Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

L.A. Noire

Vastaus: L.A. Noire [PS3]

Jos et itse ole ratissa missaa melkoisesti taustaa partnereiden rupatellessa.

Kyllä ne ainakin jutustelee, vaikka ei ratissa olekkaan. Se näyttää sen puhumisen ajan sitä ajoa ja sitten sen loputtua skippaa määränpäähän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Olen vasta toisen levyn alussa ja muuta ei voi vielä sanoa kuin että puu-uuduttaa. Tämä genre ei kai ole minulle niin sopiva. Sama kaava: mene rikospaikalle, etsi todisteet, saa osoite seuraavaan paikkaan, mene sinne, kolua taas todisteita, kuulustele (ja pieleen menee kysymysten kanssa) ja lopuksi joko pikku jahti tai hahmo mustaan maijaan, huh huh. Näitä murhattuja naishahmoja tulee koko ajan, niin että tuntuu kuin peli toistaisi itseään. Tämä voi ehkä muuttua myöhemmin, mutta tällä hetkellä kyllästyttää (huokaus). Samalla tulee ikävä GTA IV:n navigaattoria, kun koko ajan saa mennä kartalle katsomaan, ollaanko nyt oikealla reitillä. Onneksi kaverin voi laittaa ajamaan.

Ihan alusssa oli muuten kumma kohta, kun vielä sinivuokkona piti kuulustella jotain tyyppiä. En meinannut millään saada hommaa läpi, kun vaatimukset oli niin kovat, ja pomo raivosi mut aina takaisin sinne kuulustelukoppiin. Siinä sitä sitten toisteltiin ja periaatteella, arvaa nyt tota vaihtoehtoa, ja ottamalla tekstitys käyttöön lopulta onnistuttiin, jotta kun ymmärsi edes vähän mitä puhuttiin siitä oli apuva. Nyt sitten myöhemmin on ollut melkein sama, minkä vaihtoehdon valitsee, homma viedään aina jonkinlaiseen päätökseen. Olenkin tykästynyt vihreän napin vaihtoehtoon. Saanpahan edes yhden vaihtoehdon usein oikein.

Aikakauden tunnelma ei kyllä välity mulle asti. En tiedä mistä johtuu. Ehkä se johtuu siitä, että pelissä mennään suoraan tehtävästä toiseen. Kertaakaan en ole ollut yksin, vaan aina tulee kaveri mukaan. Niinpä en ole ajellut vapaasti. Musiikkikin on jotenkin tavanomaista. Lisäksi tulee väkisinkin mieleen Kummisetä I-peli. Eikä vähintään siksi, että tässäkin pelissä ajomalli on sangen arcademainen. Ei se nyt niin huono ole kuin em. pelissä, mutta jos GTA:han vertaa, niin vähintään GTA3 tai Vice City -tasoa. Orgaanisuutta ajomallista ei löydy.

Näitä kuumenemis/jäätymisongelmia ei minulla ole esiintynyt, paitsi että ihan pelin alussa animaatio nyki pahasti hetken, mutta sen jälkeen kaikki on toiminut. Asensin pelin Eliteni kovalevylle heti alkajaiseksi, mutta varmaan tuo olisi pelittänyt ilmankin sitä toimenpidettä.

Grafiikka ei ole minusta mitenkään erityisen mainittavanarvoista. Se on hyvää, mutta niin on monessa muussakin pelissä. Itse asiassa tuntuu siltä, että esim. Red Dead Redemption näytti monessakin kohtaa paremmalta. Ei tämä näytä yleisesti ottaen paljonkaan paremmalta kuin GTA IV, mutta pop uppia en muista havainneeni. Tosin sitä on vaikea testata, kun liikenne on sitä mitä on. Tulee törmättyä ennen kuin huippuvauhti on saavutettu, koska ajomalli on omituinen: auto kyllä kääntyy hyvin fysiikanlakeja rikkoen, mutta pitää ikävän viiveen kun lähdetään kääntämään takaisin.

