Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Äkkiseltään sitä alkaa ajattelemaan, että onko Microsoftilla edes tarjota sellaista peliä tässä sukupolvessa, joka siivittäisi XOnen "selvään" voittoon edes yhden kuukauden aikana, jos kerran Halo 5 ja Tomb Raider yhdessäkään eivät siihen pystyneet...

Juurihan lokakuussa Xbox One ylsi voittoon, eli "edes yksi kuukausi" -kriteeri täytetty. Loistavaa, että molemmat konsolit katoavat kaupoista tätä tahtia.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Fabre sanoikin "selvään" voittoon, eikä vain voittoon. ;)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Fabre sanoikin "selvään" voittoon, eikä vain voittoon. ;)

Selvänä tai kännissä, who cares. Sitä paitsi Xbone voitti myös toukokuussa, joten ei tämä täysin uniikki tapaus ole.

Mutta vakavasti puhuen, Halo 5 oli viimeinen todella iso tykki Microsoftin taskussa. Sen laukaus jäi vähän tussahdukseksi, joten mahdollisuudet kiriä PS4 kiinni alkavat olla menneet. Ensi vuonna alkaa Sonyn pumppu puskea tavaraa ulos: Uncharted, Ratchet&Clank ja Gran Turismo iskevät kaikki vähän erilaisiin makuhermoihin, ja varsinkin viimeinen noista on perinteisesti ollut system seller (Unchartedilla on potentiaalia, R&C:llä ei niinkään). Jos konsolin hinta ymmärretään pitää tuossa $299:ssä, niin 60 miljoonan rajan paukahtaminen ennen vuoden 2016 loppua ei ole lainkaan mahdoton ajatus.

Ihan en vielä lähtisi lyömään vetoa sen puolesta, että Xbox One ei koskaan saavuta 30 miljoonan myydyn konsolin rajaa. Vielä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ensi vuonna alkaa Sonyn pumppu puskea tavaraa ulos: Uncharted, Ratchet&Clank ja Gran Turismo iskevät kaikki vähän erilaisiin makuhermoihin, ja varsinkin viimeinen noista on perinteisesti ollut system seller.

Autopeli system seller? Ehkä vielä viime vuosikymmenellä, mutta ei (ikävä kyllä) enää. Etenkään GT Sportin kaltainen "väliosa" tuskin konsoleita pyörremyrskyn tavoin liikuttaa. Esimerkiksi GT6 myi alle 2,5 miljoonaa kappaletta, kun aiemmat pääsarjan osat pyörineet 10 miljoonan tietämillä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Autopeli system seller? Ehkä vielä viime vuosikymmenellä, mutta ei (ikävä kyllä) enää. Etenkään GT Sportin kaltainen "väliosa" tuskin konsoleita pyörremyrskyn tavoin liikuttaa. Esimerkiksi GT6 myi alle 2,5 miljoonaa kappaletta, kun aiemmat pääsarjan osat pyörineet 10 miljoonan tietämillä.

GT6: 4,7 miljoonaa
GT5: 11, 9 miljoonaa

Koko pelisarja päälle 76 miljoonaa myytyä peliä. Kyllä uskon jokusen miljoonan liikahtavan kaupan hyllyltä uuden sukupolven Gran Turismon ilmestyttyä.

Lähde: https://www.gtplanet.net/gt6-sales-total-4-71-million-franchise-over-76-million-units/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Meanwhile in Japan..

Jo viime vuonna täällä eräät nimimerkit syyttivät Nintendoa kotimaansa pelimarkkoiden romahtamisesta ja tavallaan oikeassa olivatkin. Nintendoa myytiin vähemmäb, niitä muita ei sitten juuri mitään.

Hassuja ovat silti nämä joulunalusviikkojen myyntilistat softassa ja raudassa. Valtavaa eriytymistä länsimarkkinoista joka ei aina ole ollut asioiden tila.

[3DS] Monster Hunter X (Capcom, 11/27/15) – 192,203 (2,013,048)
[3DS] Yo-kai Watch Busters: Red Cat Team / White Dog Squad (Level-5, 07/11/15) – 52,878 (1,851,500)
[Wii U] Splatoon (Nintendo, 05/28/15) – 51,138 (912,335)
[Wii U] Super Mario Maker (Nintendo, 09/10/15) – 48,600 (491,188)
[PSV] Valkyrie Drive: Bhikkhuni (Marvelous, 12/10/15) – 39,013 (New)
[PSV] Steins;Gate 0 (5pb., 12/10/15) – 38,746 (New)
[PS4] Steins;Gate 0 (5pb., 12/10/15) – 38,156 (New)
[3DS] Mario & Luigi: Paper Jam (Nintendo, 12/03/15) – 32,580 (81,847)
[3DS] Animal Crossing: Happy Home Designer (Nintendo, 07/30/15) – 27,669 (1,175,208)
[PS4] Gravity Rush Remastered (SCE, 12/10/15) – 25,004 (New)

..

New 3DS LL – 81,294 (76,779)
Wii U – 47,890 (32,604)
PlayStation 4 – 38,497 (35,782)
PlayStation Vita – 35,116 (21,860)
New 3DS – 19,454 (17,202)
3DS – 8,549 (7,915)
3DS LL – 3,531 (1,113)
PlayStation 3 – 2,434 (1,916)
PlayStation Vita TV – 793 (646)
Xbox One – 609 (289)

http://www.nintendolife.com/news/2015/12/wii_u_and_3ds_hardware_sales_lead_the_way_in_japan
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Meanwhile in Japan..

Jo viime vuonna täällä eräät nimimerkit syyttivät Nintendoa kotimaansa pelimarkkoiden romahtamisesta ja tavallaan oikeassa olivatkin. Nintendoa myytiin vähemmäb, niitä muita ei sitten juuri mitään.

