Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolien ohjaimet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DeepBlue
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Ja jos joku väittää ettei kukaan ole keksinyt mitään uutta ohjaimiin kuin Nintendo, niin kysynpä minä vain että milloinkas Nintendon ohjaimiin tuli tärinä.

Mielestäni Rumble Pak N64:lle ilmestyi aikoja ennen muiden säätimien sisäänrakennettuja värinöitä. Vaikka se ei ole N64:n ohjaimeen sisäänrakennettu, se silti oli Nintendolla ensimmäinen tärinäohjain.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper

Mielestäni Rumble Pak N64:lle ilmestyi aikoja ennen muiden säätimien sisäänrakennettuja värinöitä. Vaikka se ei ole N64:n ohjaimeen sisäänrakennettu, se silti oli Nintendolla ensimmäinen tärinäohjain.

Taitaapa se näin olla. Ja olihan se N64:n analoginen tatti ensimmäinen laatuaan (muistaakseni).

Noh, katotaas nyt sitten....

Dreamcastin pädi on aika hyvä. Ihan hyvän kokoinen, liipasimet ovat loistavat (tosin saisivat olla ylempänä, nykyisellä paikallaan niistä tulee sormet kipiäksi), värinapit on hyvin sijoitettu ja tattikin on ihan jees (tosin vähän ehkä liian löysä ja epätarkka). Miinusta kyllä tulee DC:n aivan surkeasta ristiohjaimesta, joka oli jopa NESsissä parempi.

Playstation 2:n ohjain on kohtalainen. Ristiohjain on siinäkin aika huono (tulee peukalo kipeäksi, kun esim. pelaa Tony Hawkkia, kun pitää kokoajan painaa diagonaaleja, esim. ylävasen, yms). Tateista en tykkää, sormet nimittäin liukuu kokoajan niiden päältä. Analogiset napit DS2:ssa ovat aivan turhat, koska niillä ei ole paljon liikkumavaraa (minusta ainaskin tuntuu siltä, että ne ovat kokoajan joko ON taikka OFF tilassa). Hyvää PS2:n ohjaimessa on se, että se kyllä sopii melkein käteen kuin käteen.

Xbox:n ohjain on aika samanmuotoinen kuin DC:nkin, mutta suurempi. Ohjaimen suuruus ei sinänsä haitannut pätkääkään, koska omistan aika pitkät sormet, mutta värinappien sijoitus on kyllä aika syvältä. Ne ovat nimittäin aivan liian sumpussa. Taasen itse napit voisivat olla tasapintaisia, eikä pyöreitä mitä ne nyt ovat. Tatit Xboxin pädissä ovat loistavat, eikä niistä löydy oikeastaan mitään valittamista. Sormet pysyvät sopivasti niissä kiinni, eivätkä ne ole liian löysiä (niinkuin DC:n). Ristiohjain Xboxin ohjaimessakin on vähän kehno, mutta ehkä paras tästä koplasta.

Gamecuben ohjainta en ole päässyt vielä kokeilemaan, mutta se näyttää kyllä aika hyvältä. Ainoa huono puoli siinä näyttäisi olevan ristiohjaimen pienuus (tai mitä nyt kuvista päättelin).

- - -

No joo, mutta koska tässähän sai valita minkä tahansa konsolin ohjaimen, niin sanoisin, että paras on NeoGeo CD(Z):ssä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight

Taitaapa se näin olla. Ja olihan se N64:n analoginen tatti ensimmäinen laatuaan (muistaakseni).

Jep, niinhän se oli. Heti kun Nintendon ohjaimeen saatiin tatti ja tärinät niin kummasti ilmesty Dual Shock markkinoille :D Ei tuossa mitään, hyviähän ideoita nuo ovat ja auttavat pelituntumassa :) Itse suosin kyllä N64:n ohjainta, kiitos Z-napin joka on aivan loistava GoldenEyen ja Perfect Darkin tyylisissä peleissä :)

DualShockeista ei oo mulla kyllä ollut koskaan pahaa sanottavaa, ja niitä on tullut käytettyä _paljon_.

Mutta sanottava on, että sen kerran kun olen GameCubea päässyt kokeilemaan, se ohjain tuntui ihan käsittämättömän hyvin käteen sopivalta. Kyllä Nintendokin tuntuu tuon ohjaindesignin osaavan.

Dreamcastin ohjaimen kanssa taas en ole oikein koskaan tuntenut oloani kotoisaksi.

