Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipomojen uudet lausunnot

Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Se on hauska seurata miten PS3 pelastusta haetaan vuorotellen ties mistä...

MGS4 > LBP > Home > KZ2 > Heavy Rain > GT5 > ties mitä...

Killzone2 tuskin tulee olemaan se suurempi menestys kuin MGS4 joka tietty myi ihan kivasti muttei varmaan kuitenkaan niin paljoa mitä toivottiin.

Nykyään kun käypää BD pyöritintä saa halvemmalla kuin pleikkaria vaaditaan taas pätkän enemmän että tulee se PS3 kannettua kaupasta pihalle.

Mikä mahtanee olla se PS3:n pelastus, mikäli se ei ole mikään mainituista peleistä, eikä hyvästä blu-ray toistosta taikka loistavasta dvd-toistosta? Onko kyse vain mahdollisista multiplattereiden astetta tarkemmista tekstuureista?

Onko PS3 floppi vain ja pelkästään siksi, että multiplatit lataa muutaman prosentin hitaammin ja omaavat ehkä muutenkin muutaman prosentin heikomman ulkoasun?

Ehkäpä kaikki konsolit pitäisi erottaa totaalisesti toisistaan, koska jokaisella konsolilla on oma toimintatapa.

Wii = Kaken heiluttajan, normipelaajan sekä menneisyyden muistelijoiden pelikone + kevyttä extraa.
X0 = HC-pelaajan - pelikone + extraa.(Aikaisemmin hc-pelikone, mutta levittäytyy kovasti all-aroundiin hissukseen)
PS3 = All-around pelikone + vielä enemmän extraa. (Miedosti vaisumpaa grafiikkaa multiplateissa, mutta ilmainen verkkopelaus+blu-ray).

Näiden kolmen järkevä vertailu on melko mahdotonta toteuttaa siten, että mielenrauha säilyy, koska jokaisella ihmisellä on omat tarpeensa. (toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä.. jotkut jopa isästä).

Ps.. Eikös tä ketju ole muuttunut joksikin aivan muuksi kuin Sonyn pomon uusi lausunto?
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Mutta tuuri ei ole pelkkää onnenkauppaa, hyvää tuuria voi edistää hyvällä suunnittelulla, ja sitä Sonylta puuttui. Voisi sanoa, että oli Sonylle huonoa tuuria, että BR-diodeja ei onnistuttu saamaan massatuotantokuntoon aikaisemmin ja edullisemmalla hinnalla, mutta Microsoft arvioidessaan vastaavaa tilannetta HD-DVD:n kanssa päätti pitäytyä DVD:ssä. Ehkä oli hyvää tuuria Nintendolle, että he aavistivat pelikulttuurin muutoksen oikein, mutta huhujen mukaan Phil Harrison yritti tuoda esille samaa näkemystä Sonyn sisällä, ja Sony jätti sen huomiotta. Lopputuloksena PS3:een on pakattu turhaa tekniikkaa ilman mitään näkemystä siitä, mihin sitä tekniikkaa käytetään.

Tästä olen kyllä kanssasi täysin samaa mieltä! Sonylla olivat väärät miehet tahtipuikkoja heiluttamassa kriittisiä päätöksiä tehtäessä. Lienekkö sitten japanilaisten liiallinen ylpeys ja toisen häpäisemisen pelko näytellyt jonkinlaista roolia, kun isot herrat päättivät esimerkiksi toistaa saman paska moniydinjaajaaprosessorin kehityksestä kuin PS2:n kanssa. Taisivat luottaa aivan liikaa brandin voimaan, kun saman virheen menivät toistamaan. Ja vaikka Sony olisikin edelleen markkinajohtaja, niin en silti ymmärtäisi päätöstä tehdä koneesta vaikea alusta pelinkehittäjille. Luulisi tällaisen moniydinprosessorin kehittämisen olevan kallimpaakin ja enemmän aikaavievää verrattuna XO:n prossuun jne. Paolo, muut?
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto


Tuskin. VGChartzin lukuihin kun ei voi luottaa, esimerkiksi tämän päivän NPD uutiset antavat hieman kuvaa pelin menestyksestä:

According to figures from the NPD Group, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots has now sold over 1.076 million units since its launch in mid-June of 2008.

