Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko tässä lockpick minipeliä paranneltu ohjaimella yhtään. Törmäsin siihen ekassa osassa ja se on aika huono ja vaikea minipeli.

Lähen liikkeelle pelin huonoista puolista. Tallennussysteemi ei kehuja ansaitse, jotenkin hölmöä että pitää ensiksi kerätä tunti kukkia, ja sen jälkeen tunti tehä niitä pottuja/taikajuomia, että voi tallentaa koska haluaa. Muutaman kerran peli on kaatunut, ja jotkut tehtävät bugaavat pahasti esim. kun Hansin kanssa piti taistella vihuja vastaan, niin ne tulikin yks kerrallaan (ei siis yhtä aikaa) mun kimppuun, eikä Hans tehny yhtään mitään. Noppapelissä ei kerran tapahtunut yhtään mitään toisen vuorolla. Peli pitää nyt jättää tauolle ehkä vähän pidemmäksikin aikaa ja katotaan uudelleen kun pahimmat bugit saadaan korjattua.

Pelin metsissä on yllättävän vähän erilaisia eläimiä. Puut ja varsinkin niiden lehdet eivät näytä yhtään samalta kuin oikeassa elämässä, vaikka ollaankin jo vuodessa 2025, ja piti olla NIIN realistinen peli. Kiertäkää vaikka puun ympäri ja kattokaa niitä lehtiä samalla, niin ymmärrätte mitä tarkoitan, ei oo ihan kolmiulotteisia, vai tekisikö se muuten sitten pelin liian raskaaksi, en tiedä. PS5Prolla siis pelaan.

Taistelu ei oo niin paskaa kuin edellisessä osassa, mutta en siltikään tästä älyttömästi nauti, kyllä niitä perfect blockeja, riposteja, master strikejä ja comboja osaan tehä, siitä se ei oo kiinni. Aseiden vaihto on aivan tautisen hidasta ja välillä vaikee sanoo onko ase esillä vai ei, hengestä pääsee tuon takia välillä samantien.

Aivan liikaa keskustelua omaan makuun. Puhukaa perkele vähemmän ja päästäkää mut pelaamaan. Näin suomalaisena jatkuva höpötys vaan ärsyttää, ja pakko skipata osa keskusteluista.

Niin kyllä niitä hyviäkin puolia löytyy. Se aseiden takominen on yllättävän hauskaa hommaa. Mikäs siinä vihellellen ja takoen rytmin mukaan. Tässä tiedättekö tuntee olevansa mies. Oikee ÄIÄ peli.

Varastelu yöllä käyttäen sitä yhtä taikajuomaa, varmasti tiedätte mitä, on hauskaa. Kun myös käyttää tummia vaatteita, niin kukaan ei huomaa. Lukkojen tiirikointi ja avaimien varastelu saattaa kyllä joskus huomiota herättää. Se tiirikointimekanismi on hieman turhauttava tattien pyörittelyn takia, mut kyllä sen kanssa pystyy elämään.

Rakennukset ovat hyvin tehtyjä, ja just pääsin Kuttenbergiin? Aikas iso kaupunki.

Ehkä kuitenkaan ei ole ihan mulle suunnattu peli, tuntuu että aikaa menee vaan hukkaan, ja kaikki mitä tekee kestää niin tolkuttoman kauan mm. pottujen tekeminen.

Muuten voisin antaa 2/5, mutta on kuitenkin sen verran massasta poikkeava, että annetaan 3/5. Ei missään nimessä kuitenkaan enempää. 50€:lla annoin mahdollisuuden, mutta ehkä tein siinä virheen. Ainakaan en voi sanoa että "pelaamatta paskaa", mikä vasta hölmöä oliskin.

” Tallennussysteemi ei kehuja ansaitse, jotenkin hölmöä että pitää ensiksi kerätä tunti kukkia, ja sen jälkeen tunti tehä niitä pottuja/taikajuomia, että voi tallentaa koska haluaa. ” Vinkkinä kaikille, osta apoteekkarilta aineet savejuoman tekoon, ei maksa paljon ja labra on ulkona ihan vieressä. Voit näin tehdä juomia vaikka, kuinka paljon ja aikaa menee muutama minuutti.

