Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Piti uploadata video uudestaan Youtubeen ilman Kinect-tageja niin johan rupesi toimimaan :rolleyes:

[video=youtube;e3Mkb-i_R8o]http://www.youtube.com/watch?v=e3Mkb-i_R8o[/video]

Ihan hyvää laatua tuolla iPhone 4:n kameralla näyttäisi saavan aikaan :)
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

tiongin ja Paavin tavoin pääsin eilen hikoilemaan oikein tosissani Kinectin parissa. Laitteen tekniikka toimi varsin hyvin, mitä nyt kämmenien asennon tunnistus oli jatkuvasti aika lailla pielessä. Mitään käytännön haittaa pelaamisen kannalta sillä ei ollut, mutta näytti aika hassulta, kun avatarin kämmenet viuhtoo luonnottomasti ympäriinsä jatkuvalla syötöllä kuin ranteissa ei olisi luita ollenkaan.

Näytillä (lue: pelattavana) oli Kinect Sports, Dance Central, Joy Ride, Kinect Adventures ja Kinectimals. Viimeksi mainittua lukuun ottamatta kaikkia tuli tyypitettyä, Dance Centralia jopa pariinkin otteeseen, kuten tuli jo aiemmin mainittuakin. Päällimmäinen fiilis oli (hikoilun lisäksi), että pelit olivat "ihan kivoja", mutta en kylläkään itse ole ihan sitä ominta kohderyhmää. Harmitonta hupia siis, ja toimii parhaiten hyvässä seurassa. Yksin tuskin kauhean pitkään jaksaisin hyppiä tai käännellä olematonta rattia ilmassa.

Otetaan vielä nopeat typistelmät jokaisesta pelistä.

Kinect Sports: Ehdin testaamaan lajeista vain keihäänheittoa, ja epäonnistuin nöyryyttävästi joka kerta. Vaikea sanoa, oliko heitoissani jokin karkea tekniikkavirhe, vai miksi yhdeksästä heitosta yksikään ei onnistunut. Joko heitto ei lähtenyt ollenkaan (ja avatar vaan juoksi heiton yliastutuksi) tai sitten keihäs tipahti noin viiden metrin päähän. Paras tulos (~50 m) syntyi, kun en edes yrittänyt ottaa vauhtia, vaan heilautin kättä saman tien vauhtiradan päästä. Paavi vanhana pro-pelaajana toki kiskaisi heti ensimmäisellään yli 100 metriä... Toisaalta Paavi myös heti ensimmäisellä kosketuksellaan palloon teki maalin co-op-futiksessa. Sportsin keilailu näytti ihan keilailulta, ja muiden pelaajien touhuja katsellessa keilat kaatuivat varsin mallikkaasti ja uskottavasti.

Dance Central: Harmonixin tanssipelissä oli vain viiden kappaleen repertuaari testattavana, mutta silti se riitti erottamaan puujalat tanssitaitureista. Ständillä olleen esittelijän kehotuksesta jätin harjoittelun väliin (vaikka olisin kyllä halunnut vähän treenata liikkeitä ensin) ja siirryin suoraan sätkimään Lady Gagan Poker Facen tahdissa. Vaikka vaikeustasona oli Easy, tällaisen liikuntaa harrastamattoman olmin raajat olivat hyvin nopeasti solmussa, kun piti yhtä aikaa tehdä käsillä ja jaloilla erilaisia liikkeitä. Lopputuloksena vain kolme tähteä, 45 prosentin "tarkkuus" ja ehkä litra hikeä. Niin ja tietysti Paavin kuvaama video, jota en ole itsekään uskaltanut katsoa vielä... Toista biisiä itse kokonaan tanssinut, vaan minut kirjaimellisesti vedettiin mukaan kesken kaiken. Lopputulos oli vielä surkeampi: yksi tähti ja 20 prossaa. Urgh. Toisaalta tulipa illan aikana nähtyä, kun taidokkaat naistanssijat vetivät neljää tähteä Hard-tasolla.

Joy Ride: Ajopeli ilman rattia on kuin vene ilman airoja. Tai no, ainakin siltä se tuntui. En oikein missään vaiheessa päässyt sisään ohjaukseen, vaan auto sladitteli hallitsemattomasti puolelta toiselle, ja hävisin Paaville päivänselvästi. Ei huono, mutta perinteisempi ohjaustapa soveltuisi minulle paremmin. Tai sitten olisi pitänyt vaan kehdata treenata enemmän.