VGChartz on taikonut jostain n. puoli miljoonaa myytyä enemmän mitä NPD on laskenut. Samasta uutisesta löytyy myös jenkkien LBP:n ja Resistance 2:n myyntilukuja:

While it did not make the top 20, sales of LittleBigPlanet did rebound in the final month of 2008 to 255,000 units, bringing its LTD total to 611,000 units after three months.

After launching with 385,000 units in November 2008, Resistance 2 sales fell 45 percent in December. Its LTD total now stands at 598,000 units.

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=21937
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Eikö tuo "ei pelejä" olekaan enää bännien arvoinen meme?
Ei sentään bannien arvoinen, mutta ihan turhaa höpötystä silti. Ja kuten tästäkin on tavallaan käynyt ilmi, ei kyse ole siitä, etteikö PS3:lle olisi pelejä, vaan ettei sille ole vieläkään löytynyt sellaista kiistatonta "system selleriä". Nuokin mainitut pelit ovat toki aiheuttaneet lyhytkestoisia (viikon-kahden) piikkejä laitemyyntiin, mutta kaiken kaikkiaan vaikutus ei ole ollut niin suurta kuin on toivottu.

Hyviä, pelaamisen arvoisia pelejä PS3:lle on kyllä sitten ahkerimmankin pelaajan tarpeisiin ihan riittävästi. Ja vaikka PS3-versioita multiplattispeleistä parjataan niin paljon, mielestäni hyvin harva PS3-käännös on oikeasti niin kehno, että pelkän Pleikan omistava jättää sen mieluummin ostamatta kokonaan. Omaa kaverilistaa (~70 henkeä) kun on tässä kohta pari vuotta seuraillut, kyllä siellä suurin osaa pelaa näitä tunnettuja multiplattiksia; COD4, NHL/FIFA, Guitar Herot, Rock Bandit, jne.

Ja toinen juttu, joka hyvin monesti ohitetaan tai jopa suorastaan unohdetaan on nuo PlayStation Storen "pikkupelit". Omasta ~70 PS3-pelin kokoelmasta jo puolet on PSN-julkaisuja. Toki joukkoon on sattunut muutama harhalaukauskin, kun ei ole malttanut odottaa arvosteluja esim. 3,95 euron pelistä. En tässä kohtaa lähde tekemään mitään vertailuja XBLA:n tarjontaan, koska ketjun aiheena on periaatteessa kuitenkin nimenomaan PS3 (ja se, miten Hirai yrittää selittää mustaa valkoiseksi).

Luulisi tällaisen moniydinprosessorin kehittämisen olevan kallimpaaki ja enemmän aikaavievää verrattuna XO:n prossuun jne. Paolo, muut?
Olihan Cellin kehitys kallista, mutta täytyy muistaa, ettei sitä kehitetty pelkästään PS3:a varten, eli siinä oli mukana muutakin kuin Sonyn rahaa. Ja Cellin numeronmurskaukselle on löytynyt ihan oikean elämänkin käyttöä mm. Folding@Homen muodossa. Samoin tietoturvatutkijat ovat saaneet suht. edullisesti paljon raakaa laskentavoimaa, jonka ansiosta esim. WPA-salaus on saatu murrettua säädyllisessä ajassa, ja MD5-tarkistussummat on voitu väärentää.
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Pahin pelkohan tässä on se, että pelistudiot jättävät PS3-pelit tekemättä. Raha sielläkin ratkaisee, eikä laitteen loistavuus, tuottavuutta sielläkin tavoitellaan eikä kauniita pelejä hyvälle konsolille. Pikemminkin pelien hyvyys on sivutuote joka syntyy tässä voiton tavoittelussa.

