Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

NPD ei myöskään raportoi konsoli-bundleja erikseen, vaan kaikki konsolimyynnit ovat samassa nipussa. Kinect- tai Move-bundlejen myyntiosuudet ovat siis arvioituja.

Sun mielestä Sonyn PR-tiedotteiden shipped-lukuja voidaan pitää faktana siitä paljonko Sony myy tuotteitaan mutta et luota näihin ammattilais-analyytikon, jolla varmasti on luotettavia lähteitä, antamiin lukuihin? Tuskin Pachter olisi näitä lukuja kertonut ellei hänellä olisi niistä tietoa, nyt ei kuitenkaan ole kyse Pachterin "ennustuksista" joiden tarkkuus on mitä on vaan myyntidatasta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sun mielestä Sonyn PR-tiedotteiden shipped-lukuja voidaan pitää faktana siitä paljonko Sony myy tuotteitaan mutta et luota näihin ammattilais-analyytikon, jolla varmasti on luotettavia lähteitä, antamiin lukuihin?

Yhtä paljon/vähän kuin Microsoftin PR-tiedotteiden antamiin lukuihin. Molempien tiedottamista säätelee pörssilainsäädäntö eri maissa, joten ihan mitä tahansa puuta heinää ei voi julkisuuteen heitellä.

En tiedä mistä hatusta ja syväkurkulta Pachter lukunsa saa, mutta NPD niitä ei kerää. Analyytikkojen arviot ovat nimenomaan arvioita. Pachter ennustaa myös NPD:n konsolimyyntilukemat ennakkoon, joskus osuu, yleensä ei. Ehkä Pachter on saanut tietoonsa jonkin kauppaketjun lukuja, ja tehnyt niiden perusteella omia arvioitaan. Mene ja tiedä.

Kumpikaan konsolivalmistaja ei ole antanut julkisuuteen lukemia siitä, miten paljon Move/Kinect-bundela on myyty, joten arvailujen varassa mennään toistaiseksi.

Liittyen Suomen myynteihin: Ilta-Sanomien verkkosivulta sattui silmiin artikkeli joululahjoista, joiden ostamisella on jo kiire. Artikkelissa Itäkeskuksen Anttilan myyjä sanoo: "Esimerkiksi Playstation move -peli on loppunut kokonaan". Peli-termi lienee toimittajan tulkinta asiasta ;).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Suomi on sinänsä olennainen markkina-alue, kun täällä asumme, mutta kokoluokkamme on lopulta melko mitätön kokonaiskuvassa. Anttila ja Verkkokauppa sinänsä edustavat hyvää katsausta Suomeen, mutta ne muutamat tuhannet myydyt tuotteet eivät sinänsä isommassa mittakaavassa tarkoita juuri mitään.

Tässä vähän tietoa Brittien (ja vähän myös koko Euroopan) tilanteesta, dataa Tescolta ja Euroopan suurimmalta videopelien jälleenmyyjältä, Game-ketjulta:

Xbox Christmas sales set to eclipse Wii thanks to Kinect

Muutamia poimintoja:

Europe's leading high street retailer of video games, Game Group, today said the Kinect has been a "big hit" in its Game and Gamestation stores since going on sale last month. Tesco yesterday said the Kinect had been "flying off the shelves" since its launch, and that it would be a top-seller this Christmas.

****

Analysts at Wedbush Morgan Securities this week said sales of Xbox 360 consoles would reach 1m in November, up 31% on last year, while sales of the Wii are expected to reach 975,000, down 23% in the same period.

Sales of Sony's PS3, which launched its cordless Move handset this autumn, will be down 8% year on year to 650,000, the analysts predict.

****

"We expect strong demand for the Xbox 360 due to the successful debut for Kinect, and believe that Kinect console bundles sold especially well," Wedbush Morgan Securities said.

Saa nähdä miten sitten tosiaan lopulta käy, mutta kaiken kaikkiaan vaikuttaisi siltä, että Kinect tosiaan myy hyvin myös itse konsolia, ainakin toistaiseksi.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Edit: Ah ainiin mun piti vielä lisätä että se casual gamer segmentti mille Kinect on suunnattu, on Wii:ltäkin opittujen tietojen mukaan vähemmän pelejä ostavaa porukkaa. En jaksa kaivaa tilastoja esiin, mutta väitän että Wii:lle pelejä myydään aivan eri kaliiberissa per konsoli kuin ps3 tai xbox360:lle.

