Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eli väität että MS:n Kinect-luvut ovat itseasiassa vääriä ja todelliset myynnit ilmoitetun 2,5 miljoonan aikaan olivat oikeasti isommat?

Tuo on ihan oma tulkintasi. Ihan jokaisessa lauseessa ei ole salattua agendaa tai piilomerkitystä, jota on pakko kaivaa esiin.

Virhemarginaalia on varmasti molempiin suuntiin silloin kun mukana on estimointia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä on ehkä turhankin vahvaa yksinkertaistamista. Totuushan olisi toki tämä, jos Wiille ja PS3:lle kehittäminen olisi yhtä kallista, mutta näin ei ole. Se tärkein luku, paljon lopulta viivan alle jää, ei tästä artikkelista selviä.

Yritin pikaisesti kaivella Wii-pelien kehittämisestä kustannusarvioita, mutta ei äkkiä löytynyt. Jossain podcastissa kuitenkin tässä ihan viimeisen parin viikon aikana (todennäköisesti Mobcast) oli juttua siitä, että itse asiassa Wiille AAA-pelin kehittäminen ei ole merkittävästi halvempaa kuin PS3:lle ja Xbox 360:lle, joille peli syntyy pitkälti samalla vaivalla. Wiillä ohjaus edellyttää erilaista pelisuunnittelua.

Tehokonsoleiden eniten myytyjen pelien joukosta löytyy sellaisia nimikkeitä kuin GTA IV, Call of Duty, Medal of Honor, Metal Gear Solid, Resident Evil, Assassin's Creed ja Oblivion. Nuo ovat kaikki kolmansien osapuolten julkaisuja, jotka ovat myyneet yli miljoona kappaletta. Wiillä esimerkiksi GoldenEye 007 ei ole vielä rikkonut 600000 myydyn pelin rajaa.

Sitten on vielä sekin puoli, että casual-pelien kehitys on siirtymässä konsoleilta kännyköille ja taulutietokoneille (kannattaa kuunnella viime viikon Weekend Confirmed). Satunnaispelaaja ei enää halua hankkia kotiinsa pelkästään pelaamiseen soveltuvaa laitetta, jolle pelit maksavat viitisenkymppiä, kun vaihtoehtona on iPad, joka maksaa paljon, mutta jolla voi surffailla netissä missä vain, ja johon voi hankkia pikkupelejä vitosella.

Casual-pelit siirtyvät enenevässä määrin verkosta ladattaviksi. Alustaksi kelpaavat kannettavat laitteet ja mahdollisesti jopa pikkusovelluksia pyörittävät TV:t. Aivan varmasti PopCap on jo porttaamassa Bejeweled 3:a Google-TV:lle.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yritin pikaisesti kaivella Wii-pelien kehittämisestä kustannusarvioita, mutta ei äkkiä löytynyt. Jossain podcastissa kuitenkin tässä ihan viimeisen parin viikon aikana (todennäköisesti Mobcast) oli juttua siitä, että itse asiassa Wiille AAA-pelin kehittäminen ei ole merkittävästi halvempaa kuin PS3:lle ja Xbox 360:lle, joille peli syntyy pitkälti samalla vaivalla. Wiillä ohjaus edellyttää erilaista pelisuunnittelua.

AAA-pelit ehkä maksavat kehittää, mutta ne Wiin (= Nintendon) AAA-pelit ovat kyllä myyneet vahvasti ja ovat suhteessa tuotantokuluihin maksaneet kyllä itsensä takaisin. Nintendo kun ilmeisesti kuitenkin on myynyt eniten pelejä tässä sukupolvessa? Tässä kohtaa toki riippuu paljon ihan siitäkin mikä sitten lopulta on AAA-peli. Onko esimerkiksi Wii Fit sellainen?

Itse en kuitenkaan tätä tarkoittanut, vaan puhtaasti keskiarvoa. Mitä nyt on tullut katseltua pelihyllyjä Suomessa ja ulkomailla, niin Wii tuntuisi perineen parhaiten sen PS2:n shovelware tuotannon (luonnolisesti, onhan Wii markkinajohtaja), joten eiköhän Wiillä voittoa tee vähän pienemmälläkin panostuksella. Ja kun tarpeeksi monet pikkupelikokoelmat ja muut pienemmän budjetin räkäisyt tekevät voittoa, niin näkyyhän se keskiarvossa. Tätä kautta voisin kuvitella Wiillä olevan enemmän mahdollisuuksia tehdä voittoa. Ja toisaalta taas HD-konsoleilla on pistetty ovia kiinni, kun ison budjetin projektit kusahtivat.

