Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ketutuskeskustelu

Vastaus: Ketutuskeskustelu

Ketutus on jokseenkin väärä sanavalinta, ehkäpä turhautuminen/pettymys kuvaa paremmin tämän hetkistä olotilaa.

YL Raportti: Paskoimme housuun bussissa Turkuun

Tiedä sitten meneekö kyseinen kirjoitus samaan trolli-kategoriaan kuin parin vuoden takainen telakka uutisoinnit, mutta ehh..
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Lauantaina hajosi pesukone, tiistaina kännykkä. Huomenna telkkari?
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Normaalisti olen positiivinen henkilö ja koetan löytää kaikesta jotain hyvää, mutta nyt alkaa olla pinna niin kireällä ja ottaa kaikki niin pahasti päähän. Olin aikaisemmin reilun vuoden työttömänä (tehden harjoitteluja/turhia kursseja siinä välissä), koska mitään töitä ei vain saanut, joka liittyisi vähänkään omaan alaan. Sitten kyllästyin, hain siivoojaksi ja sain töitä, olen itse asiassa jopa viihtynyt. Ikävä kyllä vain osa-aikaisia töitä, mutta parempi nekin kuin ei mitään. Luvattiin 20h/vko mutta sainkin 16,4h. Annoin asian olla ja tein vakituisten töiden päälle keikkaa, sillähän se korjautui. Kuukausi sitten otin yhteyttä esimieheeni ja ohjaajaani, että lisää työtunteja, kiitos. Tänään sain tietää, että yksi asiakkaistani ei ole uusinut sopimusta eli minun vakituinen tuntimääräni väheni 11,9h/vko.

Minä pyysin kuukausi sitten, että olisin saanut jotenkin lisää tunteja niin, että ne olisivat 25h viikossa ja sen sijaan menetänkin vielä entisestään tunteja. Laitoin nyt viestiä menemään ohjaajalle, että asia etenisi, ettei tällainen tuntimäärä ole hyväksyttävää. Mutta kun ei ole ajokorttia eikä autoa niin se vaikeuttaa, enkä tule korttia koskaan tällaisilla työtunneilla saamaankaan, oravanpyörä! Ärsyttää suunnattomasti olla samaan aikaan työttömänä työnhakijana, että saan Kelalta tarvittavat rahat elämiseen, koska osa-aikatöistä ei saa tarpeeksi ja ärsyttää olla toisen elätettävänä, sillä se se vasta ottaakin itsetunnolle. Jos siivoojista on kerran niin kauhea pula, niin miksi niitä töitä ei sitten tunnu millään saavan lisää, huoh.

Pakko oli päästä avautumaan, en muista koska olisin viimeksi ollut näin vihainen ja turhautunut kaikkeen :mad:
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Meikäläinen nostaa hattua kovalle yritykselle kun tuntuu että yhä useampi nykymaailmassa on velliperseitä eikä muu kelpaa kuin helppo työ hyvällä palkalla missä ei tarvi käsiään liata. Syrjääntyneet ja muut on yhtälaista kusetusta kuin lehtipihvi, sillä on synonyymi ja Se on laiskuus, miksi hakea tai tehdä työtä kun veronmaksajilta saa kuitenkin sen verran rahaa kuussa ettei tarvi tehdä mitään. Työ ei tule luokse, itsekin sen perässä joutunut pari sataa kilometriä muuttamaan. Sunlaisia kavereita tarvisi enemmän.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Niinno, kyllä meikäläisen kaveripiirissä näitä tapauksia on, ehkä vähän kärjistetty mielipide eikä saisi yleistää. Miten asiat ennen oli sitten toisin?
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Niinno, kyllä meikäläisen kaveripiirissä näitä tapauksia on, ehkä vähän kärjistetty mielipide eikä saisi yleistää. Miten asiat ennen oli sitten toisin?

Oma kaveripiirisi ei riitä otannaksi mihinkään johtopäätöksiin. Syrjäytymisen syyt ovat monitahoiset ja jokaiselta löytyy oma tarinansa. Siellä on joukossa velliperseitä, mutta myös heitä jotka ovat syrjäytyneet tahtomattaan. Kovilla yleistyksillä ei kaiveta nuorta komerosta. Siihen tarvitaan yhteiskunnan tekemiä sopimuksia, joissa nuorille taataan vähintäään opiskelu- tai työharjoittelupaikka. Kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia tai voimia ponnistaa. Vanhempien sosioekonomisen taustan ei pitäisi vaikuttaa jälkikasvun sosiaaliseen liikkuvuuteen. Silti puhutaan jo periytyvästä syrjäytymisestä. Ilmainen koulutus ja terveydenhoito ovat hyvä perusta. Kuitenkin vastuu on yksilöllä itsellään ja jos omat paukut ei riitä, täytyy yhteiskunnalta löytyä keinot löytää nämä komeroituneet. Kyse on jo hätätilasta. Meillä ei ole varaa kadotettujen sukupolveen.

