Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Läpi meni myös täällä ja pelikellossa oli 105 tuntia. Massiivinen peli, mutta jokainen tunti oli täyttä kultaa. En oikein tiedä edes miten tätä peliä lähtisi kehumaan tai kuvailemaan. Tämä on ehdottomasti yksi parhaista peleistä mitä olen ikinä pelannut.

KCD 2 on keskiaikasimulaattori, joka tarjoaa sinulle valtavan hiekkalaatikon missä voit tehdä vaikka mitä. Monesti kun avasin pelin en vielä etukäteen oikein tienny mitä haluan tehdä, vaan ihan vain fiilistelin maailma. Ehkä halusin lähteä metsästämään tai ehkä menenkin vähän kokkailemaan potioneita alkemistipenkillä. Tai ehkä vain ihan fiilistelen musiikkia ja autenttista keskiaikaista tunnelmaa tavernassa nauttien olutta ja pelaten erinomaista noppapeliä.

Pelasin ykkösosan viime vuoden puolella läpi ja silloin kirjoitin, että Warhorsella oli erinomainen visio, joka ei kuitenkaan aivan täysin osunut nappiin. Tässä pelissä aivan kaikki osui nappiin. Warhorse otti ykkösosan ja paransi aivan jokaista osa-aluetta ja teki siitä eheän ja viimeistellyn kokonaisuuden. Peli on kuitenkin pohjimmiltaan hyvin paljon samaa mitä ykkönen tarjoili, eli jos se meno ei maittanut, niin kakkonen tarjoilee täysin samaa, mutta vain huomattavasti laadukkaammin.

Tämän pelin tarina ja hahmot ovat aivan parhaimmistoa, mitä videopeleissä on tullut vastaan. Päätarina piti otteessaan alkusoinnuista aivan loppumetreille saakka ja piti sisällään yllättäviä ja hienoja juonenkäänteitä. Sivuhahmoja on lukematon määrä ja monien kanssa tulet viettämään kymmeniä ja kymmeniä tunteja, joiden aikana alat ymmärtää paremmin heidät persooniaan. Yhtenä esimerkkinä on pakko nostaa esiin Hans. Vaikka pelissä kuljetaan Henryn matkaa, niin yhtä olennaisena osana on myös Hansin tarina ja nyt kakkososan pelattuani melkeinpä sanoisin, että ykkösosan pelaaminen on välttämätöntä, jotta tästä bromancesta saa kaiken sen hienouden irti.

Sivutehtävät olivat erinomaisia, ihan jokainen. Laadultaan aivan siellä CD Projekt Redin tasolla. Muutenkin pelissä on paljon samaa mitä CDPR peleissä. Peleissä on samanlainen slaavifantasian tunnelma mitä Witchereissä, ilman magiaa tietysti. Immersiivisen tunnelman ja hiekkalaatikon puolesta peli taas muistuttaa hyvin paljon Cyberpunkkia. Tähän soppaan KCD 2 tuo kuitenkin täysin oman mausteensa autenttisella ja intohimoa pursuavalla keskiajan miljööllä.

Tämä peli ei varmasti ole kaikille, ja mikä parasta, tämä peli ei edes yritä toimia kaikille, vaan se haluaa olla paras peli juuri niille pelaajille, jotka arvostavat tätä teosta. Tästä syystä Warhorse ehkä onnistuikin niin hyvin. Itselleni tämä on varmasti GOTY, mutta myös yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä.
 
Tuossa on jo haastetta:

En tiedä onko tuo kakkosessa jotenkin vaikeampi tai haastavampi mutta ykkösessä on tuohon oma trophynsakin. Kakkosessa ei. Ehkä se sitten kertoo siitä että homma on kakkosessa vaikeampaa? Tosin on kakkosessa muutenkin inhimillisemmät saavutukset, sen mitä olen nopeasti niitä vertaillut.

Itsehän pelailen nyt ykköstä niin että Henry pysyy neitsyenä eikä tapa ketään. Tainnutuksia on ja kaverit saa taistella aika paljon Henkan puolesta. Karkuun juokseminen on myös tuttua, mitä vastustaa pelin typerä taisteluun automaattisesti lukittautuminen, jonka toivon olevan poissa jatko-osasta. Yleensä peleissä kohdistus vihulaiseen tehdään erikseen mutta KC:ssa taistelu automaattisesti lukitsee pelihahmo johonkin vastukseen heti kun miekkoja alkaa näkyä kuvissa. Vaikeuttaa karkuun juoksua ihan älyttömästi.

