta lantin lanttia netistä tai pelistä ikinä kenellekään. Olenkin pelannut Apexia varmaan 3-4 vuotta maksamatta kertaakaan ja nyt lapseni kanssa ollaan pelattu Fortniteä jokunen kuukausi samaan malliin: täysin ilmaiseksi. Kohta on jauhettu V-Bucksejakin sen verran että saa kausipassitkin ilmaiseksi.

Ei vain mene minun järkeeni että kun ostan jotain niin joudun maksamaan vielä lisää aktivoidakseni sen kaikki ominaisuudet kun taas ilmaiseksi saatu tuote tarjoaa nuo samat ominaisuudet ilmaiseksi.

Enkä toki ole tyhmä: Fortnite varmaan tuottaa konsolivalmistajillekin enemmän kuin sadat muut pelit yhteensä mutta silti homma on kuten sanoin, eli maksava asiakas joutuu maksamaan vielä lisää kun taas vapaamatkustaja vain "rottailee" menemään.

Joskus, kun nettipelaaminen ei ollut ihan niin arkipäivää ja niiden toimivuus oli mitä oli, oli Livestä ihan perusteltua maksaa. Mutta nykyään homma on ihan peruskauraa, joten siitä samanlaisen premiumin maksaminen ei enää tunnu sen arvoiselta.

Samaa paskaa tarjoavat myös striimipalvelut ja puhelinliittymät. Halvin tarjonta on käytännössä turhaa ja/tai ylihinnoiteltua, jonka takia tulee vähintään tunne että on järkevintä ottaa se seuraavan tason palvelu. Näissä siis on se halvin taso lähinnä näön vuoksi ja ehkä psykologisesti perustelemaan se, miksi maksaa X määrä kuukaudessa jostain: "koska se halvempi on huonompi hinta-/laatu-suhteeltaan", jolloin luultavasti vertaa jo lähtökohtaisesti sellaisia asioita, joissa on liikaa hintaa molemmissa. Ainakin jos sen suhteuttaa omiin tarpeisiinsa.

Itselle on käynyt sama myös Netflixien ja muiden kanssa: niin vähän on aikaa katsoa että en koe järkeväksi niitä ottaa edes hetkeksi. Itse asiassa aika ei tunnu enää riittävän edes ilmaisten katsomiseen, joten kai se on sitten ihan sama jättää nuo kokonaan pois. Kun ei ole kokenut tähänkään mennessä mitään FOMOA, niin tuskin se nyt yhtäkkiä enää iskee.

Mutta pelien kohdalla homma on eri. Tuntuu kuin osa pelistä on lukittu ostajan ulottumattomiin. Samaan aikaan kun ilmainen tuote sen saman kuitenkin tarjoaa.
 
Nettipelaamisen maksullisuus tai ylipäätään kuukausimaksulliset palvelut. Mitä luulette haluaako joka ikinen näistä yrityksistä tasaisen kuukausittaisen rahavirran minkä varaan rakentaa, kuin että olisi pelkästään pelimyynnin tuomia piikkejä pitkin vuotta? Tottakai haluavat. Jopa Nintendo pyytäisi nettipelaamiseen oikeuttavasta tilauksestaan enemmän kuin nyt, jos sen verkkopalvelu olisi teknisiltä ominaisuuksiltaan lähempänä kilpailijoiden tasoa.

Tätä myydään kuluttajille sillä, että se kuukausimaksullinen palvelu tarjoaa mahdollisimman paljon rahalle vastinetta. Jos näin tapahtuu, niin jengi ostaa. Tästä Game Pass Ultimate on äärimmäisin esimerkki, kun sen tilaamalla saa Game Passin konsolille ja PC:lle, pilvipelaamisen, nettipelaamisen, EA Playn sekä exclusiivisia tarjouksia ja etuja. Mahdollisimman paljon siis, jotta tilaaja saa rahalleen vastinetta. Kaikille tämä ei tietenkään ole optimaalinen ratkaisu, jos ei näitä palveluita ja etuja käytä, mutta niille jotka käyttää, niin juuri tällaistahan sitä kannattaa tarjota, koska hinta voi olla selvästi korkeampi kuin pelkässä nettipelaamiseen oikeuttavassa tilauksessa.

Tavallaanhan tämä on sama kuin kuukausimaksulliset massiiviroolimoninpelit, mitä enemmän pelaat ja käytät palvelua, sen "halvempi" se on. Joten mitä enemmän palvelussa on kaikkia miellyttäviä ominaisuuksia sitä helpompi sen tilaaminen on itselleen perustella.

Ja toisaalta näiden tilausten taakse piilotellaan myös muitakin ominaisuuksia, kuten pilvitallennukset PS5:lla ja Switchillä, jotka vielä toistaiseksi on ilmaista hupia Xboxilla. Mutta kuten muissakin näissä maksumuurien taakse siirtyneissä ominaisuuksissa, myös tässäkin on todennäköisempää, että Microsoft siirtää pilvitallennukset maksumuurien taakse kuin että Nintendo ja Sony tuo ne pois sieltä.
Tämä on valitettavasti hyvinkin mahdollista. Ehkä pienenä toivona on se, että pilvitallennukset kattaa myös PC:n ja sille puolelle on hankalampi tuoda tällaista ominaisuutta maksulliseksi.

Vähän enemmän pelottaa se, että Microsoft seuraa Sonya ja Nintendoa, siinä kuinka taaksepäin yhteensopivuus on (suurimmalta) osin tilauspalvelun takana.
 
Minulle olisi ihan ok maksaa nettipelaamisesta jotain mutta sen nykyinen hinta suhteessa seuraaviin tasoihin (ja varsinkin nettipelimäärääni) vain tuntuu isolta.
 
Minulle olisi ihan ok maksaa nettipelaamisesta jotain mutta sen nykyinen hinta suhteessa seuraaviin tasoihin (ja varsinkin nettipelimäärääni) vain tuntuu isolta.
Joo, perustaso on kaikista huonoin vaihtoehto suhteessa siihen mitä sillä saa. Kuten itse sanot aikaisemmassa viestissäsi, niin nämähän hinnoitellaan juuri niin että se perustaso tuntuu turhalta ja että kannattaa sitten kuitenkin ottaa se seuraavan tason tilaus joka onkin vähän kalliimpi. Eikä tässä ole kyse pelkästään peleihin liittyvistä palveluista, vaan käytännössä kaikista kuukausimaksullisista palveluista.
 
Ylös Bottom