Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Laatusarjat televisiossa ja muualla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaikee sanoo kun en oo sitä nähny, eikä mulla oo kristallipalloa. No sen voin sanoo että tuskin matkailevat enää. Tulee sieltä mitä vaan, niin aion kattoo. Ens kuussahan jo alkaa.
Aion toki itsekin katsoa, tuli mitä tuli.

Suomen Top Gearista vissiin toinen kausi menee tällä hetkellä. En oo innostunut yhtään kun siinä on se yks tyyppi.
Juu, en minäkään jaksa Strandbergia joka toisessa sarjassa.
 
Aloin katsomaan Netflixistä Wednesday sarjaa tossa ja melkein putkeenhan se meni.
Siis mitä hittoa, miksi en ole aikaisemmin alkanut katsomaan. Ehkä syy on siinä, etten ole mikään The Addams Family fani.
Jenna Ortega on loistava nimikkoroolissa ja ilman hänen rooli suoritusta tämä tuskin kantaisi.
Vähän lässähti loppupuolella, mutta kylllä menee sinne hyvien sarjojen puolelle.


 
AppleTV Severance tuli nyt läpi katsottua.. puuh, lupaava alku mutta typistyi mitään sanomattomaksi lillukanvarsien pyörittelyyn yksinkertaisen teeman ympärille.

Kun katselin noita erikoisefekti juttuja sarjan teossa niin tulipa taas tunne että isolla rahalla tehdään joku pitkä kamera ajo vaikka vaikutus kohtaukseen "0.1s ihan kiva kikkailu"..
 
Tulipa katsottua Silon (AppleTV+) ensimmäinen kausi.

Tosi hyvä sarja. Ihmisistä jotka ovat koko elämänsä asuneet Siilossa ja eivät ole koskaan nähneet mitään sen ulkopuolelta. Kun asiat eivät ole ihan sitä miltä näyttää niin sheriffi alkaa tutkimaan tapahtumia.

Todella kutkuttava jännäri vähän erilaisesta maailmasta. Vaikea kuvitella omalle kohdalle sarjan tapahtumia mitä sitä miettisi asioiden paljastuttua. Mutta hyvin jakso kantaa koko 10 jaksoa.

Ainoastaan se lopun twisti ? Oli aika hölmö. Oli alusta lähtien selvää miten asiat todellisuudessa ovat.

Vielä jäi kuitenkin salaisuuksia toiselle kaudelle joten katsotaan mitä se tarjoaa. Erinomainen sarja kyllä ja erinomaisia näyttelijöitä täynnä.
 
AppleTV Severance tuli nyt läpi katsottua.. puuh, lupaava alku mutta typistyi mitään sanomattomaksi lillukanvarsien pyörittelyyn yksinkertaisen teeman ympärille.

Kun katselin noita erikoisefekti juttuja sarjan teossa niin tulipa taas tunne että isolla rahalla tehdään joku pitkä kamera ajo vaikka vaikutus kohtaukseen "0.1s ihan kiva kikkailu"..
Severance on kyllä ristiriitainen sarja. Tavallaan erittäin mielenkiintoinen, varsinkin lähtökohta, mutta jokin siinä myös jatkuvasti tökkii. Ehkä se, että sarja ei tunnu realistiselta edes omassa kontekstissaan vaan kaikki on kuin unta. Ihmiset ja maailma on outoja, ja mysteereitä sekä outouksia tuntuu olevan vain sen vuoksi että on mysteerejä ja outouksia. Tulee pahasti Lost mieleen: siinäkin mysteerit ja outoudet vain lisääntyi, kunnes lopussa homma lässähti tylsimmistä tylsimpään loppuratkaisuun.

Missään, mitä se porukka siellä laitoksessa tekee, ei tunnu olevan mitään järkeä. Sitten vielä ne eri "heimot" tai jengit siellä. Sitten se, että koko systeemi tuntuu olevan jonkinlainen kultti tai uskonto, joka tuossa maailmassa on ihmisten tiedossa.

Vähän pelkään että Severancekaan ei saa hommaansa nätisti pakettiin mutta kyllä sitä ihan mielenkiinnolla katselee.

Kuvaushan siinä on hienoa, joten itse ainakin olen saanut ihan visuaalisesti sarjasta paljonkin. Ainakin silloin, kun se ei ole pelkkää mustaa, kuten niin monet nykysarjat tapaa olemaan.

Ainoastaan se lopun twisti ? Oli aika hölmö. Oli alusta lähtien selvää miten asiat todellisuudessa ovat.
Katso vaan se toinen kausi vielä. :D
 
... Ihmiset ja maailma on outoja, ja mysteereitä sekä outouksia tuntuu olevan vain sen vuoksi että on mysteerejä ja outouksia. Tulee pahasti Lost mieleen: siinäkin mysteerit ja outoudet vain lisääntyi, kunnes lopussa homma lässähti tylsimmistä tylsimpään loppuratkaisuun.

