Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tammikuun 2015 NPD luvut on saatu kaivettua esiin piirakoista:

Koodi:
System
PS4 192K
X1 152K
WiiU 63.7K 
360 39K
PS3 34K
Wii 8K
Mainittakoon että Ouya
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ubin pelit myivät viime vuonna ihan hyvin.

Watch Dogs - 10 M
Assassin's Creed Unity + Rogue - 10 M
Far Cry 4 - 7 M
The Crew - 2 M

Ubin CEO Yves Guillemot:
"Each of these successful games was developed by our in-house studios and we own our brands, which means that our destiny is in our own hands and we are internalising the value created for our shareholders."
Lähde: Eurogamer

ps. Muistakaahan ennakkotilata tänäkin vuonna Assassin's Creed ajoissa ettei pääse loppumaan. ;)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tammikuun 2015 NPD luvut on saatu kaivettua esiin piirakoista:

Koodi:
System
PS4 192K
X1 152K
WiiU 63.7K 
360 39K
PS3 34K
Wii 8K
Mainittakoon että Ouya

Mainittakoon että Ouya...?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

"Mainittakoon että Ouya < 200", en tiedä sitten miksi mode tuon editoi pois?
Ei ollut tarkoitus editoida sitä pois. Muokkasin taulukkoa selkeämmäksi, ja samalla se jotenkin hävitti loppuosan viestistä.

Pahoitteluni sekaannuksesta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tälläinen graafinen kuvaaja kertoo tilanteen ehkä vieläklin selkeämmin:

PS4vsXboxOnevsWiiUndashTotal-January2015Update_zps2d261d83.png


Lähde: http://www.vgchartz.com/article/253...015-updateps4-1905m-xbox-one-113m-wii-u-914m/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Lähde: vgchartz

Voisin raapustella oman kuvaajan omien arvauksien pohjalta, ja sillä olisi melkolailla ihan yhtä hyvä mahdollisuus olla vain vähän väärässä kuin tuolla.

Otetaan virallisia lukuja, sitten täydentävää tietoa hevosmiesten tietotoimistolta, sekoitetaan niihin vähän mutua ja diibadaabaa, siitä on vgchartz tehty.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Analyytikot ovat piirtäneet tälläiset myyntikäyrät tuleville vuosille. Siinä vuonna 2019 huitelee PS4:n myyntimäärät huimassa 80 miljoonassa. Tämä antaa 40% etumatkan Xbox Onen ennakoituun 57 miljoonaan. Ero on jo sen verran merkittävä, että sen uskoisi poikivan yksinoikeuksia.

ps4-to-outsell-xbox-one-by-40-percent-through-2018-report-142427925893.jpg


"Despite reports to the contrary, the game console market is not dead," said Strategy Analytics senior analyst Eric Smith. "Core gamers have moved faster to this current generation than in any previous generation. The main difference in this generation is that casual gamers who bought a Wii are remaining largely on the side lines as free-to-play casual games and midcore games on tablets and smartphones have captured this segment of consumers."

Lähde: http://www.gamesindustry.biz/articl...ll-xbox-one-by-40-percent-through-2018-report



Otetaan virallisia lukuja, sitten täydentävää tietoa hevosmiesten tietotoimistolta, sekoitetaan niihin vähän mutua ja diibadaabaa, siitä on vgchartz tehty.

Kuinka ison uskot olevan virhemarginaalin? Eiköhän Vgchartz aja ihan täysin viitteellisenä lähteenä. Sitä lainaavat muuten myös teollisuuden ihmiset.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Analyytikot ovat piirtäneet tälläiset myyntikäyrät tuleville vuosille. Siinä vuonna 2019 huitelee PS4:n myyntimäärät huimassa 80 miljoonassa. Tämä antaa 40% etumatkan Xbox Onen ennakoituun 57 miljoonaan. Ero on jo sen verran merkittävä, että sen uskoisi poikivan yksinoikeuksia.
Vähän vaikea uskoa, että jää noin nirkoiseksi ero, koska tähän mennessä pleikka on onnistunut vetämään jo ehkä jonkin 80% kaulan, ja sen ensimmäistä hinnanalennusta yhä odotellaan. Xbox One puolestaan on $50 halvempana jäämässä jälkeen sen vahvimmalla markkina-alueella USAssa, Briteistä ei tuoreita tietoja ole tullut ja muualla maailmassa kuuluu lähinnä sirkkojen siritystä.

