Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulostaapa ärsyttävältä systeemiltä. Ei siis sinänsä ideana, sillä se itsessään on täysin looginen ja hieno mutta miten tuo voi toteuttaa pelissä niin ettei tule jompi kumpi näistä lopputuloksista:

1) Peli ei kerro yhtään mitenkään että lemuat ruumiilta, joten jäät kiinni. Oikeassa elämässä olisit tietysti hajusta voinut asian päätellä mutta nyt et asiaa voi tietää ennen kuin pelissä jää kiinni ruumiilta lemuamiselta, jolloin et ole edes saanut mahdollisuutta tajuta homma itse, vaan peli käytännössä sen sinulle kertoo NPC:n kautta, jolloin tilanne on luultavasti jo menetetty.
2) Ruudulla on joku todella "immersiivinen" teksti: "you smell like dead people" tai joku hajumittari, jota pitää seurata.

Ideana siis tykkään mutta en kyllä keksi miten tuon voi tehdä niin ettei se vain ärsytä tavalla tai toisella. Ehkä joku sellainen että haudataan pakollisessa alkupään tehtävässä joku kuollut rotta ja NPC-hahmo toteaa että vaatteet lemuaa kuolleelta rotalta? Tosin tässä jää yhä se, että mistä tietää onko hajua tarttunut vaiko ei? Onko se vain sellainen "on/off"-tyyppinen vai prosenttiosuus: haiset 30 % ruumiilta, joten ei vielä paha mahdollisuus epäilyille tms.

Joka tapauksessa tulee se ikävä olo mikä joskus tulee kun peleissä ei voi toteuttaa asioita täysin kuin oikeassa elämässä koska kaikki aistit ei vain ole käytössä. Ei sillä että kaipaisin peleihin mitään tunto-, haju- tai makuaisteihin perustuvia pelielementtejä. Tai sanotaanko paremminkin niin, että en kaipaa niitä peleihin koska en usko että niitä saa järkevästi ja kustannustehokkaasti toteutettua. En haluaisi vaikkapa ostaa erilaisia hajupatruunoita Dualsmellse-ohjaimeeni PS6:lla.
Joo toi on todella ärsyttävä ominaisuus ja peli ei sitä juurikaan kerro helposti, oletko likainen, verinen, haisetko raadolle jne.

Monesti hämmästellyt kun tuttu kauppias jolle tehnyt tehtäviä, yhtäkkiä dialogin aloittaessa alkaa reuhoomaan että mitä sinä 'yokel' tai 'mongrel' kuvittelet tekeväsi, kunnes kuvakulma kääntyy Henryyn ja huomaan olevani veren ja suolten peitossa kun juuri tullut seikkailulta.

Sitte pesualtaalle ja uusiks juttelemaan ja ollaan parhaita kavereita.

Veressä ja liassa taitaa olla joku varustekohtainen %-mittari jonka näkee vaan ku menee varusteisiin ja kelaa kaikki kamat läpi yksitellen.
 
No ainakin itse huomannut että asukkaat huomauttaa hajusta. Kuten sanoin, ei tämä varmasti kaikille ole, ja jos tahallaan alkaa etsimään epäloogisuuksia, niitä löytyy kyl
Kuulostaapa ärsyttävältä systeemiltä. Ei siis sinänsä ideana, sillä se itsessään on täysin looginen ja hieno mutta miten tuo voi toteuttaa pelissä niin ettei tule jompi kumpi näistä lopputuloksista:

1) Peli ei kerro yhtään mitenkään että lemuat ruumiilta, joten jäät kiinni. Oikeassa elämässä olisit tietysti hajusta voinut asian päätellä mutta nyt et asiaa voi tietää ennen kuin pelissä jää kiinni ruumiilta lemuamiselta, jolloin et ole edes saanut mahdollisuutta tajuta homma itse, vaan peli käytännössä sen sinulle kertoo NPC:n kautta, jolloin tilanne on luultavasti jo menetetty.
2) Ruudulla on joku todella "immersiivinen" teksti: "you smell like dead people" tai joku hajumittari, jota pitää seurata.