PS3 game attach rate closes in on Xbox 360's - AfterDawn

Kaikille kolmelle konsolille myydään pelejä suunnilleen saman verran konsolia kohden, ja tyypillisesti Wii Sportsia ei oteta mukaan attach rate -laskelmiin. Tämä tarkoittaa, että eniten myydylle konsolille myydään myös eniten pelejä. Wii-yksinoikeudet kuten Just Dance 2 ja Donkey Kong Country Returns ovat tyypillisesti top 10 -listojen vakiokamaa multiplattarien lisäksi, ja top 10:n ulkopuolella listoja kansoittaa mittava määrä Wii-pelejä. Laajin käyttäjäkunta ostaa pelejä myös laajimmalla maulla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mä luulen että sä myöskin tiedät hieman pelien myyntimääristä Wii:n puolella. Vertaile niiden bilepelien myyntimääriä kuvasi kolmeen ylimpään riviin. Se että sinä valitset konsoliksesi ensisijaisesti Wii:n ja silti kuulut siihen mystiseen "tosipelaajat" segmenttiin, ei poista sitä tosiasiaa että 90% Wii:n omistajista on casual pelaajia.
En pidä itseäni tosipelaajana en kasuaalina en liiketunnistuspelaajana vaan kaikkiruokaisena pelaajana. Konsolillakaan ei ole niin väliä kunhan sinne tulee ne mariot, zeldat ja metroidit :D :D :D No ei silti onhan halo ja metal gear solid myös jees pelisarjoja

Mutta onko sinusta mediassa saanut näkyvyyttä nämä Wiin pelaajien pelit, minusta ei. Ja eihän myynneillä ole hirveästi väliä, ei HC-pelaajille tarkoitetut pelit ole ikinä myyneet paljon, "hoozee" pelaajat warettavat liikaa ja fanipojat/trollit puhuvat netissä liikaa paskaa. En muista, että pelaajat olisivat ennen tätä konesukupolvea kiistelleet myynneistä näin vakavasti :)

PS2 aikoinaan oli täysin kasuaaleille suunnattu kun se myi aivan helvetisti sinun teorian mukaan. Oman teoriani mukaan Nintendon strategia oli, että houkutellaan uusia pelaajia ja sitten 3 vuoden päästä tiputetaan näitä pelaajien pelejä, että ne uudet pelaajat innostuisivat peleistä, ennen pitkään turhan yksinkertaiset pelit alkavat ikävästi toistaa itseään. Ei minua todellakaan haittaa vaikka kasuaalit pelaavat wiillä. Onhan se call of dutykin aika casual, koska suuret massat ovat alkaneet pelaamaan sitä.

Poimintoja wikipediasta: myydyimmät wii-pelit.

Super Smash Bros. Brawl (9.48 million)[3]
Super Mario Galaxy 2 (5.1 million)[4]
The Legend of Zelda: Twilight Princess (4.52 million)[7] (heheh oli muuten links crosbow training edellä tätä)
Monster Hunter Tri (1.8 million)[14]
Resident Evil 4: Wii Edition (1.7 million)[14]
Metroid Prime 3: Corruption (1.31 million)[7]
Resident Evil: The Umbrella Chronicles (1.2 million)[14]
Call of Duty: World at War (over 1 million)[23]


(oli muuten vanhentunut lista kun ei ollut call of duty reflex edition tuolla!!) Ja puolen miljoonan kappaleen myynnit ovat ihan ok myös Wii yksinoikeuksille.


Oletkohan tietoinen siitä, että Wii on piratismille altistunut tässä parin vuoden aikan aika rajusti. Tässä lista mille pelialustalle löytyy eniten torrentteja netistä (kotakusta löysin)
500x_torrentstats.jpg
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

PS3 game attach rate closes in on Xbox 360's - AfterDawn

Kaikille kolmelle konsolille myydään pelejä suunnilleen saman verran konsolia kohden, ja tyypillisesti Wii Sportsia ei oteta mukaan attach rate -laskelmiin. Tämä tarkoittaa, että eniten myydylle konsolille myydään myös eniten pelejä. Wii-yksinoikeudet kuten Just Dance 2 ja Donkey Kong Country Returns ovat tyypillisesti top 10 -listojen vakiokamaa multiplattarien lisäksi, ja top 10:n ulkopuolella listoja kansoittaa mittava määrä Wii-pelejä. Laajin käyttäjäkunta ostaa pelejä myös laajimmalla maulla.

