Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Dakar desert rally on yllättävän hyvä ajopeli. Jos kärjistetysti voisi sanoa niin Forza Horizon on teineille suunnattu peli, ja Dakar Desert Rally ainakin yrittää olla aikuisille pelaajille suunnattu Dakarin simulaattori.

Tässä pelissä on vielä liikaa bugeja, jotta sitä pystyisi suosittelemaan varauksetta, mutta jos muutamat tulevat päivitykset lunastavat odotukset niin kyseessä on loistava peli.
 
Olis näköjään pitänyt malttaa olla ennakkotilaamatta WRC Generations. Jostain kumman syystä ovat konsoleilla tiputtaneet 120 Hz moden pois. Ei voi käsittää. Aika puskista kyllä tää.
 
WRC Generationista revikkaa ulkona jo. Eiköhän tuota nyt sitten pelaile. Äänet kuulema on aika surinaa, mutta kait niiden kanssa pystyy elämään, kunhan kartturi höpisee selkeesti.
 
Olis näköjään pitänyt malttaa olla ennakkotilaamatta WRC Generations. Jostain kumman syystä ovat konsoleilla tiputtaneet 120 Hz moden pois. Ei voi käsittää. Aika puskista kyllä tää.
Tuo on kyllä todella harmillista.
Oli kokeiltava WRC 10:ä, 60hz vs 120hz. Ratilla ajaessa isolta näytöltä joutuu peruuttamaan noin 30cm, jotta silmät kestää 60hz modella. Muutoinkin tuntuu 120hz modella ohjaus sulavammalta. Toivottavasti 120hz mode tulisi edes myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
No tuolla nyt ei suurempaa merkitystä ole, mikäli on tasainen 60. Toivottavasti sisältö on, kuten luvataan.
Kyllä tuon itse ainakin omalla setupilla huomaa selkeästi WRC 10:ssä onko 60 Hz vai 120 Hz. Ja itseasiassa DualSensellä ohjain on paljon responsiivisempi 120 Hz.

Kyllä tuota omalla ratillakin viivettä on jos ei 120 Hz ole. Sen eron kyllä huomaa jos on unohtunut Balanced päälle jos joskus on halunnut vain fiilistellä paremmilla grafiikoilla.

Ilmeisesti sille ei sitten paljoa ole käyttöä ollut, mutta olisiko nyt iso homma ollut se sisällyttää viimeiseen peliin.
 
No niin, ensimmäinen WRC Generations-testi takana. Odotin tältä vissiin aivan liikaa. Näyttää PS3-peliltä, äänet karmeata surinaa ja kartturi kuulostaa epärealistiselta. Suomi on edelleen joku mielikuvitusmaa, muita en jaksanut kokeilla. Forcet ja rattisäädöt hukassa ja ajettavuus tuntuu paskalta. Ois kannattanut laittaa tuo 39,99€ mielummin vaikka huumeisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tää on varma ostos fyysisenä 35e hintaan. Täydellä hinnalla täytyis jo vähän harkita. Eikö tää nyt oo aika sama kun edeltäjä niin kyllä hyvästä lisenssirallista puhutaan.
 
Ei tuo WRC Generations ainakaan hinnalla ole pilattu, 35€ gigantissa ja 40€ jos suoraan storesta ostaa. Kyllähän tämä paras WRC sarjan peli taitaa olla ja pelistä löytyy 21 rallia, 165 erikoiskoetta ja 85 autoa.

Netti puolihan tässä on uudistunut ja pelissä on nyt hieman DR 2.0 kaltainen pelintekijöiden pyörittämä liiga jossa on sarjataulukot, ja peli tukee myös kaikkien alustojen välistä crossplayta.

 
Jaahas PS5 versio rullaa 30fps asetuksista huolimatta, ei kyllä pysty millää pelaa tota, karsee nykiminen ja pätkiminen. Sama laitatko performancen vai 4k ni yhtä kauhee.

Edit: korjaantu, piti renklaa sitä säätöä ja pari restarttii niin nyt on 60fps, huhhuh että säikäytti taas :D
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas PS5 versio rullaa 30fps asetuksista huolimatta, ei kyllä pysty millää pelaa tota, karsee nykiminen ja pätkiminen. Sama laitatko performancen vai 4k ni yhtä kauhee.