Uutisen mukaan Wiitä on myyty Yhdysvalloissa jo 17,5 miljoonaa, PlayStation 3 on ensimmäisten 26 kuukauden aikana myynyt Yhdysvalloissa 6,79 miljoonaa ja Xbox 360:n ensimmäisten 26 kuukauden myynnit olivat 9,2 miljoonaa. PS2:n nykyiset myynnit ovat 50 miljoonaa Amerikassa ja 140 miljoonaa maailmanlaajuisesti.
Maailmanlaajuisia myyntejä en jaksanut etsiä, mutta varmaankin aika lailla linjassa ne lienevät (pl. Japani?).
Eli jos tehdään jokin peli joka halutaan kääntää voiton maksimoimiseksi useammalle alustalle:
Käännös kaikille alustoille: ~81 milj. potentiaalista asiakasta pelkästään Yhdysvalloissa(miinus hajonneet laitteet).
Käännös kaikille alustoille, pl. vaikeasti ohjelmoitava PS3: ~75 milj. Yhdysvaltalaista ostajaa.
Ja jos arvellaan että vaikkapa vain yksi prosentti ostaisi pelin -> about 835 tuhatta ostajaa jos julkaistaisiin kaikilla alustoilla, kun taas 767 tuhatta ostajaa ilman ps3-käännöstä. Eli kannattaako käännöstä tehdä n. 68 000 takia? Arvailujahan nämä laskut ovat, mutta näin homma toimii elävässä elämässä alalla kuin alalla.
Paljonko pelitalolle jää rahaa per peli, ja paljonko sen kehittäminen maksaa esim PS3:lle, en tiedä, mutta aivan varmasti pelifirmoissa näitä lasketaan ja päätöksiä tehdään, ja tällöin ei laitteen graafisilla ym. ominaisuuksilla ole paljoakaan virkaa.

Ja kun pelejä tulee vähemmän -> konsoleja ostetaan vähemmän -> pelejä tulee vielä vähemmän jne. Kutakuinkin samoin kävi Segalle, joka sittemmin pisti konsolipillit pussiin. Laitteissa ei sinällään ollut mitään vikaa, jäivät vain liian harvojen herkuksi. Toki "HC-pelaajat" saatavat ostaa useamman pelin kuin "casuaali" pelaaja, mutta onko HC-pelaajia tarpeeksi, ja toisaalta, kun firmat tekevät päätöksiään, voivatko he HC-pelaajien määrään ja ostovoimaan luottaa?
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

PS. Osoita, missä sanon sen olevan huono pelilaitteena.
Se oli minun osaltani kärjistys. Sanoit siis näin:
Nyt sitten rahaa syydettiinkin celliin ja bluureihin ja jätettiin pelit vähemmälle.
Ja itse käsitän tämän niin, että Sony panostaisi vähemmän peleihin kuin ennen, vaikka todellisuus on päinvastainen.


Mistä noita saa jo tilata? Siis oikeita pelejä, eikä mitään demoja kuten Prologue.
Hmm... Mainitsin pari peliä menneisyydestä ja pari tulevaisuudesta, koska tilanne on tällä hetkellä hyvä ja tulevaisuudessa erinomainen. Mainitaan nyt sitten eriteltynä pari olevaa ja pari tulevaa peliä, jotka on Sonyn julkaisemia ja/tai kehittämiä.

Olevia:
LBP
Crash Commando
Resistance 1&2
Siren: Blood Curse
Folklore
Buzz!
Ratchet & Clank: Tools of Destruction ja Ratchet & Clank: Quest for Booty
WipeoutHD
Lair
Heavenly Sword
Pixeljunk Monsters
Pixeljunk Eden
Echochrome
Everybody's Golf
Uncharted: Drake's Fortune
SuperStardustHD
SingStar
Eye of Judgment
Socom: Confrontation
MotorStorm 1&2
Warhawk

Tulevia:
inFamous
Ratchet & Clank
The Agency
Gran Turismo
Flower
Heavy Rain
Killzone 2
MAG
God of War
White Knight Chronicles
Team ICOn pelit
Uncharted

Ja muutenkin Sonyllä on sen verran kovat studiot allaan, että pelejä tulee jatkuvalla putkella todella paljon.



Ei sen väliä, vaikka Kazin kanssa samassa utopiassa, mutta olisiko silti pitänyt käyttää enemmän rahaa niihin ekslusiivi peleihin ja vähemmän multimediaominaisuuksien kehittämiseen, vähemmän ikiprojekti homeen ja sekavaan markkinointiin?
Vai olisikohan sitä rahaa syydetty kaikkeen mainitsemaasi. Eli siis myös peleihin. Sony on varmaan osittain Harrisonin ansiosta aivan uskomattoman hyvällä tolalla pelien suhteen. Kyrsiikin että ukko läksi menemähän, koska se on kaiken lisäksi kuitenkin varmaan asiallisin ukko mitä näissä isoissa piireissä on liikkunut.


