Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysy mitä vain -ketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DarkShadow
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Puhelimet ja niiden hinnat ihmetyttää.

Miksi maksaa vaikka 1500 euroa puhelimesta? Mitä sellaista se tekee, mitä ei pystyisi tekemään 500 euron tai jopa 200 euron puhelimella?

Esimerkiksi minä ostin vasta jälkikasvulle käytettynä 60 eurolla OnePlus 7T:n, joka oli loistokunnossa. Itse asiassa sattuu olemaan parempi kuin molempien vanhempien puhelimet tai töissä olevat työpuhelimet. Oman Galaxy S10e:n ostin käytettynä 180 eurolla ja tuon lapsen puhelimen ostettuani alkoi tuntumaan että maksoin siitäkin liikaa.

Mietin siis että mitä ihmiset vaativat tai tarvitsevat puhelimiltaan että siitä täytyy maksaa lähemmäs 2000 euroa?

Onko puhelin vain jokin statussymboli vai pystyykö tuollaista ostosta perustelemaan jollain oikealla tarpeella?

Tämä hieman sivuaa keskustelua siitä, miksi ostaa 10000 euron auton kun 1000 euron autollakin käy kaupassa. Mutta väitän että puhelimissa ei teknologinen kehitys ole enää samaa mitä se oli vielä vaikka 10 vuotta sitten. Eikä halvempi puhelin ole yhtä lailla riski kuin halpa auto, jonka turvallisuustekijät ja varmuus voivat erota merkittävästi uudemmista.

Onko tämä minun ihmettelyni siis ihan turhaa ja puhelin on vain harrasteväline siinä missä vaikka kamera? Niidenkin hintaluokkia kuitenkin on aina parista sadasta moneen kymmeneen tonniin. Joskin väitän kyllä että kameroissa on selkeitä syitä sille, miksi joku maksaa enemmän kuin toinen.

Puhelimissa ymmärtää tiettyyn pisteeseen asti selkeät erot tietysti mutta aika pian tulee se raja, jonka jälkeen en vain hoksaa että miksi.
 
Puhelimet ja niiden hinnat ihmetyttää.

Onko puhelin vain jokin statussymboli vai pystyykö tuollaista ostosta perustelemaan jollain oikealla tarpeella?
Vastaan nyt omasta puolestani, koska selvästi hankintaketjun OnePlus Open maininnat kirvoitti tämän viestin. :)

Minulle puhelin ei ole statussymboli. Minua ei kiinnosta mikä puhelin jollain toisella on verrattuna siihen mikä minulla on. En pysty myöskään perustelemaan näin kalliin puhelimen ostoa millään oikealla tarpeella. Ihan vain teknologiasta kiinnostuneena ja uuden puhelimen tarvitsevana tämän ostin. Jos olisi rahan kanssa tiukkaa, olisin ostanut jonkun halvemman. Minua kuitenkin kovasti kiinnosti avautuva isompi näyttö ja tietysti noin ylipäätään puhelimen ominaisuudet. Millään oikealla järjellä tätä ei pysty perustemaan.
Onko tämä minun ihmettelyni siis ihan turhaa ja puhelin on vain harrasteväline siinä missä vaikka kamera? Niidenkin hintaluokkia kuitenkin on aina parista sadasta moneen kymmeneen tonniin. Joskin väitän kyllä että kameroissa on selkeitä syitä sille, miksi joku maksaa enemmän kuin toinen.

Puhelimissa ymmärtää tiettyyn pisteeseen asti selkeät erot tietysti mutta aika pian tulee se raja, jonka jälkeen en vain hoksaa että miksi.
Vähän kuten mainituissa autoissa, niin tietyn pisteen yli hyödyt hintaan nähden vähenevät suhteessa maksettuun summaan. Hankala sitä on järjellä perustella miksi haluaisi urheiluauton, eikä perhefarmaria. Tai miksi haluaisi taittuva näyttöisen puhelimen, eikä jotain selvästi halvempaa mallia. Kamera ja iso näyttö on varmaan ne selkeimmät (näkyvimmät) syyt miksi minä OnePlus Openin ostin nyt kun olisin kohta ostanut jonkun uuden puhelimen kuitenkin. Olisin siis joka tapauksessa ostanut jonkun OnePlussan kun olen ollut merkkiin niin tyytyväinen, joten sillä nyt ainakin rajataan osa puhelimista suoraan pois. Näin kallista en silti oikeasti olisi tarvinnut, mutta halusin.

Toisaalta kai tämä sama on vaikka telkkareissa. En tarvitse OLEDia, mutta aivan varmasti seuraavakin telkkari sellainen on, vaikka se maksaisi enemmän kuin joku malliston halvempi tuote ja vaikka sillä halvemmallakin pärjäisi. Yksinkertaisesti koska haluan sellaisen telkkarin jatkossakin olohuoneeseeni.

Tai sama jo mainituissa autoissa. Joku ostaa tietyn merkin auton aina, vaikka joku halvempi merkki tarjoaisi samat ominaisuudet. Hiton hankala tällaisia mieltymyksiä on selittää. :)
 
Miksi maksaa vaikka 1500 euroa puhelimesta? Mitä sellaista se tekee, mitä ei pystyisi tekemään 500 euron tai jopa 200 euron puhelimella?
YouTube-kanava Mrwhosetheboss teki aiheesta ihan hyvän videon hiljattain.



Hinta/laatu-suhteessa halvat puhelimet voittavat nuo kalliit huippumallit ihan kevyesti.

Omalta osaltani voin kertoa sen verran, että työpaikan tarjoamaa ns. puhelinrahaa voi kerryttää enintään 4 vuotta, joten 4 vuotta on osoittautunut hyväksi vaihtoväliksi uudelle iPhonelle. Ja koska firma subventoi merkittävän osan hinnasta, jäi tuolle iPhone 15 Prolle maksettavaa omasta pussista "vain" 300+ euroa.

Onko puhelin vain jokin statussymboli vai pystyykö tuollaista ostosta perustelemaan jollain oikealla tarpeella?
En koe, että puhelin olisin itelleni mikään statussymboli. Mutta koska käytän sitä niin paljon jokainen päivä, haluan, että puhelin toimii joka tilanteessa nopeasti ja luotettavasti. Ja lisäksi tällainen ikuinen nörtti kun olen, niin ei siitä mihinkään pääse, että uutta tekniikka on kivempi käyttää kuin vanhaa - vaikka se vanhakin vielä ihan hyvin toimisi. Tuo edellinen luuri eli iPhone 11 Pro on edelleen todella hyvä puhelin, ja suoriutuu kaikesta varsin ripeästi. Siinä mielessä sitä ei olisi ollut edes mikään "pakko" vaihtaa uudempaan.

Apple nyt on näissä geimeissä muutenkin ihan oma lukunsa, koska sen laitteiden hinnat ovat ihan järjestään suhteettoman kalliit. Toisaalta niillä on myös hyvä jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden jälkeenkin, jos vehje on fyysisesti edelleen hyvässä kunnossa.
 
