Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ainakaan HS.fi:ssä ei vielä tuollaista vertailua näkynyt, joten olisiko painetussa lehdessä?

Olihan se siellä lehdessä kun tarkasti katsoi, otsikko ja huono kuva eivät oikein heti osuneet silmään. Testissä oli lasten musiikkilevyt. Kuinka moni tuosta Kinectin pelilistalla olleista on tulossa myös PS3:lle? Ainakin EA:n Sports Active.

Testaaja oli näemmä melko tosissaan arvioinut tarjontaa nimenomaan liikkunnan, ei pelaamisen näkökulmasta, ja siinä kumpi tarjoaa enemmän liikuntaa. Hänen mielestään Movella liikkuu vain käsi, mikä tietysti voi olla totta jos vain sitä liikuttaa, mutta omalla kohdalla Sports Championissa liikkuu koko ukko ja hiki tulee vaikka ei haluaisikaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ainakaan HS.fi:ssä ei vielä tuollaista vertailua näkynyt, joten olisiko painetussa lehdessä?

Painetussa oli tänään. En haluaisi olla ilkeä, mutta kirjoittaja ei tainnut kuitenkaan ihan tarpeeksi paneutua esim. Moven peleihin. Niissä kun kuulema ei liiku mikään muu kuin käsi tai korkeintaan yläkroppa - ja aurinkokin välillä osui tunnistimeen (verhot ovat keksitty). Mitään kunnon "tarkkuus ja viive" -testiä ei selkeästi tehty (sori Killi.. ;) ).

Samoin kirjoittaja ei tavallaan ottanut huomioon eri pelien eroja, eli jos nyrkkeily on kehnoa (ilmeisesti "EA SPORTS Active 2"), niin kyse ei välttämättä ole ohjainten "epätarkkuudesta".. Tuota olisi kannattanut nimenomaan testata sekä Movella että Kinectillä. Epäilen, että Kinect olisi ollut sen "tarkempi".

Kahta eri lentopallo-peliä kyllä nopeasti "verrataan", mutta siinäkään ei oteta huomioon että ne ovat pelimekaniikaltaan erilaisia (eipä silti, omasta mielestä lentopallo oli Sports Champions -pelin ehkä tylsin osio).

Mutta toki kirjoittaja halusi puhua peleistä nimenomaan liikunnan kannalta (kirjoittaja ei tainnut olla varsinainen pelaaja), joten Kinectillä hypitään, juostaan ja tanssitaan varmaan enemmän. Epäselväksi jäi, että missä näitä testattiin (myös Kinect kuitenkin vaatii tilaa ja kuvassa ei ainakaan ole perus olohuone).

Lopuksi vertaillaan hintoja myös konsolin kera, mikä tässä on ehkä vähän turhaa. Nyt on vaikea tietää, että paljonko se Move tai Kinect oikeasti maksaa jos konsoli on jo kotona.

Ylätys ei ollut sekään, että lopulta se "oikea liikunta" on paljon parempaa.. "News at 11".
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mitään kunnon "tarkkuus ja viive" -testiä ei selkeästi tehty (sori Killi.. ;) ).
Mä sain sen kuvan että testissä testattiin enemmänkin tavallisen ihmisen, ei harrastajan näkövinkkelistä. Silloin pelaamisen ja ohjaamisen helppous ja hauskuus on tärkeämpää kuin tarkkuus ja viiveet. Siksi kalibrointikin mainittiin.

Saatta olla, että Moven pelkkää kädenheilutusta painotettiin, koska pelaamiseen tottumattomalla henkilöllä se saattaa olla sitä. Kun pitää keskittyä seuraamaan ruutua, päättelemään mitä peli haluaa sinun tekevän, toteuttamaan se veivaamalla ohjainta ja ehkä myös miettiä mitä nappulaa pitikään painaa ja milloin, niin ei huomaa liikkua kuten liikuntapelissä olisi tarkoitus.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mä sain sen kuvan että testissä testattiin enemmänkin tavallisen ihmisen, ei harrastajan näkövinkkelistä. Silloin pelaamisen ja ohjaamisen helppous ja hauskuus on tärkeämpää kuin tarkkuus ja viiveet. Siksi kalibrointikin mainittiin.

