Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Oikeampi ilmaisu olisi että huonoin näistä kolmesta konsolista.

Aina tasaisin väliajoin näissä väännöissä palataan ikään kuin kaiken alkuun. Olipa kerran vuosi 2006, eikä PS3:lle ollut yhtään oikeasti hyvää peliä.. Joillekin tilanne ei muuttunut koskaan.

Se, ettet vielä vuonna 2011 löydä PS3:n kirjastosta tarpeeksi hyviä pelejä taitaa aika pitkälti olla oma henkilökohtainen ongelmasi.

Cobretti sanoi:
Se, ettet vielä vuonna 2011 löydä PS3:n kirjastosta tarpeeksi hyviä pelejä taitaa aika pitkälti olla oma henkilökohtainen ongelmasi.

Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että pleikkari kaatunee pelivalikoimaan joka on huono...tänä vuonna wiille ilmestyy oma suosikkini zelda ja boxille ilmestyy gears of war...pleikkarin suurin peli lienee uncharted 3 jos se nyt tulee tänä vuonna. Yleisesti unchartedia on jopa jumaloitu, mutta oma mielipiteeni on ettei mikään ihmeellinen. Mutta näin lyhykäisyydessään: boxi myy kinectin avulla hunajaa...wii myy ihan muuten vaan hunajaa, mutta en tiedä miten sony yrittää myydä...ehkä hinnanalennus joka ei mielestäni olisi kannattava ratkaisu. Keskustellaan asiallisesti :cool:

Viimeksi muokannut moderaattori:

Eikös tuo "Pleikkarille ei oo pelejä, lällällää" ollut niitä "perusteluja", jotka luettiin samaan kategoriaan mm. RRoDin kanssa, eli varoituksen/jäähypenkin paikka, jos noita samoja kuluneita fraaseja täällä vielä tosissaan esittelee? Itsellä olisi ihan sellainen muistikuva, että tästä olisi joskus puhuttu aikaisemminkin...

Ja tuskimpa kumpikaan HD-konsoleista pelimarkkinoilla pelkillä yksinoikeuksillaan pärjäisi. Niin paljon kuitenkin Battlefieldiä, CoDia, FIFAa, PESsiä, NHLää, Assasin's Creediä ja muita isoja multiplattareita pelataan, että jos niitä ei olisi, niin kyllä olisi konsolin kuin konsolin pelikirjastot melkoisen tylsiä :D

Ja tuskimpa kumpikaan HD-konsoleista pelimarkkinoilla pelkillä yksinoikeuksillaan pärjäisi. Niin paljon kuitenkin Battlefieldiä, CoDia, FIFAa, PESsiä, NHLää, Assasin's Creediä ja muita isoja multiplattareita pelataan, että jos niitä ei olisi, niin kyllä olisi konsolin kuin konsolin pelikirjastot melkoisen tylsiä :D
Ei välttämättä. Kyllä ihan jokaiselle konsolille löytyy helposti jo tuon keskimääräisen attach raten verran jo ihan pelkästään yksinoikeuksia, joilla kyseinen laite voisi aidosti perustella oman paikkaansa markkinoilla vaikkei edes tarvitsisi.

Sikäli toki samaa mieltä, että pelkästään niillä ei välttämättä pärjää mutta niinhän se menee, että ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella ja yksinoikeudet päätyvät lähinnä fanboy-ammoksi turhanpäiväisessä väännössä, jossa "oman" konsolin arvostamista tärkeämpää tuntuu olevan se, mitä muualla tapahtuu. Varsinkin siellä muualla, johon itsellä ei ole joko mahdollisuuksia tai mielenkiintoa tutustua.

