Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua sotahistorian sanatermistöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bruce
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

bruce

New Member
Ei prkl mitään ziuziu-laserpyssyjä. Quaket yms tekeleet on niistä pitäville...

Cod6 saisi kertoa mun mielestä asioita toiseltakin kantilta. Pitäisi tapella japanilaisena jenkkejä vastaan, puolustaa Berliiniä vyöryvältä puna-aallolta ja tärkeimpänä tietty;
Sotia Suomen puolelle ryssää vastaan.
Mutta ihan oikeasti tuo Suomi-Ryssä sopis hyvin peliin seuraavien syiden takia;
- Toisella järkyttävä ylivoima -> IW vois hyvällä omallatunnolla laittaa vihollisia pirusti peliin.
- Hiippailu motituksissa ja sissipartioissa -> loistavia tehtäviä, kuten "käy tappamassa toveri johtaja autoonsa kenenkään huomaamatta".
- Jalkaväkipainotteinen
- Lumi ja talvisota toisi uutta ilmettä ja tarinaa peliin.
- Saisi muutamia todella eeppisiä tehtäviä tehtyä todellisuudesta.

Nimittäin on se perhana, kun jopa jenkkien kadettikoulussa sanotaan Suomen puolustusvoiton olevan historian suurimpia sotavoittoja, niin siitä ei tehdä peliä.
Ja mottikin opetetaan jenkki-kadeteille...

Samaa mieltä todellakin! Olen satoja kertoja valloittanut Berliiniä ja voittanut saksalaisia erilaisissa yhteenotoissa (virtuaalisesti tietenkin), mutta ikinä en ole koittanut olevansa saksalainen sotilas puolustamassa Berliiniä ym.

Talvisota aiheena olisi periaatteessa myös uusi kokemus. Talviset kelit toisivat mukavasti vaihtelua sekä yksin-, että moninpeliin. Kannatan sitäkin siis.

2 JanRei
Pyytäisin käyttämään vähän sivistyneempää kieltä. Ninmittäin ryssäily tietääkseni on rasismikieltä, ja niin kauan kun minulla on sukua sinne suuntaan, en hyväksy että minun isoisistä puhutaan näin. Kiitos.

Vastaus: Call of Duty: World at War [PS3]

/OT
@ Bruce
Pahoittelut mikäli tosiaankin on arka aihe.
Mutta...
En minäkään loukkaannu vaikka joku sanoisikin saksalaisia sakemanneiksi tai jopa natseiksi... Suku on puoliksi Saksasta.

Tietyllä sanalla ei ole aina halventavaa tarkoitusta. Tuossa mun viestissä ei varsikaan... Käytin puhekielen sanaa korvaamaan pitemmän ja kirjakielisen version. Asiayhteys kannattaa huomioida.

OT/

/OT
@ Bruce
Mutta...
En minäkään loukkaannu vaikka joku sanoisikin saksalaisia sakemanneiksi tai jopa natseiksi... Suku on puoliksi Saksasta.

Tietyllä sanalla ei ole aina halventavaa tarkoitusta. Tuossa mun viestissä ei varsikaan... Käytin puhekielen sanaa korvaamaan pitemmän ja kirjakielisen version. Asiayhteys kannattaa huomioida.

OT/

/OT
Ah tätä ihanaa arkipäivän rasismia.

Suomi taistelee natseja vastaan
vrt.
Suomi taistelee ryssiä vastaan

Kilahtaako päässä kellot, JanRei? Tuskinpa, kun tuo ryssittely on niin juurtunut suomalaiseen kielenkäyttöön, ettei sen halventavuutta edes tajuta. Sen merkitys on monilla vuosikymmenten aikana tietysti vesittynyt, mutta "ryssä"-käsite on osa Suomessa venäläisiä kohtaan lietsottua kulttuurista, sekä myös osin rodullista ylemmyyden tunnetta ja vihaa.
OT/

Niin, ja mielestäni tuo Vietnam olisi oiva paikka kodi kutosen näyttämöksi. Saisi taas sen M-16:n kätöseen. Eikä siellä tarttisi pelkkää viidakkosotaa olla. Esim. kaupunkisotaa tyyliin Full Metal Jacketin loppukohtaus jne. Ei tuo Vietnam kuitenkaan ole läheskään niin puhkikuluttu aihe kuin esim WW2.

Ehkei nyt kuitenkaan kannata repiä pelihousujansa, jos ryssittely on Suomen sotien yhteydessä.

Ehkei nyt kuitenkaan kannata repiä pelihousujansa, jos ryssittely on Suomen sotien yhteydessä.