Kasvoanimaation saralla peli tarjoaa sellaista, jota en ennen ole nähnyt. Hahmojen kasvojen ilmeet ovat niin monipuoliset ja aidot, että täydestä menee. Uusi kameratekniikka todella nostaa rimaa ylemmäs siinä, miten tunteita voi välittää videopelissä pelihahmojen kasvojen avulla.

On vielä huomattava, että arvioni tässä vaiheessa vaikuttaa synkältä, koska en katso näitä ketjussa edellä mainittuja TV-sarjoja, enkä ole edes lukenut dekkareita 25 vuoteen. Olen enemmän GTA:n ystävä.
Vaan mistäs sitä tietää, jos nyt jaksan jatkaa näitä rikostutkijan hommia...
 
Vastaus: L.A. Noire [PS3]

Valhehan näistä kolmesta on varmaan juuri se helpoin tunnistaa, sillä sehän valitaan aina vain silloin, kun aikaisemmin löydetyn todisteen perusteella voi todistaa kuulusteltavan puheet valheellisiksi.

Joo, tänään tämän itsekkin tajusin. Eli periaatteessa epäily ja valheeksi syyttäminen on sama asia. Epäillä pitää, jos ei kykene todistamaan väitöstään jonkin todisteen avulla ja valehtelusta kannattaa syyttää jos tietää, että voi jollain todisteella sen todistaa.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Ihan alusssa oli muuten kumma kohta, kun vielä sinivuokkona piti kuulustella jotain tyyppiä. En meinannut millään saada hommaa läpi, kun vaatimukset oli niin kovat, ja pomo raivosi mut aina takaisin sinne kuulustelukoppiin. Siinä sitä sitten toisteltiin ja periaatteella, arvaa nyt tota vaihtoehtoa, ja ottamalla tekstitys käyttöön lopulta onnistuttiin, jotta kun ymmärsi edes vähän mitä puhuttiin siitä oli apuva. Nyt sitten myöhemmin on ollut melkein sama, minkä vaihtoehdon valitsee, homma viedään aina jonkinlaiseen päätökseen. Olenkin tykästynyt vihreän napin vaihtoehtoon. Saanpahan edes yhden vaihtoehdon usein oikein.
Tuo onkin se ainoa kohta, jossa etenemään ei pääse, ennen kuin on valinnut juuri ne oikeat vaihtoehdot. Tutoriaalihan siinä on kyseessä, ja itsellänikin oli tuossa vaikeuksia. Myöhemmin olen sitten tuon kuulustelumekaniikan jo paremmin sisäistänyt, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö virheitä yhä tulisi melko paljon.

Se, että valitsee aina vain saman vaihtoehdon ja hakkaa vain A:ta kuulustelujen läpi vie varmasti kyllä aika paljon mielenkiintoa ja hauskuutta pois. Itse pyrin aina miettimään ja valitsemaan sen vaihtoehdon, jonka koen oikeaksi. Huomioon pitää tosiaan ottaa kuulusteltavan käyttäytyminen ilmeineen, sekä tietysti hänen vastaustensa sisältö ja jo kerätyt todisteet.

Grafiikka ei ole minusta mitenkään erityisen mainittavanarvoista. Se on hyvää, mutta niin on monessa muussakin pelissä. Itse asiassa tuntuu siltä, että esim. Red Dead Redemption näytti monessakin kohtaa paremmalta. Ei tämä näytä yleisesti ottaen paljonkaan paremmalta kuin GTA IV, mutta pop uppia en muista havainneeni.
Grafiikasta olen täysin samaa mieltä. Pop-upia on kyllä tullut vastaan useaankin otteeseen häiritsevän paljon ainakin puiden osalta.