MInusta puhelimeen kannattaa panostaa, jos sen luotettava ja sujuva toimivuus on tärkeää. Ostin joku kuukausi sitten tarjouksesta Samsungin s23+:n vaikka minulla oli pari vuotta aiemmin hankittu sen ajan tehopuhelin, joka paperilla oli suunnilleen samalla tasolla ja näyttääkin ihan samalta. Käytännön käyttökokemuksen perusteella hankinta oli järkevä, koska asiat sujuvat paremmin. En kyllä laittaisi rahaa kiinni puhelimeen, jos olisi muita suurempia tarpeita. Parin sadan euron puhelimella saa hommat hoidettua. Tosin työpuhelin on niin huono, että sitä en käytä kuin pakon edessä vaikka sekin on edelleen myynnissä oleva malli ja maksaa vajaat 300 euroa.

Pystyn tekemään puhelimella lähes kaiken, mitä teen tietokoneella ja tarvittaessa puhelin korvaa tietokoneen. Minusta on järkevää vaihtaa puhelinta tietoturvasyistä sitten kun edellinen ei saa enää päivityksiä, varsinkin jos puhelimessa on jotain arkaluonteista tietoa, jota ei halua jakaa koko maailmalle. Käytän puhelinta myös tunnistautumis- ja maksuvälineenä.
 
MInusta puhelimeen kannattaa panostaa, jos sen luotettava ja sujuva toimivuus on tärkeää. Ostin joku kuukausi sitten tarjouksesta Samsungin s23+:n vaikka minulla oli pari vuotta aiemmin hankittu sen ajan tehopuhelin, joka paperilla oli suunnilleen samalla tasolla ja näyttääkin ihan samalta. Käytännön käyttökokemuksen perusteella hankinta oli järkevä, koska asiat sujuvat paremmin. En kyllä laittaisi rahaa kiinni puhelimeen, jos olisi muita suurempia tarpeita. Parin sadan euron puhelimella saa hommat hoidettua. Tosin työpuhelin on niin huono, että sitä en käytä kuin pakon edessä vaikka sekin on edelleen myynnissä oleva malli ja maksaa vajaat 300 euroa.

Pystyn tekemään puhelimella lähes kaiken, mitä teen tietokoneella ja tarvittaessa puhelin korvaa tietokoneen. Minusta on järkevää vaihtaa puhelinta tietoturvasyistä sitten kun edellinen ei saa enää päivityksiä, varsinkin jos puhelimessa on jotain arkaluonteista tietoa, jota ei halua jakaa koko maailmalle. Käytän puhelinta myös tunnistautumis- ja maksuvälineenä.
Tässä paljon hyviä pointteja, jotka olisin voinut mainita myös itse.

Menin tosi pitkään OnePlus 7 Prolla. Se ei enää loppua kohden ollut niin sujuvaa käyttöä kuin mitä puhelimelta haluan, vaikka kaikin puolin hyvä puhelin olikin. Teen myös puhelimella käytännössä kaiken minkä voisin tehdä tietokoneella. Muun muassa siitäkin syystä isompi näyttö on kiva. Ja täälläkin puhelin toimii niin tunnistautumiseen kuin maksamiseen. Kuin myös viestittelyyn vaimon kanssa (tärkeistä ja vähemmän tärkeistä asioista), pankkiasioiden hoitoon, työ- ja henk. koht. sähköposteihin, palavereihin ja paljon muuhun. Puhelin on itseasiassa yksittäinen tärkein päivittäinen tavara, jos mietitään normaalia arkea ja asioiden hoitamista - viihdekäytöstä puhumattakaan. Musiikin, kirjojen ja podcastien kuuntelu, elokuvien ja sarjojen katsominen, Youtube, pelaaminen (streamaus ja natiivi), Twitter, foorumit jne. Kaikki nämäkin ovat melkein päivittäisessä käytössä.
 
Epäsuosittu mielipide tähän väliin. Itselleni kelpaisi vanhanaikainen matkapuhelin perustoiminnoilla ja fyysisellä näppäimistöllä, jos siinä olisi kohtalainen kamera ja kaksivaiheinen tunnistautuminen onnistuisi kaikkiin tarvittaviin palveluihin sen avulla. Tällä hetkellä erityisesti jälkimmäinen pakottaa käyttämään nykyaikaista puhelinta. Tämä puolestaan johtaa siihen, että tietoturvapäivitysten rajallisuuden vuoksi se puhelin pitää myös uusia tietyin väliajoin. Puhelimen perustoimintoja (puhelut, viestit) ja aiemmin mainittuja omaisuuksia lukuunottamatta teen mieluummin asiat muilla laitteilla.
Tämä. Mä käytän puhelinta soittamiseen, tekstiviesteihin ja tunnistautumisiin. Mihinkään muuhun mulla ei ole ollut mitään tarvetta.
 
Onko puhelin vain jokin statussymboli vai pystyykö tuollaista ostosta perustelemaan jollain oikealla tarpeella?
Ei ainakaan mulle. Itse ostin Applen karvalakkipuhelimen (iPhone 12 Mini) 3v sitten 829€:llä, koska tarvitsin mahdollisimman pienen puhelimen hyvällä puheentunnistuksella. En pysty mitään tavaroita itse pöydältä ottamaan, eikä omaishoitaja tai avustaja ole aina vieressä, niin pystyn puheella soittamaan. Täytyy myöntää että tykkään kyllä ihan muutenkin Applen laitteista, koska ne toimivat hyvin ja ovat todella yksinkertaisia käyttää, pirun kalliita kylläkin.
 
Epäsuosittu mielipide tähän väliin. Itselleni kelpaisi vanhanaikainen matkapuhelin perustoiminnoilla ja fyysisellä näppäimistöllä, jos siinä olisi kohtalainen kamera ja kaksivaiheinen tunnistautuminen onnistuisi kaikkiin tarvittaviin palveluihin sen avulla. Tällä hetkellä erityisesti jälkimmäinen pakottaa käyttämään nykyaikaista puhelinta. Tämä puolestaan johtaa siihen, että tietoturvapäivitysten rajallisuuden vuoksi se puhelin pitää myös uusia tietyin väliajoin. Puhelimen perustoimintoja (puhelut, viestit) ja aiemmin mainittuja omaisuuksia lukuunottamatta teen mieluummin asiat muilla laitteilla.

Tämmöinen kiinnostaisi myös. Ja väittäisin jopa että tämmöiselle voisi olla markkinat kun moni alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen, kuinka paljon puhelin vie päivästä aikaa kaikkeen turhaan. Vielä mielellään simpukkamallina niin en epäröisi hetkeäkään hankintaa.
 
Vastaan nyt omasta puolestani, koska selvästi hankintaketjun OnePlus Open maininnat kirvoitti tämän viestin. :)
Oikein tulkitsit vaikka taisinkin vaihtaa hinnan vähän alemmas :D

Ei kuitenkaan ollut tarkoitus alkaa kritisoimaan mihin kukakin rahansa käyttää niin halusin enemmän yleisesti asiasta kysellä. Hyvää keskustelua tästä mielestäni sitten tänne tulikin :)

Minulle puhelin ei ole statussymboli. Minua ei kiinnosta mikä puhelin jollain toisella on verrattuna siihen mikä minulla on. En pysty myöskään perustelemaan näin kalliin puhelimen ostoa millään oikealla tarpeella. Ihan vain teknologiasta kiinnostuneena ja uuden puhelimen tarvitsevana tämän ostin. Jos olisi rahan kanssa tiukkaa, olisin ostanut jonkun halvemman. Minua kuitenkin kovasti kiinnosti avautuva isompi näyttö ja tietysti noin ylipäätään puhelimen ominaisuudet. Millään oikealla järjellä tätä ei pysty perustemaan.
Ehkä tuo koko statussymboli-osa oli viestissäni vähän huono. Sitä se voi tietysti monille ollakin mutta ehkä enemmän kuitenkin sitä että kun sitä laitetta käyttää "jatkuvasti", niin ihmiset ajattelevat että pitää sitten panostaa. Vaikka ei oikeasti tarvitsisikaan siihen Instagramin selailuun kovin kummoista luuria.

