Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Killi: Joko pelijournot ovat saaneet omansa kotio? Eikös ne testit ole olleet tähän asti vain teitin talossa? Tahtoisin vaan nähdä kunnollisen revikan tuosta kilkkeestä. Kaikki tähän asti ovat olleet (ne mitkä olen nähnyt) enemmän tai vähemmän previkan oloisia juttuja.

Kaikki tähän mennessä nähdyt ja kuullut Kinect-artikkelit ja -testit ovat perustuneet previkoihin eikä valmiiseen tuotteeseen. Marraskuun 4. päivän jälkeen alkaa tippua oikeita arvosteluja...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ipsoksen tekemän markkinakyselyn mukaan Kinect tulee olemaan iso hitti jouluna. Kyselyssä pisteytettiin kuluttajien ostoaikeita, koettua hinta/laatu-suhdetta, laitteen uniikkiutta ja uskottavuutta. Kinect keräsi 130 pistettä, kun Move jäi "vain" 110 pinnaan. Maksimitulos olisi ollut 200 pistettä.

Tutkimuksessa paljastunut ehkä hieman yllättäväkin piirre oli, että kuluttajat pitivät Kinectiä nimenomaan uniikkina ja uskoivat sen toimivan juuri niin kuin olettaa sopiikin. Näissä kahdessa kategoriassa Move sen sijaan sai huonot pisteet johtuen ehkä siitä, että kuluttajien mielikuvissa Sonyn liikeohjain muistuttaa niin paljon Wiin ohjainta.

Lähde: VG247
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tutkimuksessa paljastunut ehkä hieman yllättäväkin piirre oli, että kuluttajat pitivät Kinectiä nimenomaan uniikkina...

Kaikki eivät yllättyneet ;)

Jos Microsoft onnistuu myymään Kinectin täysin uudenlaisena tapana pelata pelejä suurelle yleisölle ja saa näin uutta asiakaskuntaa Xbox 360:lle ja myy siinä sivussa Kinectia jo nykyisille asiakkaille reilusti (sekä tietenkin pelejä), niin kyllähän siellä on kaikki mahdollisuudet ottaa rahaa kunnolla takaisinkin.

Ilmeisesti näistä mittauksista päätellen Microsoft on siis onnistunut myymään ajatuksen uudenlaisesta pelaamisesta, eikä varmasti vähiten massiivisen kampanjan ansiosta. No pain, no gain ja niin edelleen, rahaa on laitettava markkinointiin, jos uusia ajatuksia halutaan myydä ja se selvästi on jonkinlaisen vaikutuksen tehnyt jo nyt.

Jos perustallaaja innostuu Kinectista, on käsissä uusi rahasampo ja konsolipelaajien yhteismäärä kasvaa entisestään. Paljon on kysymyksiä ja varsin mielenkiintoinen tulee olemaan holiday season Jenkeissä. Mielenkiintoista tule olemaan varsinkin se miten nämä uudet liikkeentunnistustekniikat myyvät itse konsoleita. Näillä kun kuitenkin molemmilla taitaa olla taka-ajatuksena laajentaa asiakaskuntaa, vaikka mitä puhuisivatkin hc-pelaamisesta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siirrän spekulointia tuolta myyntilukukeskustelusta tänne..

Jos otetaan Jenkkien Amazon esimerkiksi, niin tässä heidän "joulun konsolipaketit" w Kinect/Move (voihan jotain muitakin tulla vielä tosin):

*$299 = 360 S (4 gb:n flash-muisti) + Kinect + "Kinect Adventures" -peli.

*$399 = 360 S (250 gb) + Kinect + "Kinect Adventures" -peli.

*$399 = PS3 Slim (320gb) + Move+PS Eye + "Sports Champions" -peli.