Tuon tappamattomuuden saavuttamista helpottaa ykkösessä se, että koira, kaverit tai myrkky saa tappaa, kunhan Henry ei itse lyö tappoiskua. Itse olen silti vain tyytynyt tainnutuksiin enkä koiraakaan pääasiassa usuta kenenkään kimppuun. Diplomatialla pärjää tosi pitkälle. Peli myös sallii tiettyjä juonitappoja, joten täysin puhdas pulmunen ei pelissä oikeasti voi olla.
 
En tiedä onko tuo kakkosessa jotenkin vaikeampi tai haastavampi mutta ykkösessä on tuohon oma trophynsakin. Kakkosessa ei. Ehkä se sitten kertoo siitä että homma on kakkosessa vaikeampaa? Tosin on kakkosessa muutenkin inhimillisemmät saavutukset, sen mitä olen nopeasti niitä vertaillut.

Itsehän pelailen nyt ykköstä niin että Henry pysyy neitsyenä eikä tapa ketään. Tainnutuksia on ja kaverit saa taistella aika paljon Henkan puolesta. Karkuun juokseminen on myös tuttua, mitä vastustaa pelin typerä taisteluun automaattisesti lukittautuminen, jonka toivon olevan poissa jatko-osasta. Yleensä peleissä kohdistus vihulaiseen tehdään erikseen mutta KC:ssa taistelu automaattisesti lukitsee pelihahmo johonkin vastukseen heti kun miekkoja alkaa näkyä kuvissa. Vaikeuttaa karkuun juoksua ihan älyttömästi.

Tuon tappamattomuuden saavuttamista helpottaa ykkösessä se, että koira, kaverit tai myrkky saa tappaa, kunhan Henry ei itse lyö tappoiskua. Itse olen silti vain tyytynyt tainnutuksiin enkä koiraakaan pääasiassa usuta kenenkään kimppuun. Diplomatialla pärjää tosi pitkälle. Peli myös sallii tiettyjä juonitappoja, joten täysin puhdas pulmunen ei pelissä oikeasti voi olla.
Ei se vaikeaa ole, enemmänkin tarinallisesti se on tehty niin että on pakko tappaa.
 
Tämä jäi jokunen viikko sitten tauolle. Alkoi vähän maistua suorittamiselle. Johtunee siitä, että haluan tehdä kaikki sivutehtävät ennen kuin jatkan pääjuonta. Sitten kun niitä sivutehtäviä tekee kymmeniä niin helposti osa menee suorittamiseksi. Oli siellä kyllä ihan helmiäkin sivutehtäviä. Vaikka väsähdinkin niin loistava peli.
 
Pienen tauon jälkeen uudestaan palasin tähän. Tuli huomattua kun Henkalle laittaa liikaa kamaa päälle ja siis vaan liikkuu, niin ukosta tulee vahvempi. :oops:

Noppapeli on kyllä niin tuurista kiinni. Välillä voi yhellä vuorolla saada tuhansia pisteitä, kun taas välillä kuudella nopalla tule yhtäkään pistettä. Kerran kävi niin, että puoli tuntia pelasin ja kerran voitin.
 
Täytyy hankkia paremmat nopat :D.
Tässä vaiheessa 5 Holy Trinity noppaa käytössä, että parempia ei vielä oo. Voitin äsken 3 peliä putkeen, ja vieläpä monella tuhannella pisteellä yhden niistä.

Varastin Kuttenbergin Armorerilta "kaiken" tossa äsken. Vahva äijä kun jaksaa yli 1k painon edestä kantaa kamaa, vaikka hitaasti liikkuukin. :D
 
Tiedättekös mitä? Nyt on sellasta noppaa et tulee ykköstä ja vitosta jatkuvasti ja käytössä aikas mukava Doppelgänger badge, nyt on heleppoo.

Tutkin koko Kuttenbergin, mikä on tolkuttoman iso kaupunki. Onkohan suurin kaupunki peleissä koskaan? Ainakin niissä, missä hevosella liikutaan.
 