Mutta olen sanottavani tästä sanonut, niin hittojakos tässä enää rutisemaan, kun HC-brändiuskollset ovat 100% yhtä mieltä Kazin kanssa.
Aivan, kyllä, juuri näin. Kuten olen sanonut ennenkin; PS3:lla ei todellakaan mene myynnillisesti hyvin. Miten saat siitä väännettyä että mielipiteeni yhtyisi Crazy-Kazin kanssa? Piiiitkän aikaa sitten uskoin kyllä vielä että Sony nousee ja voi jopa voittaa myynnillisesti konsolina, mutta en ole uskonut sitä enää todella pitkään aikaan. Se ei kuitenkan tarkoita sitä, että Sony olisi RIP 2008, niinkuin jossain sigissäkin luki. Mahtipelejä puskee aina vaan, varmasti vielä todella pitkään.
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Ja toinen juttu, joka hyvin monesti ohitetaan tai jopa suorastaan unohdetaan on nuo PlayStation Storen "pikkupelit". Omasta ~70 PS3-pelin kokoelmasta jo puolet on PSN-julkaisuja. Toki joukkoon on sattunut muutama harhalaukauskin, kun ei ole malttanut odottaa arvosteluja esim. 3,95 euron pelistä. En tässä kohtaa lähde tekemään mitään vertailuja XBLA:n tarjontaan, koska ketjun aiheena on periaatteessa kuitenkin nimenomaan PS3 (ja se, miten Hirai yrittää selittää mustaa valkoiseksi).

Samaa mieltä. Itselläni on pääkonsolina PS3 ja sen takia ostan "minipelit" sille, mutta XO:lla on myös varmasti yhtä tiukka (ellei kovempi?) setti ladattavia pelejä.

Mahtavaa kun on koneella kymmeniä minipelejä ja vähän isompiakin, mitkä on helppo käynnistää pelisessiota varten. Katsoo vaan listalta mitä tekisi mieli pelata ja pistää pörisemään. Imo ladattavat pelit onkin nousseet todella merkittäväksi osaksi tätä geniä. Sama tilanne oli silloin kun omistin vielä Wiin; yli puolet pelaamistani peleistä oli koneelle ladattuja.
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Olihan Cellin kehitys kallista, mutta täytyy muistaa, ettei sitä kehitetty pelkästään PS3:a varten, eli siinä oli mukana muutakin kuin Sonyn rahaa. Ja Cellin numeronmurskaukselle on löytynyt ihan oikean elämänkin käyttöä mm. Folding@Homen muodossa. Samoin tietoturvatutkijat ovat saaneet suht. edullisesti paljon raakaa laskentavoimaa, jonka ansiosta esim. WPA-salaus on saatu murrettua säädyllisessä ajassa, ja MD5-tarkistussummat on voitu väärentää.

No tässähän se strateginen virheliike onkin ehkä tapahtunut. Vaikeaa se on tietysti tavan pulliaisena spekuloida, mutta mielestäni Sonyn olisi kannattanut keskittyä Cellin kanssa vain ja nimenomaan pelien kehittämiseen, tai sitten olisivat Cellin kehitysvaiheessa hankkineet sellaisia yhteistyökumppaneita joiden intressit olisivat sopineet paremmin yhteen sellaisen prosessorin kanssa, joka on kuitenkin pääasiassa kehitetty pelien pyörittämistä varten. Onko missään ollut nähtävissä lukuja siitä millaista taloudellista hyötyä Sony on saavuttanut Cellista PS3:n ulkopuolella?
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Onko missään ollut nähtävissä lukuja siitä millaista taloudellista hyötyä Sony on saavuttanut Cellista PS3:n ulkopuolella?
En muista nähneeni, ja joka tapauksessa IBM se suurin voittaja on. Cell kun ei ole pelkästään yksi prosessori, vaan uudenlaisen prosessoriarkkitehtuuriperheen ensimmäinen vesa. Toshibalta on jo tulossa ainakin telkkari, jossa Cellin vääntö laitetaan hyötykäyttöön reaaliaikaisessa kuvankäsittelyssä. (Ja oikeastaan tuosta teknikasta Krazy-Ken visioi jo vuosia sitten höpistessään siitä, kuinka PS3:lla vanhat SD-matskut voidaan saada näyttämään lähes HD-tasoisilta.)
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Eikös tässäkin threadissa ole se hauskapuoli, että tämä jakaa porukkaa eri osioihin. Tällä hetkellä on kaksi ennustaja ryhmää joista toinen joutuu syömään katkerasti sanansa tai jäämään ulos huomisen pelimarkkinoista jääden kaappiin huutelemaan sotahuutoja rakkaan lempifirmansa puolesta, oma jälkeenjäänyt konsoli kainalossaan. Samapa tuo minulle, että kumpi ryhmä näin joutuu tekemään. Itse toivon ettei kumpikaan.

