Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yksi tuntemattomampi aspekti tuossa kinectin uusia käyttäjiä kosiskelevassa markkinoinnissa on että kuinka usein kasuaalipelaaja on valmis ostamaan uutta pelilaitteistoa?

Tämän tuntemattoman tekijän ratkaisu on kuitenkin jo hyvin lähellä, Kinectin julkaisu on oven takana, joten eiköhän se kohta selviä. Kuten sanottua, ennakkoon on jo kauppa käynyt ilmeisesti ihan kivasti ja tutkimukset näyttää positiivista valoa Kinectille. Vuoden päästä on ehkä mahdollista jo hieman arvioida näitä, joulumarkkinatkin varmasti jotain kertovat.

EDIT:

Tämäkin on ollut jo tapana vuodesta 2006, eli otetaan halvin paketti, jota sitten verrataan toiseen - vaikka speksit eivät ihan täsmää. Moven tapauksessa tietysti lisätään vielä pari satkua hintaan koska viidelle kaverille joutuu ostamaan härpäkkeet..

Tämä piti jo aikaisemmin poimia, mutta jäi poimimatta, vaikka tässä lauseessa on sinänsä mielenkiintoinen epäjohdonmukaisuus.

Halvinta Kinect-bundlea ei ole järkevää verrata halvimpaan Move-bundleen, koska näissä ei ole saman verran kovalevy tilaa (ts. halvimmassa Kinect-bundlessa ei ole kovalevyä). Kinectiä ja Movea saa kuitenkin verrata niin, ettei ota huomioon sitä, että Move Starter Packiin ei kuulu Navi-ohjainta ja että moninpelaaminen tulee jossain vaiheessa vaatimaan enemmän kuin yhden ohjaimen. Onko siis oikein ainoastaan verrata Movelle edullisessa valossa näitä, vai miten se nyt menee?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

(Siirretty aiemmasta ketjusta.. Ja turha pikkuasiaan tarttuminen poistettu..)

Takaisin aiheeseen. Engadgetillä ehkä asteen tekniikkavoittoisempi arvostelu:
Kinect for Xbox 360 review -- Engadget

Arvostelussa aika hyvin käydään läpi tuo etäisyys (melkein pitää olla 6 feet eli - 6 ' = noin 1.8 metriä):
"Point is, the six feet isn't just a recommendation, it's pretty much a requirement."

(Alku)kalibroinnista yms on myös kohtuu seikkaperäistä tietoa. Ei ehkä iiiiihan niin nopea homma kuin jotkut ovat kertoneet. Mutta aivan ymmärrettävää, koska uutta tekniikkaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Arvostelussa aika hyvin käydään läpi tuo etäisyys (melkein pitää olla 6 feet eli - 6 ' = noin 1.8 metriä):
Tämä täysin totta ja tosiaan tuntuu että pikemminkin 2 metriä. Vähän pelaajan pituudesta ja pelistä riippuen.

(Alku)kalibroinnista yms on myös kohtuu seikkaperäistä tietoa. Ei ehkä iiiiihan niin nopea homma kuin jotkut ovat kertoneet. Mutta aivan ymmärrettävää, koska uutta tekniikkaa.
Ei, kyllä se alkukalibrointi oli nopea homma. Kinect ID:n luominen kesti sitten vähän pidempään, mutta ei siinäkään tarvinnut muuta tehdä kuin vaihdella paikkaa ja kehon asentoa telkkarin edessä. Tietysti vielä muutamaan kertaan vähän eri valaistuksissa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Hyvin on Kinectin myynti lähtenyt käyntiin, ei voi muuta väittää..

Laite ollut myynnissä Euroopassa vasta kuusi päivää, eikä ole edes Japanissa julkaistu, joten ihan hyvältä näyttää tuon Microsoftin tavoitteen kannalta. Tarkoitus MS:lla on siis myydä viisi miljoonaa Kinectiä vuoden loppuun mennessä. Kuulostaa ihan mahdolliselta.

Toki myyntiluvuista olisi oma ketjunsakin olemassa...
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Noiden jo julkaistujen yksinoikeuspelien lisäksi kun tulee tusina kovaa multiplatteria, niin xboxilla ei takuulla lopu pelattava. Konsolien elinkaaren loppupäässä niillä yksinoikeuspeleillä kun ei ole niin suurta merkitystä kuin alkupäässä, en ihmettele Microsoftin strategiaa.