Hyvin huomasi eron asennetun ja asentamattoman pelin toiminnan välillä, kun aloitin toisen levyn pelaamisen sitä vielä asentamatta. Levyn ensimmäisessä välivideossa kaikki tekstuurit olivat paikallaan vasta lähemmäs kymmenen sekuntia videon alkamisesta, kun taas asennettuani levyn olivat kaikki tekstuurit kohdillaan jo heti saman videon alusta lähtien.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

O
Ihan alusssa oli muuten kumma kohta, kun vielä sinivuokkona piti kuulustella jotain tyyppiä. En meinannut millään saada hommaa läpi, kun vaatimukset oli niin kovat, ja pomo raivosi mut aina takaisin sinne kuulustelukoppiin.

Hehh, mulla meni varmaan sata kertaa, ja tusina tuohon kohtaan, kunnes tajusin ettei pelissä tuolla "LIE"- vaihtarilla tee mitään. Sitä ei paineta KOSKAAN. Aina doubtia/truth.

Hyvä posti, joskin tykkään keisseistä ihan. Street caset on niitä itseääntoistavia enemmän, ja turhan yksinkertaisia ja samasta puusta kaikki. Ketä helvetti on onnistunut pysäyttämään jonkun epäillyn muuten ampumalla ilmaan??

Onko ketään muuten huomannut, että naiset näyttää todella samoilta? Aina samasta muotista tehty jokaikinen. Tai ainakin mun mielestäni.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Ei tätä kyllä ole mitään järkeä pelata kuulusteluja vain läpi rämpyttäen. Pelissähän fiilis nimenomaan tulee siitä, kun aktiivisen ajattelutyön tuloksena saa epäillyn kiinni valheesta ja pystyy todistamaan tämän. Seikkailupelityyppisesti LA Noiren vahvuus ei ole varsinaisesti se gameplay, mitä ruudulla tapahtuu, vaan ajattelutyö, jota pelaaja suorittaa tutkaillessaan muistiinpanojaan ja punoessaan lankoja yhteen. Vaikeita nuo kuulustelut ovat ja täydellisesti tuskin kukaan vetää niitä ensi-istumalta läpi, mutta jos kokonaan niiden suhteen luovuttaa, niin yhtä hyvin voi viedä pelin takaisin kauppaan. Toki peli etenee, vaikka kuulusteluissa feilaa, mutta ei siinä vain ole mitään fiilistä, jos ei edes yritä miettiä.

EDIT. Ohjekirjassa on vähän vinkkiä kuulusteluihin. Kannattaa tsekata, vaikkei niillä kuuhun mennäkään.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

ettei pelissä tuolla "LIE"- vaihtarilla tee mitään. Sitä ei paineta KOSKAAN. Aina doubtia/truth.
Mielenkiintoista. Itellä ainakin "lie"-vaihtoehto kovassa käytössä ja ihan hyvin on tullut noita tehtäviä missä on kaikki kysymykset oikein. Pelataanko me samaa peliä?

Kuka helvetti on onnistunut pysäyttämään jonkun epäillyn muuten ampumalla ilmaan??
Joo.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Mielenkiintoista. Itellä ainakin "lie"-vaihtoehto kovassa käytössä ja ihan hyvin on tullut noita tehtäviä missä on kaikki kysymykset oikein. Pelataanko me samaa peliä?

Niinkuin joku kirjoitti edellä, ainakin tähän 7/21 mennessä, alkaa tuon valitsemana sellainen räyhääminen, ettei paremmasta väliä. Joku ihan patavarma kusetus, jonka saa todisteen avulla kiinni, onnistuu. Ei mikään kysymys-tilanteessa, vaikka olisikin "oikea" vastaus.

Olisit nyt kertonut miten tuo onnistuu. Edelleen mun mielestä peliin ollaan laitettu, että mikä henkilö kuolee (street caset) sitä ammuttaessa jahdin aikana, ja mikä selviytyy. Tuleeko joku hint, että paina näppäintä, ja ampuu millinsuorasti ylös? Kuten yleensä muutenkin toimiminen on näin suoraviivaista, ja käsikirjoitettua.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Olisit nyt kertonut miten tuo onnistuu.