Peliin tuli uusimman päivityksen mukana hardcore mode, jos peruspeli ei ollut jo tarpeeksi haastava. Hurjapäille, jotka pakollisen 3 negatiivisen perkin lisäksi ottavat kaikki negatiiviset perkit, on luvassa achievement. Siinä on varmaan se ultimaattinen hardcore haaste :D. Täytyy ehkä jossain kohtaa kokeilla, jos peliruuhka antaa tilaa.
 
Kirjoittelin julkaisun aikaan tämän PS5 version olevan melkein peli kelvoton itselläni. Kaverilla oli samaa, sit huomattiin, että käynnissä oli levyllä oleva versio, ilman ekaa päivitystä, ei alkanut päivittää automaattisesti sitä. Eli ei ihmekään.. Eli levyversio oli ihan tuubaa PS5:lla ja varmaan myös Boxilla..
 
Jokohan se olisi aika pyyhkiä pölyt Mukulasta ja karauttaa takaisin Böömin nummille?
Tänään on vielä parempi aika. Warhorse oli päästänyt laaduntarkkailunsa läpi kiusallista tekstuurien vilkkumista tuon DLC:n myötä. Vastaavasti heti ensimmäinen DLC-tehtävä bugasi. Erikoista, että tässä vaiheessa tulee tällaisia ongelmia, joita ei ollut emopelissä. Vaan eilen viimein tuli hotfix, joka korjasi ainakin minun kohtaamat ongelmat.

 
Heittämällä 5/5 peli just mulle, koska keskiaikateema kiehtoo valtavasti. Yksi ihan parhaista videopeleistä ikinä! Nyt jään malttamattomana odottamaan hyvin todennäköistä kolmososaa. Luvatut delsut auttanevat sinnittelemään. Jäihän sinne myös vielä viljalti sivutehtäviäkin koluttavaksi. Tekisi mieli tehdä kesällä roadtrip katselemaan Trotskyn linnaa ja Kutna Horan torneja.
Brushes with Death - DLC

Ensimmäisessä tarina-delsussa palattiin pienimuotoisempaan suorittamiseen valtakunnan poliitikan ja sotimisen sijaan. Tällä kertaa Henry sotkeutuu eksentrisen maalarimestarin Voytan arkisiin askareisiin. Oli varsin mukava tutustua jälleen Trotskyn maisemiin, joihin en ollutkaan sitten pelin alkupuoliskon jälkeen palannut. Paljonhan sinnekin näemmä jäi edelleen tekemistä. Delsun juoni vie Henryä myös Kuttenbergin puolelle.

Delsun ongelma on kyllä tuo paluu arkeen. Jonkun joutavan jokisimpukan helmen hakeminen ei enää oikein tuntunutkaan merkitykselliseltä suorittamiselta monissa liemissä keitetylle Henrylleni. Voyta on varmaan ollut paperilla hauskempi hahmo, kuin mikä siitä pelissä sukeutuu. Kilven maalauttaminen uudella disainilla ei ole tarpeeksi hyvä insentiivi jatkamaan tarinaa. Paholainen kylpylän takapihan pusikossa oli sentäs hauska seikkailu.

Mutta tulihan se nyt kuitenkin 11 tunnin myötä pistettyä pakettiin. Just sopivasti ennen pakollisen pakettiroudauksen aloittamista. Uuden Kojima-häröpallon myötä myös Janin alterit saavat kauan kaipaamansa loman.

Karu lasku viiden tähden vauhdista ihan kivalle 3/5-tasolle.

Tirsk.
 
Nyt se on aloitettu ja voi vitsit että olin innoissani kun tiesin pääseväni takaisin Henryn seikkailuihin!

Alussa kiinnitti huomion se miten paljon paremmalta peli näyttää ja tuntuu. Onko tämä näin hieno ja sulava myös normi PS5:lla vai onko tämä nyt PS5 Ammattilaisen ansiota? Taistelukin tuntuu nyt paljon enemmän siltä, miltä sen toivoi tuntuvan jo ensimmäisessä ja jopa voitin ensimmäisen tutoriaalitaistelun (mikä ei kai tässä pelisarjassa ole automaatio).

Alla on nyt vain tutoriaali ja pieni hetki varsinaista pelaamista mutta vielä en ole päässyt yli siitä miten iso hyppy on ykkösestä kakkoseen, varsinkin graafisesti. Kaikki muukin tuntuu olevan enemmän tai vähemmän parempaa ja isompana uudistuksena huomasin asut, joita voi olla kolme valmista, ihan mahtava homma!