Edit: korjaantu, piti renklaa sitä säätöä ja pari restarttii niin nyt on 60fps, huhhuh että säikäytti taas :D
Asetukset valitaan eka käynnistyksellä. Itsellä toiminut ihan moitteitta ja tykkään.
 
Asetukset valitaan eka käynnistyksellä. Itsellä toiminut ihan moitteitta ja tykkään.
Niin eka asia oikeestaan minkä tein oli että varmistuin 60fps tilasta asetuksissa, sitten peliin ja olikin 30fps vaikka käynnistin uudelleen, vasta sitten kun laitto 4k asetuksen ja uudestaan 2k asetuksen ja käynnisti uudestaan niin lähti 60fps pelittään. Taivaan lykky.
 
Vasta aamulla asensin WRC:n (pc:lle) ja en ehtinyt siinä kuin parisen tuntia sitä koittelee, ehkä vähän alle.

Ennen itse mietteitä pelistä, niin sama ongelma pc puolella mulla jatkuu kuin WRC 9 ja WRC 10 kanssakin. Nimittäin resoluutiosta, graffa asetuksista jne huolimatta peli ei pyöri ”yli 60fps”. Se seilaa 56-62 välissä, ollen yleensä 60fps.
Jos laittaa vsyncin päälle, fps tippuu noin 55:een.
Peli ei myöskään missään vaiheessa tunnu oikein sulavalta. Ei se pätki, mutta tuntuu et fps ois matala. Jos taas vsync on päällä, niin alkaa tulemaan ihan stutterointia. On se nyt pelattava, mutta ei se kivalta tunnu. En ole keksinyt ratkaisua. Muut pelit ei moista aiheuta kuin nämä kolme. Kaiken lisäksi näyttiksen oma overlay ei toimi näiden kanssa laisinkaan, eli jotain hämärää siinä on. Ilmeisesti fullscreen ei ole oikeasti koko näyttö tai jotain muuta vastaavaa. Häiritsee, mutta en jotenkin uskonutkaan siihen tulevan muutosta.


Noh, mutta itse peli.
Mistä mä alottaisin. Graffat, joku haukku ps3 peliksi. En kyllä ole samaa mieltä. Autot on näyttänyt joka vuosi hyvältä, kuten nytkin. EK osaltahan tämä on viimeinen kokoelma edellisiä pelejä, joten kyllä siellä ne vanhimmat pätkät huomaa, mutta eipä mikään rallipeli yhtään paremmin noita ole tehnyt graafisesti, enkä mä ehdi ajaessa miettimään onko puissa vanhahtavat tekstuurit. Mutta EK osalta tää on edelleen parasta mitä on. On oikeasti isoja vaihteluita alustassa, leveydessä, mutkissa jne. Paljon parempi kuin Dirt Rallyssä, olkoot muut mitä mieltä tahansa.

Sit tuo Ruotsin uusittu ralli. Mun mielestä älyttömästi parempi kuin ennen ja siellä sit taas ne vesistö osuudet oli todella upeaa katseltavaa graafisesti. Vihasin sitä aikaisempaa ruotsia. Tää tuntui tosi hyvältä.

Ajomalli..kokenut huiman harppauksen WRC 10:stä. Ymmärrän kyllä kokeilemattakin, jos rattimiehet ei tykkää. Mutta pädipelaajana aivan nannaa. Joo, ehkä arcadempaan suuntaan menty. Mutta todella hyvällä tavalla. Ilman ajotuntuman hakemista autoa on tosi helppo ajaa ja viedä luisussa jne. Ite oon myös pelaaja joka ratilla ajaa ohjaamosta/konepelliltä, mutta pädillä haluisin ajaa tän tyyppistä peliä auton takaa jos mahdollista, koska on niin siisti nähdä lisenssikilpuri ja rovanperän auto siinä nenän edessä puikkelehtien kapeissa ränneissä. Se tuo niin älyttömän lisäbuustin fiilikseen.
WRC sarjassa se ei oo onnistunut ajomallin vuoksi, eikä oikein ole onnistunut muussa kuin forza Horizon sarjassa. Etenkään tässä sarjassa kapeimmissa montessa ja Korsikalla jne ei ole onnistunut. Mutta nyt onnistuu ja todella hienosti.