Puhut tietysti asiaa ja hyvä huomio. Kaipa se on sitä, että jos valtakunnan päälehdessä kirjoitetaan silloin tällöin peleistä, niin sitä itsekin tarttuu niihin herkemmin. Ja lukee kuin piru raamattua..

Se on kuitenkin väärä huomio, ettei Move olisi tekniikkana/hardwarena tarkka. Sen voi jokainen kokeilemalla todeta kohtuu helposti. Ainakin oikealla pelillä (kuten sanottu, niin pelit ovat erilaisia).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Lopuksi vertaillaan hintoja myös konsolin kera, mikä tässä on ehkä vähän turhaa. Nyt on vaikea tietää, että paljonko se Move tai Kinect oikeasti maksaa jos konsoli on jo kotona.

Hinta on äärimmäisen tärkeä, erityisesti kasuaalimarkkinoilla. Se on se tekijä joka aukaisee lompakon tai pitää sen oven säpissä.

Kasuaalipelaajat haluavat pelata nimenomaan moninpelejä, haetaan sitä hauskaa yhdessä tekemistä.

Ilmaislehti Pelaa!:n pelitoimittaja kirjoittaa.
Vaikka perus-Move onnistuu siis pienellä sijoituksella, isoista Move-bileistä haaveilevien kustannukset ovat yli 250 euron luokkaa, vaikka tästä hinnasta voi sahata pois pari kymppiä, jos talossa on ennalta Playstation Eye-kamera.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ilmaislehti Pelaa!:n pelitoimittaja kirjoittaa: "Move-bileistä haaveilevien kustannukset ovat yli 250 euron luokkaa".

Melko hypoteettinen väite, sillä suurin osa/kaikki Moven "bilepeleistä" toimii yhdellä kapulalla aivan mainiosti. Kapula siis kiertää pelaajalta toiselle. Joissain on mahdollista käyttää kahta kapulaa. Useampaa kuin kahta kapulaa tukevia pelejä ei tietääkseni vielä ole olemassakaan.

Toisekseen kovin suurta biletysjoukkoa et saa olohuoneeseen sätkimään yhtäaikaa vaikka kuinka ohjaimetonta se olisikin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Niin, siis pointti oli, että Hesarin jutussa lähinnä listattiin konsolipakettien hinnat - ei Kinectin tai Moven (mikä olisi ollut se kiinnostavin osa).

Tuo "250 euron luokkaa" Moven osalta (kuten myös Kinectin) on p**kapuhetta. Mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun kustannukset täällä lasketaan sen mukaan, että 10 kaveria pelmahtaa yhtaikaa paikalle ja kaikilla on pakko olla omat ohjaimet, omat navi-ohjaimet, omat sipsipussit ja omat korkinavaajat. Haloo.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Painetussa oli tänään. En haluaisi olla ilkeä, mutta kirjoittaja ei tainnut kuitenkaan ihan tarpeeksi paneutua esim. Moven peleihin. Niissä kun kuulema ei liiku mikään muu kuin käsi tai korkeintaan yläkroppa - ja aurinkokin välillä osui tunnistimeen (verhot ovat keksitty). Mitään kunnon "tarkkuus ja viive" -testiä ei selkeästi tehty (sori Killi.. ;) ).

Samoin kirjoittaja ei tavallaan ottanut huomioon eri pelien eroja, eli jos nyrkkeily on kehnoa (ilmeisesti "EA SPORTS Active 2"), niin kyse ei välttämättä ole ohjainten "epätarkkuudesta".. Tuota olisi kannattanut nimenomaan testata sekä Movella että Kinectillä. Epäilen, että Kinect olisi ollut sen "tarkempi".