Tämäkin on ollut jo tapana vuodesta 2006, eli otetaan halvin paketti, jota sitten verrataan toiseen - vaikka speksit eivät ihan täsmää. Moven tapauksessa tietysti lisätään vielä pari satkua hintaan koska viidelle kaverille joutuu ostamaan härpäkkeet..

Se on tosin sanottava, että Sony taitaa markkinoida tuota Movea enemmänkin tuon "starter packin" kautta, kuin konsoli-bundlejen. Tuntuu, että MS:n strategiana on aina ollut nuo erihintaiset konsoli-bundlet, joista halvimpia voidaan sitten kätevästi verrata PS3:n "kalliimpiin". Erilaiset tyylit.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Se on tosin sanottava, että Sony taitaa markkinoida tuota Movea enemmänkin tuon "starter packin" kautta, kuin konsoli-bundlejen. Tuntuu, että MS:n strategiana on aina ollut nuo erihintaiset konsoli-bundlet.

Tuosta saisi helposti sen käsityksen, että Sony pyrkii myymään lisälaitteita konsolin nykyisille omistajille ja MS taasen laajentamaan asiakaskuntaa konsolibundlen avulla. Olisikin mielenkiintoista tietää onko Move lisännyt konsolien myyntiä?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuosta saisi helposti sen käsityksen, että Sony pyrkii myymään lisälaitteita konsolin nykyisille omistajille ja MS taasen laajentamaan asiakaskuntaa konsolibundlen avulla. Olisikin mielenkiintoista tietää onko Move lisännyt konsolien myyntiä?

http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...a-myyntiluvuista-npd-figma-5.html#post1171529

Ilmeisesti pientä kasvua on ollut, ei mitään slim-mallin julkaisuun verrattavaa piikkiä mutta kuten sanottu niin näiden lisälaitteiden tarkoitus on vaikuttaa myyntiin pidemmällä aikavälillä.

Edit: TT-2k on foorumiin upotettu plugari joka ehtii joka paikkaan ensin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämäkin on ollut jo tapana vuodesta 2006, eli otetaan halvin paketti, jota sitten verrataan toiseen - vaikka speksit eivät ihan täsmää. Moven tapauksessa tietysti lisätään vielä pari satkua hintaan koska viidelle kaverille joutuu ostamaan härpäkkeet..

Niin. Ilmeisesti minun viestistäni tämän herneen vetäisit, mutta tarkoitus ei ollut osoittaa kuinka edullista Kinect-bundle on suhteessa tai vertailla hintoja noin muutenkaan. Kasuaali Oprahin seuraaja pärjää aivan mainiosti tuolla 299$ bundlella ja sillä pärjää koko porukka. On pelit ja ohjaimet valmiina koko perheelle.

Ja onhan se hyvä, että edullisempikin bundle on olemassa niille, jotka eivät tarvitse enempää kuin mitä tämä halvin bundle tarjoaa. Valinnanvapaus on ihan mukavaa.

Se on tosin sanottava, että Sony taitaa markkinoida tuota Movea enemmänkin tuon "starter packin" kautta, kuin konsoli-bundlejen.

Tässä kohtaa Sony selkeästi tarjoaa jo olemassa oleville asiakkaille Movea ja Microsoft lähtee rohkeasti hakemaan uusia asiakkaita. Molemmilla myös uudet asiakkaat ovat varmasti kiikarissa, mutta tosiaan, MS:lla on hieman erilainen tyyli ja tarmo näiden hankkimisessa.

Mitä tulee bundleihin, niin pelibundleja varsinkin löytyy useita Sonylta ja kovalevyä on aina ollut muutamaa kokoa, joten en näe miten MS olisi tässä suhteessa bundlaamiseen erikoistuneempi yhtiö. Molemmilla bundleja kuitenkin on ollut alusta saakka.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuosta saisi helposti sen käsityksen, että Sony pyrkii myymään lisälaitteita konsolin nykyisille omistajille ja MS taasen laajentamaan asiakaskuntaa konsolibundlen avulla.