"Hyvä" tämä määritelmä "huonoin näistä konsoleista", aika makuasia kenties? ITse en ymmärrä kun pleikkarin eksulsiivit eivät maita ihmisille, mielestäni ps3:sella on "parempi" pelivalikoima tällä hetkellä ja päinvastoin tuntuu että boksi on sitä halo ja gow jatko-osailua. Onhan nämä makuasioita mutta kyllähän spleizteizsönille löytyy mielestäni pelejä siinä missä muillekkin, ja mielestäni jo mgs4 potkii pehfaan koko halo-sarjaa 360:sellä koska itse tykkään japsien hörhöilyistä, ja kuivun ufojen ampumisesta vesiaseen näköisillä jutuilla.
Mutta totuus on että minecraft tulee miehittämään maailman ja lopulta pelaamme vain minecraftia laatikon muotoisilla konsoleilla jotka on tehty ruotsissa.

En tiedä ketä tai mitä tarkalleen ottaen yrität haastaa, mutta koska puhutaan makuasioista niin eikun tutkimaan esim. alla olevaa listaa ja päättämään itse mitkä exclusive-pelit kiinnostavat eniten:
http://features.metacritic.com/features/2011/video-game-preview-part-2/

Ei kovin vaikeaa lopulta.

Todella kehno artikkeli josta en löydä käytännössä millekään alustalle niitä kiinnostavimpia pelejä. Artikkelin kokoajat tuskin edes tietävät sellaisista peleistä kuin FAST Racing League.

Kyllä, se on minun henkilökohtainen ongelmani, että en löydä PS3:n valikoimasta tarpeeksi mielenkiintoisia pelejä. Muuten ostaisin konsolin. Juuri julkaistuista NPD:n myyntitilastoista päätellen tämä henkilökohtainen ongelma on kuitenkin varsin monella henkilöllä. Yhdysvaltain PS3-omistajat osoittivat välinpitämättömyytensä 5 vuotta odotettua ison rahan PS3-exclusivea kohtaan, ja samalla tämä yksinoikeuspeli osoitti kykenemättömyytensä myydä konsoleita suurelle yleisölle. PS1/PS2-aikaan pelasin GT-pelejä, vaikka en mikään sarjan suuri fani ollutkaan. Olisin kiinnostunut myös GT5:stä, jos minulla olisi PS3, mutta pelillä ei ole lainkaan sellaista vetokykyä että sitä varten konsolia olisin hankkimassa. Henkilökohtainen ongelma? Näin massamarkkinoiden liikemomentti toimii. Menestynyt alusta tuo pelinsä suuremman yleisön tietoon, ja myös lievempää mielenkiintoa osoittavat ostavat pelejä joita eivät muuten välttämättä ostaisi, koska se konsoli sattuu löytymään jo valmiiksi.

PS3:n ja sen pelien myynti ovat toistuvasti osoittaneet, että siltä puuttuu niitä killer appeja jotka saisivat useammat ihmiset tekemään sen konsolihankinnan nykyisessä kilpailutilanteessa. Sony ei ehkä ole vieläkään tajunnut tätä, mitä eilinen hämmentävä lehdistötiedote saattaisi ounastella: "LittleBigPlanet 2! Metascore 94!"-vouhkaaminen saattaa tarkoittaa, että he yhä asettavat toivonsa LBP2:een ja muihin tuleviin peleihin, jotta jostain tulisi se yllätyshitti, kuten Japanissa PSP:n Monster Hunter. Vaihtoehtoisesti Sonylla nähdään nykyisen markkinatilanteen mahdottomuus heidän kannaltaan, joten he tyytyvät maltillisiin myynteihin ja odottavat tilaisuutta saada heille suotuisampi asetelma, kuten seuraavaa sukupolvea.

Kyllä minä vaan otan paljon mieluummin tänä vuonna vastaan uutta InFamousta, KillZonea, Resistancea, SOCOMia ja Unchartedia, kuin mitään Mariota, Zeldaa, Conduitia, Forzaa tai Gearsia. Ei voi minkään, mutta niin se vaan on. Kun vertaa noita listoja, niin kyllä Sonyn nimikkeillä on enemmän vetovoimaa ja niitä nimikkeitä on kaiken lisäksi kyseisessä listassa vielä enemmän kuin muilla.

Toivottavasti muuten saavat vihdoin tuon Star Wars: The Old Republicin valmiiksi. WoWin alkuaikoina naureskelin kuukausimaksullisille nettimoninpeleille(WoWille nauran kyllä edelleenkin), mutta Star Wars on aina Star Wars ja sille täytyy kyllä antaa mahdollisuus.