Silloin kun tilanne on mahdollista hoitaa rauhanomaisesti - ja näin ei suinkaan aina ole - tähdätessä rosvoa ilmestyy sen tähtäyspisteen ympärille sellainen pieni mittari. Jos sen saa täyteen kadottamatta näköyhteyttä rosvoon, niin sitten homma on paketissa.

Ja tohon kuulusteluun liittyen vielä; noinhan sen pitääkin mennä. Jos on todisteet, niin syytetään valehtelusta ja esitetään asiaankuuluvat todisteet. Jos niitä ei ole, niin sitten vaan epäillään.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Valheesta syyttäminen pitää aina backupata todisteella. Se ei siis ole "musta tuntuu että toi valehtelee" -valinta, vaan tuossa tapauksessa käytetään doubtia.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Hieman huvittavaa tuossa varoituslaukauksen ampumisessa on se, että manuaalisesti saa aseellaan ampua vaikka kuinka monta kertaa ns. varoituslaukauksia. Pakenija ei reagoi mitenkään, vaikka Phelps ampuisi tätä alle metrin päähän jaloista. Ilmaan ammutun laukauksen jälkeen pakenija sitten kuitenkin pysähtyy.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Mielenkiintoista, että noinkin paljon on ollut vaikeuksia kuulusteluissa. Minusta taas tuntui siltä, että alkupään kuulustelut ovat olleet jotenkin poikkeuksellisen selviä. Valehtelua ja salailua on alleviivattu jopa hieman liikaakin, kun porukka pälyilee ympäriinsä ja ei ole pysyä nahoissaan. Todenpuhujat sitten tapittavat Phelpsiä silmiin ja puhuvat takeltelematta.

Ja kuten tuossa jo aikaisemmin mainittiinkin, valehtelusta kannattaa reippaasti syyttää, jos plakkarista löytyy todisteet tukemaan väitettä. Muuten vaan epäillään tai kiitellään totuuden puhumisesta.

Hieno peli on ollut parin ekan keissin jälkeen. Katsotaan nyt miten tämä jaksaa kantaa toiselle ja kolmannelle levylle.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Ei tätä kyllä ole mitään järkeä pelata kuulusteluja vain läpi rämpyttäen. Pelissähän fiilis nimenomaan tulee siitä, kun aktiivisen ajattelutyön tuloksena saa epäillyn kiinni valheesta ja pystyy todistamaan tämän. Seikkailupelityyppisesti LA Noiren vahvuus ei ole varsinaisesti se gameplay, mitä ruudulla tapahtuu, vaan ajattelutyö, jota pelaaja suorittaa tutkaillessaan muistiinpanojaan ja punoessaan lankoja yhteen. Vaikeita nuo kuulustelut ovat ja täydellisesti tuskin kukaan vetää niitä ensi-istumalta läpi, mutta jos kokonaan niiden suhteen luovuttaa, niin yhtä hyvin voi viedä pelin takaisin kauppaan. Toki peli etenee, vaikka kuulusteluissa feilaa, mutta ei siinä vain ole mitään fiilistä, jos ei edes yritä miettiä.

Siinäpä se, se "ajattelutyö". Minun englanninkielentaitoni ei tahdo riittää sen suorittamiseen edes vaikka on tekstitys päällä. Lisäksi tekstitysten tuijottaminen on aina pois naamavärkin tuijottamisesta, joten ongelma on ekspotentiaalinen. Toki olisin halunnut ymmärtää, mistä on kyse, mutta kun en ymmärrä. Tänään pelatessani oli ihan sama ongelma: yritin taas arvata oikein, mutta pieleen meni joka kerta, kun en osaa riittävän hyvin englantia. (Vaikka arvosana oli lukiossa 8.) Suurin onkku tulee siinä, että kun valitsen, että tuo nyt valehtelee, niin sitten joudun TODISTAMAAN sen. Eri vaihtoehtoja on niin paljon, että en enää siinä tilanteessa muista niitä, mitkä liittyivät juuri tiettyyn tutkittavaan. Sitten on vedettävä todiste hatusta ja pieleenhän se menee.