Kun konsolia lienee myyty tähän mennessä noin 47 miljoonaa kappaletta, niin ei 5 miljoonaa Kinect lisälaitetta tarkoita että kaikkia niitä 42 miljoonaa muuta xbox-asiakasta olisi unohdettu, enkä uskokkaan että esimerkiksi Forza 4:n Kinect-ohjaus olisi yhtään poissa pädi- tai rattipelaajilta. Pelien tuottajat kun haluavat mieluummin myydä 47 miljoonan ostopotentiaalille kuin 5 miljoonan. Ihan pelkästään Kinectille tulevat pelit lienevät joko Microsoftin omista studioista peräisin tai sitten Microsoftin rahallisesti tukemia projekteja.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Pelien tuottajat kun haluavat mieluummin myydä 47 miljoonan ostopotentiaalille kuin 5 miljoonan. Ihan pelkästään Kinectille tulevat pelit lienevät joko Microsoftin omista studioista peräisin tai sitten Microsoftin rahallisesti tukemia projekteja.

Tuskin nyt ihan näinkään. Tuo tavoiteltu viisi miljoonaa on siis tämän vuoden loppuun. Ensi vuonna tarkoituksena on lienee myydä ainakin toinen mokoma, varmaan enemmänkin. Tällaiset luvut tarjoavat mielenkiintoisia näkymiä laadukkaalle ja vähemmän laadukkaalle ketkutukselle ja vetkutukselle.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Tuskin nyt ihan näinkään. Tuo tavoiteltu viisi miljoonaa on siis tämän vuoden loppuun. Ensi vuonna tarkoituksena on lienee myydä ainakin toinen mokoma, varmaan enemmänkin. Tällaiset luvut tarjoavat mielenkiintoisia näkymiä laadukkaalle ja vähemmän laadukkaalle ketkutukselle ja vetkutukselle.

Kyllä se menee ihan noin kuten sanoin. Toki ensi vuonna myydään lisää Kinect vempelettä, mutta niin myydään myös lisää itse konsolia. Sillä ei ole merkitystä jos suhdeluvut muuttuu 5/47 miljoonista vaikkapa 8/50 miljooniin. Kylmä fakta vaan on että ihan mikä tahansa pelistudio myy tuotettaan mieluummin 47 miljoonaan ihmisen markkinoille kuin 5 miljoonaan ihmisen markkinoille. Suomi pienenä maana toki on saanut usein tuotteita jopa etuajassa huolimatta 5 miljoonan markkinoistaan, sillä tämä maa teknologiaedisteisenä toimii erinomaisena testilaboratoriona ennenkuin lähdetään myymään isoille markkinoille.

Edit: Ah ainiin mun piti vielä lisätä että se casual gamer segmentti mille Kinect on suunnattu, on Wii:ltäkin opittujen tietojen mukaan vähemmän pelejä ostavaa porukkaa. En jaksa kaivaa tilastoja esiin, mutta väitän että Wii:lle pelejä myydään aivan eri kaliiberissa per konsoli kuin ps3 tai xbox360:lle.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Kylmä fakta vaan on että ihan mikä tahansa pelistudio myy tuotettaan mieluummin 47 miljoonaan ihmisen markkinoille kuin 5 miljoonaan ihmisen markkinoille.
Mutta muistettava on kuitenkin, että Kinectin userbasea pyritään tässä vaiheessa nimenomaan kasvattamaan. Tällöin panostus on laitenkantasuhteista huolimatta erittäin merkittävää.

Mielenkiintoista kuinka juuri sinä avaudut joka toinen päivä käyttäjien agendoista/motiiveista tai muuten suu vaahdossa huudat vääryyttä muiden asiattomista teksteistä.
avannon haukansilmältä ei pääse mikään karkuun. ;)
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Mutta muistettava on kuitenkin, että Kinectin userbasea pyritään tässä vaiheessa nimenomaan kasvattamaan. Tällöin panostus on laitenkantasuhteista huolimatta erittäin merkittävää.