Sitten päästään taas itse Kingdom Comen meininkiin. Siis siihen että on niin realistista että ei voi tallentaa milloin vain. Sehän meinaa sitten sitä että samoja kohti saa hinkata pahemmin mitä vaikkapa yhdessäkään soulsissa ikinä. Siihen päälle se, että alussa saa turpaan vähintään joka toiselta vastaantulijalta niin karua on elämä Henkalla. Yhtä hiton satunnaista kohtaamista ja rosvoleiriä yritin varmaan puolitoista tuntia ja viimeinen yritys päättyi siihen että kun olin voittanut satunnaisen kohtaamisen (nyrkkitappelu mestaria vastaan) ja saanut rosvoleirin yhtä haarniskahyypiötä vaille tyhjennettyä, niin tipun jyrkänteeltä alas ja kuolen. Eiköhän se ollut siinä sitten ja nukkumaan. Kello läheni yhtä ja aamulla piti herätä lapsille aamupalaa tekemään.

Ihan helvetin innoissani olen pelistä mutta onhan tuo tallennuksen rajoittaminen edelleen ihan paskaa. Peliin tulee varmaan kymmeniä tunteja ylimääräistä peliaikaa vain sen takia että on pakko jauhaa samoja kohtia niin pitkän matkan takaa. Ja jos haluat nykyaikaista meininkiä ja tallentelet useammin niin Henry on alkoholisti. Huoh.

Mukava kuitenkin huomata että heti intro/tutoriaali varmistaa että pelin henki, huumori ja meininki on samalla tasolla ykkösen kanssa. Ylipäänsä tosi hyvä tutoriaali, jolla saadaan ykköstä pelaamattomatkin samalle viivalle mutta olihan siinä enemmän tai vähemmän väkinäistä "kerroppa Henkka vähän miten sinulle muuten silloin aiemmin tapahtuikaan, jookos eikös"-keskustelua.

Alun meiningeistä vähän jäi ihmetyttämään että mikä se lopullinen syy kykyjen nollaukseen edes oli? Tosin olen ihan mielelläni taas nostelemassa kykyjä ja kiroilemassa tiirikoinnin kanssa mutta onhan tämä pelien jatko-osien kykynollaus melkoinen vitsi. Olisiko mahdoton ajatus joskus tehdä vaikka sellaista että pelattaisiin ihan uudella hahmolla ja se aiempi hahmo olisi mukana muussa roolissa? Vai onko se pelaajille liian paha paikka kun ei saakaan "omaa" hahmoa ja sen valintoja enää päättää vaan onkin jonkun "noobin" roolissa?

Myllärin luo kai tässä pitää ensimmäisenä lähteä ja jättää nuo rosvoleirit vielä rauhaan. Sen verran pelasin uhkapeliä että sain tikarin ostettua. Salamurhienkin tekemiseen on tullut sitten "minipeli" päälle kun nekään ei enää onnistu tuosta noin vain. Toki ihan loogista mutta olisi hauska tietää että mistä epäonnistuminen johtuu: painoinko väärässä kohtaa hyökkäystä vai oliko vihu liian voimakas tms? Hankala sopeuttaa omaa pelityyliä kun ei tiedä mikä mättää. Sama ongelma on taistelussakin: nyt tuntuu että onnistun torjunnoissa ja vastaiskuissa paremmin mutta silti ne eivät tunnu menevän läpi? Torjuuko se vihu ne vai mitä siinä tapahtuu? Tässä asiassa ikävä Clair Obscuria, joka kertoi jatkuvasti mitä tapahtuu vaikka itse ne hyökkäykset valikoista valitsi.

Mutta tästä se lähtee. Ihan eri meininki kuin jossain Forbidden Westissä, joka tuntui työläältä jo ennen kuin sitä kunnolla aloitti. Tässäkin saa olla asioita hankkimassa varastoon mutta kaikella on oikea merkitys eikä ne ole vain jotain whatever-materiaalia, jota grindata grindin vuoksi. Sillä varsinkin on iso merkitys että maailmassa ei ole mitään kerättävää, joka kuitenkin johtaa siihen että tuolla tutkii paikkoja paljon enemmän. Toki tässä on mielestäni paljon mielenkiintoisempi maailma ja hahmot, joten mikäpä siinä on tutkiessa. Ja saa oikeasti itse katsoa ja pitää silmät auki eikä ole mitään fokusta ja Aloyta, joka kertoo joka asian ja pysäyttelee tutkimaan.

