Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
YouTube ottaa ensimmäiset askeleet poistaa tekoälyroskan tekijöiden mahdollisuudet tienata rahaa videoillaan. Uudet säännöt ja moderoinnit lähtevät voimaan ensi viikolla.




Heh ei kannata liikaa innostua, esim omaan toimintaa tuo ei tosin vaikuta millään tavalla, ja ne mihin se vaikuttaa niin ne ansaitseekin poistua, eli lähinnä vaikuttaa niihin videoihin vaan jossa on joku yksi kuva ja sitten jotain ai Text to speech tekstiä generoitu AI:lla. eli hyvin pieni muutos. esim ei vaikuta ollenkaan monen clipin kävely videoihin ja muihin. et ne jotka niillä tienaa niillä tienaa jatkossakin.

 
on tää AI puolen kehitys vaan aivan törkeän siistiä, saan tosiaan jo kaks hahmoa puhumaan samaan aikaan ja ens viikolla sitten tulee uus video modeli eli 2.2 tosta softasta mitä käytän, tällä viikolla tuli anime video modeli jolla pystyn tekemään anime pätkiä 3-4 sekunnin anime pätkiä alle 30 sekunnissa. täytyy sanoa että sit ku kesä on ohi niin sit alkaa melkoinen rummuttaminen eri AI juttujen parissa. nyt tullut nautittua viime viikot kesästä. ja mikäs tässä nauttiessa näillä keleillä.

siihen päälle vielä sain kun sainkin accessin tähän next gen tason selaimeen eli AI pohjainen selain, joka pesee kyllä normi selaimet varsinkin informaation etsimisessä aivan 100-0



 
Samalla tekoälyn vastaukset hakuihin ovat parhaimmillaan 40% ajasta väärässä ja pahimmillaan 93% täyttä kukkua. Kaiken lisäksi nekin varastavat tietoa paikoista, jotka ovat kieltäneet AI-botit sivuillaan. Eli jokainen haku on yhtä tyhjän kanssa.

The findings of this study align closely with those outlined in our previous ChatGPT study, published in November 2024, which revealed consistent patterns across chabots: confident presentations of incorrect information, misleading attributions to syndicated content, and inconsistent information retrieval practices. Critics of generative search like Chirag Shah and Emily M. Bender have raised substantive concerns about using large language models for search, noting that they “take away transparency and user agency, further amplify the problems associated with bias in [information access] systems, and often provide ungrounded and/or toxic answers that may go unchecked by a typical user.”
Lähde: https://www.cjr.org/tow_center/we-compared-eight-ai-search-engines-theyre-all-bad-at-citing-news.php

Tähän päälle vielä näiden tekoälyä ajavien firmojen poliittiset suuntaukset, jotka ovat onnistuneet ajamaan läpi lakeja, joita kukaan ei ole kunnolla lukenut tai tulkinnut. Nyt esimerkiksi kaikki, mitä näillä hakee, tallennetaan heidän kontrolloimille servereille. Pahimmillaan kaikki data menee jenkkeihin viranomaisille, joilla ei ole minkäänlaista tarvetta raportoida, mitä he sillä tekevät.



Eikä tietenkään unohdeta, että kaikki tämä moraaliton roska tappaa ihmisiä järjettömillä määrillä saasteita. Nämä ovat mahdollisia siksi, että firmat ovat tuhonneet kaikki järjestöt, jotka ennen näitä vahtivat ja varmistivat, että ihmiset pystyvät elämään turvallisesti edes jossain määrin.



