Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Koeajot

Tutkimuksen teki puolueeton, Tukholman yliopiston yhteydessä toimiva Swedish Corrosion Institute yhteistyössä autonvalmistajien, terästehtaiden ja ruosteenestoalan kanssa. Testiin otettiin kaksikymmentä yleisintä automerkkiä ja niistä vuosimallit 1994-1997.

Suuria eroja

Tutkimus osoitti, että autot kestävät korroosiota hyvin eri tavoin ja erot kasvavat autojen ikääntyessä. Menetelmällä ruostevauriot saadaan selville huomattavasti nopeammin kuin ne normaalisti näkyisivät ulospäin.


Järjestys korroosioasteen keskiarvon mukaan:
Vuosimallit 1994-95
1. Audi 80/A4 0,15
2. Volvo 800 -sarjat 0,32
3. Saab 9000 0,38
4. BMW 3 -sarjat 0,52
5. Mercedes C -luokka 0,56
6. Peugeot 306 0,60
7. VW Golf 0,75
8. Citroen Xantia 0,82
9. Mazda 626 0,85
10. Ford Mondeo 0,87
11. Nissan Primera 0,94
12. Mitsubishi Colt/Lancer 1,02
13. Renault Clio 1,06
14. Fiat Punto 1,10
15. Opel Astra 1,26
16. Honda Accord 1,29
17. Toyota Corolla 1,45

18. Chrysler Voyager 1,54


Vuosimallit 1996-97
1. Saab 9000 0,19
2. Audi A4 0,23
3. Volvo 800/70 -sarjat 0,26
4. Renault Megane 0,32
5. VW Golf 0,36
6. Peugeot 306 0,36
7. Mercedes C -luokka 0,39
8. Nissan Primera 0,39
9. BMW 3 -sarjat 0,39
10. Fiat Punto 0,59
11. Opel Astra 0,63
12. Ford Mondeo 0,68
13. Honda Accord 0,75
14. Skoda Felicia 0,78
15. Mazda 626 0,84
16. Citroen Xantia 0,89
17. Toyota Corolla 0,91
18. Mitsubishi Colt/Lancer 0,95
19. Chrysler Voyager 1,46
 
Tämähän on jo vanha juttu ettei Amerikkalainen/Eurooppalainen osta ko. luokan autoa Toyota/Honda/Mazdana merkkisokeudessaan ja siitä johtuen syntyivät Lexus/Acura/Infiniti jo runsas vuosikymmen sitten. Kummasti alkoi myyjien ovet käydä dealereilla Jenkkilässä muutoksen jälkeen, eikä ollut mikään yllätys. Japanilaiset autot ovat olleet pitkään aliarvostettuja. Syynä sokeus auton merkkiä ja valmistusmaata kohtaan.

IS200 on muuten todettu monessa lähteessä hyväksi autoksi luokassaan, kannattaisi ehkä tutustua autoihin muutenkin kuin muutaman lehtijutun perusteella..

Muutenkin eurooppalaisten valmistajien eri autot poikkeavat toisistaan muutenkin, kuin varusteiltaan (näyttääkö Volvo S60 Mondeolta?)

Ööö, ei, mutta 1) Volvo on ollut varsin vähän aikaa Fordin omistuksessa ja 2) S60:n suunnittelu on alkanut ennen Fordin isännyyttä. Mondeo muuten näyttää mallista riippuen joko isolta 5ov Honda Civiciltä tai sitten takaa Fiat Puntolta (farmari).

Kun Toyotan valmistama auto myy USA:ssa/Euroopassa paremmin Lexus-merkkisenä, niin tyhmiä ovat he jotka sokeasti merkkejä katsovat. Autonvalmistajat ovatkin saaneet kuluttajat komeasti narutettua merkkiensä orjiksi mikä on sääli, monelta jää mielenkiintoiset kokemukset kokonaan väliin pohjautuen uskoon ei todellisuuteen.

Jos Lexus olisi tehnyt IS-malliston, kuten Jaguar teki X-typen, niin sitä tuskin haukuttaisiin.

Joo ja olisi maksanut 100tmk enemmän?? Suosittelen tutustumaan autoon muutenkin kuin TM-jutun kautta.

Minä asun Suomessa, enkä välitä siitä, onko heinähattu muodikas Brasiliassa.

Heh, oletkos muuten koskaan asunut Brasiliassa, minä olen ;). Suomessa ollaan taas hieman ajasta jäljessä, täällähän ihannoidaan 50-60 luvun jenkkejä.

Ja kuinkas helppoa on ajaa todella paljon viritetyllä Supralla, tuskin läheskään niin helppoa, kuin vaikkapa Ferrari F355-mallilla (ja tämähän oli 360-sarjan edeltäjä).

Niin, F355kin maksoi muutaman Supran verran ja kadunmies vie vakio-Supraa kovempaa kuin F355:ä (hyvä jos saa Ferrarin vaihteita sisään), puhumattakaan autojen luotettavuudesta ja huoltokuluista. Vaikka mitään ei menisi rikki Ferrarin huollot on suunnittelun (tai sen puutteen?) vuoksi niin työläitä että hinnat on tähtitieteelliset. Maine toki esim. Suprassa puuttuu mutta seikka tuskin vähentää auton nautittavuutta. Vakioalustassa on G-voimia vähintään riittävästi ja moottorissa tehoreserviä helppoon viritykseen todella kiitettävästi.

