Vastaus: Kinect - Koko kehon liiketunnistus 360:lle (Natal)
Pelitkin ovat saaneet yllättävän positiivisia arvioita, mutta varsinkin itse laitteiston kehuminen on miellyttänyt:
Kotaku:
Kinect isn't just hype. It is technology that goes beyond the microphones and cameras we've seen attached to game console before. It is sci-fi technology that Microsoft will be spending a lot of money to support for a while. Kinect isn't going away, so you might as well try it at some point. You might just love it.
Arvosteluissa toki huomataan, ettei kaikki pelit toimi, kuten ehkä pitäisi toimia ja bugeja on siellä täällä, mutta kuten kaiken uuden teknologian kanssa, ne saadaan päivityksillä pois. Luurankomallin demotusta on hehkutettu sen verran monissa yhteyksissä, että onhan se uskottava, että itse tekniikka toimii. Ja tässä kohtaa on vedettävä se tämän foorumin perusselitys esille, ehkä tietyt ohjelmoijat eivät vain osaa.
Risujakin toki tulee ja varsinkin tuosta tilavaatimuksesta, mutta mitä nyt itse mittailin tuossa kaksioni olohuonetta, niin pitäisi kyllä ihan helposti pystyä pelailemaan ihan kahdellakin ihmisellä. Ihan aiheellista on kysyä tähän kohtaan, että mitä niillä kankailla ja 50-tuuman 3D-televisioilla tekee Kallion koirankopeissa, mutta voihan tilanpuutteeseen olla moniakin syitä. Tuskin kenelläkään on ne kahvipöydät maahan pultattuina, mutta onhan se aina oma riesensa siirrellä tavaroita tai sisustaa tilavammin Kinectiä varten - varsinkaan jos laite ei kiinnosta suuremmin.
Näistä tämän hetken peleistä ei kyllä sinänsä ole innoittajaa ostamiseen, uusia hienouksia tarvittaisiin. Se megapeli puuttuu ja sitä odotellessa voi hyvin jäädä odottelemaan bundlejen halvempia hintoja, kun kuitenkin tuon Xbox 360 Slimin voisi tässä rytäkässä joka tapauksessa hankkia, ehkä sitten Kinectin kera. Selvää kuitenkin on, että tarjonta tälläisenään on nimenomaan sille kasuaalimmalle käyttäjäkunnalle ja juhlaväelle suunnattu - ja hyvä niin.
Hinta on yksistään ehkä suolainen, vaikka toki tuon hankinnan jälkeen ei tarvita lisäohjaimia, eikä sivuohjaimia, eikä mitään muuta. Ei pattereita, ei mitään. Kinect bundlessa tulee jopa peli mukana, joten 150 euroa ei sinänsä ole mikään ihan mahdoton summa. Wii Fit taisi olla jotain 130 euroa kun sen itse hankin ja kyseessä ei kuitenkaan ollut ihan Kinectin veroinen ohjain, vaikka tukea tuollekin tuli myöhemmin vähän enemmän.
Eurogamer:
It feels, frankly, a lot like your first experience with the Wii; it's not quite as capable as you imagined, but it is inescapably, totally new. And there's no question that non-gamers will be blown away by it, although most will probably find it too expensive.
"Non-gamers" ei kuulunut Xbox 360:n asiakaskuntaan ennen Kinectia. Nyt kuuluu ja tuolle ryhmälle on olemassa 299€/299$ hintainen 4 gigan flash-muistilla varustettu Xbox 360 Kinect-bundle, joka hyvinkin saattaa houkutella uutta asiakaskuntaa Microsoftin tuotteelle. En sanoisi että tuo nyt ihan liian kallis on, vaikka Wiitä kyllä halvemmalla saa.
Aika näyttää, mutta ainakin MS:n omat odotukset nostettiin heti kolmesta miljoonasta viiteen, joten uskoa siellä ainakin tuotteeseen riittää.