Lähteenä More Perfect Union, joka on voittoa tavoittelematon kollektiivi palkittuja journalisteja. Heistä lisää: https://perfectunion.us/

Jos haluaa myös mainion, mutta toki pintaraapaisun kaiken tämän AI-kuonan vaikutuksiin, niin John Oliverilla oli myös hyvä katsaus tähän pari viikkoa sitten:

 
tossa tosiaan muutama artikkeli että kokoajan ollaan menossa sinne ai myönteisempään yhteiskuntaan ja kokoajan siitä tulee enemmän ja enemmän normi, kun isot jätitkin alkavat hyödyntämään generatiivista AI:ta ja AI:ta yleisesti. ja se menee niin että kun yksi jätti alkaa hyödyntämään niin muutkin jätit seuraavat sitten perässä

eli Netflix tulee jatkossa hyödyntämään Generatiivista AI:ta tulevissa projekteissaan ja on jo tosiaan hyödyntänyt sitä jo, niin kun tuosta artikkelista käy hyvin ilmi. 5-10 vuoden päästä siellä on varmaan oma osio Fully AI generoiduille elokuville.


GTA 7 luomiseen tullaan käyttämään AI:ta se nopeuttamaan hyvin paljon sen julkaisu aikataulua ja tietenkin myöskin kustannuksia. samalla GTA 6 tulee hyvin suurella todennäköisyydellä jäämään kaikkien aikojen kalleimmaksi peliksi, koska eiköhän muutkin pelifirmat tule seuraamaan perässä. ja se sitten tosiaan vähentää huomattavasti kustannuksia kun AI agentit hoitaa joitain osa alueita.

 
Viimeksi muokattu:
https://techcrunch.com/2025/07/18/meta-refuses-to-sign-eus-ai-code-of-practice/

The EU’s code of practice — a voluntary framework published earlier this month — aims to help companies implement processes and systems to comply with the bloc’s legislation for regulating AI. Among other things, the code requires companies to provide and regularly update documentation about their AI tools and services and bans developers from training AI on pirated content; companies must also comply with content owners’ requests to not use their works in their datasets.
 
tossa tosiaan muutama artikkeli että kokoajan ollaan menossa sinne ai myönteisempään yhteiskuntaan ja kokoajan siitä tulee enemmän ja enemmän normi, kun isot jätitkin alkavat hyödyntämään generatiivista AI:ta ja AI:ta yleisesti. ja se menee niin että kun yksi jätti alkaa hyödyntämään niin muutkin jätit seuraavat sitten perässä

eli Netflix tulee jatkossa hyödyntämään Generatiivista AI:ta tulevissa projekteissaan ja on jo tosiaan hyödyntänyt sitä jo, niin kun tuosta artikkelista käy hyvin ilmi. 5-10 vuoden päästä siellä on varmaan oma osio Fully AI generoiduille elokuville.


GTA 7 luomiseen tullaan käyttämään AI:ta se nopeuttamaan hyvin paljon sen julkaisu aikataulua ja tietenkin myöskin kustannuksia. samalla GTA 6 tulee hyvin suurella todennäköisyydellä jäämään kaikkien aikojen kalleimmaksi peliksi, koska eiköhän muutkin pelifirmat tule seuraamaan perässä. ja se sitten tosiaan vähentää huomattavasti kustannuksia kun AI agentit hoitaa joitain osa alueita.

Tässäkin hyvä huomauttaa, että Sarandos kieltäytyi kertomasta mitä tekoälyä generointiin on käytetty, sillä nyt jo Netflixiltä on vaadittu tietoa onko tekijänoikeuksia rikottu. Koska tekoäly ei osaa luoda itse mitään, eikä tuossa ole selkeästi käytetty oikeita menetelmiä varmistaan ettei jälleen kerran roska ohjelmistot ole käyttäneet toisten materiaalia.

Samalla viimeksi 2009 pelialalla työskennellyt GTA koodari ei ole se paras tyyppi tähän kommentoimaan, varsinkin kun jos tuon itse haastattelun kuuntelee, hän sanoo selkeästi sen olevan toive ja haihattelua, joka ei tule toteutumaan vielä 15 vuoteen. Se on sama kuin joku sanoisi, että tulevaisuudessa uusin Mario tehdään täysin unelmien voimalla ja Shigeru Miyamoto käy vaan ottamassa päikkärit ja peli ilmestyy valmiina nettiin. Mutta vasta 50 vuoden päästä, joten ette voi sanoa, että veikkaus olisi ollut väärässä!
 
