Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)
3. Entäs ne 2006-2008 myynnit, sehän myi tasaisesti koko ajan ja Wii konsoleita ei voinut saada edes kaikista paikoista. 2009 ja 2010 näyttää olevan vuosia jolloin 50 prosenttia laitemyynneistä tulee joulumyynneistä, näinhän se näyttää olevan myös microsoftin puolella kun kinect julkaistiin.
Niin, kuten sanoin niin Kinect on casual pelaajille ja joulumyynti on siinä todella tärkeä. Tottakai myös "tosipelaajat" ovat jouluisin normaalia enempi liikkeellä, mutta piikki on huomattavasti lievempi. Wii myi alkuvuosinaan hyvin ympäri vuoden, siltikään pystymättä toimittamaan tarpeeksi laitteita kysynnän tyydyttämiseksi, siellä kun olisi ollut tarpeeksi tuotantokapasiteettiä niin olisit nähnyt ihan saman piikin joulun alla kuin nyt. Jos Nintendon pomot sanovat että heille joulumyynti merkitsee puolet vuoden myynnistä, minä uskon asian olevan niin.
Ei kannata yleistää wiitä pelkäksi casual-pelaajien jutuksi, varsinkaan vuoden 2010-lopulla se ei ole kannattavaa ihan oman imagonsa takia, uskottavuus kärsii heh heh
Katso tämän kuvan kolmea ekaa riviä ja sano sitten onko Wii pelkille kasuaaleille, Wiillä on ehkäpä omasta mielestäni kiinnostavimmat pelit ja itsehän hankkiuduin eroon toisesta xbox 360 konsolistani ja 2010 "ykköspelikoneeni" xbox 360 on kerännyt helvetinmoiset pölykerrokset
Mä luulen että sä myöskin tiedät hieman pelien myyntimääristä Wii:n puolella. Vertaile niiden bilepelien myyntimääriä kuvasi kolmeen ylimpään riviin. Se että sinä valitset konsoliksesi ensisijaisesti Wii:n ja silti kuulut siihen mystiseen "tosipelaajat" segmenttiin, ei poista sitä tosiasiaa että 90% Wii:n omistajista on casual pelaajia.
Määrät eivät riittäneet pitämään Segaa mukana konsolitaistossa, yksittäiset pelit tekivät taatusti tulosta. Itse asiassa DC:lle tehdään vieläkin kaupallisia julkaisuja. Eivät ne mitään rahasampoja tietysti ole, mutta toiminnan luonteesta johtuen (korkeintaan puoliammattimaista, pienet tiimit) karkkirahoja on mahdollisuus tienata.
Pikkupelejä tekee vaikka parin hengen voimin autotallissa ja kyllähän niillä saattaa toimeentulla, mutta kyllähän sen pelintekijän on järkevää tarkkaan miettiä mille markkinalle tuotteensa suuntaa. Suomessa ei ole kuin pari yksikköä joilla on varaa ottaa riskiä suurtuotannosta joka liittyy pelin tekemiseen tämän sukupolven konsoleille. Vaihtoehtoisia keinoja on esimerkiksi iOS, Android, Facebook...joissa riskit on aivan eri luokkaa (pienemmät siis). Jos laitekanta on kuten Dreamcastin tapauksessa tuommoinen 10 miljoonan verran, niin kyllä siihen on hyvin vaikea suunnitella multimiljoonabudjettia, erittäin hyvällä säkällä saat myytyä pelisi joka kymmenenteen konsoliin ja silloinkin on siinä hilkulla saatko palkat maksettua.
Mitä tekemistä tällä on sitten liiketunnistuksen kanssa? No sitä, että julkaisutoiminnassa on paljon muitakin muuttujia kuin laitekannan suuruus. Olet koko ajan yrittänyt todistella, että näille uusille liiketunnistushärpäkkeille ei kannata kolmansien osapuolien tehdä pelejä koska emolaitteilla on suurempi laitekanta. Ei nämä asiat niin suoraviivaisia ole.
edit. Selvennykseksi. Kumman ajattelet olevan halvemman ja helpomman tehdä: kilpailijan COD-sarjalle vai minipelikokoelman Kinectille? Kumpi sisältää enemmän taloudellisia riskejä ja millaisia määriä edes omilleen pääseminen edellyttää?
Kun jatketaan edellisestä vastauksesta, niin kahden hengen autotallitiimillä on taiteellinen vapaus tehdä vaikka Amigalle pelejä jos haluaa, mutta siinä kohtaa kun mukana on sijoittajia, heidän tulee perustella tekemisensä sijoittajille tai sijoitettu raha siirtyy paremmin tuottavaan yritykseen. Pelituottajat joutuvat siis hyvin tarkkaan tekemään riskianalyysejä, eikä 5-10 miljoonaa myynyt liiketunnistinsysteemi kauheasti houkuttele ainakaan isoihin projekteihin.
Kysymykseesi vastaten, tottakai se minipelivalikoima on halvempi tehdä. Montakos niitä on jo tarjolla vaikkapa Kinectille? Aivan, eli se tyylilaji on jo aika kilpailtu. Pitäisi siis tehdä jotain aivan erilaista. Angry Bird varmasti menestyisi myös Kinectillä. Onko Kinect sitten pelifirmalla ensimmäisenä mielessä kun se keksii loistavan uuden peli-idean? Siinä kohtaa ainakin on kun laitekanta on tarpeeksi suuri, sen tähden onkin kaikki kaikessa kuinka suuri ostopotentiaali järjestelmien taakse saadaan kehitettyä. Nokian N-Gagen myynti jäi 2-3 miljoonan väliin ja vaikka sille pelien tuottaminen on verrattain halpaa, ei runsautta näkynyt.
JOS Moven ja/tai Kinectin myynnit jää liian alhaisiksi, niille ei suuressa määrin suunnata erityisesti niille suunniteltuja pelejä, mutta konsoleille muutoin julkaistuihin peleihin varmastikin tulee vaihtoehtoisena ohjainmuotona Moven tai Kinectin käyttäminen. Tällöin on vaarana että liiketunnistusohjaamista käytetään yhtä merkittävästi kuin sixaxisin kiihtyvyysanturia. Jokainen tietenkin määrittää itse onko se floppaamista vai ei. Mun henkilökohtainen mielipide on että Kinectin menestys näyttää todennäköisemmältä kuin Moven.