Kahta eri lentopallo-peliä kyllä nopeasti "verrataan", mutta siinäkään ei oteta huomioon että ne ovat pelimekaniikaltaan erilaisia (eipä silti, omasta mielestä lentopallo oli Sports Champions -pelin ehkä tylsin osio).

Kinect kun voittaa yhdenkin vertailun Moveen tai Wiihin verratessa, on pakko olla syynä se ettei toimittaja paneutunut peleihin tarpeeksi, ottanut huomioon eri pelien ja pelimekaniikkojen eroja jne... ;)

Kinect oli toimittajan mielestä parempi ja piste...tässä Hesarin tapauksessa hauskempi ja kehittyneempi :cool:

Btw omasta mielestä olisi parempi verrata Wiitä ja Movea rinnakkain, kun ovat tekniikaltaan lähempänä toisiaan. Kinectille on vaikea etsiä vertailukohdetta, koska näin uutta ja mullistavaa tekniikkaa ei (kuluttaja)markkinoilla ole ennen nähty...eikä varmasti ihan heti muille alustoille ole tulossakaan, kun patentit on kunnossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect kun voittaa yhdenkin vertailun Moveen tai Wiihin verratessa, on pakko olla syynä se ettei toimittaja paneutunut peleihin tarpeeksi, ottanut huomioon eri pelien ja pelimekaniikkojen eroja jne... ;)

Kinect oli toimittajan mielestä parempi ja piste...tässä Hesarin tapauksessa hauskempi ja kehittyneempi :cool:

Btw omasta mielestä olisi parempi verrata Wiitä ja Movea rinnakkain, kun ovat tekniikaltaan lähempänä toisiaan. Kinectille on vaikea etsiä vertailukohdetta, koska näin uutta ja mullistavaa tekniikkaa ei (kuluttaja)markkinoilla ole ennen nähty...eikä varmasti ihan heti muille alustoille ole tulossakaan, kun patentit on kunnossa.
EXCUUUUSEEEE MEEE PRINCESS!!
Markkinointi on vaikeaa varmaan minunkaltaiselleni pelaajalle joten otatko haasteen vastaan, ja vakuuttaisit minut ostamaan kinectin 360:een
trololololol.jpg

[video=youtube;0g6KmyYqIAk]http://www.youtube.com/watch?v=0g6KmyYqIAk&feature=player_embedded[/video]
Omasta mielestäni On turha vertailla kinectiä ja movea mihinkään wiihin koska niiltä puuttuvat ne hyvät pelit!!!

Lähtökohdat pelaan xbox 360:llä arcade pelejä ja shootereita, ajopelejä kuten forzaa jne. Miksi edes hankkisin 360:een kinectin jos tuolle lisälaitteelle ei löydy kuin gimmick kamera ohjaus kuntoilupelejä ja RAREN kinect pelejä joissa mennään kumiveneellä olohuoneessa leikisti ja kinectimals joka on HD virtualpet!! Ainut käyttötarkoitus voisi olla videoneuvottelut, mutta pitääkö tässäkin ominaisuudessa olla käytössä KOKOAJAN gold live!?

Ei tuolle ole mitään "pelaajanpeliä" tulossa julkaisuun joten turha toivo houkutella mukaan tosipelaajia. Ja steel battalion tulossa kinectille 2011(ensin olin erittäin innostunut, mutta meh meininki nyt). Onkohan nyt niin, että tanssipelit ja kinect sports ja adventures ja sonic lautailupeli+fighters uncaged olisivat niinkin innovatiivisia pelejä? Näyttää pelaaminen naurettavalta ja julkaisupeleissä ei voi edes istua sohvalla.