Tässäkin hyvä huomauttaa, että Sarandos kieltäytyi kertomasta mitä tekoälyä generointiin on käytetty, sillä nyt jo Netflixiltä on vaadittu tietoa onko tekijänoikeuksia rikottu. Koska tekoäly ei osaa luoda itse mitään, eikä tuossa ole selkeästi käytetty oikeita menetelmiä varmistaan ettei jälleen kerran roska ohjelmistot ole käyttäneet toisten materiaalia.

Samalla viimeksi 2009 pelialalla työskennellyt GTA koodari ei ole se paras tyyppi tähän kommentoimaan, varsinkin kun jos tuon itse haastattelun kuuntelee, hän sanoo selkeästi sen olevan toive ja haihattelua, joka ei tule toteutumaan vielä 15 vuoteen. Se on sama kuin joku sanoisi, että tulevaisuudessa uusin Mario tehdään täysin unelmien voimalla ja Shigeru Miyamoto käy vaan ottamassa päikkärit ja peli ilmestyy valmiina nettiin. Mutta vasta 50 vuoden päästä, joten ette voi sanoa, että veikkaus olisi ollut väärässä!
Oletko muuten täysin vastaan AI:ta kaikessa missä sitä voi käyttäö vai vain tällaisissa ns taiteellisemmassa käytössä tms? :)
 
Oletko muuten täysin vastaan AI:ta kaikessa missä sitä voi käyttäö vai vain tällaisissa ns taiteellisemmassa käytössä tms? :)
Taiteellisessa käytössä. Olen tästä aiemminkin tainnut puhua, sillä tekoäly itsessään (LLM yms) ei ole mitään uutta. Eli just isojen datamäärien tulkkaamisessa se voi olla täysin avuliasta, jos sitä käytetään puskurina tai avustavana työkaluna. Hyvänä esimerkkinä vaikka photoshopissa käytetty -- nykyään tekoälyksi kutsuttu -- toiminto, joka mahdollistaa elektronnisen lassotyökalun. Sellaista, mikä edelleen siis vaatii ihmiseltä taitoa, osaamista ja luovuutta hyödyntää.

Mutta nämä muut, eli generatiiviset tekoälyt erityisesti, ovat moraalittomia, maapallolle ja ihmisille haitallisia hirviöitä, jotka eivät sisällä mitään hyvää.
 
Taiteellisessa käytössä. Olen tästä aiemminkin tainnut puhua, sillä tekoäly itsessään (LLM yms) ei ole mitään uutta. Eli just isojen datamäärien tulkkaamisessa se voi olla täysin avuliasta, jos sitä käytetään puskurina tai avustavana työkaluna. Hyvänä esimerkkinä vaikka photoshopissa käytetty -- nykyään tekoälyksi kutsuttu -- toiminto, joka mahdollistaa elektronnisen lassotyökalun. Sellaista, mikä edelleen siis vaatii ihmiseltä taitoa, osaamista ja luovuutta hyödyntää.

Mutta nämä muut, eli generatiiviset tekoälyt erityisesti, ovat moraalittomia, maapallolle ja ihmisille haitallisia hirviöitä, jotka eivät sisällä mitään hyvää.
Juu. Itellä tulee nykyään töissä käytettyä koodailussa kaverina Copilottia. Onhan siitä välistä ollut apua ja välistä tuntuu, että se heittää vähän mitä sattuun. Mutta onhan se yleisesti ihan tosissaan ruvennut huolettamaan, että miten pian ja miten paljon nuo koodi-apuritkin tulee kehittymään ja onko sitä enää tulevaisuudessa koodarille töitä. Moni työkaveri rauhoittelee tuota pelkoa, että ”se työnkuva vain hieman muuttuu mutta aina tarvitaan koodareita”. En vain ole tuosta itse niin varma, kun tällä tahdilla, kun nuo kehittyy niin mikseipä noita hommia voisi lähitulevaisuudessa tehdä vaikka joku UX-designer suoraan. Pyytää vain, että tämän näköistä haluaisin, koodaatko. Tämän napin pitää tehdä tätä, saa suorittaa. Jne jne. Ja viehän se vähän jo nyt sitä koodaamisen suolaa jos heti kysyy AI:lta, kun on vähän kinkkisempi probleema ja itse ei tarvitse enää miettiä juuri mitään.
 