Tavallaan siis ymmärrän vaikka "en ymmärrä". Ihmiset niin usein ajattelee vähemmän kylmän loogisesti. Enkä tietysti itsekään mikään robotti ole mutta kun itse ei käytä puhelinta juurikaan niin se ei ole kasvanut niin tärkeäksi laitteeksi. Oma sometus ja muu hoituu yhä tietokoneella kun tykkään käyttää parempaa kirjoitusvälinettä ja isompaa ruutua. Folditkaan ei ruudun koossa auttaisi kun jo aika perus läppäri peittoaa sen koon.

Toisaalta kai tämä sama on vaikka telkkareissa. En tarvitse OLEDia, mutta aivan varmasti seuraavakin telkkari sellainen on, vaikka se maksaisi enemmän kuin joku malliston halvempi tuote ja vaikka sillä halvemmallakin pärjäisi. Yksinkertaisesti koska haluan sellaisen telkkarin jatkossakin olohuoneeseeni.
Minusta taas televisioissa on - ainakin tiettyyn pisteeseen - asti selvästi loogisemmat syyt hinnoittelulle kuin puhelimissa. Oled nostaa aina hintaa, samoin kuin tietty merkki tai vaikka fald tai joku muu spesiaalijuttu, sekä tietysti ihan ruudun koko. Tajuan että ne maksaa enemmän. Tajuan myös että puhelimissa joku taitettava näyttö maksaa enemmän, varsinkin uutena teknologiana mutta puhelimista pystyy helpommin sanomaan (ja ihmettelemään) missä kohtaa alkaa maksamaan "turhasta" vaikka vähempikin riittäisi.

Toisaalta ei se "turhan" raja mikään absoluuttinen tietenkään voi olla. Joillekin se on jo 200 euroa ja toisille vaikka 800 tai jotain muuta.

YouTube-kanava Mrwhosetheboss teki aiheesta ihan hyvän videon hiljattain.

Hinta/laatu-suhteessa halvat puhelimet voittavat nuo kalliit huippumallit ihan kevyesti.
Täytyypä katsella jossain kohtaa :)

Juuri tuo hinta/laatu-suhde on aika helposti pääteltävissä ja ehkä nimenomaan se koko "ihmetyksen" juuri. Puhelimissa kuitenkin aika selkeästi alkaa jossain kohtaa maksamaan enemmän vähemmästä, joka lisäksi voi olla melko "turhaa" käyttötarpeisiin nähden.

Ehkä siksi kiinnostikin syyt, mikä saa ihmiset sitten lopulta ostamaan laitteita, jotka eivät ole varmasti enemmistölle tarpeen perusteella valittuja.

Puhelimista on selvästi tullut, jos ei nyt statussymboli, niin ainakin jonkinlainen luksustuote. Mikä on loogista sen kautta miten paljon ihmiset sitä tuntuvat tuijottavan. Samalla selityksellä ymmärtää miksi itseäni ei kallis puhelin houkuttele: katselen Instagramia pari kertaa viikossa ja siinä about se. Facebook ja kaikki muu tulee tehtyä tietokoneella koska koen sen paremmaksi tavaksi hoitaa ne asiat.

Omalta osaltani voin kertoa sen verran, että työpaikan tarjoamaa ns. puhelinrahaa voi kerryttää enintään 4 vuotta, joten 4 vuotta on osoittautunut hyväksi vaihtoväliksi uudelle iPhonelle. Ja koska firma subventoi merkittävän osan hinnasta, jäi tuolle iPhone 15 Prolle maksettavaa omasta pussista "vain" 300+ euroa.
En yhtään tiedä että mikä omassa työpaikassani olisi maksimihinta tai ylipäänsä hinta työpuhelimelle (koska nykyisen perin aiemmalta työntekijältä) mutta en tiedä viitsisinkö ottaa silti kauhean kallista luuria vaikka sellaiseen lupa olisikin.

En koe, että puhelin olisin itelleni mikään statussymboli. Mutta koska käytän sitä niin paljon jokainen päivä, haluan, että puhelin toimii joka tilanteessa nopeasti ja luotettavasti. Ja lisäksi tällainen ikuinen nörtti kun olen, niin ei siitä mihinkään pääse, että uutta tekniikka on kivempi käyttää kuin vanhaa - vaikka se vanhakin vielä ihan hyvin toimisi. Tuo edellinen luuri eli iPhone 11 Pro on edelleen todella hyvä puhelin, ja suoriutuu kaikesta varsin ripeästi. Siinä mielessä sitä ei olisi ollut edes mikään "pakko" vaihtaa uudempaan.
Jännä tuo ajatus että haluaa että puhelin toimii joka tilanteessa nopeasti ja luotettavasti. Ehkä se on tottumiskysymys eli kun on tottunut huippumalleihin niin ei "pysty" enää muuhun? En nimittäin itse ole huomannut että puhelin mitenkään huononisi vuosien mittaa muuten kuin akun osalta. Ei kai sille ole edes teknologista selitystä miksi niin kävisi? Ainoastaan tulee tehokkaampia laitteita, joihin verrata. Eikä niissäkään välttämättä ne erot ole niin isoja lopulta.

Ja tietty eniten vaikuttaa mitä tekee. Joku raskas peli on varmasti sellainen, että erot näkyy helposti mutta nettisivujen selaus tai Instagram: tuskin on mitään merkittäviä eroja löydettävissä.

Apple nyt on näissä geimeissä muutenkin ihan oma lukunsa, koska sen laitteiden hinnat ovat ihan järjestään suhteettoman kalliit. Toisaalta niillä on myös hyvä jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden jälkeenkin, jos vehje on fyysisesti edelleen hyvässä kunnossa.
Tämä on kyllä totta ja jos lähtisi kalliita puhelimia ostamaan niin Applen valtti on tuo. En tosin lähtisi koska en jaksa siihen ekosysteemiin hypätä.

