kani:
Missäs kohtaa minä haukuin muita Japanilaisia autoja? Kyllähän Hondan Type R-mallit ovat hyviä.
Ongelma vain on siinä, että muut Lexukset ovat autoina todella hyviä, mutta IS200 ei ollut ihan niin onnistunut auto.
Syy miksi Lexus tuotemerkki on olemassa, on varmaankin se, että esim Toyota Celsior niminen luksusauto ei varmaankaan pääsisi USA:ssa samaan arvostukseen kuin M-B, Cadillac jne.
Joten Toyota perusti Lexuksen, ja möi kalleimpia mallejaan USA:ssa Lexus nimellä. Sama taktiikkahan on esimerkiksi
Hondalla (Acura).
Kun Lexuksen muut mallit ovat todella hyviä (siis omaa kokemustahan minulla ei ole), ja sitten merkki julkaisee uuden, entistä pienemmän auton, on odotukset tuota autoa kohtaan todella suuret. Sitten taisi paljastua, että IS-sarjan ominaisuudet eivät yllä muiden mallien tasolle, ja auto on ehkä hieman huonompi kuin pahin kilpailijansa (BMW 300-sarja), niin ei auta. Vaikka auto ei olisi huono, niin silti se voi olla huono verrattuna kilpailijoihinsa (jotka siis ovat parempia).
Ja Lexusta ei oikein voi verrata vaikkapa Audiin (eli Lexus=Audi, Toyota=VW), koska merkki on tähän mennessä tunnettu vain suurten ja kalliiden autojen valmistajana. Muutenkin eurooppalaisten valmistajien eri autot poikkeavat toisistaan muutenkin, kuin varusteiltaan (näyttääkö Volvo S60 Mondeolta?)
Eniten tulee mieleen Jaguar, sekin tekee varsin isoja, ja kalliita autoja (jotka tosin ovat varsin urheilullisia).
Jaguar julkaisi äskettäin X-type malliston, joka pohjautuu Mondeoon. Kuitenkaan auto ei muistuta ulkoisesti, eikä sisäisesti Mondeota. Lisäksi X-typeen on onneksi säilytetty Mondeon ajo-ominaisuudet, jotka taitavat olla kokoluokkansa parhaat.
Jos Lexus olisi tehnyt IS-malliston, kuten Jaguar teki X-typen, niin sitä tuskin haukuttaisiin.
Ja on turha väittää kuinka muodikasta on USA:ssa ajaa japsi-importilla. Minä asun Suomessa, enkä välitä siitä, onko heinähattu muodikas Brasiliassa.
Ja sitten Suprasta.
Tietenkin Supra on halvempi kuin Ferrarit, ja myönnän, että sitä taitaa olla varsin helppo virittää. Mutta itsehän aloitit sanomalla:Herätkää. On siinä Porschella ja Ferrarilla ihmettelemistä Turbo Supran takavaloissa.."
Ja kuinkas helppoa on ajaa todella paljon viritetyllä Supralla, tuskin läheskään niin helppoa, kuin vaikkapa Ferrari F355-mallilla (ja tämähän oli 360-sarjan edeltäjä).
Yksi asia, mikä Suprasta puuttuu, on vain se maine.
Ei Supran maine ole samaa luokkaa kuin Ferrarilla, ja Porschella, ja joillekkin maine merkitsee todella paljon...
Ja yksi asia, miksi jotkut autot pärjäävät ulkomaalaisissa lehdissä, mutta eivät suomalaisissa, on Suomen huonot tiet.
Vaikka auton alusta, ja hiljaisuus vakuuttaisivat Ranskan teillä, ei se välttämättä ole hyvä ajaa Suomen sohjoisilla, ja surkeakuntoisilla teillä.
Kuten täällä on monesti sanottu:" toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä" (vai miten se nyt meni...)