Ideana siis tykkään mutta en kyllä keksi miten tuon voi tehdä niin ettei se vain ärsytä tavalla tai toisella. Ehkä joku sellainen että haudataan pakollisessa alkupään tehtävässä joku kuollut rotta ja NPC-hahmo toteaa että vaatteet lemuaa kuolleelta rotalta? Tosin tässä jää yhä se, että mistä tietää onko hajua tarttunut vaiko ei? Onko se vain sellainen "on/off"-tyyppinen vai prosenttiosuus: haiset 30 % ruumiilta, joten ei vielä paha mahdollisuus epäilyille tms.

Joka tapauksessa tulee se ikävä olo mikä joskus tulee kun peleissä ei voi toteuttaa asioita täysin kuin oikeassa elämässä koska kaikki aistit ei vain ole käytössä. Ei sillä että kaipaisin peleihin mitään tunto-, haju- tai makuaisteihin perustuvia pelielementtejä. Tai sanotaanko paremminkin niin, että en kaipaa niitä peleihin koska en usko että niitä saa järkevästi ja kustannustehokkaasti toteutettua. En haluaisi vaikkapa ostaa erilaisia hajupatruunoita Dualsmellse-ohjaimeeni PS6:lla.

No ainakin itse huomannut että asukkaat huomauttaa hajusta. Ei muuta. Kuten sanoin, ei tämä varmasti kaikille ole. Jos alkaa etsimään epäloogisuuksia, ja alkaa rikkomaan peliä, niin niitä löytyy kyllä.
 
Jos niitä hautoja kaivaa, ni kyllä alas tulee merkki missä tyyppi pitää nenästä kii. Sitten näät varusteissa prosentillee paljonko likaa. Itse joka kerta käyn pesulla, kun olen eläimen nylkenyt tai verisessä taistelussa ollut. Automaattisesti tulee pesulla käytyä, kun saavun kylään tai kaupunkiin.
 
No ainakin itse huomannut että asukkaat huomauttaa hajusta. Ei muuta. Kuten sanoin, ei tämä varmasti kaikille ole. Jos alkaa etsimään epäloogisuuksia, ja alkaa rikkomaan peliä, niin niitä löytyy kyllä.
Eihän ne ole epäloogisuuksia vaan asioita, jotka ei toimi tai joita ei saa järkevästi toimimaan peleissä. Jos olisi hajuaisti jotenkin kytkettävissä pelaamiseen niin hommahan toimisi just oikein: voisi itse heti tietää että nyt on vähän sellainen haju että parempi käydä pesulla tai jättää häät tai vastaavat kemut välistä.

Nyt se on sitä tympeyttä että jossain valikossa on joku merkki, mittari tai palkki, jota täytyy pitää silmällä. Ei mielestäni kauhean immersiivistä vaan juurikin tylsää, tympeää ja ylimääräistä.

Usein vastaavat jutut voikin alussa tuntua hauskoilta mutta ajan myötä ne on vain tylsiä rutiineja siinä missä arkielämässä vaikka hampaiden pesu: pakko/hyvä tehdä.

Jos niitä hautoja kaivaa, ni kyllä alas tulee merkki missä tyyppi pitää nenästä kii. Sitten näät varusteissa prosentillee paljonko likaa. Itse joka kerta käyn pesulla, kun olen eläimen nylkenyt tai verisessä taistelussa ollut. Automaattisesti tulee pesulla käytyä, kun saavun kylään tai kaupunkiin.
Äh. Kuulostaa juuri pelimäisen tylsältä ja ylimääräiseltä säätämiseltä vain jonkin merkin/mittarin saamiseksi parempaan asentoon.