No joo, ehkä 1940-luvun aikaisilla videopeleihin liittyvillä keskustelupalstoilla asia oli ihan ok.

"ryssät tulee läpi"
"äänestä kuumin lotta"

ja muita Antero Rokan aloittamia topikkeja Juoksuhauta-keskustelufoorumilta.

/OT
@ Bruce
Mutta...

OT/

Huomaa, etten loukkaannu, jos sinä olisit talvisodan veteraani, tai veteraanin poika, koska silloin asia olisi aivan toisin. Elämme nyt tätä ajankautta, jossa sanaa "ryssä" käytetään tahallisesti loukkaamiseen. Sitä varten laitoin Wikipedian linkin.

Sotia Suomen puolelle ryssää vastaan.

Em. lauseessa en näe mitään, mikä viittaisi sen olevan ns. oikeutettua rasismia. Huomaa, että pitkän, 20 vuoden iän aikana olen oppinut erottamaan ryssäilyt. Ja jos olisit kirjoittanut, niinkuin kirjoitit seuraavan lauseen: "...tuo Suomi-Ryssä sopis...", en olisi huomauttanut asiasta.

Kuten Berdu kirjoitti:
Suomi taistelee natseja vastaan
vrt.
Suomi taistelee ryssiä vastaan

..ero on todellakin suuri.

Toivon, että moderaattorit eivät suhtaudu negatiivisesti pieneen väittelyyn, ja parhaimmassa tapauksessa siirtävät em. postaukset toiseen topicciin. Tarkoitus oli vain selventää asioita, jotka ovat joillekin suomalaisille hieman vaikeita.

Ja toivon myös, ettet sinä, JanRei suutu minulle siitä, että halusin korjata sinun näkemyksesi. En todellakaan näe mitään vaivaa kirjoittaa "talvisota" tai "sota Suomen ja Venäjän/Neuvostoliiton/NL:n välillä", vieläpä kun kirjoitat näppäimistöllä, etkä kännykällä.

Nyt ei voi kyllä enään sanoa mitään, sen verran kova pala on nähtävästi sulle.
Ehkäpä seuraavan pitkän 20 vuoden aikana opit ohittamaan tietyt, kevyessä asiayhteydessä, mainitut asiat ilman suurempaa kalabaliikkia.
Pahoitteluni edelleen, että loukkasin sukujuuriasi. Ei tule toistumaan.
Ovelaan sarkasmiisi lopussa sen verran, että kirjoitin PS3:lla edellisen viestin.

Nyt ei voi kyllä enään sanoa mitään, sen verran kova pala on nähtävästi sulle.
Ehkäpä seuraavan pitkän 20 vuoden aikana opit ohittamaan tietyt, kevyessä asiayhteydessä, mainitut asiat ilman suurempaa kalabaliikkia.
Pahoitteluni edelleen, että loukkasin sukujuuriasi. Ei tule toistumaan.
Ovelaan sarkasmiisi lopussa sen verran, että kirjoitin PS3:lla edellisen viestin.

Pahoittelusi vastaanotettu ja asia on loppuunkäsitelty :)

Hyvä.
En tosiaan tarkoittanut pahalla, talvisota-yhteydessä valitsemani termi ko. kansalaisuudelle on vain suhteellisen yleinen. Voisikin sanoa, että menin "massan" mukana asiaa enempää ajattelematta...
Asia loppuunkäsitelty ja takaisin CoD:WaW pariin :)

ps. sori modet offtopicista.
pps. ps3 kirjoitus

@Bruce&Berdu... Onko mulla sitten lupa sanoa ryssiä ryssiksi, kun mun isoisä ja isän isoveli olivat kummatkin talvi- ja jatkosodassa ja selviytyi sodista ehjinnahoin ja olen kuunnellut niitä sotajuttuja nuoruudessani :) Oli kyllä kivaa kuultavaa nuoren pojan korvaan, kun pappa meni sotatantereella ja kaatoi ryssiä kuten myös isäni isoveli teki.
Ja jos et muista Lapinsotaa niin siellähän Suomalaiset ja Natsit sotivat keskenään... ja tuskin JanRei siitä suuttuu että myös puhutaan natseista, joten Berdu, jos Suomessa puhutaan ryssistä, se on jäänyt meidän Suomalaisten päähän ja iskostunut takaravoon, kun ollaan pappojen sotajuttuja kuultu ja sitä kautta alettu "vihaamaan" ryssiä, joten rauhoituhan nyt, ei me sua vihata vaikka ryssitelläänkin ;)