Täytyy kyllä sanoa että ole äärimmäisen yllättynyt että Wii on oikeasti noin lähellä. Tilastoja sen kummemmin en ollut tutkaillut, mutta empiirisen tutkimuksen mukaan (kaveripiireissä tusinan verran Wii:tä) ja netissä trendimittareita seuraillen Wii:llä on ollut tyypillistä jäädä hyllylle pölyttymään sen ensihuuman jälkeen ja tauon jälkeenkin se Wii resort on riittänyt tyydyttämään pelihimon.
I stand corrected!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yhtä paljon/vähän kuin Microsoftin PR-tiedotteiden antamiin lukuihin. Molempien tiedottamista säätelee pörssilainsäädäntö eri maissa, joten ihan mitä tahansa puuta heinää ei voi julkisuuteen heitellä.

Juuri näin. Kaikkien konsolivalmistajien ilmoittavat luvut ovat aivan yhtä virallisia, vaikka kuinka halutaan kaikki MS:n eduksi kääntää. Mitään dataa ei ole sen väitteen puolesta, että kummallakaan (Move tai Kinect) menisi myynti jotenkin huonosti. Molemmat myyvät.

Ongelma on lähinnä näillä erinäisillä forumeilla, jossa nörtit puhuvat kohtuullisen epämääräisillä termeillä ja valikoiduilla "faktoilla" kun omaa näkemystä pönkitetään.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ja eihän myynneillä ole hirveästi väliä, ei HC-pelaajille tarkoitetut pelit ole ikinä myyneet paljon, "hoozee" pelaajat warettavat liikaa ja fanipojat/trollit puhuvat netissä liikaa paskaa. En muista, että pelaajat olisivat ennen tätä konesukupolvea kiistelleet myynneistä näin vakavasti :)

Mua ei pelaajana kiinnosta pelien myyntiluvut yhtään, ei tippaakaan, ei edes se mitä mieltä muut ovat siitä pelistä josta itse tykkään.
Ihmisenä, osakesijoittajana ja markkinointialan ammattilaisena mua kiinnostaa maailman trendit. Kun tätä luppoaikaa tuntuu olevan niin näistä kerkee rupatella myös jopa konsolifin foorumilla...täällä vieläpä kertyy huumorikertointa mukaan kun fanipojat räksyttää sekaan.

PS2 aikoinaan oli täysin kasuaaleille suunnattu kun se myi aivan helvetisti sinun teorian mukaan.

Viikon logiikkapalkinto on juuri myönnetty sinulle!

Super Smash Bros. Brawl (9.48 million)[3]
Super Mario Galaxy 2 (5.1 million)[4]

Me ollaan sitten puhuttu eri asioista. Itse en laske Super Mariota tai Donkey Kongeyta ns hard core pelien sarjaan. Call of Dutyn 1 miljoonan myynti on erityisen heikko tulos kun peli kokonaisuudessaan myi yli 11 miljoonaa kappaletta. Wiitähän on myyty saman verran kuin PS3 ja XBOX360 yhteensä.
Mutta sinun mielestäsi Wii ei ole casual pelaajille suunnattu konsoli, jätetään asia miepidetasolle joista kumpikaan ei ole mustavalkoinen fakta.

Waretilastossasi Wii oli tasoissa ps:n ja xboxin kanssa vaikka laitekanta on kaksinkertainen ja Mahewcoron tilastossa attach rate on lähes yhtä suuri. Wii:n pelejä waretetaan siis puolet vähemmän kuin kilpailjoidensa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Viikon logiikkapalkinto on juuri myönnetty sinulle!

Me ollaan sitten puhuttu eri asioista. Itse en laske Super Mariota tai Donkey Kongeyta ns hard core pelien sarjaan. Call of Dutyn 1 miljoonan myynti on erityisen heikko tulos kun peli kokonaisuudessaan myi yli 11 miljoonaa kappaletta. Wiitähän on myyty saman verran kuin PS3 ja XBOX360 yhteensä.
Mutta sinun mielestäsi Wii ei ole casual pelaajille suunnattu konsoli, jätetään asia miepidetasolle joista kumpikaan ei ole mustavalkoinen fakta.

