Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikö tässä tokassa osassa ole enää vapaata tallennusta. Ainakin ekassa osassa on quit and save milloin vain.
Ilmeisesti exitsave on pienen tutkimisen jälkeen. En ole siis peliä ostanut enkä ole pelannut. Kuitenkin, olisi parempi että myös pystyisi tallentamaan manuaalisesti milloin vain, tai/ja olisi autosave. Juurikin edistymisen menettämisen riskin takia. Samanlainen systeemi kuin vaikka Stalker 2:ssa
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti exitsave on pienen tutkimisen jälkeen. En ole siis peliä ostanut enkä ole pelannut. Kuitenkin, olisi parempi että myös pystyisi tallentamaan manuaalisesti milloin vain, tai/ja olisi autosave. Juurikin edistymisen menettämisen riskin takia. Samanlainen systeemi kuin vaikka Stalker 2:ssa

Pelistä löytyy autosave myös ainut mitä on rajoitettu on se että sinulla periaatteessa ei ole loputtomia tallenna ja jatka pelaamista mahdollisuuksia koska niihin pitää käyttää sitä viinaa jota kuluu yksi joka tallennuksella. Mielestäni vähän yliammuttu tuo pelin tallennuksen pelkääminen vaikka toki itsekkin mielelläni ne ottaisin rajattomasti mutta auto tallennus, tallennus nukkuessa ja save and quit tallennus on suht hyvä määrä jo. Siihen päälle vielä ne shnapsit jotka on ainakin ekassa osassa rajattu 10 mitä voi kantaa kerralla mukana.
 
Joo, en nyt välttämättä sano etten tätä tule ainakin jossain kohtaa hankkimaan, mutta tuo tallennus myös syö itseltä sitä tutkimisen halua jos se tarkottaa että ei pääsekkään tallentamaan.
 
En tiedä miten tässä on, mutta ainakin ykkösessä toivoisin huomattavasti tiheämpään autosavetuksia. Silloin en ehkä tässä kaikessa niin ongelmaa näkisikään.
 
En tiedä miten tässä on, mutta ainakin ykkösessä toivoisin huomattavasti tiheämpään autosavetuksia. Silloin en ehkä tässä kaikessa niin ongelmaa näkisikään.
Automaattisia tallennuksia on useammin kuin ekassa osassa, mutta silti harvassa ja usein todella rasittavissa paikoissa. Yksi pahimpia on sellainen, mikä tallentaa juuri kahakan alkuun paikkaan, josta ei enää voi reagoida mitenkään tulevaan esimerkiksi vaihtamalla aseistusta tai muutakaan. Eli jos tappelu menee päin mäntyä, pitää mennä etsimään tallennus pidemmältä.
 
Minäkin osallistun kuumana käyvään tallennus-gateen. Ykkös-Kingdomissa en käyttänyt yhtään snapsia. Pihtasin niitä tilanteeseen, jossa niitä oikeasti tarvittaisiin. Ei tullut sellaista tilannetta läpipeluun aikana.

Myös kakkos-Kingdomissa autosavet ja nukkumissavet riittävät mainiosti. Save quit on aina vaihtoehtona, jos pitää lopettaa pelaaminen. En oikein keksi mitä tähän lisää kaivataan. Savejuustotus paremman kykyheiton tai taistelumenestyksen vuoksi ei nimenomaan ole tämän pelisarjan idea. Mielestäni usein pieleen menneet tilanteet ovat sitten kuitenkin olleet niitä hauskempia. Muissa peleissä varmaan minäkin lataisin edellisen tallennuksen ja kokeilisin kämmäystäni uudestaan, mutta tämän pelin sielu on mielestäni se, että ei kokeile vaan katsoo mitä tästä seuraa, kun bandiitti pääsikin pakoon.
 
Minäkin osallistun kuumana käyvään tallennus-gateen. Ykkös-Kingdomissa en käyttänyt yhtään snapsia. Pihtasin niitä tilanteeseen, jossa niitä oikeasti tarvittaisiin. Ei tullut sellaista tilannetta läpipeluun aikana.

