Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tänä vuonna sony vei usassa sekä marraskuun että joulukuun. Mikä sinänsä ei liene yllätys, sonylla oli mm. Star wars bundle.

Neogaffin ketjusta poimittu joulukuun konsolimyynnit:

XB1 - 1,380,000
PS4 - 1,587,000
Wii U - 464,000
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mielenkiintoista on vaihteeksi vilkaista myös pelien top-10:ä:

  1. Call of Duty: Black Ops III (Xbox One, PS4, 360, PS3, PC)
  2. Star Wars: Battlefront (Xbox One, PS4, PC)
  3. Fallout 4 (PS4, Xbox One, PC)
  4. Madden NFL 16 (PS4, Xbox One, 360, PS3)
  5. NBA 2K16 (PS4, Xbox One, 360, PS3)
  6. Grand Theft Auto V (PS4, Xbox One, 360, PS3, PC)
  7. Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege (Xbox One, PS4, PC)
  8. Minecraft (360, Xbox One, PS4, PS3)
  9. Minecraft: Story Mode: A Telltale Game Series (360, Xbox One, PS4, PS3)
  10. FIFA 16 (PS4, Xbox One, 360, PS3)

Listassa on yksi mielenkiintoinen piirre. Vinkki: bongaa kaikki yksinoikeudet.

Pariin viimeaikaiseen viestiin liittyen kannattaa myös vilkaista, kuinka moni kärkikymmenikön peleistä pyörii Nintendon konsoleilla. Jos olisit John Nintendo, miten tämä lista vaikuttaisi NX:n suunnitteluun?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jos olisit John Nintendo, miten tämä lista vaikuttaisi NX:n suunnitteluun?

Tässä varmaan haetaan sitä että NX:n olisi oltava multiplattarikykeneväinen. Wii U:sta yritettiin tehdä multiplattarikykeneväinen PS360:n kanssa, mutta kyseiset koneet olivat väistymässä ja Wii U floppasi niin se meni pieleen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Neogaffin ketjusta poimittu joulukuun konsolimyynnit:

XB1 - 1,380,000
PS4 - 1,587,000
Wii U - 464,000

Tämän täytyy olla valtaisa pettymys heille, joille joulukuu piti olla Xboxille varma voitto kotimarkkinoilla. Jos kerran Halo ja ajastettu yksinoikeus Tomb Raider eivät riitä Yhdysvalloissa kärkisijaan, niin millä eväillä jatkossa? Pleikkari kasvattaa etumatkaa kuukausi kuukaudelta ja Xboxin markkinaosuus pienenee. Amatööri ennustaa aikaistettua uuden sukupolven aamun koittoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tässä varmaan haetaan sitä että NX:n olisi oltava multiplattarikykeneväinen. Wii U:sta yritettiin tehdä multiplattarikykeneväinen PS360:n kanssa, mutta kyseiset koneet olivat väistymässä ja Wii U floppasi niin se meni pieleen.
Jeps. Jännä nähdä, miten niin älyttömän hyvän peliliikkeen Wiin kanssa tehnyt Nintendo onnistui mokaamaan WiiU:n aivan totaalisesti. Tästähän tietysti väännettiin tälläkin foorumilla aikoinaan, ja silloin oli jo selvää, että samanlaista menestystä ei toista kertaa nähdä. Ehkä isoin yllätys oli se, miten edellisen sukupolven konsoleiden (ja samassa nipussa WiiU:n) myynti tyssää kuin seinään, kun uudet laitteet tuodaan markkinaan. Jälkeenpäin on hyvä neroilla, että Gen7:n pitkittynyt elinkaari aiheutti päivityspaineita, ja siksi kiinnostus PS3:een ja X360:een lopahti.

Mutta tämä ei ole Nintendon ainoa ongelma. Se voisi lanseerata merkittävästi tehokkaamman konsolin, kuin mitä PS4 ja Xbone ovat, mutta silti EA:n ja Activisionin tuki uudelle alustalle olisi tappelun takana. (Ubisoft nyt tukisi hetken aikaa vaikka näkkileipää, jos sillä pystyisi pyörittämään pelejä.) Markkinaosuutta joutuisi rakentamaan tyhjästä, takamatkalta ja ilman olemassaolevaa ekosysteemiä. (Tässä kohtaa hakkaan päätä pöytään, kun jouduin käyttämään ekosysteemi-sanaa, mutta nyt sen käyttäminen on kerrankin perusteltua.) Jos tähän vielä yhdistää vähänkin kahdesta muusta konsolista poikkeavan rauta-arkkitehtuurin, niin hyvää onnea vain...