Greenbergin mukaan Microsoft ei myöskään koe Movea suoranaiseksi kilpailijaksi Kinectille, koska Move on kohdennettu nykyisille Pleikkari-omistajille, mutta Kinectillä kosiskellaan myös ihan uusia markkinoita.

Näissä on varmasti jotain totuuden siementä. Mulla on ainakin se mielikuva, että Movea on enemmänkin tosiaan markkinoitu tuon "started packin" kautta eli ts. helposti ja halvalla pääsee "alkuun" - yhden pelin hinnalla saat ohjaimen ja kameran ym (ja tämä on totta, ei nyt väännetä niistä viidestä lisäohjaimesta, pliis).

Kyllähän MS:n markkinointibudjetti Kinectille on sitä luokkaa, että pientä pelialan "vallankumousta" ollaan yrittämässä. Xbox 360 on jatkossa = Kinect. He pitävät kuitenkin Halot ja Gearsit erossa Kinectistä (osin jo ihan selvistä syistä, koska ohjainta ei ole) siinä missä Move saa tukea laajemmin ja myös olemassaoleviin peleihin (totta kai: vaihtelevalla menestyksellä).

Vaikea sanoa kumpi on parempi taktiikka. Itselle Move on ainakin ollut aina "lisä" pelaamisen työkalupakkiin, ei lopulta sen enempää. Vaikea nähdä, että löytäisin itseni hyppimästä Kinectin tahdissa sen enempää kuin Movenkaan (ok, noh luultavasti oikeasti *hypin* ym Kinectin kanssa enemmän..).. Mutta who knows.

Mutta miten sitten tavis tuolla joulumarkkinoilla näistä ajattelee, en osaa sanoa. Mutta varmaan Kinect saa huomiota siksi, koska se on oikeasti erilainen kuin muut. Onko se "syvempi" ja "tarkempi" pelikokemus ? - en tiedä - mutta ainakin erilainen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Xbox 360 on jatkossa = Kinect. He pitävät kuitenkin Halot ja Gearsit erossa Kinectistä (osin jo ihan selvistä syistä, koska ohjainta ei ole) siinä missä Move saa tukea laajemmin ja myös olemassaoleviin peleihin.

Xbox 360 ei ole jatkossa ainoastaan Kinect, se on sitä samalla kuin se on se vanha Xbox 360. MS markkinoi Kinectia nimenomaan toisenlaisena tapana, siellä puhutaan suoraan, että tietyt pelit toimivat perinteisellä ohjaimella edelleenkin vallan hyvin (toim. huom. tätä mieltä täällä oltiin varsin yleisesti, pre-Move aikoina, kun Wiitä dumattiin) ja Kinectille tuodaan sitten täysin uudenlaisia kokemuksia.

Ja vääräsuut ovat jo kauan tituleeranneet XO:ta räiskintäkonsoliksi, nyt ainakin on sitten sentään jotain muutakin. Kehitystä sekin.

Mutta miten sitten tavis tuolla joulumarkkinoilla näistä ajattelee, en osaa sanoa. Mutta varmaan Kinect saa huomiota siksi, koska se on oikeasti erilainen kuin muut. Onko se "syvempi" ja "tarkempi" pelikokemus ? - en tiedä - mutta ainakin erilainen.

Niin, "syvempi" ja "tarkempi" tuskin kiinnostavat niin kovasti näiden Sportsien ja humppien ydinkäyttäjiä. Onko se "hauskempi" ja "viihdyttävämpi" on oleellinen kysymys tässä kohtaa ja sen tulee aika näyttämään. Kuluttajatutkimuksissa Kinect on kuitenkin ollut ihan vahvoilla, joten ennakkoon vaikuttaa siltä, että kansa on kuulolla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yksi tuntemattomampi aspekti tuossa kinectin uusia käyttäjiä kosiskelevassa markkinoinnissa on että kuinka usein kasuaalipelaaja on valmis ostamaan uutta pelilaitteistoa? Jos wii ja tasapainolaudat sun muut on ostettu pari-kolme vuotta takaperin niin näkeekö normikuluttaja kinectissä niin paljon lisäarvoa että ollaan valmiita lyömään se 300+ rahaa tiskiin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yksi tuntemattomampi aspekti tuossa kinectin uusia käyttäjiä kosiskelevassa markkinoinnissa on että kuinka usein kasuaalipelaaja on valmis ostamaan uutta pelilaitteistoa?