Ja myös vaihdettua tyylikkäämpää (charismaa kasvattavaa) kamaa ylle, sujuu tinkaamiset ja muut kylähommat paremmin.
Nämä on usein myös mielestäni ärsyttäviä: vaihda pukua aina tilanteen mukaan. Kauhean realistista joo kun pukuja on sitten kymmeniä jossain taskussa ja ne vaihtuu päällekin nappia painamalla. Juokset nurkan taakse, pohjattomasta taskusta valeasu päälle ja kappas, olet näkymätön mahdollisille takaa-ajajille. Tai jotain vastaavaa.

Siis asioita, joita perustellaan realismilla tai immersiolla, toteutetaan niin ettei niissä ole mitään realistista tai immersiivistä vaan pahimmillaan päinvastoin.

---

Tästä kaikesta kritisoinnista huolimatta odotan siis innolla että pääsen itse pelaamaan ensimmäistä peliä. Kakkosen takia tuohon siis alan koska niin kovasti kehuttu. Yleisesti ottaen vain nämä tällaiset systeemit usein itseä haukotuttaa ja pahimmillaan turhauttaa. Vähän kuin autolla lähtisi ajamaan niin pitää ensin tarkistaa nesteet, jarrut ja muut ja sitten voi vasta tehdä itse asiaa: eli pelissä pitää ensin käydä valikot läpi ettei haise ja että joku ruokamittari on sopivassa kohtaa että pääsee seikkailemaan. Arkielämässä nuo on siis ihan ok, jos sille on tarvetta, mutta arkielämässä se on myös vähemmän vaivalloista ja peleissä kuitenkin haluaisi päästä itse asiaan eikä tuijottaa ja säätää jotain palkkeja tai prosentteja.
 
Tässä on muuten jännä bugi aloitusvalikossa. Continue sekä Load Game ovat harmaana ja lukee "This savegame requires DLC: Gold Edition Rewards" mutta sen saa fiksattua kun klikkaa vaikka Settings ja sitten vain takaisin. Ja itselläni tosiaan ennakkoon ostettu Gold Edition.
 
Tässä on muuten jännä bugi aloitusvalikossa. Continue sekä Load Game ovat harmaana ja lukee "This savegame requires DLC: Gold Edition Rewards" mutta sen saa fiksattua kun klikkaa vaikka Settings ja sitten vain takaisin. Ja itselläni tosiaan ennakkoon ostettu Gold Edition.
Joo niin on. Ekan kerran tuo aiheutti sydänkohtauksen. Mut sit tuli mieleen että käy valikos ja takas. Jotenkin sellainen mielikuva, et jossain pelissä ollu samanlainen bugi.
 
Menee kyllä näiden stoorien perusteella ostoon lähiakoina. Kiitoksia kaikille fiilistelijöille!

@shamaniac, melko paljon melua tyhjästä? Eikö tämän pelin viehätys juuri ole osaksi kaikessa tällaisessa nippelinappelijutuissa? Mittaria tai ei, musta tuo haju juttu on hauska lisäys ja looginen sellainen.
 
tuohon lika ongelmaan on erittäin helppo ratkaisu tekee vain 2 eri outfit loadouttia ja vaihtaa aina outfitin kun asioi kaupungissa. niin vaatteet ei juuri likaannu ja tahraannu koskaan. eli on kaupunki ja samoilu outfitit erikseen, se kun erittäin helppo vaihtaa sitä outfittiä kun ei tarvitse kun painaa yhtä nappulaa inventaario valikossa, xbox ohjaimella se nappula on Y, olettaisin että Pleikkarilla se on sitten kolmio. tuo mukavasti myös sitä roolipelaamista peliin kun vaihdat niin sanotusti paremmat päälle kun asioit kaupungissa. itellä on itseasissa kolme eri outffittiä yks on high armor eli combat outfit samoilua varten, yks on high Charm noble fancy outfit kaupunkireissuja varten ja sitten on vielä Night outfit joka on sitten yöllisiä varastelureissuja varten.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä on mun mielestä juuri niitä mielenkiintoisia ristiriitoja tällaisten pelien suhteen. Kingdom Come ei näet ole realistinen, vaikka se sitä realismin tunnelmaa tavoittelee. Mekaniikat näet antavat mahdollisuuden vaihtaa silmänräpäyksessä täysin uudet kledjut päälle, joihin ei näköjään tartu haju tai lika vaikka Henry olisi viilettänyt missä tahansa. Samalla tavalla turhat kamat voi heittää hetkessä hevosen selkään, vaikka kaakia ei näkyisi mailla halmeille, kunhan itse ei ole suljetussa tilassa.

