Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voi silti varmaan sanoa, että suomessa on enemmän move-pelaajia kuin wii pelaajia yhteensä. Tämä on oma veikkaukseni. Täälläkin nintendoFIN alue on kuollut :( FAKTA

No ei nyt sentään. Pelisivuston käyttäjäosuuksista ei voi arvioida koko tilannetta. Tässä maassa on hurja määrä esim. Wii Fit-pelaajia jotka eivät paljon (lue ollenkaan) pelisivustoille kirjoittele.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

..joten täytynee odotella ainakin ensi kuuhun asti ennenkuin Movea voi oikeastaan vielä "flopiksi" kutsua jos sittenkään.

Taas kerran: Määrittele "floppi"? 5 miljoonaa? 10? 15? Ja millä aikataululla tämä määritelmä tehdään? Vai oliko se joulumyynti?

Sen verran itse veikkaan, ettei vuoden päästä esim. Kinectistä enää suuria otsikoita revitä ja koko liiketunnistus menee kulisseissa omaa tahtiaan. Kunhan ensin saadaan nämä "tyttöystävä rakastaa" ja "mummokin tykkää" hehkutukset alta pois, niin aletaan palata taas maan pinnalle. Liiketunnistuksen kulta-ajat ovat ohi. Ne myyvät hyvin, mutta eivät enää ns. räjäytä pankkia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Esimerkiksi Sega Dreamcastia myytiin 10.6 miljoonaa kappaletta, se ei ollut riittävä määrä jotta konsolin tulevaisuus olisi ollut turvattu, koska ostopotentiaalin koko (eli laitekanta) ei riittänyt tekemään pelituotannosta kannattavaa.

Määrät eivät riittäneet pitämään Segaa mukana konsolitaistossa, yksittäiset pelit tekivät taatusti tulosta. Itse asiassa DC:lle tehdään vieläkin kaupallisia julkaisuja. Eivät ne mitään rahasampoja tietysti ole, mutta toiminnan luonteesta johtuen (korkeintaan puoliammattimaista, pienet tiimit) karkkirahoja on mahdollisuus tienata.

Toisena esimerkkinä esimerkiksi japanilaiset räiskintöihin erikoistuneet pienfirmat tekevät retrohenkiset räiskintänsä usein ekslusiivisesti X360:lle ja vain kotimarkkinoille. Laitekanta on pikkuruinen verrattuna kilpailijoihinsa mutta 360:lla on muita etuja (helppous, kustannustehokkuus ym) jotka suosivat sitä.

Mitä tekemistä tällä on sitten liiketunnistuksen kanssa? No sitä, että julkaisutoiminnassa on paljon muitakin muuttujia kuin laitekannan suuruus. Olet koko ajan yrittänyt todistella, että näille uusille liiketunnistushärpäkkeille ei kannata kolmansien osapuolien tehdä pelejä koska emolaitteilla on suurempi laitekanta. Ei nämä asiat niin suoraviivaisia ole.

edit. Selvennykseksi. Kumman ajattelet olevan halvemman ja helpomman tehdä: kilpailijan COD-sarjalle vai minipelikokoelman Kinectille? Kumpi sisältää enemmän taloudellisia riskejä ja millaisia määriä edes omilleen pääseminen edellyttää?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tiedä mihin lukuihin viittaat, mutta viimeksi julkistettujen numeroiden (klik ja naks) valossa Move on myynyt maailmanlaajuisesti enemmän kuin Kinect.

Kinect +2.5M, Move +4.1M.

Juu, voidaan kinastella onko kyseessä sisäänmyynti- vai ulosmyyntiluvut, mutta fakta on, että kumpikaan valmistaja ei tiedä tarkkoja ulosmyynnin lukemia, varsinkaan maailmanlaajuisesti. Kummassakaan lehdistötiedotteessa ei mainita mistä luvuista tarkalleen ottaen on kyse.

Black Friday -tiedotteen tekstistä voisi joku päätellä, että ulosmyynneistä puhutaan.

“With sales already exceeding two and a half million units in just 25 days, we are on pace to reach our forecast of 5 million units sold to consumers this holiday.”

