Vastaus: KonsoliFIN erehdyttää mainostajia?
feldon sanoi:
Erittäin hyvä ja kehityskelpoinen idea! Laitetaan korvan taakse.
Toinen, huomattavasti suurempitöisempi kehitysidea:
Tehkää silloin tällöin usean arvostelijan genrekohtaisia teemapläjäyksiä.
Sama suomeksi:
PS3 / Wii / X360 kohdalla olisi kiva lukea cross-platform genrevertailusta, jossa esim. kaikkien kolmen alustan mättöpelit (esim. paras peli joka alustalta) otetaan vertailuun vaikkapa niin, että otetaan yksi PS3-mies, yksi X360-mies ja yksi Wii-mies (tai useampi kpl multi-platform-miehiä) pelaamaan kaikkia kyseisiä pelejä (esim. pari tuntia/kpl). Tämän jälkeen he raportoisivat kokemuksensa vieraan konsolin mättöpeleistä subjektiivisesti (= sanallisesti ilman numeroa) ja ottavat tämän jälkeen arvosteluun (ja mahdollisesti pidempiaikaiseen testiin) oman alustansa testissä mukana olleet mättöpelit.
+ Muiden alustojen pelistä arvostelijat saavat yleispelimaailmallista taustatietoa, joka mahdollistaa mielenkiintoisemman ja monitahoisemman arvostelun kirjoittamisen.
+ Tämänkaltaiset teema-artikkelit auttavat konsoliostoa suunnittelevaa kyseisen peligenren ystävää valitsemaan kolmen kilpailevan koneen väliltä.
+ Maahantuojat saattaisivat olla yhteistyöhaluisia isompaan artikkeliin = laajemman palstatilan saamiseen?
+ Onnistuessaan promotoi KFINiä
- Suuritöinen projekti
- Käytännön laiteongelmat: harvalla on kaikki kolme konetta kotona ja niille kaikille mättöpelejä, joten testaajien pitää ravata eri konsolin omistavien kavereittensa luona pelaamassa + saman pelin kierrättäminen arvostelijalta toiselle on tuskaisen hidasta, elleivät nämä asu lähekkäin. Tästä syystä artikkeli olisi käytännöllisintä aloittaa saamalla arvostelijat samaan fyysiseen tilaan, johon jokainen toisi oman koneensa ja jossa tapahtuisi alustava tutustuminen peleihin - mahdollistaen monipuolisen jaetun ruudun moninpelitestaamisen - ja tapahtumasta mukaan lähtisivät vain ne oman alustan pelit -> ei tarvetta pelikierrätykselle kädestä käteen.
- Uuden sukupolven laitteet ovat hurjan kalliita hankkia testikäyttöön, mikäli em. metodia ei päästä hyödyntämään
- Vaatinee useamman arvostelijan yhteistyötä, jonka olisi syytä sujua hyvin
DC / GC / PS2 / Xbox kohdalla olisi kiva lukea kooste-esittely, jossa yhden "edesmenneen" konsolin tietyn genren kaikki varteenotettavat edustajat esitellään lyhyesti - numeron kanssa tai ilman. Nämä arvostelut voivat olla lyhyempiä kuin "tavalliset" arvostelut ja niiden perustarkoituksena olisi esitellä saman genren edustajien keskinäisiä eroja sekä tuoda esille "edesmenneen" sukupolven missattuja tietyn genren kärkinimiä, jotka hyvässä lykyssä löytää Alelaarista naurettavan halvalla ja joita pääsee pelaamaan sujuvasti uuden sukupolven koneen taaksepäinyhteensopivuuden ansiosta. Artikkelin suunnitteluvaiheessa on tärkeää, että katsastettavien pelien listasta päättämässä on useampi ihminen, jolloin käsitellyt pelit eivät rajoitu yhden ihmisen tykkään/en tykkää -mieltymyksiin.
+ Suhteellisen helppo toteuttaa
+ Vanhat konsolit ja niiden pelit ovat hankittavissa halvalla
+ Backwards compatibilityn ansiosta artikkeli koskettaa myös uusia pelaajia
+ Unohdetut pelihelmet saavat rahtusen ansaitsemaansa huomiota
+ Onnistuessaan promotoi KFINiä
- Tuskin ketään maahantuojaa kiinnostaa kauheasti sponssata tällaista (kun pitäisi saada uudet koneet myytyä ennemmin)?
- Wanhat konsolit eivät ole mediaseksikkäitä
IQ007 sanoi:
- -
Tällä mittarilla pelimedia on täälläkin kriisissä - en edes muista, milloin olisin lukenut arvostelun uudelleen sen "hyvyyden" takia. Tankkaan uuden lehden hätäisesti ja katson floppasiko joku odotettu peli vai ei (tosin netti ehtii aina ensin...). Toki hyviä kolumneja ja artikkeleita kiinnostavista ilmiöistä on aina silloin tällöin, mutta tarkoitan nyt arvosteluja. Ehkä tekstille pitäs antaa lisää tilaa... ja arvostelijoille aikaa.
