Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äh, ehdin jo kehua pelin maailmaa mutta nyt on vähän jo sellaista fiilistä tullut vastaan että onkohan tähän kuitenkin ainakin paikoittain tungettua liikaa asioita pienelle alueelle. Yhden järven ympärillä on ollut nyt sen verran erilaista tapahtumaa ja "point of interestiä" että ei siinä kohtaa ainakaan ihan hirveästi ollut sitä "hengitystilaa" välissä. Sitten huomasin myös että questgivereitä on kartalla tällä hetkellä ihan hirveästi.

Nautin siis toki yhä näistä kaikista, sillä nuo asiat tuolla on olleet ihan hiton hauskoja tai muuten tyydyttäviä sekä tekeminen muutenkin todella kiinnostavaa mutta vähän alkaa tuntumaan jo että kartta ja tehtävälista täynnä tekemistä. Onko tähän jatko-osaan nyt sitten lisätty reilummalla kädellä sisältöä vai olenko vain sattunut törmäämään joka ikiseen tyyppiin, joka tehtäviä tarjoaa ja kahminut ne kaikki mukaan? Tai siis totta kai olen, kuten joka pelissä, mutta onko tässä tätä sisältöä jotenkin merkittävästi enemmän kuin ensimmäisessä pelissä tai aukeaako se jotenkin isommissa erissä?

Vähän myös kyllä tympii että ne näkyy merkkeinä kartalla eikä tule luonnollisemmin vastaan puhuessa hahmoille. Se luonnollisempi tyyli kun oli itselle jotenkin tämän pelin yksi jutuista. Tosin olihan nuo merkit jo ekassakin mutta nyt tuossa eilen vain tuli vähän sellainen fiilis että tämäkin mennyt enemmän siihen "tuhat merkkiä kartalla"-meininkiin.

No, jos tehtävät on silti samaa laatua ja niin edespäin, niin ei tuo nyt haittaa mutta huomasinpahan vain.
 
Hitto tämä peli on mahtava! Tuli tuolla nomadien leirissä vähän juopoteltua ja olipahan taas pelin parhaita osioita. Henryn uimataidoistakin on revitty huumoria useammassakin otteessa ja tuolla nyt taas vähän reilumminkin. Ihan timanttista meininkiä!

Hevoskisoja ja hevosselkäammuskelua (itse keksin suomennoksen) tuli myös vertailtua ja yllätyin miten hauskaa oli ammuskella maaleja hevosen selästä. Pelkäsin että olisi ihan kökköä hommaa mutta hommahan toimi yllättävän sulavasti. Hevoskisatkin voitin vaikka alla on se eka heppa, mikä ei ole mikään paras mahdollinen. Reittivalinnoilla on iso merkitys, ihan kuten ekankin kisoissa. En kuitenkaan varsinaisiin kisoihin viitsi mennä ennen kuin on parempi koni alla, sillä nuohan oli vasta sitä treeniä ilman panoksia jne.

Hirveästi tuli tehtyä asioita taas ja kaikki ihan pienellä aluelle karttaa. Ja samalla kun sai tehtäviä tehtyä, tuli uusia tilalle, eli tehtävätulva ei ainakaan vielä ole vähenemässä. Tosin todella mielenkiintoista ja yllättävää juttua sieltä tuli taas vastaan.
 
Luin vasta nyt tämän arvostelun täältä ja aika samoilla linjoilla olen, siis mitä nyt ekalla alueella pyörimisen perusteella voi sanoa. Pari lainausta haluan arvostelusta kommentoivaksi ottaa:

Kaikki muut tallennukset ovat lukittu pelintekijöiden valitsemiin tärkeisiin käännekohtiin ja Savior Schnapps -taikajuomien taakse. Käännekohtiin ei tosin ole luottamista, sillä niitä tunnutaan viljelevän vähän miten sattuu, eikä logiikasta voi puhua samassa lauseessa.
Tämä on kyllä niin totta. Välillä tallennuksia tulee ihan toissijaisiin ja vähäpätöiseltä tuntuviin kohtiin, esimerkiksi jonkin sivutehtävän kesken. Yksi esimerkki se, kun piti etsiä rosmoleiri niin sain ilmaisen tallennuksen siihen kun pääsin leirin reunalla. Välillä sitten isommissa ja pidemmissä tehtävissä ei tule pahimmillaan muuta kuin isojen kokonaisuuksien välissä tallennuksia. Ja tämä on sitten muka realismia tms.