Ovatko ne hauskoja pelimekaniikoja itsessään? Osa on, ainakin minusta. Mutta samalla tietyt tulevat vaan sen hauskanpidon tielle, esimerkiksi juuri tuo puhdistautuminen ja ihmisten reagointi karma-systeemiin, joka tuntuu olevan vielä päivitysten jälkeen aika hajalla. Eivät ne pilaa kokonaisuutta, mutta en yhtäkään kutsuisi realistiseksi.
 
@shamaniac, melko paljon melua tyhjästä? Eikö tämän pelin viehätys juuri ole osaksi kaikessa tällaisessa nippelinappelijutuissa? Mittaria tai ei, musta tuo haju juttu on hauska lisäys ja looginen sellainen.
Juu, kyllähän pelin juttu selvästi on monipuolinen "simulaatio" kaikenlaisesta mutta ehkä tuo haju on jo sen verran tönkkö toteuttaa kunnolla (?) että on malliesimerkki siitä, miten nämä sitten typistyy vain tylsiksi mittareiksi ja varoituksiksi valikoissa tms. Ideana siis hauska ja voi olla käytännössäkin hupia tarjoava mutta lopulta voi kääntyä rasitteeksi/turhakkeeksi.

Ja siis toki tämä asia on pieni eli "melua tyhjästä" mutta näin yleisesti enemmän tätä käsittelenkin, sillä ei KC ole ainoa peli jossa tällaista on.

tuohon lika ongelmaan on erittäin helppo ratkaisu tekee vain 2 eri outfit loadouttia ja vaihtaa aina outfitin kun asioi kaupungissa. niin vaatteet ei juuri likaannu ja tahraannu koskaan. eli on kaupunki ja samoilu outfitit erikseen, se kun erittäin helppo vaihtaa sitä outfittiä kun ei tarvitse kun painaa yhtä nappulaa inventaario valikossa, xbox ohjaimella se nappula on Y, olettaisin että Pleikkarilla se on sitten kolmio. tuo mukavasti myös sitä roolipelaamista peliin kun vaihdat niin sanotusti paremmat päälle kun asioit kaupungissa. itellä on itseasissa kolme eri outffittiä yks on high armor eli combat outfit samoilua varten, yks on high Charm noble fancy outfit kaupunkireissuja varten ja sitten on vielä Night outfit joka on sitten yöllisiä varastelureissuja varten.
No mutta tämä on juuri sitä typeryyttä että ensin on "realistinen" ominaisuus, joka sitten kumotaan tuollaisella turhalla valikossa hyppimisellä kokonaan. Mitä tuosta ominaisuudesta sitten jää käteen? Itse varmaan kierrän homman juuri tällä tapaa mutta sen kautta koko haju-aspekti jää täysin turhaksi.

Tuo on juuri sitä että on tavallaan checklist, joka pitää muistaa tarkistaa kun tekee asioita: onko vaatteet sopivat, haiseeko ne, onko ruokamittari täynnä, jne. Oikeassakin elämässä noita pitää manageroida tietysti aina mutta ne ovatkin luonteva osa olemista ja elämistä eikä mitään mittareita jossain UI:ssa tai valikossa.

En minä siis tiedä miten noita voisi paremminkaan tehdä - ja varsinkaan viestiä pelaajalle - mutta "realistisesta" pelistä puhuttaessa on realismi aika kaukana kun toteutus on aina tuota. Mittareita, jotka on lähinnä pelaamisen tiellä: "et pääse tänne kun hajumittari on täynnä".
 