Noista ulosmyynneistä sen verran, että kyllä MS aika tarkkaa dataa saa...maailmanlaajuisesti ja maakohtaisesti :)

ps. Verkkokaupan TOP-65-listan mukaan Kinect-sensori on 5. sijalla ja 250Gt Kinect-bundle sijalla 12. Lista taitaa sisältää kaikki Verkkokaupan tuotteet.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

3. Entäs ne 2006-2008 myynnit, sehän myi tasaisesti koko ajan ja Wii konsoleita ei voinut saada edes kaikista paikoista. 2009 ja 2010 näyttää olevan vuosia jolloin 50 prosenttia laitemyynneistä tulee joulumyynneistä, näinhän se näyttää olevan myös microsoftin puolella kun kinect julkaistiin.

Niin, kuten sanoin niin Kinect on casual pelaajille ja joulumyynti on siinä todella tärkeä. Tottakai myös "tosipelaajat" ovat jouluisin normaalia enempi liikkeellä, mutta piikki on huomattavasti lievempi. Wii myi alkuvuosinaan hyvin ympäri vuoden, siltikään pystymättä toimittamaan tarpeeksi laitteita kysynnän tyydyttämiseksi, siellä kun olisi ollut tarpeeksi tuotantokapasiteettiä niin olisit nähnyt ihan saman piikin joulun alla kuin nyt. Jos Nintendon pomot sanovat että heille joulumyynti merkitsee puolet vuoden myynnistä, minä uskon asian olevan niin.

Ei kannata yleistää wiitä pelkäksi casual-pelaajien jutuksi, varsinkaan vuoden 2010-lopulla se ei ole kannattavaa ihan oman imagonsa takia, uskottavuus kärsii heh heh
Katso tämän kuvan kolmea ekaa riviä ja sano sitten onko Wii pelkille kasuaaleille, Wiillä on ehkäpä omasta mielestäni kiinnostavimmat pelit ja itsehän hankkiuduin eroon toisesta xbox 360 konsolistani ja 2010 "ykköspelikoneeni" xbox 360 on kerännyt helvetinmoiset pölykerrokset :D :D

Mä luulen että sä myöskin tiedät hieman pelien myyntimääristä Wii:n puolella. Vertaile niiden bilepelien myyntimääriä kuvasi kolmeen ylimpään riviin. Se että sinä valitset konsoliksesi ensisijaisesti Wii:n ja silti kuulut siihen mystiseen "tosipelaajat" segmenttiin, ei poista sitä tosiasiaa että 90% Wii:n omistajista on casual pelaajia.

Määrät eivät riittäneet pitämään Segaa mukana konsolitaistossa, yksittäiset pelit tekivät taatusti tulosta. Itse asiassa DC:lle tehdään vieläkin kaupallisia julkaisuja. Eivät ne mitään rahasampoja tietysti ole, mutta toiminnan luonteesta johtuen (korkeintaan puoliammattimaista, pienet tiimit) karkkirahoja on mahdollisuus tienata.

Pikkupelejä tekee vaikka parin hengen voimin autotallissa ja kyllähän niillä saattaa toimeentulla, mutta kyllähän sen pelintekijän on järkevää tarkkaan miettiä mille markkinalle tuotteensa suuntaa. Suomessa ei ole kuin pari yksikköä joilla on varaa ottaa riskiä suurtuotannosta joka liittyy pelin tekemiseen tämän sukupolven konsoleille. Vaihtoehtoisia keinoja on esimerkiksi iOS, Android, Facebook...joissa riskit on aivan eri luokkaa (pienemmät siis). Jos laitekanta on kuten Dreamcastin tapauksessa tuommoinen 10 miljoonan verran, niin kyllä siihen on hyvin vaikea suunnitella multimiljoonabudjettia, erittäin hyvällä säkällä saat myytyä pelisi joka kymmenenteen konsoliin ja silloinkin on siinä hilkulla saatko palkat maksettua.

Mitä tekemistä tällä on sitten liiketunnistuksen kanssa? No sitä, että julkaisutoiminnassa on paljon muitakin muuttujia kuin laitekannan suuruus. Olet koko ajan yrittänyt todistella, että näille uusille liiketunnistushärpäkkeille ei kannata kolmansien osapuolien tehdä pelejä koska emolaitteilla on suurempi laitekanta. Ei nämä asiat niin suoraviivaisia ole.

edit. Selvennykseksi. Kumman ajattelet olevan halvemman ja helpomman tehdä: kilpailijan COD-sarjalle vai minipelikokoelman Kinectille? Kumpi sisältää enemmän taloudellisia riskejä ja millaisia määriä edes omilleen pääseminen edellyttää?