Kyllä, se on minun henkilökohtainen ongelmani, että en löydä PS3:n valikoimasta tarpeeksi mielenkiintoisia pelejä. Muuten ostaisin konsolin.

Kyllä minä sen uskon. Kukaan ei pakota yhtään ketään ostamaan yhtään mitään.

Mutta älä kuvittele, että tuo henkilökohtainen ongelmasi on jonkinlainen "totuus" maailman konsolimarkkinoista tai jonkinlainen viiltävä analyysi konsolipelaajien asenteesta yleisesti.

Sony-vihaajien akilleen kantapää on yleensä se, että omia mielipiteitä aletaan forumeilla esittämään aggressiivisesti ja yleistäen (=kyllähän muutkin näin ajattelevat). Siinä vaiheessa niiltä tavallaan tipahtaa se tietty "pohja" ja myös kunnioitus niiden silmissä, jotka aidosti PS3:n pelejä pelaavat ja niistä vähän enemmän tietävät.

Aina tasaisin väliajoin näissä väännöissä palataan ikään kuin kaiken alkuun. Olipa kerran vuosi 2006, eikä PS3:lle ollut yhtään oikeasti hyvää peliä.. Joillekin tilanne ei muuttunut koskaan.

Enhän minä niin sanonut. Sanoin vain että huonoin näistä kolmesta konsolista tuo pelivalikoima on. Se on vain yksi mielipide. Pleikarilta puuttuu tällä hetkelle sellaiset yksinoikeudet jotka myy ihan helvetisti. Sellaiset jotka osuu kaiken kansan pelihaluihin.

Itseäni kiinnostaa pleikalla gt5 ja urheilupelit. Epäilemättä kone taloon joskus vielä tulee, mutta ei vielä.

Ei voi minkään, mutta niin se vaan on.

Yhä on hyvin hämärää se, että miksi edes kommentoit näihin asioihin "totuuksillasi" kun et kertaakaan ilmeisesti edes kilpailevia konsoleita ole kokeillut? Eikö olisi vain helpompaa olla hiljaa? Siihen kiinnostumiseen tarvitaan kokeilemista ja panostamista. Ylipäätään näiden totuuksien laukominen ei aiheuta mitään muuta kuin ärsyyntymistä, ja ei TODELLAKAAN vie keskustelua kenenkään osalta eteenpäin.

Ja samalla kun katsoo tuota pelilistaasi, niin voi vetää huomion että jatko-osilla ratsastetaan liikaakin. Minun tapauksessani se ainakin monella tapaa tappaa intoa pelien hankkimiseen. Uutta saisi tulla enemmän. Ja saa nähdä miten jatkossa nämä liikkeentunnistushärpäkkeet vetää sijaa pelimarkkinoilta myyntien muodossa, itse en ainakaan ole valmis pelkkään heilumiseen, vaikka kivaa vaihteluahan tuo tietysti on.

Yhä on hyvin hämärää se, että miksi edes kommentoit näihin asioihin "totuuksillasi" kun et kertaakaan ilmeisesti edes kilpailevia konsoleita ole kokeillut? Eikö olisi vain helpompaa olla hiljaa? Siihen kiinnostumiseen tarvitaan kokeilemista ja panostamista. Ylipäätään näiden totuuksien laukominen ei aiheuta mitään muuta kuin ärsyyntymistä, ja ei TODELLAKAAN vie keskustelua kenenkään osalta eteenpäin.

Ja samalla kun katsoo tuota pelilistaasi, niin voi vetää huomion että jatko-osilla ratsastetaan liikaakin. Minun tapauksessani se ainakin monella tapaa tappaa intoa pelien hankkimiseen. Uutta saisi tulla enemmän. Ja saa nähdä miten jatkossa nämä liikkeentunnistushärpäkkeet vetää sijaa pelimarkkinoilta myyntien muodossa, itse en ainakaan ole valmis pelkkään heilumiseen, vaikka kivaa vaihteluahan tuo tietysti on.