Pitäisi varmaan pistää konsolisodan ketju pystyy: "Kuka sanoi mitä?" tai "tämä muistetaan", jotta faktojen laukojien faktat voitaisiin arvioida jatkossa.:mad:

Muistutan, että näissä keskusteluissa on olemassa kolmaskin osapuoli, joka tekee tismalleen saman kuin kumpikin näistä yrityksistä jos seinä nousee pystyyn. Tämä kolmas osapuoli pitäytyy kannassaan vain niin kauan kuin se kannattaa. Minä olen tyytyväinen PS3:seen kaikin puolin, mutta vain niin kauan kuin oikeasti olen.;)

Todellisiin totuuden paikkoihin on vielä pitkä aika. Hyvää on se, että mikkisofta ja sony eivät ole yrityksiä sieltä halvimmasta päästä. Kunnon taistelu tuokin meille pelaajille suuria etuja ilman pelkoa yritysten kaatumisesta, mutta minkäänlaista taistelua tai siihen reagoimista ei toistaiseksi ole edes vielä näkyvillä (minun mielestäni). Uskon molempien yritysten pystyvän ihmeisiin kun homma alkaa menemään kriittiseksi. Vielä kun päästäisiin eroon tuosta PSBOX-multiplatform konsolista ennenkuin tulee uusi PS3BOX60-konsoli jonka ominaisuudet rajoittavat toisia ominaisuuksia vieläkin enemmän. (enkä väitä että xbox rajoittaa ps3:sta, vaan homma toimii molemmin päin.)
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Ja itse käsitän tämän niin, että Sony panostaisi vähemmän peleihin kuin ennen, vaikka todellisuus on päinvastainen.
En vieläkään osta sanomaasi. PS1 ja PS2 Sonyllä oli Squaret, Namcot, Rockstarit yms. ekslusiiveina. Olisiko ne olleet ilman vahvaa rahallista panostusta? Nyt ne ei ole ainakaan. Siitä vedin analogian->vähemmän rahaa panostettu peleihin. Omien studioiden panostus on aina ollut hyvä.

Eikä noita pelejä tarvitse todellakaan listata, kyllä tässä on pysytty kärryillä. Arvosteluita ja previkoita luetaan päivittäin. Huomaa myös erilainen pelimaku. Listastasi:
WipeoutHD
Uncharted: Drake's Fortune
MotorStorm 1
lämmittivät kyllä. Siren, MGS4, Resistance 2 ja Mopomyrsky 2 ovat kokematta. Ropet myös. Mutta LBP ja Heavenly sword jättivät ihan kylmäksi. Loput ei pahemmin kiinnosta. Tulevissa peleissä on paljon kiinnostavia nimikkeitä, mutta ainoastaan GT on varmalta kädeltä sellainen, minkä tiedän maistuvan.

En minäkään usko, että PS3 mihinkään katoaisi, mutta profiloidaanko se uudestaan vai jatketaanko tuolla kaikille kaikkea - pään seinään hakkauslinjalla.
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Siitä vedin analogian->vähemmän rahaa panostettu peleihin.
Juu no sitten meillä meni vaan merkitykset ristiin. Mun mielestä ei kuitenkaan ole muistaakseni tt2k:n mainitsemista syistä hirveän järkevää lähteä panostamaan yksinoikeuksiin multivalmistajilta rahallisella panoksella, koska sama raha voidaan laittaa täysin omien pelien kehitykseen ja kaikkeen muuhun mukavaan. Edelleen ne mainitsemiesi kehittäjien pelit tulee myös PS3:lle, vaikka ne tulee myös boxille.

