Riverdale
Tämä on kyllä täysin väärä aihe sillä tämä ei ole laatusarja vaan typerin sarja mitä olen koskaan nähnyt.
Pretty little liarsin jälkeen olin varma ettei mikään voi ylittää sitä, mutta sitten tuli riverdale ja ylitti sen riman ihan heittämällä.
En aio laittaa mitään spoilereihin sillä kenenkään ei tulisi koskaan, ikinä, milloinkaan käyttää omaa arvokasta aikaansa tämän katsomiseen.
Mä myös kirjoitan tätä sitä mukaa kun asioita tulee mieleen joten asiat saattaa poukkoilla miten sattuu, mutta mun tekstissä on silti enemmän järkeä mitä sarjan käsikirjoituksessa.
Tämä on siis teinidraama, vaikka jo ekalla kaudella kaikki näyttelijät taisi olla yli 20 vuotiaita, mutta mitäs pienistä.
Pääosassa on Betty, Cheryl, Jughead, Archie, Toni, Veronica, Kevin ja Reggie jotka on ihan perus *köh* 16 vuotiaita koululaisia.
Alku on ihan lupaava sillä meillä on heti murhamysteeri kun Cherylin veli löytyy kuolleena, Archiella on suhde musiikin opettajansa kanssa, Betty himoitsee Archieta ja...itseasiassa tässä oli jo ekat merkit tulevasta.
Joo se oli Cherylin isä joka tappoi oman poikansa ja kiinni jäätyään hirtti itsensä vaikka sarja tekee aika selväksi, että se oli Cherylin äiti joka tappoi miehensä vaikka sitä ei koskaan selvästi sanota.
Seuraavalla kaudella se onkin sitten Bettyn isä joka on sarjamurhaaja. Olkoonkin, että vielä ekalla kaudella se oli täysin normaali ja rakastava perheen isä.
Myös Bettyllä on ns. sarjamurhaaja geeni ja ns.pimeä puoli josta nähdään vilaus kun se huumaa yhden futis joukkoeen tyypin ja kuulustelee sitä koska ne pitää kirjaa ja antaa pisteitä toisilleen siitä kuinka monen mimmin kanssa ne on paneskelleet.
Ai niin. Tämä kuulustelu tapahtuu uima altaalla samalla kun Bettyllä on seksikäs alusasu päällä ja se melkein hukuttaa sen tyypin.
You know. Your basic high school stuff.
Tuon jälkeen koko homma oikeastaan unohdetaan, mutta mitä väliä sillä meillä on uusi uhka. Hiram Lodge joka on veronican isä ja ihan oikea mafioso.
Sarjan edetessä se tekee vaikka mitä paskaa ja kaikki tietää sen, mutta jotenkin se ihan oikeasti ja laillisesti pääsee pormestariksi ja se myös rakennuttaa vankilan kaupunkiin joka kuulemma tuo paljon työpaikkoja.
Oikeasti sen vankilan alla on palladium suoni jota se haluaa kaivaa.
Lisäksi pormestarina se oikeastaan tuhoaa koko riverdalen kaupungin ja jostain syystä kukaan ei tee mitään vaikka rikollisuus loistaa vapaana ja syy tälle oli Hiramin toinen projekti jossa se rakentaa uuden ja kalliin asuinalueen ja koittaa saada toimillaan kaikki muuttamaan sinne.
Kunnes selviää, että koko projekti oli kusetus jossa se hankki sijoittajia eikä koko asuinaluetta ole edes olemassa.
Joten miksi se toimillaan tuhosi koko kaupungin? Sitä ei koskaan kerrota,
Mutta ei siinä vielä mitään sillä kun nämä meidän rohkeat teinit aikuisena (joo sarjassa hypätään vuosia eteenpäin, mutta kaikki näyttää samalta) potkii Hiramin pois niin se asentaa vielä pommin Archien sängyn alle ja se räjähtää kun Archie ja Betty on nuoleskelemassa toisiaan.
Haa verta, räjähdyksiä ja suolenpätkiä. Fuck yes.