AI-avusteisessa koodauksessa tulee aika nopeasti vastaan se, että jos ei itse ymmärrä koodia, AI tekee jotain ihan muuta ja ne virheiden korjaukset voivat olla hankalia jäljittää. Vähän sama ongelma kuin AI-tulkkauksessa, jossa käyttäjä ei ymmärrä tietenkään sitä kieltä, jota AI tulkkaa hänelle. Sieltä voi tulla mitä vain bullshittiä ja käänteistä tekstiä sille, mitä tulkattava sanoo. AI siis sotkee hirveästi asioita. Se on niin kuin touhottava apumies, joka sotkee samalla asioita kun tekee kaikkea suurella innolla. En menisi luottamaan siihen oikeastaan missään, mitä ei pysty itse täysin valvomaan. Valitettavasti silti tämän buumin aikaina AI:ta tullaan käyttämään sellaisissa hommissa, jossa sen käyttö ei ole järkevää. Esim. USA:n hallinto käyttää sitä ihan holtittomasti ja seuraukset tulevat olemaan todennäköisesti tuhoisia. Maailmassa on niin paljon tekstiä, että kenelläkään ei ole aikaa tarkastaa kaikkea ja AI tuottaa loputtomasti uutta tekstiseinää. Se tekee julkishallintoon sovellettuna yhteiskunnasta toimimattoman. Vain AI jaksaa lukea sitä itse tuottamaansa bullshittiä loputtomasti ja kierre on valmis.
 
elämme huikeita aikoja, kohta tosiaan voi dubata mitä vaan, millä kielellä ja haluamallaan dialogilla AI:n avulla, tällä viikolla on tosiaan tulossa myöskin se local videoiden uusi modeli. jota odotan todella mielenkiinnolla. 2.2 versio siitä mitä suurinosa ihmisistä käyttää local ai videoiden generointiin.


tossa aiemmin puhuin että tuli modeli jolla pystyy tekee anime clippejä, se ei tosiaan jää pelkkään animeen vaan sillä pystyy image to video minkä tahansa cartoonin, disneyn animaatiot yms, täytyy sit ku helteet hellittää niin tehdä jotain kongreettisempaa ja toi on tosiaan vasta alkua modelin suhteen, tulevat kehittämään tätä jatkossa aikalailla ja sitten eri control net juttuja ja muita. eli veikkaan että ollaan jo puolen vuoden päästä sillä tasolla että voi tehdä kokonaisia disney ja cartoon lyhyt elokuvia yms, suht vaivattomasti. siihen päälle vielä tuo huippuluokan dubbi AI työkalu joka on tulossa niin kyllähän tässä varmaan aletaan näkemään todella villiä contenttia.

tämä modeli on tosiaan tottakai kiinalaisten tekemä. ja ei minkä tahansa pienen firman vaan Bilibilin eli kiinan youtube alternative teamin tekemä. Bilibilillä on tosiaan käyttäjiä yhteensä 367 miljoonaa, joten heillä kyllä löytyy resursseja kehittää tätä modelia vaikka minne asti.