Myös kakkos-Kingdomissa autosavet ja nukkumissavet riittävät mainiosti. Save quit on aina vaihtoehtona, jos pitää lopettaa pelaaminen. En oikein keksi mitä tähän lisää kaivataan. Savejuustotus paremman kykyheiton tai taistelumenestyksen vuoksi ei nimenomaan ole tämän pelisarjan idea. Mielestäni usein pieleen menneet tilanteet ovat sitten kuitenkin olleet niitä hauskempia. Muissa peleissä varmaan minäkin lataisin edellisen tallennuksen ja kokeilisin kämmäystäni uudestaan, mutta tämän pelin sielu on mielestäni se, että ei kokeile vaan katsoo mitä tästä seuraa, kun bandiitti pääsikin pakoon.
Joo, täysi ymmärrys tälle.
 
Seivimörkö näköjää piinaa monia. Tässä on erittäin helppoa alkemialla tehdä seivijuomia ihan alussa jo, heti kun pääsee introsta pois ja vapaasti seikkailemaan. Materiaaleja kasvaa nurmikolla, senkus pottuja keittelemään, vartissa saa tehtyä niitä niin paljon ettei ole mitään huolta ja taidotkin kasvaa samassa.
 
Joo varmaan turhaa pelkoa on käytännön tasolla, mutta täysin typeränä ja turhana ratkaisuna pidän sitä silti :D onkos tässä muuten edelleen yhtä järkyttävä animaatio kasvien keräämiselle? Ei tuossa ykkösessä vielä kovin moni asia ole silmiin pistänyt negatiivisesti, mutta tuo on kyllä yksi täysin naurerettava asia. Joskus tuntuu ettei kehittäjät itse kokeile pelejään.
 
Perinteitä pitää kunnioittaa, ja ainakin oman pelimaailmani Henrylla on pohkeet timanttisessa kunnossa kaikesta kukkien ja rehujen keräämisestä. Ykkösessä jo ekan kylän niityllä vietettiin aikaa grindaten jalkalihaksia. Nyt alkutuskaa helpotetaan potioneilla, joista saa mukavasti kyllä rahaa alkuun.

Muutoinkin peli kyllä on ollut selvä parannus ensimmäiseen. Toki sama vanha tuttu kankeus kaikessa on edelleen läsnä, mutta ei ole vielä mikään suuremmin haitannut. Valikot on yhtä rasittavia kuin ekassakin, todella vaikea itselle navigoida. Tukkaan tulee jatkuvasti myös taisteluissa, varsinkin jos on enemmän kuin yksi vastustaja. Aattelin rehellisenä ritarina pelata, mutta pitää varmaan ruveta kieroja keinoja käyttämään pärjätäkseen.

Alun tarina ja fiilis on ollut tosi huikeeta, ihan ku jotai leffaa seuraisi. Ääninäyttely on myös ensiluokkaista. Jotain rosoisuutta siellä täällä pomppaa ruudulla grafiikassa, mutta päällisin puolin kaunis peli onpi kyseessä. Ja noihin tallennuksiin: en ole tällaisen systeemin fani ollenkaan, ja eka osa meinasi jäädä kesken tämän ominaisuuden vuoksi kun peli oli julkaisussa kaatuileva ja välillä tuli pitkiäkin matkoja takapakkia tallennuksiin sen myötä. Tässä en vielä oo asiaan turhautunut, autosavea on pukannut aika hyvin kriittisissä kohdissa, ja toi quit and save on iha toimiva itelleni jos pitää äkkiä pelit lopetella.
 
Myös Hardware Unboxed liittyy pelin teknisten saavutusten hehkuttamiseen. Toivottavasti tulevaisuudessa tulemme näkemään enemmän hyvin optimoituja pelimoottoreita tai Unreal saa tehtyä jotain maagista omalleen ettei se olisi niin hemmetin raskas.


Ihan mieletöntä miten muutaman sadan euron kortit saavat lähestulkoon 60fps 1440p resoluutiolla. Todella hienosti kyllä hoidettu Warhorse Gamingin toimesta.
 
Myös Hardware Unboxed liittyy pelin teknisten saavutusten hehkuttamiseen. Toivottavasti tulevaisuudessa tulemme näkemään enemmän hyvin optimoituja pelimoottoreita tai Unreal saa tehtyä jotain maagista omalleen ettei se olisi niin hemmetin raskas.