Alkemia-minipeli oli myös paljon, paljon sujuvampi kuin ykkösessä. Sama pätee yleisesti kyllä koko peliin, kuten jo vähän mainitsinkin: kaikki on vain sujuvampaa.

Ai niin, vaikka ykköstä ei ole pakko pelata ennen kakkosta niin kyllähän tästä saa paljon enemmän irti kun tietää näiden kahden seikkailijan aiemmista seikkailuista.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä oli muistaakseni niin että päätarinassa saa valita lähteekö myllärin luo vaiko sepän luo. Tai no molempien questit voi tehdä mutta sitte toisen kanssa voi edetä päätarinassa. Ei oo muuten mikään kiire mennä kummaankaan luokse, tutki ihan rauhassa. Siel pitäis olla aika paljon sivutekemistä. Täs kakkoses on jotenkin kivempi aloittaa peli. Jossain kohden sit pelistä tulee aika helppo kun oppii sen master striken niin voi lahdata väkeä aika helposti.

Luulen että pääset aika nopeasti vauhtiin kun sulla on KCD1 muistot mielessä.

Ps, en muuten koskaan saanu sitä salamurhaa onnistumaan, en tajua mitä pitää painaa tai tehdä vaikka mielestäni ihan oikein teen.
 
Tässä oli muistaakseni niin että päätarinassa saa valita lähteekö myllärin luo vaiko sepän luo. Tai no molempien questit voi tehdä mutta sitte toisen kanssa voi edetä päätarinassa. Ei oo muuten mikään kiire mennä kummaankaan luokse, tutki ihan rauhassa. Siel pitäis olla aika paljon sivutekemistä. Täs kakkoses on jotenkin kivempi aloittaa peli. Jossain kohden sit pelistä tulee aika helppo kun oppii sen master striken niin voi lahdata väkeä aika helposti.

Luulen että pääset aika nopeasti vauhtiin kun sulla on KCD1 muistot mielessä.

Ps, en muuten koskaan saanu sitä salamurhaa onnistumaan, en tajua mitä pitää painaa tai tehdä vaikka mielestäni ihan oikein teen.
En meinannut siis että on pakko mennä myllärille vaan silleensä eri tavalla "pitää". Onhan se nyt se selvin vaihtoehto itselle kun miettii omaa pelityyliä, joten sielläpä tuota on tullut jo römyttyä vaikka minkä kykyjen nostamisen parissa. Ensimmäinen tehtäväkin olisi taskussa, jossa pitää lähteä takaisin sinne kylille päin.

Ajattelin myös jo että käyn myös sen sepänkin hommia katselemassa jossain sopivassa kohtaa. Nyt on kuitenkin monta suuntaa mistä valita ja hurtankin meiningit olisi kiva käydä tsekkaamassa.

Kakkosen alku on kyllä joo mukavampi vaikka toisaalta aika samanlaisia ne on siinä että saa olla vihuja juoksemassa karkuun avuttomana. Ykkösessä oli muuten myös se joku mestari-isku mutta ei se ainakaan omaa pelaamista helpottanut. Tosin pelasin siis tappamatta ketään, joten voinee selittää asiaa. :D En tosin myöhemmin turnajaisia voittaessanikaan kokenut sen iskun olevan mikään maailmaa mullistava juttu. Turpiin sai silti jos ei ollut tarkkana enkä millään yhdellä iskulla niitä kisoja voittanut.

Salamurhan mysteeri ratkesi googlen avulla. Turhautti niin helvetisti että tarkistin mikä mättää. Muutkin oli asiaa ihmetelleet ja siinä on kyse siitä että pitää periaatteessa parryttaa (sininen miekkakuvake) jonka jälkeen siinä ruudulla käy se vihreä kilpikuvake varmaan alle puolen sekunnin ajan, jolloin pitää myös vielä torjua sen tainnutettavan isku. Tuo lienee samanlainen salamurhissa, eli jos vihulla on voimaa, niin se saattaa tapella vastaan ja mitä heikompi Henkka, sitä nopeampi kuvake. Se oikeasti käy siinä niin nopeasti että ei siihen kukaan ihminen voi reagoimalla ehtiä, ihan tuurilla menee. Ja tuo oli siis tutoriaalissa, jossa se tainnutus opetetaan, joten "kentällä" on varmaan pahempia vastustajia.