Mutta kyllä minäkin wiin julkaisussa pelasin seisaaltaan ;). Wiin hankin koska olin kyllästynyt kaikkiin peleihin ja koko pelialaan yleensäkin. Wiin jälkeen hankin 360:n(2007) halojen takia+ HD grafiikat innosti aluksi, mutta ei niissä ole mitään ihmeteltävää enää. Wii grafiikatkin välttävät 42 tuumaisessa plasmaHD töllössä kun on komponenttikaapeli!(olen siis tyytyväinen wii-konsoliini)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect kun voittaa yhdenkin vertailun Moveen tai Wiihin verratessa, on pakko olla syynä se ettei toimittaja paneutunut peleihin tarpeeksi, ottanut huomioon eri pelien ja pelimekaniikkojen eroja jne... ;)

Ymmärrän pointin, mutta puhuin enemmänkin Movesta ja sen tarkkuudesta - en niinkään siitä että Kinect olisi jotenkin "huono" (enhän ole sitä vielä edes testannut). Move nimittäin on aidosti aika tarkka oikeiden pelien kanssa (olenhan sitä päässyt jo pelaamaan).

Kirjoittaja piti enemmän koko vartaloa liikuttavista "liikunnallisista peleistä", joita Kinect eittämättä - ainakin alussa - tarjoaa enemmän. I get it. Mutta hieman kirjoittaja saa myös syyttää itseään, jos kroppa ei edes sitä vähää liiku Moven kanssa.. Liiketunnistuspelaaminenhan on osin fiilispohjaista ja tilanteeseen heittäytymistä (vs tekniikka ja härpäkkeet pelien takana). Ts. liikut yleensä enemmän kuin lopulta välttämättä tarvitsisi. Ja siitähän se hiki ja hauskuus myös tulee... Ei se rakettitiedettä ole.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect oli toimittajan mielestä parempi ja piste...tässä Hesarin tapauksessa hauskempi ja kehittyneempi :cool:

Tarkalleen ottaen toimittajan mielestä Kinectin "liikuntapelit" olivat kehittyneempiä/hauskempia. Itse laitteistoon toteamus ei varsinaisesti liittynyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä olisi hyvä lukea koko juttu, niin saa oikean kuvan. Näyttää ainakin vielä, että vaatii rekisteröitymisen (juttu siis "Hikeä ja hauskaa huitomista"):
kinect - Haku - HS.fi
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tarkalleen ottaen toimittajan mielestä Kinectin "liikuntapelit" olivat kehittyneempiä/hauskempia. Itse laitteistoon toteamus ei varsinaisesti liittynyt.

Tämä on totta. Liikuntapelejä tuossa vertailtiin vaikka muutamat kommentit sivusivat tekniikoitakin mm. kalibrointiongelmat.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect kun voittaa yhdenkin vertailun Moveen tai Wiihin verratessa, on pakko olla syynä se ettei toimittaja paneutunut peleihin tarpeeksi, ottanut huomioon eri pelien ja pelimekaniikkojen eroja jne... ;)

Itsekin ehdin jo lukaista aamusella lehden ja ajattelin tulla kirjoittamaan siitä, mutta näkemys olikin ehditty jo huomata huonoksi - yllätys, yllätys. Ei kai edes Helsingin Sanomien toimittaja voi pitää Kinectistä ja huomata, että esimerkiksi väärä valaistus pilaa Movella pelaamisen - hankkisi ne verhot jo!

...muutamat kommentit sivusivat tekniikoitakin mm. kalibrointiongelmat.

Vakavasti ajatellen se, että joutuu kalibroimaan Moven jokainen kerta kun aloittaa pelaamisen sotii hieman kasuaalipelaamista vastaan. Se menee sinne asennusten kanssa samojen järjettömyyksien joukkoon, liikaa kitkaa vaivattomaan pelaamiseen sanon minä, eikä ihme, että tälläisessä vertailussa tuokin nousi esille.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vakavasti ajatellen se, että joutuu kalibroimaan Moven jokainen kerta kun aloittaa pelaamisen sotii hieman kasuaalipelaamista vastaan. Se menee sinne asennusten kanssa samojen järjettömyyksien joukkoon, liikaa kitkaa vaivattomaan pelaamiseen sanon minä, eikä ihme, että tälläisessä vertailussa tuokin nousi esille.