Kysymykseesi miksi asiat oli ennen toisin. Oliko ne? Pakkotyötä ei enään järjestetä ehtona korvauksille. Tanskassa näin tehdään. Entäs ne, jotka eivät näy tuensaajien tilastoissa? Vaikeita asioita.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Kyllä nyt vähän sieppaa. Tilasin viime viikon ti-ke yönä jimms-verkkokaupasta näytönohjaimen, näppiksen yms. pikku sälää. Otin tarkoituksella tuotteita joita on jo hyllyssä jotta saisin ne jo todennäköisesti samalle viikolle. No, eipä kuulunut vielä perjantainakaan. Menin sitten katselemaan niiden sivuilta josta osui silmään että olivat muuttaneet uuteen paikkaan edellisenä vkl:na, mutta ei pitäisi vaikuttaa juurikaan toimituksiin.
Kuitenkin myöhemmin selvisi että muillakin tilanneilla on toimitukset tökkinyt. Esim. jotkut jotka olivat tilanneet ennen minua eivät myöskään olleet vielä tavaroitaan saaneet.

No, jos vaikka huomenna lähtisi jo tulemaan.

Olisinpa vain tilannut sieltä toisesta paikasta mistä yleensäkin tilaan..
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Nyt on kyllä ollut sellanen vaihe, että monikin pieni asia on alkanu ketuttamaan. Tän seurauksena poistin facebookissa pari sellaista tuttavaa, jotka koin näitä häiriöitä aiheuttaviksi. no eiköhän sieltä heti tullut vihasta viestiä, että miksi menin poistamaan jne... vaikka vastauksen kyllä tietää se henkilö itekin. mutta putosi "kivi harteilta" niin sanotusti :D
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Joulukuussa 2012 oli tarkoitus aloittaa TE-toimiston järjestämä palkkatukiduuni, joka vaikutti marraskuussa paikan päällä käytynä ihan ookoolta (lue: periaatteessa viisi tuntia päivässä tarkistan ATK-komponentteja). Minullepa kerrottiin vasta duunin alkaessa, että työkohteeni ei olekaan siellä missä kävin katsomassa paikkoja ja keskustelemassa pestistä. No, työmatka ensinnäkin on ensin muutama kilometri bussilla - kämpiltäni kulkee jopa yksi bussi per tunti tuohon suuntaan, ja päivällä on muutaman tunnin tauko ilman liikennöintiä - ja pysäkillä jäädessä työmaalle kävelymatkaa n. kolme kilsaa. Menin ekana päivänä paikalle, odottelin paikan pomoa kolme varttia vitullisessa räntäsateessa. Miekkonen saapui lopulta paikalle ja ohjasi minut "työtilaani": kymmenen neliön koppi, jossa oli lämpötila yli 30C ja paikalla kaksi muuta henkilöä - minulle sanottiin, että olen paikan ainoa ATK-duunari ja huone on pelkästään minun käytössäni. Yhden päivän kykin huoneen nurkassa, minkäänlaista omaa työpistettä ei saanut mihinkään, eikä siellä olisi edes ollut mitään tekemistä.

Työsopimusta ei tuossa vaiheessa oltu tehty, ilmoitin seuraavana aamuna työpaikalle etten enää saavu pelipaikalle, ja heti perään ilmoitus TE-toimistoon kusetuksesta. Tästä seurauksena karenssi, joka loppuu kun työllistyn vähintään kahdeksitoista viikoksi. Tässä on nyt kuluneen vuoden aikana laitettu yli kolmekymmentä työhakemusta ja pistetty avoimet hakemukset vuokrafirmoihin - jopa kahdesta paikasta on hakuajan jälkeen vastattu. Nyt sitten "eletään" asumistuella ja sossun rahoilla, kunnes jostain löytyy jotain duunia. Turun AKK:n kurssitarjonta on niin surkeaa, että sivuilta poistuu tasaista tahtia kursseja, joihin meinasin hakea. Pelkästään viime vuonna olin kahdessa haastattelussa kursseja varten. Molempiin olisin päässyt, aloituspäivänä tuli sähköpostiin ilmoitus kurssien peruuntumisesta.