Mitä pidemmälle tarina etenee, sen helpompi näitä taikajuomia on haalia. --

Tekijät kertovat, että päätöksellä halutaan pakottaa pelaajat ottamaan vastuuta teoistaan. Tosiasiassa se vaan rokottaa kokemuksesta.
Olen nyt pelannut reilun 30 tuntia ja en ole tehnyt kuin testin vuoksi juomia yhden satsin. Muut on tulleet löytämällä ja ostettuina ehkäpä alle 20 kappaletta. Yhtään ei ole ollut samaa kuin ekassa että piti tietoisesti kerätä näitä, sillä nyt tuntuu että niitä on aina mukana. Tosin ykkösen perusteella osaan taktikoida eli teen tallennuksia ottamalla tai viimeistelemällä tehtäviä sen sijaan että käyttäisin juomia. Tai nukun tunnin, jolloin saan latauspaikan siitä.

Lopussa Henry puolestaan on niin ylivoimainen, että kokeilin piruuttani vihollisleirin tyhjentämistä yksin käsin. Se onnistui.
Olen jauhanut kaiken eteen tulevan ekasta kartasta (jossa olen siis yhä -> häihin pitäisi mennä ja keinot sinne onkin) joten oma Henkka on niin kova että en tarvitsisi edes aseita enää. Pari kertaa olen nopeassa taistelussa päätynyt hakkaamaan ukkoja nyrkein ja se on jopa nopeampaa kuin miekoilla. Tähän koiran taktinen käyttö niin isokin kööri on äkkiä maassa.

Sitten suosittelisin antamaan Deliverance 2:lle mahdollisuuden ainakin siihen asti, kun Henry ja Hans lähtevät matkaan kohti Kutenbergin kaupunkia.
Itse tulin peliin toki ykkösen kautta - joka meni yhdeksi lempipeleistäni - mutta jos pelistä pitää niin kai sen pitäisi tulla jo ilmi ekalla alueella? Varsinkin kun tuo alue on niin hieno ja mahtava paikka tunnelmassaan ja tutkia.

Täytyy kyllä myöntää että rytmitys "hieman" kärsii kun tekee ekassa kartassa kaiken. Olin jo unohtanut että mitä kavereille tapahtui ja mikä olikaan se varsinainen asia, mitä lähdettiin tekemään alun tapahtumien jälkeen. Metsästystehtävien kautta sitten paljastui että ai niin, tässä oli tämäkin sivujuoni (Hans ylipäänsä) olemassa. :D
 
Nyt vasta, vajaan 40 tunnin jälkeen, jatkoin päätehtäviä häihin menemällä ja voi että oli taas parhautta! :D Häiden jälkeen tuleva osuus on taas ollut ehkäpä KCD-pelien parhaimmistoa. En yhtään tiedä mihin tämä peli tästä menee ja varsinkin miten loppuu mutta voi että sitä toivoo jo nyt että tämä pelisarja jatkuisi.