Höpönpöpönpöppö! Kyllä mistä vaan pelistä voi sanoa, ettei se kiinnosta, jos ei todellakaan kiinnosta. Ei tarvitse ostaa Tiger Woods PGAta voidakseen sanoa, ettei golf kiinnosta. Ei tarvitse ostaa Haloa, voidakseen todeta, ettei avaruusräiskinnät kiinnosta.

Jatko-osilla ratsastetaan? No niinhän kaikki tekevät, Boxillekin tulee jo Herra tietää monesko Halo ja uutta Gearsia. Pleikkarille tulee Unchartedia, koska Nathan on suosittu hahmo ja "edustaa Pleikkaria", jos näin voi sanoa. SOCOM päivittyy nyt kunnolla nykygenrelle ja se kyllä kiinnostaa. InFamous oli kova peli toissa kesänä ja jatko-osan otan vastaan mielelläni. Sähkövoimilla leikkiminen on kivaa ja avoin kaupunki, ei malttaisi odottaa. Resistancessa voi niittää taas mutanttimörköjä, jos sellainen kiinnostaa ja arcadekaahailua saadaan uuden MotorStormin muodossa ihan piakkoin.

Kyllä tuossa vaan on pitkä lista kovia nimiä, joten kyllä meidän Plegepoikien kelpaa pelailla. Tuohon kun lisätään vielä kovat multiplattarit, niin ei pelattava kyllä lopu kesken.

Pleikarilta puuttuu tällä hetkelle sellaiset yksinoikeudet jotka myy ihan helvetisti. Sellaiset jotka osuu kaiken kansan pelihaluihin.

Niin, ehkä PS3:n tarjonta ja myyntiluvut jakautuvat useamman pelin kesken. Sitä en tosin tiedä, että mikä on "kaiken kansan" peli? Jos sellaiseen on resepti olemassa, niin luulisi että sitä olisi käytetty jo hyväksi useamman kerran. Mieleen tietysti tulee Wiin alkupään hitit, mutta liiketunnistuksestakin taitaa se suurin liekki olla hiipunut. Ehkä nyt mennään näillä CoD-tyylisillä peleillä, jossa online on suuressa asemassa. Perässä myynnit jakautuvat sitten tasaisemmin.

Sitä en tiedä, että miksi peliforumeilla myyntiluvut ovat ylipäänsä niin suuressa valokeilassa. Ei kai kukaan mene elokuviinkaan (pelkästään) sen pohjalta, mikä on tuottanut eniten rahaa tai saanut eniten PR-tilaa? Kai kyse on siitä millainen genre iskee, ketä näyttelijöitä leffassa on, ym. Myyntiluvut ovat mielenkiintoisia, mutta faktahan on, etteivät ne suoraan korreloi laadun kanssa. Joskus loistava peli ei myy ziljoonia ja joskus taas keskinkertainen tuotos räjäyttää pankin.

Ja samalla kun katsoo tuota pelilistaasi, niin voi vetää huomion että jatko-osilla ratsastetaan liikaakin. Minun tapauksessani se ainakin monella tapaa tappaa intoa pelien hankkimiseen. Uutta saisi tulla enemmän.

Tasapuolisuuden nimissä voisi kyllä sanoa, että tämä pätee aika hyvin kaikille konsoleille. Eli jatko-osat lopulta jylläävät.

Moni on kuitenkin myös sitä mieltä, että nimenomaan Sony (retail-puolella ainakin) on pistänyt uutta IP:tä ulos viime vuosina, vaikka jatko-osat ovat heilläkin vahvasti tapetilla. Moni voisi myös sanoa, että MS panostaa enemmänkin mega-sarjoihinsa (Halo, Gears, Fable..) ja online-puoleen (exclusive karttapaketit ennen muita yms). Ja nyt tietenkin Kinect. Ja Nintendohan elää ja kuolee omien pelisarjojensa kanssa ja konsolin 3rd party -puolesta voidaan olla montaa mieltä.

..että tämä pätee aika hyvin kaikille konsoleille. Eli jatko-osat lopulta jylläävät.

