Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Koska välillä pitää syödä ruokaakin

Ihminen se vasta luontoa pilaakin. En ymmärrä mikä oikeus ihmisellä on päättää mikä saa elää ja mikä ei.
Kasvatat varmaan samalla logiikalla luteita ja torakoita kotonasi, kun ne ovat kuitenkin yhtä lailla arvokkaita eläimiä kuin sinäkin. Toki ihminen pilaa ylivoimaisesti eniten luontoa, mutta se ei tee muiden tuholaisten toiminnasta yhtään sen parempaa. Ihmisen oikeus päättää elämästä on käsittääkseni niin sanotusti vahvemman oikeutta. Ei sillä mitään sen kummempaa oikeutusta ole. Jos kantaa kaupasta tapettuja eläimiä ruuaksi, ei ole mitään oikeutta narista siitä, että eläimiä tapetaan. Hatunnosto niille, jotka selviävät ilman eläinten tappamista tai niiden rääkkäämistä, eli lähinnä osalle vegaaneista. Metsästäminen on teollista ruuantuotantoa eettisempi tapa hankkia eläinperäistä ravintoa.
 
Kasvatat varmaan samalla logiikalla luteita ja torakoita kotonasi, kun ne ovat kuitenkin yhtä lailla arvokkaita eläimiä kuin sinäkin. Toki ihminen pilaa ylivoimaisesti eniten luontoa, mutta se ei tee muiden tuholaisten toiminnasta yhtään sen parempaa. Ihmisen oikeus päättää elämästä on käsittääkseni niin sanotusti vahvemman oikeutta. Ei sillä mitään sen kummempaa oikeutusta ole. Jos kantaa kaupasta tapettuja eläimiä ruuaksi, ei ole mitään oikeutta narista siitä, että eläimiä tapetaan. Hatunnosto niille, jotka selviävät ilman eläinten tappamista tai niiden rääkkäämistä, eli lähinnä osalle vegaaneista. Metsästäminen on teollista ruuantuotantoa eettisempi tapa hankkia eläinperäistä ravintoa.

Hyvin kirjoitettu, meillä oli kanoja kesän ajan ja munia saatiin joka päivälle syödä asti. Kun alko kylmenemään ja oli aika laittaa pillit pussiin elikkä yksi kana lihoiksi ja muut lähti kaverille jatkaan elämää niin voin sanoa myös että itse kasvatettu ja ei teollisessa ympäristössä elävä maistu samalle kuin kaupan kasvatit. Samalla myös kanat toimivat kompostina ja ainoa mitä ylijäämä emme heille antaneet oli liha sekä kala.
 
Viimeksi muokattu:
Kasvatat varmaan samalla logiikalla luteita ja torakoita kotonasi, kun ne ovat kuitenkin yhtä lailla arvokkaita eläimiä kuin sinäkin. Toki ihminen pilaa ylivoimaisesti eniten luontoa, mutta se ei tee muiden tuholaisten toiminnasta yhtään sen parempaa. Ihmisen oikeus päättää elämästä on käsittääkseni niin sanotusti vahvemman oikeutta. Ei sillä mitään sen kummempaa oikeutusta ole. Jos kantaa kaupasta tapettuja eläimiä ruuaksi, ei ole mitään oikeutta narista siitä, että eläimiä tapetaan. Hatunnosto niille, jotka selviävät ilman eläinten
Foorumin taso rupee nouseen. Vieraslajien syy kun tänne tullaan tuhoon meidän luontoa. Yleensä kait ihmisten mukana nuo eläimet on kulkeutuneet paikkoihin missä nuo muuttaa ekosysteemiä esim. Phytonit floridassa jne. Mut plussaa sulle kun oot jo elämäsi ehtoo puolella eli voit työskennellä mistä nyt huvittaa. Pyssyllä nämä vieraslajit katoaa ei kun aurinko-ahven tarvitsee dynamiittia.
 
Ottamatta nyt sen suuremmin kantaa asiaan, on mielestäni melko rankkaa rinnastaa eliöt, jotka toimivat täysin luontaisten viettiensä varassa eliöihin, joilla on jokaisena hetkenä mahdollisuus tietoisesti vaikuttaa käyttäytymiseensä ja valintoihinsa. Loogiseen ajatteluun kykenemätön eliö tuskin kykenee näkemään tuhoavaa vaikutustaan ekosysteemissä, kun taas ihminen kykenee sen näkemään halutessaan. Lisäksi luonnolla on keinot pitää elämänmuodot aisoissa ja tasapainottaa ekosysteemi, vaikka joku laji välillä nousisikin hetkellisesti johtavaan asemaan - ihminen puolestaan sotkee tuota tasapainoa joka ikinen päivä, vaikkeuttaen luontaisen tasapainon syntymistä. Puhumattakaan siitä, että ihminen myös pyrkii kaiken tuhonsa jälkeen estämään planeettaamme (tätä epätodennäiköisyyksistä syntynyttä HARVINAISTA taivaankappaletta, joka ylipäänsä mahdollistaa elämää) hakeutumasta luontaiseen tasapainoonsa.