Hei mitenkäs on pystyykö pelata co-op netissä kaverin kanssa.? onkos aseita tarpeeksi?? perkkejä? mites tuo kehitys juttu menee samanlailla kuin 4 että mitä enemmän exp sitä enemmän aseita ja uusia arvonimiä?? ja aseita ei kuulemma pysty tuunaamaan??

kattos, johan se sibesi uskalsi tulla tänneki kurkkiin ;), ei varmaa vastaukset miellyttäny... ja mitä toho "ryssä" juttuun tulee, ni eikköös MEIRÄN VETERAANEILLA oo se ainoo oikeus kutsuu itänaapurin populaa "ryssiks"?! ...tierä häntä, mitä tässä selitän ja pahoittelen, et meni "vähän" OT:ks....
ja mitä toho CoD: WaW:n tulee, ni pelihän vaan paranee entisestää ku servut toimii ees jotenki näin illalla/yöllä!! WW2 rulz...IMO :p

Olishan se hienoa pelata suomalaisilla codia joskus, mut jos se peli menis historian mukaan niin perseestähän se olis. Aiemmissa codeissa on ollu niitä tehtäviä et joutuu pysyy asemissa vaikka 5 minuuttia ja vihuja tulee niin jumalattomasti. Just niitä tehtäviä vihaan eniten. Tuntus kummalliselta pelata sellasia tehtäviä yks toisensa jälkeen.

Mitä tohon ryssittelyyn tulee niin en ymmärrä koko ongelmaa.

englanniks russian, ruotsiks ryss, saksaks russe

Miten ihmeessä se suomenkielinen lainasana on niin paha mut nää muut on ok ja niis ei oo mitään halventavaa???

Onhan nuo aseet ehkä realistisen kuuloisia, mutta silti vaan kajahtavat korviin kovin munattomilta kun on tottunut codi nelosen jytinään.

Magnum ollut ehkä suurin pettymys, tämän pelin dessuna se ei kyllä sykähdytä sydäntä läheskään niin paljon kuin Se Aito Oikea. Ei vaan saa sellaista fiilistä että ampuisi aseella jolla saa suurta tuhoa aikaan, sillä eihän se mikään hernepyssy ole.

Jos seuraava codi vielä nykyaikaan sijoittuu, niin joku Dual Wielding -perkki olisi kyllä hauska. Eli siis dessu molempiin käsiin. Ei varmaan ihan järkevä ratkaisu, mutta varmasti pirun hauska.

Talvisotameininki ei oikein sytytä. Lumi elementtinä on ihan kiinnostava, mutta jaksaako sitä sotaa hävitä vielä virtuaalimaailmassakin? Joka tapauksessa kyseessä olisi periaatteessa codi vitonen lumessa.

Ja mitä tulee Timpan ja Wixxerin kommentteihin, niin jälkimmäinen herra voisi vaikka kokeilla käydä seuraavanlaisen keskustelun lähimmän venäläisensä kanssa:

W: Moro ryssä!
V: Ryssä on loukkaava nimitys.
W: En ymmärrä, sehän on lainasana. Englanniksi russian, ruotsiksi ryss, saksaksi russe.
V: Ah, kiitos putkiaivomaisesta, tyhjentävästä selvennyksestä. Vuosikymmenten aikana osaksi saamani rasistisen nimittelyn vahingot on nyt pois pyyhitty!

Ja Timpalta meni koko asian pointti reippaasti ohi.

Mutta kuten todettua, ryssittely on niin juurtunut suomalaiseen perimään, että ei sitä poiskaan saa. Vrt. jenkkilän etelävaltiot ja nigger-sanan viljely. Ymmärrän kyllä, ettei täällä kukaan halua ketään ryssittelyllä loukata, ja tuskin siitä Brucekaan kauheasti nokkiinsa ottaa, mutta ei sen käyttö silti omasta mielestäni suotavaa ole.

[OT]
Natsiksi ja ryssäksi sanomisen vertaaminen on kyllä melko typerää. Jotenkin jos natsiksi saa sanoa ni sitte saa ryssäksiki vai miten se oli -logiikka kusee kyllä vähän. Natsit ku oli kyllä saksalaisia, mutta tätä ryhmää yhdisti aate/ideologia. Kutsut/haukut siis hyvin pientä (ainakin nykyään) ja jo valmiiksi hyvin negatiivissävytteistä ihmisjoukkoa rumalla sanalla kun sanot heitä natseiksi. Kun sanot venäläisiä ryssiksi niin viittaat koko kansaan, loukkaat samalla sanalla 140 miljoonaa ihmistä kertaheitolla. Sitäpäitsi uusnatsi sana on ihan poliittisesti korrekti ja sitä käytetään myös valtamediassa. Natsi sana (jonka tilalla nykypäivänä on uusnatsi sana) noin yleensä ei ole loukkaava jos henkilö jota siksi kutsut oikeasti omaa näitä aatteita. Hän voi jopa pitää siitä, että kutsut häntä tällä termillä ja myöntää kannattavansa aatetta. Ihan eri asia jos sanot kaikki saksalaisia natseiksi, mutta sitten kyllä olet jo täys idiootti, kuten olet ryssittelytapauksessakin.