- -
Vika ei välttämättä ole aina itse arvostelussa eikä edes lehden toimituksessa.
Ennen Wanhaan, kun pelien tasaiset ruohoalueet olivat vihreämpiä ja ruohonkorsien polygonit kulmikkaampia, peleistä tihkui huomattavasti vähemmän ennakkotietoja mediaan (pienempi budjetti -> ei varaa mainostaa + pelit olivat pienemmän piirin juttu). Tämän vuoksi arvostelut olivat merkittävämpi osa pelitiedottamista ja myös markkinointia: hyviä pelejä tihkui "puun takaa" kauppojen hyllyille, eivätkä kuluttajat tienneet niistä yhtään mitään ennen arvostelun lukemista. Yllättäenmarkkinoille tulleen kiintoisan nimikkeen tai uuden henkilökohtaisen suosikkipelin arvostelun jaksoi tahkota läpi uudestaan ja uudestaan artikkelin rivien välistä auringon lailla paistavan löytämisen riemun vuoksi: pelitoimittajalle oli yllättäen annettu käteen hyvä peli, jota kelpasi suitsuttaa että lukija osaisi erottaa sen "peruskaurasta".
Nykyisin hyviksi ennakoiduista peleistä tihkuu infoa foorumeille, pelilehtiin, blogeihin ja muihin medioihin A4-kilojen edestä ennen pelin julkaisua. Ymmärrettävästi suuri osa tästä tiedosta on tuulesta temmattua hepaa (jota jotkut fanipojat keksivät vapaa-ajan harrastuksenaan), jonka erottaminen tarkasta tiedosta on vaikeaa ellei peräti mahdotonta. Tämä nostattaa peliin suunnattuja ennakko-odotuksia, mikä on enimmäkseen huono asia: lupailtujen featureiden puuttumiseen ei voi kuin pettyä. Ilmiön vastakohta on markkinoille salakavalasti tulevat hyvät pelit, joihin ei voi kuin rakastua, mutta valitettavasti nämä ovat tänä massatiedottamisen aikakautena harvassa (ts. mistä tahansa pelistä saa kaivettua ennakkohypeä tai jenkki/japsiversion arvostelun ennakkoon euroversiota odotellessa). Tästä johtuen nettiä aktiivisesti selaavan valveutuneen konsoliharrastajan silmissä uuden konsolipelin lopullinen lehtiarvostelu on menettänyt tiedotusarvonsa ja löytämisen riemunsa ja sen pääasiallinen tehtävä on hypen väitösten paikkansapitävyyden vahvistavuus/kumoaminen. Arvostelija itse usein arvostelee pelin eri pohjalta, sillä hän on arvostelukiireensä vuoksi missannut pahimmat hypepiikit ja ei täten voi antaa em. valveutuneelle harrastajalle tietoa Hype 2.0:n paikkansapitävyydestä, koska ei ole Hype 2.0:aa itse koskaan nähnyt. Niinpä kirjoittajan ja lukijan intressit eivät kohtaa -> lukija kokee arvostelun subjektiivisesti huonoksi, vaikka ongelma tosiasiassa kumpuaakin siitä, ettei lukija kuulu arvostelun kohderyhmään - joka on nykypelijournalismissa useimmiten Pekka Peruspelaaja, joka on välttynyt pahimmalta hypeltä tietäen kuitenkin pelistä himppusen ennakkoon. Eräs keino eri intressien kohtaamisen parantamiseksi olisi ottaa "vaihtopenkiltä" mukaan kakkosarvostelijaksi valveutuneen harrastajan kaltainen "hypen uhri", joka minipalstallaan vertaa pelin ominaisuuksia pelin ennakkohypen väitteisiin vaikkapa ranskalaisin viivoin.
Toisekseen, pelejä tulee markkinoille paljon kovempaa tahtia nyt kuin viisi vuotta sitten. Toimivien ideoiden kierrätyksen takia suuri osa niistä on samankaltaisia keskenään. Mikään pelifirma ei myöskään halua antaa toiselle monopoliasemaa menestyvän peligenren suhteen, joten jokaiselle aidosti hyvälle autopelille, lätkäpelille, mättöpelille jne. ilmestyy hyvin nopeasti kilpailija, joka on alkuperäisen markkinahallitsijan osittainen klooni ja tämän vuoksi eräällä tavalla katsottuna ainoastaan osittain itsenäinen peli. Erojen kutistuminen paisuttaa niiden merkitystä pelimarkkinoilla ja ostopäätöksen tekemisessä (kahden hyvän pelin vertaamisesta keskenään ei voi syntyä muuta kuin riita) ja kannustaa Hype 2.0:n ennakkolukemiseen, mikä aiheuttaa lukuisia sivuoireita niin lukijan lukukokemukselle kuin myös pelialan journalismille.
[EDIT: sain omaa tekstiä oikolukiessani uusia ideoita, jotka editoin sisään täydentämään viestiäni.]