Kolmas jakso on kyllä jotain sellaista mitä ei ole pitkään aikaan todistanut. Yhdellä otolla, se kaikki. Ei voi kuin ihmetellä.
Onhan tietysti sarjan kuvaus- ja äänitysteknisetkin asiat vaikuttavia, sen yhden oton kautta siis varsinkin, mutta tuossa kolmannessa jaksossa kaikki huomio on näyttelijöissä. Mielestäni ihan älytön suoritus.
Harvoin tulee nykyään isompia himoja katsoa Making of -materiaalia mutta nyt oli pakko tarkistaa että miten sarjaa oli tehty. Eräs autokohtaus varsinkin mietitytti ja vastaus oli jotain ihan muuta mitä arvailin. Drone-kohdat toki arvasin että oli "vain" jonkinlaisella pikakiinnityksellä droneen ja irti. "Ikkunan läpi" menevä kamera on ilmeisesti joitain ihmetyttänyt mutta itselle se oli ainakin tylsin ja tavallaan arkisin sekä itsestäänselvin, kun tietenkään siinä ei oikeasti mitään ikkunaa ollut vaan se oli digi-ikkuna.
Sarjan kautta taas tajusi tai muisti, että kuinka paljon tekninen puoli on kehittynyt ja mahdollistanut elokuvien ja sarjojen tekemistä. Periaatteessa kaiken olisi voinut tehdä todella pienellä budjetillakin kun taas joskus pelkkä ilmakuvaus olisi vaatinut helikopterin, saati sitten kaikki ajokohtaukset, jotka nykyään voi tehdä vain GoPro:n kiinnikkeillä tms.
Itse olen
Typhoon H:lla lentänyt ja kuvaillut aiemmassa työpaikassani ja muistaakseni jo siitä sai tuon kameraosan irti ns. gimball-kameraksi jos olisi halunnut. Ei siis varmasti millään lailla lähelläkään sarjassa käytettävää dronea mutta silti huikeaa mitä kaikkea nykyään voi kuluttajalaitteillakin tehdä, varsinkin jos on yhtään luovuutta. Samoin siellä oli mm. mikkimiehiä kuvissa näkyvillä ja nämä oli myöhemmin poistettu editissä, aivan kuten arvasinkin, sillä tuollaisessa tunnin vedossa ei mitenkään voida välttää "mikki kuvissa"-kohtia, saati sitä, että joskus mikkimiehen vain on oltava kuvissa tietoisesti ja tämä sitten vain poistetaan editissä. Itse olen tätäkin tehnyt eikä ole edes iso homma, varsinkaan jos kuva on yhtään paikallaan, kuten Making of -videolla nähtävässä kohtauksessa. Eikä nykyohjelmissa ole liikkuvankaan kuvan kanssa ongelmaa kun ohjelma itse "träkkää" kuvan/pisteet kuvasta, kun joskus piti vielä tehdä paljon enemmän manuaalista hommaa.
Jännä että tällainen draama-sarja saa miettimään sarjojen ja elokuvien tekopuolta näin paljon ja kaikki Hollywood-spektaakkelit ei (nykyään) yhtään.