Lisäyksenä vielä arviooni, joka unohtui edellisestä, kerron, että ainakin minulla pääpelihahmo tahtoo jatkuvasti takertua seiniin. Onko tämä ongelma muillakin?
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Suurin onkku tulee siinä, että kun valitsen, että tuo nyt valehtelee, niin sitten joudun TODISTAMAAN sen. Eri vaihtoehtoja on niin paljon, että en enää siinä tilanteessa muista niitä, mitkä liittyivät juuri tiettyyn tutkittavaan. [/FONT]

Allekirjoituksestasi arvaan että sulla vois olla ainakin iän puolesta kokemusta Sierran, Lucasfilmin ja etenkin Delphinen seikkailupeleistä. Kynä ja paperi olivat kovia sanoja näissä, ja niin ovat nytkin.

Laita suomeksi paperille, mitä löytyi mistäkin. Ei tää kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole, vaan ihan videopeli.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Siinäpä se, se "ajattelutyö". Minun englanninkielentaitoni ei tahdo riittää sen suorittamiseen edes vaikka on tekstitys päällä.

Mutta eihän se kuitenkaan pelin vika ole, jos et englantia hyvin ymmärrä?

Itselläni on ollut myös vaikeuksia, noissa kuulusteluissa. En vaan osaa lukea ihmisten kasvoja kovinkaan hyvin.
Aika ärsyttävää muuten, että kun mokaa, jonkun kysymyksen, niin sitä ei voi millään tavalla korjata, vaikkapa tekemällä uusi kuulustelu myöhemmin.
Kyllä oikeatkin poliisit kuulustelevat useita kertoja ja samastakin aiheesta, jos kyseessä on niinkin vakava rikos kuin murha. Ymmärään toki, että jos tämmönen mahdollisuus olisi niin peli olisi kai turhan helppo.

Silti loistava peli kyseessä. Pitkästä aikaan, kun käytin koko viikonlopun vain pelaamiseen.:)
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Kannattanee sällin puhuessa keskittyä eniten puhetapaan ja muihin telleihin ja sitten logista (start) katsoa puheen varsinainen sisältö, jos se meni ohi.

Kysymyksistä voi myös perääntyä B:llä ja esittää ne uudestaan. Tai näin ohjekirjan mukaan, en ole ehtinyt kokeilla.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Kysymyksistä voi myös perääntyä B:llä ja esittää ne uudestaan. Tai näin ohjekirjan mukaan, en ole ehtinyt kokeilla.
Tämä toimii ja syytökset valehtelusta saa peruttua ilman minkäänlaista rankaisua. Haastateltavia voi myös tarkkailla syytöksiä miettiessä painamalla oikeaa tattia ylös. Kannattaa erityisesti tarkkailla silmiä ja katsekontaktin välttelemistä. Suun ja kurkun liikkeet paljastavat myös usein rikollisen valehtelusta. Mitä psykopaatisempi tapaus sitä pienempiä nämä eleet ovat.

Toinen vinkki on aina suorittaa yksi tehtävä kerralla putkeen. Olen parina iltana jättänyt tyhmästi pelin poikki juuri ennen loppu kuulustelua. Aamulla jatkaessani taas peliä olen ollut täysin ulalla nimien ja tapahtumien määrästä. Yhteen tehtävään kannattaa aina keskittyä täysillä sen parin tunnin ajan mitä se kestää.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Toinen vinkki on aina suorittaa yksi tehtävä kerralla putkeen. Olen parina iltana jättänyt tyhmästi pelin poikki juuri ennen loppu kuulustelua. Aamulla jatkaessani taas peliä olen ollut täysin ulalla nimien ja tapahtumien määrästä. Yhteen tehtävään kannattaa aina keskittyä täysillä sen parin tunnin ajan mitä se kestää.