Tämä on kyllä mahtavaa! Mielestäni tämä tuo myös toivoa sille että ei tarvitse aina odottaa seuraavaa konsolia kun se nykyinen on aina liian hidas että saa 60 fps. Oikeasti sitten se ongelma on yleensä siellä pelissä eikä laitteessa, kuten tämän nyt vähän voi esimerkkinä nostaa. Tai siis esimerkkinä siitä, miten peli näyttää hyvältä ja silti pyörii hyvin. Eli todistaa että jotain ongelmaa, oli se sitten optimoinnin puute tai huono pelimoottori tms., yleensä peleistä löytyy.

Intelin uusi budjettiluokan kuningas B580 kykenee 1440p high asetuksilla yli 60 fps keskiarvoon. Reilu 300€ kortti.
Ikinä kuullutkaan tai kunnolla noteerannut että näitä edes voisi harkita oikeasti Intelin tai AMD:n korttien sijasta. Lähinnä pitänyt kaikkia muita jonain työlaitteina vaikka videoeditointiin tms.

Saako alkaa foliohattuilemaan siitä, miten en edellenkään ihmettelisi jos näyttisvalmistajat tarkoituksella ajaisin pelimoottoreihin ja/tai peleihin raskautta että saavat oikeutettua ne nelinumeroisten näyttisten hinnat ihmisille? Eihän niissä ole mitään järkeä ollut vuosiin. Ei hinnoissa eikä siinä, miten vähän niillä lopulta saa.
 
Sen verran vähän pitelee kädestä että välillä rasittaa kun ei ymmärrä tai löydä jotain. Aika paljon tulee itsellä harrastettua save&quit kun ei ole vielä löytynyt kasveja potioniin, eipä tuossa pc:llä kauvaa mene kun on jo takaisin pelissä. Löytyy tähän myös modikin millä saa loputtomat talletukset mutta enpä ole viitsinyt ottaa käyttöön. Pirun kokouttava peli tämä on, hyvin uppoaa kyllä tunteja.
 
Sen verran vähän pitelee kädestä että välillä rasittaa kun ei ymmärrä tai löydä jotain. Aika paljon tulee itsellä harrastettua save&quit kun ei ole vielä löytynyt kasveja potioniin, eipä tuossa pc:llä kauvaa mene kun on jo takaisin pelissä. Löytyy tähän myös modikin millä saa loputtomat talletukset mutta enpä ole viitsinyt ottaa käyttöön. Pirun kokouttava peli tämä on, hyvin uppoaa kyllä tunteja.
Savepottujen materiaalia on ihan kaikkialla, pari metriä tieltä kun menee niitylle niin kaikkea löytyy. Ja aina voi ostaa paikalliselta herbalistilta vaikka kuivattuja yrttejä. Ne ei maksa juuri mitään. Aloituskylän yrttikauppiaalla on vähän kaikkea.
 
Nyt takana n. 10 tuntia tätä ja onhan tämä oikeasti uskomaton peli! Siis tämä on kuin ensimmäinen osa, mutta suurempana, parempana ja hiotumpana. Aivan uskomaton. Tätä lähemmäs ei keskiaikasimulaattoria taida päästä.

Ainoa mikä itseäni harmittaa on se ettei voinut siirtää hahmoaan ensimmäisestä osasta tähän. Koska Henry kuitenkin kävi aika matkan läpi päästäkseen tähän. Onhan tässä kuitenkin helpotettu tuota edistymistä, miekkailu helpompaa, tiirikointi helpompaa, tasojen nousu nopeaa jne. ja ymmärrän miksi päätyivät tähän ratkaisuun. Mutta silti olisi ollut kova palata seikkailuun sillä kokeneella Henrylla.

Nyt lähinnä keräillyt yrttejä, kuivattanut niitä, tehnyt juomia ja myynyt. Sitten tietysti pelaillut noppaa. Saanut hiukan tuolla tavalla rahaa. Harmittaa kun edellisessä osassa sitä massia jäi melkein 200 000. Nyt joutuu keräilemään almuja.

Mutta, näin alun perusteella aivan uskomaton peli. Ja jos ensimmäinen osa iski, tämä iskee vielä kovempaa. Niin koukuttava. Parhautta.
 