Sitten on vielä sekin puoli, että casual-pelien kehitys on siirtymässä konsoleilta kännyköille ja taulutietokoneille (kannattaa kuunnella viime viikon Weekend Confirmed).

Kännykät ja padit ovat ottaneet toki siivunsa pelimyynneistä, mutta ainakin tuon aikaisemmin linkkaamasi jutun (kliks) perusteella tämän on nähty vaikuttavan koviten nimenomaan käsikonsolin pelimyynteihin. Tuohan olisi loogista, samaa kauraahan noilla pystynee tuottamaan.

Mitä sitten tulee tv-tason alla asuvien konsoleiden kasuaalipeleihin, niin tuskinpa Rock Bandia, Singstarsia, Wii Fittiä ja NHL 2011:ta pääosin pelaileva asiakas yhtäkkiä tuntee saavansa samat asiat vaikkapa Iphonen Angry Birdsistä. Voin toki olla väärässäkin, ei sillä, mutta tuo yhtälö ei tunnu loogiselta.

Mutta pitääpä tosiaan kaivaa tuo Weekend Confirmed ja kuunnella se jossain vaiheessa...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yritin pikaisesti kaivella Wii-pelien kehittämisestä kustannusarvioita, mutta ei äkkiä löytynyt. Jossain podcastissa kuitenkin tässä ihan viimeisen parin viikon aikana (todennäköisesti Mobcast) oli juttua siitä, että itse asiassa Wiille AAA-pelin kehittäminen ei ole merkittävästi halvempaa kuin PS3:lle ja Xbox 360:lle, joille peli syntyy pitkälti samalla vaivalla. Wiillä ohjaus edellyttää erilaista pelisuunnittelua.

Tehokonsoleiden eniten myytyjen pelien joukosta löytyy sellaisia nimikkeitä kuin GTA IV, Call of Duty, Medal of Honor, Metal Gear Solid, Resident Evil, Assassin's Creed ja Oblivion. Nuo ovat kaikki kolmansien osapuolten julkaisuja, jotka ovat myyneet yli miljoona kappaletta. Wiillä esimerkiksi GoldenEye 007 ei ole vielä rikkonut 600000 myydyn pelin rajaa.

Erittäin hyvin myynyt GoldenEye jos lukuihin on luottamista, kyllä tämä peli voi jatkaa kovaa myyntiä pitkällä aikavälillä, call of duty: black ops ja GoldenEye julkaistiin 5 päivän sisällä molemmat. Mistä löytäisi kunnon tietoja, että miten ovat myyneet? Wiin call of dutyt ovat olleet miljoonamyynneissä pitkällä aikavälillä, wiin resident evilit ovat olleet miljoonamyynneissä, näin ne internetzit kertovat kun selailee. Hyvä asia kun Wii myy niin saadaan wii yksinoikeuksia jotka laittavat koneen raudan käyttöön

Peliä voidaan hypettää ja markkinoida ja laadulla ei ole niin väliä kunhan se myy (Medal of Honor)

GTA4 mielestäni rankattu liian ylös arvosteluissa ja tottakai gta aina myy, Myönnetään nyt että wiillä on vähemmän third party pelien pelaajia ja epäpelejä ja minipelejä on sillä paljon. Mutta se on oikeasti tarkoitettu kaikille. Kuka olisi uskonut, että Revolution/Wii menestyisi näinkin hyvin kun ottaa huyomioon miten gamecubelle kävi

OFFTOPIC (kiinnostuneille)

Wiin devkit on paljon halvempi kuin ps3:n, mutta sitä teknologiaa, että millä sitä aletaan rakentamaan sitä peliä niin nintendo ei tarjoa valmiita teknologioita (muuhun kuin ohjaukseen) kuten microsoft ja sony, nintendo silti auttaa jonkin verran markkinoinnissa ja joissakin pelillisissä asioissa devaajia. Wiiwaressa on paljon itsenäisiä pelistudioita. Ja hyvä esimerkki on conduit 2, HVS on itsenäinen pelistudio ja julkaisudiili conduitin osalta segan kanssa. Kaikki pelimoottorista(quantum3) lähtien on suunniteltu aivan itsenäisesti