MInusta puhelimeen kannattaa panostaa, jos sen luotettava ja sujuva toimivuus on tärkeää. Ostin joku kuukausi sitten tarjouksesta Samsungin s23+:n vaikka minulla oli pari vuotta aiemmin hankittu sen ajan tehopuhelin, joka paperilla oli suunnilleen samalla tasolla ja näyttääkin ihan samalta. Käytännön käyttökokemuksen perusteella hankinta oli järkevä, koska asiat sujuvat paremmin.
Tässäkin kiinnostaa tuo että miten se sujuvuus lopulta näkyy ja missä? Nimenomaan kiinnostaa että mihin ihmiset käyttävät puhelinta niin että erot näkyvät muka niin selkeästi että se on panostuksen arvoista? Vai onko se enemmän sitä että "joo joo, huomaa kyllä että kannatti maksaa 500 euroa lisää, ihan varmasti"-vakuuttelua ostoksen järkevyydestä? Tiedän koska teen tuota itse paljon esim. kameraostoksissa: "kyllä tämä linssi ehdottomasti piti ostaa, joo joo". Oikeasti ei välttämättä ihan ollut mutta pitihän se saada. Samoin ihan vasta ostin minitietokoneen, jota en ole ottanut edes käyttöön, mutta olihan se ihan helvetin järkevä ostos ja piti saada :D

Omalla kohdalla voin siis ainakin myöntää että usein sitä vain yrittää selitellä itselleen miten ostos muka oli järkevämpi mitä se oikeasti on. En sano että sinun sujuvuus-kokemus olisi sitä mutta siis kysyn, ihan yleisestikin, että tunnistaako kukaan muu tuollaista ostoksissaan, ja nimenomaan puhelimen kanssa koska sen suhteen tuota voi tapahtua erittäin helposti.

Aina se uusi lelu viehättää vaikka vanha toimiikin ja alkaa etsiä syitä päivitykselle. Onneksi järkkärini uusin malli omasi sellaisen näytön että pystyin sen perusteella olemaan päivittämättä siihen ja pysymään nykyisessä. Järjellä ajateltua siinä päivityksessä ei kyllä olisi mitään järkeä ollut. Mutta helvetti, uusi malli! Pitihän sitä harkita heti vaikka mitään tarvetta ei ole ja vanhakin on varmaan liian hyvä omiin tarpeisiin.

En kyllä laittaisi rahaa kiinni puhelimeen, jos olisi muita suurempia tarpeita. Parin sadan euron puhelimella saa hommat hoidettua. Tosin työpuhelin on niin huono, että sitä en käytä kuin pakon edessä vaikka sekin on edelleen myynnissä oleva malli ja maksaa vajaat 300 euroa.
Nyt täytyy kyllä ihmetellä että millä tapaa 300 euron puhelin on noin huono? Mikä se asia on, joka tökkii? Kuvittelisin että työpuhelimella ei tarvitsisi edes tehdä ihmeitä kuin jossain poikkeustapauksissa, joten missä käyttötilanteessa 300 euron puhelin on huono?

Pystyn tekemään puhelimella lähes kaiken, mitä teen tietokoneella ja tarvittaessa puhelin korvaa tietokoneen. Minusta on järkevää vaihtaa puhelinta tietoturvasyistä sitten kun edellinen ei saa enää päivityksiä, varsinkin jos puhelimessa on jotain arkaluonteista tietoa, jota ei halua jakaa koko maailmalle. Käytän puhelinta myös tunnistautumis- ja maksuvälineenä.
Niin, puhelinhan korvaa varmasti monella jo tietokoneen käyttöä mutta kysymys on, että tarvitseeko sen korvata? Onko se edellytys puhelimelle vai pelkkä "voisi korvata jos pitäisi". En itse koe että puhelin voi ikinä korvata tietokonetta ja syynä se ettei kirjoittaminen ja ruudun koko pääse milloinkaan samaan kuin tietokoneella. Samoin vaikkapa videoeditointi tai muu vaativampi homma ei ikinä tule onnistumaan samalla lailla kuin tietokoneella, syynä jo aiemmin mainitut sekä ihan tehot. Voi jotain pientä tehdä tietysti mutta ei se ole sama asia kuin korvata täysin.

Mutta jos tietokoneella selaa vain nettiä, somea ja muuta kevyttä, niin totta kai puhelimella pärjää pitkälle. Jos siis tyytyy kirjoittamaan kosketusnäytöllä ja katselemaan korkeintaan tablettikokoista ruutua.

Tietoturvapäivitys-asia on hyvä pointti jos sille on merkittävä tarve. Ja senkin tarve tulee enemmän siitä että valmistajat tarkoituksella pitävät ne rajattuina. Mikä estäisi tekemästä pitemmät tukiajat niille, jolloin ei olisi sen takia tarvetta vaihtaa uudempaan. Vähän siis keinotekoinen juttu valmistajien suunnalta.

Menin tosi pitkään OnePlus 7 Prolla. Se ei enää loppua kohden ollut niin sujuvaa käyttöä kuin mitä puhelimelta haluan, vaikka kaikin puolin hyvä puhelin olikin. Teen myös puhelimella käytännössä kaiken minkä voisin tehdä tietokoneella. Muun muassa siitäkin syystä isompi näyttö on kiva. Ja täälläkin puhelin toimii niin tunnistautumiseen kuin maksamiseen. Kuin myös viestittelyyn vaimon kanssa (tärkeistä ja vähemmän tärkeistä asioista), pankkiasioiden hoitoon, työ- ja henk. koht. sähköposteihin, palavereihin ja paljon muuhun. Puhelin on itseasiassa yksittäinen tärkein päivittäinen tavara, jos mietitään normaalia arkea ja asioiden hoitamista - viihdekäytöstä puhumattakaan. Musiikin, kirjojen ja podcastien kuuntelu, elokuvien ja sarjojen katsominen, Youtube, pelaaminen (streamaus ja natiivi), Twitter, foorumit jne. Kaikki nämäkin ovat melkein päivittäisessä käytössä.
Ymmärrettävää että puhelimeen satsaa jos se alkaa korvata käytännössä jo monet muut laitteet mutta minä en koe että se voisi edes tablettikokoisella näytöllä korvata elokuvien ja sarjojen katselua tv:stä, tietokoneen käyttöä ja varsinkaan kirjoittamista, pelaamista (joka mielestäni vaatii ison näytön ja ohjaimen eikä pientä ruutua ja hiplailua) tai oikeiden kirjojen lukemista - tai kunnon digilukulaitetta, joka on silmille parempi.

Mutta asiat, jotka on puhelimelle sovitetumpia, on mielekkäämpi käyttää puhelimella. Esim. Instagramia käytän aina puhelimella. Toisaalta Facebookia vain tietokoneella eikä sitä ole edes ladattu puhelimeen. Whatsapp on ehdoton puhelimessa ja oli syy ekalle älypuhelimelleni.

Palaverien hoitaminen puhelimella kuulostaa sekä kätevältä että ankealta. Matkalla ollessa erittäin pätevä mutta kunnon tietokonetyöpiste on aina ihan eri asia mihin ei puhelimella pääse. Ja jos taas tekee samaisen työpisteen puhelimen ympärille niin se tuntuisi vähän pöljältä kun samalla vaivalla heittäisi edes sen isomman näytön siihen kaveriksi kylkeen. Mutta onko se sitten "puhelimella" tekemistä jos kyljessä on kokonainen työpiste laitteineen?

Ehkä joku telakoitava juttu olisi itselle se paras jos puhelin ottaisi isomman roolin omassa työssä ja arjessa. Voisi tehdä riittävän hyvin hommat ulkona toimistolta mutta toimistolle tullessa saisi paremman kokemuksen telakoimalla vehkeen kunnon näyttöön ja muihin.

Minä olen tosin niin fossiili että musiikin, äänikirjat ja podcastit lataan mp3-soittimelle. Kyllä. Erillinen vanha vehje, joka ei tee yhtään mitään muuta. En halua enkä pysty räpläilemään puhelinta pyöräillessä mutta pieni mp3-soitin onnistuu hanskatkin kädessä. Eikä kosketusnäyttöhanskat auta: puhelin on liian kömpelö laite tuossa kohtaa. Fyysiset napit on ehdottomat soittimelle.