Joo, tottakai ja siksi sanoinkin että pelkästään Kinectille suunnatut pelit tulevat olemaan joko Microsoftin omien studioiden tekemiä tai sitten microsoftin rahalla tilaamia tuotteita ulkopuolisilta studioilta. Motivaatio juuri erityisesti Kinect tuotteiden myyntiin kun on vain Microsoftilla. Mikään pelistudio ei tule tekemään Kinectille peliä ilman että Microsoft maksaa heille siitä, sillä käytännössä tuommoinen 5-10 miljoonan laitekanta on äärimmäisen pieni pelimarkkinoilla kun verrataan kuinka paljon pelitalo voisi saada tuotettaan myydyksi tekemällä pelinsä jollekin muulle alustalle.
Mä uskon että Microsoftin omat studiot (näitä ilmeisesti on kuitenkin vielä vajaa tusina) pukkaavat täyttä häkää Kinect spesiaaleja ja pääosa muista pelivalmistajista miettivät miten saisivat omiin peleihinsä Kinect tuen jotta saavat Microsoftin tarjoaman bonuksen (käytännössä varmastikin alennus lisenssimaksuun). Normi pelaajalle Kinectin tulo markkinoille ei tulle näkymään millään muulla tavalla kuin että ensi vuonna julkaistaan 1-3 yksinoikeuspeliä vähemmän ja että Microsoftin markkinointi jatkossa keskittyy Kinectiin.

Jännä homma kaikessa on se kuinka hiljaa Sony on ollut omasta Movestaan. Joulumyynti olisi ollut oleellinen kohta markkinoida niille casual gamereille joille tuote on suunnattu, mutta hyvin hyvin hiljaista on ollut. Nintendo tietää asian hyvin, mainitsihan heidän olikohan amerikan pomo että yli puolet konsolimyynnistä tulee yhden kuukauden aikana.
Mä melkein veikkaisin että Sony on jo kääntänyt mielenkiintonsa muualle ja Move jää väliinputoajaksi. Millään muulla tavalla en pysty selittään joulumyynnistä välittämättömyyttä.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Mä melkein veikkaisin että Sony on jo kääntänyt mielenkiintonsa muualle ja Move jää väliinputoajaksi. Millään muulla tavalla en pysty selittään joulumyynnistä välittämättömyyttä.

It only does everything -ajatukseen ei kuulu yhdenkään osa-alueen ylimarkkinointi. Nythän Microsoft panostaa kaikessa markkinoinnissaan Kinectiin, edes Gears of Waria ei ole hypetetty kovinkaan vahvasti ja jäipä VGA-showkin väliin "taktisesti". Jouluna MS myy Kinectiä ja sillä selvä. Sony myy, no, sitä kokonaisuutta, mihin myös Move kuuluu.

Sonyn lausunnoista on pystynyt lukemaan, että Move on kuitenkin pohjimmiltaan vaihtoehtoinen ohjaustapa, lisä, eikä sinänsä siis mitään sellaista minkälaiseksi Microsoftilla Kinectia ovat hehkuttaneet. "Kuin uuden konsolin lanseeraus" MS:llä luonnehdittiin Kinectiä.

Tottakai juuri nyt joulusesonkina tämä näkyy räikeästi, kun joululahjaksi etsitään uutta teknologiaa, eikä Moven markkinointibudjetti taida olla lähelläkään Kinectin 500 miljoonaa (mitähän Moven markkinointtiin on laitettu?), mutta eiköhän se tuosta tasaannu vielä. Microsoft lähti tässä kisassa kuitenkin rummuttamaan kovaa Kinectiä uutena innovaationa, Sony lanseerasi Moven maltillisesti ja markkinoi sitä lähinnä core-pelaajille Butlerin kautta. Erilaiset strategiat, erilaiset tuotteet.

Mielenkiintoista kuitenkin nähdä mitä nyt sitten kun Kinectia on huudeltu koko joulusesonki, kinkut on syöty ja kalkkunat paistettu. Mitä Microsoftilla on tarjota tämän lisäksi tulevalle vuodelle? Paljonhan lupauksia on esitetty, TGS-messuilla jopa melko vahvoja sellaisia, mutta lupauksille olisi mukava nähdä myös ihan konkreettisia todisteita. Ja nyt en puhu Forza 4:sta ja Gears of War 3:sta, vaan uusista peleistä - Kinectille ja padille.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Joo, tottakai ja siksi sanoinkin että pelkästään Kinectille suunnatut pelit tulevat olemaan joko Microsoftin omien studioiden tekemiä tai sitten microsoftin rahalla tilaamia tuotteita ulkopuolisilta studioilta. Motivaatio juuri erityisesti Kinect tuotteiden myyntiin kun on vain Microsoftilla. Mikään pelistudio ei tule tekemään Kinectille peliä ilman että Microsoft maksaa heille siitä, sillä käytännössä tuommoinen 5-10 miljoonan laitekanta on äärimmäisen pieni pelimarkkinoilla kun verrataan kuinka paljon pelitalo voisi saada tuotettaan myydyksi tekemällä pelinsä jollekin muulle alustalle.