Yksinoikeudet eivät myy konsoleita, eivät edes Nintendon yksinoikeudet, jotka toistuvasti keräävät kriitikoiden ja pelaajien ylistystä. Ilman 3rd party -pelejä ei kannata edes yrittää kisata, paitsi jos tavoitteet ovat jossain kymmenen ja kahdenkymmenen miljoonan välissä per sukupolvi. (Eikä siinä mitään vikaa, tuolla laitekannalla pystyy ihan hyvin tekemään kannattavaa bisnestä, jos softan tie rate on järjestään jotain yli 20%:n.) Vaikeaa Nintendolla näyttäisi kuitenkin olevan. Ja jos itse olisin John Nintendo, en kyllä ihan äkkiä keksi, mitä tekisin NX:n kanssa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jeps. Jännä nähdä, miten niin älyttömän hyvän peliliikkeen Wiin kanssa tehnyt Nintendo onnistui mokaamaan WiiU:n aivan totaalisesti. --

Yksinoikeudet eivät myy konsoleita, eivät edes Nintendon yksinoikeudet, jotka toistuvasti keräävät kriitikoiden ja pelaajien ylistystä. Ilman 3rd party -pelejä ei kannata edes yrittää kisata, paitsi jos tavoitteet ovat jossain kymmenen ja kahdenkymmenen miljoonan välissä per sukupolvi. (Eikä siinä mitään vikaa, tuolla laitekannalla pystyy ihan hyvin tekemään kannattavaa bisnestä, jos softan tie rate on järjestään jotain yli 20%:n.) Vaikeaa Nintendolla näyttäisi kuitenkin olevan. Ja jos itse olisin John Nintendo, en kyllä ihan äkkiä keksi, mitä tekisin NX:n kanssa.

Yksinoikeudet myyvät konsoleita. Johan se tässäkin ketjussa on nähty: vaikka Wii U:lla menee aivan surkeasti, niin kyllä Splatoon ja Super Mario Maker auttoivat sen menekkiä. Nintendon ongelma tässä sukupolvessa on ollut, että heidän peliensä määrä ja laatu on pudonnut todella rankasti Wii/DS-sukupolveen verraten. Kyllä kuluttajatkin tämän ovat osoittaneet: roska kuten Wind Waker HD, Wii Sports Club, Animal Crossing Amiibo Festival ja geneerisistä geneerisin uusi Mario-urheilupeli ei vain yksinkertaisesti myy. Wind Waker HD:n paisutetut "myyntiluvut" saatiin aikaan bundlaamalla peli länsimaissa konsolipakettien mukaan, ja sekään ei riittänyt. Samaan aikaan ajoitettiin Wii U:n tähän mennessä ainoa virallinen hinnanalennus. Ja sekään ei riittänyt. Nämä Wind Waker HD -bundlet lojuivat yhä kauppojen hyllyillä, joten kaupat omatoimisesti pudottivat hintoja ja siivosivat Wind Waker HD -roskapaketit pois pölyttymästä. Japani näytti, millainen floppi Wind Waker HD oli ilman konsolibundleja.

Lisäksi niillä Wii U:n harvoillakin hyvillä peleillä on ongelmana itse konsoli. Itse Wii U rajoittaa jopa hyvien pelien kuten Mario Kart 8:n menekkiä, ja tästä seuraa niitä valtavan korkeita attach rateja. Mario Kart 8:lle löytyisi varmasti enemmänkin kysyntää, mutta suuri osa potentiaalisesta yleisöstä ei halua maksaa 300 euroa konsolista jolla on hyvin vähän muita hyviä pelejä, ja järkyttävän typerä Gamepad-ohjain.