Itse olen huoletta tallentanut pelin aina kun halunnut Save & Quitilla ja Continuella max. 10 sekuntia kestää päästä takaisin peliin.
Näin mullakin oli pelin alussa. Nyt 40 h jälkeen Continue-lataaminen kestää varmaan minuutin (!). Kuin eläimet joudun odottamaan pelin latautumista.

Näin sivuhuomiona pakko sanoa että onhan tuossa tallennussysteemissä sama typeryys kuin muissakin noissa "realistisuuksissa". On siis tavallaan "realistisen"(?) vaikea/haastava/tms. mutta sitten kuitenkin löytyy heti asia tai kaksi, jolla sen kumoaa samantien. Mikä järki siis olla tuollaista eikä vaikka valikossa vaihtoehtoa perinteiseen, tylsään tallentamiseen? Meneekö peli heti siitä pilalle jos voisikin tallentaa vapaammin, erityisesti kun tallennussysteemi on jo nyt vapaa, kunhan käy pelistä pois tai tehtailee helvetisti juomia reppuun.

Näin sivuhuomiona pakko sanoa että onhan tuossa tallennussysteemissä sama typeryys kuin muissakin noissa "realistisuuksissa". On siis tavallaan "realistisen"(?) vaikea/haastava/tms. mutta sitten kuitenkin löytyy heti asia tai kaksi, jolla sen kumoaa samantien. Mikä järki siis olla tuollaista eikä vaikka valikossa vaihtoehtoa perinteiseen, tylsään tallentamiseen? Meneekö peli heti siitä pilalle jos voisikin tallentaa vapaammin, erityisesti kun tallennussysteemi on jo nyt vapaa, kunhan käy pelistä pois tai tehtailee helvetisti juomia reppuun.

Typerä systeemi ja mun mielestä ei mitenkään realistisuus kärsis perinteisestä valikosta "save" systeemillä, pelissä saa olla realistisuutta mutta jossain menee raja, ei pelien tarvitse olla "no mutta onhan oikeassaki elämässä että nönnönnöö". Pelit ei ole oikea elämä vaikka ihan leikkimielessä välillä onkin hauskaa videopeleissä leikkiä oikeeta elämää, kuhan se on vapaaehtoista leikkimistä ja heti kun se leikki on ohi voi palata taas pelaamaan itse videopeliä. Oli sit kyse tallennuksista tai mistä tahansa muusta oikean elämän leikistä.

Pidän siitä miten on yritetty luoda vaaran tuntua, jonka save-load estää. En tiedä olenko samaa vai erimieltä ettei voi vapaasti tallentaa. Aivan loistavaa on kuitenkin, että jos tallentaa liian usein, on ihan kännissä. Tällä luodaan hyvää riskinottokyvyn hallintaa.

Turhauttavaahan se on pelata samaa asiaa myöskään uudelleen ja uudelleen.

Kaikenkaikkiaan yksi parhaista peleistä mitä olen pelannut vaikka monissa muissa peleissä tehdään asiat paremmin. Rakkaus peliä kohtaan näkyy, kuten myös kunnioitus pelaajaa. Ei tehdä liikoja miellyttääkseen kaikkia, mutta ei unohdeta identiteettiäkään. Lisää tällaista

Viimeksi muokattu:
Tuo tallennussysteemi on ehdottomasti sellainen asia mikä tulee jakamaan mielipiteitä maailman tappiin asti. Itsekään en siitä pidä, kuten olen tässäkin ketjussa aiemmin kirjoittanut, niin en koe sen palvelevan sitä tarkoitusta mikä kehittäjillä on ollut mielessä.

Tässä on kuitenkin huomattavasti helpompi saada niitä Saviour Schnappseja ykköseen verrattuna. Kuten @KepaGt kirjoitti niitä kukkasia voi ostaa kauppiailta ja kun alkemiaa on hieman kehittänyt, niin voitkin tehdä jo ainakin 5 potionia kerralla. Aikaa yhden satsin tekemisessä menee ehkä noin minuutti, eli 5 minuutissa sinulla on jo 25 tallennusjuomaa. Tämän lisäksi noita juomia löytyy melko paljon ihan seikkaillessa ympäri maailmaa ja niitä voi myös ostaa ihan suoraan kauppiailta. Peli myös mielestäni tallentaa useammin pää- ja sivutehtävien aikana, jos verrataan ykköseen.