Sitä juuri tarkoitin. Liikaa jatko-osia. Ei kai se tietystikään tarkoita että nämä ei olisi hyviä, vaikka jatko-osia ovatkin.

Kyllä minä sen uskon. Kukaan ei pakota yhtään ketään ostamaan yhtään mitään.

Mutta älä kuvittele, että tuo henkilökohtainen ongelmasi on jonkinlainen "totuus" maailman konsolimarkkinoista tai jonkinlainen viiltävä analyysi konsolipelaajien asenteesta yleisesti.

Sony-vihaajien akilleen kantapää on yleensä se, että omia mielipiteitä aletaan forumeilla esittämään aggressiivisesti ja yleistäen (=kyllähän muutkin näin ajattelevat). Siinä vaiheessa niiltä tavallaan tipahtaa se tietty "pohja" ja myös kunnioitus niiden silmissä, jotka aidosti PS3:n pelejä pelaavat ja niistä vähän enemmän tietävät.

Tarkoitatko sanoa, että minä olen Sony-vihaaja? Jos mitään, toivoisin että heiltä tulisi taas se ykköskonsoli, ja minua harmittaa se suunnanpuute, joka yhtiötä nykyään vaivaa. Sony olisi voinut pärjätä paljon paremmin ja olisi voinut tarjota pelattavaa laajemmalle asiakaskunnalle, johon minäkin ehkä kuuluisin.

Ja jos minun analyysissani ei ole totuuden siementä, miksi ne konsolit sitten jäävät kauppojen hyllyille? Olisiko koko kansa ostamassa Unchartedin, mutta rahaa ei vain ihan riitä enempään kuin Wiihin tai Xboxiin? Ovatko kauppiaat piilottaneet PS3:t, niin että asiakkaat eivät löydä niitä kaupoista? Kenties Yhdysvaltain potentiaaliset PS3-pelaajat inhoavat Kevin Butleria ja boikotoivat PS3:a periaatteesta, vaikka LittleBigPlanet, Uncharted ja Killzone olisikin niin mahtavaa saada pelattavaksi?

Jos haluat tyrmätä näkemykseni, voisit ainakin vaivautua esittämään omat vastaperustelusi.

Säälittävintä koko hommassa on se, että 2011 julkaistavat yksinoikeudet pistää vierekkäin niin siltikään PS3:n ei tule myymään vuositasolla XO:ta tai Wii:tä enempää ja yksittäisissä yksinoikeuksissa jää myyntiluvuissakin näiden kaksikon peleille. Sonylla kuitenkin on ollut paras yksinoikeuspuoli jo monta vuotta. Näkynyt ei vaan oikein missään laitemyynninkään osalta. Tämä siis todella raaka heitto sillä vaikutusta on ollut hetkittäin..

Jatko-osien suurin raiskaaja on Nintendo ja siltikään kukaan ei siinä näe mitään väärää. MS:n parit Halot ja Gearsit nostattavat enemmän karvoja pystyyn. Sitten erikseen Sonyn tekeleet, joita tulee nyt näköjään tiettyjen pelisarjojen osalta oikein liukuhihnalta. MS ja Sony tuntuvat lypsävän kaikki kunnon pelisarjat jo nyt kun Nintendo voi luottaa tuttuihin vakioihin, joita pelaajat ostaa vaikka mitään uutta niissä ei olisikaan. Surullista sanon minä.

Ei tarvitse ostaa Tiger Woods PGAta voidakseen sanoa, ettei golf kiinnosta. Ei tarvitse ostaa Haloa, voidakseen todeta, ettei avaruusräiskinnät kiinnosta.

Resistancessa voi niittää taas mutanttimörköjä..

Kyllä tuossa vaan on pitkä lista kovia nimiä, joten kyllä meidän Plegepoikien kelpaa pelailla.