Quantum3 is a Wii-specific game engine developed by HVS.[8] The engine itself had been used in several previous titles made by the developer, but was heavily upgraded for higher performance on the Wii.[9] This engine allows for "full 16-TEV stage material pipeline using up to eight texture sources and a host of innovative blend operations," and "allows the developer to create graphic effects normally seen on other consoles with vertex and pixel shaders." These effects include bump-mapping, reflection and refraction, light and shadow maps and projections, specular and Fresnel effects, emissive and iridescent materials, advanced alpha blends, gloss and detail mapping, motion blur, interactive water with complex surface effects, and animated textures, among other things.[10] The Quantum3 engine also includes advanced artificial intelligence, allowing for NPCs and enemies in a game using the engine to possess "human-like behavior." According to Chief Creative Officer Eric Nofsinger, "Our [High Voltage Software's] goal is to be the most technically innovative Wii developer on the planet."

En tiedä tajuatko mitään nuista teknisisitä seikoista, mutta tekemällä pelimoottorin wiitä alusta alkaen silmällä pitäen saadaan vakuuttavaa jälkeä onhan se nähty jo gamecube aikoina mihin pystytään. RE: REMAKE ja rogue squadron 2 & 3, f zero gx twilight princess, starfox adventures, resident evil 4 yms.

Eikä se liikkeentunnistuksen lisääminen peliin maksa paljon niihin löytyy tietääkseni ihan niissä devkiteissäkin jo valmiit säätely mahdollisuudet, kuten fps-pelissä voi säätää herkkyydet helposti.
Anonymous said...
as for Wii Hollywood, I would say that is between an ATI Rv610 and a Rv630 due to the die size, the power consumption and features like: Wii can do HDR+antialaising, something possible starting from the ATI R520 thanks to their new architecture design and new technology that employs floating point units, can use tools like Havok FX(check in gamasutra), which takes adventage of the gpu for gpgpu purpose like physics, but this is only possible starting from ATI R520, and finally, the ATI R600 series, in contrast to the R520, include thiongs like a command processor(in the Wii Hollywood would be the ARM9 or starlet) for improving the gpgpu tasks.

As for the Wii Hollywood, the secret technique talked in the displacement mapping patents is called vertex displacement mapping, which is done through the use of gpgpu software. Just look a little closer and you will find things like vertex texture fetch and command processor.


Wii games with HDR+AA
Monster Hunter 3
Silent Hill
Resident Evil Dark side chronicles
Xenoblade

Best graphics seen:
Zangeki no Reginleiv
Resident Evil(good physics too)
Cursed Mountain
Calling
Monster Hunter 3
Xenoblade
Dead Space Extraction(impressive physics)
Call of Duty Modern Warfare


There is still much room for improvement if more games start to use gpgpu tools like Floodgate from Gamebryo Lighspeed tailored for Wii, of course that maybe ATI stream could be used too or opencl, but the thing is, Wii was made this way in order to make it cheap console, thats why it doesn´t have a very powerful cpu, since the gpu was intended to be the key of the power, of course that that requires the use of new languages like Floodgate, and gpgpu is also more difficult than typical programming, gpgpu is like programming kernels that run hundresd of threads inside the gpu through the vertex shaders or the stream processors; a gpu since R520 can have above 40 stream processors and can run up to 512 threads in parallel.

through gpgpu things like vertex displcement mapping can be achieved in the Wii(just check one of the displacement mapping patents of revolution and you willl surely read something about vertex texture fetch, command processor, etc)

One more thing, HDR
cannot be achieved without progammable shaders.-
OpenGL fixed - functions cannot be used for HDR.

The programmable pipeline must be used to achieve HDR lighting effects.

HDR is achieved in OpenGL using a fragment shader, written in GLSL or Cg.


"

Due to this ATI Hollywood is a lot different to Gamecube Flipper, since HDR requires a lot of power and programmable shader, something that wasn´t present in flipper, even Zelda twilight princess faked HDR, but if you want to see true HDR just look at Monster Hunter 3 screens, Resident Evil, Silent Hill, xenoblade, etc.


Havok FX, used to run physics on the gpu instead of cpu through gpgpu, cannot be used in platforms that don´t have at least the power of shader model 3, Wii makes use of an api very similar to opengl called GX, and they don´t use shader model, they use shading language, but as long as the shading language version is comparable to the shader model version, it´s fine, check Wii Havok FX in gamasutra.