Mikään järkyttävä äänikirja-, musiikki- tai podcast-kokoelma ei ole tarpeellinen. Lataan aina sen mitä haluan ja lisää kun loppuu. Akkua ei tarvitse ladata erikseen ikinä kun siinä siirtovaiheessa se saa aina sen verran virtaa että ei ole ikinä loppunut. Akunkesto on myös syy miksi en puhelinta halua käyttää joka asiaan. Sitähän saa ladata pienelläkin käytöllä "jatkuvasti" (eli joka toinen tai kolmas päivä).

Tämmöinen kiinnostaisi myös. Ja väittäisin jopa että tämmöiselle voisi olla markkinat kun moni alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen, kuinka paljon puhelin vie päivästä aikaa kaikkeen turhaan. Vielä mielellään simpukkamallina niin en epäröisi hetkeäkään hankintaa.
Tuo somesta ja puhelimesta irtautuminen on jännä aihe. Oma "puhelinniukkuus" (eli halpaan tyytyminen) johtuu varmasti pitkälti siitä että käytän puhelinta niin vähän ja vähään. Isompi käyttö taas selittää hyvin miksi puhelimeen helposti myös panostetaan "liikaa/turhaa".

Vähän tuntuu äärikeinolta "pakottaa" oma käyttö kivikautiseen laitteeseen sen sijaan että vain vähentäisi sen nykyaikaisen vehkeen käyttöä. Onko ihmiset nykyään jo pitkälti riippuvaisia puhelimesta? Montako minuuttia pystyy olemaan katsomatta sitä?

Myönnän että minulla on päinvastainen ongelma: osa puheluista jää huomaamatta kun puhelin on jossain eri huoneessa. Jopa työpuhelimesta saatan unohtaa aamulla katsoa että onko tullut yhteydenottoja - tosin sitä selittää sekin että harvoin niitä tulee eikä yleensä mitenkään kiireellisiä hommia. Monet kerrat olen jopa unohtanut että mihin olen puhelimen jättänyt.

Noin muutenkin olen sellainen fossiili että pidän siitä että on omat laitteet eri asioille: Pelikonsolit pelaamiseen. TV sarjoille ja leffoille. Järkkäri kuvaamiseen - tosin Galaxy S10e tuli ostettua sitä varten että jos sen kamera olisi hyvä satunnaiseen "onpa hieno hetki, pakko saada kuva"-kuvailuunkin. Mp3-soitin podcasteille. Kirjat kirjoina ja lehdet lehtinä eikä minään diginä, jota on todella tympeä lukea, ainakin ilman kunnollista lukulaitetta ja/tai sovellusta. Minulla on myös erillinen editointitietokone, joka on pyhitetty video- ja kuvaeditoimiseen. Sitä en pidä edes verkossa.

Eli aika eri ääripäätä varmasti edustan mitä enemmistö, joka tekee puhelimella kaiken ja käyttää sitä monia tunteja päivittäin.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta taas televisioissa on - ainakin tiettyyn pisteeseen - asti selvästi loogisemmat syyt hinnoittelulle kuin puhelimissa. Oled nostaa aina hintaa, samoin kuin tietty merkki tai vaikka fald tai joku muu spesiaalijuttu, sekä tietysti ihan ruudun koko. Tajuan että ne maksaa enemmän. Tajuan myös että puhelimissa joku taitettava näyttö maksaa enemmän, varsinkin uutena teknologiana mutta puhelimista pystyy helpommin sanomaan (ja ihmettelemään) missä kohtaa alkaa maksamaan "turhasta" vaikka vähempikin riittäisi.

Toisaalta ei se "turhan" raja mikään absoluuttinen tietenkään voi olla. Joillekin se on jo 200 euroa ja toisille vaikka 800 tai jotain muuta.
Tässähän tavallaan perustelet itse sen miksi joku maksaa enemmän. Ymmärrät sen televisioissa, mutta et niin hyvin puhelimissa. Ihan samalla tavalla puhelimessa isompi ja parempi näyttö maksaa. Lisäteho maksaa. Erilaiset ominaisuudet maksaa. Eli äkkiä se luksuspuhelin maksaa enemmän aikalailla samoilla perusteluilla kuin parempi TV maksaa enemmän.
Juuri tuo hinta/laatu-suhde on aika helposti pääteltävissä ja ehkä nimenomaan se koko "ihmetyksen" juuri. Puhelimissa kuitenkin aika selkeästi alkaa jossain kohtaa maksamaan enemmän vähemmästä, joka lisäksi voi olla melko "turhaa" käyttötarpeisiin nähden.

Ehkä siksi kiinnostikin syyt, mikä saa ihmiset sitten lopulta ostamaan laitteita, jotka eivät ole varmasti enemmistölle tarpeen perusteella valittuja.
Tässäkin ketjussa on nyt käynyt ilmi, että tarpeita puhelimille on monia. Jollekin riittää viestit ja soitot, toinen korvaa puhelimella tietokoneen. Selvää on että näiden tarpeiden täyttämiseen tarvitaan eri kaliiberin luureja. Sitten on tietysti käyttötarpeita tältä väliltä. Ehkä noin yleisesti ihmiset ostaa vähän parempaa kännykkää kuin mitä oikeasti tarvitsisi, mutta tässä tullaankin siihen kun vaan yksinkertaisesti haluaa jonkun laitteen/tuotteen.
Puhelimista on selvästi tullut, jos ei nyt statussymboli, niin ainakin jonkinlainen luksustuote. Mikä on loogista sen kautta miten paljon ihmiset sitä tuntuvat tuijottavan. Samalla selityksellä ymmärtää miksi itseäni ei kallis puhelin houkuttele: katselen Instagramia pari kertaa viikossa ja siinä about se. Facebook ja kaikki muu tulee tehtyä tietokoneella koska koen sen paremmaksi tavaksi hoitaa ne asiat.
Puhelimesta on tullut laite, jolla voi hoitaa niin monet asiat, johon aikaisemmin vaadittiin useampi eri laite. Näin ollen on loogista, että puhelimen käyttö päivittäin myös kasvaa, kun aikaisemmin sama käyttö jakautui useamman laitteen kesken. Puhelimen iso etu on se, että se kulkee aina mukana. Ehkä tämä on jollekin myös haitta, mutta siinä käytössä, jossa näitä eri toimintoja käytetään, niin näkisin sen enemmän etuna.
Niin, puhelinhan korvaa varmasti monella jo tietokoneen käyttöä mutta kysymys on, että tarvitseeko sen korvata? Onko se edellytys puhelimelle vai pelkkä "voisi korvata jos pitäisi". En itse koe että puhelin voi ikinä korvata tietokonetta ja syynä se ettei kirjoittaminen ja ruudun koko pääse milloinkaan samaan kuin tietokoneella. Samoin vaikkapa videoeditointi tai muu vaativampi homma ei ikinä tule onnistumaan samalla lailla kuin tietokoneella, syynä jo aiemmin mainitut sekä ihan tehot. Voi jotain pientä tehdä tietysti mutta ei se ole sama asia kuin korvata täysin.
Ei puhelin täysin korvaakaan tietokonetta, eikä tarvitsekaan korvata, mutta itseasiassa se tekee sitä kokoajan enemmän ja enemmän. Puhelimen vahvin valtti on superhyvä kannettavuus ja silti niin hyvät ominaisuudet. Ja kokoajan enemmän tehoa, joten enemmän käyttömahdollisuuksia vaativampiinkin hommiin.
Ymmärrettävää että puhelimeen satsaa jos se alkaa korvata käytännössä jo monet muut laitteet mutta minä en koe että se voisi edes tablettikokoisella näytöllä korvata elokuvien ja sarjojen katselua tv:stä, tietokoneen käyttöä ja varsinkaan kirjoittamista, pelaamista (joka mielestäni vaatii ison näytön ja ohjaimen eikä pientä ruutua ja hiplailua) tai oikeiden kirjojen lukemista - tai kunnon digilukulaitetta, joka on silmille parempi.
Se ei korvaa mitään näistä kokonaan. No, ainakaan minulle, mutta teen näitä kaikkia myös puhelimella. Edelleen puhelimen jatkuva mukana olo avaa mahdollisuuksia, joita nämä muut laitteet eivät tarjoa.
Minä olen tosin niin fossiili että musiikin, äänikirjat ja podcastit lataan mp3-soittimelle. Kyllä. Erillinen vanha vehje, joka ei tee yhtään mitään muuta. En halua enkä pysty räpläilemään puhelinta pyöräillessä mutta pieni mp3-soitin onnistuu hanskatkin kädessä. Eikä kosketusnäyttöhanskat auta: puhelin on liian kömpelö laite tuossa kohtaa. Fyysiset napit on ehdottomat soittimelle.