Tänä vuonna on odotettavissa, että Sony pudottaa kesäkuussa konsolinsa hintaa satkulla, 299 dollariin/euroon. MS:n on pakko vastata, mutta koska boksin valmistaminen maksaa enemmän, eivät pysty venymään 249:ään, mikä olisi välttämätöntä edes jonkinmoisen kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Saman hintaisena Xbox ei erottaudu edukseen kilpailijastaan oikeastaan millään lailla, jolloin myyntikäyrät alkavat erkaantua entistä pahemmin myös Pohjois-Amerikassa. Edes joulunajan alennusmyynnit eivät auta samalla tavalla kuin viime vuonna.

Itse veikkaisin, että PS4:n lukuun saa heittää yhdet kymmenen miljoonaa lisää ja Xboxin lukemista nyppäistä parikymmentä pois.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tänä vuonna on odotettavissa, että Sony pudottaa kesäkuussa konsolinsa hintaa satkulla, 299 dollariin/euroon.

Onkohan Sonyllä tarvetta laskea hintaa? Hyvin tuo näyttää käyvän kaupaksi ilmankin... Onko tämä puhtaasti spekulaatiota vai onko tähän oikeita merkkejä. Itse kyllä mielelläni ottaisin vastaan hinnan alennuksen - sitten voisi vihdoinkin siirtyä nykyiseen konsolisukupolveen. Nyt en vielä viitsi ostaa ajanpuutteen takia (vaikka bonukset polttelevatkin takataskussa... :) )
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Onkohan Sonyllä tarvetta laskea hintaa? Hyvin tuo näyttää käyvän kaupaksi ilmankin... Onko tämä puhtaasti spekulaatiota vai onko tähän oikeita merkkejä.
PS2 myi melkein yhtä hyvin, ja sen hintaa pudotettiin toukokuussa, noin puolitoista vuotta julkaisun jälkeen. GDDR5:n hinta on pudonnut rajusti parin viime vuoden aikana ja valmistustekniikka on kehittynyt, joten PS4:ää myydään varmasti tällä hetkellä hyvällä voitolla. Sony haluaa nostaa tuotantomääriä, mutta se haluaa myös myydä kaiken, mitä tuottaa, joten sillä on tällä hetkellä varaa ottaa ihan nirkoisesti takkiin myydyistä konsoleista, kunhan PS+ ja pelit käyvät kaupaksi.

PR-mielessä E3 on erinomainen paikka ilmoittaa hinnanlaskusta, joten hiljaisten kesäkuukausien myyntejä voisi hyvinkin boostata tuolla jipolla. Ja mitä pudotuksen suuruuteen tulee, niin Sony ei ole perinteisesti koskaan pudottanut hintaa muuta kuin tasasatasia. 299 on psykologisesti huomattavasti parempi hintataso kuin 349.

Pidän melkein varmana, että viimeistään Gamescomin jälkeen konsolin saa kantaa kotiin kolmellasataa. (Paitsi Suomessa.)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

MS:n on pakko vastata, mutta koska boksin valmistaminen maksaa enemmän, eivät pysty venymään 249:ään, mikä olisi välttämätöntä edes jonkinmoisen kilpailukyvyn säilyttämiseksi.

Miksi ajattelet boksin valmistamisen maksavan enemmän? Ilman Kinectiä konsolien komponentit ovat lähes identtiset.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Xbox One + Kinect = $471
Xbox One = $396
Playstation 4 = $381

Tarkempaa tietoa eroista löytyy linkin takaa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Lähes, ainakin xbonen ddr3 on kalliimpi kuin sonyn gddr5.
Juu, siis tämä on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Näytönohjainvalmistajat ovat siirtyneet käyttämään GDDR5:ttä yhä useammissa näyttökorteissa, joten sen valmistuskustannukset ovat pudonneet rajusti. Lisäksi kohta aletaan valmistaa 512 megan muistisiruja aikaisempien 256-megaisten lisäksi, jolloin APU:lle mahdutettavien muistipiirien määrä voidaan puolittaa. Tämä yksinkertaistaa APU:n valmistusta ja pudottaa hintaa.

DDR3 puolestaan on väistyvää teknologiaa, ja sen tuotantomääriä on jo leikattu. Parin vuoden sisään ainoa ostaja sille on Microsoft, jolloin hinnat nousevat.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Juu, siis tämä on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Näytönohjainvalmistajat ovat siirtyneet käyttämään GDDR5:ttä yhä useammissa näyttökorteissa, joten sen valmistuskustannukset ovat pudonneet rajusti. Lisäksi kohta aletaan valmistaa 512 megan muistisiruja aikaisempien 256-megaisten lisäksi, jolloin APU:lle mahdutettavien muistipiirien määrä voidaan puolittaa. Tämä yksinkertaistaa APU:n valmistusta ja pudottaa hintaa.