Nuo tekniset jutut löytyvät New Generation: The Wii has more power than you think

3DS pystyy uudempiin helpommin koodattaviin efekteihin kuten uudemmat shaderit ja moninkertaiset Anti-Aliasingit löytyy, ei pitäisi grafiikkahoroilla olla valittamista. Grafiikkahorot valitsevat mieluiten vertailuun aina huonoimman näköisen wii-pelin ja sitten vertaavat johonkin "teho"konsolin parhaimman näköiseen peliin XD
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tarkempi lukema näistä kahdesta on tuo valmistan omien toimitusten määrä toimitusketjussa eteenpäin. Se on ainoa lukema, jonka valmistajat täydellä varmuudella tietävät. Siitä eteenpäin arvion osuus lukemissa lisääntyy. Läheskään kaikki jälleenmyyjät eivät raportoi kappalemyyntejään kellekään kolmannelle osapuolelle, eikä jokainen kassakoneen kilahdus rekisteröidy valmistajien tietokantaan.

NPD on tainnut kyllä varmistaa nuo Microsoftin lukemat oikeiksi yleensä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

NPD on tainnut kyllä varmistaa nuo Microsoftin lukemat oikeiksi yleensä.

Olen jo muutamaan kertaan sanonut, ettei NPD tilastoi lisälaitemyyntejä erikseen, joten ei ole varmistanut.

NPD:n tilastoissakaan ei ole kaikkia jälleenmyyjiä mukana, joten ihan koko kuvaa sekään ei anna, vaikkakin melko kattavan kuitenkin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Olen jo muutamaan kertaan sanonut, ettei NPD tilastoi lisälaitemyyntejä erikseen, joten ei ole varmistanut.

Taisi Sniper puhua siitä että yleisesti ottaen MS:n ilmoittamat myyntiluvut asiakkaille pitävät aika hyvin kutinsa NPD:n mukaan. Luulen kyllä että MS saa noi lukunsa NPD:ltä ja ilmoittavat niitä, kun kerran varaa on näin tehdä hyvien myyntien ansiosta.

Sitäpaitsi NPD taitaa kyllä tilastoida noi lisälaitemyynnitkin mutta listoja niistä ei suurelle yleisölle anneta, firmat varmaan saavat ne jos haluavat ja sit infoavat niistä jos sille tuntuu. Gamasutran NPD-artikkeleista myös löytyy usein tietoa noista lisälaite-myynneistä, joskin se tieto mitä löytyy on usein hieman puutteellista.

Esimerkiksi tälläinen löytyy NeoGAFin marraskuun NPD-threadista:
NPD:n Anita Frazier sanoi:
Accessories

"The Xbox 360 Kinect was the best-selling accessory item in November. With one month of sales, it's the top-selling accessory item in terms of dollar sales on a year-to-date basis."

"The Xbox 360 platform contributed five of the top ten accessory items for the month."
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Taisi Sniper puhua siitä että yleisesti ottaen MS:n ilmoittamat myyntiluvut asiakkaille pitävät aika hyvin kutinsa NPD:n mukaan. Luulen kyllä että MS saa noi lukunsa NPD:ltä ja ilmoittavat niitä, kun kerran varaa on näin tehdä hyvien myyntien ansiosta.

Nimenomaan tätä tarkoitin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yritin pikaisesti kaivella Wii-pelien kehittämisestä kustannusarvioita, mutta ei äkkiä löytynyt. Jossain podcastissa kuitenkin tässä ihan viimeisen parin viikon aikana (todennäköisesti Mobcast) oli juttua siitä, että itse asiassa Wiille AAA-pelin kehittäminen ei ole merkittävästi halvempaa kuin PS3:lle ja Xbox 360:lle, joille peli syntyy pitkälti samalla vaivalla. Wiillä ohjaus edellyttää erilaista pelisuunnittelua.
OT: Ainakin vielä pari vuotta sitten Sony veloitti jokaisesta painetusta pelilevystä aika huikeat rojaltit, tehden pleikkarikehityksestä suhteellisesti kallista. Microsoftin rojaltit ovat näistä kolmesta valmistajasta kehittäjän kannalta edullisimmat.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Wedbush/EEDAR:in statsit joulukuulta:

Wedbush / EEDAR (year-over-year change)
DS: 2,550,000 (-23%) / 2,400,000 (-27%)
Wii: 2,600,000 (-32%) / 2,200,000 (-42%)
360: 2,500,000 (91%) / 1,900,000 (45%)
PS3: 1,200,000 (-12%) / 1,100,000 (-19%)
PS2: 2 00,000 (-40%) / NA
PSP: 4,50,000 (-31%) / 5,00,000 (-24%)
Industry: 9,500,000 (-12%) / 8,100,000 (-25%)​
Lähde: CVG

DISCUSS
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Aivan liian alhaiset Wii luvut. Ajan myötä wii on osoittanut olevansa enemmän ja enemmän riippuvainen loma-ajan myynneistä.