Wii U:lla Nintendo onnistui tosiaan mokaamaan melkeinpä kaiken. Heti suunnittelufilosofia oli jo pielessä, ja Gamepadin vuoksi hintaa ei ole saatu millekään järkevälle tasolle. Nintendon laadukkaat yksinoikeudet ovat suurimmaksi osaksi muisto vain, kun Nintendo on tuottanut Wii U:lle enemmän roskaa kuin laatupelejä. Wii U olisi kipeästi tarvinnut enemmän hyviä pelejä, mutta Nintendo onnistui mokaamaan julkaisun toisensa jälkeen ja tekemään useita todella huonoja päätöksiä Wii U:n pelijulkaisuiden suhteen.

Wii näytti, miten asiat voivat mennä toisin: Nintendo tarvitsee vain tarpeeksi suositun konsolin, jolla on tarpeeksi hyviä pelejä. Silloin ainakin osa multiplattareistakin seuraa mukana. Viime sukupolven alussa näytti siltä, että mm. Call of Duty ohittaisi Wiin, mutta CoD myi Wiilläkin yksinkertaisesti niin hyvin, että sarjaa jatkettiin Wiillä Wii U:n julkaisuun saakka. Activision selvästi toivoi, että Wiin CoD-yleisö olisi seurannut Wii U:lle, mutta toisin kävi. Sen sijaan jotkut jäärät yhä pelaavat Modern Warfarea Wiillä.

Jos Wii U olisi ollut suositumpi konsoli, myös ne Nintendon yksinoikeudet myisivät paremmin. Tuollainen Wii U:n tai Gamecuben kokoinen laitekanta on itse Nintendollekin vahingollinen, ja ne laitteen muutamat hyvät pelit kärsivät siitä, että ne on julkaistu konsolille jolle ei oikein ole mitään muuta pelattavaa. Wii ja Wii U ovat vastakkaisia esimerkkejä verkostovaikutuksen tehokkuudesta konsoleilla. Wiin kekseliäs ohjain, monet hyvät pelit ja suuri yleisö toivat lisää pelejä ja yleisöä. Wii U:n huono ohjain, huonot ja harvat pelit ja pieni yleisö estävät jopa laitteen hyviä pelejä saavuttamasta potentiaaliaan.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Yksinoikeudet myyvät konsoleita. Johan se tässäkin ketjussa on nähty: vaikka Wii U:lla menee aivan surkeasti, niin kyllä Splatoon ja Super Mario Maker auttoivat sen menekkiä.

Olen aikaisemman viestin kanssa silti samaa mieltä. Ubi+EA+yms. yms. tunkee uusia pelejään jatkuvalla syötöllä ulos, ja jos näille ei ole tukea, ei konsoli myy kuin joulusesongissa. Vasta, kun pelilaitteet ovat "samankaltaisia", aletaan tekemään ostopäätöksiä yksinoikeuksien saralla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Olen aikaisemman viestin kanssa silti samaa mieltä. Ubi+EA+yms. yms. tunkee uusia pelejään jatkuvalla syötöllä ulos, ja jos näille ei ole tukea, ei konsoli myy kuin joulusesongissa. Vasta, kun pelilaitteet ovat "vastaavanlaisia", aletaan tekemään ostopäätöksiä yksinoikeuksien saralla.

Mitä ihmeen "vastaavanlaisia"?

Viime sukupolvessa nähtiin yksinoikeuksien voima, Wiihän oli erityisesti yksinoikeuspelien voimalla porskuttava konsoli, niin isossa kuin pienessäkin mittakaavassa. Yksinoikeus Mario Kart Wii myi 36 miljoonaa ja rapiat. Yksinoikeus Wii Sports Resort myi 33 miljoonaa. Yksinoikeus New Super Mario Bros. Wii myi pyöristäen 30 miljoonaa. Ja yksinoikeudet Wii Fit ja Wii Fit Plus myivät yhteensä 44 miljoonaa. Xbox 360:lla yksinoikeus Halo 3 myi 15 miljoonaa.