 
Viimeksi muokattu:
huhhuh mitä juttuja ai puolella tapahtuu kokoajan, AI never sleep on niin sanottu AI:n virallinen slogan, ja se kyllä pitää hyvin paikkansa, melkein joka viikko AI saa leuan loksumaan et mitä kaikkea on julkaistu tai tulossa. huomenna kun tuo kaveri julkaisee oman workflowsa pääsee tekemään noita pelimaailman kävelysimulaattori virtuaali maailmoja. toi viimeinen modeli taas on juuri sitten malli siihen suuntaan et tarvitaanko koodareita 3-5 vuoden enää ollenkaan indie pelien tekemiseen, kun hommat kehittyy ihan hirveetä vauhtia.







tosiaan tuolla viimesimillä modelilla pystyy tekemään tämmösiä

Screenshot 2025-07-24 190126.png
 
Viimeksi muokattu:
aijai huomenna mennään ja isosti kun vihdoin uusi Wan videomalli saa 2.2:sa, kunnon launch partyt luvassa. ja sitten alkaakin hillitön generointi. tähän kun saa iskettyä sen että ota referenssin haluamastasi videoista ja muista noilla kamera movementsit ominaisuuksilla niin tulee olemaan killer app jokusen kuukauden tai seuraavan puoli vuotta.





 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Youtube streami eventistä, jumalauta miten innoissaan sitä voikin olla.



siinä virallinen traileri Modelista, looking fucking amazing,

 
nyt kun viikon leikkinyt Wan 2.2:lla tosin viikonlopun olin Weekendeillä, niin onhan tämä täysin käsittämätön työkalu voin tosiaan käsikirjoittaa kokonaisia leffa scenejä uusiksi ja lisällä hahmoille minkälaiset emotionit haluan. muuttaa vaikka leffan genrejä ja muuta. tuohon kasasin videon kaikista omista testeistä ja tämä on tosiaan vasta alkulämmittelyä nythän niitä uusia modeja ja modeleita tähä vasta alkaa tulemaan. eli video extendiä, video to video modi yms. ei tosiaan ole sellaista asiaa vielä mihin tämä modeli ei olisi taipunut.

 
Viimeksi muokattu:
No aikamoinen mindblow tosiaan. Nimittäin siinä, miten huonoja nuo pätkät oli, eli miten paljon niissä on virheitä ja typeryyksiä. En haluaisi masentaa - enkä tarkoituksella sitä teekään - mutta nämä tuolta hyppäsi selvästi esiin. Varmasti olisi ollut muutakin:

Barbiella kasvaa puhelin käteen? Titanicin(?) kortinpeluussa melko outoa korttien pyörittelyä. Star Wars kohtauksen taustalla hyvin outoa liikehdintää aluksilla. Jonkun pyssyn (haulikko?) ammunnassa panoksina ilmeisesti savu kun sitä tulee niin helvetisti ja oudosta kohtaa keskeltä piippua? Lumilautailijan asennot ja raajat erittäin epäluonnolliset. Yleensä ottaen kohtauksissa liikkeet ja toiminta usein erittäin äkkiväärää. Ajokohtauksessa joku urheiluauto, jossa kaappariovet (aukeaa väärään suuntaan), joissa poliisin (tai siis "poculen") teipit: ei varmaan tarkoituksellista. Ovessa myös peili mutta (sama?) peili näyttäisi olevan myös kyljessä. Ironmanin hajoaminen tuhkaksi jotenkin halvan ja huonon näköinen, jopa AI:n tuotokseksi. Kuntosalilla on taaempana vasemmalla ukko, jonka liikkeet ja toiminta on HYVIN erikoista.

Tämä kaikki alleviivaa sitä jo todettua AI:n ongelmaa: se ei ymmärrä miksi asiat tapahtuu. Se tietää että tällaisia videoita on ja niissä tapahtuu tällaisia asioita. Se esimerkiksi tietää miltä luistelua kuvaavissa videoissa tapahtuu. Se ei kuitenkaan ymmärrä kunnolla syitä ja seurauksia tai motiiveja: miksi tapahtuu ja mitä siitä seuraa. Se tietää ainoastaan sen, mitä yleensä tapahtuu ja valitsee seuraamukset sen kautta. Se tietää että lumilautailija voi vääntyä ja pyöriä eri asentoihin mutta se ei edes tajua mikä on luonnollista, jolloin ihminen voi mennä täysin epäluonnollisiin asentoihin ja raajat "warppailee" ja "noclippaa" asioiden läpi. Koko show on kuin bugisen pelin katsomista: mikään ei ole luonnollista tai sujuvaa, vaan asiat saattaa tehdä mitä vain ja fysiikka sekä logiikka bugittaa.