Kun tässä vain on se, että yksinkertaisesti ET voi tietää varmasti tykkäätkö jos et kokeile. Monet kerrat olen itseni yllättänyt positiivisesti kokeilemalla jotain uutta genreä/alustaa ja innostumalla siitä, vaikka alunperin kiinnostusta aiheeseen ei ollut. Tuo mörkölahtaus taas on lähes sama asia kuin pelaisi haloa tai gearssia, pääsääntöisesti kuitenkin kaikki räiskinnät on enemmän tai vähemmän fiktiivisiä, ja scifi lie ei tee eroa tähän kastiin.

Yksinkertaisesti hyvin sokeata ja ahdasmielistä väittää, että et voisi nauttia peleistä toisilla alustoilla JA vain siksi, että ne ei tule omalle pleikkarillesi. Astu jo ulos laatikosta ja hyväksy että pleikkarisi ulkopuolellakin on elämää. Ihan yhtä lailla niitä kovia nimikkeitä tulee muillekin konsoleille, vaikka et sitä näkisikään, ja sinun "totuutesi" asiassa on lähinnä harhaanjohtavaa propagandaa, mikä ei mitenkään kehitä tätä keskustelua. Älä tuomitse muita jos et osaa edes kohdata niitä objektiivisesti.

En luonnollisesti itse voi väittää myöskään olevani täysin objektiivinen, mutta ainakin kokeilen muitakin konsoleita ja nautin pelaamisesta alustasta huolimatta. Olen omistanut useampia konsoleita kuin pelkän pleikkarin, vaikka eniten pleikkareita taloudessa on ollut. Täytyy vain sanoa että tekee pahaa tuollainen sokeus.

Sitä juuri tarkoitin. Liikaa jatko-osia. Ei kai se tietystikään tarkoita että nämä ei olisi hyviä, vaikka jatko-osia ovatkin.

Kyllähän jatko-osat jakavat kuluttajien mieliä niin leffoissa kuin peleissäkin. Ja kaikki eivät todellakaan ole aina niin laadukkaita (varsinkaan leffoissa). Mutta itse kyllä voin häpeilemättä myöntää, että olen jatko-osien suurkuluttaja viihteen saralla. Jotenkin kun johonkin hahmoihin, tarinaan ja "maailmaan" ihastuun, niin sitä haluaa kokea uudestaan - ja välillä uudestaan. Silläkin riskillä, että mennään metsään. Välillä ei kuitenkaan mennä ollenkaan metsään.

Oma nyrkkisääntö on lähinnä se, että niiden jatko-osien LISÄKSI tulisi tasaisesti uusia IP:itä ja riskinottoa. Ja siinä Sony on mielestäni onnistunut ihan hyvin viime vuosina. Mutta kyllä minäkin toivon jatkoa Halolle, Gearsille, Mariolle, Zeldalle.. Jos laatuun pyritään panostamaan, niin bring it on, I´ll say. Senhän takia tässä on kaikki konsolit talouteen hamstrattu.

Jos haluat tyrmätä näkemykseni, voisit ainakin vaivautua esittämään omat vastaperustelusi.

Se on sinun mielipiteesi, jota minä - tai kukaan muukaan - ei voi täysin "tyrmätä". Jos koet niin, niin sitten koet. Pointtini oli se, että se ei edelleenkään ole fakta tai koko totuus aiheesta vaikka kuinka mukavaa se omalta kannaltasi olisikin.

PS3-konsolia on myyty viimeisen virallisen tsekkauksen mukaan (syyskuu 2010) 41.6 miljoonaa kappaletta (maailmanlaajuisesti). Jos se siis on yleisesti luku, jossa "konsolit sitten jäävät kauppojen hyllyille", niin sitten se on. Mutta minulle se ei sitä ole ja uskon ettei monelle muullekaan. PS2-glooriaan ei Sony nyt tässä sukupolvessa päässyt ja oli Nintendon vuoro. Ehkä seuraavassa sukupolvessa on taas joku uusi markkinajohtaja tai mennään aika pitkälti "rinta rinnan".