DDR3 puolestaan on väistyvää teknologiaa, ja sen tuotantomääriä on jo leikattu. Parin vuoden sisään ainoa ostaja sille on Microsoft, jolloin hinnat nousevat.

Kuinkas paljon muuten mutkistaa laitteen toimintaa se, jos uudet Xbox Onet käyttisivätkin tuota GDDR5:ä? Eli onko teknisesti edes mahdollista vai menisikö arkkitehtuuri uusiksi?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kuinkas paljon muuten mutkistaa laitteen toimintaa se, jos uudet Xbox Onet käyttisivätkin tuota GDDR5:ä? Eli onko teknisesti edes mahdollista vai menisikö arkkitehtuuri uusiksi?
Menee sen verran vahvasti sivuun mun osaamisalueelta, että en uskalla kuin heittää varovaisia veikkauksia. Ainakin väylän leveys ja kellotaajuudet eroavat merkittävästi. Lisäksi eSRAM ja Move Enginet ovat niin tiukasti DDR3:een liittyviä ratkaisuja, että jotenkin niitäkin täytyisi säätää. Lopputuloksena saattaisi olla laite, joka olisi pystyvämpi kuin Xbox One tällä hetkellä ja halvempi valmistaa, mutta ei 100-prosenttisen yhteensopiva aikaisemman mallin kanssa. Pelikehittäjät joutuisivat siis mahdollisesti näkemään ylimääräistä vaivaa tukeakseen molempia malleja, jolloin jompikumpi kärsisi. Ja jos uusi malli myisi nopeasti paljon, voisi olla, että alkuperäisiltä bokseilta pudotettaisiin tuki pois.

Mutta en tosiaan tiedä piirisuunnittelusta käytännössä mitään. Prosessoriarkkitehtuureista suoritin yliopiston aikaan yhden kurssin, ja sekin vähä on vanhentunutta tietoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Just Dance 2015 tarjosi viime vuoden lopulla pitkäaikaista vetovoimaa ja kestokykyä, ja vietti pitkiä aikoja monien maiden pelimyynnin kärkisijoilla. Ei ole siis mikään erityinen yllätys, että Just Dance 2015:tä oli toimitettu myyntiin 4 miljoonaa peliä jo joulukuun 2014 loppuun mennessä.

Just Dance -sarja näyttää yhä siis kasvattavan myyntejään nopeaa tahtia. Vuonna 2014 Just Dance oli jo pitkään ollut Ubisoftin toiseksi myydyin sarja Assassin's Creedin jälkeen, ja maaliskuuhun 2014 mennessä sarja oli myynyt 48 miljoonaa peliä. Syyskuun 2014 loppuun mennessä myyntejä oli kertynyt 50 miljoonaan saakka. Ja ilmeisesti nyt Just Dance 2015:n myötä sarja alkaa olla jo lähellä 55 miljoonan pelin kokonaismyyntejä.

Kuinka ison uskot olevan virhemarginaalin? Eiköhän Vgchartz aja ihan täysin viitteellisenä lähteenä. Sitä lainaavat muuten myös teollisuuden ihmiset.

Virhemarginaali voi hyvinkin olla vaikka pari miljoonaa. VGChartz on riippuvainen virallisista luvuista, ja sitten heittää niihin omaa mutuaan päälle. Jos virallisia lukuja ei ole tai ne ovat erittäin epätarkat kuten Microsoftin ja Xbonen tapauksessa, niin VGChartzin mutukerroin tekee heidän "tilastoistaan" täysin vertailukelvottomia.

VGChartzia lainaavat vain ummikot, joita sivusto on onnistunut hämäämään vaikuttaakseen "viralliselta lähteeltä". Sitten kun tietoja tulee oikeasti virallisista lähteistä, VGChartz yrittää huomaamatta korjata "tietojaan".
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

VGChartzia lainaavat vain ummikot, joita sivusto on onnistunut hämäämään vaikuttaakseen "viralliselta lähteeltä". Sitten kun tietoja tulee oikeasti virallisista lähteistä, VGChartz yrittää huomaamatta korjata "tietojaan".

Itse kans tuossa mietin, että VGChartzin lainaaminen kertoo ehkä enemmän alalla toimijoista kuin sivuston luotettavuudesta.