Ei kyllä itsellänikään ole ollut mitään ongelmaa tuon likaisuuden kanssa. Kuten @Jonza85 sanoi, aina kun tulen kaupunkiin tai kylään, niin käyn heittämässä vettä kasvoille.

Onhan tässä tosiaan paljon asioita mitkä ei ole realistisia, mutta varmasti jokainen on samaa mieltä siitä, että esimerkiksi asukokonaisuuden vaihtaminen välittömästi yhdellä napinpainalluksella on parempi vaihtoehto kuin se, että joutuisit esimerkiksi odottelemaan Henryn vaihtavan kaikki vaatteet. Nämä nyt on näitä juttuja, mitkä peleissä ei ole realistisia, mutta jos peleistä tehtäisiin täysin realistisia, ne ei olisi enää hauskoja.

Likaisuuteen liittyen vielä sellainen sivuhuomio, että sitä voi käyttää myös hyödykseen. Pelissä on valittavana taitopiste, joka saa aikaan sen, että jos olet likainen niin ihmiset eivät huomaa sinua yhtä helposti hiippaillessasi.

Olen kyllä täysin koukussa tähän ja on ollut hauska huomata miten käytännössä kaikkia ykkösessä olleita mekaniikkoja on vain paranneltu tässä. Esimerkiksi koira (Mutt) on tässä paljon monikäyttöisempi ja esimerkiksi joissain tehtävissä voit jäljittää hänen avullaan. Samoin miekkailu on tässä toteutettu paljon paremmin. Nyt kun olen saanut avattua enemmän taitoja, niin miekkailu on tietyllä tapaa paljon yksinkertaisempaa mitä se ykkösessä oli, mutta samalla myös paljon hauskempaa ja monipuolisempaa.

Bugeja on tullut vastaan kyllä jonkin verran, suurin osa niistä on kuitenkin ollut harmittomia Bethesda tyylisiä bugeja, joista on lähinnä saanut hyvät naurut. Esimerkiksi erään nyrkkeilyringin viimeinen vastustaja aloitti ottelun sillä, että hän pyöri valonnopeudella ympyrää paikallaan. Ensin en ollut ihan varma onko kyseessä bugi vai onko nyt joku astetta kovempi Bruce Lee vastassa. Yksi ärsyttävä bugi oli kuitenkin Muttin kohdalla, sillä en voinut kehua häntä ollenkaan alkuun. Mitä muutamia Youtube videoita katsoin, niin monella muulla on ollut tämä sama bugi. Omalla kohdallani se kyllä korjautui lopulta itsestään.
 
20t nyt takana, intron jälkeen oli nihkeämpi osuus kun ei tiennyt minne lähteä ja miten, mutta eihän se auttanut kun talsia johonkin ilmansuuntaan, ja melkein heti jotain kiinnostavaa tuli vastaan. Sitten kun hevosen, koiran ja kunnon varusteet saanut, niin peli on vaan parantunut.

En tiedä oliko bugi, mutta kerran kun kylässä heräsin, ihmettelin kun kenellekään NPC:lle ei pystynyt puhumaan. Peli sitten sanoi, että ei onnistu edes tallennus kun vaara päällä. Sitten vasta huomasin miten keskellä kylää seisoi susilauma, niiden kanssa kun aloin tappelemaan, kyläläiset liittyivät mukaan potkimaan niitä. Sudet vihdoin tajusi lähteä karkuun, itkusina luikkivat pellon poikki läheiseen metsään. Ja koko kylän väki kiroillen juoksi perässä lepikköön jättäen kylän autioksi.

Huippu peli ollut tähän mennessä.
 
