Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tarkalleen ottaen toimittajan mielestä Kinectin "liikuntapelit" olivat kehittyneempiä/hauskempia. Itse laitteistoon toteamus ei varsinaisesti liittynyt.

Tämä on totta. Liikuntapelejä tuossa vertailtiin vaikka muutamat kommentit sivusivat tekniikoitakin mm. kalibrointiongelmat.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect kun voittaa yhdenkin vertailun Moveen tai Wiihin verratessa, on pakko olla syynä se ettei toimittaja paneutunut peleihin tarpeeksi, ottanut huomioon eri pelien ja pelimekaniikkojen eroja jne... ;)

Itsekin ehdin jo lukaista aamusella lehden ja ajattelin tulla kirjoittamaan siitä, mutta näkemys olikin ehditty jo huomata huonoksi - yllätys, yllätys. Ei kai edes Helsingin Sanomien toimittaja voi pitää Kinectistä ja huomata, että esimerkiksi väärä valaistus pilaa Movella pelaamisen - hankkisi ne verhot jo!

...muutamat kommentit sivusivat tekniikoitakin mm. kalibrointiongelmat.

Vakavasti ajatellen se, että joutuu kalibroimaan Moven jokainen kerta kun aloittaa pelaamisen sotii hieman kasuaalipelaamista vastaan. Se menee sinne asennusten kanssa samojen järjettömyyksien joukkoon, liikaa kitkaa vaivattomaan pelaamiseen sanon minä, eikä ihme, että tälläisessä vertailussa tuokin nousi esille.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vakavasti ajatellen se, että joutuu kalibroimaan Moven jokainen kerta kun aloittaa pelaamisen sotii hieman kasuaalipelaamista vastaan. Se menee sinne asennusten kanssa samojen järjettömyyksien joukkoon, liikaa kitkaa vaivattomaan pelaamiseen sanon minä, eikä ihme, että tälläisessä vertailussa tuokin nousi esille.

Siis hetkinen, joutuuko Moven tosiaan kalibroimaan joka kerta kuin aloittaa pelaamisen?
Jos näin on niin silloinhan Move = Mote*0,75.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siis hetkinen, joutuuko Moven tosiaan kalibroimaan joka kerta kuin aloittaa pelaamisen?
Aivan. Joka. Kerta. Lisäksi joissain peleissä kalibroinnin saattaa joutua suorittamaan lajia vaihtaessaan.

Tuosta kirjottelin jo syyskuussa. Kannattaa myös lukea viestini Moven vaihtelevista kalibrointikäytännöistä.

PS. Vaikka tapoja on erilaisia ja operaatio pitää tehdä joka pelin alussa, itseäni se ei ole vielä ainakaan ruvennut tympimään. Mutta ymmärrän kyllä, että tuostakin kärpäsestä voi härkäsen vääntää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siis hetkinen, joutuuko Moven tosiaan kalibroimaan joka kerta kuin aloittaa pelaamisen?
Jos näin on niin silloinhan Move = Mote*0,75.

Kokemusta ei todellakaan ole ziljoonasta Moven pelistä, mutta kalibrointi on yleensä about 10 sekunnin homma. Pidät ohjainta parissa kohdassa kroppaa tai osoitat kameraan. Ei siis mitään "laita Wiimote-lattialle" -touhua. Menee yleensä siinä sivussa kun menussa muutenkin teet erinäisiä valintoja. Edelleen: Tässä kannattaa kuunnella niitä joilla Move oikeasti on.

Ylimääräistä se on tietenkin tuo 10+ sekkaakin, mutta ei mikään "deal breaker". Kinect siis tekee tuon vain kerran ja homma pysyy sen jälkeen laitteen hanskassa? (Aito kysymys, siis..)

Mitä verhoihin tulee, niin ainakin itse yleensä pelaan ja katson leffoja verhot kiinni (=ainakaan ettei auringonvalo pääse telluun). Täytyy lähettää Hesariin vähän kangasta ja neulaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect siis tekee tuon vain kerran ja homma pysyy sen jälkeen laitteen hanskassa?
Kameran eteen voi astua kuka vaan, koska vaan, eikä sen enempää tarvita. Kinect hoitaa luurankomallin tekemisen sun muut täysin automaattisesti ja käyttäjän kannalta läpinäkyvästi.

Sitä en tiedä, millä tavalla Kinectille opetetaan, kuka on kuka, kun halutaan kirjautua automaattisesti sisään tietyllä tunnuksella. Oletan, että se on kuitenkin kertaluontoinen operaatio.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kameran eteen voi astua kuka vaan, koska vaan, eikä sen enempää tarvita. Kinect hoitaa luurankomallin tekemisen sun muut täysin automaattisesti ja käyttäjän kannalta läpinäkyvästi.