Mikään järkyttävä äänikirja-, musiikki- tai podcast-kokoelma ei ole tarpeellinen. Lataan aina sen mitä haluan ja lisää kun loppuu. Akkua ei tarvitse ladata erikseen ikinä kun siinä siirtovaiheessa se saa aina sen verran virtaa että ei ole ikinä loppunut. Akunkesto on myös syy miksi en puhelinta halua käyttää joka asiaan. Sitähän saa ladata pienelläkin käytöllä "jatkuvasti" (eli joka toinen tai kolmas päivä).
Minulla ajatusmaailma on tässä juuri toisinpäin. Miksi kantaisin mukanani toista laitetta, kun puhelin tekee saman asian (jopa paremmin) ja on mukana joka tapauksessa. Mitä tulee laitteen hallintaa vauhdissa, niin monet vähänkään uudemmat kuulokkeethan tarjoavat nämä toiminnot. Ei puhelinta tarvitse ottaa taskusta vaihtaakseen kappaletta tai painaakseen playta tai stoppia.
Eli aika eri ääripäätä varmasti edustan mitä enemmistö, joka tekee puhelimella kaiken ja käyttää sitä monia tunteja päivittäin.
Näinhän se menee. Ihmisillä on eri käyttötarpeita, joten hyvä että on myös halpoja ja kalliita puhelimia.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän tavallaan perustelet itse sen miksi joku maksaa enemmän. Ymmärrät sen televisioissa, mutta et niin hyvin puhelimissa. Ihan samalla tavalla puhelimessa isompi ja parempi näyttö maksaa. Lisäteho maksaa. Erilaiset ominaisuudet maksaa. Eli äkkiä se luksuspuhelin maksaa enemmän aikalailla samoilla perusteluilla kuin parempi TV maksaa enemmän.
Mutta puhelimissa ne erot on mielestäni paljon vähemmän selkeitä. Eikä puhelimissa tehoeroa edes pysty peruskäytöllä edes helposti erottamaan. Televisioissa koen olevan selkämpi hinnoittelu ja tuntuu että aina hinnan nähdessään ymmärtää mikä siinä maksaa.

Totta kai puhelimissakin on ihan loogisia perusteita hinnalle siinä missä televisioissa mutta puhelimissa tulee selkeämmin vastaan sellainen tietty piste, jossa ei enää hoksaa miksi puhelin maksaa nyt 1200 kun "samanlainen" maksaakin 800 euroa. Televisioissa koen yhä että vaikka en niitä edes seuraa niin tarkkaan, niin niissä on selkeämpiä syitä mikä maksaa ja milloin.

Ehkä tuo puhelimien "hintasotku" johtuu sitten vain siitä miten paljon niissä voi olla erilaisia asioita ja niiden yhdistelmiä.

Tässäkin ketjussa on nyt käynyt ilmi, että tarpeita puhelimille on monia. Jollekin riittää viestit ja soitot, toinen korvaa puhelimella tietokoneen. Selvää on että näiden tarpeiden täyttämiseen tarvitaan eri kaliiberin luureja. Sitten on tietysti käyttötarpeita tältä väliltä. Ehkä noin yleisesti ihmiset ostaa vähän parempaa kännykkää kuin mitä oikeasti tarvitsisi, mutta tässä tullaankin siihen kun vaan yksinkertaisesti haluaa jonkun laitteen/tuotteen.
Ehkä se ihmetykseni on myös sitä, että mitä ihmiset puhelimellaan sitten tekevät kun/jos tarpeet on sellaiset että ne vaativat nelinumeroisen summan maksavan puhelimen. Ymmärrän kyllä erilaiset tarpeet - kun itselläkin niitä aika tarkkoja on - mutta väitänpä että aika harva edelleenkään tarpeiden perusteella kallista luuria ostaa. Homma kallistuu varmaan pitkälti siis haluun kuin tarpeisiin.

Puhelimesta on tullut laite, jolla voi hoitaa niin monet asiat, johon aikaisemmin vaadittiin useampi eri laite. Näin ollen on loogista, että puhelimen käyttö päivittäin myös kasvaa, kun aikaisemmin sama käyttö jakautui useamman laitteen kesken. Puhelimen iso etu on se, että se kulkee aina mukana. Ehkä tämä on jollekin myös haitta, mutta siinä käytössä, jossa näitä eri toimintoja käytetään, niin näkisin sen enemmän etuna.
Puhelimen merkittävin plussa tosiaan lieneekin se, että se on aina mukana ja siinä on hyvin monipuolinen valikoima eri laitteiden ominaisuuksia yhdessä. Ja se tekee monet asiat riittävän hyvin vähintään peruskäyttäjälle.

Se on sitten yksilöstä kiinni että riittääkö se vai haluaako yhä sen perinteisen ja/tai paremman kokemuksen.

Ei puhelin täysin korvaakaan tietokonetta, eikä tarvitsekaan korvata, mutta itseasiassa se tekee sitä kokoajan enemmän ja enemmän. Puhelimen vahvin valtti on superhyvä kannettavuus ja silti niin hyvät ominaisuudet. Ja kokoajan enemmän tehoa, joten enemmän käyttömahdollisuuksia vaativampiinkin hommiin.
Perushommissa puhelin tietysti välttää moneen mutta jos yhtään kaipaa näppäimistöä, hiirtä, isompaa näyttöä ja oikeita tehoja niin sitten aika äkkiä taas ei riitäkään. Vähän siis riippuu puhutaanko peruskäyttäjästä vai jostain tarkemmin rajatusta käytöstä.