Mitä itse myynteihin tulee, niin tässä sukupolvessa tuntuvat kyllä kaikki saavan juuri sitä mitä ovat ansainneet. Vaikka itselle Xbox One on jo noussut tämän generaation ykköskonsoliksi (ohjaimen ja yksinoikeuksien vuoksi), niin Sony on hoitanut hommansa hyvin ja käyttökokemuksien perusteella ovat tehneet hyvän laitteen. MS puolestaan kusi laitteen mahdollisuuksia jo sillä, että ensin konsoliin pakkonaitettiin Kinectin kallista teknologiaa (itse ostin kinectittömän version, eikä ole kaduttanut hetkeäkään) ja sen jälkeen laitteen esittelyssä panostettiin aivan vääriin asioihin (tvtvtvtvtvtv..). Ovat kuitenkin alkaneet saamaan hommaa onneksi oikeille raiteille, kun nostivat taas pelit pääosaan. Itse en ole käyttänyt konsolin yhtäkään tv-ominaisuutta (en tosin omista edes digiviritintä, enkä tule omistamaankaan), jos Netflixiä ei lasketa.

Nintendo puolestaan pokkaa tässä sukupolvessa palkinnon suurimmasta virhesaldosta kaikkine mokineen, joita Wii U:n suhteen tekivät konsolin nimestä lähtien. Se onkin sitten heijastunut laitteen menestykseen (tai pikemminkin sen puutteeseen), eikä sitä ole oikein onnistuttu paikkaamaan millään konsteilla, vaikka pientä kasvua myynneissä hetkittäin on ollut ehkä havaittavissa. Veikkaankin, että Zelda jää Wii U:n viimeiseksi suureksi julkaisuksi ja uusi konsoli esitellään viimeistään 2016 vuoden E3:ssa. Tästä kielii mm. se, että heti viime E3:n jälkeen lupailtiin piakkoin uutisia Metroid-sarjan osalta, mutta niitä ei ole kuulunut vieläkään, vaikka messuista on kulunut jo kahdeksan kuukautta. Mikäli Retro työstää uutta Metroidia, niin se julkaistaneen seuraavan konsolin julkaisun yhteydessä. Siihen asti Nintendo pelannee aikaa Xenoblade X:llä, Star Foxilla, Zeldalla ja pienemmillä eShop-julkaisuilla sekä amiiboilla. Olen aidosti hämmästynyt, mikäli Wii U tulee saamaan tänä vuonna yhdenkään suuren julkistuksen osakseen edes Nintendon itsensä taholta. Ei sillä, ettenkö mielelläni ottaisi laitteelle vielä mainitsemieni pelien lisäksi jonkin muun Nintendon laadukkaan suurpelin, mutta usko on loppunut. F-Zerostakaan on turha enää edes unelmoida tässä sukupolvessa, kun Miyamoton viimeisin kommentti asian tiimoilta oli, että seuraava F-Zero voisi ilmestyä sitten, kun tarjolla on siihen sopiva ohjain. Moinen kommentti lähinnä kielii siitä, etteivät itsekään enää usko ohjaimensa potentiaaliin. Tuo kommentti löytynee Nintendolifen uutisarkistoista (muistaakseni viime vuoden loppupuolelta tai ihan tämän vuoden alusta) - en jaksa alkaa sitä tähän etsimään. Ehkä seuraavalla kerralla kannattaisi harkita sellaista ohjainta, joka soveltuu kaikenlaisten pelien pelaamiseen (ne analogiliipaisimet eivät ole saatanasta) - ainakin minusta sellainen olisi huomattavasti parempi ratkaisu kuin ohjain, jota ainakin itse välttelen aina kun se vain on mahdollista. Voi tietenkin olla, etten vain ymmärrä heidän nerokasta strategiaansa, mutta myynneistä päätellen moni muukaan ei ymmärrä. Amiibojen boikottia jatkan ihan periaatteesta ja se on todella helppoa, kun ylimääräinen muovikrääsä, joka tuo peleihin olematonta lisäarvoa, ei voisi vähempää kiinnostaa. Nintendo ei todellakaan ole enää se sama firma, joka 80-luvulla sytytti rakkauteni konsolipelaamiseen. Saavutus kai se on sekin, että casuaaliyleisön lisäksi onnistutaan karkottamaan se uskollinen kannattajakuntakin, joka on tukenut firmaa jo NES:istä lähtien.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Zanis Dusk: Onko myös 3DS ollut sinulle suuri pettymys? Vaikka konelle on tullut laadukasta pelattavaa laidasta laitaan, niin ikävä kyllä noita hiljaisia kausia on ollut aika paljon jos vertaa DS:n juhlavuosiin.
 
Ylös Bottom