Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kuopatut peliprojektit ja -studiot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
TellTale Gamesin taru on loppumassa.

ndDuaCB.png
 
Kaikkea aikansa. Sikäli muistoa kunnioittaen, että varsinkin ensimmäinen The Walking Dead iski puskasta sen miljoonan voltin verran mutta siinä menivätkin sitten vähän kaikki paukut kerralla. Tales from the Borderlands oli komea osoitus siitä, miten jopa first person shooter-looterista voi vääntää tarinan ja ihan hyvin maistui myös The Wolf Among Us, kun lähdemateriaali ei ollut aiemmin tuttua.

Alati kohivästä pelienginestä ei kuitenkaan koskaan päästy eroon ja jotenkin noita erinäisiä yritelmiäkin alkoi tulla ulos siihen tahtiin, ettei niistä enää pystynyt innostumaan, varsinkin kun samaan aikaan Life Is Strangen kaltaiset uudemmat yrittäjät rynnivät ohi. Eiköhän tuolta luulisi ainakin käsikirjoittajille uutta duunia löytyvän; kyllä tarinoissa potkua oli mutta pelillisyys jäi ehkä vähän lapsipuolen asemaan.

Edit: Pahasti unohtui mutta Back to the Future ansaitsee kosolti suitsutusta myös; miltei kuin koko leffasarjan neljäs osa, mikä oli melkomoinen temppu!
 
Viimeksi muokattu:
Menin kattomaan Pleikkarilla listausta että mitkä PS+ pelit omistaa ja Telltalen Batman oli kadonnut listalta. Se löytyi vielä ostetut valikosta ja laitoin sen kiireellä latautumaan.
 
Vaikka itsekin jään kaipaamaan jossainmäärin Telltalen tuotoksia niin mielestäni tässä on myös hyvä opetus, josta toivottavasti pelistudiot ottaisivat opikseen.

IMO Telltale meni aina siitä mistä rima on matalin, tarinaan jaksettiin satsata, mutta pelattavuus kuin myös välianimaatiotkin oli jopa tarinapelin mittarilla käsittämättömän bugista paskaa, siitä huolimatta Telltale puski peliä pelin perään tekemättä asialle mitään. End of the day kuluttajat kyllästyivät alhaiseen laatuun ja äänestivät jaloillaan ja se oli tämän tarinan loppu.

Kuvastavaa on, että pelasin Batmanin ekan kauden ja nautin tarinasta suunnattomasti, mutta lukuisat bugit ja rikkovat animaatiot aiheuttivat sen, että kovin hyvä maku pelistä ei jäänyt ja kakkoskausi ei koskaan päätynyt tarkastukseen saakka.
 
IMO Telltale meni aina siitä mistä rima on matalin, tarinaan jaksettiin satsata, mutta pelattavuus kuin myös välianimaatiotkin oli jopa tarinapelin mittarilla käsittämättömän bugista paskaa, siitä huolimatta Telltale puski peliä pelin perään tekemättä asialle mitään. End of the day kuluttajat kyllästyivät alhaiseen laatuun ja äänestivät jaloillaan ja se oli tämän tarinan loppu.
Itselle Walking Deadin toinen kausi taisi olla viimeinen Telltale peli minkä ostin. Noihin aikoihin meikäläisellä loppui kärsivällisyys TT pelien keskeneräisyyteen sekä studion olemattomaan viestintään episodien julkaisutahdista - nämä kun myöhästyivät vähän väliä, mutta harvoin studio vaivautui ilmoittamaan viivästyykö seuraava jakso kolmella viikolla vaiko kolmella kuukaudella. Vuosi takaperin tuli pelattua läpi Batmanin ensimmäinen kausi PS+:n kautta. Aluksi jaksoin nauraa pelien bugeille, mutta ensimmäisen episodin jälkeen meikäläisen huumorintaju loppui.

Se mikä itseä hämmästyttää on se, miten helvetin suuresta pelistudiosta oli kyse ja miten kalliiksi studion ylläpitäminen kävi. Vielä viime vuonna Telltale työllisti 400 työntekijää. Samaisena vuotena ~30 vuotta alalla työskennellyt ja nykyisin kahden studion omistaja/perustaja, Dave Lang puhui omassa podcastissa kehityskustannuksista ja otti esimerkiksi että ~170 hengen studio Yhdysvalloissa kustantaa keskimäärin $1,7 miljoonaa kuukaudessa/$20 miljoonaa vuodessa. Studion alasajon jälkeen onkin ollut huhua, että viimeisen kuuden vuoden aikana julkaistuista peleistä...

- The Walking Dead
- Poker Night 2
- The Wolf Among Us
- The Walking Dead: Season Two
- Tales from the Borderlands
- Game of Thrones
- Minecraft: Story Mode
- The Walking Dead: Michonne
- Batman: The Telltale Series
- The Walking Dead: A New Frontier
- Guardians of the Galaxy: The Telltale Series
- Minecraft: Story Mode – Season Two
- Batman: The Enemy Within

...Ainostaan Walking Deadin 1. kausi ja Minecrafit pelit tekivät voittoa. Tiedä sitten kuinka luotettavasta lähteestä on kyse, mutta kovin nopeasti Telltalen pelit tulivat puoli-ilmaiseksi jakeluun Humble Bundleen, mikä omalta osalta kielii kehnoista PC-myynneistä.
 
Telltalen romahdus oli ymmärtääkseni kohtuullisen nopea ja yllättävä työntekijöille. Irtisanomisajan palkkoja ei maksettu vaan näytettiin suoraan ovea. Ihan hyvä vaan, että muut pelifirmat kahmivat entisiä telltalelaisia itselleen.

Varsinkin Borderlands ja Wolf Among Us ovat timanttia, mutta vastaavasti sitten firman monet muut tekeleet ovat tarinaltaan ja toteutukseltaan todella heikkoja. Jostain Game of Thronesin lisenssistä on varmasti maksettu maltaita, mutta Telltale teki fantastisesta aiheesta nukuttavan tylsän pelin.
 
Studion alasajon jälkeen onkin ollut huhua, että viimeisen kuuden vuoden aikana julkaistuista peleistä...
Varsinkin noin kun sen laittaa niin itsekin ymmärtää mihin koko homma kaatui. Ehkä temaattisesti erilaisia julkaisuja mutta about kaikki kuitenkin aika samalla, pidemmän päälle yllätyksettömällä kaavalla + kalliit lisenssit (?) + peli per puoli vuotta -tahti niin eipä ihme että ensimmäisen Walking Deadin jälkeen julkaisut valuivat (hetkittäisistä välähdyksistä huolimatta) hiljalleen kohti myynnillistä unohdusta.
 
Tilanne ei näytä mitenkään erikoisen hyvältä viimeisen Walking Dead -kauden osalta. Toivon mukaan joku toinen studio ottaisi tästä kopin.

 
Stranded Deep piti tulla konsoleille 2018 loppupuolella, mutta koska Telltale meni nurin, niin Stranded Deep jäi julkaisematta.

Nyt kehittäjät ovat saaneet konsoliversioiden julkaisuoikeudet takaisin itselleen pitkän taistelun jälkeen ja nyt peli tekee taas tuloaan Xbox Onelle ja PS4:lle.

 
Muistatte varmaan Silent Hillsin ja sen demona toimineen P.T.:n? Kameraa modaamalla selviää, että jo entuudestaan kauhua täynnä oleva tuotos on vieläkin kauheampi. Pelaajahahmon takana seurailee nimittäin abouttiarallaa jatkuvasti toinen hahmo.

 
Ylös Bottom