Eli tiivistettyä olettaisin että salamurha ja tainnutus menee näin: paina nappia jolla teet valitsemasi asian, paina hyökkäystä sinisen kuvakkeen ilmestyessä JA paina torjuntaa jos se tyyppi yrittää vielä kyynärpäällä huitaista, jolloin saatat ehtiä torjua sen ja homma kai onnistuu. Luulisin.

Ärsyttää taas että pelissä on paljon ihan hyviä ideoita näissä mekaniikoissa mutta käytännössä se on tuuria ja sontaa ainakin niin kauan että on kyvyt tarpeeksi kovalla tasolla.

Ai niin, tiirikointia koitin. Olivat tehneet siitä aiempaa ärsyttävämmän kun on paljon isompia alue, millä se "pallero" liikkuu. No, ei se auta kuin hajottaa tiirikoita niin helpottaa.
Nuo satunnaiskohtaamiset on muuten älyttömän loistavia. Ihan itse tarinatkin on alun perusteella hauskoja mutta sitten kun siellä vetää jotain nyrkkeilymestaria turpaan ja paikalle ratsastanut palkkasotilas ihmettelee vieressä että "there's sound of fighting around" niin eihän siinä voi kuin nauraa räkättää. :D

Samoin tuo nyrkkisankari tuli kerran tapettua niin että hakattiin toisia tiellä kun sinne taustalle tuli joku rosvojen ja (kai) palkkasotilaan taistelu, jossa tuo sotilas ampui rosvot varsijousella. No, sen jälkeen se ampuu myös tuota nyrkkeilyukkoa selkään ja tämä sanoo että luovuttaa, kunnes saa toisen nuolen selkään ja kuolee. Siellä sitten katselen että mitä helvettiä, nyrkkisankari makaa tiellä kuolleena ja purossa lojuu pari rosvoa, samalla kun taustalla auringonlaskuun ratsastelee tämä jouskarimies. Halusin kuitenkin ettei tämä nyrkkeilymestari kuolisi, joten loistavasta random-sählingistä huolimatta nollasin tilanteen. Sillä oletuksella että tämä nimetty hahmo tulee vielä muualla vastaan eikä ole vain täysin random-tyhjyys.
 
Viimeksi muokattu:
"Tanssii susien kanssa" oli lause, joka on tullut nyt useamman kerran mieleen kun tuolla metsissä on pyörinyt. Tapani mukaan pelailen trophyt mielessä, joten eläimiä en ole tällä kertaa tappamassa (ykkösessä oli trophy ettei saanut tappaa ihmisiä), mikä koskee myös susia. Vähän epäilytti kun ensimmäistä kertaa tajusin sivutehtävässä päätyneeni susilaumaa vastaan mutta kuten jo aloitin, on tuo nyrkeillä ja potkuilla susien kanssa tanssiminen varsin hauskaakin puuhaa. Huvittavaa toki se, että vaikka peli laskee sushukkaset tainnutetuiksi, eivät ne siitä enää mihinkään ole nousemassa ja esimerkiksi tehtävät, joissa pitää tappaa sudet, tulee noinkin suoritetuksi.

Tiirikointia on tullut tarkoituksella harjoitettua niin, etten ole lopulta edes pöllinyt arkuista välttämättä mitään, vaan ihan vain aukonut että saa kykyä parannettua. Taskuvarkautta olen vähän vältellyt kun siinä on vaikeampi harjoitella isomman kiinnijäämisriskin vuoksi.

Hevosta ei ole vielä vaikka sellaisen saisi kyllä napattua varkauden kautta mistä vain. En tiedä tosin mikä ero on sillä että ostan hepan varastetuilla rahoilla tai varastetun tavaran myynnillä mutta jotenkin en ole halunnut ainakaan vielä suoraan varastaa hevosta. Koirakin on yhä saamatta, sillä tuo tehtävä vie sen verran ympäriinsä, joten eksyy aina tekemään jotain muuta.

Jouskari ja varsijousi on niin hyvin hallussa että ensimmäisen löytämäni paikan kisat voitin molempien kovimmissa sarjoissa. Kiitos tästä tosin menee suuresti ekan pelin lisärille, jossa vasta kunnolla opettelin ampumaan jouskarilla. Samoilla opeilla hoituu ihan ongelmitta.

