Vastaus: Killzone 2 -arvosteluiden tarkempi analysointi
Kaikki Killzone 2:n arvosteluista valittavat voivat käydä kuulemassa Adam Sesslerin viestin:
http://g4tv.com/thepile/hdvideos/36553/Sesslers-Soapbox-Killzone-Mailbag.html
Varsinkin viimeinen virke on erinomainen ohje kaikille muillekin peliarvosteluista tuohtuville.
[OFFTOPIC]
Lisää Sessleriä:
http://g4tv.com/thepile/videos/34854/Sesslers-Soapbox-Get-A-Life-Fanboys.html
On se suorasanainen äijä.
[/OFFTOPIC]
(en kollegan toivomuksista huolimatta osaa sanoa itse aiheesta enää mitään)
Joo, puhuuhan mies asiaakin, mutta aika provosoiva kaveri.
Kannattaako kaikkien nuo videot katsoa? Kyllä varmaankin.
Itse en kuitenkaan edelleenkään näe siinä mitään pahaa että arvosteluita kummaksutaan.
Mikäli niistä aletaan vetämään herneitä nenään, niin silloinhan on varmaankin ihan viisasta istua hetki ja miettiä tilannetta.
Sitten vielä Sesserille ja Jryilekin...
Sesserin viestissähän oli aika törppöjä esimerkkikommentteja, kuitenkin...
Jokin taho, on se sitten taiteilija, autotehdas, limulafka tai sanotaan vaikkapa pelifirma, tekee tuotoksen. Sitten tulee kriitikko, arvostelija, joka arvostelee tuotosta ja luo siten oman tuotoksensa. "paska auto, 5/10", "Mmmm, makoisa suklaapatukka, 9/10!", "Ihan ok peli 7/10" jne.
Siis kriitikko voi kritisoida muiden tuotosta, mutta kriitikon tuotosta ei saa kritisoida?
Ei, ei näin...
Lisäksi, niin kauan, kuin kriitikot ovat ihmisiä, yksikään arvostelu ei ole totaalisen objektiivinen, vaikka siihen pyritäänkin. Peliaiheissa kriitokolla vaikuttaa (jos ei muuten niin alitajuisesti) monet eri asiat siihen, kuinka peliin suhtautuu. Onko kyseessä lempialusta ohajimen, aikaisempien kokemuksien tai muiden vastaavien takia, kaikki vaikuttavat. Joku voi myös todellakin haluta päästä vain lyttäämään hypetettyä tekelettä tai ottaa sen muuten tarkempaan syyniin. Meitä on moneen junaan ja paljon jää laiturille. Koskee myös kriitikoita.
Nämä kommentit eivät siis ole suoraa kannan ottoa KZ2:n arvosanoihin. Kritiikkiäkin voi mielestäni miettiä monesta näkökulmasta.
Itse ainakin ihmettelin tässä ketjussa alun alkaen erään median yleistä linjausta. Mutta tämä tästä.
p.s. Jaa niin, ihmisiä ne kriitikotkin on. Ei niiden kaikkia toimia aina tarvitse ymmärtääkään.