Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulostaapa ärsyttävältä systeemiltä. Ei siis sinänsä ideana, sillä se itsessään on täysin looginen ja hieno mutta miten tuo voi toteuttaa pelissä niin ettei tule jompi kumpi näistä lopputuloksista:

1) Peli ei kerro yhtään mitenkään että lemuat ruumiilta, joten jäät kiinni. Oikeassa elämässä olisit tietysti hajusta voinut asian päätellä mutta nyt et asiaa voi tietää ennen kuin pelissä jää kiinni ruumiilta lemuamiselta, jolloin et ole edes saanut mahdollisuutta tajuta homma itse, vaan peli käytännössä sen sinulle kertoo NPC:n kautta, jolloin tilanne on luultavasti jo menetetty.
2) Ruudulla on joku todella "immersiivinen" teksti: "you smell like dead people" tai joku hajumittari, jota pitää seurata.

Ideana siis tykkään mutta en kyllä keksi miten tuon voi tehdä niin ettei se vain ärsytä tavalla tai toisella. Ehkä joku sellainen että haudataan pakollisessa alkupään tehtävässä joku kuollut rotta ja NPC-hahmo toteaa että vaatteet lemuaa kuolleelta rotalta? Tosin tässä jää yhä se, että mistä tietää onko hajua tarttunut vaiko ei? Onko se vain sellainen "on/off"-tyyppinen vai prosenttiosuus: haiset 30 % ruumiilta, joten ei vielä paha mahdollisuus epäilyille tms.

Joka tapauksessa tulee se ikävä olo mikä joskus tulee kun peleissä ei voi toteuttaa asioita täysin kuin oikeassa elämässä koska kaikki aistit ei vain ole käytössä. Ei sillä että kaipaisin peleihin mitään tunto-, haju- tai makuaisteihin perustuvia pelielementtejä. Tai sanotaanko paremminkin niin, että en kaipaa niitä peleihin koska en usko että niitä saa järkevästi ja kustannustehokkaasti toteutettua. En haluaisi vaikkapa ostaa erilaisia hajupatruunoita Dualsmellse-ohjaimeeni PS6:lla.
Joo toi on todella ärsyttävä ominaisuus ja peli ei sitä juurikaan kerro helposti, oletko likainen, verinen, haisetko raadolle jne.

Monesti hämmästellyt kun tuttu kauppias jolle tehnyt tehtäviä, yhtäkkiä dialogin aloittaessa alkaa reuhoomaan että mitä sinä 'yokel' tai 'mongrel' kuvittelet tekeväsi, kunnes kuvakulma kääntyy Henryyn ja huomaan olevani veren ja suolten peitossa kun juuri tullut seikkailulta.

Sitte pesualtaalle ja uusiks juttelemaan ja ollaan parhaita kavereita.

Veressä ja liassa taitaa olla joku varustekohtainen %-mittari jonka näkee vaan ku menee varusteisiin ja kelaa kaikki kamat läpi yksitellen.
 
No ainakin itse huomannut että asukkaat huomauttaa hajusta. Kuten sanoin, ei tämä varmasti kaikille ole, ja jos tahallaan alkaa etsimään epäloogisuuksia, niitä löytyy kyl
Kuulostaapa ärsyttävältä systeemiltä. Ei siis sinänsä ideana, sillä se itsessään on täysin looginen ja hieno mutta miten tuo voi toteuttaa pelissä niin ettei tule jompi kumpi näistä lopputuloksista:

1) Peli ei kerro yhtään mitenkään että lemuat ruumiilta, joten jäät kiinni. Oikeassa elämässä olisit tietysti hajusta voinut asian päätellä mutta nyt et asiaa voi tietää ennen kuin pelissä jää kiinni ruumiilta lemuamiselta, jolloin et ole edes saanut mahdollisuutta tajuta homma itse, vaan peli käytännössä sen sinulle kertoo NPC:n kautta, jolloin tilanne on luultavasti jo menetetty.
2) Ruudulla on joku todella "immersiivinen" teksti: "you smell like dead people" tai joku hajumittari, jota pitää seurata.