Lisäksi maailmassa on tasan YKSI ja AINOA asia, joka tekee KAIKESTA elämästä samanarvoista ja se on kuolema. Yksikään kuningas tai faarao ei ole paennut kuolemaa, kuten ei ole yksikään torakkakaan. Halusit tai et, KUOLEMA KORJAA SINUTKIN jonakin päivänä ja sen silmissä sinä et ole YHTÄÄN sen arvokkaampi kuin torakka, vaikka kuvittelisitkin olevasi arvoasteikossa ylempänä loogisen mielesi oikeuttamana.

Sinä päivänä, kun ihminen tajuaa kuoleman todellisen arvon, hän pystyy myös näkemään kaiken elämän samanarvoisena itsensä kanssa.

Se on sitten asia erikseen, että haastaako itsensä näkemään asioita opittujen ajatus- ja käytösmalliensa ulkopuolelta vai sulkeutuuko siihen kuplaan, jossa on tähän asti elänyt, ja johon varsinkin nykyään on helppo sisällyttää kaikki samankaltaiset näkemykset, ja sen myötä sulkea vaihtoehtoiset näkemykset sen ulkopuolelle. Olisi ihan tervettä joskus pysähtyä viettämään aikaa itsensä kanssa ja miettiä, että miksi minä ajattelen asioista juuri näin - onko syynä vanhemmat, koulutus, ympäröivä maailma vai ihan itse muodostettu näkemys maailmasta. Yleensä syy löytyy kolmesta ensimmäisestä vaihtoehdosta, eikä suinkaan siitä, että itse on asioita mietiskellyt.
 
Viimeksi muokattu:
Jänispaistia tuli tehtyä ja toivottavasti keskustelu pysyy myös asiallisena, pelkät koivet tehtiin eli etu ja taka osa niin fileet sekä niska jäi pakkaseen. Rusakkossa on todella riistainen maku omaan suuhun ja kauriin jälkeen tämä on parhaimpia lihoja mitä suuhun voi laittaa.
IMG_20231217_160213_849.jpg
 
Tämä ketju saa kyllä aina kuolaamaan, hienoja ruokia! Tässäpä oma eka postaus, esimerkki ruoasta mikä ei näytä juuri miltään, mutta on mahtava makujen räjähdys suussa. Mä kun tykkään simppeleitä pastaruokia tehdä kotona, niin tämä Cacio e pepe on suht suuri suosikki.. kylläkin parmesanilla eikä pecorinolla, mutta toimii! Ehkä vähän överiksi vedin tuon parmesaanin mitä raastoin päälle lopuksi, on ihan riittävän juustoista ilmankin. :D

Tuosta resepti:


402422660_3577111352616374_3290319620234607378_n.jpg
 
Meillä on semmonen neljän hengen kopla (itse itseni mukaanlukien) kenelle kokkailen aina välillä. On muodostunut vähän semmosta haastetta noihin kokkailuihin, tämä viimesin mitä pitäisi tehdä on tossa tammikuun loppupuolella.. Mulle heitettiin haaste tehdä HKn sinisestä jotain gourmeeta! Voi stna mä olen miettynyt että miten ihmeessä...

Ainut mitä tullut mieleen on Aladobi ja sitten tahna. Eli vähän ku maksamakkara mutta kuohkeana eli kera smeatanan tms.
Auttakaa minua palstan harrastelija/ammattikokit! Tämä on vähän hankala pähkinä avattavaksi :/

Ihan uittuillakseni ainakin annan tervetulaisdrinkiksi votkulia HKn tyngistä (eli se loppupää mihin vaikka jäätelölusikalla kaivertaa kolon mihin vodkan voi kaataa).

Kelasin tehdä ton HK tahnan mustekalarisoton kylkeen tms.. Mutta HK sininen salaiset reseptit nyt jakoon jos niitä on?
 
Meillä on semmonen neljän hengen kopla (itse itseni mukaanlukien) kenelle kokkailen aina välillä. On muodostunut vähän semmosta haastetta noihin kokkailuihin, tämä viimesin mitä pitäisi tehdä on tossa tammikuun loppupuolella.. Mulle heitettiin haaste tehdä HKn sinisestä jotain gourmeeta! Voi stna mä olen miettynyt että miten ihmeessä...

Ainut mitä tullut mieleen on Aladobi ja sitten tahna. Eli vähän ku maksamakkara mutta kuohkeana eli kera smeatanan tms.
Auttakaa minua palstan harrastelija/ammattikokit! Tämä on vähän hankala pähkinä avattavaksi :/

Ihan uittuillakseni ainakin annan tervetulaisdrinkiksi votkulia HKn tyngistä (eli se loppupää mihin vaikka jäätelölusikalla kaivertaa kolon mihin vodkan voi kaataa).