Tässä sukupolvessa ei ole nähty selvästi muusta tarjonnasta erottuvaa konsolia, joka olisi hyvin suunniteltu ja myyntimenestys. Lisäksi third party -yksinoikeuksien käsite on hämärtynyt näinä "ajoitettujen yksinoikeuksien" ja "konsoliyksinoikeuksien" (yleensä kotikonsoli + PC) aikana. Nyt ei yksinkertaisesti ole tarjolla tarpeeksi menestyvää konsolia, jolla olisi tarpeeksi runsaasti hyviä yksinoikeuspelejä. Hyvätkään yksinoikeudet kuten Mario Kart 8 eivät pysty hirveän tehokkaasti myymään huonoja konsoleita kuten Wii U:ta, mutta eivät Wii U:ta myisi eivätkä myyneet multiplattaritkaan. Wii U:n alkutaipaleellahan laitteella oli suhteellisen laaja tarjonta third party -multiplattareita, mutta kun konsoli oli niin pahasti pieleen suunniteltu ja yksinoikeuspeleissä oli vakavia puutteita (Nintendoland!) niin huonostihan siinä kävi. Ei tilannetta auttanut yhtään mitenkään, että Wii U:lla oli Need for Speed Most Wantedin "paras versio", tai että Rayman Legends myi hetkellisesti julkaisussaan vähän paremmin Wii U:lla, kun Wii U:lla oli vastassaan niin paljon Nintendon tekemiä virheitä ja hyvien yksinoikeuspelien puute.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

NeoGaffin puolella tuli törmättyä seuraaviin (LTD) myyntilukuihin:

H ~ 1699
FM ~ 451
GOWU ~ 371
ROTTR ~ 345
RR ~ 239
SOD ~ 81

BB ~ 754
MLB ~ 626
1886 ~ 357
UD ~ 330
U ~ 259
GOW3R ~ 162
TU ~ 24

Tearawayn myyntiluku on jotain aivan uskomatonta. Ei sillä että kanssapelaajia voisin edes syyllistää koska en ole itsekään (vielä) ostanut kyseistä peliä. Lähes vuoden vanhan ja julkaisussa raskaasti markkinoidun The Order: 1886:n luku on myös harmillisen vaatimaton. Viimeistään tässä vaiheessa on turvallista todeta ettei trilogia jatku ensimmäistä osaa pidemmälle.

Boksin puolelta löytyi myös yksi ilmiselvä alisuoriutuja, Halo 5. Microsoftin vakuutteluista huolimatta pelisarja on kokenut tuntuvan laskun edelliseen osaan verrattuna:

[December 2012 LTD] Halo 4 (US bundles not included + UK bundles included) ~ 5.4 million.
[December 2015 LTD] Halo 5 (US bundles not included + UK bundles included) ~ 2.05 million.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Viime kuukausi (joulukuu 2015) oli myynniltään kaikkein paras PlayStation Storen historiassa. Ykkösenä Star Wars: Battlefront.

Koko vuoden 2015 tilastoissa näkyy digimyynti seuraavanlaisena top-listana:

PS4

  1. Destiny: The Taken King
  2. Call of Duty: Black Ops III
  3. FIFA 16
  4. Minecraft
  5. Grand Theft Auto V
  6. Battlefield 4
  7. Rocket League
  8. Star Wars Battlefront
  9. Need for Speed
  10. The Witcher 3: Wild Hunt

Lähde: http://blog.eu.playstation.com/2016/01/20/playstation-store-charts-for-december-and-full-year-2015/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mikä lyhenne jäi mietityttämään? Kyseessä on vuoden 2015 X1 & PS4 retail pelit.

Todennäköisesti 80% tuosta listasta... vähemmän pelaavalle varmaankin ihan siansaksaa.