Ideana siis tykkään mutta en kyllä keksi miten tuon voi tehdä niin ettei se vain ärsytä tavalla tai toisella. Ehkä joku sellainen että haudataan pakollisessa alkupään tehtävässä joku kuollut rotta ja NPC-hahmo toteaa että vaatteet lemuaa kuolleelta rotalta? Tosin tässä jää yhä se, että mistä tietää onko hajua tarttunut vaiko ei? Onko se vain sellainen "on/off"-tyyppinen vai prosenttiosuus: haiset 30 % ruumiilta, joten ei vielä paha mahdollisuus epäilyille tms.

Joka tapauksessa tulee se ikävä olo mikä joskus tulee kun peleissä ei voi toteuttaa asioita täysin kuin oikeassa elämässä koska kaikki aistit ei vain ole käytössä. Ei sillä että kaipaisin peleihin mitään tunto-, haju- tai makuaisteihin perustuvia pelielementtejä. Tai sanotaanko paremminkin niin, että en kaipaa niitä peleihin koska en usko että niitä saa järkevästi ja kustannustehokkaasti toteutettua. En haluaisi vaikkapa ostaa erilaisia hajupatruunoita Dualsmellse-ohjaimeeni PS6:lla.

No ainakin itse huomannut että asukkaat huomauttaa hajusta. Ei muuta. Kuten sanoin, ei tämä varmasti kaikille ole. Jos alkaa etsimään epäloogisuuksia, ja alkaa rikkomaan peliä, niin niitä löytyy kyllä.
 
Jos niitä hautoja kaivaa, ni kyllä alas tulee merkki missä tyyppi pitää nenästä kii. Sitten näät varusteissa prosentillee paljonko likaa. Itse joka kerta käyn pesulla, kun olen eläimen nylkenyt tai verisessä taistelussa ollut. Automaattisesti tulee pesulla käytyä, kun saavun kylään tai kaupunkiin.
 
No ainakin itse huomannut että asukkaat huomauttaa hajusta. Ei muuta. Kuten sanoin, ei tämä varmasti kaikille ole. Jos alkaa etsimään epäloogisuuksia, ja alkaa rikkomaan peliä, niin niitä löytyy kyllä.
Eihän ne ole epäloogisuuksia vaan asioita, jotka ei toimi tai joita ei saa järkevästi toimimaan peleissä. Jos olisi hajuaisti jotenkin kytkettävissä pelaamiseen niin hommahan toimisi just oikein: voisi itse heti tietää että nyt on vähän sellainen haju että parempi käydä pesulla tai jättää häät tai vastaavat kemut välistä.

Nyt se on sitä tympeyttä että jossain valikossa on joku merkki, mittari tai palkki, jota täytyy pitää silmällä. Ei mielestäni kauhean immersiivistä vaan juurikin tylsää, tympeää ja ylimääräistä.

Usein vastaavat jutut voikin alussa tuntua hauskoilta mutta ajan myötä ne on vain tylsiä rutiineja siinä missä arkielämässä vaikka hampaiden pesu: pakko/hyvä tehdä.

Jos niitä hautoja kaivaa, ni kyllä alas tulee merkki missä tyyppi pitää nenästä kii. Sitten näät varusteissa prosentillee paljonko likaa. Itse joka kerta käyn pesulla, kun olen eläimen nylkenyt tai verisessä taistelussa ollut. Automaattisesti tulee pesulla käytyä, kun saavun kylään tai kaupunkiin.
Äh. Kuulostaa juuri pelimäisen tylsältä ja ylimääräiseltä säätämiseltä vain jonkin merkin/mittarin saamiseksi parempaan asentoon.

Ja myös vaihdettua tyylikkäämpää (charismaa kasvattavaa) kamaa ylle, sujuu tinkaamiset ja muut kylähommat paremmin.
Nämä on usein myös mielestäni ärsyttäviä: vaihda pukua aina tilanteen mukaan. Kauhean realistista joo kun pukuja on sitten kymmeniä jossain taskussa ja ne vaihtuu päällekin nappia painamalla. Juokset nurkan taakse, pohjattomasta taskusta valeasu päälle ja kappas, olet näkymätön mahdollisille takaa-ajajille. Tai jotain vastaavaa.