Alleviivataan myös vielä sitä että jos ykkönen on tuttu, niin tämä on niin paljon helpompi peli. Kaikki on niin paljon sulavampaa ja rakentuu aiemman pohjalle, joten jos opetteli jonkin asian ekassa pelissä, osaa sen melkein suoraan tässä. Taisteluissa myös vasta tässä jatko-osassa tuntuu se idea toimivan paremmin myös käytännössä.

Haastoin myös erään rosvolauman, jonka voitin aika ongelmitta. Näillä oli tosin kaksi jouskarimiestä, jotka jäivät kauemmaksi huutelemaan etteivät voi ampua (koska asetuin tietysti niin että osuisi kavereitansa selkään), joten aika lailla yksi kerrallaan sain tyypit hoidella. Näiltä tosin puuttui kaikki haarniskat, joten olivat merkittävästi helpompia tyyppejä kuin jopa yksittäinen haarniskaukkeli.

Aika samoja juttu tässä nyt toistelen mutta tarinoissa on taas sellaista samanlaista loistavaa huumoria ja kiinnostavuutta kuin ekassa pelissä ja niissä Witchereissä, joihin jo ykköstä vertasin. Ihan mahtavaa kamaa. Samoin maailmaa on mukava tutkia ja vain äimistellä. Ihan älyttömän hyvältä peli myös tosiaan näyttää, joten mikäpä siinä ihmetellessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, nyt on heppa alla. Huvittava miten tuonkin löysin lopulta ihan sattumalta ja kun sen löysin, niin tajusin että tämähän se oli se paikka, josta jo ensimmäisessä kylässä vihjailtiin hevosten suhteen. Sen lisäksi olin käynyt tuolla ainakin kertaalleen pyörimässä mutta en tietenkään siinä hevostallilla, jolloin olisin saanut hevosasiaa eteenpäin. Nytkin eksyin tuonne vain siksi että menin tekemään kahta muuta sivutehtävää sinne niin peli heittikin erään päätehtävään liittyvän videon päälle, jonka kautta päädyttiin lopulta hevostallin nurkalle, josta neuvoivat halvan hevosen hankkimaan.

Ilmaiseksihan sen lopulta sai kun osasi neuvotella ja niinhän sen pitikin mennä.

Hevosella lähdettiin sitten herran ja tämän kapteenin kanssa kadonnutta kuormaa etsimään. Vähän huvitti sellaisten papparaisten kanssa seikkailla mutta hyvin lopulta pistettiin turpihin kaikille, jotka eteen sattuivat.

Tuossa ratsastuksessakin oli huimia helpotuksia kun hepan saa seuraamaan tietä tai hahmoja. Ihan HITON loistava ominaisuus. Edelleen tosin hahmojen puheet saattaa kuulua ihan järkyttävän pienellä, joten joutuu lukemaan niitä tekstejä sitten. Samaan aikaan kuului kuitenkin rosmojen puhelut paljon kauempaa kuin olisivat vieressä seisseet. Ykkösessäkin oli varsinkin tuota hiljaisella kuulumista mutta en muista siinä olleen tuollaista että kuuluisi jokin puhe tai ääni liian läheltä etäisyyteen nähden.

Samalla reissulla tuli sitten myös löydettyä eräs etsittävä hahmo ja törmättyä useampaankin mielenkiintoiseen paikkaan sekä löydettyä eräästä puusta varsin arvokas pergamentti. Tuli ihan vahingossa löydettyä mutta aika varma arvaus minulla on että miten se sinne on päätynyt kun tuosta on ollut puhetta eräiden hahmojen kesken. Saapa nähdä miten asiat muuttuu kun tuli se sieltä jemmasta poimittua talteen, se kun oli siellä melko varmasti ilman että sen omistaja siitä tietää. Tai sitten tällä on ihan hiton outo (ja kaukana sijaitseva) piilo tuolle.

Koira on yhä etsimättä kun näitä tehtäviä on niin paljon ympäri pitäjää ja niitä edistelee aina sitä mukaa, mitä milloinkin lähellä sattuu olemaan. En muista että ykkösessä olisi ollut näin paljon päällekkäistä hommaa kuin joissain kohdin pelejä mutta tässä tuntuu että jatkuvasti on jotain mitä voi edistää kun vain seuraa jotain toista tehtävää. Rytmitys on ainakin omassa haahuilussa ollut paljon vähemmän nyt haahuilua kuin ekassa mutta toki ekassa pelissä välttelin vähän turhankin kauan sitä päätehtävää, kun taas tässä olen jo päätynyt molempia päätehtäviksi laskettavia tehtävähaaroja edistämään.