Tähän kaiken kukkuraksi TLO vähentää seutuliikennettä kesän ajaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että en enää pääse kotinurkiltani bussilla nykyiseen kotikuntaani, vaan joudun ensin menemään bussilla Turkuun, josta vaihdan Kaarinan bussiin. Parasta tässä on se, että aina ei ole varaa ladata seutulippua, jolla voisin kulkea rajattomasti vaan pitää ostaa kertalippu. Seutuliikenteessäpä ei olekaan vaihto-oikeutta, joten ensin bussilla Turkuun 3,80€, Turusta Kaarinaan 4,10€ ja sama homma kun painelen kotiin. Sanoisinko, että esim. lääkäri- tai virastokäynti tulee melkoisen hintavaksi.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Joulukuussa 2012 oli tarkoitus aloittaa TE-toimiston järjestämä palkkatukiduuni, joka vaikutti marraskuussa paikan päällä käytynä ihan ookoolta (lue: periaatteessa viisi tuntia päivässä tarkistan ATK-komponentteja). Minullepa kerrottiin vasta duunin alkaessa, että työkohteeni ei olekaan siellä missä kävin katsomassa paikkoja ja keskustelemassa pestistä. No, työmatka ensinnäkin on ensin muutama kilometri bussilla - kämpiltäni kulkee jopa yksi bussi per tunti tuohon suuntaan, ja päivällä on muutaman tunnin tauko ilman liikennöintiä - ja pysäkillä jäädessä työmaalle kävelymatkaa n. kolme kilsaa. Menin ekana päivänä paikalle, odottelin paikan pomoa kolme varttia vitullisessa räntäsateessa. Miekkonen saapui lopulta paikalle ja ohjasi minut "työtilaani": kymmenen neliön koppi, jossa oli lämpötila yli 30C ja paikalla kaksi muuta henkilöä - minulle sanottiin, että olen paikan ainoa ATK-duunari ja huone on pelkästään minun käytössäni. Yhden päivän kykin huoneen nurkassa, minkäänlaista omaa työpistettä ei saanut mihinkään, eikä siellä olisi edes ollut mitään tekemistä.

Työsopimusta ei tuossa vaiheessa oltu tehty, ilmoitin seuraavana aamuna työpaikalle etten enää saavu pelipaikalle, ja heti perään ilmoitus TE-toimistoon kusetuksesta. Tästä seurauksena karenssi, joka loppuu kun työllistyn vähintään kahdeksitoista viikoksi. Tässä on nyt kuluneen vuoden aikana laitettu yli kolmekymmentä työhakemusta ja pistetty avoimet hakemukset vuokrafirmoihin - jopa kahdesta paikasta on hakuajan jälkeen vastattu. Nyt sitten "eletään" asumistuella ja sossun rahoilla, kunnes jostain löytyy jotain duunia. Turun AKK:n kurssitarjonta on niin surkeaa, että sivuilta poistuu tasaista tahtia kursseja, joihin meinasin hakea. Pelkästään viime vuonna olin kahdessa haastattelussa kursseja varten. Molempiin olisin päässyt, aloituspäivänä tuli sähköpostiin ilmoitus kurssien peruuntumisesta.

Tähän kaiken kukkuraksi TLO vähentää seutuliikennettä kesän ajaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että en enää pääse kotinurkiltani bussilla nykyiseen kotikuntaani, vaan joudun ensin menemään bussilla Turkuun, josta vaihdan Kaarinan bussiin. Parasta tässä on se, että aina ei ole varaa ladata seutulippua, jolla voisin kulkea rajattomasti vaan pitää ostaa kertalippu. Seutuliikenteessäpä ei olekaan vaihto-oikeutta, joten ensin bussilla Turkuun 3,80€, Turusta Kaarinaan 4,10€ ja sama homma kun painelen kotiin. Sanoisinko, että esim. lääkäri- tai virastokäynti tulee melkoisen hintavaksi.

Nuo karenssit on kyllä niin typeriä, ja lyövät sellasen ikään kuin rangaistuksena siitä, ettet ole menny sinne työhön. jotain maalaisjärkeä kaipais nuo työkkärin puolella kyl kipeesti. ;(

Mä oon kans Turussa nyt vuoden aikana huomannu, että ei niitä töitä noin vain olekaan... hakemuksia pistänyt myös paljon. harmi sinänsä, muutoin nätissä ja mukavan oloisessa kaupungissa. mut sama tilanne taitaa olla nyt joka puolella maata - pk-seutua lukuunottamatta.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Nuo karenssit on kyllä niin typeriä, ja lyövät sellasen ikään kuin rangaistuksena siitä, ettet ole menny sinne työhön. jotain maalaisjärkeä kaipais nuo työkkärin puolella kyl kipeesti. ;(

Mä oon kans Turussa nyt vuoden aikana huomannu, että ei niitä töitä noin vain olekaan... hakemuksia pistänyt myös paljon. harmi sinänsä, muutoin nätissä ja mukavan oloisessa kaupungissa. mut sama tilanne taitaa olla nyt joka puolella maata - pk-seutua lukuunottamatta.