Tämän tuntemattoman tekijän ratkaisu on kuitenkin jo hyvin lähellä, Kinectin julkaisu on oven takana, joten eiköhän se kohta selviä. Kuten sanottua, ennakkoon on jo kauppa käynyt ilmeisesti ihan kivasti ja tutkimukset näyttää positiivista valoa Kinectille. Vuoden päästä on ehkä mahdollista jo hieman arvioida näitä, joulumarkkinatkin varmasti jotain kertovat.

EDIT:

Tämäkin on ollut jo tapana vuodesta 2006, eli otetaan halvin paketti, jota sitten verrataan toiseen - vaikka speksit eivät ihan täsmää. Moven tapauksessa tietysti lisätään vielä pari satkua hintaan koska viidelle kaverille joutuu ostamaan härpäkkeet..

Tämä piti jo aikaisemmin poimia, mutta jäi poimimatta, vaikka tässä lauseessa on sinänsä mielenkiintoinen epäjohdonmukaisuus.

Halvinta Kinect-bundlea ei ole järkevää verrata halvimpaan Move-bundleen, koska näissä ei ole saman verran kovalevy tilaa (ts. halvimmassa Kinect-bundlessa ei ole kovalevyä). Kinectiä ja Movea saa kuitenkin verrata niin, ettei ota huomioon sitä, että Move Starter Packiin ei kuulu Navi-ohjainta ja että moninpelaaminen tulee jossain vaiheessa vaatimaan enemmän kuin yhden ohjaimen. Onko siis oikein ainoastaan verrata Movelle edullisessa valossa näitä, vai miten se nyt menee?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

(Siirretty aiemmasta ketjusta.. Ja turha pikkuasiaan tarttuminen poistettu..)

Takaisin aiheeseen. Engadgetillä ehkä asteen tekniikkavoittoisempi arvostelu:
Kinect for Xbox 360 review -- Engadget

Arvostelussa aika hyvin käydään läpi tuo etäisyys (melkein pitää olla 6 feet eli - 6 ' = noin 1.8 metriä):
"Point is, the six feet isn't just a recommendation, it's pretty much a requirement."

(Alku)kalibroinnista yms on myös kohtuu seikkaperäistä tietoa. Ei ehkä iiiiihan niin nopea homma kuin jotkut ovat kertoneet. Mutta aivan ymmärrettävää, koska uutta tekniikkaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Arvostelussa aika hyvin käydään läpi tuo etäisyys (melkein pitää olla 6 feet eli - 6 ' = noin 1.8 metriä):
Tämä täysin totta ja tosiaan tuntuu että pikemminkin 2 metriä. Vähän pelaajan pituudesta ja pelistä riippuen.

(Alku)kalibroinnista yms on myös kohtuu seikkaperäistä tietoa. Ei ehkä iiiiihan niin nopea homma kuin jotkut ovat kertoneet. Mutta aivan ymmärrettävää, koska uutta tekniikkaa.
Ei, kyllä se alkukalibrointi oli nopea homma. Kinect ID:n luominen kesti sitten vähän pidempään, mutta ei siinäkään tarvinnut muuta tehdä kuin vaihdella paikkaa ja kehon asentoa telkkarin edessä. Tietysti vielä muutamaan kertaan vähän eri valaistuksissa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Hyvin on Kinectin myynti lähtenyt käyntiin, ei voi muuta väittää..