Oikeastaan vasta F360 on lunastanut niitä todellisia odotuksia joita Ferrariin kohdistuu superautojen valmistajana. Voi olla monella muuten järkytys tutustua arki-elämään Ferrarin omistajana.. vaikka paalua olisikin vaikka vetää vessasta alas.

Vaikka auton alusta, ja hiljaisuus vakuuttaisivat Ranskan teillä, ei se välttämättä ole hyvä ajaa Suomen sohjoisilla, ja surkeakuntoisilla teillä.

Ranskassa tiestö on maaseudulla milloin mitäkin. Siitä johtuenhan ranskalaiset ovat olleet perinteisesti varsin pehmeitä ja mukavakäytöksisiä autoja. Mielenkiintoista oli ihmetellä kuinka Mitsubishi Carisma voitti S40:n talvitestissä.. ajettavuudesta puhumattakaan.

Kuten täällä on monesti sanottu:" toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä" (vai miten se nyt meni...)

Jep, kunhan maltettaisiin vielä pitää mieli avoinna keskustelulle eikä pureutua liikaa merkkeihin niin.
 
Kanin logiikalla Ferrariin tulee pikku Fiatin turvallisuus ja laatu seka samoin Rolls Royceen BNW laatu.

En tiedä Ferrarin turvallisuudesta mutta laatu on kyllä varmasti Fiatia huonompi ;). BMW-laadun saaminen Rolls Royceenkään ei olisi mikään erikoinen ihme.. Katsokaa muuten mitä Audi on saanut aikaan Lamborghinin kanssa (tuleva Murcielago).

MB on myos aloittamassa uutta luxus merkkia. Kuulemma autoa ei voida enaa myyda MB:n nimella. koska se ei takaa tarpeeksi korkeaa laatutasoa asiakkaiden silmissa.

Niinpä, Mersu tekee Lexukset myymällä miljoonia maksavaa Maybachia päästäkseen Rolls Roycen maineeseen kiinni.. Ainoa ero lienee ettei Mersu myy Maybachia saksassa omalla nimellään :). Ja tietysti kyseessä on vielä korkeampi prestiisiluokka.

BMW-3 sarja onkin sellainen pikku kirppu.

Ja moni isompi auto ihan mieletön tankki?

Yleensa autoja ostetaan paivittaiseen kayttoon vai ostaako kani autoja huvikseen/harrastuksekseen? Toiset ihmset ostavat autoja jopa tyokayttoon.

Työkalut on onneksi ihan erikseen. Huh. Suomen verotus valitettavasti lyö kovasti kiilaa siihen että jokainen pystyisi ostamaan tarkoituksiinsa soveltuvat autot. Nyt joudutaan tekemään huonoja kompromissiratkaisuja auton suhteen.

Mutta kyllä autot olisi aika erilaisia jos ne olisi työkäyttöön tarkoitettu.
 
kani:
Eivätkös Toyota Camry ja Honda Accord myy USA:ssa todella hyvin, Camry on muistaakseni ollut jo muutamia vuosia myydyin henkilöauto USA:ssa.

Ja kuinka pitkään olet omistanut Ferrarin, ja kuinkas kauan viritetyn Supran?

On totta, että Ferrarin käyttämää "normaalia" vaihteistoa on haukuttu siitä, että siinä on varisn hankalaa vaihtaa vaihteita todella nopeasti. Onneksi tarjolla on kuitenkin F1-nimeä kantava versio, jossa (kuten varmaankin tiedät) vaihteita vaihdetaan ratin takana olevilla "levyillä". Näin vaihtaminen on nopeampaa, ja kaiken lisäksi järjestelmä jopa paranpaa suorituskykyä (vrt. Porschen Tiptronic S, joka huonontaa suorituskykyä).

Ja mistä tiedät minkälainen on Ferrarin laatutaso? Kyllähän noista aina huhuja kuulee, mutta ihan varmaa tietoa?

Muuten, jos Ranskan tiet eivät kelpaa, niin käykö sitten Saksan autobaanat? Jos auton alusta suunnitellaan niille teille (kova nopeus, hyvä kunto), niin Suomessa auton käytös saattaa (varsinkin talvella) poiketa varsin paljon siitä, mikä se Saksassa on.

No kuitenkin, mielipide asioitahan nämä ovat, joten minun on turha väittää, että sinun mielipide (siis ei fakta, vaan mielipide) olisi väärä. Joten, taidan lopettaa väittelyn tähän, ehkä. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos tässä nyt ruvetaan asian vierestä puhumaan niin puhutaan edes jostakin hyödyllisestä, eli pysäköintimaksuista. Pysäköinnistähän ei tarvitse nyt maksaa, koska mittarit eivät hyväksy euroja! Jos saa sakon niin ei tarvitse kuin mennä valittamaan, että ei ollut markkoja mukana, koska euronhan pitää käydä joka paikassa maksuvälineenä. Että iloitkaamme autoilijat nyt vielä kun se on mahdollista!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan EdHunter
Harrastaakos täällä kukaan autojen koeajeluita?

Käyn koeajamassa vain ja ainoastaan silloin, kun meinaan hankkia kyseisen auton.

Huomenna olen muuten menossa testaamaan Chryslerin PT Cruiseria. Jakakaas mielipiteenne ja kokemuksenne kyseisestä menopelistä?
 
Ylös Bottom