Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)
VGChartzia lainaavat vain ummikot, joita sivusto on onnistunut hämäämään vaikuttaakseen "viralliselta lähteeltä". Sitten kun tietoja tulee oikeasti virallisista lähteistä, VGChartz yrittää huomaamatta korjata "tietojaan".
Itse kans tuossa mietin, että VGChartzin lainaaminen kertoo ehkä enemmän alalla toimijoista kuin sivuston luotettavuudesta.
Mitä itse myynteihin tulee, niin tässä sukupolvessa tuntuvat kyllä kaikki saavan juuri sitä mitä ovat ansainneet. Vaikka itselle Xbox One on jo noussut tämän generaation ykköskonsoliksi (ohjaimen ja yksinoikeuksien vuoksi), niin Sony on hoitanut hommansa hyvin ja käyttökokemuksien perusteella ovat tehneet hyvän laitteen. MS puolestaan kusi laitteen mahdollisuuksia jo sillä, että ensin konsoliin pakkonaitettiin Kinectin kallista teknologiaa (itse ostin kinectittömän version, eikä ole kaduttanut hetkeäkään) ja sen jälkeen laitteen esittelyssä panostettiin aivan vääriin asioihin (tvtvtvtvtvtv..). Ovat kuitenkin alkaneet saamaan hommaa onneksi oikeille raiteille, kun nostivat taas pelit pääosaan. Itse en ole käyttänyt konsolin yhtäkään tv-ominaisuutta (en tosin omista edes digiviritintä, enkä tule omistamaankaan), jos Netflixiä ei lasketa.
Nintendo puolestaan pokkaa tässä sukupolvessa palkinnon suurimmasta virhesaldosta kaikkine mokineen, joita Wii U:n suhteen tekivät konsolin nimestä lähtien. Se onkin sitten heijastunut laitteen menestykseen (tai pikemminkin sen puutteeseen), eikä sitä ole oikein onnistuttu paikkaamaan millään konsteilla, vaikka pientä kasvua myynneissä hetkittäin on ollut ehkä havaittavissa. Veikkaankin, että Zelda jää Wii U:n viimeiseksi suureksi julkaisuksi ja uusi konsoli esitellään viimeistään 2016 vuoden E3:ssa. Tästä kielii mm. se, että heti viime E3:n jälkeen lupailtiin piakkoin uutisia Metroid-sarjan osalta, mutta niitä ei ole kuulunut vieläkään, vaikka messuista on kulunut jo kahdeksan kuukautta. Mikäli Retro työstää uutta Metroidia, niin se julkaistaneen seuraavan konsolin julkaisun yhteydessä. Siihen asti Nintendo pelannee aikaa Xenoblade X:llä, Star Foxilla, Zeldalla ja pienemmillä eShop-julkaisuilla sekä amiiboilla. Olen aidosti hämmästynyt, mikäli Wii U tulee saamaan tänä vuonna yhdenkään suuren julkistuksen osakseen edes Nintendon itsensä taholta. Ei sillä, ettenkö mielelläni ottaisi laitteelle vielä mainitsemieni pelien lisäksi jonkin muun Nintendon laadukkaan suurpelin, mutta usko on loppunut. F-Zerostakaan on turha enää edes unelmoida tässä sukupolvessa, kun Miyamoton viimeisin kommentti asian tiimoilta oli, että seuraava F-Zero voisi ilmestyä sitten, kun tarjolla on siihen sopiva ohjain. Moinen kommentti lähinnä kielii siitä, etteivät itsekään enää usko ohjaimensa potentiaaliin. Tuo kommentti löytynee Nintendolifen uutisarkistoista (muistaakseni viime vuoden loppupuolelta tai ihan tämän vuoden alusta) - en jaksa alkaa sitä tähän etsimään. Ehkä seuraavalla kerralla kannattaisi harkita sellaista ohjainta, joka soveltuu kaikenlaisten pelien pelaamiseen (ne analogiliipaisimet eivät ole saatanasta) - ainakin minusta sellainen olisi huomattavasti parempi ratkaisu kuin ohjain, jota ainakin itse välttelen aina kun se vain on mahdollista. Voi tietenkin olla, etten vain ymmärrä heidän nerokasta strategiaansa, mutta myynneistä päätellen moni muukaan ei ymmärrä. Amiibojen boikottia jatkan ihan periaatteesta ja se on todella helppoa, kun ylimääräinen muovikrääsä, joka tuo peleihin olematonta lisäarvoa, ei voisi vähempää kiinnostaa. Nintendo ei todellakaan ole enää se sama firma, joka 80-luvulla sytytti rakkauteni konsolipelaamiseen. Saavutus kai se on sekin, että casuaaliyleisön lisäksi onnistutaan karkottamaan se uskollinen kannattajakuntakin, joka on tukenut firmaa jo NES:istä lähtien.