Kun jatketaan edellisestä vastauksesta, niin kahden hengen autotallitiimillä on taiteellinen vapaus tehdä vaikka Amigalle pelejä jos haluaa, mutta siinä kohtaa kun mukana on sijoittajia, heidän tulee perustella tekemisensä sijoittajille tai sijoitettu raha siirtyy paremmin tuottavaan yritykseen. Pelituottajat joutuvat siis hyvin tarkkaan tekemään riskianalyysejä, eikä 5-10 miljoonaa myynyt liiketunnistinsysteemi kauheasti houkuttele ainakaan isoihin projekteihin.
Kysymykseesi vastaten, tottakai se minipelivalikoima on halvempi tehdä. Montakos niitä on jo tarjolla vaikkapa Kinectille? Aivan, eli se tyylilaji on jo aika kilpailtu. Pitäisi siis tehdä jotain aivan erilaista. Angry Bird varmasti menestyisi myös Kinectillä. Onko Kinect sitten pelifirmalla ensimmäisenä mielessä kun se keksii loistavan uuden peli-idean? Siinä kohtaa ainakin on kun laitekanta on tarpeeksi suuri, sen tähden onkin kaikki kaikessa kuinka suuri ostopotentiaali järjestelmien taakse saadaan kehitettyä. Nokian N-Gagen myynti jäi 2-3 miljoonan väliin ja vaikka sille pelien tuottaminen on verrattain halpaa, ei runsautta näkynyt.

JOS Moven ja/tai Kinectin myynnit jää liian alhaisiksi, niille ei suuressa määrin suunnata erityisesti niille suunniteltuja pelejä, mutta konsoleille muutoin julkaistuihin peleihin varmastikin tulee vaihtoehtoisena ohjainmuotona Moven tai Kinectin käyttäminen. Tällöin on vaarana että liiketunnistusohjaamista käytetään yhtä merkittävästi kuin sixaxisin kiihtyvyysanturia. Jokainen tietenkin määrittää itse onko se floppaamista vai ei. Mun henkilökohtainen mielipide on että Kinectin menestys näyttää todennäköisemmältä kuin Moven.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

ps. Verkkokaupan TOP-65-listan mukaan Kinect-sensori on 5. sijalla ja 250Gt Kinect-bundle sijalla 12. Lista taitaa sisältää kaikki Verkkokaupan tuotteet.

Move on loppu Verkkiksestä ja sen käyttämästä tukusta niin sen takia sen listasijoitus on huonompi kuin Kinectillä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nyt kun porukal tuppaa olee noit liiketunnistus juttuja, niin mitäs sanotte mikä noist on paras? Wii:n, ps3:n vai xbox360:n ? En tarkoita pelien kannalta vaan sen aitouden kannalta esim. kun pelaa jotain nyrkkeily peliä niin kun liikuttaa esim. kättä niin liikkuuko ukonkin käsi samanaikaisesti siel ruudus?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tarkoita pelien kannalta vaan sen aitouden kannalta esim. kun pelaa jotain nyrkkeily peliä niin kun liikuttaa esim. kättä niin liikkuuko ukonkin käsi samanaikaisesti siel ruudus?

Riippuu enemmän pelistä kuin laitteesta. Kaikki nuo pystyvät ihan riittävän tarkkaan liikkeentunnistukseen, kun vain peli ohjelmoidaan sellaiseksi. Jos nimenomaan nyrkkeily kiinnostaa, niin PS3:n Fight taitaa olla "paras", mutta tarkkuutta lukuunottamatta peli on suolesta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nyt kun porukal tuppaa olee noit liiketunnistus juttuja, niin mitäs sanotte mikä noist on paras? Wii:n, ps3:n vai xbox360:n ?

En haluaisi olla tyly uudehkolle jäsenelle, mutta tavallaan tästä ollaan tässäkin ketjussa nyt väännetty aika monta sivua. Eli lukemalla tätä saat varmasti jotain vinkkejä (jos onnistut suodattamaan väännön pois).