On sitä ennenkin karenssilla oltu silloin muinoin kun maksimi oli kolmisen kuukautta, mutta ne oli ihan syystäkin. Nyt on tuo pykälä nimeltään "työssäolovelvoite" - josta TE-toimisto muuten lähetti kirjeen, jossa ei ollut muuta sisältöä kuin juurikin tuo sana "työssäolovelvoite" eikä mitään muuta. Minulla kesti useampi viikko, ennen kuin sain edes tietää mitä tuo tarkoitti. On se mielenkiintoista, että toimiston virkailijat eivät olet omista termeistään perillä.

Itse katselen Molin sivuilta joka viikon lauantaina uudet työpaikat Turusta ja lähialueilta, ja kyllähän tuota tarjontaa tuntuu riittävän, mutta esim. nykyään IT-alalla vaaditaan täysin käsittämättömiä koulupapereita ja useamman vuoden työhistoria. Mikrotuen hommia olen tehnyt useamman vuoden ja vastaan on välillä tullut "korkeasti koulutettuja" yksilöitä, jotka eivät ole välttämättä osanneet edes virtanappia painaa.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Nyt ketuttaa kodin hidas ja pätkivä netti, jonka ansiosta on parit F1- ja ralli online-kisat menny päin seiniä:mad:

Mitä tolle kannattais tehdä, vaikuttaisko siihen esim. se, että meillä on vielä 3G-verkko, vaikka olis mahdollista olla jo 4G?
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Nyt ketuttaa kodin hidas ja pätkivä netti, jonka ansiosta on parit F1- ja ralli online-kisat menny päin seiniä:mad:

Mitä tolle kannattais tehdä, vaikuttaisko siihen esim. se, että meillä on vielä 3G-verkko, vaikka olis mahdollista olla jo 4G?

Eikös nuo ole jotain langattomia ja nehän ei todellakaan ole hyviä yhteiksiä pelaamiseen
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Eikös nuo ole jotain langattomia ja nehän ei todellakaan ole hyviä yhteiksiä pelaamiseen
Niin mutta joka paikassa ei ole mahdollisuuttaa langalliseen yhteyteen.
Meillä kans on tuollainen langaton mobiiliyhteys jonka pitäisi olla 4g, mutta mokkula ja kone näyttää vain 3g:tä. :( Joskus täälläkin netti katkeaa yhtäkkiä ja nettimätöt loppuu sitten siihen. Tuohon on kuitenkin auttanut yleensä mokkulan buuttaaminen, mutta ärsyttää se silti on.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Niin mutta joka paikassa ei ole mahdollisuuttaa langalliseen yhteyteen.
Meillä kans on tuollainen langaton mobiiliyhteys jonka pitäisi olla 4g, mutta mokkula ja kone näyttää vain 3g:tä. :( Joskus täälläkin netti katkeaa yhtäkkiä ja nettimätöt loppuu sitten siihen. Tuohon on kuitenkin auttanut yleensä mokkulan buuttaaminen, mutta ärsyttää se silti on.

Ja sitte ihmetellään kun muille tulee niin helkkaristi lagi kompensaatiota black ops kakkosessa :D
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Itse katselen Molin sivuilta joka viikon lauantaina uudet työpaikat Turusta ja lähialueilta, ja kyllähän tuota tarjontaa tuntuu riittävän, mutta esim. nykyään IT-alalla vaaditaan täysin käsittämättömiä koulupapereita ja useamman vuoden työhistoria. Mikrotuen hommia olen tehnyt useamman vuoden ja vastaan on välillä tullut "korkeasti koulutettuja" yksilöitä, jotka eivät ole välttämättä osanneet edes virtanappia painaa.
Tuttua kauraa, itse siirryin muihin hommiin it-alalta.
Jossain välissä turun TE-toimisto laittoi mut "tyhjän päiväiselle" kurssille johon kuului pakollinen 2kk työharjoittelu, jonka suoritin kaverin firmassa hänen viettäessä kesälomaa kun kerta tarjolla oli "ilmainen" tuurari. Tuo pari kuukautta avas tien kursseille joilta mut oli hylätty epämääräsin perustein ja samalla naama tuli tutuksi uuden alan piireissä josta sitten poikikin pian vuoden soppari palkkatuella.