Jos sun pappas tai kuka lie on jotain tehnyt tai sanonut niin antaako se oikeuden sulle tehdä niin. Jos sanot venäläisiä ryssiksi, saksalaisia natseiksi tai pakolaisia neekereiksi niin olet rasistinen. Ei siinä mitään olla rasistinen oman pään sisällä, mutta on se eri asia tulla siitä laukomaan videopelifoorumille. Ehkä se hissi menee sinne yläkertaan asti ennen ensi postausta.

Postaukseni lähinnä kritisoi alkuperäisen teon puolustelijoita. Kuten Berdu sanoi niin tuskin kukaan halusi ketään venäläisperäistä tms. sanavalinnoillaa loukata. Minusta tuo on vaan typerää tulla puolustelemaan sen jälkeen, että saanhan MINÄ sitä käyttää kun on nyt näin ja niin tilanne, pappaki kuule soti ja mulla on sinivalkoset bokserit. Kun voisi olla vaan hiljaa ja ajatella vähän kaveria joka juuri pyysi olla käyttämättä tätä sanaa jota alat sotatarinoilla puolustelemaan... oikeesti.
[/OT]

Perustakaa oma topiikki ja menkää sinne jaastamaan swedu, ryssä, natsi, saku, norski jne. keskusteluanne.

Missäs threadissa tätä keskustelua vois jatkaa? EIhän tää tänne kuulu, mut

Ja mitä tulee Timpan ja Wixxerin kommentteihin, niin jälkimmäinen herra voisi vaikka kokeilla käydä seuraavanlaisen keskustelun lähimmän venäläisensä kanssa:

W: Moro ryssä!
V: Ryssä on loukkaava nimitys.
W: En ymmärrä, sehän on lainasana. Englanniksi russian, ruotsiksi ryss, saksaksi russe.
V: Ah, kiitos putkiaivomaisesta, tyhjentävästä selvennyksestä. Vuosikymmenten aikana osaksi saamani rasistisen nimittelyn vahingot on nyt pois pyyhitty!

kokeiltasko näin:

W: Moro venäläinen! (ei tääkään kovin normaalilta kuulosta???)
V: ihan hyvää
W: joo niin mullekin
V: kiva olla sun kaveri!

mä en ryssittele ketään, mut lainasana on mulle lainasana

[OT]
Kun voisi olla vaan hiljaa ja ajatella vähän kaveria joka juuri pyysi olla käyttämättä tätä sanaa jota alat sotatarinoilla puolustelemaan... oikeesti.
[/OT]

Siis pitääkö koko foorumin hiljetä ja lopettaa ryssä sanan käyttö kun yksi kaveri pyysi olla käyttämättä tätä sanaa... oikeesti, aika jumala saa kyllä se sun kaveris olla, jos onnistuu, eli ei ;)

Kannan korteni kekoon ryssittelyssä. Olen sitä mieltä, että ne isovanhemmat, jotka ryssiä vastaan taisteli saavat sanaa käyttää tai tavallaan se on heidän oikeutensa. Nykykäytössä ryssä on hiukan vanhahtava sanonta venäläinen oikeampi. Onhan se lainasana, mutta niin on neekerikin. Tosin mulle on ihan sama miten foorumilla asia ilmaistaan, mutta lapsille en opettaisi sanaa ryssä nimityksenä venäläisestä.

Katos meikä on NIIN kova jätkä että voin helposti haukkuu ihmisiä miks haluun foorumilla, mutta sanoisitteko OIKEASSA elämässä venälaistä ryssäksi, saksalaista natsiksi, mustaihoista neekeriksi? Joopa joo jätkät, back to real world. Järki käteen jos sitä löytyy. 50v sitten noi nimitykset ei ketään ihmetyttäny mut niin siit on tosiaan se 50v...

Mitä itse peliin tulee..
niin tuntuu kaikilla olevan mp40 steady aim, juggeri. MP40 on kyllä paras SMG, ei se PPSh oikeen toimi jos koittaa ampua hiukan kauemmas.

EDIT: TT-2k virittelee jo jäähy Sniperiaan =)

Oisko varsinainen aiheessa pysyminen mitään? Jos ei, niin voidaan käyttää tarvittaessa kovempia otteita.

Ylös Bottom