Kinect Adventures: Tästä tuli kokeiltua kolmea eri lajia; koskenlaskua, "raidehyppelyä" ja pallojen puhkomista painottomassa tilassa. Kaikki vedettiin Paavin kanssa kahdestaan, ja joka lajissa hävisin. Kyllä pelimies on eri mies. Koskenlasku oli vähän samanlaista ajelehtimista laidasta laitaan kuin Joy Ridessäkin, mutta se saattoi johtua ihan vain huonosta yhteistyöstämme. (Sen verran hurjasti heiluimme, että kerran huitaisin pelikaveria kellollani - vai olikohan se toisinpäin.) Raidehyppely sai tosissaan hyppiä, jotta oma kärry olisi liikkunut riittävän rivakasti. Aluksi en huomannut, että Kinect ei rekisteröitynyt sieviä pikku loikkiani ollenkaan, joten matelin hitaasti eteenpäin Paavin viilettäessä kaukaisuudessa voittoon. Kun otti ihan reiluja loikkia ilman, eli koukisti polvia ja irtosi maasta sen 20-30 senttiä, alkoi vauhtiakin tulla. Mutta niin tuli myös hyvin nopeasti kuumakin näin heikkokuntoiselle miehelle. Space Pop -lajin kontrollien kanssa emme kumpikaan päässeet sinuiksi, vaan välillä avatar innostui leijailemaan painottomasti, mutta sitten kummiskin tömähti kohta alas hallitsemattomasti. Ehdottomasti tylsin pelimuoto, mutta kokonaisuutena Kinect Adventures lienee juuri sellaista hupia, joka porukalla pelatessa toimii.

Mitäs vielä? Kinectin drop in-drop out -mekaniikka toimi mainiosti, eli peliin pystyi liittymään ihan vain kävelemällä kameran eteen. Ja vastaavasti pelistä pääsi saman tien pois, kunhan häipyi näköpiiristä. Pariin kertaan tuli tosin heiluttua niin laajalla alueella, että kamera jo hetkeksi kuvitteli, että olen poistumassa pelistä ja varoitteli asiasta. Se jäi kuitenkin epäselväksi, miten tuo toimii Xboxin eri profiilien kanssa, eli kenelle esim. achievementit mahtavat tallentua. Joskus puhuttiin, että Kinect tunnistaisi pelaajan ja osaisi itse ladata automaattisesti oikean profiilin, mutta tätä ei valitettavasti päästy todistamaan demolaitteilla.

tiong: Paavin keihäänheitto kruunasi videon. Mutta musiikista iso miinus. Oli sen luokan tilutusta ja pimputusta, että päänsärky uhkasi tulla jo pätkän puolivälissä. :P
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Laitteen tekniikka toimi varsin hyvin, mitä nyt kämmenien asennon tunnistus oli jatkuvasti aika lailla pielessä. Mitään käytännön haittaa pelaamisen kannalta sillä ei ollut, mutta näytti aika hassulta, kun avatarin kämmenet viuhtoo luonnottomasti ympäriinsä jatkuvalla syötöllä kuin ranteissa ei olisi luita ollenkaan.

Johtuukohan tuo Pelit-lehdessä olleeta jutusta, jossa kerrottiin, että myyntiversiot onkin toteutettu320x240 tarkkuudella demolaitteiden parempitarkkuuksisiin verrattuna. Hieman sylettää tuollainen, etenkin kun syyksi ilmoitetaan kustannusten lasku, vaikka jo ajat sitten ilmoitettu hinta ei laske mihinkään. Eli suuremmallakin syyllä Kinect on vain törkeän ylihintainen EyeToy.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Johtuukohan tuo Pelit-lehdessä olleeta jutusta, jossa kerrottiin, että myyntiversiot onkin toteutettu320x240 tarkkuudella demolaitteiden parempitarkkuuksisiin verrattuna.
Oletettavasti tuosta matalasta tarkkuudesta se johtuu. Toisaalta kun asia on varmasti hyvin kehittäjienkin tiedossa, niin tuskin vaativat käyttäjältä niin tarkkaa käsien asennon kontrollia. Eli hieman feikkaamalla (esim. Kinectimalsissa) saadaan aikaan luontevan näköinen lopputulos, vaikka todellisuudessa kämmenten asentoa ei pystytäkään erityisen tarkasti havainnoimaan.

Eli suuremmallakin syyllä Kinect on vain törkeän ylihintainen EyeToy.
En sanoisi noin. Tuota kämmenongelmaa lukuun ottamatta Kinectin "luurankomalli" (jota esiteltiin erillisellä tekniikkademolla) toimi todella hyvin ja ennen kaikkea nopeasti. Eli kun pelaaja asteli kameran eteen, meni ehkä sekunti tai kaksi, kun Kinect oli ehtinyt jo hahmottaa raajat ja muut. Moottoroidun jalustan ansiosta Kinect nimittäin osasi säätää katselukulmaansa ja sovittaa näkökenttänsä eri mittaisille pelaajille. Ja tämä siis ilman mitään erillisiä käyttäjältä vaadittavia kalibrointeja. Tilaisuudessa oli paikalla hyvin monen kokoista ja näköistä kulkijaa, ja kaikki Kinect kuvasi ongelmitta.

Killi myös esitteli, kuinka Kinectin 3D-tunnistus toimii, ja pyöritteli Kinectiä näkemää maailmaa ohjaimella. Siitä huomasi selvästi, että kyseessä ei ole todellakaan mikään 2D-hahmontunnistus, vaan aidosti kolmiulotteinen systeemi.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

pic13.jpg

Kait se pitää itsekkin jossain testata kun noin hauskalta näyttää :rolleyes:
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Kait se pitää itsekkin jossain testata kun noin hauskalta näyttää :rolleyes:
Ruah! :D Tuo on siis Joy Ride -sessiosta. Auto kerää buustia, kun tekee tuollaisen nk. ilmanussintaliikkeen.

Update! Ai niin, olihan tuolla tarjolla myös se jokin joogapeli. Onnistuin sen missaamaan ihan totaalisesti, joten siitä en osaa sanoa mitään.

Update 2! Muisti palailee tässä pätkittäin. Sekin jäi sanomatta, että Kinect Sportsissa ja etenkin Kinect Adventuresissa mulla oli suuria hankaluuksia pelin käyttöliittymän kanssa. Valinnathan siis tehdään "virtuaalikädellä", mutta jostain syystä osoitin ruudulla liikkui joko todella kankeasti, eikä vastannut oikean käteni liikettä juuri laisinkaan. Eli siinä missä perinteisellä ohjaimella olisi lajivalinnat sun muut kliksutellut hyvin nopeasti, nyt meni ehkä 10 sekuntia per valikko, kun yritin saada ruudulla leijuvaa räpylää osumaan valintanapin päälle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Mites tuo viive muuten käytännössä menee? Tuleeko se kaavalla Kinect + input lag (+ mahdollinen nettilagi jos nettipelejä pelaa)? Vai tapahtuuko jotain prosessointia samanaikaisesti jolloin suurimman lagin omaava komponentti on se kokonaislagi?
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Siitä huomasi selvästi, että kyseessä ei ole todellakaan mikään 2D-hahmontunnistus, vaan aidosti kolmiulotteinen systeemi.

Okei. No tämä helpotti ajatuksia. Tosinkin ajattelin odottaa hetken aikaa, ennen ostoa, jos vaikka hinta hieman putoaisi.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Kova isku ainakin itselleni se, että Kinect ei enään osaa hahmottaa sormia. Olin jo siinä toivossa, että joskus tulisi FPS-peli jota ohjattaisiin juuri sormella.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Nonni. Sainpas sen viimein käsiini :) Onkohan kenelläkään tietoa kuinka monta beta testaajaa meitä oikein on, kun tälläkin palstalla jo muutama?

Beta foorumilla olisi suomi keskustelua varten oma ketju (kun kerta on muun maalaisillekin) Haku tuolla foorumilla hieman jäkittää joten tässä suora linkki jos joku beta täältä sinne eksyy

Ja tuonne pääsy on vain asianosaisilla joten muiden turha yrittää.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Killi, TT-2k ja Paavi? Menikö oikein?
Juu. Ja Paaville on letkutettu yötä myöten KonsoliFINin omaa HD-videomateriaalia. Toivottavasti jonkinlainen kivasti leikattu montaasi saadaan julki siedettävässä ajassa.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Kova isku ainakin itselleni se, että Kinect ei enään osaa hahmottaa sormia. Olin jo siinä toivossa, että joskus tulisi FPS-peli jota ohjattaisiin juuri sormella.
Melko ankeaa tosiaan että tuota kameran tarkkuutta laskettiin, tekee vielä vähemmän mieli maksaa laitteesta se 150 eukkoa, varsinkin kun Dance Central vaikuttaa olevan toistaiseksi ainoa omistamisen arvoinen peli.

Sormien käyttö varsinkin dashboardissa olisi ollut tosi eleganttia, siinä missä nähty toiminto (pidä kättä muutama sekunti oikeassa kohdassa) on jokseenkin karu ja tylsä, vaikka varmaan sinänsä yhtä toimiva.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Killillä on kyllä esittelyn jalo taito hallussa. Todella vakuuttavaa settiä.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Killillä on kyllä esittelyn jalo taito hallussa. Todella vakuuttavaa settiä.
Vaan näkyikö videoilla Killin laserinhohtoiset punottavat silmät?-P Ne oli nimittäin aika pelottavat.

Killi kävi tuossa jokin aika sitten LASIK-leikkauksessa, ja silmillä ottaa aikansa parantua siitä. Ei siis pysyvä olotila. :)
Yöllä näin jo Paavin koostaman Kinect-videomme. Myötähäpeän määrä on jotain uskomatonta, vaikka siitä oli pari pahinta kohtausta leikattu poiskin. Uh-huh. Taidan valmistautua pakenemaan maan alle. Pysyvästi.
 
Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)

Minä kun luulin aikoinaan, että Wiin pelaaminen tulee olemaan noloa. Tuon videon jälkeen tiedän, että olen ollut todellakin väärässä. Nolouden maximaallisuus loistaa videossa :D
 
Ylös Bottom