Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Koska välillä pitää syödä ruokaakin

Jos chili polttaa kahdesti, se on kunnon kamaa!
Kapsaiini kertyy suolistoon missä mikä muukin elintarvike. Se on se määrä mikä ratkaisee poltteleeko peräreikää huomenna. Tuuppaat purkin säilyke jalapenoja päivälliselle ja toisen samanmoisen illallisen kylkeen niin saat ihan miellyttävän miedon poltteen intake tilanteessa mutta output on sama kuin olisi mupeltanut yhden vähän tulisemman siinä edellisenä päivänä.

Vertauskuvaannollisesti, 15 keskiolutta tai 0,5l määrää kirkasta viinaa, lopputulema on sama.
Tulinen ruoka on ihan jees mutta siinä kohtaa kun sen tulisuuden takia ei edes maista mitään muuta niin koko hommassa ei ole ainakaan minun mielestä enää mitään järkeä. Jää lähinnä sitten se lesotus että pystyi syömään jotain sen ja sen tulista sitä ja tätä tai voi tehdä videon youtubeen.

Minun näkemys siis on että tulinen ruoka on vielä kuitenkin ruokaa, jonka ainoa "maku" ei ole tulisuus.
Just näin. Ja jos oikein tuosta innnostuu kokeilemaan ja vertailemaan niin sitä kyllä ihan oikeasti löytää huomattaviakin makueroja lajikkeiden välillä.
Ääriesimerkkinä tämä meidän kaikkien tuntema tuore paprika mitä kaupasta voi ostaa :) Kapsaiini (se tulinen komponentti) on jalostettu tuosta pois ja jäänyt jäljelle vaan mehevän makuinen marja (kyllä, se on marja eikä hedelmä tai vihannes!)

Kaupan Paprika on chili. Annum sukuun kuuluva: https://fi.wikipedia.org/wiki/Paprika
Annuum suvusta ei montaa paksulihaista löydä tuon lisäksi. Jalapeno tietty mutta muuten.
 
Viimeksi muokattu:
Kapsaiini kertyy suolistoon missä mikä muukin elintarvike. Se on se määrä mikä ratkaisee poltteleeko peräreikää huomenna. Tuuppaat purkin säilyke jalapenoja päivälliselle ja toisen samanmoisen illallisen kylkeen niin saat ihan miellyttävän miedon poltteen intake tilanteessa mutta output on sama kuin olisi mupeltanut yhden vähän tulisemman siinä edellisenä päivänä.

Vertauskuvaannollisesti, 15 keskiolutta tai 0,5l määrää kirkasta viinaa, lopputulema on sama.
Ihaks tosi? Ja se on kapsaisiini.
 
tykkään tulisesta ruuasta joten ostin yhden tällaisen kun oli tullut ihan k-kaupan valikoimiin, mutta voi olla että nyt ei uskalla edes testata näitä , kyseessä siis maailman tulisin nuudeli paketti.

ainakin tämän listan mukaan :D



Näytä liitetiedosto 12176

Meillä ollaan näiden tuliseen nuudeleiden erittäin suuria ystäviä. Suosittelen myös että ei kannata olla mikään himo maustaja vaan löytää se oikea suhdanne koska nuudeleissa on hyvä koostumus ja niistä saa oikeasti todella hyvän makuisen lounaan ja päälle vielä paahdettuja seesaminsiemeniä niin kyllä kelpaa.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20231202_104817_623.jpg
    9,1 MB · Lukukerrat: 13
Ite kävin syömässä sen aikaisen suomen tulisimman hampurilaisen Jack the roosterissa ja paahtoleivän pystyin voitelemaan blairs mega death saucella, joka taisi olla 500000 scovillen luokkaa.

Sitten riitti tuo touhu ja nyt pysyttäydyn miedon tulisissa soosseissa ja kaapista löytyy aina noin 5-10 eri tyyppiä.

Ehkä henkilökohtainen suosikki on scotch bonnet ja kaapista pitää aina löytyä pullo tropical sunin sellaista soossia. Tosi hyvä makean ja tulisen yhdistelmä, joka toimii erityisesti dipeissä.
 
Ite kävin syömässä sen aikaisen suomen tulisimman hampurilaisen Jack the roosterissa ja paahtoleivän pystyin voitelemaan blairs mega death saucella, joka taisi olla 500000 scovillen luokkaa.

Sitten riitti tuo touhu ja nyt pysyttäydyn miedon tulisissa soosseissa ja kaapista löytyy aina noin 5-10 eri tyyppiä.

