Vastaus: Killzone 3 [Hype]
Parisen tuntia on betaa takana, kait tosta vois nyt jotain kirjotella.
Kannattaa heti alkuun katsoa, että mitä pelimuotoa pelaa, omalla kohdalla en tajunnut painaa oikeallepäinnuolta alkuvalikossa, niin ekat pelit meni Guerrilla Warfarella, mikä ei todellakaan ollut ehkä se fiksuin pelimuoto aloittaa. Jo kahden pelin jälkeen oli tullut niin paljon turpiin että alkoi jo kyrsimään. Warzonella on siis hyvä aloitella, vähän vapaamuotoisempaa ja hyvä paikka saada tasoa lisää.
Meinaan tasolla oikeasti on merkitystä. Sieltä aukeaa pisteiden myötä uusia aseita (mm. Kz2:sta tuttu M82, tosin vain medicillä) ja bonuksia, esim. lisäarmor tai health. Pioneerilla on kuitenkin ehkä se helpoin aloitusase, eli LMG, mikä on noilla alkuleveleillä ehkä hieman overpowered, mutta kyllä se SMG:kin hyvä ase on...
Pelattavuudesta voisin sanoa että Kz2:ssa se oli kyykkyyn+hallitut burstit. Tässä meni heti alternative 2:selle (ei muuten kakkosessa mennyt), koska tähtääminen rds:n kautta on vaan niin pirusti nopeampaa kuin edellisosassa. Senssitkin on kovempia, ja kovimmilla herkkyyksillä ollaan varmasti jo codin tasolla. Ymmärrän kyllä aiemmin tässä topicissa käytyä keskustelua "nappi pohjassa"-menosta, sillä kyllä tuli itsekin saatua ihan LMG:llä pari tappoa normaalilta sniper-etäisyydeltä enemmän tai vähemmän nappi pohjassa. Rekyyliä on siis otettu pois aika roimasti. Itseasiassa jetpackin turretti taitaa potkaista eniten, eikä sillä ainakaan voi nappi pohjassa ampua kovinkaan kauas.
Taktikon uudesta spawn-systeemistä en pidä ollenkaan. Kakkososan savu-systeemi oli loistava, vaikka ymmärrän kyllä että hieman haastava. Nyt taktikon ruudulle ilmaantuu kaksi (ainakin näissä kentissä) aluetta, jotka vallataan samalla tavalla kuin normaali aluevaltauksen alue, mistä saa sitten joukkueelleen spawnialueen. Yksinkertainen systeemi, mutta siitäkin saa näköjään kenttäsuunnittelulla vaikeaa. Nimittäin eräässä kentässä nämä kaksi aluetta on niin korkealla, että niihin pääsee vain lentämällä jetpackeilla. On siis aika harvinaista että omassa joukkueessa (ainakaan tässä vaiheessa) on yhtään kykenevää taktikkoa juuri tuohon kenttään. Muutenkin tässä joutuu kyllä ravaamaan kenttää ympäri huomattavasti enemmän ihan vain uuden surkean spawnisysteemin takia.
Aseista nyt voisi sanoa, että aika samoissa tehokkuusasteissa mennään mitä edellisosassa oli, tosin nyt osuu paljon helpommin, eli periaatteessa helpomminhan tässä kuolee. Ulkokuoren perusteella voisi sanoa että samaa kamaa, mutta kyllä pelimekaniikat ovat muuttuneet aika paljonkin. Vaikka pidänkin niin pirusti kakkososasta, niin eiköhän tätäkin tule väännettyä se pari sataa tuntia.
Niin, ja klaanitukikin näyttäisi betassa jo olevan. Teinkin sinne suomiklaania...