Laite ollut myynnissä Euroopassa vasta kuusi päivää, eikä ole edes Japanissa julkaistu, joten ihan hyvältä näyttää tuon Microsoftin tavoitteen kannalta. Tarkoitus MS:lla on siis myydä viisi miljoonaa Kinectiä vuoden loppuun mennessä. Kuulostaa ihan mahdolliselta.

Toki myyntiluvuista olisi oma ketjunsakin olemassa...
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Noiden jo julkaistujen yksinoikeuspelien lisäksi kun tulee tusina kovaa multiplatteria, niin xboxilla ei takuulla lopu pelattava. Konsolien elinkaaren loppupäässä niillä yksinoikeuspeleillä kun ei ole niin suurta merkitystä kuin alkupäässä, en ihmettele Microsoftin strategiaa.

Kun konsolia lienee myyty tähän mennessä noin 47 miljoonaa kappaletta, niin ei 5 miljoonaa Kinect lisälaitetta tarkoita että kaikkia niitä 42 miljoonaa muuta xbox-asiakasta olisi unohdettu, enkä uskokkaan että esimerkiksi Forza 4:n Kinect-ohjaus olisi yhtään poissa pädi- tai rattipelaajilta. Pelien tuottajat kun haluavat mieluummin myydä 47 miljoonan ostopotentiaalille kuin 5 miljoonan. Ihan pelkästään Kinectille tulevat pelit lienevät joko Microsoftin omista studioista peräisin tai sitten Microsoftin rahallisesti tukemia projekteja.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Pelien tuottajat kun haluavat mieluummin myydä 47 miljoonan ostopotentiaalille kuin 5 miljoonan. Ihan pelkästään Kinectille tulevat pelit lienevät joko Microsoftin omista studioista peräisin tai sitten Microsoftin rahallisesti tukemia projekteja.

Tuskin nyt ihan näinkään. Tuo tavoiteltu viisi miljoonaa on siis tämän vuoden loppuun. Ensi vuonna tarkoituksena on lienee myydä ainakin toinen mokoma, varmaan enemmänkin. Tällaiset luvut tarjoavat mielenkiintoisia näkymiä laadukkaalle ja vähemmän laadukkaalle ketkutukselle ja vetkutukselle.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Tuskin nyt ihan näinkään. Tuo tavoiteltu viisi miljoonaa on siis tämän vuoden loppuun. Ensi vuonna tarkoituksena on lienee myydä ainakin toinen mokoma, varmaan enemmänkin. Tällaiset luvut tarjoavat mielenkiintoisia näkymiä laadukkaalle ja vähemmän laadukkaalle ketkutukselle ja vetkutukselle.

Kyllä se menee ihan noin kuten sanoin. Toki ensi vuonna myydään lisää Kinect vempelettä, mutta niin myydään myös lisää itse konsolia. Sillä ei ole merkitystä jos suhdeluvut muuttuu 5/47 miljoonista vaikkapa 8/50 miljooniin. Kylmä fakta vaan on että ihan mikä tahansa pelistudio myy tuotettaan mieluummin 47 miljoonaan ihmisen markkinoille kuin 5 miljoonaan ihmisen markkinoille. Suomi pienenä maana toki on saanut usein tuotteita jopa etuajassa huolimatta 5 miljoonan markkinoistaan, sillä tämä maa teknologiaedisteisenä toimii erinomaisena testilaboratoriona ennenkuin lähdetään myymään isoille markkinoille.

Edit: Ah ainiin mun piti vielä lisätä että se casual gamer segmentti mille Kinect on suunnattu, on Wii:ltäkin opittujen tietojen mukaan vähemmän pelejä ostavaa porukkaa. En jaksa kaivaa tilastoja esiin, mutta väitän että Wii:lle pelejä myydään aivan eri kaliiberissa per konsoli kuin ps3 tai xbox360:lle.
 
Ylös Bottom