Ehkä henkilökohtainen suosikki on scotch bonnet ja kaapista pitää aina löytyä pullo tropical sunin sellaista soossia. Tosi hyvä makean ja tulisen yhdistelmä, joka toimii erityisesti dipeissä.
Poppamiehen Scotch Bonnet? Meillä kanssa vakiovieras jääkaapissa :) Ei liian tulinen ja maut enemmän kuin kohdillaan :)
 
Ite kävin syömässä sen aikaisen suomen tulisimman hampurilaisen Jack the roosterissa ja paahtoleivän pystyin voitelemaan blairs mega death saucella, joka taisi olla 500000 scovillen luokkaa.

Mulla jäi tuo kesken vaikka minäkin siihen aikaan laitoin blairsin ultra deathia jopa tonnikalan sekaan :D
Blairsin habanero sipsejäkin sai rouskuttaa kuin mitä tahansa lastuja ja oli vaan kiva pikku polte.
Toisaalta tolla annoksella oli niin paljon kokoa, että en mä varmaan olis saanu sitä syötyä vaikka olis ollut kokonaan ilman tulista soosia.

Nykyään ainoat tuliset kamat mitä tulee syötyä on jalapenot ja jauheliha tulee maustettua cayanne pippuri jauheella.
Jotain tulisia nuudeleita tuli puolenkuunpeleistä otettua tilauksen mukaan ja niitä syödessä kyllä valui vedet silmistä ja räkä nokasta :D
En muista oliko just noita kuvassa olleita.
 
Poppamiehen Scotch Bonnet? Meillä kanssa vakiovieras jääkaapissa :) Ei liian tulinen ja maut enemmän kuin kohdillaan :)
Eiku tropical sun.
Mulla jäi tuo kesken vaikka minäkin siihen aikaan laitoin blairsin ultra deathia jopa tonnikalan sekaan :D
Blairsin habanero sipsejäkin sai rouskuttaa kuin mitä tahansa lastuja ja oli vaan kiva pikku polte.
Toisaalta tolla annoksella oli niin paljon kokoa, että en mä varmaan olis saanu sitä syötyä vaikka olis ollut kokonaan ilman tulista soosia.

Nykyään ainoat tuliset kamat mitä tulee syötyä on jalapenot ja jauheliha tulee maustettua cayanne pippuri jauheella.
Jotain tulisia nuudeleita tuli puolenkuunpeleistä otettua tilauksen mukaan ja niitä syödessä kyllä valui vedet silmistä ja räkä nokasta :D
En muista oliko just noita kuvassa olleita.
Tein ite sellasen virheen, et söin purilaisen ekaks tosi nopeesti. Kun se poltto alko, ni ranujen suola oli liikaa ja päädyiin nielemään ne kera juoman.

Seuraava päivä meniki sit rennien lera seinää vasten istuessa ja sillon päätin, et eiköhän tää ollu tässä :rolleyes:
 
Silloin ku tulisia ruokia vielä söin, niin Blair’s After Death ja Poppamiehen Habaneropyree olivat riittävän tulisia. Kerran kokeilin jotain Naga Jolokiapyrettä, niin ihan liian tulista oli, oli vaikea annostella ku pisara oli jo liikaa. Nykyään Pirkan Jalapeno ja Santa Marian Tacokastike riittää mulle. :)
 
Pitäisi varmaan itsekin alkaa metsästämään, kun nykyään ei saa oikein kunnollista liharuokaa mistään. Sisäelimiä pidetään jätteenä. Sydän ja maksa on kyllä mahtava kombinaatio varmasti ja kauriin tappamisessa on sekin hyvä puoli, että on yksi paskiainen vähemmän pilaamassa Suomen luontoa.
 

Nyt meni eläimet sekaisin, valkohäntäkauris ja Metsäkauris ovat eri lajeja. Meillä löytyy kyllä myös valkohäntäpeuraa vielä noin 8kg pakkasesta. Valkohäntäpeura on sama kuin valkohäntäkauris ja oma ampuma on lajiketta metsäkauris ja osuuden kautta olen saanut valkohäntäpeuran eli valkohäntäkauriin puolikkaan pakkaseen. En ymmärrä silti vieläkään miksi eläimelle pitää antaa monta nimeä.
 
Metsäkauris on melkein yhtä inhottava kaveri sekin.

Taksonomian kannalta Suomessa elävistä elukoista hirvet, porot, peurat, metsäkauriit ja valkohäntäkauriit ovat kaikki peuroja. Mielenkiintoisena lisätietona voin kertoa, että poroa ei ole kesytetty Suomessa elävästä metsäpeurasta vaan Norjan vuorilla eläneestä nk. tunturipeurasta.
 