En tiedä oliko bugi, mutta kerran kun kylässä heräsin, ihmettelin kun kenellekään NPC:lle ei pystynyt puhumaan. Peli sitten sanoi, että ei onnistu edes tallennus kun vaara päällä. Sitten vasta huomasin miten keskellä kylää seisoi susilauma, niiden kanssa kun aloin tappelemaan, kyläläiset liittyivät mukaan potkimaan niitä. Sudet vihdoin tajusi lähteä karkuun, itkusina luikkivat pellon poikki läheiseen metsään. Ja koko kylän väki kiroillen juoksi perässä lepikköön jättäen kylän autioksi.
Itse sain tehtävän liittyen kumaaneihin (Cumans), mutta kyseisiä tyyppejä ei näkynyt missään. Hetken päästä kuului tappelun ääniä ja eräs kyläläinen sai näkymättömiltä kumaaneilta turpaansa ja minä haukut majatalon emännältä. Hämmentävä vilanne, mutta nauratti.
 
Ei kyllä itsellänikään ole ollut mitään ongelmaa tuon likaisuuden kanssa. Kuten @Jonza85 sanoi, aina kun tulen kaupunkiin tai kylään, niin käyn heittämässä vettä kasvoille.
Mutta se tympeys on juuri se, että se typistyy mekaaniseksi suoritukseksi, jolla "tyydytetään" jokin mittari.

Onhan tässä tosiaan paljon asioita mitkä ei ole realistisia, mutta varmasti jokainen on samaa mieltä siitä, että esimerkiksi asukokonaisuuden vaihtaminen välittömästi yhdellä napinpainalluksella on parempi vaihtoehto kuin se, että joutuisit esimerkiksi odottelemaan Henryn vaihtavan kaikki vaatteet.
Minulle käy ihan hyvin se että pelissä voi vaihtaa vaatteita hetkessä ja mieluusti vielä tehdä valmiita vaatekokoonpanoja mutta se tympeys on se, että jos sellaisia joutuu käyttämään vain siksi että yhteen asiaan pitää olla sininen puku ja toiseen punainen: se on tylsää eikä siinä ole mitään haastetta tai iloa. Se on vain ylimääräistä tauhkaa "realismin" vuoksi.

Nämä nyt on näitä juttuja, mitkä peleissä ei ole realistisia, mutta jos peleistä tehtäisiin täysin realistisia, ne ei olisi enää hauskoja.
Niin, minähän nimenomaan kritisoin sitä että realismin takia on kaikkia nälkää, janoa, haisemista ja muuta, mitä ei voi tosielämän lailla peleihin tuoda. Ne voisi jättää kokonaan pois jos ne on vain sitä että kerran opittuaan niitä (palkkeja/mittareita) pitää vain muistaa vahtia. Samoin jos realismia tavoitellessa luodaan systeemi, joka kumotaan epärealistisella asialla (haiseminen -> vaihda valikossa hetkessä puhtaat vaatteet), on lopputulos aika lailla plusmiinusnolla.

Kuten sanoin niin alussa ja yleisenä asiana ne on siisti idea ja hetken ehkä käytännössäkin, mutta pidemmän (tai yleensä lyhyemmän) päälle nuo asiat on vain turhaa estettä pelaamisen tiellä.

Vastaavantasoiset "haasteet" olisi tehtäviksi verrattavina niihin pelien alkupään "tapa 3 rottaa"-tutoriaalitehtäviin, jotka on pakollisia pahoja mutta joita harva toivoo enää lisää kun ne on saanut alun jälkeen tehtyä.
 
Mitä me halutaan tällä keskustelulla edistää? Joo tässä on tommosia mekaniikoita, 95% niistä on selätettävissä kuhan muistaa käydä ristiretken jälkeen kaukalolla huljuttelemassa. Välillä kylpylään jonkun neidon kanssa vehtailemaan ja pyykkäämään varusteet.

Tämmönen tää nyt on.
 
Mitä me halutaan tällä keskustelulla edistää? Joo tässä on tommosia mekaniikoita, 95% niistä on selätettävissä kuhan muistaa käydä ristiretken jälkeen kaukalolla huljuttelemassa. Välillä kylpylään jonkun neidon kanssa vehtailemaan ja pyykkäämään varusteet.