Viimeksi muokattu:
Itsellä ei kyllä ole valittamista tallennussysteemin kanssa. Toimi ykkösessä, toimii tässä. Niitä juomia voi tosiaan tehdä, voi ostaa, voi pölliä. Ja kun tallennat juomalla, kehittää se samalla juomakykyäkin ja saat kokemusta. Aika monella tuntuu olevan ongelmia juuri niiden asioiden kanssa mistä taas itse pidän tässä pelissä. :D

Vähän kiertää ehkä kehää tämä keskustelu kun ensin täällä kirjoiteltiin että helposti onnistuu tallennus kun voi tehdä juomat, poistua ja ladata pelin tai majoittua, johon kommentoin että lähtee koko pointti rajoitetusta tallennuksesta kun se ei edes ole oikeasti järin rajoitettu, johon porukka sanoo että ei se ole edes huono tallennussysteemi kun voi tehdä juomat, poistua ja ladata pelin tai majoittua. Seuraavaksi on kai minun vuoro sanoa että lähtee koko pointti siitä ja että yhtä hyvin voisi siis olla valikossa vaihtoehto täysin vapaalle tallennukselle.

:D

Mutta niin, onko muka joku hyvä syy, miksei mukavuudenhaluisille voisi olla valikoissa se normaali tapa tallentaa? Riippumatta siitä, kuinka paljon ja helposti voi tehdä juomia, poistua pelistä tai maksaa majoittumispaikoista. Nykyisin varsinkin ollut jo pidemmän aikaa tapana että peleissä on paljon mukautettavuutta, erityisesti esteettömyys-asioissa, joten miksei meille kiireisille voida sallia mahdollisuutta tallentaa - Shakiran sanoin - Whenever, Wherever.

Ei siinä, tuskin tuo nyt peliä minultakaan pilaa, mutta pilaisiko sitä keneltäkään sekään jos tallentaminen olisi rajoittamatonta? Ymmärrän että nykyinen systeemi pakottaa pysymään valinnoissaan paremmin, ja täten muokkaa pelikokemusta, mutta ei tuo tosiaan mielestäni silti toimi, jos siellä on kuitenkin niin paljon mahdollisuuksia kiertää koko systeemi. Jos on pakko valita joku ääripää (rajoitettu/rajoittamaton), niin valittakoon se sitten eikä tehdä jotain ihme kompromissia, jossa se ei ole kunnolla kumpaakaan.

Itsehän pidän esim. soulseista, joista on ainakin tähän mennessä vaikeustasot pysyneet poissa vaikka niitä sinne toivotaan. Siellä on nimenomaan tiukasti pysytty siinä omassa valinnassa, että pelissä ei ole perinteisiä vaikeustasoja. Ja se on hyvä. KC voisi ottaa mallia ja mennä sitten kunnolla sinne ääripäähän eikä pelleillä jossain välimallissa. Tai antaa tallentaa täysin vapaasti. En tosin itse kauheasti ole ikinä tykännyt peleistä, joissa on pelkkä automaattitallennus tai vaikka vain yksi tallennuspaikka mutta arvostaisin enemmän tiukkaa valintaa kuin että on vähän molempia eikä kumpaakaan kunnolla.

Viimeksi muokattu:
Vähän kiertää ehkä kehää tämä keskustelu kun ensin täällä kirjoiteltiin että helposti onnistuu tallennus kun voi tehdä juomat, poistua ja ladata pelin tai majoittua, johon kommentoin että lähtee koko pointti rajoitetusta tallennuksesta kun se ei edes ole oikeasti järin rajoitettu, johon porukka sanoo että ei se ole edes huono tallennussysteemi kun voi tehdä juomat, poistua ja ladata pelin tai majoittua. Seuraavaksi on kai minun vuoro sanoa että lähtee koko pointti siitä ja että yhtä hyvin voisi siis olla valikossa vaihtoehto täysin vapaalle tallennukselle.

:D

Mutta niin, onko muka joku hyvä syy, miksei mukavuudenhaluisille voisi olla valikoissa se normaali tapa tallentaa? Riippumatta siitä, kuinka paljon ja helposti voi tehdä juomia, poistua pelistä tai maksaa majoittumispaikoista. Nykyisin varsinkin ollut jo pidemmän aikaa tapana että peleissä on paljon mukautettavuutta, erityisesti esteettömyys-asioissa, joten miksei meille kiireisille voida sallia mahdollisuutta tallentaa - Shakiran sanoin - Whenever, Wherever.