AI:n isoin hupi tällä hetkellä tuntuukin olevan noiden pöljyyksien bongaus eikä sitäkään loputtomiin jaksa.

Tämä kaikki myös alleviivaa yhä enemmän sitä ihmisen roolia hommassa: se on tilaajan/ohjaajan rooli. Tekoälyltä pyydetään asioita, joita se toimittaa mutta joista pitää valita se oikeasti paras tai lähimpänä toivottua oleva. Onko valintaprosessissa tullut sokeus "omalle" työlle vai mistä on kyse jos tämä on parasta mitä on saatu?

Itsekin olen tunnistanut tietynlaisen liian rakastumisen omaan työhön, jolloin vaikka videoista tulee liian pitkiä kun ei henno leikata oikeasti turhia asioita pois. Tämän tosin äkkäsin jo joskus yli 10 vuotta sitten. Yhä se voi olla ongelma mutta halutessani voin vain päättää että nyt raa'asti leikataan ja jätetään pelkkä olennainen jäljelle. Työpuolella tuo on helpompaa kun tunnesidettä ei ehkä ole yhtä vahvasti. Tosin ammattiylpeys (tms.), varsinkin jos materiaalin on itse myös kuvannut, voi ajaa samaan ongelmaan: sitä omaa työtä ei viitsi leikata silloinkaan kun pitäisi/kannattaisi tiivistää. Jos kyse siis on siitä että tulee sokeus tuohon omaan tekemiseen, niin kannattaa pyrkiä vain tiukentamaan kriteerejä. Nyt on videolle päässyt sellaista kamaa että ihan kuin olisivat ensimmäisiä tuloksia mitä kehoitteella on saatu.
 
Viimeksi muokattu:
nyt kun viikon leikkinyt Wan 2.2:lla tosin viikonlopun olin Weekendeillä, niin onhan tämä täysin käsittämätön työkalu voin tosiaan käsikirjoittaa kokonaisia leffa scenejä uusiksi ja lisällä hahmoille minkälaiset emotionit haluan. muuttaa vaikka leffan genrejä ja muuta. tuohon kasasin videon kaikista omista testeistä ja tämä on tosiaan vasta alkulämmittelyä nythän niitä uusia modeja ja modeleita tähä vasta alkaa tulemaan. eli video extendiä, video to video modi yms. ei tosiaan ole sellaista asiaa vielä mihin tämä modeli ei olisi taipunut.


En näe kyllä mitään järkeä tässä. Kopioidaan vain muiden tuotoksia. AI tappaa luovuuden. Kai tämä sitten toimii heille ketkä eivät muuten osaa luoda.
 
Juu ei oikeen itellekkään lähe. Siis ihan siistiä, että tommosia pystyy tekemään ei siinä mutta kovasti on bugisia ja sen näköisiä, että on AI:lla tehty. Enkä itsekään näe näille oikein käyttötarkoitusta muuta, kun että on varmasti siistiä testailla tommosia.
 
nyt kun viikon leikkinyt Wan 2.2:lla tosin viikonlopun olin Weekendeillä, niin onhan tämä täysin käsittämätön työkalu voin tosiaan käsikirjoittaa kokonaisia leffa scenejä uusiksi ja lisällä hahmoille minkälaiset emotionit haluan. muuttaa vaikka leffan genrejä ja muuta. tuohon kasasin videon kaikista omista testeistä ja tämä on tosiaan vasta alkulämmittelyä nythän niitä uusia modeja ja modeleita tähä vasta alkaa tulemaan. eli video extendiä, video to video modi yms. ei tosiaan ole sellaista asiaa vielä mihin tämä modeli ei olisi taipunut.


Kikkelihevi kuulostaa jotenkin tosi tutulta. Onko AIn tuotoksia?
 
Ylös Bottom