Tätä olen jo aiemmin vertaillut Witcheriin mutta onhan tällä sen kanssa myös se yhteistä että molemmat pelisarjat on osa osalta kehittyneet paljon. Eka KCD oli vähän raakile ja tuntuu että kakkosessa jo ykkösessä nähdyt asiat toimii paremmin. Ei ehkä yhtä iso hyppy kuin Witcheristä sen jatko-osaan tai kolmanteen osaan kakkosesta mutta silti mielestäni melkoinen parannus monelta osin. Sisältö itsessään sitten on hyvin samanlaista karuutta, jossa ei todellakaan ole mitään mustavalkoista hyvä/paha-asetelmaa vaan erilaisia kohtaloita ja syitä sekä seurauksia. Sekä hyvin paljon yllätyksiä ja huumoria. Varsinkin KCD:ssa huumorilla on todella iso osa ja se on hauskempi kuin monet ns. huumoripelit. Esimerkiksi tuolla häiden jälkeen se demonien metsästys tai kirjan löytymispaikka.
 
Vähän tympeä/erikoinen juttu nyt tuossa pelin toisessa osiossa kun oli hirveä määrä kamaa arkussa ja nyt vaikuttaa että se sisältö on hävinnyt. Devil's Innissä olevassa arkussa ei ainakaan ole mitään tavaroitani mutta pari random-kamaa kylläkin. Vai onko tässä useita erillisiä "found"-arkkuja ja se oikea arkku on siellä ensimmäisessä yöpymispaikassa? En tähän hätään yhtään muista että oliko ne kamat siellä vai ei.

Useammassakin kohtaa peli pakottaa erilaisia varusteita päälle/pois juonen mukaan, mikä on välillä sotkenut omaa "vaatekaappia" mutta en tiedä liittyykö tuo nyt jotenkin siihen. Toinen vaihtoehto on se, kun eräässä tehtävässä oli "take your items back" (tms.) arkun kohdalla mutta se teksti haalea eikä mitään tapahtunut kun sitä painoi.

Toisaalta en ole varma oliko siellä mitään mitä kaipaisin. Ekassakin osassa se arkku oli täynnä kaikkea "tärkeää" ja sinne ne sitten lopulta myös jäi käyttämättömäksi. Hirveä määrä kamaa tallessa "jos jossain kohtaa tarvitsee". Rahanarvoista ja/tai spesiaalia kamaa, kuten nimetyiltä hahmoilta saatuja varusteita tyyliin "Keijon kirves" mutta ei noita (toivottavasti) tarvitse pelissä etenemiseen.

EDIT: Kävin nyt tarkistamassa tuon arkku-asian ja kyllähän siellä ne kamat on tallessa. Tuolla toisessa yöpymispaikassa on siis joku ihan eri arkku. Oletin että se olisi osa sitä arkkujen universaalia (ja realistista) systeemiä, jonka kautta pääsee käsiksi tavaroihin minkä tahansa maksetun yöpymispaikan kautta missä arkku vain on pedin lähettyvillä. Tuolla nyt kuitenkin oli joku toinen arkku, joka ei vaatinut avaimia tai tiirikointia ja jonka siksi oletin olevan tuo universaaliarkku.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin "peruskehut": peli on edelleen yleensä ottaen parhautta. Tehtävät ja niiden tilanteet onnistuvat yhä yllättämään ja Henryn hyvin yleinen hämmästynyt ilme suurine silmineen kuvaa melko hyvin myös omia fiiliksiä. Spoilereissa enemmän.

Pirulaisen entisen jengin jäseniä etsiessä törmäsin tyyppiin, joka hukkui paskaan. Kirjaimellisesti. Bellatores-tehtävässä oli ihan mahtava viittaus Predatorin hauis-pullisteluun ja tehtävä muutenkin oli tosi viihdyttävä, kuten aika lailla kaikki eteen tuleva. Toisaalla taas etsittiin dinosauruksen luita, joiden perässä oli useampikin ryhmittymä, joiden kanssa sai kikkailla useampaankin otteeseen sekä sanan että "säilän" voimin. Luiden etsiminenkin oli hauskaa puuhaa mutta tästä päästään myös suoraan tuohon alempana olevaan valituksen aiheeseen, sillä peli ei mielestäni tarpeeksi selkeästi ilmaise jos tehtävässä on aikaraja. Toki hahmot usein mainitsevat selkeästi asioita mutta joskus tuntuu olevan kovakin kiire eikä aikarajaa silti ole. Joskus taas on mutta sitä ei puheiden kautta voi täysin varmaksi sanoa.