Allekirjoitan kaiken kehun mitä on annettu pelille. Ykköstä en ole koskaan pelannut, mutta se ei haittaa yhtään. 6 tuntia nyt takana tätä uutukaista.

Alku on perinteinen, mutta sitten heitetäänkin tilanteeseen, jossa sinulla ei olekaan enää mitään. Kaikki pitää aloittaa alusta ja asukkaat suhtautuvat sinuun penseästi. Mutta mistä aloittaa? Kieltämättä aluksi olin hukassa, mutta pienellä tutkimisella asiat alkaa selvitä. Mitään ei anneta suoraan pelaajalle.

Jotenkin todella virkistävää kun kaikki asiat pitää tehdä itse. Ainakin alussa. Juomat voi sekoitella kasveista jotka on itse kerännyt. Aseet takoa alusta lähtien, syödäkin pitää, mutta jotenkin tässä se ei ainakaan itseäni ärsytä yhtään. Todella virkistävää että mikään ei tapahdu pelkästään yhtä nappia painamalla. Vaatteet pitää pestä, jos vaikka hautaa ruumiin, koska haju. Herkinen, tuossahan on tikkaat. Mitäpä jos kiipeän.. ahaa! Löytyi katon välinen tila josta voi varastaa,mutta elä jää kiinni.

Tässä on niin paljon asioita joista voisi kertoa, mutta toisaalta ei myöskään halua, koska parasta ovat ne pienet yllätykset joita peli jatkuvasti esittelee. Yleensä en pidä tällaisista mekaanikoista, mutta tässä ne on tehty uskomattoman palkitsevasti.

Itsellä perhettä, ja oma peliaika on rajallinen. Siltikin peli tallentaa aina kun pelin sulkee. Tällöin pienetkin pelihetket mahdollistuvat. Lisäksi nukkumalla peli tallentaa.

Kaiken kaikkiaan suosittelen ainakin kokeilemaan. Kaikille tämä ei ole, mutta saattaa olla, että tästä tulee jollekin jo tässä vaiheessa vuoden peli-ehdokas. Itselle kävi näin.
 
Vaatteet pitää pestä, jos vaikka hautaa ruumiin, koska haju.
Kuulostaapa ärsyttävältä systeemiltä. Ei siis sinänsä ideana, sillä se itsessään on täysin looginen ja hieno mutta miten tuo voi toteuttaa pelissä niin ettei tule jompi kumpi näistä lopputuloksista:

1) Peli ei kerro yhtään mitenkään että lemuat ruumiilta, joten jäät kiinni. Oikeassa elämässä olisit tietysti hajusta voinut asian päätellä mutta nyt et asiaa voi tietää ennen kuin pelissä jää kiinni ruumiilta lemuamiselta, jolloin et ole edes saanut mahdollisuutta tajuta homma itse, vaan peli käytännössä sen sinulle kertoo NPC:n kautta, jolloin tilanne on luultavasti jo menetetty.
2) Ruudulla on joku todella "immersiivinen" teksti: "you smell like dead people" tai joku hajumittari, jota pitää seurata.

Ideana siis tykkään mutta en kyllä keksi miten tuon voi tehdä niin ettei se vain ärsytä tavalla tai toisella. Ehkä joku sellainen että haudataan pakollisessa alkupään tehtävässä joku kuollut rotta ja NPC-hahmo toteaa että vaatteet lemuaa kuolleelta rotalta? Tosin tässä jää yhä se, että mistä tietää onko hajua tarttunut vaiko ei? Onko se vain sellainen "on/off"-tyyppinen vai prosenttiosuus: haiset 30 % ruumiilta, joten ei vielä paha mahdollisuus epäilyille tms.

Joka tapauksessa tulee se ikävä olo mikä joskus tulee kun peleissä ei voi toteuttaa asioita täysin kuin oikeassa elämässä koska kaikki aistit ei vain ole käytössä. Ei sillä että kaipaisin peleihin mitään tunto-, haju- tai makuaisteihin perustuvia pelielementtejä. Tai sanotaanko paremminkin niin, että en kaipaa niitä peleihin koska en usko että niitä saa järkevästi ja kustannustehokkaasti toteutettua. En haluaisi vaikkapa ostaa erilaisia hajupatruunoita Dualsmellse-ohjaimeeni PS6:lla.
 
Ylös Bottom