Sellaista "tämä on kaikessa ihan paras, tarkin ja viiveetön - osta tämä!" -vastausta ei yksinkertaisesti ole. Kaikilla on omia vahvuuksiaan, jotka korostuvat eri peleissä ja genreissä. Riippuu siis vähän mitä hakee. Yksittäisten pelien erot eivät aina edes johdu itse liiketunnistushärpäkkeestä, vaan pelintekijöiden laiskuudesta (kehno peli) - tai onnistumisesta (hyvä peli).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

MikroPC Vuoden Tuote 2010

Vuoden tuotteet seulottiin satojen hyvien tuotteiden joukosta. Tuotteiden paremmuudesta sanoivat mielipiteensä MicroPC:n toimittajat, vakituiset avustajat ja joukko asiantuntijoita. MikroPC valitsi ensimmäisen kerran vuoden parhaat tuotteet 22 vuotta sitten. Vuoden tuotteen pitää olla laadukas, innovatiivinen ja sillä pitää olla vaikutusta markkinoihin. Palkittavassa tuotteessa pitää olla jotain sellaista säväyttävää, joka pakottaa kilpailevatkin tuotteet nostamaan rimaa uudelle korkeudelle.

Viihdelaite: Kinect
Microsoftin satsaus pelaamisen uuteen aikaan vei homman askeleen pidemmälle. Alkuvaiheen pelit ovat suurelta osin yksinkertaisia, mutta laitetta käyttäessä tulee vahva valaistumisen tunne. Kinectissä on potentiaalia suurempaankin läpimurtoon ohjaamisessa ja käyttöliittymissä. Jo nyt Xboxin käyttöliittymässä seikkaillessa takavuosien sci-fi-elokuva Minority Report tuntuu olevan jälleen askeleen lähempänä todellisuutta. Lisäksi Kinectille on jo kehitetty onnistuneesti ajurit pc-käyttöön.

Haastajat: Canon Ixus 300 HS ja Logitech Squeezebox Touch

Arvostusta ja glooriaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Child of Eden taitaa olla Kinectin system-seller hc-pelaajille. Julkaisupäiväksi on ilmoitettu helmikuun ensimmäinen 2011.
Sorcery saattaa toimia samanlaisena Moven puolella, julkaisupäivä lienee 18.helmikuuta 20011.

Star Wars -peliltä ei liene syytä odottaa suuria (julkaisu 2.joulukuuta 2011), saaga on pelipuolella jostain syystä kirottu.

Onko kukaan tietoinen pystyykö Kinectin ääniohjausta mitenkään aktivoimaan edes englanniksi? Entä onko suomenkielinen ääniohjaus kehitteillä?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onko kukaan tietoinen pystyykö Kinectin ääniohjausta mitenkään aktivoimaan edes englanniksi?

Kirjaa itsesi ulos ja tadaa, Kinect tottelee ääntä. En ole itse onnistunut kuin "Xbox Kinect" ja "Xbox sign-in" komennoissa. Hyvin nuokin tosin toimivat. Olisivat nyt tuoneet tännekin ne äänikomennot.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kirjaa itsesi ulos ja tadaa, Kinect tottelee ääntä. En ole itse onnistunut kuin "Xbox Kinect" ja "Xbox sign-in" komennoissa. Hyvin nuokin tosin toimivat. Olisivat nyt tuoneet tännekin ne äänikomennot.

Mulla UK-tili ja toimii kaikki äänikomennot LIVEssä ja offline. Ilmeisesti ei ole region-lukossa ja voi siis kiertää tekemällä ulkomaisen tagin maahan, jossa äänikomennot käytössä esim. UK, USA, Kanada, Meksiko tai Japani jos se on haluttu kieli... :)

Btw en pistä päätäni pantiksi, koska oma UK-tagi oli valmiina ja ei vaatinut toimenpiteitä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voin vahvistaa. Mulla on amerikkalainenkin tili ja se totteli pikaisten testien perusteella oikein hyvin äänikomentoja.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Child of Eden taitaa olla Kinectin system-seller hc-pelaajille. Julkaisupäiväksi on ilmoitettu helmikuun ensimmäinen 2011.