Tuo on varmasti erittäin toimiva vinkki. Saman huomasin nimittäin itsekin. Olin jättänyt tehtävän kesken edellisenä päivänä, joten peliä jatkaessa joutui aktivoimaan aivonystyröitään normaalia enemmän. Pääsee tuohon toki noinkin kärryille, mutta helpommalla pääsee, jos vettää aina keissin kokonaisuudessaan läpi.

Itse olen aika yllättynyt siitä, että porukalla on ollut noinkin paljon vaikeuksia kuulustelujen kanssa. Silloin se ei toki yllätä, jos omat kielitaidot laittavat kapuloita rattaisiin. Tälläisissä peleissä keskustelut/kuulustelut ovat kuitenkin jotakuinkin kaikki kaikessa. Toki ahkera todisteiden etsiminen auttaa sekin huomattavasti asiaa. Tähän mennessä ei ole juurikaan tullut valittua väärin. Toki jossain kuulusteluissa on tullut valittua joku yksittäinen vaihtoehto, mutta ei sen kummempaa. Joku tehtävä tuli vedettyä täysin virheettömästikin läpi. Asiaan saattaa toki vaikuttaa sekin, että olen tällä hetkellä vasta murharyhmän tehtävien alussa. Eiköhän se homma tuosta vielä hankalammaksi muutu.

Tähän asti peli on ollut omaan makuun todella nautittavaa menoa. Jotain tämäntyyppistä olen kaipaillut pidemmän aikaa. Aivan kuten stammy tuossa sanoi, niin tämä kannattaa ottaa enemmänkin seikkalupelinä, jossa on tarjolla tutkittavaksi huomattavasti normaalia laajempi maailma. Suurena Mad Menin fanina on ollut ilo bongailla tuttuja näyttelijöitä hahmokaartin parista. Noita on tullut itselleni yllättävänkin paljon vastaan. Muitakin tuttuja tv-maailman kasvoja olen bongaillut. Onkin ihan kohtuuullisen hauskaa puuhaa koittaa muistella, että missä yhteydessä jotkut tietyt kavot on aikaisemmin nähnyt. Koukkuun olen selkeästi jäänyt ja tänään täytyy taas duunin jälkeen kiiruhtaa jatkamaan tarinaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Itselleni vaikeuksia kuulusteluissa tuotti alussa nimenomaan tuo doubt/lie-akseli ennen kuin ymmärsin että valheesta syyttämiseen tarvitaan aina todisteita.
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Toki ahkera todisteiden etsiminen auttaa sekin huomattavasti asiaa.
Tämä on mielestäni jopa kuulustelua tärkeämpää. En nyt puhu pelkkien todisteiden keräämisestä vaan ihan yleisestä jutun tutkimisesta. Kannattaa todella paneutua käsillä olevaan tehtävään. Opetella muistamaan henkilöt, niiden taustat ja motiivit. Monesti olen myös tehnyt epäillyistä johtopäätöksiä heidän asuintilojensa perusteella. Sellainen tehtävään "sisäänpääsy" on yleinsä minulla se avain voittoon. Tehtävät on kasattu kokoon yllättävänkin uskottavasti ottaen huomioon kuinka paljon niissä on toisiinsa liittyviä lankoja.

Kuulusteluissa menestymiseen liittyy myös paljolti edessä olevan näyttelijä taidot. Osaa epäillyistä on pirullisen vaikea tulkita ja usein vain ne pienimmät eleet paljastavatkin nämä valheesta. Jos epäilyllä on aiempaa rikollista taustaa on tätä todennäköisesti vaikeampi tulkita. Olen itsekkin pasittanut perusteellisen tutkimuksen päätteeksi syyttömän telkien taakse tulkitessani epäiltyä väärin...
 
Ylös Bottom