Siis asioita, joita perustellaan realismilla tai immersiolla, toteutetaan niin ettei niissä ole mitään realistista tai immersiivistä vaan pahimmillaan päinvastoin.

---

Tästä kaikesta kritisoinnista huolimatta odotan siis innolla että pääsen itse pelaamaan ensimmäistä peliä. Kakkosen takia tuohon siis alan koska niin kovasti kehuttu. Yleisesti ottaen vain nämä tällaiset systeemit usein itseä haukotuttaa ja pahimmillaan turhauttaa. Vähän kuin autolla lähtisi ajamaan niin pitää ensin tarkistaa nesteet, jarrut ja muut ja sitten voi vasta tehdä itse asiaa: eli pelissä pitää ensin käydä valikot läpi ettei haise ja että joku ruokamittari on sopivassa kohtaa että pääsee seikkailemaan. Arkielämässä nuo on siis ihan ok, jos sille on tarvetta, mutta arkielämässä se on myös vähemmän vaivalloista ja peleissä kuitenkin haluaisi päästä itse asiaan eikä tuijottaa ja säätää jotain palkkeja tai prosentteja.
 
Tässä on muuten jännä bugi aloitusvalikossa. Continue sekä Load Game ovat harmaana ja lukee "This savegame requires DLC: Gold Edition Rewards" mutta sen saa fiksattua kun klikkaa vaikka Settings ja sitten vain takaisin. Ja itselläni tosiaan ennakkoon ostettu Gold Edition.
 
Tässä on muuten jännä bugi aloitusvalikossa. Continue sekä Load Game ovat harmaana ja lukee "This savegame requires DLC: Gold Edition Rewards" mutta sen saa fiksattua kun klikkaa vaikka Settings ja sitten vain takaisin. Ja itselläni tosiaan ennakkoon ostettu Gold Edition.
Joo niin on. Ekan kerran tuo aiheutti sydänkohtauksen. Mut sit tuli mieleen että käy valikos ja takas. Jotenkin sellainen mielikuva, et jossain pelissä ollu samanlainen bugi.
 
tuohon lika ongelmaan on erittäin helppo ratkaisu tekee vain 2 eri outfit loadouttia ja vaihtaa aina outfitin kun asioi kaupungissa. niin vaatteet ei juuri likaannu ja tahraannu koskaan. eli on kaupunki ja samoilu outfitit erikseen, se kun erittäin helppo vaihtaa sitä outfittiä kun ei tarvitse kun painaa yhtä nappulaa inventaario valikossa, xbox ohjaimella se nappula on Y, olettaisin että Pleikkarilla se on sitten kolmio. tuo mukavasti myös sitä roolipelaamista peliin kun vaihdat niin sanotusti paremmat päälle kun asioit kaupungissa. itellä on itseasissa kolme eri outffittiä yks on high armor eli combat outfit samoilua varten, yks on high Charm noble fancy outfit kaupunkireissuja varten ja sitten on vielä Night outfit joka on sitten yöllisiä varastelureissuja varten.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä on mun mielestä juuri niitä mielenkiintoisia ristiriitoja tällaisten pelien suhteen. Kingdom Come ei näet ole realistinen, vaikka se sitä realismin tunnelmaa tavoittelee. Mekaniikat näet antavat mahdollisuuden vaihtaa silmänräpäyksessä täysin uudet kledjut päälle, joihin ei näköjään tartu haju tai lika vaikka Henry olisi viilettänyt missä tahansa. Samalla tavalla turhat kamat voi heittää hetkessä hevosen selkään, vaikka kaakia ei näkyisi mailla halmeille, kunhan itse ei ole suljetussa tilassa.

Ovatko ne hauskoja pelimekaniikoja itsessään? Osa on, ainakin minusta. Mutta samalla tietyt tulevat vaan sen hauskanpidon tielle, esimerkiksi juuri tuo puhdistautuminen ja ihmisten reagointi karma-systeemiin, joka tuntuu olevan vielä päivitysten jälkeen aika hajalla. Eivät ne pilaa kokonaisuutta, mutta en yhtäkään kutsuisi realistiseksi.
 
Ylös Bottom