Hassuja ovat silti nämä joulunalusviikkojen myyntilistat softassa ja raudassa. Valtavaa eriytymistä länsimarkkinoista joka ei aina ole ollut asioiden tila.

Ja sitten täällä on tämä eräs nimimerkki, joka on kovin hiljaa myyntiluvuista pitkin vuotta, mutta sitten kun Nintendon myynnit tyypillisesti parantuvat Japanissa joulun alla, niin johan alkaa mekkala. :D

Japanissa 3DS toki yhä myy, ja tuoreeltaan julkaistu Monster Hunter X siivittää myyntejä. New 3DS -mallit ovat kuitenkin osoittautuneet japanilaisillekin turhakkeiksi, ja koko 3DS-tuoteperheen myynti on rankassa laskussa New 3DS -malleista ja jatkuvista pelijulkaisuista huolimatta. Tämän vuoden New 3DS -painotteinen myynti on jo nyt 800 tuhatta konsolia alempi kuin viime vuoden vanhoihin malleihin painottuva myynti, ja uutta vuotta kohden ero näyttää vain kasvavan. Näyttää siltä, että New 3DS:n julkaisun jälkeen 3DS-tuoteperheen vuosimyynnit pelkästään Japanissa saattavat hyvinkin jäädä jälkeen kokonaisen miljoonan edellisvuoden myynneistä. Muualla maailmassa New 3DS on otettu vieläkin nihkeämmin vastaan, mutta japanilaisillekin se näyttää olevan lähinnä vanhojen mallien korvike, ja Nintendon "uudistusta" ei otettu kovin hyvin vastaan edes 3DS:n vahvimmalla markkina-alueella.

PlayStation 4 ohitti tämän vuoden myynneissä miljoonan ja julkaisuvuoden myynnit kauan sitten, kokonaismyynneissä 2 miljoonaa ohitettiin myös kauan sitten. Japanissa kotikonsolien piti olla kuolleita, ja PS4 julkaistiin siellä vasta viime vuoden helmikuussa. Jo nyt PS4 on kuitenkin näyttänyt, että Japanissakin on yhä kysyntää kotikonsoleille. Marraskuussa oli useita viikkoja, jolloin PS4 oli koko Japanin myydyin konsoli, kotikonsolit ja käsikonsolit mukaanlukien. Tällöin ei kuitenkaan Nintendo-puolustelija jostain kumman syystä tullut tuomaan tällaista mielenkiintoista seikkaa Japanin myyntiluvuista esille. Vielä jää nähtäväksi, kuinka vahvasti PS4:n ensimmäinen täysi vuosi Japanissa menee ohi julkaisuvuodesta 2014, mutta myös vuoden 2016 tulevat julkaisut antavat odottaa PS4:lle vahvoina jatkuvia myyntejä.

Nintendon New 3DS -malleja ei voi pitää minään muuna kuin mokana. Jopa 3DS:n luottomaassa 3DS:n vuosimyynnit ovat romahtaneet New 3DS -mallien jälkeen. Kuluttajat eivät selvästikään välitä New 3DS:n "uudistuksista", ja Nintendo ei joko osannut tai halunnut tarjota mitään parempaa. Samalla kuitenkin PS4 tuo vakautta kotikonsolimarkkinoille. Nintendo-puolustelijalta on aika kummallista matematiikkaa, jos tänä vuonna yhteensä yli 2 miljoonaa myyneet PS4 ja PS Vita eivät myyneet "juuri mitään", mutta 1,9 miljoonaa myynyt ja valtavasti viime vuodesta romahtanut 3DS antaa aihetta juhlaan. Japanissa pelimarkkinoiden romahdus on edelleen erityisesti Nintendon romahdusta, siinä missä Sonyn PS4 vaikuttaa kasvattavan myyntejä vuosi vuodelta, ja yleisesti flopiksi tunnustettu PS Vita myy kuitenkin melko tasaisesti vuodesta toiseen. Xbox Onen tilanne Japanissa toki on surkuhupaisa, mutta ei Xbox-brändi ole koskaan ollut siellä merkittävä tekijä.

Ja samalla sitten tietenkin on se maailmanlaajuinen tilanne. Marraskuussa Yhdysvalloissa myytiin n. 1,5 miljoonaa PS4:ää, 1,3 miljoonaa Xbonea... ja noin 250 tuhatta Wii U:ta. Nintendo on omilla virheillään ajanut itsensä tähän surkuhupaisaan tilanteeseen ja karkottanut monia entisiä pelaajia tässä sukupolvessa tekemillään valinnoilla.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

PlayStation 4 ohitti tämän vuoden myynneissä miljoonan ja julkaisuvuoden myynnit kauan sitten, kokonaismyynneissä 2 miljoonaa ohitettiin myös kauan sitten. Japanissa kotikonsolien piti olla kuolleita, ja PS4 julkaistiin siellä vasta viime vuoden helmikuussa. Jo nyt PS4 on kuitenkin näyttänyt, että Japanissakin on yhä kysyntää kotikonsoleille. Marraskuussa oli useita viikkoja, jolloin PS4 oli koko Japanin myydyin konsoli, kotikonsolit ja käsikonsolit mukaanlukien. Tällöin ei kuitenkaan Nintendo-puolustelija jostain kumman syystä tullut tuomaan tällaista mielenkiintoista seikkaa Japanin myyntiluvuista esille. Vielä jää nähtäväksi, kuinka vahvasti PS4:n ensimmäinen täysi vuosi Japanissa menee ohi julkaisuvuodesta 2014, mutta myös vuoden 2016 tulevat julkaisut antavat odottaa PS4:lle vahvoina jatkuvia myyntejä.

PlayStation 4:n myynnit toki pompsahtivat aneemisesta neljästä tuhannesta 46000 hinnanalennuksen jälkeisellä viikolla. Sitten luvut alkoivatkin taas laskea ja nyt joulusesongilla Nintendo lyö kuolleella WiiU:lla (48000) kärkenään toukokuussa ilmestynyt peli nuo Sonyn huippulukemat. Se on ihan miten näitä numeroita katsoo. Pelimyynnit Nintendo vie vielä selvemmin kotikonnuillaan.

Ja tässä tää pointti. Ero länteen on selvä ja se on musta vähän hassua.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

PlayStation 4:n myynnit toki pompsahtivat aneemisesta neljästä tuhannesta 46000 hinnanalennuksen jälkeisellä viikolla. Sitten luvut alkoivatkin taas laskea ja nyt joulusesongilla Nintendo lyö kuolleella WiiU:lla (48000) kärkenään toukokuussa ilmestynyt peli nuo Sonyn huippulukemat. Se on ihan miten näitä numeroita katsoo. Pelimyynnit Nintendo vie vielä selvemmin kotikonnuillaan.

Ja tässä tää pointti. Ero länteen on selvä ja se on musta vähän hassua.

Niin, se oli se pointti. Katsot yksittäistä viikkoa, ja hihkut kun on ajankohta, joka on tyypillisesti Nintendolle suosiollinen. PS4 on tänä vuonna myynyt Japanissa lähes 1,2 miljoonaa konsolia, ja PS4 on vakituisesti myynyt kymmeniä tuhansia konsoleita viikottain.

Tälläkin viikolla PS4 myi melkein sen 40 tuhatta konsolia, Wii U pääsi ohi vain epätyypillisen nousun vuoksi. Tietenkin PS4:n hinnanalennus aiheutti molemminpuolisen heilahduksen, eivät japanilaiset sentään ole idiootteja (ja kaupatkin auttavat asiakkaita saamaan edullisemman konsolin). Ennen hinnanalennusta myynnit laskevat kun kuluttajat odottavat edullisempaa hintaa tai kaupat panttaavat kirjauksia. Hinnanalennuksen jälkeen tulee suurin myyntipiikki, ja tämän jälkeen viikkomyynnit asettuvat korkeinta kysyntää alemmalle tasolle. Ei tämän pitäisi olla mitenkään ihmeellistä, eikä tätä pitäisi tarvita selittää edes Nintendo-puolustelijalle.

Lisäksi on harhakuvitelmaa, että Japanin markkinat olisivat koskaan täysin vastanneet länsimaisia markkinoita. Japanissa Megadrive pärjäsi kehnosti, länsimaissa se oli menestys. (Ja myöhemmin legendaarisesti Brasiliassa.) Nintendo 64 myi kehnosti Japanissa ja Euroopassa, mutta suurin osa sen myynneistä tuli Yhdysvalloista. Wii myi Japanissa itse asiassa suhteellisen vähän maailmanlaajuisiin myynteihin verrattuna, mutta erityisesti Euroopassa se kasvatti Nintendon osuutta pelimarkkinoista huomattavasti. PS4 ei ole pärjännyt Japanissa suhteellisesti yhtä hyvin kuin maailmanlaajuisesti, mutta sielläkin se on puhaltanut uutta eloa kotikonsolimarkkinoihin, joille Wii U:n floppaaminen oli melkein katastrofaalista. Ja niin edelleen. Japanilla on aina ollut oma makunsa. Joskus se on osittain ristennyt länsimaiden kanssa, joskus ei.

Kaiken tämän huomioiden on suorastaan epärehellistä osoittaa yksittäistä viikkoa, ja väittää että Nintendo ainakaan tällä hetkellä "veisi" Japania. 3DS:llä on ollut japanilaisille parempi pelitarjonta, mutta New 3DS -mallisto on romahtamassa sielläkin. Samaan aikaan PS4 on vahvistanut Japanin heikentyneitä kotikonsolimarkkinoita, ja pitkin vuotta PS4-pelit ovat olleet vakiovieraita Japanin top-10:ssä. Toki Japanin pelimarkkinoiden erilaisuus näkyy, mutta yksittäistä viikkoa katsomalla ei saa kokonaiskuvaa. Kenties et haluakaan sellaista?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Olenko ymmärtänyt oikein, että 3DS peleistä Fire emblem fates ja Bravely second ovat myös flopanneet totaalisesti japanin myynneissä? Mitä taas tulee 3DS:än kuihtumiseen maailmanlaajuisesti, että vaikka muutamia hyviä pelejä on vekottimelle tullutkin, niin kyllä tuo tulevaisuuskin näyttää aika kulahtaneelta uusien pelien osalta.

Olisiko 3DS pärjännyt paremmin, jos kosketusnäyttöön liittyviä innovaatiointia peleissä ei olisi häivytetty niin pienelle osalle? Voin olla väärässäkin, mutta jotenkin tuntuu että vanhan DS:n jälkeen kosketusnäytön hyödytäminen on ollut 3DS:lä pelkkää inventaarion hyödyntämistä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Niin, se oli se pointti. Katsot yksittäistä viikkoa, ja hihkut kun on ajankohta, joka on tyypillisesti Nintendolle suosiollinen. PS4 on tänä vuonna myynyt Japanissa lähes 1,2 miljoonaa konsolia, ja PS4 on vakituisesti myynyt kymmeniä tuhansia konsoleita viikottain.

Kaiken tämän huomioiden on suorastaan epärehellistä osoittaa yksittäistä viikkoa, ja väittää että Nintendo ainakaan tällä hetkellä "veisi" Japania. 3DS:llä on ollut japanilaisille parempi pelitarjonta, mutta New 3DS -mallisto on romahtamassa sielläkin. Samaan aikaan PS4 on vahvistanut Japanin heikentyneitä kotikonsolimarkkinoita, ja pitkin vuotta PS4-pelit ovat olleet vakiovieraita Japanin top-10:ssä. Toki Japanin pelimarkkinoiden erilaisuus näkyy, mutta yksittäistä viikkoa katsomalla ei saa kokonaiskuvaa. Kenties et haluakaan sellaista?

Nimenomaan top10-vieraita siinä missä jopa flopanneella WiiU:lla on listoilla kestoasukkeja. Splatoon on ollut Japanin COD, vaikka Mahe pelin tuomitsi hätäiseksi viritelmäksi keskelle alkuvuoden pelipulaa. Varmasti ne Sonyn omat miljoonamyyjät jossain vaiheessa ilmestyvät.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Olenko ymmärtänyt oikein, että 3DS peleistä Fire emblem fates ja Bravely second ovat myös flopanneet totaalisesti japanin myynneissä? Mitä taas tulee 3DS:än kuihtumiseen maailmanlaajuisesti, että vaikka muutamia hyviä pelejä on vekottimelle tullutkin, niin kyllä tuo tulevaisuuskin näyttää aika kulahtaneelta uusien pelien osalta.

Olisiko 3DS pärjännyt paremmin, jos kosketusnäyttöön liittyviä innovaatiointia peleissä ei olisi häivytetty niin pienelle osalle? Voin olla väärässäkin, mutta jotenkin tuntuu että vanhan DS:n jälkeen kosketusnäytön hyödytäminen on ollut 3DS:lä pelkkää inventaarion hyödyntämistä.

Fire Emblem pärjäsi hyvin, Bravely Second romahti ykkösosaan verrattuna.

Syitä 3DS:n huonoon menekkiin maailmalla voi spekuloida, mutta minusta kosketusnäytön roolin huomattava vähentäminen oli ainakin yksi merkittävä syy.

Nimenomaan top10-vieraita siinä missä jopa flopanneella WiiU:lla on listoilla kestoasukkeja. Splatoon on ollut Japanin COD, vaikka Mahe pelin tuomitsi hätäiseksi viritelmäksi keskelle alkuvuoden pelipulaa. Varmasti ne Sonyn omat miljoonamyyjät jossain vaiheessa ilmestyvät.

Nintendo-puolustelija taas yrittää maalailla tilannetta omalla värillään. Wii U:n surullinen tilannehan on, että siellä on vain ne kaksi peliä, Splatoon ja Super Mario Maker. Splatoon on tosiaan sopinut hyvin japanilaiseen makuun, mutta sekään ei olisi myynyt näin kauan, jos Nintendo ei olisi alunperin julkaistun raakilepelin päälle julkaissut jatkuvalla tahdilla parannuksia ja lisäsisältöä. Nämä pelit myyvät, mutta Wii U -omistajilla ei ole oikeastaan mitään muuta ostettavaa, ja silloin kun jokin harvinainen yksittäispeli Wii U:lle tulee, ne katoavat listoilta nopeammin kuin pasta Marion suuhun.

Esimerkiksi Amiiboihin painottuva rahastusrävellys Animal Crossing: Amiibo Festival floppasi aivan totaalisesti. Nintendo ilmeisesti odotti tästä joulun isoa Animal Crossing -hittiä, mutta sen sijaan peli aloitti vaivaisilla 20 tuhannen kappaleen myynneillä 21. marraskuuta, ja vajosi sen jälkeen hyvin nopeasti. Nyt peli on Media Createn sijalla 33, Famitsusta se on pudonnut jo kokonaan. Wii U:n Mario Tennis kohtasi samanlaisen kohtalon, niin myös uusi Taiko no Tatsujin -musiikkipeli. Wii U:lla on vähäisesti pelejä, ja niistä vähistä peleistäkin suurin osa floppaa rankasti.

Sonyn vahvimpia myyjiä eivät ole heidän omat pelinsä, vaan third party -pelit kuten Dragon Quest Heroes, joka jo kuukausi julkaisunsa jälkeen oli myynyt Japanissa 770 tuhatta levypeliä. Digiversioiden kanssa kokonaismyynti oli tuolloin konservatiivisestikin arvioiden jossain 850 - 900 tuhannen kappaleen välillä, ja vaikka virallista tietoa miljoonarajan ylittymisestä Japanissa ei olekaan vielä tullut (tällaisia tulee usein esim. tilivuoden lopussa), niin sekin raja on jo hyvin saattanut mennä rikki. Yhdessä kuukaudessa Dragon Quest Heroes oli siis myynyt suunnilleen niin paljon mitä Splatoon useiden kuukausien jälkeen.

Sonyn konsoleilta löytyy Japanissakin nykyään pelejä hyvin laajalta skaalalta. On niitä todella isoja myyjiä kuten Dragon Quest Heroes. On niitä sadantuhannen ja neljännesmiljoonan väliltä myyviä pelejä kuten Star Wars Battlefront ja Call of Duty. Löytyy myös erinäisiä niche-RPG:itä ja muita pienemmän piirin pelejä, joita ei ole tarkoitettukaan lomakauden tukipilareiksi. Sen sijaan Wii U:lla tilanne on aivan kieroutunut. Sieltä löytyy ne pari peliä, joihin kuluttajilla on luottamusta. Vuonna 2014 ne olivat Mario Kart 8 ja Smash, nyt ne ovat Mario Maker ja Splatoon. Kaikki muut pelit kuitenkin floppaavat aivan totaalisesti. Wii U:lla ei ole sitä järkevää skaalaa monenlaisten erilaisten pelijulkaisujen kesken, vaan siellä on pari hittiä ja kasa floppeja, ja ei mitään siinä välissä. Lisäksi näiden pitäisi Nintendolle olla niitä tukipilareita esimerkiksi tärkeänä joulukautena, koska niitä muita pelejä ei vain yksinkertaisesti ole. Ilman Splatooniin laitettua panostusta ja Marion kestävää vetovoimaa tämä joulukausi olisi Wii U:lle ja Nintendolle vieläkin järkyttävämpää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Autopeli system seller? Ehkä vielä viime vuosikymmenellä, mutta ei (ikävä kyllä) enää. Etenkään GT Sportin kaltainen "väliosa" tuskin konsoleita pyörremyrskyn tavoin liikuttaa. Esimerkiksi GT6 myi alle 2,5 miljoonaa kappaletta, kun aiemmat pääsarjan osat pyörineet 10 miljoonan tietämillä.

GT6: 4,7 miljoonaa
GT5: 11, 9 miljoonaa

Koko pelisarja päälle 76 miljoonaa myytyä peliä. Kyllä uskon jokusen miljoonan liikahtavan kaupan hyllyltä uuden sukupolven Gran Turismon ilmestyttyä.

Lähde: https://www.gtplanet.net/gt6-sales-total-4-71-million-franchise-over-76-million-units/

Noita myyntilukuja katsoessa ihmetytti, sillä näemmä tuo alle 2,5 miljoonaa oli varsin tuore luku. Se nousi esille oikeusjuttuun liittyvistä asiakirjoista, mutta niihin luku oli tempaistu mitä ilmeisimmin VGChartzista (https://www.gtplanet.net/gran-turismo-6-sales-revealed-at-2-37-million-copies/). Ehkä tätä voi siis taas pitää varoittavana esimerkkinä VGChartzin käyttämisestä.

Autopeleillä ei ole tosiaan enää samanlaista asemaa kuin ennen vanhaan konsolien ykköstykkinä. Gran Turismolla toki on erilainen status kuin tiiviimmän julkaisutahdin ansiosta "arkisemmalla" Forzalla. Uuden Gran Turismon julkaisu tapaa olla melkoinen tapaus. Kun julkaisutahti otetaan huomioon, kannattaisikin varmaan näiden kahden sarjan välillä lähteä vertailemaan yhteenlaskettuja myyntejä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony ilmoittaa PlayStation 4:n puskeneen jo 30 miljoonan myydyn laitteen rajan yli. Tuorein virallinen lukema on 30,2M. Tahti on parempi kuin millään Pleikkarilla aiemmin.

Näistä pyöreistä lukemista tykkäävä Sony on taas paljastanut uuden numeron: 35,9M konsolia myyty kuluttajille tammikuun 3. päivään mennessä. Eli vajaassa puolessatoista kuukaudessa 5,7 miljoonaa kuluttajaa on nähnyt valon ja hankkinut tämän sukupolven ylivoimaisen ykköskonsolin.

https://www.scei.co.jp/corporate/release/160105_e.html
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tuosta luvusta voisi ehkä ennakoida että ps4 on usassa myydyin konsoli joulukuussakin. Ensi viikolla kai ne julkaistaan. Kova luku noin lyhyessä ajassa, itse asiassa puolet wiiU:n koko elinkaaren myynnistä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Fire Emblem pärjäsi hyvin, Bravely Second romahti ykkösosaan verrattuna.

Syitä 3DS:n huonoon menekkiin maailmalla voi spekuloida, mutta minusta kosketusnäytön roolin huomattava vähentäminen oli ainakin yksi merkittävä syy.



Nintendo-puolustelija taas yrittää maalailla tilannetta omalla värillään. Wii U:n surullinen tilannehan on, että siellä on vain ne kaksi peliä, Splatoon ja Super Mario Maker. Splatoon on tosiaan sopinut hyvin japanilaiseen makuun, mutta sekään ei olisi myynyt näin kauan, jos Nintendo ei olisi alunperin julkaistun raakilepelin päälle julkaissut jatkuvalla tahdilla parannuksia ja lisäsisältöä. Nämä pelit myyvät, mutta Wii U -omistajilla ei ole oikeastaan mitään muuta ostettavaa, ja silloin kun jokin harvinainen yksittäispeli Wii U:lle tulee, ne katoavat listoilta nopeammin kuin pasta Marion suuhun.

Esimerkiksi Amiiboihin painottuva rahastusrävellys Animal Crossing: Amiibo Festival floppasi aivan totaalisesti. Nintendo ilmeisesti odotti tästä joulun isoa Animal Crossing -hittiä, mutta sen sijaan peli aloitti vaivaisilla 20 tuhannen kappaleen myynneillä 21. marraskuuta, ja vajosi sen jälkeen hyvin nopeasti. Nyt peli on Media Createn sijalla 33, Famitsusta se on pudonnut jo kokonaan. Wii U:n Mario Tennis kohtasi samanlaisen kohtalon, niin myös uusi Taiko no Tatsujin -musiikkipeli. Wii U:lla on vähäisesti pelejä, ja niistä vähistä peleistäkin suurin osa floppaa rankasti.

Sonyn vahvimpia myyjiä eivät ole heidän omat pelinsä, vaan third party -pelit kuten Dragon Quest Heroes, joka jo kuukausi julkaisunsa jälkeen oli myynyt Japanissa 770 tuhatta levypeliä. Digiversioiden kanssa kokonaismyynti oli tuolloin konservatiivisestikin arvioiden jossain 850 - 900 tuhannen kappaleen välillä, ja vaikka virallista tietoa miljoonarajan ylittymisestä Japanissa ei olekaan vielä tullut (tällaisia tulee usein esim. tilivuoden lopussa), niin sekin raja on jo hyvin saattanut mennä rikki. Yhdessä kuukaudessa Dragon Quest Heroes oli siis myynyt suunnilleen niin paljon mitä Splatoon useiden kuukausien jälkeen.

Sonyn konsoleilta löytyy Japanissakin nykyään pelejä hyvin laajalta skaalalta. On niitä todella isoja myyjiä kuten Dragon Quest Heroes. On niitä sadantuhannen ja neljännesmiljoonan väliltä myyviä pelejä kuten Star Wars Battlefront ja Call of Duty. Löytyy myös erinäisiä niche-RPG:itä ja muita pienemmän piirin pelejä, joita ei ole tarkoitettukaan lomakauden tukipilareiksi. Sen sijaan Wii U:lla tilanne on aivan kieroutunut. Sieltä löytyy ne pari peliä, joihin kuluttajilla on luottamusta. Vuonna 2014 ne olivat Mario Kart 8 ja Smash, nyt ne ovat Mario Maker ja Splatoon. Kaikki muut pelit kuitenkin floppaavat aivan totaalisesti. Wii U:lla ei ole sitä järkevää skaalaa monenlaisten erilaisten pelijulkaisujen kesken, vaan siellä on pari hittiä ja kasa floppeja, ja ei mitään siinä välissä. Lisäksi näiden pitäisi Nintendolle olla niitä tukipilareita esimerkiksi tärkeänä joulukautena, koska niitä muita pelejä ei vain yksinkertaisesti ole. Ilman Splatooniin laitettua panostusta ja Marion kestävää vetovoimaa tämä joulukausi olisi Wii U:lle ja Nintendolle vieläkin järkyttävämpää.

Jätän vain tämän tähän.

TOP 10: Nintendo 9 - Sony, markkinoiden piristysruiske, pelastaja, saviour 1
TOP 30: Nintendo 16 - Sony 14 (Wii-generaation pelejä menee kieltämättä kivasti, missä on vaan ne Wii-pelit? Third Party? Anyone? Ai niin. Myihän se Just Dance vieläkin länsimaissa. Sori)

30. Star Wars Battlefront (PS4, 145 125)
29. One Piece: Pirate Warriors 3 (PS3, 153 430)
28. God Eater Resurrection (PS Vita, 159 914)
27. Disney Magic Castle 2: My Happy Life (3DS, 159 931)
26. Bravely Second: End Layer (3DS, 166 416)
25. Mario Party 10 (Wii U, 184 367)
24. Dai Gyakuten Saiban: Naruhodo Ryunosuke no Boken (3DS, 190 521)
23. Sword Art Online: Lost Song (PS Vita, 191 189)
22. Girls Mode 3 (3DS, 207 962)
21. Bloodborne (PS4, 209 391)

20. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (PS3, 232 821)
19. Yakuza 0 (PS3, 242 283)
18. Call of Duty Black Ops III (PS4, 259 732)
17. Pokémon Super Mystery Dungeon (3DS, 272 532)
16. Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition (3DS, 317 811)
15. Dragon Quest Heroes (PS4, 325 364)
14. God Eater 2 Rage Burst (PS Vita, 342 248)
13. Tales of Zestiria (PS3, 368 958)
12. Minecraft: PlayStation Vita Edition (PS Vita, 404 070)
11. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (PS4, 419 620)

10. The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D (3DS, 447 103)
9. Dragon Quest Heroes (PS3, 456 195)
8. Super Mario Maker (Wii U, 496 106)
7. Rhythm Heaven: The Best Plus (3DS, 526 500)
6. Fire Emblem Fates (3DS, 537 138)
5. Dragon Quest VIII (3DS, 859 151)
4. Splatoon (Wii U, 889 773)
3. Animal Crossing: Happy Home Designer (3DS, 1 181 591)
2. Yokai Watch Busters (3DS, 1 761 342)
1. Monster Hunter X (3DS, 2 108 110)

ps. tämä pätkä unohtui lopusta:

Some interesting snippets of information on hardware sales are also available. This week's sales take the 3DS lifetime numbers in Japan past 20 million, which is an impressive number for the portable. The Wii U, meanwhile, had a far better year - 2015 total hardware sales for the system (in Japan) were 820,304, while in 2014 the equivalent number was just 604,856.

A strong end to the year for Nintendo in Japan as it prepares for an important 12 months to come.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Uuden vuoden Sony-dominanssia Japaniassa. Huomaa Dragon Quest Heroesin vahva edustus. [ctrl-f]

[3DS] Monster Hunter X (Capcom, 11/27/15) – 130,063 (2,521,859)
[3DS] Monster Strike (Mixi, 12/17/15) – 91,572 (699,436)
[Wii U] Splatoon (Nintendo, 05/28/15) – 60,447 (1,153,989)
[Wii U] Super Mario Maker (Nintendo, 09/10/15) – 52,753 (726,885)
[3DS] Yo-kai Watch Busters: Red Cat Team / White Dog Squad (Level-5, 07/11/15) – 49,533 (2,124,427)
[PSV] Minecraft: PlayStation Vita Edition (SCE, 03/19/15) – 48,222 (584,717)
[3DS] Rhythm Heaven: The Best+ (Nintendo, 06/11/15) – 26,513 (620,782)
[3DS] Animal Crossing: Happy Home Designer (Nintendo, 07/30/15) – 24,539 (1,301,227)
[PS4] Fallout 4 (Bethesda Softworks, 12/17/15) – 22,378 (178,420)
[3DS] Mario & Luigi: Paper Jam (Nintendo, 12/03/15) – 22,343 (198,315)
[PSV] Mobile Suit Gundam: Extreme VS Force (Bandai Namco, 12/24/15) – 20,508 (107,763)
[3DS] Disney Magical World 2 (Bandai Namco, 10/05/15) – 16,139 (252,344)
[PS4] Star Wars Battlefront (EA, 11/19/15) – 13,216 (192,475)
[PS4] Call of Duty: Black Ops III (SCE, 11/06/15) – 11,150 (266,459)
[3DS] Downtown no Kagi no Tsukai ya Arahen de!! Zettai ni Tsukamatte ha Ikenai Gasu Kuropikari Land (Alchemist, 12/17/15) – 9,962 (22,420)
[Wii U] Mario Kart 8 (Nintendo, 05/29/14) – 9,875 (1,187,570)
[3DS] New Super Mario Bros. 2 (Nintendo, 07/28/12) – 9,828 (2,421,040)
[PS4] Minecraft: PlayStation 4 Edition (SCE, 12/03/15) – 8,835 (32,901)
[3DS] Animal Crossing: New Life (11/08/12) – 8,499 (4,110,542)
[3DS] Mario Kart 7 (Nintendo, 12/01/11) – 8,122 (2,589,230)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jätän vain tämän tähän.