Koska Kinectille tehdään ns. erilaisia pelejä, niin panoksiakin tarvinnee sijoittaa huomattavasti vähemmän kuin johonkin perinteisempään tuotteeseen. Näillä Zumbilla, joogilla ym. heilutteluilla voinee täten tehdä tulosta pienemmillä myynneillä. Samalla tietysti pedataan itselleen asemia jos Kinect-markkinat räjähtävät.

Näistä perinteisistä peleistä valtava enemmistö tuottaa silkkaa tappiota. Markkinat ovat täynnä, kehittäminen maksaa omaisuuksia ja joukosta erottuminen on pirun vaikeaa. Kinect voi siis ihan oikeasti olla houkutteleva markkina.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

eikä Moven markkinointibudjetti taida olla lähelläkään Kinectin 500 miljoonaa (mitähän Moven markkinointtiin on laitettu?), mutta eiköhän se tuosta tasaannu vielä.

Aivan juuri noin! Kattelin tossa illalla melkein 2 tuntia televisiota ja kas kummaa, silmiin sattui 2 Sonyn mainosta, toisessa mainostettiin GT5:sta ja toisessa uusinta PSP:tä. Sony siis selkeästi käyttää rahaa markkinointiin, mutta jostain syystä sitä ei ohjata Moven markkinointiin.


Sony lanseerasi Moven maltillisesti ja markkinoi sitä lähinnä core-pelaajille Butlerin kautta.

Sitä mä tässä just ihmettelen että ketä muuta toi Move (tai Kinect) kiinnostaa kuin satunnaisia pelaajia (casual gamer) ja ne on niitä jotka ostaa pelilaitteita (ja varmaan pelejäkin) vain jouluisin.
Butler muuten on mun tietääkseni vain amerikan markkinoille suunnattu hahmo ja erityisesti juuri sillä markkina-alueella Sony on ottanu turpiinsa ja nythän se vasta nöyryyttäväksi on mennyt tänä syksynä. Mun mielestä ne mainokset on hyviä, mutta tulokset on pöydässä ni eihän Sonylla ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin pistää Kevin kilometritehtaalle ja miettiä strategiaansa uudestaan.
Ei muuta kuin popcornit microon ja seuraamaan miten isot tappelaa :)
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Aivan juuri noin! Kattelin tossa illalla melkein 2 tuntia televisiota ja kas kummaa, silmiin sattui 2 Sonyn mainosta, toisessa mainostettiin GT5:sta ja toisessa uusinta PSP:tä. Sony siis selkeästi käyttää rahaa markkinointiin, mutta jostain syystä sitä ei ohjata Moven markkinointiin.

Kyllähän Suomessa Sonyn asiat ovat poikkeuksellisen hyvin ja ero on ilmeisesti ainoastaan kasvamassa. PS3 on myydyin konsoli meillä. Euroopassakin taitaa PS3 olla jopa hiukan edellä Xbox 360:tä myynneissä. Japanissa PS3:lla menee luonnollisesti myös hyvin, Japanissa ei ulkomaalaisten tuotteet pärjää. Siellä jopa PSP menee kaupaksi.

Ainoastaan Jenkeissä XO tuntuu lähteneen nyt ottamaan kunnollista eroa ja nyt näillä liiketunnistustekniikoilla saattaa Microsoftin lippulaiva ottaa toki eroa Euroopassakin, mutta ei Sonylla nyt niin huonosti mene, että paniikkinappula olisi pohjassa. Tyytyvät varmasti katselemaan sivusta joulumyyntien alamäen, mutta ensi vuodelle keskivät varmasti taas jotain uutta matoa koukkuun.

Nyt markkinoinnissa tosiaan on pyörineet core-pelit ja sillä linjalla mitä luultavammin jatkavat. Uncharted 3 on varmasti taas iso myyntihitti, joten tuon varjolla sitten hypettävät taas. Tätä samaahan Microsoft harrasti ja mitä luultavammin tulevat harrastamaan ainakin Gear of War 3:n ja Forza 4:n kohdalla.

Nyt tuon core-markkinoinnin lisäksi on kehittynyt Kinect-markkinointi, mikä tuntuu uppoavan ihan mukavasti uusiin asiakkaisiin, ainakin Jenkeissä ja ainakin juuri nyt jouluna. Jos piikki kestää, kuten MS:n konsolipamput uskovat, niin sitten Sonylla varmasti alkaa raksuttamaan hieman kovempaa.