Näinhän se on, mutta yllätyksenä tuli myös ihan koko pelialan todella suuri pudotus loma-ajan myynneistä. Xbox 360 myi projektioiden mukaisesti Kinectin avulla, mutta muut ottivat sitten takkiin melkein puolittaen viime vuoden myyntinsä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

"World of Warcraft: Cataclysm" myynyt about kuukaudessa lähes 5 miljoonaa:
Cataclysm Sales Near 5 Million - PC News at IGN

Aika huimia lukuja, kun ottaa huomioon että piratismia on varmasti jonkin verran.

Mites piratismi vaikuttaa näihin MMORPG-peleihin? Kuukausimaksut pyörii kuitenkin koko ajan ja niin edelleen. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun en näiden yhteydessä ole piraattien bileistä kuullut? Tosin en tuohon piraattien maailmaan ole mitenkään erityisemmin perehtynyt.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mites piratismi vaikuttaa näihin MMORPG-peleihin? Kuukausimaksut pyörii kuitenkin koko ajan ja niin edelleen.

Tuossahan puhutaan käsittääkseni myydyistä retail-peleistä, eli kyllähän peli täytyy hankkia kk-maksujen lisäksi. Joten oletan, että osa hommaa sen piraattina (tosin taitaa vaatia jotain private servuja tms? En ole ihan varma..). Mutta suurin osa hommaa pelinsä varmaan kaupasta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tuossahan puhutaan käsittääkseni myydyistä retail-peleistä, eli kyllähän peli täytyy hankkia kk-maksujen lisäksi. Joten oletan, että osa hommaa sen piraattina (tosin taitaa vaatia jotain private servuja tms? En ole ihan varma..). Mutta suurin osa hommaa pelinsä varmaan kaupasta.

Peli-clientin saa kuka tahansa ladattua battle.netistä täysin ilmaiseksi. On siis jokseenkin harhaanjohtavaa edes puhua myydyistä peleistä. Oleellista on se kuinka monta autentikointiavainta kyseiseen lisäosaan on myyty (digitaalisesti tai asennuslevyn kylkiäisenä). Ilman sitä ei ole asiaa Blizzun servuille.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Siis WoW-perheessä ei ole piraatteja? Ihan suora kysymys, koska en tunne sitä puolta pahemmin (paitsi, että se on pahempaa huumetta kuin crack.. ;) ).
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Siis WoW-perheessä ei ole piraatteja? Ihan suora kysymys, koska en tunne sitä puolta pahemmin (paitsi, että se on pahempaa huumetta kuin crack.. ;) ).

On on, ja ihan rekkalastillisia. Kuten tuossa aikaisemmin sanoit, se vaatii juurikin yksityisiä "insta"-servereitä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tuossahan puhutaan käsittääkseni myydyistä retail-peleistä, eli kyllähän peli täytyy hankkia kk-maksujen lisäksi.

Ei, kun tuossa uutisessa puhutaan myydyistä Cataclysm-lisäosista kokonaisuutena, eli kuinka monta battle.net tiliä on päivitetty Cataclysmin seriaalilla. Blizzard myy seriaalia digitaalisesti ja kaupoissa on myös retail-boksi mutta Blizzard näkee kyllä suoraan jostain Battle.netin statistiikoista tarkan luvun noista päivitetyistä tileistä, WoWia kun ei aidoilla servereillä voi pelata ilman tuota battle.net tiliä.

Joten oletan, että osa hommaa sen piraattina (tosin taitaa vaatia jotain private servuja tms? En ole ihan varma..). Mutta suurin osa hommaa pelinsä varmaan kaupasta.

Privaatti-servereitä on olemassa mutta minun käsityksen mukaan noilla ei kyllä loppupeleissä niin hirveästi ole sitä porukkaa. Kuka jaksaa jollain modatulla serverillä tuota pelata loppupeleissä hirveän kauaa kun konsolikomennoilla voit hommata minkä tahansa esineen yms.. Väitän itse että piraatit ovat häviävän pieni joukkio WoW-pelaajien joukossa maailmanlaajuisesti. Kertonee jotain että muistaakseni edes Blizzard itse ei ole juurikaan WoW-piraattien kimppuun koskaan käynyt vaikka priva-servut ovat melko julkisessa tiedossa kuitenkin.
 
Ylös Bottom