Onko siihen joku erityinen syy, miksi näitä "PS3 ei myy", "PSP ei myy", "PS3:lle ei ole laadukkaita pelejä" myyttejä halutaan ylläpitää vuodesta toiseen? Eikö se aidosti jo väsytä kaikkia osapuolia? Se, että Sony on valunut kärkipaikalta on tietysti ikävää Sonyn puolesta ja tärkeä pointti konsolisodassa, mutta PS3 kyllä silti porskuttaa.

Se on sinun mielipiteesi, jota minä - tai kukaan muukaan - ei voi täysin "tyrmätä". Jos koet niin, niin sitten koet. Pointtini oli se, että se ei edelleenkään ole fakta tai koko totuus aiheesta vaikka kuinka mukavaa se omalta kannaltasi olisikin.

Minusta on aika typerää, että vetoat subjektivismiin hakiessasi vasta-argumenttia näille väitteille PS3:n vajavaisuudesta, mutta unohdat, että tämä pätee sinuunkin. Miten ihmeessä voitkaan sinisin silmin väittää, että PS3:n pelien puute on jonkin henkilökohtainen ongelma, mutta mitään henkilökohtaisuuttahan ei suinkaan ole siinä, jos kokee niiden riittävän! :)

Ja ollaan nyt rehellisiä, juuri tästähän tässä on kyse.

Kun tässä vain on se, että yksinkertaisesti ET voi tietää varmasti tykkäätkö jos et kokeile. Monet kerrat olen itseni yllättänyt positiivisesti kokeilemalla jotain uutta genreä/alustaa ja innostumalla siitä, vaikka alunperin kiinnostusta aiheeseen ei ollut. Tuo mörkölahtaus taas on lähes sama asia kuin pelaisi haloa tai gearssia, pääsääntöisesti kuitenkin kaikki räiskinnät on enemmän tai vähemmän fiktiivisiä, ja scifi lie ei tee eroa tähän kastiin.

Kyllä voin. Jos aihe ei yhtään kiinnosta, niin voin sanoa, etten pidä siitä. Siinä olet kyllä oikeassa, että mörkölahtaus ja scifiräiskintä ovat hyvin lähellä toisiaan. Itse tosin pidän eniten "tosimaailmaan" sijoittuvasta räiskinnästä, kuten CoD, Battlefield, SOCOM jne.

Yksinkertaisesti hyvin sokeata ja ahdasmielistä väittää, että et voisi nauttia peleistä toisilla alustoilla JA vain siksi, että ne ei tule omalle pleikkarillesi. Astu jo ulos laatikosta ja hyväksy että pleikkarisi ulkopuolellakin on elämää. Ihan yhtä lailla niitä kovia nimikkeitä tulee muillekin konsoleille, vaikka et sitä näkisikään, ja sinun "totuutesi" asiassa on lähinnä harhaanjohtavaa propagandaa, mikä ei mitenkään kehitä tätä keskustelua. Älä tuomitse muita jos et osaa edes kohdata niitä objektiivisesti.

On toki elämää, ei siitä ole kyse :D Puhun vain omasta puolestani, omista mielipiteistäni ja omista kiinnostuksen kohteistani. Niihin eivät valitettavasti Xbox360 ja sen pelit kuulu, kuten ei kuulu Wiikään. En väitä, että omat mielipiteeni olivat mitään yleisiä totuuksia, ne ovat omia mielipiteitäni. Kukin saa toki nauttia pelaamisesta millä tahansa konsolilla, ei siinä mitään. Ja millä tavalla on "harhaanjohtavaa propagandaa", kun listaan tänä vuonna julkistettavia PS-yksinoikeuksia ja sanon, että Plegepojilla riittää tänä vuonna taas pelattavaa?

Täytyy vain sanoa että tekee pahaa tuollainen sokeus.

Mikä sokeus? Kyllähän minä seuraan pelimaailmaa melkoisen aktiivisesti, jopa X360 yksinoikeuksia siinä määrin, että olen vakavasti ajatellut antaa Mass Effect 2:lle mahdollisuuden tässä Dragon Age 2:ta odotellessa. En siis koe olevani mitenkään sokea, vaikka pelaankin vain yhdellä konsolilla. Ei minulla edes olisi aikaa kahdelle konsolille.

Ylös Bottom