Vasta aamulla asensin WRC:n (pc:lle) ja en ehtinyt siinä kuin parisen tuntia sitä koittelee, ehkä vähän alle.
Ennen itse mietteitä pelistä, niin sama ongelma pc puolella mulla jatkuu kuin WRC 9 ja WRC 10 kanssakin. Nimittäin resoluutiosta, graffa asetuksista jne huolimatta peli ei pyöri ”yli 60fps”. Se seilaa 56-62 välissä, ollen yleensä 60fps.
Jos laittaa vsyncin päälle, fps tippuu noin 55:een.
Peli ei myöskään missään vaiheessa tunnu oikein sulavalta. Ei se pätki, mutta tuntuu et fps ois matala. Jos taas vsync on päällä, niin alkaa tulemaan ihan stutterointia. On se nyt pelattava, mutta ei se kivalta tunnu. En ole keksinyt ratkaisua. Muut pelit ei moista aiheuta kuin nämä kolme. Kaiken lisäksi näyttiksen oma overlay ei toimi näiden kanssa laisinkaan, eli jotain hämärää siinä on. Ilmeisesti fullscreen ei ole oikeasti koko näyttö tai jotain muuta vastaavaa. Häiritsee, mutta en jotenkin uskonutkaan siihen tulevan muutosta.
Noh, mutta itse peli.
Mistä mä alottaisin. Graffat, joku haukku ps3 peliksi. En kyllä ole samaa mieltä. Autot on näyttänyt joka vuosi hyvältä, kuten nytkin. EK osaltahan tämä on viimeinen kokoelma edellisiä pelejä, joten kyllä siellä ne vanhimmat pätkät huomaa, mutta eipä mikään rallipeli yhtään paremmin noita ole tehnyt graafisesti, enkä mä ehdi ajaessa miettimään onko puissa vanhahtavat tekstuurit. Mutta EK osalta tää on edelleen parasta mitä on. On oikeasti isoja vaihteluita alustassa, leveydessä, mutkissa jne. Paljon parempi kuin Dirt Rallyssä, olkoot muut mitä mieltä tahansa.
Sit tuo Ruotsin uusittu ralli. Mun mielestä älyttömästi parempi kuin ennen ja siellä sit taas ne vesistö osuudet oli todella upeaa katseltavaa graafisesti. Vihasin sitä aikaisempaa ruotsia. Tää tuntui tosi hyvältä.
Ajomalli..kokenut huiman harppauksen WRC 10:stä. Ymmärrän kyllä kokeilemattakin, jos rattimiehet ei tykkää. Mutta pädipelaajana aivan nannaa. Joo, ehkä arcadempaan suuntaan menty. Mutta todella hyvällä tavalla. Ilman ajotuntuman hakemista autoa on tosi helppo ajaa ja viedä luisussa jne. Ite oon myös pelaaja joka ratilla ajaa ohjaamosta/konepelliltä, mutta pädillä haluisin ajaa tän tyyppistä peliä auton takaa jos mahdollista, koska on niin siisti nähdä lisenssikilpuri ja rovanperän auto siinä nenän edessä puikkelehtien kapeissa ränneissä. Se tuo niin älyttömän lisäbuustin fiilikseen.
WRC sarjassa se ei oo onnistunut ajomallin vuoksi, eikä oikein ole onnistunut muussa kuin forza Horizon sarjassa. Etenkään tässä sarjassa kapeimmissa montessa ja Korsikalla jne ei ole onnistunut. Mutta nyt onnistuu ja todella hienosti.
Vaikka sanon että arcadempaan, niin ei silti kuitenkaan kokonaisuudessaan. Nimittäin pitoa on soralla tosi paljon vähemmän ja ekaa kertaa tässä sarjassa mutkiin täytyy ajaa maltilla, paljon hiljempaa kuin ensin uskookaan. Alkuun vedin vanhasta muistista ja oli fiilis et miten tää auto ei pysähdy, ei käänny ja toisaalta leijailee ihmeellisesti tien pinnassa. Ei ajamisesta tullu mitään. Painoin restart ja koitin uusiksi, mutta otin ison napsun vauhtia pois ja sit tuli hymy korviin. Todella nautinto suhailla todella kapeilla pätkillä ja todella hieno flow päällä.