Ei siinä, tuskin tuo nyt peliä minultakaan pilaa, mutta pilaisiko sitä keneltäkään sekään jos tallentaminen olisi rajoittamatonta? Ymmärrän että nykyinen systeemi pakottaa pysymään valinnoissaan paremmin, ja täten muokkaa pelikokemusta, mutta ei tuo tosiaan mielestäni silti toimi, jos siellä on kuitenkin niin paljon mahdollisuuksia kiertää koko systeemi. Jos on pakko valita joku ääripää (rajoitettu/rajoittamaton), niin valittakoon se sitten eikä tehdä jotain ihme kompromissia, jossa se ei ole kunnolla kumpaakaan.

Itsehän pidän esim. soulseista, joista on ainakin tähän mennessä vaikeustasot pysyneet poissa vaikka niitä sinne toivotaan. Siellä on nimenomaan tiukasti pysytty siinä omassa valinnassa, että pelissä ei ole perinteisiä vaikeustasoja. Ja se on hyvä. KC voisi ottaa mallia ja mennä sitten kunnolla sinne ääripäähän eikä pelleillä jossain välimallissa. Tai antaa tallentaa täysin vapaasti. En tosin itse kauheasti ole ikinä tykännyt peleistä, joissa on pelkkä automaattitallennus tai vaikka vain yksi tallennuspaikka mutta arvostaisin enemmän tiukkaa valintaa kuin että on vähän molempia eikä kumpaakaan kunnolla.

Kiteyttää aika pitkälti omat ajatukset. Typerä ja ärsyttävä systeemi, joka ei onneksi kuitenkaan pilaa peliä. Jos halutaan laittaa pelaaja elämään valintojensa kanssa, missä ei siis ole sinänsä mitään vikaa, niin varmasti löytyy parempiakin tapoja. Pidän tässä siitä, että asioita joutuu tekemään "käsin" ja sopii hyvin pelin luonteeseen, mutta se että joudun käsin kokkailemaan savepulloja kerta toisensa jälkeen vaan sen takia etten joutuisi ratsastamaan samaa 10min pätkää ja loottaamaan samoja asioita maasta uudestaan on vaan mielestäni täysin typerä ratkaisu. No okei, voin tosiaan save quitata ja tulla takaisin peliin. Se vasta hienoa onkin :D

Olen varmaan jonkin sortin yksisarvinen sitten, mutta mikä ongelma on save&quit-vaihtoehdossa? Jos pelissä vain mahdollista, niin aina käytän tätä. Ja sitten sammutan pleikkarin pelin päätteeksi ja noh, pelaaminen loppuu :D. Miksi haluaisi tehdä snapsin tätä toimintoa varten erikseen? Vai voiko tällaisen saven sitten ladata erikseen, jos seuraamukset pelisession aikana eivät miellytä ja tämä on se pointti?

Itse taas en juurikaan edes tallentanut KCD1:ssä, pelkkä nukkuminen illalla riitti ja toki save exit, jos lopetti pelaamiseen. Kriittisiin tapauksiin voi sitten käyttää snapsia, kun sellainen kerran pelistä löytyy. Taisin kaksi kertaa käyttää. Ja noin yleisesti peleissä olen jatkuva tallentaja, mutta tämän pelin kohdalla jatkuva tallentaminen vähän rikkoisi pelikokemusta.

Otin sen vähän niin, että uusi päivä on kuin "yksi runi". Toki, tietyt asiat pelissä piti oppia kantapään kautta ja tuli muutama kuolema + pari kaatumista siihen vielä päälle. Raakuus mukana, mutta ei kuitenkaan permadeath.

Mielestäni vapaa tallennus voisi olla pelissä mahdollista sitä haluaville, mutta se pitää päättää ennen uuden pelin aloitusta ja joku pieni XP rangaistus tai vastaava käytäntöön.

En mä usko että ovat tota seiviä suunnitellessa miettineet että tehdäänpä siitä rajoittava ominaisuus, realismia!

Ei, tässä on niin paljon juttuja jotka on tosi immersiivisiä, esim alkemia ja sepän hommat. Toi seivi snapsin kautta on vaa yks muiden joukossa. Onko se paras? No ei ole, onko se riittävä? Khyl vaan. Kaipa heil joku logiikka ollut tai ajatus miksi näin.