Sitten vähän vaihteeksi valitusta ja nekin spoilerissa. Koskee tehtävää "Hush, my darling".

Löysin kyseisen tehtävän aikana verisiä jälkiä talosta ja talon asukki oli kadonnut. Kyse siis kiireellisestä tehtävästä, eikö? Kyllä tämän tehtävän osalta mutta ei taas pelin yleisellä logiikalla, sillä yleensä veri on meinannut että joku on jo kuollut, joten mikäpä kiire siinä olisi. Toisaalta kyseisessä tehtävässä kuoleva hahmo ei edes kuole verisesti vaan juomalla myrkkyä, joten verestä ei siis olisi voinut asiaa päätellä. Tehtävässä kuitenkin on aikaraja, jonka "selkeyttä" jotkut (netissä) on siis puolustaneet nimenomaan tuolla verellä.

Itsehän tuon tehtävän kämmäsin koska heiluin ympäri pitäjää ja tallennus, jolla olisin ehtinyt tyypin pelastaa, olisi vaatinut monien tuntien verran uusiksi pelaamista toisaalla, joten annoin kyseisen hahmon ottaa "iskun" kaiken muun edestä.

Kertoo toki paljon pelin hyvyydestä että sivutehtävän hahmojen kohtalo vaivasi noin paljon mutta samalla ärsyttää ettei voi oikein koskaan tietää mille tehtävälle on kiire ja minkä voi jättää listalle odottamaan että eksyy muiden touhujen kautta lähemmäs tehtävän kohdealuetta. Toki jos tehtäviin keskittyy yksittäin, saa niistä enemmän irti mutta pelillä on paha tapa tehdä sitä että tehtäviä tehdessä huutelee useampikin ukkeli tai akkeli apua siellä ja täällä, jolloin kiusaus näiden puheille on suuri.

Nyt onkin tullut vähän väisteltyä tehtäväkuvakkeita ettei ota liikaa asioita roikkumaan listoille. Hankalaa se tosin on kun monet tehtävät vievät alueille, joita haluaisi ohessa tutkia enemmänkin kuin vain tehtävän tavoitteiden verran.

Netissä on monet toivoneet jonkinlaista tiimalasi-kuvaketta tai vastaavaa ajastettuihin tehtäviin. Olisin kyllä itsekin sen kannalla. Se voisi olla toki valinnainen, joten halukkaat voisivat sen jättää pois päältä ja yllättyä kun hahmoja kuolee siellä ja täällä jos liikaa heiluu ympäri pitäjää tehtävästä toiseen. Toki ymmärrän myös että tällainen "asioilla on seurauksensa"-meininki viehättää ja toimii. Onhan se loogista että ei voi viivytellä loputtomiin asioita mutta toisaalta sitten pääosan tehtävistä voi ihan surutta antaa olla vaikka loputtomiin odotustilassa. Logiikka siis toimii vain osassa tehtäviä, jolloin se jää ärsyttävän epävarmaksi hommaksi: onko vai eikö ole.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin päätin astua ison kaupungin muurien sisälle. Olihan se hienoa! Hetken. Aika pian hoksasi että kaupunki on enemmän kulissi kuin monet muut pelin paikat, sillä suuri osa ovista ei ole oikeita ovia eli eivät aukea. Sama homma muuten parissa muussakin rakennuksessa ympäri peliä, sillä esim. kirkot ja ne erikoisemmat kaivosrakennukset(?) ei myöskään ole ikinä auki. Oli kai ekassakin pelissä jossain ovia, jotka eivät olleet toiminnassa mutta tässä kakkosessa niitä on paljon enemmän ja tasaisemmin. Vähän ristiriitaiset fiilikset niistä. Kaiken nuohoajana se helpottaa tutkimista kun ei tarvitse turhaan pysähtyä niiden tutkimiseen mutta onhan se vähän tylsä että on mielenkiintoisen näköisiä paikkoja, joihin ei pääse sisälle ollenkaan.