Silti, melko perusteltua nyt siellä Sonyn suunnalla odotella hetki ja katsoa mitä tapahtuu kun Kinect-tomu laskeutuu.

Sitä mä tässä just ihmettelen että ketä muuta toi Move (tai Kinect) kiinnostaa kuin satunnaisia pelaajia (casual gamer) ja ne on niitä jotka ostaa pelilaitteita (ja varmaan pelejäkin) vain jouluisin.

Move luultavasti saattaakin kiinnostaa jo nykyisellä valikoimmallaan myös core-pelaajia. MAG, Heavy Rain ja Resident Evil 5 toimivat täysin Movella ja lisää on tulossa. Sinänsä siis juuri Butlerin kaltainen markkinointi toimii hyvänä fan servicenä, kun Sonyn yritys ei ilmeisesti ole niin rohkeasti uusia markkinoita valloitella.

Tottakai voi olla, että jos markkinointiin olisi laitettu enemmän rahaa, voisi niitä uusiakin markkinoita aueta vähän herkemmin, mutta ehkä Sonylla ei ollut kiinnostusta tai mitä todennäköisemmin, ei ollut rahaa laittaa satoja miljoonia markkinointiin.

Jos jonkun keksinnön haluaa saada houkuttelevaksi asiakkaalle, tehdä siitä haluttavan, jopa trendin, vaatii se markkinointia. Wii sen todisti jo kerran, saa nähdä tekeekö Kinect sen uudestaan.

Tässä toisaalta on yksi Moven ongelmakin. Miten markkinoida Movea, joka on jo periaatteellisella tasolla nähty ja markkinoitu Wiillä. Miten erottua tarpeeksi Nintendon markkinoinnista?

Butler muuten on mun tietääkseni vain amerikan markkinoille suunnattu hahmo ja erityisesti juuri sillä markkina-alueella Sony on ottanu turpiinsa ja nythän se vasta nöyryyttäväksi on mennyt tänä syksynä.

Toki ehkä noin, mutta itse peilaankin tätä tilannetta koko maailman kannalta. Butler on ihan hauska hahmo tosiaan ja sinänsä sopivaa markkinointia, mutta ne hauskat piikit toisten valmistajien suuntaan menevät varmasti ohi normaalilta kuluttajalta.

Ja Jenkeissä on selvästi havaittavissa samaa kuin Japanissa, kotimaiset tuotteet myyvät, Eurooppa saattaa lopulta olla näiden kahden välillä se suurin kiistakapula.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Mä melkein veikkaisin että Sony on jo kääntänyt mielenkiintonsa muualle ja Move jää väliinputoajaksi. Millään muulla tavalla en pysty selittään joulumyynnistä välittämättömyyttä.

Mutta Movehan myy ihan hyvin ilman mitään massiivista pr-hehkutustakin. Se tavallaan myy hiljakseen kulisseissa samaan aikaan kun "iplot" ja "cobretit" miettivät forumeilla onko se suosittu vai ei.. Forum-puheet ovat välillä vähän kaukana reaalimaailmasta. Move on vain yksi osa-alue Sonyn strategiassa - ei Kinectmäinen "tämä muuttaa maailman" -tyyppinen juttu (mistä tietenkin sitten voi olla montaa mieltä - liiketunnistus jakaa mielipiteitä).

"It does everything".
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Mutta Movehan myy ihan hyvin ilman mitään massiivista pr-hehkutustakin.

Juu, myy, myy. Mutta myykö konsolia? Kinect samalla nostaa Xbox 360 -konsolin parrasvaloihin ja myy itse konsolia. Sitähän se markkinointi tuottaa, jos hissukseen kaveripiirissä kuhisee ei se vielä myy konsolia uusille asiakkaille.

Näissä Sonyn ja Microsoftin liikketunnistustekniikan markkinoinneissa on yksi suuri ero. Sony myy Movea konsolin jo hankkineille, Microsoft myy Kinectiä kaikille ja varsinkin uusille asiakkaille. Siksi rahaakin palaa hieman eri tahtiin.