Viimeksi muokattu:
Metsäkauris on melkein yhtä inhottava kaveri sekin.

Osittain Joo, maanviljelyssä se näkyy pahimmillaan ja samalla kun leviävät asutuksen lähelle niin myös pedot tulevat.
Metsäkauris on melkein yhtä inhottava kaveri sekin.

Taksonomian kannalta Suomessa elävistä elukoista hirvet, porot, peurat, metsäkauriit ja valkohäntäkauriit ovat kaikki peuroja. Mielenkiintoisena lisätietona voin kertoa, että poroa ei ole kesytetty Suomessa elävästä metsäpeurasta vaan Norjan vuorilla eläneestä nk. tunturipeurasta.

Tämä lisäyksen info oli kyllä hyvä, jos @Doctor Pepper joskus harkitset metsästyksen aloitusta niin suosittelen vahvasti. Sydämen ja maksan otan myös linnuilta talteen mitä ammun ja niistä tehdään ruokaa myös ja välillä annan ne koiralle palkinnoksi. Jatkossa myös jos jäniksen ammun niin otan niiltä myös ne talteen ja teen ruokaa, varmaan joku kivikautinen tapa itsellä ainakin on kehossa kun käytän eläimestä kuin eläimestä kaiken hyödyksi mitä pystyy.
 
Viimeksi muokattu:
Metsästyksen aloittaminen riippuu aika lailla asuinpaikan valinnasta. Olen asunut koko aikuisikäni pääkaupunkiseudulla, jossa ei metsästäminen ole ollut kovin kiinnostava vaihtoehto, mutta nyt on alkanut houkuttelemaan enemmän muutto jonnekin väljemmin asutetulle alueelle, kun voin nykyisellä ammattiosaamisellani työskennellä missä vain huvittaa, vaikka Utsjoella. Minulla itseasiassa oli aseenkantolupa parille aseelle ja metsästäjän tutkinto suoritettuna, mutta luovuin aseluvista, kun niille ei ollut käyttöä ja poliisista kyseltiin, että miksi minulla on aseita. Silloin taisi olla kaikenlaisia kouluampumisia ja aselakien kiristyksiä menossa.
 
Metsästyksen aloittaminen riippuu aika lailla asuinpaikan valinnasta. Olen asunut koko aikuisikäni pääkaupunkiseudulla, jossa ei metsästäminen ole ollut kovin kiinnostava vaihtoehto, mutta nyt on alkanut houkuttelemaan enemmän muutto jonnekin väljemmin asutetulle alueelle, kun voin nykyisellä ammattiosaamisellani työskennellä missä vain huvittaa, vaikka Utsjoella. Minulla itseasiassa oli aseenkantolupa parille aseelle ja metsästäjän tutkinto suoritettuna, mutta luovuin aseluvista, kun niille ei ollut käyttöä ja poliisista kyseltiin, että miksi minulla on aseita. Silloin taisi olla kaikenlaisia kouluampumisia ja aselakien kiristyksiä menossa.

Harmillista kyllä että sairaat ihmiset tekivät monesta asiasta vaikeaa. Onneksi tutkinto ei vanhene ja jos on mahdollista vaihtaa työpaikkaa ja muuta tälläisen takia niin tartu siihen silloin,
 
tykkään tulisesta ruuasta joten ostin yhden tällaisen kun oli tullut ihan k-kaupan valikoimiin, mutta voi olla että nyt ei uskalla edes testata näitä , kyseessä siis maailman tulisin nuudeli paketti.

ainakin tämän listan mukaan :D



Näytä liitetiedosto 12176

Itse tykkään, eikä mun chilitole ole mikään loputon. Ihan koko satsi menee alas eikä tule mitään kuolemaa. Nipistää kyllä ja hiki pukkaa otsalle oikein mukavasti. Vahvat suosittelut kyllä, pirun hyviä ja makua on muutakin kuin polte. Samyangin 2x nuclear fire nuudelit oli tulisimpia ennen kuin nämä tuli markkinoille, ja nekin oli oikein hyviä, Näitäkin löytyy tosta lähi K-Marketista, että saa sieltäkin ihan oikeasti tulista settiä joskus.
 
Ihminen se vasta luontoa pilaakin. En ymmärrä mikä oikeus ihmisellä on päättää mikä saa elää ja mikä ei.
Tosin ihminen on sen valkohäntäpeurankin (ja muita ns. haittalajeja ja -eläimiä) tuonut Suomen luontoon, mitä siellä ei alunperin ollut eikä välttämättä luontaisia vihollisiakaan...
 
Ylös Bottom