Waretilastossasi Wii oli tasoissa ps:n ja xboxin kanssa vaikka laitekanta on kaksinkertainen ja Mahewcoron tilastossa attach rate on lähes yhtä suuri. Wii:n pelejä waretetaan siis puolet vähemmän kuin kilpailjoidensa.

ööh minähän myönsin jo sinulle tuon palkinnon ;)

Eihän hc-peliä määritetä pyssyjen ja veren määrällä :D
tai no sinun mukaan se menee taas niin, aika epämääräisesti laitettu tuo taulukko tuossa onkohan playstationin mukaan laskettu ps2/ps3 ja xbox/xbox 360. en tiedä sitä.

Tuo taulukko kuvaa sitä montako torrenttia netissä on ei siis waretuksen määrää.

Ja donkey kong country returns on helvetinmoinen HC pläjäys, FAKTA ja niin on myös BRAWL, FAKTA

Wii pelaajilla on parempi maku fps-räiskinnöissä, GoldenEye on edellä call of dutya :D (huom minun mielestäni)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ja donkey kong country returns on helvetinmoinen HC pläjäys, FAKTA ja niin on myös BRAWL, FAKTA

Mitähän äärimmäistä tai ylipäätään HC:tä noissakin kierrätetyissä ideoissa on? Toki toteutus on/voi olla timanttinen, mutta en kyllä näe mitään HC:n tunnusmerkkejä noissa.

Paremmin tunnusmerkit täyttää esim. Demon Souls tai MAG. Tulkinnanvaraista, kyllä. Jotkuthan voisivat sanoa että kinect on aika hc. ;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eihän hc-peliä määritetä pyssyjen ja veren määrällä :D

Mulle "HC" peli on innovatiivinen, moniulotteinen, vaikea ja ...no sanotaan nyt vaikka että aikuiselle tehty. Mulle Super Mario ja Donkey Kong on tusinapelejä joita voi pelata aivot nurkassa, liukuhihnapelejä. Liiketunnistuspelit Nintendolla on ollut hyvin innovatiivisia, muttei kovin moniulotteisia. Mä olisin halunnu nähdä että he vievät sitä ideaa pitemmälle, mutta ehkäpä se ohjainten epätarkkuus on estänyt ne yritykset. Pelasin tossa joku aika sitten tyttäreni kanssa Kung fu pandan läpi, pelivideoiden perusteella Super Mario ja Donkey Kong on ihan samasta uunin luukusta työnnetty. Toki tähän voisi nyt sanoa että suurinosa FPS-ammuskeluista on myös keskenään samasta uunista tulleita, mutta ainakin ne menee siihen aikuisten viihdeosastoon. Vaikka tasohyppelyt on vähintään yhtä suurta viihdettä 5-15 vuotiaiden keskuudessa, en suostu tuota ryhmää sanomaan HC-pelaajiksi. Vedetään raja vaikka siihen kun alkaa itse maksamaan peleistään.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mitähän äärimmäistä tai ylipäätään HC:tä noissakin kierrätetyissä ideoissa on? Toki toteutus on/voi olla timanttinen, mutta en kyllä näe mitään HC:n tunnusmerkkejä noissa.

Paremmin tunnusmerkit täyttää esim. Demon Souls tai MAG. Tulkinnanvaraista, kyllä. Jotkuthan voisivat sanoa että kinect on aika hc. ;)

Niinpä niin tulkinnanvaraistahan se onkin. Kyllä nuo ovat yleisesti ottaen wiin myydyimpiä pelaajien pelejä. Mitähän Hooozeeta MAG:ssa ja demons soulssisa on...!? kierrätettyjä ideoita, toki toteutus ihan suht hyvä MAG:ssa online puolella ja demons souls on ihan hyvä. Oikeat hc-pelaajat pelaavat pc:llä rts naksutteluja yms. (määritelkää joku toinen paremmin sellainen kunnon nörtti HC-peli)


Kinect ei ole mielestäni pelien osalta ihan HC-tasoa oikeastaan millään tasolla

Wiillä pelaa kaikenlaisia pelaajia, tuskin sitä kukaan kiistää.

Muistin virkistys kaikista konsolien myydyimmistä peleistä

List of best-selling video games - Wikipedia, the free encyclopedia

Lopettakaa jo nuiden HC/casual termien käyttö niin minäkin lopetan :)

Mulle "HC" peli on innovatiivinen, moniulotteinen, vaikea ja ...no sanotaan nyt vaikka että aikuiselle tehty. Mulle Super Mario ja Donkey Kong on tusinapelejä joita voi pelata aivot nurkassa, liukuhihnapelejä. Liiketunnistuspelit Nintendolla on ollut hyvin innovatiivisia, muttei kovin moniulotteisia. Mä olisin halunnu nähdä että he vievät sitä ideaa pitemmälle, mutta ehkäpä se ohjainten epätarkkuus on estänyt ne yritykset. Pelasin tossa joku aika sitten tyttäreni kanssa Kung fu pandan läpi, pelivideoiden perusteella Super Mario ja Donkey Kong on ihan samasta uunin luukusta työnnetty. Toki tähän voisi nyt sanoa että suurinosa FPS-ammuskeluista on myös keskenään samasta uunista tulleita, mutta ainakin ne menee siihen aikuisten viihdeosastoon. Vaikka tasohyppelyt on vähintään yhtä suurta viihdettä 5-15 vuotiaiden keskuudessa, en suostu tuota ryhmää sanomaan HC-pelaajiksi. Vedetään raja vaikka siihen kun alkaa itse maksamaan peleistään.

Nehän on meille aikuisillekin ihan kivoja innovatiivisia ja ennenkaikkea nostalgisia pelejä (tosin kung fu panda on täysin lapsille kun se ei ole yksinkertaisesti yhtään hauska XD ) ja uusi donkey kong country on vaikea tasoloikka, paljastuit aika moiseksi Nintendo vihaajaksi kun avasit tuon sanaisen arkkusi ja väität liukuhihnapeleiksi. Tekijöille on ollut erittäin haasteellista tehdä pelejä kuten metroid primet, metroid other m, super smash bros melee/brawl, donkey kong country returns, super mario galaxy 2 ,sin & punishment 2, monster hunter tri, tatsunoko vs capcom, no more heroes 2, house of the deadit, resident evilit yms. Nintendolla oli tällä vuodella third party kehittäjät puolellaan, mutta sitähän sinä tuskin huomasit, koska vihaat Nintendoa.

Noh ensi vuonna sitten scfi räiskintä conduit 2 ja japsi rpg:t xenoblade ja the last story, myös Zelda skyward sword.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tiedä mihin lukuihin viittaat, mutta viimeksi julkistettujen numeroiden (klik ja naks) valossa Move on myynyt maailmanlaajuisesti enemmän kuin Kinect.
Kinect +2.5M, Move +4.1M.

Juu, voidaan kinastella onko kyseessä sisäänmyynti- vai ulosmyyntiluvut, mutta fakta on, että kumpikaan valmistaja ei tiedä tarkkoja ulosmyynnin lukemia, varsinkaan maailmanlaajuisesti. Kummassakaan lehdistötiedotteessa ei mainita mistä luvuista tarkalleen ottaen on kyse.Tässä vaiheessa yleensä myös nostetaan esiin argumentti "niinkumutku moni pelaaja ostaa useamman Move-ohjaimen...". Osa ostaa, suurin osa ei, ainakaan aluksi, koska kahta Move-ohjainta edellyttäviä tai edes tukevia pelejä ei ole montaa olemassa.

Microsoft ilmoittaa asiakkaille myydyt, Sony jälleenmyyjille. Kyllä tämä on ollut selvillä jo pidemmän aikaa eli ei tarvitse kinastella. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Microsoft ilmoittaa asiakkaille myydyt, Sony jälleenmyyjille.

Tarkempi lukema näistä kahdesta on tuo valmistan omien toimitusten määrä toimitusketjussa eteenpäin. Se on ainoa lukema, jonka valmistajat täydellä varmuudella tietävät. Siitä eteenpäin arvion osuus lukemissa lisääntyy. Läheskään kaikki jälleenmyyjät eivät raportoi kappalemyyntejään kellekään kolmannelle osapuolelle, eikä jokainen kassakoneen kilahdus rekisteröidy valmistajien tietokantaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)


Vielä pari vuotta sittenhän juhlittiin Wiin yli kymmenen olevalla attach ratella.

Gamasutran mukaan Yhdysvaltain pelimyynnissä (dollareissa mitattuna) PS3 on tänä vuonna ohittanut Wiin. Eli julkaisijat tekevät enemmän rahaa PS3-pelien myynnillä kuin Wii-pelien myynnillä. Ja kannattaa ottaa huomioon, että PS3:lla kolmansien osapuolten pelit myyvät suhteessa paremmin kuin Wiillä (kymmenen myydyimmän Wii-pelin joukossa on yksi 3. osapuolen julkaisema peli, ja senkin nimessä on Mario).

Gamasutra - News - Analysis: Xbox 360 Leads, Wii Slips Among Software Leaders

Itse en laske Super Mariota tai Donkey Kongeyta ns hard core pelien sarjaan.
Kyllä ne ihan hyvällä syyllä ovat HC-pelejä, samoin kuin Smash Bros Brawl ja Mario Karting. Mutta itse en pidä noita esimerkkeinä liiketunnistuspeleistä. Ainakin Brawl ja Kart toimivat parhaiten Gamecuben ohjaimella, joten niiden esittäminen todisteena liiketunnistuspelaamisen voittokulusta on harhaanjohtavaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tarkempi lukema näistä kahdesta on tuo valmistan omien toimitusten määrä toimitusketjussa eteenpäin. Se on ainoa lukema, jonka valmistajat täydellä varmuudella tietävät. Siitä eteenpäin arvion osuus lukemissa lisääntyy. Läheskään kaikki jälleenmyyjät eivät raportoi kappalemyyntejään kellekään kolmannelle osapuolelle, eikä jokainen kassakoneen kilahdus rekisteröidy valmistajien tietokantaan.

Eli väität että MS:n Kinect-luvut ovat itseasiassa vääriä ja todelliset myynnit ilmoitetun 2,5 miljoonan aikaan olivat oikeasti isommat?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eli julkaisijat tekevät enemmän rahaa PS3-pelien myynnillä kuin Wii-pelien myynnillä.

Tämä on ehkä turhankin vahvaa yksinkertaistamista. Totuushan olisi toki tämä, jos Wiille ja PS3:lle kehittäminen olisi yhtä kallista, mutta näin ei ole. Se tärkein luku, paljon lopulta viivan alle jää, ei tästä artikkelista selviä.

Se on kuitenkin totta, että tämän perusteella PS3:n omistaja kuluttaa Jenkeissä enemmän rahaa peleihin kuin Wiin omistaja.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mitähän Hooozeeta MAG:ssa ja demons soulssisa on...!? kierrätettyjä ideoita, toki toteutus ihan suht hyvä MAG:ssa online puolella ja demons souls on ihan hyvä.

MAG on äärimmäisyyksiin viety räiskintä jossa porukkaa on valtavasti, se tekee siitä omalla tavallaan HC:n. Demon Souls taas on vaikeudeltaan/säälimättömyydellään HC.

Casual-pelit on helpommin lähestyttävissä ja eivät vaadi niin paljon aikaa ja panostamista kuin HC-pelit.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

@hartzu
No sitten odotellaan vaan, että microsoft sanoo kuinka paljon se on toimittanut kauppoihin kinectiä, ja tammikuussa luulisi olevan tarkkoja lukuja siitäkin. EI siitä sen enempää.

Näyttää siltä ettei kinectin 169 euron hintakaan ole este. Moven starter kit on paljon halvempi siihen verrattuna ja moni todellakin ostaa näitä move ohjaimia kaksin kappalein jos niillä kiinnostaa liikepelaaminen.

yksittäisten third party wii pelien myyntejä tässä katsaus

Sonic Colours

The following information comes from Sega's vice president of sales and marketing Alan Pritchard...

"[Colours] is our pure Sonic gaming experience. That's had some high scores. It's also the highest pre-selling pure Sonic title we've had ever. That's a good indication. With the quality of the game, we're confident of that. That's our pure platforming Sonic."

"We have some announcements in the early part of next year that will further support and add to this strategy. There will be two of three big Sonic announcements in the early part of next calendar year."

GOLDENEYE

“The sales of GoldenEye show that these titles can and do perform well on Wii. The idea that Wii owners are only after smaller mini-game compilations or first-party titles isn’t true. A good quality title, supported well by both publisher and retail, has just as much chance of performing well as any Nintendo title.” - Nintendo’s UK head of comms Rob Saunders

Dead space: extraction

"I'm looking forward to checking out the next game I can get on the Wii because it's a really cool system. It's up to what type of experience players are looking for. Whether or not they want to play on the Wii or they want to play on their PS3 or 360 or PC." - Dead Space 2 executive producer Steve Papoutsis

From there on out, Mr. Papoutsis discusses the 'surprise' of the sales on Dead Space: Extraction...

"Of course it was a surprise. But it picked up steam after the initial launch. The thing with the Wii is that it's not like the 360 and the PS3 where in terms of sales you see this giant spike at the beginning and it tails off. Even with Nintendo games, you'll see games like Super Mario Bros. or Mario Kart, they have a longer tail as far as sales are concerned. All we can do is make the best game we can make. It was great to see from a critical perspective people enjoyed it and that made us very proud. It validated the hard work we had done. But the rest of it is up to players, the economy and what they want to get out of a certain game system. Those forces are at play and you can't control those. We're happy with the game we made and now hopefully even more people will get to try it on the PS3."

Conduit 1

A portion of a Eurogamer interview with High Voltage's Kevin Sheller and Keith Hladik...

Eurogamer: The review scores came in and no doubt they were a bit lower than you hoped. Was there a lot of deflation in the office?

Keith Hladik: We were pleased with the first announcement of the sales. I don't recall exactly, but it was about 100,000 for the first few weeks. Coming from where we were at – we're an independent studio and this is our first IP – we had pretty decent sales and the reviews were fair.

I don't recall anyone being down. We already knew we were going to make a sequel, so the fallout from that was we were determined to make the sequel way better than the first one.

Aika yllättää, että wiin third party pelejäkin myydään näin hypen voimalla kun vielä katsoo kuinka conduit 1 oli floppi laadullisesti monella osaalueella

Sitten hieman arvosteluista ja niiden vaikutusta myynteihin:

Minä pidän wiin peleistä koska ne aina jakavat mielipiteet ja xbox 360 ja ps3 yksinoikeuspelit saavat aina tasaiset arvosanat kaikilta, silloin tietää, että tekee jotain oikein kun on surkeita trolli vihaajia myös.

Onko siinä jokin pointti, että miksi edes arvostelu-sivusto tekee wii pelien arvosteluja jos sen huippupelit saavat aina sen 40-70, ja nämä arvosanat ovat erittäin huonosti perusteltuja. Ja sitten on nämä ps3 for life fanclub 100/100 ja xbox 360 planeetta 100/100 call of duty black opsille. Nintendon fanisivustot antavat silti rehellisiä arvosanoja peleille kuten GoldenEye, officialnintendomagazine.co.uk antoi GoldenEyelle 90/100 eikä ne löytäneet pelistä paljon pahaa sanottavaa, pieniä kauneusvirheitä vain. Ja sitten nintendolife.com antoi 8/10 jne.

GoldenEye 007 Critic Reviews for Wii at Metacritic.com
Ei kannattaisi siis pelaajien minusta antaa metacriticin tai kriitikiden vaikuttaa ihan hirveästi ostopäätökseen.

vertailuksi CoD black ops xbox 360 versio

[video]http://www.metacritic.com/game/xbox-360/call-of-duty-black-ops/critic-reviews[/video]

Myyntejä edistää arvostelumenestys siitä ei pääse mihinkään. Pidän myös black opsin 360-ja wii-versioista, mutta hei ei se nyt 95-100 pisteen arvoinen peli ollut, yksinpelikin oli aivan onneton. Joku voi sanoa nyt ettei arvostelun tarvitse olla objektiivinen ja sen pitää olla mielipide, no jotain rajaa tuohon konsoleiden fanitukseen pitäisi saada, arvostelijat fanittavat enemmän konsoleita eivätkä niitä pelejä XD

Löysin tällaisen artikkelin myös hs.fi. Suosittelen lukemaan

Peliyhtiöt painostavat toimittajia


Tutkija Sihvonen ei säästele sanojaan pelijournalismin tilasta.
"Pelijournalismia ei ole koskaan ollutkaan", hän lataa. "Alusta asti pelilehdet ovat olleet markkinointia varten tehtyä sidosryhmäviestintää."
 
Ylös Bottom