Huomaa myös erilainen pelimaku. Listastasi:
WipeoutHD
Uncharted: Drake's Fortune
MotorStorm 1
lämmittivät kyllä. Siren, MGS4, Resistance 2 ja Mopomyrsky 2 ovat kokematta. Ropet myös. Mutta LBP ja Heavenly sword jättivät ihan kylmäksi. Loput ei pahemmin kiinnosta. Tulevissa peleissä on paljon kiinnostavia nimikkeitä, mutta ainoastaan GT on varmalta kädeltä sellainen, minkä tiedän maistuvan.
Niinhän se onkin, että eri ihmisiä kiehtoo erilaiset pelit ja sen takia Sony varmaan onkin panostanut autoiluun, arcaderälläilyyn, seikkailuun, kauhuun, musailuun, tasoloikintaan, puzzleiluun, räiskintöihin ja niin edelleen. Kaikille jotain.
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

En vieläkään osta sanomaasi. PS1 ja PS2 Sonyllä oli Squaret, Namcot, Rockstarit yms. ekslusiiveina. Olisiko ne olleet ilman vahvaa rahallista panostusta? Nyt ne ei ole ainakaan. Siitä vedin analogian->vähemmän rahaa panostettu peleihin. Omien studioiden panostus on aina ollut hyvä.

Eikä noita pelejä tarvitse todellakaan listata, kyllä tässä on pysytty kärryillä. Arvosteluita ja previkoita luetaan päivittäin. Huomaa myös erilainen pelimaku. Listastasi:
WipeoutHD
Uncharted: Drake's Fortune
MotorStorm 1
lämmittivät kyllä. Siren, MGS4, Resistance 2 ja Mopomyrsky 2 ovat kokematta. Ropet myös. Mutta LBP ja Heavenly sword jättivät ihan kylmäksi. Loput ei pahemmin kiinnosta. Tulevissa peleissä on paljon kiinnostavia nimikkeitä, mutta ainoastaan GT on varmalta kädeltä sellainen, minkä tiedän maistuvan.

Siis vaikka Sony tekee PS3lle enemmän pelejä sisäisesti kuin kilpailijat yhteensä, he eivät mielestäsi panosta pelaamiseen vain koska sinua ei tarjonta kiinnosta? Pelin kehitys maksaa niin paljon ettei exclusiivien ostamisessa ole mitään järkeä pidemmällä tähtäimellä. Yksinoikuden joutuu ostamaan yhä uudestaan ja uudestaan kun omiin peleihin menee vain kehityskustannukset ja kakun saa syödä kokonaan itse.
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Eli tarkoitat että tämä hyvien pelien jatkuva tulva on vain mun mielipide, eikä fakta?

Sanoisin, että hyvän pelin määritelmä on aina mielipide. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että PS3:lla on kyllä mielestänikin ihan tarpeeksi suuri hyvien yksinoikeuksien pelikirjasto, niin syvä ja laaja, että sitä voi ihan hyvillä mielin kutsua melko monipuoliseksikin. Ja silti konsoli on myynyt kolmanneksi eniten. Noh, itse pidin myös N64:n pelikirjastosta, kuten myös Cuben, Dreamcastin ja Xboxinkin.

Se, että tämä Sonyn uusi linjaus on Heavy Rainin ja Agencyn kaltaiset uudet tekeleet, on mielestäni ihan virkistävää, kun ei tarvitse aina niitä samaisia pelisarjoja katsella, mutta suurelle yleisölle tällä ei ole mitään merkitystä. Ennen yksinoikeudella olivat sellaiset jätit kuin GTAt, PESsit, Final Fantasyt ja Tekkenit, enkä yllättyisi sitten ollenkaan jos MGS todella multiplatformiksi siirtyisi. "Ennen kaikki oli siis paremmin" ja niin edelleen.

Mutta tämä entisten jättien siirtyminen multiplatformeiksi ei ole mielestäni syy kuin siihen, että PS3 on kolmantena. Jos hinta tulee alas, niin aivan varmasti pystyvät nostamaan myynnit ohi XO:n ja jos eivät, niin sittenhän vasta huonosti Sonylla asiat olisivatkin. Itse kuitenkin uskoisin, että ennen tämän sukupolven lanseeraamista Sonylla tähtäsivät markkinajohtajuuden säilyttämiseen, joten tätä menneisyyttä vasten on PS3:n enää hyvin vaikeata olla yksiselitteisesti menestys - jos katsotaan asiaa taloudellisesta kannalta.

Toki, kun kerran Sonylla sanotaan, ettei Nintendo ole kilpailija, niin ehkä sitten Sonyllakin on mahdollisuudet vielä markkinajohtajuuteen...