WRC 2 auto on jotenkin paljon vaikeampi auto ajaa kuin WRC, mutta toisaalta kumpikin on paljon helpompi ajaa kuin aikaisempien versioiden mikään auto. Tai oikeastaan ohjata. Ajaminen itsessään on paljon enemmän tarkkuutta vaativaa ja rauhassa ottamista, jarruttamista ajoissa, kaasun säätelyä luistossa jne, mutta kun autoa on nautinto ohjata, niin tunnelma on sellainen että samalla kun menty arcadempaan on kuitenkin samalla tehty vaikeampi hauskalla tavalla.
Tää teki ajomallille sen mitä F1 22 formuloille. F1 21 asti, samoin kuin WRC 10 asti ajomalli vaati mulla 30-40min sisään pääsyn jos oli taukoa pelistä liikaa. Sen vuoksi niitä ei halunnut enää avata lopulta, kun olisi pitänyt aina alkuun pudottaa vaikeustasoa. Nyt kummassakin pelissä ajomalli on sellainen, että ilman mitään tuntumaa voit vetää äärirajoilla heti.
WRC:ssä on hybridille kolme eri asetusta ja hitaalla mukaantulolla nopeissa pätkissä alkoi jo vähän hirvittämään, toisaalta syheröisellä pätkällä tehokkaalla purkauksella sai aikamoista kiihtyvyyttä. Toi on ihan jees systeemi ja ei silti vaikeuttanut auton ajoa.
Äänet, no joo..onhan ne kyllä munattomia pärinöitä, tosin eipä noi nykyiset oikeastikkaan kovin munakkaita ole…joskin ei ny sentään tälläisiä. Mut toisin kuin jokunen vuosi sitten, tiesin kyllä äänien perusteella ihan hyvin koska vaihteen vaihdan, joten ei nyt mun peli-iloa noi vie, mutta ei kauheasti hymyä saa.
Noh, mikä on huonosti jos ei suorituskykyä mun koneella lasketa?
- Edelleenkään käsittämättömästi ei ole yksittäistä rallia AI:tä vastaan. Älytöntä.
- Kausimoodissa on silti aloitettava alemmista luokista, vielä älyttömämpää. Ei toi oo uran ulkopuolella ok.
- Ura on 110% sama kuin edellisissä osissa. Luvassa siis vaatimuksia mitä et voi täyttää, tiimin arvostuksen laskua ja lopulta pahimmillaan potkut ja tiputus alempiin luokkiin. Tähän ongelmaan on joka versio ja ura päättynyt ja pelin pelaaminen. Katotaan miten nyt käy, jaksaako vaikka seasonin kautta tykitellä sit WRC luokkaan ja ajella edes siellä.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin ajomallin muutoksen myötä olen erittäin positiivisesti yllättynyt ja pelin hinta on suorastaan edullinen.
Älytön määrä ralleja ja EK:ta. Autoja tosi paljon, aito lisenssi ja sen tuoma fiilis on huikea. Lisäksi kun EK:t on oikeasti erilaisia ja vaihtelevia, niin mun makuun tää on paras ja nautinnollisin rallipeli mitä on. Juuri sitä mitä soisi WRC sarjan olevan jatkossakin. Casuaali pelaajien rento rallifiilistely riittävän aidolla ja haastavalla otteella. Rallisimulaattoreissa on sit parempia tarjolla (rbr pc:llä, Dirt rally muilla) rattipelaajille.
Jos konsoleilla sulava 60fps ni suosittelen vahvasti rallinjanoisille pädipelaajille ongelmistaan huolimatta.