Mä en nyt ite muista iha tarkkaan mut en ole juonut snapssia pitkään aikaan. Niin paljon sänkyjä ollut täs kohtaa saatavilla ja useimmite save&quit kans auttanut. Tarinatehtävis autosave hoitanu homman mallikkaasti. Tehtävien ulkopuolel ei tuu niin paljoa taisteltu muutenkaan et tartteis koko ajan olla tallentamas.

Täs nyt on tämmönen systeemi, kyl sen kans oppii elämään. Alkuun itelläki oli ristiriitaset fiilarit mut sit ku oli sen ekan kerran tehny ite niit pottuja niin ei se ollutkaa paha. Täs pelis ei oo kiire minnekään, jopa iha rentouttavaa välillä kokkailla jotain juomia ja siin samas muutamat snapsit.

Muutaman alkemiaperkin jälkeen niitä pulloja tulee se 5-6 kerrallaan ja 5 snapsia riittää vaikka kuinka pitkälle.

Viimeksi muokattu:
Olen varmaan jonkin sortin yksisarvinen sitten, mutta mikä ongelma on save&quit-vaihtoehdossa? Jos pelissä vain mahdollista, niin aina käytän tätä. Ja sitten sammutan pleikkarin pelin päätteeksi ja noh, pelaaminen loppuu :D. Miksi haluaisi tehdä snapsin tätä toimintoa varten erikseen? Vai voiko tällaisen saven sitten ladata erikseen, jos seuraamukset pelisession aikana eivät miellytä ja tämä on se pointti?
Varsinkin nykyajan peleissä on ikävän yleistä että joku asia tai useampikin rikkoo pelin. Sitten jos ei ole kuin se yksi tallennus, niin se on pahimmillaan esim. 30 tuntia pelaamista uusiksi alusta.

Tämän takia ainakin itse olen pakonomaisen tallennusten kierrättämisen tavan oppinut. Liian monesti on hävinnyt liian paljon edistystä.

Jännä tosin miten vaikka soulseissa, joissa on automaattitallennus, ei ole ikinä tarvinnut huolehtia tuollaisesta. Homma vain toimii. Joku outo luotto niihin vain on kun ikinä ei ole ollut ongelmia yhdenkään souls-pelin tallennuksen kanssa.

Ehkä tuo "luotto" onkin sitten vain sitä että kun ei ole mitään muuta mahdollisuutta, niin siihen on vähän pakkokin luottaa. Tästä päästään taas siihen kirjoittamaani: miksi KC ei voi olla rehellisesti toista ääripäätä kuten soulsit jos kerran halutaan porukkaa ajaa pysymään valinnoissaan?

Ja noin yleisesti peleissä olen jatkuva tallentaja, mutta tämän pelin kohdalla jatkuva tallentaminen vähän rikkoisi pelikokemusta.
Miten? Jos snapseilla, nukkumisella ja pelistä poistumisella voi peliä "rikkoa" ihan yhtä lailla, niin mikä sen rikkomisen tässä estää? Täällä on useamman kerran monet kirjoittaneet, että hyvin vapaasti voi tallentaa. Miten pelikokemus siis muka eroaa vapaasta tallennuksesta, muuten kuin turhalla värkkäyksellä? Vai onko "pelikokemus" nyt nimenomaan sitä että tallentaminen on "naamioitu" nukkumiseksi tai juomien juomiseksi? Yhtä lailla vapaankin tallennuksen olisi voinut lyödä osaksi pelikokemusta, jos tuo on se juttu.

Mielestäni vapaa tallennus voisi olla pelissä mahdollista sitä haluaville, mutta se pitää päättää ennen uuden pelin aloitusta ja joku pieni XP rangaistus tai vastaava käytäntöön.
Mikä järki rangaistuksissa kun yksinpeli? Tehdäänkö samalla niin että easylla pelaavat saa myös vaikka vain 70 % tehtävistä tehtäväkseen ja vaaditaan normaalia vaikeustasoa että saa koko pelin? En tajua miksi tuosta pitää rangaista mitenkään. Oma valinta. Ja nimenomaan vaikeustason ja muiden vaihtamisestakaan ei pitäisi rangaista, lukuun ottamatta trophyja, tietysti. Rohkaisisi edes testaamaan vaikeampia vaikeustasoja.

Ylös Bottom