Siis kyllä minä, MINÄ ainakin TULKITSEN tuota niin, että homma on voinut olla EHKÄ YLLÄTTÄVÄNKIN paljon myös tuuriin perustuvaa, että EHKÄ EI OLE TIEDETTY varmasti, kannattaako ottaa riski.

Niin, mutta kuten tuosta antamasti quotesta voi havaita, joka tapauksessa Nintendolla tutkittiin erilaisia mahdollisuuksia tehdä jotain uutta konsoleilla "DS:n hengessä". Ja tietenkin, kuten jo viime viestiin kirjoitin, ei mikään ole varmaa näiden ennusteiden pohjalta ja sama pätee ihan jokaiseen alaan. Tuskin kuitenkaan edes Nintendon yrityskulttuurin kuuluu tehdä asioita ilman päteviä johtopäätöksiä ja riskianalyysejä. Ei varmasti Sonyllakaan suunniteltu olla kolmantena myynneissä.

Analyyseja Nintendolla on siis aiheesta aivan varmasti tehty ja tultu siihen tulokseen, että liikkentunnistuksen kehittäminen on se seuraava askel Nintendolle, ei Gamecube HD ja tässä tuskin oli kysymys rahasta. Riskianalyysit tuskin osoittivat kolmen HD -koneen taistoon sekaantumisen olevan järkevää ja siksi onkin vieläkin ihmeellisempää kuinka Sonylla uskottiin tehokkaan ja kalliin konsolin olevan hyvä ratkaisu. Toki aivan varmasti Sonylla laskivat paljon myös sen varaan, että Braviaa ja Blu-raytä menee kaupaksi siinä sivussa, kuten jo mainitsinkin aikaisemmassa viestissä, mutta silti.

Toki, enhän asiantuntija aiheessa sinänsä ole, vaikka toki opintojeni sivuaineissa tätä aihepiiriä sivutaankin osana suurempaa kehystä.


Kukaan ei uskonut PS1n olevan myyntimenestys. Kaikki olivat sitä mieltä että Gamecube ja Xbox ja Dreamcast pesevät lattian Playstation 2lla ja kuivaavat sen DVDllä. Oijoi, nytpä keksin vielä hyvän, kukaan ei myöskään uskonut että PS3 myisi niin hyvin kuin se on tähän asti tehnnyt. 599 dollars, you know?!

Ja tässä sukupolvessa kukaan ei uskonut, että Wii tulee myymään. Heiluttelu ja Soccermoms, you know?!


Mutta ihme ennustajia kyllä tuntuu löytyvän, sekä markkinoita tuntevia yksilöitä joidenka puheet ovat kovin yksiselitteisiä. Seurauksella on vain yksi syy, niinhän?

PS3:n odotettua huonommalle menestykselle ei ole yhtään yksiselitteistä syytä, mutta laitteen huonosta suunnitelusta johtuva liian korkea hinta on yksi todella suuri ongelma. Käsittääkseni Sonylla kuitenkin tekevät tappiota jo nyt ja ainoa ratkaisu näyttäisi olevan hinnan tuntuva tiputtaminen, mikä on paradoksaalinen yhtälö. Pelit tuovat kyllä myyntipiikkejä, joten ehkä näiden tasaisien myyntipiikkien varaan Sonylla lasketaan jatkossakin.

Mitä pelastusta PS3 tarvitsee? Se myi viime vuonna saman verran kuin Xbox. Maailmanlaajuisesti myyntitilanne on 28 - 20 (miljoonia myytyjä konsoleita). Ja tämä boxin vuoden etumatkalla.

Veikkaus: tämän vuoden aikana pleikkari kuroo eron puoleen nykyisestä.

Vaikka täällä foorumilla halutaan uskoa Hirain höpöttelyihin siitä, että Wii ei ole kilpailija, niin kyllä siltikin uskoisin, että kun nyt Wii alkaa todella saamaan niitä HC -pelaajiakin kiinnostavia tekeleitä (mm. Dragon Quest), niin siinä kyllä jää 400 kone ihmettelemään mihin asiakkaat menivät, ellei hinta tule alas.