Ja kun sitä miettii, olisiko Sonylla edes varaa laittaa 500 miljoonaa riskillä täysin uudenlaisen kokemuksen markkinointiin, varsinkin kun takeita ei ole siitä että sitä koskaan saa takaisin valuuttana (imagohyötyä tästä on jo nyt tullut). Rohkeatahan tämä Microsoftilta oli, sitä en kiellä. Sitä tuskin kukaan kieltää.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Onpas taas pitkälle vietyjä omia tulkintoja. Kannattaa seurata vaikka ihan MusicTV:tä. Sieltä tulee päivittäin kymmeniä Playstation Move-mainoksia, joissa nimenomaan myydään uudella ohjauksella myös konsolia. Ette ehkä seuraa niitä medioita, joissa pyritään nyt uusiin kuluttajiin vaikuttamaan?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Markkinoinnissa mestari taitaa olla Nintendo. Vuodesta toiseen - joka joulu - ne samat väsyneet Wii Fit, Wii Sports ym pyörivät ruudussa. Firman ei tarvitse kuin lähinnä päivittää vanhoja mainoksia ja taas homma toimii.. Sama tuskin onnistuu MS:lla ja Movella vuodesta toiseen.

Itse ymmärrän täysin, jos Moven markkinointibudjetti ei ole "500 miljoonaa" tai mitä se Kinectillä lienee. Ei noiden shovelware-pelien varaan kannata koko firman strategiaa rakentaa. Liiketunnistus on nyt vain oheisjuttu pelaajille, ei se siitä enää vanhaan glooriaan nouse. Ei, vaikka saisin rapsuttaa itse elefanttia leuan alta..
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Onpas taas pitkälle vietyjä omia tulkintoja. Kannattaa seurata vaikka ihan MusicTV:tä. Sieltä tulee päivittäin kymmeniä Playstation Move-mainoksia, joissa nimenomaan myydään uudella ohjauksella myös konsolia. Ette ehkä seuraa niitä medioita, joissa pyritään nyt uusiin kuluttajiin vaikuttamaan?

Kerros sitten sinä oma näkemyksesi, miksi Kinect ja Xbox 360 on ottamassa murskavoittoa PS3:sta ja Movesta Jenkkien markkinoilla. Itse kuvittelin tuon johtuvan juuri suuresta panostuksesta Kinect-markkinoinnissa, mutta syitä voi toki olla muitakin. Omia tulkintoja täällä tehdään, toiset parempia, toiset huonompia.

Itse uskoin Kinectin myyvän enemmän konsolia, koska sitä kaupataan uusille asiakkaille ja näin markkinointia itsekkin projekteissa hoitavana, voisin nähdä että se yksi syy tuohon olisi. Ja eipä siihen mitään gurua tarvita, että näkee 500 miljoonan budjetilla olevan vaikutusta myös myynteihin, jos itse tavara on kunnossa ja viesti menee oikeille asiakasryhmille perille.

Ja en todellakaan Music Televisionia katsele, mutta voi tosiaan olla, että juuri tuolla Sony rummuttaa eniten Movea, olihan se sinänsä sopivaa. Samalla Kinectiä rummutetaan Oprahissa ja Ellen Degeneresissä. Siellä siis selvästi ymmärretään mille yleisölle tätä kannattaa myydä.

Toisaalta kun aikaisemmin sanoin hinnanalennuksen olevan ainoa pitkällä aikavälillä PS3:n myyntejä nostava tekijä tuomittiin tuo väite usein selittelemällä PS3:n olevan hintansa arvoinen. Hinta tippui, PS3 alkoi myymään. Ei nämä ehkä täysin yksi yhteen mene, kuten ei mene Kinectin osuus XO:n hyvässä joulusesongissa, mutta on näillä yksittäisinä tekijöinä suuret vaikutukset.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Onpas taas pitkälle vietyjä omia tulkintoja. Kannattaa seurata vaikka ihan MusicTV:tä. Sieltä tulee päivittäin kymmeniä Playstation Move-mainoksia, joissa nimenomaan myydään uudella ohjauksella myös konsolia. Ette ehkä seuraa niitä medioita, joissa pyritään nyt uusiin kuluttajiin vaikuttamaan?

Ei kukaan katso Music TV:tä nykyään kun sieltä tulee vain paskoja realitysarjoja. Musavideot katsotaan netistä.

Kinect mainoksia ei kyllä paljon ole Suomen tv:ssä meikäläisen silmiin näkynyt tosin ei myöskään Moven. Englannissa tilanne on hiukan eri, olen katsonut streamien kautta WWE RAW:ta ja lähes joka mainoskatkolla tulee Kinect-mainoksia (alkuperäiskuva SKY Sportsilta).
 
Ylös Bottom