Kuulosta lupaavalta. Voiko suora auringonvalo kameraan tms "sotkea" mallinnusta? Tai kysytään niin, että mitä ongelmia mallinnuksessa tai sen "pysyvyydessä" pelin ajan voi tulla? Kohtahan tätä pääsee itsekin testamaan, mutta mielenkiinnosta jo spekuloin..
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tai kysytään niin, että mitä ongelmia mallinnuksessa tai sen "pysyvyydessä" pelin ajan voi tulla?
Mallinnus perustuu kehon eri osien mittasuhteisiin, eli jos et kesken pelin yhtäkkiä muuta fyysistä kokoasi merkittävästi, ei pitäisi tulla ongelmia. Tosin eihän sitä tiedä, mitä tapahtuu, jos aloittaa pelaamisen paksussa toppapuvussa, ja pelin aikana riisuu ilkosilleen...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tosin eihän sitä tiedä, mitä tapahtuu, jos aloittaa pelaamisen paksussa toppapuvussa, ja pelin aikana riisuu ilkosilleen...

Oivoi, haaveet Kinect Strip Poker Live!:n moninpelistä huuhtoutuivat ulapalle. :p
Tuo olisi kyllä mielenkiintoista tietää millä perusteella pelaajat tunnistetaan toisistaan. Kenties kaljamahan tai jenkkakahvojen koon perusteella?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuo olisi kyllä mielenkiintoista tietää millä perusteella pelaajat tunnistetaan toisistaan. Kenties kaljamahan tai jenkkakahvojen koon perusteella?
Se muodostaa luurankomallin 20 kiintopisteen perusteella. Näiden pisteiden väliset suhteet lienevät sen verran yksilöllisiä, että tunnistaminen onnistuu riittävällä tarkkuudella. (Joku varmasti tunkee Kinectin eteen vielä mm. identtiset kaksoset.)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kuulosta lupaavalta. Voiko suora auringonvalo kameraan tms "sotkea" mallinnusta? Tai kysytään niin, että mitä ongelmia mallinnuksessa tai sen "pysyvyydessä" pelin ajan voi tulla? Kohtahan tätä pääsee itsekin testamaan, mutta mielenkiinnosta jo spekuloin..

Infrapunavaloonhan se perustuu, eli kaikki IR signaalit voi häiritä... kaukosäätimet ja auringonvalo lähinnä tulee mieleen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

SUPERanalyytikko Michael Pachter on sitä mieltä, että Move möi Jenkkilässä selvästi alle Sonyn omien odotusten. SCEA ei ole julkistanut vielä mitään tarkkoja lukuja, mutta arviot pyörivät noin 300 000 Move-kapulassa. (SCEE-alueella Movea toimitettiin kauppoihin 1,5 miljoonaa.)

Näyttäisi, että luku olisi lähempänä miljoonaa (Pohjois/Latinainen Amerikka):
- Sony sells 1 million Move units in Americas | Reuters

Tuohon päälle Euroopan 1.5 miljoonaa ja laite tuli vasta nyt myyntiin Japanissa.

Ihan hyvältä alulta vaikuttaa. Joulumyynti on tietenkin seuraava "milestone" härpäkkeiden myynnissa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ihan kiitettävästi Move on liikkunut ympäri maailman, mutta ainakaan USA:ssa se ei ole mitenkään merkittävästi myynyt lisää konsoleita, mikä varmasti on ollut Sonyn toiveena. Ehkä joulumyynti tuotakin käyrää nostaa, saa nähdä. Kova kisa taas boksin kanssa joulun herruudesta.

Kinect ja Move myyntien osalta ollaan valmistajien omien totuuksien varassa, sillä NPD ei erikseen raportoi lisälaitteiden myyntiä tai erottele konsolibundlejen sisältöjä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sitä en tiedä, millä tavalla Kinectille opetetaan, kuka on kuka, kun halutaan kirjautua automaattisesti sisään tietyllä tunnuksella. Oletan, että se on kuitenkin kertaluontoinen operaatio.
Kinect ID on sellainen jännä ominaisuus, joka tunnistaa henkilön joka kameran eteen seisahtuu ja kirjaa kyseisen käyttäjän sisään.

Todistukseksi, että en riko mitään NDA:ta piti netin syövereistä kaivella jonkinmoista todistetta, että tästä on julkisesti ollut mainintaa.

