Overpass oli ainakin omalla kohdalla järjetön pettymys. Fysiikat ihan surkeat, äänimaailma olematon ja muutenkin vaikeustaso vie kisaamiselta aika pitkälti pohjan.
Etsi parempaa pelattavaa.
www.konsolifin.net
Ei se edes ole vaikea kun pääsee sisälle siihen. Nyt toisella kaudella tullut jo minuutin voittoja kun saanut pyörää kehitettyä ja oppinut menemään esteistä. Oikeastaan lisää haasteita alkaa kaipaamaan.
Ajaminen on kaikkea muuta kuin tuuripeliä. Siinä oikeasti toimii samat lait kuin oikeassa elämässä. Se fysiikka menee pieleen vasta kun pysähdyt keskelle mäkeä, tai yrität pakittaa sivukaltevuudessa.
Nyt kun enemmän on pelannut, ei jää käytänössä minnekään jumiin, autot ei kaadu käytännössä ollenkaan. Kaasunkäyton kanssa saa olla tarkkana, mutta kun sen maltoin oppii, kello tykkää ja ajaminen on yksinkertaisesti todella hauskaa jokaisella autolla.
Edit:
Itse ajelen oikeassa elämässä rc crawlereilla omalla offroad radalla missä on hiekkaa, puuta, kiveä jne. Rata on tarkoituksella todella vaikea, sillä koko lajin idea on hieroa milli kerrallaan hankalat kohdat yli. Monesti olennaista on oikeanlainen kaasunkäyttö.
Overpass tekee tämän tälläiseksi ei simulaatioksi varsin mallikkaasti, pitäen otteen tarpeeksi rentona.
Pc puolella ei teknisesti ole mitään valittamista kuin ettei voi näppäimiä asettaa haluamakseen ohjaimella ja yhden kameravaihtoehdon uupuminen.
MudRunner on tietysti ihan eri tyyppinen peli, eikä siinä kyllä taas hillclimp tyyppinen Offroad touhu maastureilla ole laisinkaan nautintoa, koitettu on.
Mudrunnerin ongelma on myös se, että ei siinä tarvitse oikeasti murehtia lukoista.
Overpassissa lukkojen haitat on vedetty tietoisesti rajusti yli. Eli ne ei käänny yhtään mihinkään. Ja se on tässä kohdin vain hyvä asia, koska muutoin voisit vain ajella lukot päällä. Nyt se on täysin oma elementtinsä kesken nousun vaihtaa lukot sieltä auki. Olkoonkin epärealistista, mutta tuo mielekkyyttä.
Itse ajomalli on mielestäni oikeinkin hyvä. Ainoa ongelma on kaikkein nopeimmat radat, kun vauhtia alkaa olemaan yli 100km/h. Näitä on ehkä 3-4 yksittäistä kohtaa. Siinä kun tullaan jarrulle, perä lähtee oudosti sivulle.
Ja mitä tulee kaatumiseen. Mönkijät on oikeasti aika herkkiä kaatumaan ja tässäkin se tarkoittaa 30-40km/h kiveen. Mutta kun kuskin takaa ajaessa vauhti ei tietenkään näytä siltä ja monet on tottuneet ajamaan korkeintaan varikolla niitä nopeuksia, niin ei tule ajatelleeksi mitä käy kun oikeasti vedät edes 20km/h kiveen oikeasti.
Toisaalta ne buggy autot on todella korkeita ja kapeita, niihin myös aukeaa uusia osia joilla myös jousitus paranee, eikä niitä saa enää kovin helposti nurin. Ja tosiaan kun ottaa huomioon korkeuden/kapeuden/vauhdin, niin aikalailla oikein ne kaatuu. Ongelma on enemmänkin siinä, että herkästi itsekin yrittää ajaa liian kovaa, kun tärkeämpää olisi maltti.
Fysiikan ongelma on nimenomaan siinä, että jäät mäkeen jumiin. Siinä sutii paikallaan todella herkästi ja epärealistisesti, mutta oikealla kaasun ja lukkojen käytöllä niistäkin pääsee etenemään. Ja se isoin fysiikan ongelma on siinä, että olet hiukankaan sivuttain vinossa siinä mäessä. Käytännössä se tarkoittaa että nokka on tulosuuntaan heti. Mutta kokonaiskuvassa se on suhteellisen pieni ongelma, koska jokatapauksessa niissä kohdin täytyy tulla alas..joten joko kiertää alhaalla, tai spawnaa uusiksi siihen mäen alle suoraan.
Kisat on monipuolisia ja varsinkin kaverin kanssa samalla sohvalla ollut todella hauskaa vetää eri ajoneuvoilla aikoja.
Pitkään aikaan peli mihin oikeasti odottaisin lisää haasteita ja ratoja jne.