Vielä kun tämmönen pimeisiin luoliin tottunut it-nörtti oppisi käyttämään aurinkorasvaa niin ei olis tuo vasen käsivarsi kärähtänyt tänäkin keväänä..
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

On sitä ennenkin karenssilla oltu silloin muinoin kun maksimi oli kolmisen kuukautta, mutta ne oli ihan syystäkin. Nyt on tuo pykälä nimeltään "työssäolovelvoite" - josta TE-toimisto muuten lähetti kirjeen, jossa ei ollut muuta sisältöä kuin juurikin tuo sana "työssäolovelvoite" eikä mitään muuta. Minulla kesti useampi viikko, ennen kuin sain edes tietää mitä tuo tarkoitti. On se mielenkiintoista, että toimiston virkailijat eivät olet omista termeistään perillä.

Itse katselen Molin sivuilta joka viikon lauantaina uudet työpaikat Turusta ja lähialueilta, ja kyllähän tuota tarjontaa tuntuu riittävän, mutta esim. nykyään IT-alalla vaaditaan täysin käsittämättömiä koulupapereita ja useamman vuoden työhistoria. Mikrotuen hommia olen tehnyt useamman vuoden ja vastaan on välillä tullut "korkeasti koulutettuja" yksilöitä, jotka eivät ole välttämättä osanneet edes virtanappia painaa.

Joo, tai sitten vaatimustaso on ihan sitä luokkaa, ettei tällanen perus-cheessi ainakaan niitä pysty ulkoa osaamaan :D
Mulla on myös samanlaisia kokemuksia noista korkeasti koulutetuista. paras tais olla, kun löin avaimet yhelle kouraan niin jähmettyi ihmetteleen, että avataanko näillä ovet...

ArskaksrA: Oisko sulla mahdollisuutta kokeilla esim. jotakin lisäantennin tapaista härpäkettä? itelläni on ollu joskus tällaisia, ja on auttaneet ainaki vähän. Mutta kuten sanottua, nuo langattomat on tällä hetkellä vähän huonoja pelailuun.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Tuttua kauraa, itse siirryin muihin hommiin it-alalta.
Jossain välissä turun TE-toimisto laittoi mut "tyhjän päiväiselle" kurssille johon kuului pakollinen 2kk työharjoittelu, jonka suoritin kaverin firmassa hänen viettäessä kesälomaa kun kerta tarjolla oli "ilmainen" tuurari. Tuo pari kuukautta avas tien kursseille joilta mut oli hylätty epämääräsin perustein ja samalla naama tuli tutuksi uuden alan piireissä josta sitten poikikin pian vuoden soppari palkkatuella.

Vielä kun tämmönen pimeisiin luoliin tottunut it-nörtti oppisi käyttämään aurinkorasvaa niin ei olis tuo vasen käsivarsi kärähtänyt tänäkin keväänä..

Jep, mulla on TE-toimiston tietokannassa merkintä, että kursseille on turha yrittää änkeä (tohtorin myötämielisellä avustuksella). Aktivointisuunnitelmissa pitää kyllä käydä vuoden välein, mutta mihinkään "näin haet töitä" -kursseille ei onneksi pidä mennä. Nyt onkin tarkoitus - edellyttäen että Turun AKK:n kurssitarjonta pitää vielä syksyllä kutinsa - aloittaa sähkärin perustutkinto ja siihen tietoliikenneasentajan erikoistuminen mukaan. Palkkatukiduuniin en hevillä enää lähde, vaikka viimeisimmän pitikin sitä olla. Olin syyskuusta 2009 vuoden eteenpäin eräässä yhdistyksessä mikrotukihenkilönä, jota käytettiin lähinnä talkkarina ja syydettiin paskaa niskaan enemmän kuin laki sallii.

Itsekin on vuosia miettinyt uutta alaa, etenkin kun 2000-luvun alussa tuli varsinaisen työn ohessa kirjoitettua erinäisiin medioihin elokuva-, DVD- ja konsolipeliarvosteluja, joista lukijat antoivat miellyttävän positiivista palautetta. Varsinaista fyrkkaa tuosta ei saanut, mutta arvostelukappaleet sai pitää.

Pimeä olmiluola se on itsellekin ollut se mieluisin duunipaikka 90-luvun lopulta lähtien, ei itsekään tarvinnut kuin viime perjantai-iltapäivän punkkupullon kera ulkosalla ja saikin mukavasti yläkropan kärvenemään..
 
Ylös Bottom