K1LLI on Twitter sanoi:
Kinect ID on muuten pirun näppärä. Menee vaan sensorin eteen ja se tunnistaa meikäläisen ja kirjaudun sisään konsolille. Future baby! :)
@K1LLI

E: Ai puhe oli opettamisesta... däääm.. Vastaukset polttelee kielen päällä, mutq...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

E: Ai puhe oli opettamisesta... däääm.. Vastaukset polttelee kielen päällä, mutq...
No jaa, tuoltakin kannalta "Kinect ID on muuten pirun näppärä. Kaverini meni sensorin eteen ja se ei tunnistanut sitä meikäläiseksi. Future baby!" olisi kyllä nostattanut kulmakarvoja vähän normaalia enemmän ;) Eiköhän Minority Report -aika ole viedä muutaman vuoden päässä mutta toisaalta jostainhan tuokin aikakausi aloitetaan ja siellähän se Kinect pioneeritoimintaa harjoittaa, joten ei muuta kuin lykkyä tykö siihenkin suuntaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No jaa, tuoltakin kannalta "Kinect ID on muuten pirun näppärä. Kaverini meni sensorin eteen ja se ei tunnistanut sitä meikäläiseksi. Future baby!" olisi kyllä nostattanut kulmakarvoja vähän normaalia enemmän ;) Eiköhän Minority Report -aika ole viedä muutaman vuoden päässä mutta toisaalta jostainhan tuokin aikakausi aloitetaan ja siellähän se Kinect pioneeritoimintaa harjoittaa, joten ei muuta kuin lykkyä tykö siihenkin suuntaan.
Oon lukenu tän tekstin pätkän nyt ainakin 16 kertaa, mutta en silti hiffaa mitä ajat takaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

imagesCA6CGTCR.jpg


Kinectin kohdalla on otsikoiden tasolle jo nostettu toive omasta Move-kapulasta. Huhuissa tälläinen on jo pyörinyt jonkin aikaa, johon Kinectin kasvo Kudo Tsunoda heitti vielä vettä kiukaalle tuoreessa haastattelussa; "games that involve both controllers and Kinect as well are totally possible". Tällä voidaan toki tarkoittaa ihan mitä vain, mutta miltä kuulostaisi?

Omalla kohdalla vasta tällöin alettaisiin puhumaan varteenotettavasta ohjauksesta muuallakin kuin niissä 24/7 kestävissä ikuisissa pippaloissa.

Huumorikuva. Ei vakavamielisille:

750471553.gif
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinectin kohdalla on otsikoiden tasolle jo nostettu toive omasta Move-kapulasta. Huhuissa tälläinen on jo pyörinyt jonkin aikaa, johon Kinectin kasvo Kudo Tsunoda heitti vielä vettä kiukaalle tuoreessa haastattelussa; "games that involve both controllers and Kinect as well are totally possible". Tällä voidaan toki tarkoittaa ihan mitä vain, mutta miltä kuulostaisi?

Se kuulostaa siltä, että olet ensimmäistä kertaa tajunnut sen, että Kinectin kanssa toimii myös XO-ohjain, tuo tekniikka ei sulje pois sitä, aivan kuten Tsunoda toteaakin. En usko, että tässä kohtaa mistään sen kummemmasta on kyse.

Huumorikuva. Ei vakavamielisille:

Itse kutsun näitä provoiksi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Se kuulostaa siltä, että olet ensimmäistä kertaa tajunnut sen, että Kinectin kanssa toimii myös XO-ohjain, tuo tekniikka ei sulje pois sitä, aivan kuten Tsunoda toteaakin. En usko, että tässä kohtaa mistään sen kummemmasta on kyse.

Indeed, eiköhän se Kudo tuota hakenut. Microsoftillahan pitäisi olla näitä kahdenlaisia Kinect-pelejä: "Kinect required" ja "Better with Kinect".

Kuva oli wanha.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Se kuulostaa siltä, että olet ensimmäistä kertaa tajunnut sen, että Kinectin kanssa toimii myös XO-ohjain, tuo tekniikka ei sulje pois sitä, aivan kuten Tsunoda toteaakin. En usko, että tässä kohtaa mistään sen kummemmasta on kyse.

Nisu luultavammin tarkoitti jotain ohjainta mikä tukisi uusia liikkumista vaativia pelejä.
Tollanen kapula toimii paljon luontevammin "miekkana" kuin se vanha pädi mikä on suunniteltu kahdelle kädelle.
Toki optiona voitaisiin tehdä sama systeemi mikä pleikalla on eli vanhaa pädiä voisi käyttää korvaajana jolloin ei tarvitse ostaa uutta kapulaa erikseen.
 
Ylös Bottom