Niinpäs olikin! Pääsi unohtumaan. :p Nintendo on kieltämättä keksinyt paljon uutta ohjaimiin, mutta analogisia näppäimiä heillä ei ole vieläkään, vaikka ne jo kaikilla muilla on.

Niinpäs olikin! Pääsi unohtumaan. :p Nintendo on kieltämättä keksinyt paljon uutta ohjaimiin, mutta analogisia näppäimiä heillä ei ole vieläkään, vaikka ne jo kaikilla muilla on.

No eipä tuo mielestäni olekkaan kovin mullistava idea nuo analogiset napit. Välillä ne jopa ärsyttävät, jos joutuu käyttää liikaa. Muuten ihan mukavat, mutta ei mielestäni kuitenkaan mikään "must" ohjaimessa.

No eipä tuo mielestäni olekkaan kovin mullistava idea nuo analogiset napit. Välillä ne jopa ärsyttävät, jos joutuu käyttää liikaa. Muuten ihan mukavat, mutta ei mielestäni kuitenkaan mikään "must" ohjaimessa.

Minun mielestä ehdottomasti on. Jos ne ei miellytä, ne voi ottaa pois päältä. Ainut niiden huono puoli onkin se, että näppäimien liikerata on aivan liian pieni, mutta jos liikerata olisi pidempi niin ajattele vaikka Driver 3. Ympyrän ei tarvitsisi enää toimittaa tätä "kaasu pohjaan" nappulan virkaa ja siitä voisi tulla "ulos autosta" nappula.

1. DC : Se on osa minua
2. Xbox : en oo paljoa ehtiny käyttää, mutta tuntuu loistavalta
3. Ps2 siihen tottuu nopeesti

1. DC, ohjaimen muoto istuu hyvin käteen mutta tatti on vähäsen paska ja väärässä paikassa.
2. PS2, Ihan jees. Ristiohjain on melko huonoo taas tatti on mahtava.
3. Sega MegaDrive, Vieläkin rulettaa. Nappulat ovat tarpeeksi isoja ;)

Ps. En ole viel kokeillut Xboxin ja GameCuben ohjamia

Analoogisuutta löytyy sieltä mistä pitää, elikkä (Cuben) liipaisimista ja niissäkin on pohjassa "digital click" (eli kun painaa ihan pohjaan ja sitten siitä vielä vähän enemmän). Napeissa en ole pitänyt analoogisuudessa (PS2:sen ohjain), about parissa pelissä siitä on ollu minkäänlaista iloa, muissa se vaan aiheuttaa käsien kipeytymymisen nopeammin.

Ja mitä noin yleisesti voi ohjaimia rankata.

1. Cuben, sopii käsiin kuin iho. Olisin toivonut että B:kin olisi ollu "papu", mutta kaikkea ei voi saada mitä toivoo. Muuten täydellinen minulle.

2. NES, nyt kun ei ole enää niin pienet kädet, niin sitä on mukava pitää kun kaikki toiminnot löytyy, eikä se ole enää niin epäergonominenkaan kun se on niin pieni. Ja mikä tärkeintä, yhdessäkään ohjaimessa sen jälkeen ei ole ollut yhtä hyvää digitaalista padia, siis noin mukavuudeltaan.

3. Dreamcastin ohjain, sopii käteen aika mukavasti, mutta harva sen ominaisuuksista kuitenkaan yltää kirkkaimpaan kärkeen.

4. SNESin ohjain, ei yhtä miellyttävä kädessä kuin NESin ohjain, lähinnä sen takia että d-padi ei tunnu läheskään yhtä mukavalta. Muuten ihan ok perusohjain.

5. Xboxin ohjain, muuten mukava ja napit ihan ulottuvissa, mutta neljän perusnäppäimen kärki on niin kaukana, että ihan käytännössä se vähentää neljä nappia kolmeen, kun sitä ei voi käyttää pelatessa. Hyvät analogiset tatit, mutta liipaisimet ehkä hieman liian jäykkiä, pidemmän pelaamisen kannalta siis.

6. PS2:hden ohjain, epämukavasti muotoiltu, analoogiset napit vaativat (pidemmän päälle) rankkaa painamista pohjaan, vaikka siitä ei muuta hyötyisikään (siis siitä analoogisuudesta ei ole iloa). Tatit ok tasoa, mutta sormet liukuvat niiltä koko ajan, eivätkä ne ole yhtä mukavia kuin Cubessa. Muotoilun takia olkapäänappeja ei saa käytettyä mukavasti. Plussana sopii peliin kuin peliin jotenkin, vaikkei yhteenkään hyvin!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lootus

vaikkei yhteenkään hyvin!