TOP 10: Nintendo 9 - Sony, markkinoiden piristysruiske, pelastaja, saviour 1
TOP 30: Nintendo 16 - Sony 14 (Wii-generaation pelejä menee kieltämättä kivasti, missä on vaan ne Wii-pelit? Third Party? Anyone? Ai niin. Myihän se Just Dance vieläkin länsimaissa. Sori)

Uuden vuoden Sony-dominanssia Japaniassa. Huomaa Dragon Quest Heroesin vahva edustus. [ctrl-f]

Pyyhipä se vaahto suupielistäsi. Rikkinäinen levysi kirskuu niin pahasti, että on vaikea hahmottaa mihin edes yrität vastata.

Ensinnäkin, kuten on jo monta kertaa tullut esille, joulukautena Nintendo tyypillisesti pärjää Japanissa hyvin. Nintendo-laitteita ja -pelejä ostetaan lapsille joululahjoiksi, siinä missä Sony-laitteiden ja -pelien myynti on tasaisempaa läpi vuoden, koska niitä ostavat aikuiset omilla rahoillaan ja itselleen sopivaan aikaan. Japanissa "joulukausi" jatkuu myös myynneissä sikäläisittäin tärkeimpään juhlaan, uuteenvuoteen. PlayStation 4 on myynyt vuoden aikana Japanissa yli 1,25 miljoonaa konsolia, mutta nämä myynnit ja PS4:n pelimyynnit eivät keskittyneet joulukauteen eivätkä muutamaan yksittäiseen nimikkeeseen. Toiseksi, edelleenkin valikoit tilastoja Nintendolle myönteisiksi ja silti nämä valikoidut tilastotkin ovat huonompia Nintendon kannalta kuin mitä yrität esittää.

Kaikillehan pitäisi olla tiedossa, että 3DS on Japanissa pärjännyt suhteellisesti paremmin kuin muualla. Siinä missä länsimaissa 3DS:n myynnit näyttävät jäävän 33 %:iin DS:n myynneistä, Japanissa Nintendo on saanut torjuntavoiton ja tavoittaa oletettavasti noin 66 % DS:n myynneistä. Maailmanlaajuisesti romahdus on ollut valtava, mutta Japanissa se on siis ollut suhteellisesti pienempi. 3DS:ää voi kutsua Japanissa menestykseksi, ja sille on Japanissa laaja pelivalikoima joka myös myy.

Kuitenkin jopa tätä menestystä vasten Japanissakin on suhtauduttu nihkeästi New 3DS -malleihin. Edelleenkin hyvin suuri osa Japanin 3DS-kannasta on vanhaa mallia. Ei siis ole mikään ihme, että edes Japanin markkinoille ei julkaista New 3DS -yksinoikeuspelejä, ja jopa New 3DS:n ominaisuuksia hyödyntävät 3DS/N3DS-hybridipelit ovat Japanin markkinoillakin harvassa, saati sitten länsimaissa. Tilanne on niin paha, että Nintendokin vaikuttaa olevan pettynyt New 3DS -malleihin Japanissa. Tänä vuonna on Japanissa Pokemon-sarjan 20-juhlavuosi, ja miten Nintendo juhlistaa tätä? Kattavalla sarjalla uusia 2DS-malleja. Ilmeisesti "parempi 3D" ja muut New 3DS:n "parannukset" eivät olleet tarpeeksi, jotta laite kelpaisi japanilaisille juhlistamaan Pokemon-sarjan pitkää, menestyksekästä taivalta. Edelleen, New 3DS -mallien julkaisun jälkeen 3DS-tuoteperheen laitemyynnit Japanissa romahtivat vuositasolla lähes miljoonan konsolin verran.

Japanissa siis 3DS-pelit myyvät erityisesti sille olemassaolevalle alkuperäisten 3DS-mallien laitekannalle. Tällaisessa vertailussa on siis vähintään kyseenalaista ellei jopa suoraan epärehellistä verrata "Sonya" ja "Nintendoa", kun Wii U:n romahdusta Japanissa voi piilotella 3DS:n sikäläisen menestyksen taakse. Wii U on Japanissa siinä tilanteessa missä 3DS länsimaissa, eli se tulee jäämään noin 33 %:iin Wiin laitekannasta Japanissa, maailmanlaajuisesti vielä huomattavasti alemmas. Mario Maker sekä Splatoon ja sen jatkuvat ilmaiset päivitykset ovat hillinneet tätä romahdusta, ja Splatoon-konsolibundle paransi Wii U:n myyntejä juuri tänä joulukautena.

Silti antamassasi vuosilistauksessa on vain 3 Wii U -peliä: ne Splatoon ja Mario Maker... sekä edellisestä osasta valtavasti romahtanut Mario Party 10. Pelkästään PS4-pelejä samalla listalla on 5, lisäksi PS3-pelejä on 5 (toki Dragon Quest Heroes tulee lasketuksi molemmilla konsoleilla). Kun kyse on ollut erityisesti PS4:stä ja kotikonsolien tilanteesta Japanissa, niin on suorastaan surkuhupaisaa tarjota tällaista listaa todisteeksi "Nintendo-dominanssista". Kotikonsolimarkkinoilla Sony vie Nintendoa 10 - 3, ja vasta vuonna 2014 Japanissa julkaistu PS4 sai sekin top 30 -listaukseen jo 5 peliä 3DS:n laajasta laitekannasta huolimatta.