Tuli myös mieleen hullu ajatus. Mitä jos pelin pelattuani aloittaisin uuden pelin hardcorella ja kaikilla huonoilla perkeillä? Siinä sitä olisi varmasti ihmettelemistä ja haastetta. Taidan laittaa homman tulille kunhan jossain kohtaa saan ekan läpipeluun pelailtua. Menee varmasti vielä lähemmäs 50 tuntia tällä menolla että sinne pääsen ellei tässä sitten tule joku nopea loppurysäys. 40 % näyttää päätarinoiden prosentti ja sivutehtävistä ei mitään tietoa. Jos niitä ei tulee enää tutkituille alueille lisää niin ei niitä välttämättä ihan kauheasti enää ole. Ehkä.

Kaupungissakin tuli tosin heti mitä mainioimpia hahmoja ja kohtaamisia vastaan erilaisten tehtävien ja muun muodossa. Parhautta.
 
Tässä kun tätä on pelaillut ties kuinka kauan, niin on alkanut tuntua että siitä pelin ekasta puoliskosta/kartasta olisi jo pitkästi aikaa. Itse asiassa fiilis on jopa sellainen kuin tässä olisi kaksi peliä yhdessä: ensin on se ensimmäinen kartta, johon minulla meni se suunnilleen 40 tuntia ja nyt tämän toinen, jossa olen ollut ainakin 20 tunnin verran pyörimässä ja tekemistä on vielä vaikka ja kuinka.

Näiden puolikkaiden fiilis on myös ollut ihan erilainen koska se ensimmäinen "osio" oli enemmän juuri sitä alkua ja tietyllä tapaa pienimuotoisempaa meininkiä. Treenausta, kasvamista, kehittymistä. Jälkimmäisen kartan ja tehtävien kanssa taas tuntuu että hahmo on ollut alusta lähtien valmiimpi. Tästä on syntynyt ainakin itselleni niin erilaiset kokemukset että tuntuu kuin se ensimmäinen kartta olisi voinut olla oma pelinsä. Ehkä vähän samaan tapaan kuin Ground Zeroes Phantom Painille, joskin paljon pidempänä ja monipuolisempana mitä GZ oli verrattuna PP:iin.

Yksi hauska Easter Eggikin tuli ihan yllättäen erään hylätyn, muurilla aidatun pihapiirin sisältä. Pelissä on ilmeisesti aika paljon kaikkea vastaavaa ja mietinkin nyt että oliko niitä yhtä lailla myös ykkösessä? Itsellä ei ainakaan jäänyt mitään isompia mieleen. Tämä nyt löytämäni oli kuitenkin sen verran erikoisempi että se oli ihan puhdas Easter Egg eikä esimerkiksi mikään pelkkä "kohtaus" (eli yleensä tietyllä tapaa aseteltuja tavaroita ja tapahtuman jälkiä, kuten verta, pääkalloja, jne.) pelin normaalissa maailmassa, joita nyt on jo ykkösessäkin ollut vaikka kuinka paljon.

Hylätyn ja muurilla ympäröidyn asutuksen sisältä löytyi kaivos, johon pystyi laskeutumaan tikkaita ja jonka pitkien tunnelien päästä löytyi "ikkuna" kohtaukseen, jossa oli kuollut seikkailija (Indy-viittaus, kenties?) ja ympärillä pyöriviä pikkudinoja. Tuohon dinoluolaan asti ei päässyt vaan se "ikkuna" oli osittain romahtanut luola, josta sopivasti näki tuohon tilanteeseen.
 
Ylös Bottom