Tuo on kyllä semmoista Scheissea että...
Oletkohan ikinä edes kokeillut Dualshockia? No, jonku käteen sopii paremmin vasara ja toisen käteen kirves tai jotain:p

Lootuksen kritiikki DualShockia kohtaan kummaksuttaa, eikä varmasti minua yksin. Taitoa on tehdä ohjain, jolla useamman eri tyypin pelit onnistuvat ja joka sopii mahdollisimman monen pelaajan käteen. Käyttäjien tyytyväisyys PlayStationeihin kertoo Sonyn onnistuneen tehtävässä, sillä onhan ohjaimella suuri merkitys konsolin menestymisen suhteen.

GameCuben ohjain vaikuttaa enemmän DualShockin korkeammalta kehitysversiolta kuin Nintendon innovaatiolta. Vähintäänkin siihen saakka kun GC makaa television ohessa olen erittäin tyytyväinen PS2:n ohjaimeen, analogi- ja olkanappeineen.

1. Kyllä tämä SNESin legendaarinen ohjain #1!!! PADien äiti:p

2. DC, upea ohjain, istui käteen täydellisesti vaikkei ollu mikään huippu Beat em´upissa.

Gamecuben ohjain on yllättävän pieni, ja se ei ehkä sovi mäiskintäpeleihin, ristiohjaimen pienuuden takia....saa sit nähdä...

Xbox, saman kokonen/painonen kuin Lolan tissit:D vähän raskas, mutta eiköhän totutteluun vie aikaa...saa sitten nähdä

DS2: nojaa..ei oo mikään huippu..mut ok...vähän oli ongelmia GTA3:ssa, ajalessa autoa+ rattia vääntämässä+sivuttainen kuvakulma+uzilla ampumassa:mad: meni ihan sormet sekasin...

Originally posted by Pexi
Xbox, saman kokonen/painonen kuin Lolan tissit:D vähän raskas, mutta eiköhän totutteluun vie aikaa...saa sitten nähdä

Missäs muka oot päässy kokeileen???????? Siis Lolaa tarkotan... :D. Mut toi on kyllä houkuttelevin kuvaus mitä olen Xboxin padista koskaan kuullut ;)

Originally posted by Code

Missäs muka oot päässy kokeileen???????? Siis Lolaa tarkotan... :D. Mut toi on kyllä houkuttelevin kuvaus mitä olen Xboxin padista koskaan kuullut ;)
Kyllä mä olisin mielummin kokeillut niitä "padeja" ennen silikoneja ;)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez

Tuo on kyllä semmoista Scheissea että...
Oletkohan ikinä edes kokeillut Dualshockia? No, jonku käteen sopii paremmin vasara ja toisen käteen kirves tai jotain:p

Jos nyt välttämättä tahdot tietää, niin tuo PS2 tuossa makaa 6 pelin voimalla hyllyssäni (joista 4 jo läpi). Se vaan ei ole ergonomisesti/mukavasti muotoiltu. Idea hyvä ysi plus, toteutus ei!

Jokaisella on erilaiset kädet ja tottumukset. Tunnen parikin tyyppiä joilla on vaikeuksia pelata Dual Shockilla ilman että käsiä alkaa särkemään. Itselleni parhaiten soveltuu käteen N64:n ohjain, mutta Cuben ojain pikaisessa testauksessa oli kuin minun käsiini luotu. Dual Shock on myös käsiin sopiva ja toimii itselläni hyvin kaikissa peleissä. Kuulun siihen ryhmään joille DC:n säädin ei käteen vain yksinkertaisesti sovi, mutta ei tuo nyt pelikokemukseen vaikuta jos todella tykkää peleistä. X-Boxin ohjainta en ole testannut.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lootus

Jos nyt välttämättä tahdot tietää, niin tuo PS2 tuossa makaa 6 pelin voimalla hyllyssäni (joista 4 jo läpi). Se vaan ei ole ergonomisesti/mukavasti muotoiltu. Idea hyvä ysi plus, toteutus ei!
Minkäsmuotoiset kädet sulla on...? :p

Ylös Bottom