Sopivasti sinulta jää myös mainitsematta jälleen uusi Wii U -floppi. Joskus kauan sitten odotettu "Shin Megami Tensei X Fire Emblem" julkaistiin viimein Japanissa loppuvuoden korkeavolyymisella myyntisesongilla. Peli debytoi sijalla 14 ja myi vaivaiset 26 tuhatta kappaletta. Shin Megami Tensei ja Fire Emblem ovat molemmat sarjoja, jotka myyvät Japanissa satoja tuhansia kappaleita. Sen sijaan tämä peli oli yksinkertaisesti aivan muuta kuin mitä pelaajat odottivat, ja peli päätyi samaan Wii U:n floppikasaan kuin Animal Crossing Amiibo Festival, Mario Tennis ja melkein kaikki muutkin Wii U:n vähistä pelijulkaisuista.

Mutta Wii U:lla itse asiassa on yksi muukin menestystarina Japanissa: Minecraft. Minecraft on ollut Japanissa suosittu sekä levy- että latauspelinä eri alustoilla, ja se on yksi sellainen harvinainen nimike, johon myös Wii U -omistajilla on luottamusta. Wii U:lla pelkästään digitaalisena julkaistu Minecraft alkoi myydä erittäin nopeasti välittömästi julkaisunsa jälkeen Japanissa. Minecraftin menestystä ei haittaa lainkaan, että se ei hyödynnä yhtään mitenkään Wii U:n "innovatiivista" GamePadia. Minecraft on itse asiassa saattanut olla yksi syy Wii U:n Japanissa kasvaneisiin myynteihin. Siellä on saattanut olla ostajia, jotka olisivat olleet kiinnostuneita esimerkiksi Mario Kart 8:sta tai Splatoonista, mutta Minecraftin puute on jarruttanut ostoaikeita. Nintendolle saattoi olla erittäin onnekasta, että Minecraft ehti saapua Wii U:lle joulumarkkinoille. Tämä toisaalta kertoo myös, millaisessa kuplassa Nintendo on elänyt tämän sukupolven, kun he eivät jo vuosia sitten yrittäneet saada Minecraftia laitteilleen.

Samalla täytyy ihmetellä, millaisessa kuplassa sinä elät. Kai tajuat, että Wii on jo yli 9 vuotta vanha konsoli, jonka pelijulkaisut ovat hiipuneet jo kauan sitten? Nintendo siirsi resurssinsa 3DS:lle ja Wii U:lle vuosikausia sitten, ja third partyiltakin on tullut vähenevässä määrin uusia Wii-pelejä. Jokin Dragon Quest X:n lisälevy saattaa pompsahtaa viikkolistalle, mutta online-roolipelin lisälevy ei nouse Japanissakaan koko vuoden myydyimpien pelien joukkoon edes Dragon Quest -nimikkeellä. Wiin pelimyynti tässä vaiheessa levittyy pienissä määrissä hyvin laajan pelivalikoiman kesken. Niistä tulee lisää kokonaisvolyymia Wiin pelimyynteihin, mutta yksittäiset pelit sieltä eivät enää nouse kärkilistoille. Paitsi nyt tosiaan se Just Dance länsimaissa, olet aivan oikeassa.

Ja kai myös tajuat, että Dragon Quest Heroes julkaistiin Japanissa helmikuussa? Dragon Quest ei ole sellainen sarja, joka myisi säännöllisiä määriä pitkällä aikavälillä, vaan sarjan pelit myyvät suurimman osan noin kuukauden sisällä julkaisustaan, ja sen jälkeen pienempiä määriä vähitellen vähentyen. Miksi ihmeessä se olisi siis tällä listalla? Dragon Quest ei vain ole sellainen sarja, jonka pelit ilmestyvät takaisin top-listoille 10 kuukautta julkaisunsa jälkeen ilman erityisiä uudelleenjulkaisuja. Japanilaiset todennäköisesti jo odottavat Dragon Quest Heroes II:ta, joka julkaistaan siellä toukokuussa.

Japanissa siis tilanne on kuten on tullut jo useampaan otteeseen aiemmin todettua. PlayStation 4 on jatkuvasti parantamassa asemiaan, ja vielä ei ole kulunut edes kahta vuotta konsolin sikäläisestä julkaisusta. New 3DS -mallit nakersivat jopa japanilaisten luottamusta 3DS-tuoteperheeseen, mutta japanilaiset yhä ostavat pelejä alkuperäisten 3DS-mallien isolle laitekannalle. Ilman Splatoon-, Mario Maker - ja Minecraft-kolmikkoa Wii U olisi Japanissakin täydessä syöksykierteessä, mutta kuluttajilla ei kuitenkaan riitä luottamusta Wii U:n roskapelien kuten Animal Crossing Amiibo Festivalin sarjalle. Vuonna 2016 Nintendo tulee kitkuttamaan entistä pahemmin ennen NX:n julkaisua - olettaen, että he ovat oppineet yhtään mitään viimeisistä vuosista.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Pyöritteli asiaa miten päin tahansa niin WiiU ja jopa 3DS ovat olleet mielettömät pettymykset taloudellisesti Nintendolle. Eivät ne tietenkään uhkaa Nintendon asemaa, mutta NX:llä olisi parempi onnistua. Valitettavasti olen skeptinen sillekin. Toki aikahan sen meille kertoo.
 
Ylös Bottom