Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua PS5-ohjaimien ongelmista

Ite huomannut driftin vain ja ainoastaan Apex Legends ja Warzone. Molemmilla PS5 ja Series X. Ehkä sitten deadzone näissä herkempi tai jotain? Esim uusi Xbox ohjain alkoi driftaamaan Warzonessa noin kahden päivän jälkeen.
 
Ite huomannut driftin vain ja ainoastaan Apex Legends ja Warzone. Molemmilla PS5 ja Series X. Ehkä sitten deadzone näissä herkempi tai jotain? Esim uusi Xbox ohjain alkoi driftaamaan Warzonessa noin kahden päivän jälkeen.
Sehän on säädettävissä ainakin warzonessa...
 
Viikon vinkkinä ihan kaikille: kannattaa pestä kädet saippualla aina ennen kuin aloittaa pelaamaan. Kosteahkolla liinallakin ohjainten pyyhkiminen edes silloin tällöin ei ole haitaksi, jotta mitään töhnää ei pääsisi kerääntymään.
Ihan hyviä vinkkejä, joita kaikkien kannattaa kyllä noudattaa. Tästä huolimatta ne tatit vaan alkavat jossain vaiheessa driftaamaan, kun löystyvät käytössä. Itsellä ensimmäinen ohjain kesti noin 2,5 vuotta käyttöä, paljon tuli NBA 2K:ta pelattua sillä, ennen kuin alkoi driftaus siinä määrin, että oma pelaaja liikkui itsestään ja jatkoi matkaansa kentän ulkopuolelle itsestään. Ja kyllä, siirryn aina pelaamaan puhtain ja kuivin käsin, enkä napsi pelatessani mitään herkkuja.

Puhtailla ja kuivilla käsillä saa varmasti pidennettyä ohjaimen käyttökestoa, mutta ei ne tatit ikuisuuksiin kestä siltikään. PS3:sta asti on omia kokemuksia ja yleensä ohjain kestää/on kestänyt sen 2-3 vuotta lähes päivittäistä käyttöä.
 
Halusin kyl nähää sen ihmisen joka pelaa likaisilla ja märillä käsillä :D No joo, mut siis sitä pölyy ja paskaa menee sinne tattien alle oli sit kuinka hygienia hullu, pitäs pelata kumihanskoilla ja joka kerran jälkeen pyyhkiä jollain kosteuspyyhkeellä ja laittaa johonkin ilmatiiviiseen lasikaappiin. Ihan normi käytössäki väkisinkin sitä paskaa menee sinne ihan jo kun se ohjain lojuu sohval.

PS5 ohjain on vaan jotenkin erityisen herkkä jos sinne kertyy muutaman kuukauden pölyt, sekä tietenkin välil ne tatit ihan vaa hajoo ettei siinä auta mitkä putsauksetkaan enää, mut sitä toki kannattaa ekana yrittää ennen kun heittää roskiin tai luovuttaa jos vaikka takuu on jo mennyt. Ite olin jo luovuttamas ja ottamas uuden ohjaimen käyttöön, en tiie mistä sit välähti päähän kokeilla sitä alkoholiputsaus kikkaa.
 
Ihan hyviä vinkkejä, joita kaikkien kannattaa kyllä noudattaa. Tästä huolimatta ne tatit vaan alkavat jossain vaiheessa driftaamaan, kun löystyvät käytössä. Itsellä ensimmäinen ohjain kesti noin 2,5 vuotta käyttöä, paljon tuli NBA 2K:ta pelattua sillä, ennen kuin alkoi driftaus siinä määrin, että oma pelaaja liikkui itsestään ja jatkoi matkaansa kentän ulkopuolelle itsestään. Ja kyllä, siirryn aina pelaamaan puhtain ja kuivin käsin, enkä napsi pelatessani mitään herkkuja.