Tämmönen tää nyt on.
Ei kai keskusteluilla nyt välttämättä ole tarkoitus tähdätä johonkin, saati edistää mitään. Ihan keskustelun ilosta minä näitä kirjoittelen ja luen. En sen takia että täällä nyt vaikka keksittäisiin miten haiseminen saataisiin integroitua peleihin luontevammin kuin nyt.

Mutta niin, eihän tässä silleensä mitään järkeä ole, ei ole mihinkään keskustelu menossa eikä sinänsä enempää tähän olekaan sanottavaa.
 
Kannattaako tässä edistää pääjuonta tasaisesti? Onko sitä vaaraa, että Henrysta kasvaa turhankin voimakas, eikä pääjuonessa ole lopulta mitään haastetta? Olen siis intron jälkeen n. 20h pelkästään tehnyt sivutehtäviä ym. eikä loppua näy :D

Kertoo muuten jotain tästä pelistä, että tekisi mieli olla pelaamassa oikeastaan koko ajan. Ensimmäisessä osassa oli potentiaalia, mutta jäi kesken kun mittarissa oli n. 20-30h. Menin silloin aikoinaan hätäpäissäni myymään koko pelin, mutta piti eilen ostaa takaisin kokoelmiin, jotta voi joskus senkin pelata loppuun asti (tiedä toki miltä meno maistuu tämän kakkososan jälkeen).
 
Mutta se tympeys on juuri se, että se typistyy mekaaniseksi suoritukseksi, jolla "tyydytetään" jokin mittari.
Ymmärrän tämän kritiikin, mutta omalla kohdallani tämä kuitenkin tuo juuri sitä realismin tuntua ja edesauttaa roolipelaamista. Vaikka ruoan syöminen olisikin vain mittarin täyttämistä, niin koen sen merkityksellisemmäksi kuin sen, että söisin ruokaa ilman, että sille olisi mitään vaikutusta hahmooni tai pelaamiseen. Kuvitellaan vaikka, että olen tehnyt tehtävää missä olen joutunut valvomaan pari päivää, enkä ole päässyt syömään. Kun Henry saa tehtävän suoritettua, niin hän on väsynyt ja nälkäinen. Silmät ei meinaa pysyä auki ja stamina on miinuksella. Sen tuntee ja näkee, että nyt on pari rankkaa päivää takana ja se vaikuttaa pelaamiseen.

Esimerkiksi syöminen pitää sisällään myös muita mekaniikkoja, eikä ole täten vain mittarista huolehtimista. Jos syöt liikaa, niin sillä voi olla negatiivisia vaikutuksia. Jos syöt pilaantunutta ruokaa voit saada ruokamyrkytyksen. Tämä taas puolestaan linkittyy siihen, että ruoan savustaminen tai kuivaaminen on oma prosessinsa, millä voit pidentää ruoan käyttöikää.

Kannattaako tässä edistää pääjuonta tasaisesti? Onko sitä vaaraa, että Henrysta kasvaa turhankin voimakas, eikä pääjuonessa ole lopulta mitään haastetta?
Itselläni on nyt 40 tuntia mittarissa ja olen kyllä reippaasti enemmän tehnyt sivutehtäviä suhteessa päätehtävään. Kyllä tässä selkeästi "power creep" on, että varmasti pääjuoni helpottuu jos ensin on touhunnut kaikkea muuta. Toisaalta pelin taistelusysteemi kuitenkin pitää touhun mielenkiintoisena, sillä vaikka olisit miten voimakas ja millaiset varusteet päällä, niin jos joudut useamman vihollisen piirittämäksi voit kyllä nopeastikin saada käkättimeen.

Itse olen kyllä pitänyt tuosta voimafantasiasta, että Henry on tässä pelissä selkeästi kokeneempi miekkamies ja nyt kun olen saanut varusteet kuntoon yms., niin maantierosvoista ei ole enää mitään vaaraa. Eri asia onkin sitten kun vastaan asettuu vastustaja, jolla on varusteet päällä ja miekka pysyy kädessä.
 
Ylös Bottom