Vastaus: Kysy mitä vain -ketju
Aa okei, koska linkkasit artikkeliin jolla ei sinällään ole tekemistä jonkun Youtube-videon kanssa.
Sekä artikkelin että videon pohjimmainen sanoma ajoivat samaa asiaa. Oletankin, että tästä syystä IL toimittaja lisäsi ko. videon artikkeliin.
Seuraava videon väite "lihavalla voi olla jopa parempi kunto kun samankokoisella normaalipainoisella" koska "lihava kantaa sitä painoa" on vissiin se, josta hait trollbaittia. Lihavuutta ei määritellä painolla vaan rasvaprosentilla. Sekä video että sinä olet kuutamolla. Eihän tämä väite mitenkään pidä paikkaansa kummankaan osalta.
150cm henkilö voi hyvinkin painaa 80kg a) lihavuuden tai b) lihasrakentamisen johdosta. Enemmänkin mua kiinnostaa miksi otit tämän kuvitteellisen 150cm tyypin esiin
Videolla todettiin kuinka "l
ihavalla on yleensä parempi kunto kuin samankokoisella normaalipainosella ihmisellä". Käsitin sanan "samankokoinen", että kyseessä on kaksi henkilöä, jotka painavat saman verran - ja tämän takia kysyinkin miten kyseinen toteamus tulisi tulkita. Omasta mielestäni kun väite kuulosti järjenvastaiselta. Vertailuksi otin henkilö A:n (150cm, 80kg, jonka johdosta BMI osoittaa että ko. henkilö on "lihava") ja henkilö B:n (150cm, 80kg, jonka johdosta BMI osoittaa että ko. henkilö on "normaalipainoinen").
Videon viimeinen, neljäs väite on se, että kärjistettynä lihava häpeää omaa lihavuuttaan ja sen seurauksena syrjäytyy yhteiskunnasta. Tämäkin pitää paikkansa, lihavien syrjinnällä ei yksinkertaisesti ole edelleenkään samaa painoarvoa kuin vaikkapa toisrotuisten tai toisseksuaalien syrjinnällä. Se, miten aloitit keskustelun kuvaa tätä faktaa aika hyvin.
Ymmärsimme selvästi hyvin eri tavalla viimeisen myytin "lihavuus on terveysriski", joka oli mielestäni hyvin yksiselitteisesti ilmaistu. Mitä tulee kommenttiin lihavien syrjinnästä... Yksilöllä on mahdollista vaikuttaa omaan painoon mm. liikunnan ja ruokailutottumusten kautta. Toki poikkeuksia löytyy, mutta aiemmin mainittu toteamus pätee valtaosaan. Sen sijaan yksilöllä ei ole mahdollista vaikuttaa omaan seksuaaliseen suuntautumiseen tai rotuun. Onkin ymmärrettävää, että seksuaaliseen suuntautumiseen ja rotuun tapahtuva syrjintä on enemmän tapetilla.
Kokonaisuutena ajatellen oli kiinnostava lukea mietteesi aiheesta, vaikka trollbait ym. lisämaininnat olivat mielestäni turhanpäiväisiä heittoja. Keskustelu ylipainosta ja lihavuudesta kiinnostaa minua muutamasta syystä. Ensinnäkin, isäni puolella lähestulkoon jokainen yli 30 vuotias on ylipainoinen - sairaalloisen lihava. Noin kuusi vuotta takaperin setäni menehtyi vain reilun 50 vuoden ikäisenä merkittävän lihavuuden takia. Toiseksi, aihe kiinnostaa sen takia, koska olen huomannut että osalla ihmisistä tuntuu olevan eriskummallinen näkökanta normaalipainoon ja
lihavuuteen. Viimeisimpänä esimerkkinä toimii aiemmin mainitun videon väite, kuinka "l
ihavalla on yleensä parempi kunto kuin samankokoisella normaalipainosella" (pohjautuuko tämä tutkimukseen vai onko kyseessä vaihtoehtoinen totuus?) Henkilökohtaisella tasolla kaksi viimeisintä tapausta on koskenut tilannetta missä perheenjäsen ja kaksi ystävää kommentoivat nuivaan sävyyn täysin normaalipainoisen näköistä naista epäterveellisen laihaksi/anorektikoksi. Kummassakaan tapauksessa en tämän enempää kommentoinut tuomitsevan kommentaattorin omaa (yli)painoa, mutta olen miettinyt sitä ovatko he edes itse tietoisia tästä? Yhtälailla kun olen puhunut omasta ylipainosta, ovat kommentit joka kerta ollut "pöhh" luokkaa. Olen vajaa 30v (usko pois aeris
), joten kestän kyllä rehellisen mielipiteen. Tämän myötä olen miettinyt kuinka moni nykypäivän ihmisistä omaa vääristyneen kuvan omasta kehosta. Kun puhutaan tälläisistä tapauksista, nostetaan hyvin herkästi esille langanlaihat anorektikko catwalk naismallit. Tämä on täysin toimiva esimerkki, mutta mielestäni vuonna 2017 osuvampi esimerkki on skaalan toisen ääripään edustaja. Kuitenkin nykypäivänä maapallosta löytyy enemmän ylipainoisia, kuin aliravittuja ihmisiä.
BBC: More obese people in the world than underweight, says study. Kolmanneksi, minua kiinnostaa lihavuudesta aiheutuva taloudellinen taakka yhteiskunnalle. Tämä kun on samaa luokkaa mm. tupakoinnin kanssa, joka on myös yksilön päätös.
McKinsey Global Insitute: Report - How the world could better fight obesity. Tästä huolimatta ylipainosta puhuminen on huomattavasti herkempi keskustelunaihe (fat shaming, fat acceptance jne.) kuin keskustelu tupakoinnista ja tupakoitsijoista. Neljänneksi, minua mietityttää koska tämä trendi päättyy. Minusta kun tuntuu, että vuosi vuodelta eteen tulee artikkeleita, kuinka ylipainoisten %-määrä on kasvanut länsimaissa.
The Washington Post: The average American woman now weighs as much as the average 1960s man. Oletan, että sama trendi pätee myös Aasian maihin. Etenkin kun väkirikkaat valtiot vaurustuvat ajan myötä.