Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Läpi meni myös täällä ja pelikellossa oli 105 tuntia. Massiivinen peli, mutta jokainen tunti oli täyttä kultaa. En oikein tiedä edes miten tätä peliä lähtisi kehumaan tai kuvailemaan. Tämä on ehdottomasti yksi parhaista peleistä mitä olen ikinä pelannut.

KCD 2 on keskiaikasimulaattori, joka tarjoaa sinulle valtavan hiekkalaatikon missä voit tehdä vaikka mitä. Monesti kun avasin pelin en vielä etukäteen oikein tienny mitä haluan tehdä, vaan ihan vain fiilistelin maailma. Ehkä halusin lähteä metsästämään tai ehkä menenkin vähän kokkailemaan potioneita alkemistipenkillä. Tai ehkä vain ihan fiilistelen musiikkia ja autenttista keskiaikaista tunnelmaa tavernassa nauttien olutta ja pelaten erinomaista noppapeliä.

Pelasin ykkösosan viime vuoden puolella läpi ja silloin kirjoitin, että Warhorsella oli erinomainen visio, joka ei kuitenkaan aivan täysin osunut nappiin. Tässä pelissä aivan kaikki osui nappiin. Warhorse otti ykkösosan ja paransi aivan jokaista osa-aluetta ja teki siitä eheän ja viimeistellyn kokonaisuuden. Peli on kuitenkin pohjimmiltaan hyvin paljon samaa mitä ykkönen tarjoili, eli jos se meno ei maittanut, niin kakkonen tarjoilee täysin samaa, mutta vain huomattavasti laadukkaammin.

Tämän pelin tarina ja hahmot ovat aivan parhaimmistoa, mitä videopeleissä on tullut vastaan. Päätarina piti otteessaan alkusoinnuista aivan loppumetreille saakka ja piti sisällään yllättäviä ja hienoja juonenkäänteitä. Sivuhahmoja on lukematon määrä ja monien kanssa tulet viettämään kymmeniä ja kymmeniä tunteja, joiden aikana alat ymmärtää paremmin heidät persooniaan. Yhtenä esimerkkinä on pakko nostaa esiin Hans. Vaikka pelissä kuljetaan Henryn matkaa, niin yhtä olennaisena osana on myös Hansin tarina ja nyt kakkososan pelattuani melkeinpä sanoisin, että ykkösosan pelaaminen on välttämätöntä, jotta tästä bromancesta saa kaiken sen hienouden irti.

Sivutehtävät olivat erinomaisia, ihan jokainen. Laadultaan aivan siellä CD Projekt Redin tasolla. Muutenkin pelissä on paljon samaa mitä CDPR peleissä. Peleissä on samanlainen slaavifantasian tunnelma mitä Witchereissä, ilman magiaa tietysti. Immersiivisen tunnelman ja hiekkalaatikon puolesta peli taas muistuttaa hyvin paljon Cyberpunkkia. Tähän soppaan KCD 2 tuo kuitenkin täysin oman mausteensa autenttisella ja intohimoa pursuavalla keskiajan miljööllä.

Tämä peli ei varmasti ole kaikille, ja mikä parasta, tämä peli ei edes yritä toimia kaikille, vaan se haluaa olla paras peli juuri niille pelaajille, jotka arvostavat tätä teosta. Tästä syystä Warhorse ehkä onnistuikin niin hyvin. Itselleni tämä on varmasti GOTY, mutta myös yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä.

Tuossa on jo haastetta:

En tiedä onko tuo kakkosessa jotenkin vaikeampi tai haastavampi mutta ykkösessä on tuohon oma trophynsakin. Kakkosessa ei. Ehkä se sitten kertoo siitä että homma on kakkosessa vaikeampaa? Tosin on kakkosessa muutenkin inhimillisemmät saavutukset, sen mitä olen nopeasti niitä vertaillut.

Itsehän pelailen nyt ykköstä niin että Henry pysyy neitsyenä eikä tapa ketään. Tainnutuksia on ja kaverit saa taistella aika paljon Henkan puolesta. Karkuun juokseminen on myös tuttua, mitä vastustaa pelin typerä taisteluun automaattisesti lukittautuminen, jonka toivon olevan poissa jatko-osasta. Yleensä peleissä kohdistus vihulaiseen tehdään erikseen mutta KC:ssa taistelu automaattisesti lukitsee pelihahmo johonkin vastukseen heti kun miekkoja alkaa näkyä kuvissa. Vaikeuttaa karkuun juoksua ihan älyttömästi.

Tuon tappamattomuuden saavuttamista helpottaa ykkösessä se, että koira, kaverit tai myrkky saa tappaa, kunhan Henry ei itse lyö tappoiskua. Itse olen silti vain tyytynyt tainnutuksiin enkä koiraakaan pääasiassa usuta kenenkään kimppuun. Diplomatialla pärjää tosi pitkälle. Peli myös sallii tiettyjä juonitappoja, joten täysin puhdas pulmunen ei pelissä oikeasti voi olla.

En tiedä onko tuo kakkosessa jotenkin vaikeampi tai haastavampi mutta ykkösessä on tuohon oma trophynsakin. Kakkosessa ei. Ehkä se sitten kertoo siitä että homma on kakkosessa vaikeampaa? Tosin on kakkosessa muutenkin inhimillisemmät saavutukset, sen mitä olen nopeasti niitä vertaillut.

Itsehän pelailen nyt ykköstä niin että Henry pysyy neitsyenä eikä tapa ketään. Tainnutuksia on ja kaverit saa taistella aika paljon Henkan puolesta. Karkuun juokseminen on myös tuttua, mitä vastustaa pelin typerä taisteluun automaattisesti lukittautuminen, jonka toivon olevan poissa jatko-osasta. Yleensä peleissä kohdistus vihulaiseen tehdään erikseen mutta KC:ssa taistelu automaattisesti lukitsee pelihahmo johonkin vastukseen heti kun miekkoja alkaa näkyä kuvissa. Vaikeuttaa karkuun juoksua ihan älyttömästi.

Tuon tappamattomuuden saavuttamista helpottaa ykkösessä se, että koira, kaverit tai myrkky saa tappaa, kunhan Henry ei itse lyö tappoiskua. Itse olen silti vain tyytynyt tainnutuksiin enkä koiraakaan pääasiassa usuta kenenkään kimppuun. Diplomatialla pärjää tosi pitkälle. Peli myös sallii tiettyjä juonitappoja, joten täysin puhdas pulmunen ei pelissä oikeasti voi olla.
Ei se vaikeaa ole, enemmänkin tarinallisesti se on tehty niin että on pakko tappaa.

Tämä jäi jokunen viikko sitten tauolle. Alkoi vähän maistua suorittamiselle. Johtunee siitä, että haluan tehdä kaikki sivutehtävät ennen kuin jatkan pääjuonta. Sitten kun niitä sivutehtäviä tekee kymmeniä niin helposti osa menee suorittamiseksi. Oli siellä kyllä ihan helmiäkin sivutehtäviä. Vaikka väsähdinkin niin loistava peli.

Ylös Bottom