Vaikka sanon että arcadempaan, niin ei silti kuitenkaan kokonaisuudessaan. Nimittäin pitoa on soralla tosi paljon vähemmän ja ekaa kertaa tässä sarjassa mutkiin täytyy ajaa maltilla, paljon hiljempaa kuin ensin uskookaan. Alkuun vedin vanhasta muistista ja oli fiilis et miten tää auto ei pysähdy, ei käänny ja toisaalta leijailee ihmeellisesti tien pinnassa. Ei ajamisesta tullu mitään. Painoin restart ja koitin uusiksi, mutta otin ison napsun vauhtia pois ja sit tuli hymy korviin. Todella nautinto suhailla todella kapeilla pätkillä ja todella hieno flow päällä.
WRC 2 auto on jotenkin paljon vaikeampi auto ajaa kuin WRC, mutta toisaalta kumpikin on paljon helpompi ajaa kuin aikaisempien versioiden mikään auto. Tai oikeastaan ohjata. Ajaminen itsessään on paljon enemmän tarkkuutta vaativaa ja rauhassa ottamista, jarruttamista ajoissa, kaasun säätelyä luistossa jne, mutta kun autoa on nautinto ohjata, niin tunnelma on sellainen että samalla kun menty arcadempaan on kuitenkin samalla tehty vaikeampi hauskalla tavalla.

Tää teki ajomallille sen mitä F1 22 formuloille. F1 21 asti, samoin kuin WRC 10 asti ajomalli vaati mulla 30-40min sisään pääsyn jos oli taukoa pelistä liikaa. Sen vuoksi niitä ei halunnut enää avata lopulta, kun olisi pitänyt aina alkuun pudottaa vaikeustasoa. Nyt kummassakin pelissä ajomalli on sellainen, että ilman mitään tuntumaa voit vetää äärirajoilla heti.

WRC:ssä on hybridille kolme eri asetusta ja hitaalla mukaantulolla nopeissa pätkissä alkoi jo vähän hirvittämään, toisaalta syheröisellä pätkällä tehokkaalla purkauksella sai aikamoista kiihtyvyyttä. Toi on ihan jees systeemi ja ei silti vaikeuttanut auton ajoa.

Äänet, no joo..onhan ne kyllä munattomia pärinöitä, tosin eipä noi nykyiset oikeastikkaan kovin munakkaita ole…joskin ei ny sentään tälläisiä. Mut toisin kuin jokunen vuosi sitten, tiesin kyllä äänien perusteella ihan hyvin koska vaihteen vaihdan, joten ei nyt mun peli-iloa noi vie, mutta ei kauheasti hymyä saa.

Noh, mikä on huonosti jos ei suorituskykyä mun koneella lasketa?

- Edelleenkään käsittämättömästi ei ole yksittäistä rallia AI:tä vastaan. Älytöntä.
- Kausimoodissa on silti aloitettava alemmista luokista, vielä älyttömämpää. Ei toi oo uran ulkopuolella ok.
- Ura on 110% sama kuin edellisissä osissa. Luvassa siis vaatimuksia mitä et voi täyttää, tiimin arvostuksen laskua ja lopulta pahimmillaan potkut ja tiputus alempiin luokkiin. Tähän ongelmaan on joka versio ja ura päättynyt ja pelin pelaaminen. Katotaan miten nyt käy, jaksaako vaikka seasonin kautta tykitellä sit WRC luokkaan ja ajella edes siellä.


Kaiken kaikkiaan kuitenkin ajomallin muutoksen myötä olen erittäin positiivisesti yllättynyt ja pelin hinta on suorastaan edullinen.
Älytön määrä ralleja ja EK:ta. Autoja tosi paljon, aito lisenssi ja sen tuoma fiilis on huikea. Lisäksi kun EK:t on oikeasti erilaisia ja vaihtelevia, niin mun makuun tää on paras ja nautinnollisin rallipeli mitä on. Juuri sitä mitä soisi WRC sarjan olevan jatkossakin. Casuaali pelaajien rento rallifiilistely riittävän aidolla ja haastavalla otteella. Rallisimulaattoreissa on sit parempia tarjolla (rbr pc:llä, Dirt rally muilla) rattipelaajille.

Jos konsoleilla sulava 60fps ni suosittelen vahvasti rallinjanoisille pädipelaajille ongelmistaan huolimatta.
 
Ylös Bottom