No ei tietenkään, mitä sä oikein odotit. Todellisuus repeää kahtia ja nyt meillä toinen aikajana jossa onkin rivervale joka on kuin riverdale, mutta synkempi.
Siellä sitten ollaan muutama jakso joka on kuin venytetty halloween spesiaali simpsoneissa, mutta samalla riverdalen puolelle pääsi myös tyyppi joka on kuolematon, koska se myi aikoinaan sielunsa saatanalle ja nyt se haluaa rakennuttaa rautatien jonka avulla se saa junan tuonpuoleisesta saapumaan riverdaleen ja demonit ja muut valtaa maailman.
Onneksi meillä on Agatha joka on aika söpö mimmi, mutta myös enkeli ja lisättiin porukkaan jossain vaiheessa. Who fucking cares at this point.
Agatha osaa manipuloida aikaa ja kaikki muutkin sai supervoimat siinä pommi räjähdyksessä.
Archie on nyt kirjaimellinen supermies ja sillä on jopa oma kryptoniitti, palladium.
Jughead kuulee ihmisten ajatukset ja lopulta osaa myös avata portaalin sinne rivervalen puolelle.
Betty näkee vihamielisten ihmisten ympärillä auran kuten Alex life is strange true colorsissa.
Veronica pystyy myrkyttämään toisen suudelmalla ja Cheryl on jeesus joka pystyy herättämään kuolleet henkiin.
Mä oikeasti toivon, että se olis vaan mun humalainen mieli joka keksii kaiken just nyt, mutta ei.
No kaikki kuitenkin toimii yhdessä joten ne saa sen tyypin ovelasti menneisyyteen jolloin itse saatana vie sen takaisin helvettiin ja homma oli siinä.
No ei tietenkään sillä vielä lopussa se tekee jonkun loitsun joka aiheuttaa sen, että pian meteori iskee riverdaleen, mutta kukaan riverdalen ulkopuolella ei tiedä tuosta ja mystinen seinä myös estää kaikkia poistumasta ja lopulta se meteori iskee ja sarja loppuu siihen.
No oikeasti ei sillä nyt ollaan jossain 50 luvulla ja meidän tässä vaiheessa 30 vuotiaat näyttelijät on taas teinejä.
Hei mähän sanoin, että Agatha on enkeli joka hallitsee aikaa. It makes sense, right....right?!
Kaikista ironisinta on se, että tuo viimeinen kausi on jopa ok, ehkä jopa hyvä sillä se on aika perus draamaa.
Toki siinäkin on yks tyyppi joka tappaa pari muuta ja sarja tekee aika selväksi kenen asialla se oli, mutta sitä ei suoraan kerrota ja koska kyseessä on riverdale niin kuka oikeasti tietää, mutta muuten tuo kausi oli parasta koko sarjassa.
Mä unohdin myös mainita kuinka yks kausi keskittyi roolipelin ympärillä toimivaan kulttiin ja sen roolipelin on alunperin kehittäneet nunnat hoitokeinona mukamas päästään vialla oleville ja ne myös testasi niillä Hiramin huumeita.
Bettyn äiti liittyi kulttiin ja kovin koitti värvätä myös Bettyn siihen, kunnes myöhemmin käy ilmi, että se olikin undercover hommissa FBI:lle ja se kultin johtaja keräsi jäseniltä elimiä joita se myi ja myös piti vaimonsa hengissä. Vaimon joka esiintyi teininä samassa koulussa missä muutkin oli.
Lisäksi Bettyn velipuoli oli myös FBI agentti sekä myös sarjamurhaaja (yllätys) joka tappoi vaan rikollisia.
Mä oikeasti varmaan unohdin vieläkin jotain.
Siis aivan uskomatonta paskaa, mutta mä olen jääräpää joka koittaa katsoa kaiken loppuun kun sen aloitan, varsinkin jos sarjaa on katsonut vaikka kaks kautta.
Älkää ikinä, koskaan, milloinkaan aloittako tätä.
Ruohon kasvaminen on laadukkaampaa viihdettä mitä tämä.