En minä yhtään ihmettele jos nuorisolla ei ikinä tule varsinkaan pöytäkonetta olemaan koska puhelin tekee ne asiat, joita sillä koneella tekisi. Ja pelikonsoli ajaa pelaamisen tarpeet jos ei mobiilipelit riitä.

Yritin muuten kerran editoida videota Instagramissa ja jo siinä loppui järki kun se editori oli niin tympeä käyttää kosketusnäytöllä. Plus siinä ei pystynyt edes tekstityksien kestoa säätämään. Ei vika tietenkään puhtaasti puhelimessa vaan myös siinä editorissa mutta äkkiä oli palattava Premieren äärelle, missä tein tekstitykset samassa ajassa koko videolle mitä taistelin yhden tekstin ajastamisen kanssa puhelimella.

Eikä kyse ollut siis siitä että olisi tehot loppuneet puhelimesta tms. vaan käyttäminen kosketusnäytöllä oli vain niin huonoa ja epätarkkaa. Ei se pysty voittamaan hiiren ja näppäinyhdistelmien nopeutta ja tarkkuutta.

Se ei korvaa mitään näistä kokonaan. No, ainakaan minulle, mutta teen näitä kaikkia myös puhelimella. Edelleen puhelimen jatkuva mukana olo avaa mahdollisuuksia, joita nämä muut laitteet eivät tarjoa.
En kyllä itse keksi mitä nuo puhelimen tarjoamat muut mahdollisuudet ovat. Siis vaikka elokuvien tai sarjojen katselussa tai kuvaamisessa. Ehkä ajattelen liian perustasoisesti, sillä minulle viihteen katsominen on käytännössä sohva ja iso ruutu. Ja kuvaamisessa se, että on ergonominen kuvauslaite, jossa on sopiva linssi jne. En kaipaa siihen vaikka jotain some-jakamista tai muuta. Ja kameroilla nuokin kyllä onnistuu nykyään, jos se on se puhelimen tuoma mahdollisuus.

Toisaalta onhan puhelimissa paljon helppokäyttöisiä kuvaustiloja jne. mutta niitä rampauttaa se että niissä kuitenkin on parhaimmillaankin sellainen sensori ja linssi mitä lättänään kapulaan mahtuu. Eli ei kummoinen. Riittää someen ja muuhun mutta jos yhtään kaipaa laatua ja on tottunut vaikka järkkitason hommiin niin ei se kauheasti lämmitä.

Minulla ajatusmaailma on tässä juuri toisinpäin. Miksi kantaisin mukanani toista laitetta, kun puhelin tekee saman asia (jopa paremmin) ja on mukana joka tapauksessa.
Ehkä tässä erottava tekijä on siinä etten koe puhelimen tekevän vaikka kuvaamista paremmin kuin järkkäri tai edes kallis/hyvälaatuinen pokkari. Se koko kuvaamisen pointti katoaa jos kuvausvälineenä on puhelin. Se ei ole enää edes sama asia. Saati sitten sarjojen tai elokuvien katselu pieneltä ruudulta.

Joskus jossain hotellissa katsellut jotain sarjaa "hätävarana" puhelimesta mutta olipahan surkea kokemus. Pieni ruutu, jota ei saa mihinkään järkevästi, joka taas aiheuttaa huonon ergonomian jne.

Mutta kysymykseen "miksi kantaisi mukana toista laitetta": mp3-soitin sopii omaan käyttötapaani merkittävästi paremmin ja järkkärillä kuvaaminen on ihan oma harrastuksensa, johon kuuluu se kamera ja sen ominaisuudet, joihin puhelin ei ikinä voi päästä. Puhelin ei myöskään ikinä voi olla televisio, siis mitä tulee ruudun kokoon.

Eli vastaukset ovat siis osaltaan itsestäänselviä. En minä esimerkiksi erillistä Instagram-laitetta pitäisi mukanani :D Mutta monet asiat taas joko hoituu paremmin tai kuuluu "oikean kokemuksen" vuoksi tehdä jollain muulla laitteella kuin puhelimella.

Mitä tulee laitteen hallintaa vauhdissa, niin monet vähänkään uudemmat kuulokkeethan tarjoavat nämä toiminnot. Ei puhelinta tarvitse ottaa taskusta vaihtaakseen kappaletta tai painaakseen playta tai stoppia.
Tuo onkin sitten jo kuulokkeiden ominaisuuksia eikä varsinaisesti liity puhelimeen. Enkä itse tahdo mitään kuppikuulokkeita tai muita isoja vehkeitä vaan napit. Eikä niissä tietääkseni mitään säätöjä ole, joita voi hanskoilla käyttää.

Kyllä minulla bluetooth-vastamelukuulokkeet hipaisutoiminnoilla löytyy mutta ei kiinnosta laittaa sitä pipon jne. päälle tms. Oma käyttö vaatii siis napit ja niiden kanssa yksinkertaisesti mp3-soitin on se toimivin vehje.

En myöskään pidä nappikuulokkeina niitä isoja mönttejä, joita nykyään myydään. Napit on napit.
 
Ehkä tässä erottava tekijä on siinä etten koe puhelimen tekevän vaikka kuvaamista paremmin kuin järkkäri tai edes kallis/hyvälaatuinen pokkari. Se koko kuvaamisen pointti katoaa jos kuvausvälineenä on puhelin. Se ei ole enää edes sama asia.

Tähän se huomio että paras kamera on se joka on mukana, sillä hetkellä kun kuvaustarve tulee.
 
Tähän se huomio että paras kamera on se joka on mukana, sillä hetkellä kun kuvaustarve tulee.
Tämä on tuttu lause ja sinänsä ihan totta mutta omat kokemukset on sitä että aina surkuttelee kuinka paska se kuva puhelimella on ja miettii miten hyvä se olisi ollut järkkärillä. Jo pelkkä kuvauskokemus on niin eri kun järkkärillä saa zoomattua ja soviteltua kuvan ihan eri tavalla heti kohdilleen.

Nykyään jätän usein jopa kuvaamatta jos on pelkkä puhelin mukana kun tiedän että sitten vain ketuttaa katsella sitä kuvaa.

Ja isoin ongelmahan minulle on että näen niin selvästi ne puhelimen softan tms. tekemät "kuvanparannukset", jotka on kaikkea muuta kuin parannusta. Mutta mitäpä muuta ne voi kun ei sinne mitään oikeaa optiikkaa ja sensoreita mahdu.

Yleisemmin mitä tulee puhelimien kameroihin: ärsyttää että jos haluaa hyvän kameran niin täytyy maksaa kaikesta muustakin. Eli ne paremmat kamerat on järkeään osana muutenkin kalliita puhelimia. Mikään tuskin estäisi laittamasta hyvää kamerasysteemiä halvempaan rautaan tms.

Samaa ärsyttävää hinnoittelua kuin liittymissä tai striimipalveluiden sopimuksissa. Ja ilmeisesti myös silmälaseissa.
 