Puhtailla ja kuivilla käsillä saa varmasti pidennettyä ohjaimen käyttökestoa, mutta ei ne tatit ikuisuuksiin kestä siltikään. PS3:sta asti on omia kokemuksia ja yleensä ohjain kestää/on kestänyt sen 2-3 vuotta lähes päivittäistä käyttöä.

Halusin kyl nähää sen ihmisen joka pelaa likaisilla ja märillä käsillä :D No joo, mut siis sitä pölyy ja paskaa menee sinne tattien alle oli sit kuinka hygienia hullu, pitäs pelata kumihanskoilla ja joka kerran jälkeen pyyhkiä jollain kosteuspyyhkeellä ja laittaa johonkin ilmatiiviiseen lasikaappiin. Ihan normi käytössäki väkisinkin sitä paskaa menee sinne ihan jo kun se ohjain lojuu sohval.

PS5 ohjain on vaan jotenkin erityisen herkkä jos sinne kertyy muutaman kuukauden pölyt, sekä tietenkin välil ne tatit ihan vaa hajoo ettei siinä auta mitkä putsauksetkaan enää, mut sitä toki kannattaa ekana yrittää ennen kun heittää roskiin tai luovuttaa jos vaikka takuu on jo mennyt. Ite olin jo luovuttamas ja ottamas uuden ohjaimen käyttöön, en tiie mistä sit välähti päähän kokeilla sitä alkoholiputsaus kikkaa.
Taidan itse olla ohjainten puhtaanapidon kanssa turhankin neuroottinen. :D Tulee nimittäin pidettyä omasta elektroniikasta kotona huolta.

En ole itse vielä törmännyt driftausilmiöön. Tosin minulla peliaikamäärä saattanee olla keskimääräistä vähäisempi kuin muilla foorumilaisilla.

Miten lie sitten nappien ja tattien painamistavalla olla vaikutusta ohjainten kulumiseen? Luulisi kyllä, että sellainenkin seikka olisi ohjainten suunnittelussa otettu huomioon. Varsinkin tatit lienee siten kuitenkin olevan kuluvaa osaa, kuten vaikkapa auton jarrupalat?
 
Kyllä sen ohjaimen pitäisi kestää suurempaakin runkutusta kun satunnaista hentosilla käsillä pelaamista. Toki se kuluu riippuen myös pelistä, esim just joku NHL/NBA jossa sitä vasenta tattia runkutellaa ja väänellään suuntaa ja toiseen turhaankin vihaisesti välillä. Ei varmaan semmosta ohjainta ole vielä keksitty joka kestäis isältä pojalle, kyllä niissä ilmenee ongelmia ajan mittaan, tai sit jotkut ovat tosi onnekkaita että kestää läpi elämän ilman mitään ongelmia.

Mulla on joka pleikkari sukupolves mennyt useempi ohjain.
 
Voiskohan suurin syy drifitailuihin olla se hienoinen jauho jota syntyy pikkuhiljaa kun tatin varsi hinkkautuu ääriäsennossa pyöriteltäessä ohjaimen kuorta vasten? Mulla ei pleikkari vitosta ole mutta olettaisin että Dualsensekin tuottaa tuollaista jauhoa?
 
Voiskohan suurin syy drifitailuihin olla se hienoinen jauho jota syntyy pikkuhiljaa kun tatin varsi hinkkautuu ääriäsennossa pyöriteltäessä ohjaimen kuorta vasten? Mulla ei pleikkari vitosta ole mutta olettaisin että Dualsensekin tuottaa tuollaista jauhoa?

Olen tullut vuosien mittaan päätelmään, että se mutu on vähintäänkin osasyy driftiin monissa tapauksissa. Olen vaihtanut kaikkiin ohjaimiin metallitatit Xbox One S lähtien: Yksikään metallivarsinen ohjain ei ole sen jälkeen alkanut Driftaamaan. Tosin suurin osa peliajasta mennyt Elitellä ja muilla paremmilla ohjaimilla, joissa on jo lähteissä metallivarret. Nyt vakkarina lapasessa ollut Nacon Revolution X Pro, jossa siinäkin on metalliset.
 
Voiskohan suurin syy drifitailuihin olla se hienoinen jauho jota syntyy pikkuhiljaa kun tatin varsi hinkkautuu ääriäsennossa pyöriteltäessä ohjaimen kuorta vasten? Mulla ei pleikkari vitosta ole mutta olettaisin että Dualsensekin tuottaa tuollaista jauhoa?

Toi on varmasti yksi syy, mutta ainakin PS5 ohjaimis en ole huomannut tota tattivarren hinkkausjälkiä, PS4 tuli oikee semmonen lovi sinne ihan kun jollain höylällä olis vedetty, samoin PS3. Ehkä PS5 ohjaimis on sit hivenen paremmat muovit tai ei ainakaa osu niin pahasti niihin reunoihin paitsi ääriasennossa.
 
Olen tullut vuosien mittaan päätelmään, että se mutu on vähintäänkin osasyy driftiin monissa tapauksissa. Olen vaihtanut kaikkiin ohjaimiin metallitatit Xbox One S lähtien: Yksikään metallivarsinen ohjain ei ole sen jälkeen alkanut Driftaamaan. Tosin suurin osa peliajasta mennyt Elitellä ja muilla paremmilla ohjaimilla, joissa on jo lähteissä metallivarret. Nyt vakkarina lapasessa ollut Nacon Revolution X Pro, jossa siinäkin on metalliset.
Mutta mitä jos se hile/jauho tuleekin ohjaimen reunoista, jota myös metallinen tikku saattaa kaapia? En siis tiedä tuleeko mutta miksipä se ei voi myös ainakin osaksi olla myös sitä.

Itse vaihdoin metalliset tatit ds4-ohjaimeen mutta onhan ne ikävät käyttää. Alussa pidin mutta ihan liian kovat sormille kuitenkin lopulta. Ehkä jotkin kumisuojat olisi pitänyt laittaa sitten päälle.

Niin ja alkoi se ohjain myös driftaamaan että sen (todella kattavan) kokemuksen perusteella ei ollut vaikutusta :D
 
Toi on varmasti yksi syy, mutta ainakin PS5 ohjaimis en ole huomannut tota tattivarren hinkkausjälkiä, PS4 tuli oikee semmonen lovi sinne ihan kun jollain höylällä olis vedetty, samoin PS3. Ehkä PS5 ohjaimis on sit hivenen paremmat muovit tai ei ainakaa osu niin pahasti niihin reunoihin paitsi ääriasennossa.
Oma elokuussa ostettu PS5 ohjain alkaa näyttämään tatissa hinkkausjälkeää. Vähän epäselvä kuva mutta kyllä sen jäljen tosta näkee.

Tämä ohjain kylläkin saanut kovaa kyytiä useammalta pelaajalta ja mulla laatikossa jemmassa toinen ohjain mihin ei kukaan muu saa koskea :D

IMG_0090.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkoi oikea tatti driftaamaan tuosta samasta ohjaimesta mistä meni noin 6kk sitten vasen. Vaihdoin taas DS4 tarvikevaraosista potentiometrin ja taas pelittää. Tämäkin on 1.5v vanha ohjain ja molemmat tatit on alkanut jo driftaamaan, pelaan lähinnä seikkailupelejä että ei ole edes mistään NHL runttauksesta kyse.
 
Nyt alkoi oikea tatti driftaamaan tuosta samasta ohjaimesta mistä meni noin 6kk sitten vasen. Vaihdoin taas DS4 tarvikevaraosista potentiometrin ja taas pelittää. Tämäkin on 1.5v vanha ohjain ja molemmat tatit on alkanut jo driftaamaan, pelaan lähinnä seikkailupelejä että ei ole edes mistään NHL runttauksesta kyse.

Kokeilepa joskus ihan vaa puhdistaa se vanha potikka vaihtamisen sijasta. Saattaa myös auttaa.
 
Kokeilepa joskus ihan vaa puhdistaa se vanha potikka vaihtamisen sijasta. Saattaa myös auttaa.
Puhdistus saattaa hyvinkin auttaa jos on isopropanolia, mutta sama vaihtaa tuo osa kun löytyy ylimääräisiä. En säilytä ohjainta pölyisessä paikassa että en jaksa siihenkään uskoa että käyttäjässä olisi vika, jotenkin tuntuu että tuo ohjain on jostain epäonnistuneesta erästä, koska molemmat tatit alkoivat oireilemaan samanlailla, katoin pc:llä niin molemmat tatit hyppivät ihan äärilaitaan.
 
Puhdistus saattaa hyvinkin auttaa jos on isopropanolia, mutta sama vaihtaa tuo osa kun löytyy ylimääräisiä. En säilytä ohjainta pölyisessä paikassa että en jaksa siihenkään uskoa että käyttäjässä olisi vika, jotenkin tuntuu että tuo ohjain on jostain epäonnistuneesta erästä, koska molemmat tatit alkoivat oireilemaan samanlailla, katoin pc:llä niin molemmat tatit hyppivät ihan äärilaitaan.

En tarkoittanut siis mitenkään kuittina että olisi käyttäjässä vika, että on liian pölyisää tjsp. Ihan jotain mikroskooppista hippustakin jos pääsee sinne nii voi aiheuttaa ongelmia. Itsellä ainakin auttanut se isopropanolilla läträäminen yleensä.
 
Eilen kesken pelin PS5 ohjain sammui eikä enää käynnistyt, kokeilin kaikki ohjeet mitä internetistä löytyi eikä mikään auttanut. Kun laittaa piuhan kiinni nii oranssi valo himmailee ikäänkun se lataisi mutta PS nappi ei toimi. Onko mittää tehtävissä vai pitääkö heittää roskiin ja hakea kaupasta uusi? Takuu mennyt jo 100 vuotta sitten, on mulla nyt onneksi yksi "neitsyt" ohjain minkä ny joutui kaivaa esiin. On nää kyl surkeita vempaimia tai sit mulla on aivan paska tuuri.

Ja tämä mikä sammui ei siis ollut siinä "pirtussa" uitettu mistä tääl puhuin, se pirtussa uitettu toimii vieläkin. Mut veikkaan että siinäki se drifti ongelma tulee pian takas niin jotenki vainoharhainen olo jos ei oo mitää toimivaa varaohjainta jemeksis.

PS5 hommattu 2021 eli 3 vuotta sitten ja tämän aikana on mennyt 3 ohjainta paskaks, yks konsolin mukana joka lähti takuusee, yksi joka tuli takuusta, nyt tämä. Eli semmonen ohjain per vuosi.
 
Ohjaimen takana on myös reset-nappi ja joku redditissä oli painellut näppäinyhdistelmää share+ps (?) 7 sekunnin ajan ohjaimen nollatakseen.
Create- ja PS-nappeja yhtä aikaa pitkään painamalla ohjain menee perinteiseen Bluetooth-paritustilaan. Pleikkarin kanssa sitä ei tarvita, vaan se on tarkoitettu niihin tilanteisiin, kun DualSenseä haluaa käyttää esim. tietokoneen tai mobiililaitteen kaverina.
 
Kuten sanoin, kaikki ohjeet takanapin resetistä ja siihen päälle vielä rukoilut ja pään päällä seisomiset niin mikään ei ole auttanut. Ainoa mitä se tekee on se himmeesti vilkkuva oranssi valo.

ikäänkun se ps nappi ei saa kontaktia siihen mihin pitäs tjsp, tietenkin nyt kun se on jo roskakamaa nii voisha sitä avata ja ihmetellä mut ku ei tiedä missä vika nii se menee vaa ihmettelyks, tuskin mä mitään saisin siinä aikaseks.

Edit: Kokeilin myös sitä share+ ps nappia pitää pohjas nii siinä alkaa vaa vilkkuu sininen discovalo nopeesti eikä mittää tapahu.
 
Ylös Bottom