Kaikki kehut on kyllä olleet paikallaan ja alunperinhän minä tuon ykkösen pariin päädyin kiroilemaan vain siksi kun tätä jatko-osaa niin kehuttiin. Ei kaduta yhtään että pelasin ensin ykkösen (meni helposti muistettavimpien pelikokemusten pariin) mutta onhan tämä jatko-osa niin helvetisti sulavampi ja kehittyneempi tapaus. Olisiko vertaus Assassin's Creedistä sen ekaan jatko-osaan vähän sinnepäin, eli sellaisesta raakileesta kunnollisemmaksi kokemukseksi.

Jostain luin että tässä pelissä olisi isoimpia kaupunkeja peleissä. Se vähän jännittää sillä en ole yleensä välittänyt isoista kaupungeista peleissä(kään). Pienemmät kokonaisuudet on mukavampia ja hallittavampia kun niissä saa nopeasti yleiskuvan paikasta ja oppii kompaktiuden kautta paljon enemmän ja nopeammin kuin jos pitää jotain kaupunkia kahlata läpi. Tämä ensimmäinen osa pelistä onkin ollut juuri sellaista mistä pidin ekassakin pelissä: sopivan kokoisia kyliä ja asutuksia ja myös riittävästi metsää ja "ilmaa" välissä.

Isot kaupungit on jotenkin kasvottomampia kun mikään nurkka ei tunnu oikein miltään ja mitä lähemmäs nykyaikaa mennään, niin sitä tylsempiä ne on. Onhan jossain GTA:ssa muistettavia kulmia olemassa mutta ei niistä jää samanlaista fiilistä kuin vaikka tämän pelisarjan tai Witcherien erilaisista paikoista. Tosin ehkä paljon on tekemistä sillä, mitä niissä paikoissa tapahtuu. GTA:ssa joka nurkalla ammutaan ja/tai ajetaan autoilla, joten ei niissä maisemissa sinänsä ole mitään merkitystä.

Yksi asiassa tosin tässä pelissä huvittaa ja se liittyy taas siihen realismiin. Miksi niin useat kohteet näkyy kartalla suoraan eli kun vaikka joku ukko pitää etsiä niin sijainti näkyy suoraan kartalla? Onneksi sentään paljon on sitä että "mene purolta kunnes tulee iso kivi ja käänny oikealle"-settiä, mikä tuntuu heti paljon loogisemmalta ja tyydyttävämmältä. En toki valitakaan, sillä olisihan se ärsyttävä etsiä tyyppiä, joka voi olla missä vain ja välttämättä kukaan ei ole tätä nähnyt, joten pitäisi juosta koko kylä läpi eikä välttämättä edes tiedä miltä hemmo näyttää. Mutta jos realismista puhutaan ja sitä käytetään myös perusteena tietyille ärsyttävyyksille, niin melko paljon tässä on vielä epärealistia ja pelimäisiä asioita mukana. Pidän myös paljon siitä kun pitää etsiä jotain seuraamalla johtolankoja eikä ole mitään Batvisiota tai Fokusta jolla skannata ympäristöä jatkuvasti vaan oikeasti täytyy pitää silmänsä auki. Ilmiselviähän nuo johtolangat yleensä on mutta fiilistä ne tuo ihan hitosti enemmän kuin jokin rasti kartalla tai nuoli kompassissa.

Ai niin, olen useampaan kertaa myös miettinyt että HUD olisi mukava saada pois näkyvistä. Ihan mielelläni voisin edes joskus katsella kohteen kartalta ja suunnistaa sinne ilman yläreunan kompassia. Taistelussa voisin HUD:n pitääkin päällä mutta muuten voisi olla pois. Peli on myös niin nätti ja tunnelmallinen että HUD on sitä usein vain pilaamassa. Tekstityksetkin ottaisin pois mutta kun pelissä on niitä ongelmia äänen voimakkuudessa niin ei oikein pysty jos haluaa pysyä varmasti kärryllä asioista.
 
Ylös Bottom