Vastaus: L.A. Noire [X360]
Olen vasta toisen levyn alussa ja muuta ei voi vielä sanoa kuin että puu-uuduttaa. Tämä genre ei kai ole minulle niin sopiva. Sama kaava: mene rikospaikalle, etsi todisteet, saa osoite seuraavaan paikkaan, mene sinne, kolua taas todisteita, kuulustele (ja pieleen menee kysymysten kanssa) ja lopuksi joko pikku jahti tai hahmo mustaan maijaan, huh huh. Näitä murhattuja naishahmoja tulee koko ajan, niin että tuntuu kuin peli toistaisi itseään. Tämä voi ehkä muuttua myöhemmin, mutta tällä hetkellä kyllästyttää (huokaus). Samalla tulee ikävä GTA IV:n navigaattoria, kun koko ajan saa mennä kartalle katsomaan, ollaanko nyt oikealla reitillä. Onneksi kaverin voi laittaa ajamaan.
Ihan alusssa oli muuten kumma kohta, kun vielä sinivuokkona piti kuulustella jotain tyyppiä. En meinannut millään saada hommaa läpi, kun vaatimukset oli niin kovat, ja pomo raivosi mut aina takaisin sinne kuulustelukoppiin. Siinä sitä sitten toisteltiin ja periaatteella, arvaa nyt tota vaihtoehtoa, ja ottamalla tekstitys käyttöön lopulta onnistuttiin, jotta kun ymmärsi edes vähän mitä puhuttiin siitä oli apuva. Nyt sitten myöhemmin on ollut melkein sama, minkä vaihtoehdon valitsee, homma viedään aina jonkinlaiseen päätökseen. Olenkin tykästynyt vihreän napin vaihtoehtoon. Saanpahan edes yhden vaihtoehdon usein oikein.
Aikakauden tunnelma ei kyllä välity mulle asti. En tiedä mistä johtuu. Ehkä se johtuu siitä, että pelissä mennään suoraan tehtävästä toiseen. Kertaakaan en ole ollut yksin, vaan aina tulee kaveri mukaan. Niinpä en ole ajellut vapaasti. Musiikkikin on jotenkin tavanomaista. Lisäksi tulee väkisinkin mieleen Kummisetä I-peli. Eikä vähintään siksi, että tässäkin pelissä ajomalli on sangen arcademainen. Ei se nyt niin huono ole kuin em. pelissä, mutta jos GTA:han vertaa, niin vähintään GTA3 tai Vice City -tasoa. Orgaanisuutta ajomallista ei löydy.
Näitä kuumenemis/jäätymisongelmia ei minulla ole esiintynyt, paitsi että ihan pelin alussa animaatio nyki pahasti hetken, mutta sen jälkeen kaikki on toiminut. Asensin pelin Eliteni kovalevylle heti alkajaiseksi, mutta varmaan tuo olisi pelittänyt ilmankin sitä toimenpidettä.
Grafiikka ei ole minusta mitenkään erityisen mainittavanarvoista. Se on hyvää, mutta niin on monessa muussakin pelissä. Itse asiassa tuntuu siltä, että esim. Red Dead Redemption näytti monessakin kohtaa paremmalta. Ei tämä näytä yleisesti ottaen paljonkaan paremmalta kuin GTA IV, mutta pop uppia en muista havainneeni. Tosin sitä on vaikea testata, kun liikenne on sitä mitä on. Tulee törmättyä ennen kuin huippuvauhti on saavutettu, koska ajomalli on omituinen: auto kyllä kääntyy hyvin fysiikanlakeja rikkoen, mutta pitää ikävän viiveen kun lähdetään kääntämään takaisin.
Kasvoanimaation saralla peli tarjoaa sellaista, jota en ennen ole nähnyt. Hahmojen kasvojen ilmeet ovat niin monipuoliset ja aidot, että täydestä menee. Uusi kameratekniikka todella nostaa rimaa ylemmäs siinä, miten tunteita voi välittää videopelissä pelihahmojen kasvojen avulla.
On vielä huomattava, että arvioni tässä vaiheessa vaikuttaa synkältä, koska en katso näitä ketjussa edellä mainittuja TV-sarjoja, enkä ole edes lukenut dekkareita 25 vuoteen. Olen enemmän GTA:n ystävä.
Vaan mistäs sitä tietää, jos nyt jaksan jatkaa näitä rikostutkijan hommia...