Siis hetkinen, joutuuko Moven tosiaan kalibroimaan joka kerta kuin aloittaa pelaamisen?
Jos näin on niin silloinhan Move = Mote*0,75.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siis hetkinen, joutuuko Moven tosiaan kalibroimaan joka kerta kuin aloittaa pelaamisen?
Aivan. Joka. Kerta. Lisäksi joissain peleissä kalibroinnin saattaa joutua suorittamaan lajia vaihtaessaan.

Tuosta kirjottelin jo syyskuussa. Kannattaa myös lukea viestini Moven vaihtelevista kalibrointikäytännöistä.

PS. Vaikka tapoja on erilaisia ja operaatio pitää tehdä joka pelin alussa, itseäni se ei ole vielä ainakaan ruvennut tympimään. Mutta ymmärrän kyllä, että tuostakin kärpäsestä voi härkäsen vääntää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siis hetkinen, joutuuko Moven tosiaan kalibroimaan joka kerta kuin aloittaa pelaamisen?
Jos näin on niin silloinhan Move = Mote*0,75.

Kokemusta ei todellakaan ole ziljoonasta Moven pelistä, mutta kalibrointi on yleensä about 10 sekunnin homma. Pidät ohjainta parissa kohdassa kroppaa tai osoitat kameraan. Ei siis mitään "laita Wiimote-lattialle" -touhua. Menee yleensä siinä sivussa kun menussa muutenkin teet erinäisiä valintoja. Edelleen: Tässä kannattaa kuunnella niitä joilla Move oikeasti on.

Ylimääräistä se on tietenkin tuo 10+ sekkaakin, mutta ei mikään "deal breaker". Kinect siis tekee tuon vain kerran ja homma pysyy sen jälkeen laitteen hanskassa? (Aito kysymys, siis..)

Mitä verhoihin tulee, niin ainakin itse yleensä pelaan ja katson leffoja verhot kiinni (=ainakaan ettei auringonvalo pääse telluun). Täytyy lähettää Hesariin vähän kangasta ja neulaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect siis tekee tuon vain kerran ja homma pysyy sen jälkeen laitteen hanskassa?
Kameran eteen voi astua kuka vaan, koska vaan, eikä sen enempää tarvita. Kinect hoitaa luurankomallin tekemisen sun muut täysin automaattisesti ja käyttäjän kannalta läpinäkyvästi.

Sitä en tiedä, millä tavalla Kinectille opetetaan, kuka on kuka, kun halutaan kirjautua automaattisesti sisään tietyllä tunnuksella. Oletan, että se on kuitenkin kertaluontoinen operaatio.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kameran eteen voi astua kuka vaan, koska vaan, eikä sen enempää tarvita. Kinect hoitaa luurankomallin tekemisen sun muut täysin automaattisesti ja käyttäjän kannalta läpinäkyvästi.

Kuulosta lupaavalta. Voiko suora auringonvalo kameraan tms "sotkea" mallinnusta? Tai kysytään niin, että mitä ongelmia mallinnuksessa tai sen "pysyvyydessä" pelin ajan voi tulla? Kohtahan tätä pääsee itsekin testamaan, mutta mielenkiinnosta jo spekuloin..
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tai kysytään niin, että mitä ongelmia mallinnuksessa tai sen "pysyvyydessä" pelin ajan voi tulla?
Mallinnus perustuu kehon eri osien mittasuhteisiin, eli jos et kesken pelin yhtäkkiä muuta fyysistä kokoasi merkittävästi, ei pitäisi tulla ongelmia. Tosin eihän sitä tiedä, mitä tapahtuu, jos aloittaa pelaamisen paksussa toppapuvussa, ja pelin aikana riisuu ilkosilleen...
 
Ylös Bottom