Kukapa olisi uskonut vielä viime sukupolven aikana, että tässä vaiheessa sukupolvea täällä puhuttaisiin, että PS3 kuroo kiinni XO:n etumatkaa puolella vuoden 2009 aikana. Kai siis ymmärrätte miksi PS3 kuitenkin odotuksiin nähden on ollut taloudellinen pettymys?
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Siis vaikka Sony tekee PS3lle enemmän pelejä sisäisesti kuin kilpailijat yhteensä, he eivät mielestäsi panosta pelaamiseen vain koska sinua ei tarjonta kiinnosta?

Ketkä kilpailijat? Third partyt PS3:lla? MS ja Nintendo?

Tsinivuon ajatuksena lienee, että Sonylla on aina ollut omaa tuotantoa, ja sen suhteen tilanne ei ole oleellisesti muuttunut. Third party -tilanne kuitenkin on muuttunut, ja Sony ehkä olisi voinut välttää sen panostamalla yrityssuhteisiin sekä yksinoikeussopimuksiin. Ei DoA2 ollut Japanissa PS2-yksinoikeus itsestään, GTA-pelien ajoitetut yksinoikeudet PS2:lla eivät syntyneet vain Rockstarin hyvästä tahdosta, eikä Tomb Raider itse asiassa aloittanut Pleikkarilla vaan Saturnilla, mutta mitenkäs sitten kävikään. Valtavuosinaan Sony aktiivisesti kävi kilpailua ja kamppailua yksinoikeuksista ja pelaajien mielenkiinnon herättäneistä pelisarjoista, nyt he julkisesti myöntävät luopuneensa tästä taktiikasta. Ja yhtäkkiä PS3:n yksinoikeusvalikoima on vähemmän vetävä, yllätys?

Yksinoikuden joutuu ostamaan yhä uudestaan ja uudestaan kun omiin peleihin menee vain kehityskustannukset ja kakun saa syödä kokonaan itse.

Jos itseleivotut kakut ovat kuivia ja mauttomia, ehkä on parempi ostaa muiden tekemiä kakkuja. [/Kojima-vertaus]
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Erittäin tyhmää settiä Kaz Hirailta jälleen. Empä mä muuta kyllä odottanutkaan.
"Teimme siksi PS3:sta vaikean alustan ohjelmoida jotta siitä saataisiin vieläkin uutta 9v jälkeen" HAHHA mitä potaskaa, uskomatonta.

Mitä ne ihmeen NIIIN kummalliset xbox360 pelit sitten on kun ei minkään muun konsolin pelitarjonta palvele xbottia?

halo ja gow?
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Mitä ne ihmeen NIIIN kummalliset xbox360 pelit sitten on kun ei minkään muun konsolin pelitarjonta palvele xbottia?

Xboxin valikoimasta löytyy joka genrelle enemmän kuin yksi nimike. (Ja päälle vielä teknisesti paremmat multiplattajulkaisut)
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Vertailut muiden alustojen pelikirjaston laajuuteen jne. eivät nyt oikeastaan kuulu tähän keskusteluun. Ja muistutan edelleen, että xbotittelusta on parempiakin miehiä heitetty jäähypenkille.
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Xboxin valikoimasta löytyy joka genrelle enemmän kuin yksi nimike. (Ja päälle vielä teknisesti paremmat multiplattajulkaisut)

Mielellään sitä olis jonku namedroppailun kuullut jos pelit kuten resistance, ratchet & clank, gran turismo, killzone2, uncharted, metal gear solid, little big planet saavat xbox fanin sanomaaan "eipä tossa ny mitään kovin kummallisia oo" ja huom myös pleikalta löytyy ne codit ja skatet (on hieman heikompia joo).

Uskon että joillakin on vaan ajatusmaailma vielä jäljessä PS3:n jopa nykyisestä mainiosta pelitilanteesta.

edit. ja anteeksi toki offtopiccini. sitä nyt on jatkunut n. ekalta sivulta lähtien ohittaen aiheen täysin, myös itse moderaattorin jatkamana.
 
Vastaus: Sonyn pomon uusi lausunto

Tsinivuon ajatuksena lienee, että Sonylla on aina ollut omaa tuotantoa, ja sen suhteen tilanne ei ole oleellisesti muuttunut. Third party -tilanne kuitenkin on muuttunut, ja Sony ehkä olisi voinut välttää sen panostamalla yrityssuhteisiin sekä yksinoikeussopimuksiin.
Tätähän minä yritin nähtävästi epäonnistuneesti selittää. Onnistuit paremmin. :)
 
Ylös Bottom