Hyvin ärsyttävää lukea kun joutuu miettimään mikä peli saattaisi olla kyseessä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Hyvin ärsyttävää lukea kun joutuu miettimään mikä peli saattaisi olla kyseessä.
Mitä turhaan tässä pahoittaa mielensä/ärsyyntyä. Voit omatoimisesti käydä tarkastamassa linkin ja tästä alkaneen keskustelun, jos aihe kiinnostaa. Ehkäpä tuolla on listattu jokaisen pelin nimi kokonaisuudessaan. :rolleyes:
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kuten on hyvin tiedossa, PS4 käy erinomaisesti kaupaksi manner-Euroopassakin. Saksan lukuja:

[PS4] 2,800,000 (68%)
[WIU] 690,000 (17%)
[XB1] 600,000 (15%)

Ranskan lukuja:

[PS4] 2,155,000
[WIU] 742,000
[XB1] 715,000

Xbone on siis yhä ainakin Saksassa ja Ranskassa peränpitäjä, vaikka ero Wii U:hun onkin niin pieni että käytännössä voidaan sanoa Wii U:n ja Xbonen pitävän kaukaista jaettua kakkossijaa PS4:ään verrattuna. Kovasti tulee PS2, GameCube ja Xbox 1 mieleen. Lisäksi nämä ovat konsolisukupolven ensimmäisten vuosien myyntejä, jolloin early adopterit ja massayleisön etujoukko ostavat konsolinsa, ja erityisesti early adoptereissa on sekä niitä jotka kokeilevat vähän kaikkea että brändiuskollisempia ostajia, jotka pönkittävät tutun merkin alkumyyntejä. Tyypillisesti sukupolven myöhempinä vuosina hidastelijat yhä suuremmassa määrin valitsevat markkinajohtajan, joten PS4:n suhteellinen osuus konsolimyynneistä tulee todennäköisesti vain kasvamaan näissäkin maissa.

Lähteet: NeoGAF, NeoGAF
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mitä turhaan tässä pahoittaa mielensä/ärsyyntyä. Voit omatoimisesti käydä tarkastamassa linkin ja tästä alkaneen keskustelun, jos aihe kiinnostaa. Ehkäpä tuolla on listattu jokaisen pelin nimi kokonaisuudessaan. :rolleyes:

Jeps, varsinkin kun tuolla lyhenteiden käytöllä on ihan tarkoituksensa. NPD ei halua, että lukuja vuodetaan, joten vuotajat pyrkivät tekemään tietojen hyödyntämisestä mahdollisimman hankalaa. Näin pienennetään riskiä, että tieto leviää vallattomasti joka paikkaan, jolloin NPD alkaisi aggressiivisemmin jahdata sitä jengiä, joka jakelee tietoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jeps, varsinkin kun tuolla lyhenteiden käytöllä on ihan tarkoituksensa. NPD ei halua, että lukuja vuodetaan, joten vuotajat pyrkivät tekemään tietojen hyödyntämisestä mahdollisimman hankalaa. Näin pienennetään riskiä, että tieto leviää vallattomasti joka paikkaan, jolloin NPD alkaisi aggressiivisemmin jahdata sitä jengiä, joka jakelee tietoa.

Todella hyvä tarkoitus onkin kun hurjat 7 minuuttia myöhemmin on täysi lista jo näkyvillä ja vain yksi peli "väärin" arvattu. Jos firma oikeasti edes vähänkään välittäisi tuosta niin olisi se jo kauan sitten tukittu. Kun hakuammuntaa haluttiin harrastaa niin olisiko ollut kuitenkin järkevämpää laittaa tänne suoraan tuo arvaus mielummin kuin random lyhenteet? Molemmilla täsmälleen sama luotettavuus eli 0.

Ylipäätänsä nämä 90-luvun aikaiset fyysisten pelin myyntiluvut (tässä tapauksessa pelkästään ~60% US) menevät vuosi vuodelta enemmän epäluotettaviksi koska digitaalisia myyntejä ei edelleenkään oteta huomioon. ESA on tätä alkananut kritisoimaan oikein urakalla rapakon takana ja koska kaikki suurimmat julkaisijat kuuluvat järjestöön on esim NPD:llä haastavat ajat pitää esim ms,sony ja nintendo asiakkainaan jos julkaisijat haluavat lukujen sisältävän myös digitaalipuolen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kaikista näistä asioista pääsee valittamaan lukujen vuotajille rekisteröitymällä NeoGAFfiin ja antamalla palaa.

Juu, unohdin että ei tässä ketjussa keskustella myyntiluvuista ja todistamisen taakka ei ole väitteen esittäjällä. Pitää pukea lammaspuku päälle ja etsiä kiinan myydympien pelien lista mandariiniksi.
 
Ylös Bottom