Voip ollakin, mutta peli tulee myös PS3:lle ja mahd. myös Move-tuella (en tiedä onko vieläkään täysin varmistettu).

Edge-lehdessä (dec 2010) suunnittelija Mizuguchi myös mainitsee, että tuki normi-padille on miehelle tärkeä ja se on myös pelissä mukana: "The physical connection is important. With Kinect, you don't have the physical experience then, but you get the new experience, which seemed very valuable too. We decided, ok, let's do both."

Voi siis olla peli joka toimii molemmille.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jos arvata pitäisi niin uskoisin kuitenkin Killzone3 ja Socom4 olevan ne artikkelit jotka saavat myös melko paljon massoja liikkeelle...
:p
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voip ollakin, mutta peli tulee myös PS3:lle ja mahd. myös Move-tuella (en tiedä onko vieläkään täysin varmistettu).

Edge-lehdessä (dec 2010) suunnittelija Mizuguchi myös mainitsee, että tuki normi-padille on miehelle tärkeä ja se on myös pelissä mukana: "The physical connection is important. With Kinect, you don't have the physical experience then, but you get the new experience, which seemed very valuable too. We decided, ok, let's do both."

Voi siis olla peli joka toimii molemmille.

Ootko nähny sen pelin demoamisia (täältä tai täältä)? TUO peli on sellainen jota ei pelata ohjaimilla. Katsele elokuva Minority Report ja mieti kuinka uskottava se olisi jos Cruisella olisi dildo molemmissa käsissä. Lopullinen tuote toki voi olla ihan eri kuin demot ja tietenkin tuo tarvitsee 42+ tuumakoon telkkarin, mutta tuo peli vaikuttaa toistaiseksi ainoalta joka mun mielestä saattaisi houkuttaa liiketunnistus-ostoksille. Pystyisin hyvin kuvitteleen että tuossa pelissä olisi ensimmäinen todella myyvä 3D sovellus joka todella toisi pelaajan pelin keskelle yhdessä Kinectin kanssa.

Jos arvata pitäisi niin uskoisin kuitenkin Killzone3 ja Socom4 olevan ne artikkelit jotka saavat myös melko paljon massoja liikkeelle...
:p

Nää pelit ei taas mussa aiheuta minkäänlaista halua liiketunnistuspelaamiseen. Liian monipuoliset ohjaustoiminnot jotta ne voisi omilla liikkeillä tehdä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nää pelit ei taas mussa aiheuta minkäänlaista halua liiketunnistuspelaamiseen. Liian monipuoliset ohjaustoiminnot jotta ne voisi omilla liikkeillä tehdä.

Ne käyttävätkin liikeohjaimen kaikkia ominaisuuksia hyväkseen. MAG:n kokemusten perusteella Move+navi kombo on melkoisen toimiva yhdistelmä FPS-peleissä. Näitä kahta tulokasta varten on tulossa myös erillinen lisävaruste, johon Moven ja navin saa laitettua kiinni. Vehkeen suunnittelussa on ollut mukana molepien pelien tekijät.

Viddler.com - Killzone 3: PlayStation Sharp Shooter Interview - Uploaded by sceablog
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

TUO peli on sellainen jota ei pelata ohjaimilla. Katsele elokuva Minority Report ja mieti kuinka uskottava se olisi jos Cruisella olisi dildo molemmissa käsissä.

Voi, vanhat "dildo-vitsit".. Iplo, ne ovat ikään kuin jo käyty läpi tuossa about vuosi sitten..

Hanki jostain tuo Edgen juttu ja lue se. Normi-pad on pelissä kyllä vahvasti tuettu, koska suunnittelija niin haluaa (esim. puhtaasti että tulee "vibra-feedbackiä" pelaajille). Move-tukea ei ole (käsittääkseni) varmistettu, joten viestini pointti ei varsinaisesti edes ollut se. Vai tarvitseeko selittää padin ja dildon erot vielä?

PS3-pelaajilla ei siis syytä huoleen, sillä Child of Eden toimii koneella mainiosti ilman Moveakin. Ironista sinänsä, että Kinectin "HC-peli" (ei mun käyttämä termi) onkin multiplatform..
 
Ylös Bottom