Kelasin tehdä ton HK tahnan mustekalarisoton kylkeen tms.. Mutta HK sininen salaiset reseptit nyt jakoon jos niitä on?
Lähipiirin huippuammattikokki väänti kerran hkblölasagnen ja oli pirun hyvää. Älä kysy, mitä siinä oli olennaisten aineosien lisäksi:D
 
Joo! Parasta osaa eläimestä kuin eläimestä mitä voi ruuaksi käyttää. Onnistuko HK hommat?
No ei onnistu. Testasin jyrätä HKn sauvasekoittimella tahnaksi mihin laitoin smetanaa ja mausteita (suolaahan tuo ei tartte kun makkara jo on niin suolainen niin pidättäydyin viherpippurissa ja raastetussasitruunan kuoressa). Kyllä siitä iha syötävä tuli. Yllättävän kuohkea ja sitruunan kuoresta tuli vähän tervetullutta hapokkuutta, Aladobinkin tein ja se maistui.. No, Alabodilta.. En oikein tiedä voiko noita laittaa tarjolle - vaimo kyllä tykästyi tahnaan niin ei se ihan paskaa sitten varmaan ollut. On mulla vielä muutama viikko aikaa reenata :D Kaikki ideat ja hulluimmatkin ajatukset on kyllä tervetulleita!

//edit: Aladobin makkaran kiekurat vedin myös sauvasekoittimella mutta jätin ne sellaseksi silpuksi että olisi purutuntumaa.. HK ja purutuntuma.. Anna mun kaikki kestää :D

//edit2: Ai stanas keksinkin että mitähän tuolle tahnalle tapahtuisi jos sen paistaisi nopeasti pannulla, repea pinta tyylisesti? Littania lättyjä, semmoisen ruokalusikallisen kokoisia.. tuo pitää testata. Tulee kyllä vuoden HK blö kiintiö täyteen jo tammikuussa tällä testaamisella :D
 
Viimeksi muokattu:
I think I nailed it. HK blå challenge I mean.
Olin ton tahnan kanssa jo hyvillä jäljillä ja nyt reenannut pari kertaa niin päädyin tämmösseen omaan Devil's egg versioon siitä. Tai millä nimellä sitä ikinään haluaakin kutsua, meillä jouluna ihan vaan mätimuna :D

Eli HKn sitä itseään ja creme fraichea viherpippurin ja tuoreen chilin kanssa sauvasekoittimella tahnaksi. Aika hintsusti saa laittaa noita tilpehöörejä jottei HK makkaran hienostunut maku jää niiden alle, yllättävän helposti jää nimittäin. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu.

Anyway, tuuppaa teelusikallisen verran tahnaa keitetyn kananmunan puolikkaan päälle mihin tosi pieni mustapippuri (edelleen lopulta aika herkkiä makuja niin ei saa pippuri dominoida!) ja ruohosipuli niin avot! Ainiin joo ja pikku nökäre creme fraichea kanssa tuonne alle. :D Haha, on tää kokkaaminen hauskaa puuhaa :D Toi on nyt koemaistatettu vaimolla ja yhdella kappaleella tyttäriä ja menee kuulemma jatkoon!
HKBLOMUNA.jpg

//edit: ainiin, raastettua parmesania siihen päälle kanssa hiukan, ihan vaan vähän ;) Tytär mainitsi etteikö se parmesan voisi olla tahnassa jo sotkettuna? Niinpä, miksei voisi, lapsilta tulee noita think outside of the box juttuja :)
 
Viimeksi muokattu:
Kukka-, parsakaaligratiini HK.n kuutioiden ja mozzarellapallojuustokuorrutteen kera on loistogurmeevuoka täynnä tarvittavat vitamiinit reilummallekin porukalle :)
Tämä varmaan olisi mennyt kokeiluun jos ei olisi jo nyt niin lähellä yhtä meidän reseptiä :)
Meillä on nimitetty tuo 'mankala gratiiniksi' sillä erotuksella ettei ole tietty HK mutta sinihomejuusto sen sijaan :) Muutoin identtinen :) (Kerman unohdit mainita?)
 
Jänispaistia tuli tehtyä ja toivottavasti keskustelu pysyy myös asiallisena, pelkät koivet tehtiin eli etu ja taka osa niin fileet sekä niska jäi pakkaseen. Rusakkossa on todella riistainen maku omaan suuhun ja kauriin jälkeen tämä on parhaimpia lihoja mitä suuhun voi laittaa.
Näytä liitetiedosto 12349
Oli muuten Vantaan Tammiston Citymarketissa jänöjussi kohtalaisen edulliseen hintaan, oliko jotain 15€.
Harmillisesti jääkaappi jo ihan tupaten täynnä niin jäi sinne hyllyyn omalta kohalta.
 
Oli muuten Vantaan Tammiston Citymarketissa jänöjussi kohtalaisen edulliseen hintaan, oliko jotain 15€.
Harmillisesti jääkaappi jo ihan tupaten täynnä niin jäi sinne hyllyyn omalta kohalta.

Vieläkö pupua saa kaupasta? Sain toissapäivänä ammuttua vuoden ekan rusakon ja pakko alkaa jo edellisistä jäniksistä kokkailemaan lähipäivinä :D
 
Ylös Bottom