Ei puhelinta tarvitse ottaa taskusta vaihtaakseen kappaletta tai painaakseen playta tai stoppia.
No mites sitten jos mä vaikka Tidalia käyttäessä puhelimella kuppikuulokkeilla haluan kuunnella jotain muuta? Jos mä vaikka kuuntelen esim. Meshuggahia ja haluankin kuunnella yhtäkkiä Voivodia, niin puhelin on pakko "taskusta kaivaa". :)
Nykyään jätän usein jopa kuvaamatta jos on pelkkä puhelin mukana kun tiedän että sitten vain ketuttaa katsella sitä kuvaa.
Mä luulen et iPhone 15 Pro Maxilla saa jo siedettäviä kuvia otettua, järkkäri vie paljon tilaa ja se taitaa tarvita luonnonvaloa jonkin verran että pystyy kuvia ottamaan. Eri asia tietenkin jos vaikka kuvausretkelle lähtee, eihän siellä kännykän kameraa ny viitti käyttää.

Itsehän käytän puhelinta musiikin kuunteluun, kun luen tätä foorumia/kirjoitan tänne, netin selaamiseen, kirjojen lukemiseen ja puhelinta tarvii nykyään myös tunnistautumiseen. Yllätys, yllätys, käytän sitä myös whatsapp-viestien lähettämiseen ja puheluiden tekemiseen. :)
 
Tuo onkin sitten jo kuulokkeiden ominaisuuksia eikä varsinaisesti liity puhelimeen. Enkä itse tahdo mitään kuppikuulokkeita tai muita isoja vehkeitä vaan napit. Eikä niissä tietääkseni mitään säätöjä ole, joita voi hanskoilla käyttää.

Kyllä minulla bluetooth-vastamelukuulokkeet hipaisutoiminnoilla löytyy mutta ei kiinnosta laittaa sitä pipon jne. päälle tms. Oma käyttö vaatii siis napit ja niiden kanssa yksinkertaisesti mp3-soitin on se toimivin vehje.

En myöskään pidä nappikuulokkeina niitä isoja mönttejä, joita nykyään myydään. Napit on napit.

Mulla on Amazonista tilatut edukkaat bluetooth nappikuulokkeet, joita käytän nimenomaan pyöräillessä (tosin usein vain toista kerrallaan, kun en sentään hengestäni halua päästä liikenteen seassa). Niistä löytyy hipaisusäätimet jotka toimii hanskojen kanssa. Ovat aika pienet kooltaankin, ei paljoa vanhan liiton langallisia nappikuulokkeita isommat.
 
Kertokaas hyvä ja laadukas ja toki edullinen suola ja pippurimyllysetti. Ei sähköllä toimivaa kiitos. Haluan veivata käsillä :D
 
Mä luulen et iPhone 15 Pro Maxilla saa jo siedettäviä kuvia otettua, järkkäri vie paljon tilaa ja se taitaa tarvita luonnonvaloa jonkin verran että pystyy kuvia ottamaan. Eri asia tietenkin jos vaikka kuvausretkelle lähtee, eihän siellä kännykän kameraa ny viitti käyttää.
Ei ole kokemusta tuosta puhelimesta mutta vähän veikkaan että ne rajat on tulleet vastaan jo jossain määrin ja ainoastaan sitä ohjelmallista puolta voidaan kehittää. Se on sitten sitä AI-parannusta ja muuta eli periaatteessa jo kuvanmuokkausta. Sitä en taas halua.

Mitä valoon tulee niin kyllä se valon tarve yhtä lailla on olemassa kaikessa kuvauksessa. Järkkärit ja isot kennot sitten "kestää" pimeyttä paljon paremmin ja saa hyviä kuvia hämärässäkin. Ilman hirveää ohjelmallista parannuspuuroa.

Ja monet halvatkin puhelimet voi tarjota jo riittävää kuvaus- ja videolaatua enemmistölle mutta tuskinpa nyt sellaiselle, joka monen tonnin järkkäri-linssi-yhdistelmillä on tottunut kuvailemaan.

En siis sano etteikö kameroissa olisi jo niin hyvät kamerat että suurelle osalla ihan riittävää mutta jos harrastaa kuvausta ja yhtään on päässyt laadukkaampien linssien ja kameroiden makuun niin sen eron kyllä huomaa. Eikä minulla ole edes täysikennoista ja silti ero on ihan selvä. Tosin en ole vertaillut vaikka tuohon iPhone 15 Pro Maxiin mutta mutuilen silti että sen huomaisi kun samasta tilanteesta olisi vertailukuvat.

Joskin tietyissä olosuhteissa voi olla jo vaikea huomata millä kuva on otettu. Ne erot tuleekin yleensä juuri hämärässä tai muussa haastavammassa tilanteessa otettujen kuvien kanssa.

Mulla on Amazonista tilatut edukkaat bluetooth nappikuulokkeet, joita käytän nimenomaan pyöräillessä (tosin usein vain toista kerrallaan, kun en sentään hengestäni halua päästä liikenteen seassa). Niistä löytyy hipaisusäätimet jotka toimii hanskojen kanssa. Ovat aika pienet kooltaankin, ei paljoa vanhan liiton langallisia nappikuulokkeita isommat.
Joo, no veikkaan että silti ovat "liian isot" omaan makuun että niissä mitään toimintoja mahtuu mukaan. Ja akkukinhan niissä täytyy olla, joten ei ne voi olla sitä kokoluokkaa mitä itse haluan napeiltani.

Ymmärrän kuitenkin että ovat varmasti tuohon kätevät.
 
Joo, no veikkaan että silti ovat "liian isot" omaan makuun että niissä mitään toimintoja mahtuu mukaan. Ja akkukinhan niissä täytyy olla, joten ei ne voi olla sitä kokoluokkaa mitä itse haluan napeiltani.

Ymmärrän kuitenkin että ovat varmasti tuohon kätevät.
En varmaan omassa viestissäni ollut tarpeeksi selvä, mutta toki minäkin nappikuulokkeita tarkoitin. Tiedä sitten kuinka pienet niiden tarvitsee olla että kelpaa mutta esimerkiksi nuo OnePlus Openin mukana tulleet Buds Pro 2:t eivät niin kovin isoilta, eivätkä varsinkaan painavilta tunnu. Ja varmaan siis on paljon pienempiäkin missä on samat toiminnallisuudet.

Tässä siis mitä noilla Buds Pro 2:lla pystyy tekemään ilman että tarvitsee kännykkää ottaa taskusta:
  • Play or pause the music: Press the multifunction touch area on any of the earbuds one time.
  • Play the next song: Press the multifunction touch area on any of the earbuds two times.
  • Play the previous song: Press the multifunction touch area on any of the earbuds three times.
  • Answer an incoming call: Press the multifunction touch area on any of the earbuds one time.
  • End a current call: Press the multifunction touch area on any of the earbuds one time.
  • Reject an incoming call: Press the multifunction touch area on any of the earbuds two times.
  • Switch between Intelligent Noise Cancelation and Transparency mode: Press and hold the multifunction touch area on any of the earbuds for about 1 second.

Jokainen tietysti tekee miten tykkää ja käyttää mitä laitteita tykkää. Itse ainakin yrittänyt vaan tuoda esille että vaihtoehtoja on. Mutta koko keskusteluhan lähti alunperin siitä onko mitään järkeä maksaa niin ja niin paljon puhelimesta ja aika äkkiä löydettiin että meillä onkin yllättävän paljon erilaisia käyttötarpeita, tai edes haluja käyttää puhelinta eri asioiden hoitamiseen, joten ihmekös kun toista ihmetyttää kallis hinta ja toinen on niin että tärkeimmästä päivittäin käytettävästä "työkalusta" kannattaa vähän maksaakin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom