Tämä on nyt pari viimeistä luurin vaihtoa ollut OnePlussasta OnePlussaan kyllä aika helppoja. Nordean mobillipankkikin mennyt paikalleen ilman mitään erillisiä lapulta luettavia tunnuslukuja.
Riippunee pitkälti pankista että mitä vaatii onnistuakseen. Kaikki muu oleellinen meni kivuttomasti mutta pankki ei, osittain sen takia etten muista salasanaa (aikoinaan tunnistauduin nyt jo irtisanomani pankin tunnuksilla ilman salasanoja) tai se on nollautunut koska sitä en välttämättä koskaan käyttänyt ja siis vaihtanut siitä oletuksesta.
Instagramin yhden tilin kanssa on vähän vastaava ongelma eli koska en muista salasanaa, niin en pääse kirjautumaan, mutta isompi ongelma sen kanssa on siinä ettei se lähetä sähköpostiin salasanan palautusviestiä vaikka kuinka yrittää. Ja on oikea osoite, koska sinne on tullut samaan tiliin liittyviä viestejä aiemminkin. Ei mitään hajua mitä voisin tuon kanssa tehdä. No, vanhassa puhelimessa on kaikki vielä toiminnassa, joten sitä voi yrittää käyttää apuna.
Yhteystiedot, sähköposti ja tietyt muut jutut kun on suoraan Googlen tilissä, niin siellä ne on kaikki valmiina. Joihinkin sovelluksiin tietysti pitää kertaalleen kirjautua uudelleen, mutta ei mahdoton homma.
Näin minullakin mutta yllä mainitut poikkeukset aiheuttaa ongelmia. Ei ole paljon hyötyä linkittää sähköposteja ja puhelinnumeroita tileihin kun niistä ei sitten tule niitä viestejä salasanan palautusta varten. Samaa ongelmaa on ollut joissain muissakin palveluissa että viesteissä joko kestää tai ne eivät tule ollenkaan. Ja olen totta kai katsonut roskapostikansion ja muut perusjutut, mitä itsekin olen työtäni myöten neuvonut ihmisille.
Aika neuvoton olo kun itse on yleensä se, joka nämä muille ratkoo ja ei tiedä mitä voisi tehdä.
Liittyen muuten tuohon aiempaan keskusteluun, että joku koodi(kaksivaiheinen varmistus) pitää tarkistaa sähköpostista palveluun kirjautumisen yhteydessä, niin eikö teillä ole sähköposti puhelimessa? Sieltähän sen tarkistaa notifikaatiosta ihan kuin tekstiviesti olisi tullut. Ei mitään kirjautumisia eikä mitään.
Totta kai on mutta mitä siitä? Mihin siis liittyen kysyt tätä? Ei minulla ole mitään, minkä voisi tuolla ratkoa koska sekin ainoa, jossa tuota koodia tai linkkiä kaipaisin ei saa sellaista lähetettyä.
Tämä on muuten ärsyttävää hommaa! Itsekin otin käyttöön uuden puhelimen pari viikkoa sitten. Säästöpankin siirtäminen uuteen puhelimeen onnistui ilman tunnuslukutaulukkoa, mutta siirto-operaatioon tarvitsi vanhan puhelimen avuksi. Onneksi tällä kertaa vanha puhelin oli sentään kunnossa.
On minullakin vanha yhä täysin käytössä mutta ei onnistu käyttää siinä toimivaa pankkisovellusta tunnistautumiseen koska se uuden puhelimen sovellus kysyy vain tunnuksia ja salasanaa. Johtuu varmaan siitä että samalla sovelluksella pitäisi hyväksyä sama sovellus, tai jotain. En kyllä tiedä miksi tuo noin rajoitetaan kun kuitenkin on mainittu että tuo voi olla useassa laitteessa yhtä aikaa käytössä.
Ainakin tuolloin Säästöpankin siirtäminen uuteen luurin (ilman vanhaa puhelinta apuna) vaati jonkun erikseen aikaa sitten luodun pidemmän salasanan. Enhän minä sitä tietenkään muistanut, vaan kokeilin eri salasanoja vailla huolen häivää. Viiden(?) hudin jälkeen sitten tunnukset lukittiin. Tämän vuoksi piti käydä paikallisella konttorilla vahvasti tunnistautumassa. Vaan arvatkaapa oliko minulla ajokortin lisäksi sitä passia tai henkilökorttia? No ei ollut! Eli tämän puhelimen vaihtamisen vuoksi piti vielä hommata vahvaa tunnistautumista varten erikseen henkilökortti. Nyt se salasana on muuten tatuoituna aivoihini varmasti hautaan saakka! Toista kertaa en nimittäin tuohon ruljanssiin rupea.
Vähän ottaa päähän tuo että joku erilainen kortti on muka vahvempi kuin ajokortti. Millä logiikalla? Tai vielä tyhmempää, joku koodeja sisältävä lappu on varmempi kuin mobiilisovellus. Minullakaan ei ole kuin ajokortti, joten onkohan turha reissu konttorille. On kyllä niin typerää tämä nykyaika kun on toisaalta nykyajan systeemit mutta sitten niitä rampautetaan aivan älyvapailla vaatimuksilla jostain paperilapuista ja muista.
Myös tuo mainitsemani pidempi salasana on minullakin hukassa tai sitten en sitä koskaan käyttänyt, joten se on nollaantunut. Aiemman kerran siis otin sovelluksen käyttöön toisen pankin tunnuksilla, jotka silloin vielä oli. Sen jälkeen irtisanoin tilin eikä onnistu enää toisen pankin kautta tunnistautumiset.
Minulla on Säästöpankin lisäksi myös S-pankissa tili, ihan vain vihreitä bonuksia varten. Valtaosa bonuksista menee meidän taloudessa kuukausittain säästötilille. Tämän sovelluksen siirto uuteen puhelimeen todellakin vaati sen tunnuslukutaulukon. Sekin onneksi löytyi pienen etsimisen jälkeen. Yhtä kaikki, aika antiikkinen systeemi tosiaan tämä.
Tästä nimenomaisesta tapauksessa onkin kyse, eli S-mobiilista. En muista ikinä nähneeni koodilappuja, joten joko sitä ei ole tullutkaan tai se on hävinnyt täysin sekä fyysisesti että muististani. Ehkä sen vuoksi että sitä ei ole ikinä aiemmin tarvinnut mihinkään. Jos sen olen saanut, niin se on kyllä jossain tallessa. Muistaisi vain että missä. Tavaroita on muutettu yhden huoneen verran järjestelyissä, joten siksi ei mitään hajua missä se voisi olla.
Omalla kohdalla tällä kerralla siirto-operaatio onnistui lähes ongelmitta. Muutama unohtunut salasana piti nollata sähköpostilinkin kautta, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. On tämä luurin vaihtaminen nykyään lopulta jopa suhteellisen helppoa. WhatsAppin viestihistoriakin tulee uuteen puhelimeen mukaan kun muistaa vain tehdä sen varmuuskopioinnin.
Ei minullakaan ole kuin nämä kaksi mainittua ongelmaa, jotka aiheutuvat unohduksista ja vaikeutuvat systeemien typerästä toiminnasta (kuten jonkin koodilapun vaatimisiin tai palautusviestin saapumattomuuteen).
Kaiken tuollaisen mahdollisen säädön takia mä käytän edelleen tietokoneella verkkopankkia ja sitä tunnuslukuja generoivaa laitetta jolla ne avainlistat aikoinaan korvattiin.
Ihan ok vaihtoehto mutta itse ostelen asioita niin paljon "on the go, missä vain" että en enää käyttäisi verkkopankkia muuten kuin sovelluksen kautta.
Oma postia en myöskään käytä enkä tule käyttämään ennen kuin on pakko. Nyt tulee perinteinen tekstari luuriin jossa lukee noutokoodi.
Kirjoitan sen itse lapulle jonka annan ärrän myyjälle ettei tartte pientä luurin näyttöä tihrustaa. Ei voisi helpompaa olla.
Tuo on ihan jees sovellus mutta itsellä se ongelma että niin vähän käyttöä että kirjautuu ulos ja sitten ei enää jaksa kirjautua takaisin. Itsekin otan mieluummin ne viestit kun ovat varmempia ja yksinkertaisempia. Seurantakoodeilla näen kyllä missä paketit menee ilman että on pakko pitää erillistä sovellusta. Ehkä sitten jos olisi hirveästi postittelua niin voisi hyötyä enemmän.
Mä vihaan sitä kun jokaista pikku asiaa varten yritetään puolväkisin pakottaa käyttämään jotain helvetin kännykkä sovelluksia.
Sama. On monet toki hyödyllisiä ja hyviäkin mutta esimerkiksi joka kaupassa pitäisi nykyään kaivaa joku mobiilijäsenyys esille ja pelillisesti klikkailla alennuksia voimaan. Voi helvetti mitä säätöä. Ennen sai kortilla kaikki alet mitä tarjolla oli eikä tarvinnut leikkiä puhelimen kanssa.
Omaposti sovellushan on tosi hyvä, siitä näkee missä paketti menee, koska se on perillä ja voi itsekin seurata että vastaanottaja varmasti myös hakee paketin. Kun paketti saapuu niin sovelluksesta vaan painaa sitä että näyttää noutokoodin jonka postin tyyppi lukee sillä laitteella suoraan kännykän näytöstä ja se on siinä. Helpoksi on tehty.
On se ihan kätevä mutta näissä on itsellä ollut aina se ongelma että kun ei ole käyttöä paljon niin kirjautuvat ulos tms. ja sitten ei jaksa kirjautua uusiksi tai muista sillä hetkellä tunnuksia ja jää kirjautumatta.
Omaposti oli niitä harvoja, joita pidin ihan hyvänä sovelluksena mutta tuo uloskirjautuminen oli sen "kohtalo" ja sitten siirryin perinteiseen tapaan kun en jaksanut kirjautua takaisin sisään.