...

Kuvaushan siinä on hienoa, joten itse ainakin olen saanut ihan visuaalisesti sarjasta paljonkin. Ainakin silloin, kun se ei ole pelkkää mustaa, kuten niin monet nykysarjat tapaa olemaan.
Joo sepä se näissä monessa mysteeri sarjassa että eteneekö homma vai pyöritetäänkö katsojaa.. viimeisin kiinnostava oli From jossa siinäkin samaa vaivaa että tuleeko selitystä ikinä.. jos tulis niin eihän sarja voisi jatkua..

Kuvaus Severancessa oli siis ihan hienoa, tyyliteltyä jos sitä ylitummuutta/kontrastia ei ota huomioon.. mutta joku ylipitkä kamera-ajo menisi vähemmälläkin.. jos nyt oikein muistan niin noita on hinkattu tooosi pitkään ja rahalla..
 
Adolescence Netflix

Neliosainen minisarja, joka starttaa siitä että 13-vuotias poika pidätetään murhasta epäiltynä. Ja luonnollisesti perhe ei voi uskoa, että hyvin koulussa menestyvä viaton poika pystyisi moiseen veritekoon. Lisäksi poika kieltää tapahtumat viimeiseen asti isälleen ja isä toki tahtoo uskoa parasta pojastaan.

Se mikä tästä tekee vaikuttavan niin jokainen jakso on kuvattu yhdellä otoksella, ja aidosti kuvattu yhdellä otoksella, eli ei ole mitään editissä siirtymillä luotua. Jaksot on siis tunnin kuvaus siitä tapahtumahetkestä ilman minkäänlaisia takaumia tai hyppyjä eteenpäin. Jaksot näytetään myös aina vähän eri henkilön perspektiivistä.

Tämä oli parhain näytelty sarja mitä olen koskaan nähnyt. Varsinkin pojan isä tekee kyllä ihan saatanan kovan näyttelijäsuorituksen, jossa maskuliininen salihirmu alkaa murenemaan henkisesti pala palalta totuuden alkaessa valjeta.
 
Adolescence Netflix
Kolmas jakso on kyllä jotain sellaista mitä ei ole pitkään aikaan todistanut. Yhdellä otolla, se kaikki. Ei voi kuin ihmetellä.

Onhan tietysti sarjan kuvaus- ja äänitysteknisetkin asiat vaikuttavia, sen yhden oton kautta siis varsinkin, mutta tuossa kolmannessa jaksossa kaikki huomio on näyttelijöissä. Mielestäni ihan älytön suoritus.

Harvoin tulee nykyään isompia himoja katsoa Making of -materiaalia mutta nyt oli pakko tarkistaa että miten sarjaa oli tehty. Eräs autokohtaus varsinkin mietitytti ja vastaus oli jotain ihan muuta mitä arvailin. Drone-kohdat toki arvasin että oli "vain" jonkinlaisella pikakiinnityksellä droneen ja irti. "Ikkunan läpi" menevä kamera on ilmeisesti joitain ihmetyttänyt mutta itselle se oli ainakin tylsin ja tavallaan arkisin sekä itsestäänselvin, kun tietenkään siinä ei oikeasti mitään ikkunaa ollut vaan se oli digi-ikkuna.

Sarjan kautta taas tajusi tai muisti, että kuinka paljon tekninen puoli on kehittynyt ja mahdollistanut elokuvien ja sarjojen tekemistä. Periaatteessa kaiken olisi voinut tehdä todella pienellä budjetillakin kun taas joskus pelkkä ilmakuvaus olisi vaatinut helikopterin, saati sitten kaikki ajokohtaukset, jotka nykyään voi tehdä vain GoPro:n kiinnikkeillä tms.

Itse olen Typhoon H:lla lentänyt ja kuvaillut aiemmassa työpaikassani ja muistaakseni jo siitä sai tuon kameraosan irti ns. gimball-kameraksi jos olisi halunnut. Ei siis varmasti millään lailla lähelläkään sarjassa käytettävää dronea mutta silti huikeaa mitä kaikkea nykyään voi kuluttajalaitteillakin tehdä, varsinkin jos on yhtään luovuutta. Samoin siellä oli mm. mikkimiehiä kuvissa näkyvillä ja nämä oli myöhemmin poistettu editissä, aivan kuten arvasinkin, sillä tuollaisessa tunnin vedossa ei mitenkään voida välttää "mikki kuvissa"-kohtia, saati sitä, että joskus mikkimiehen vain on oltava kuvissa tietoisesti ja tämä sitten vain poistetaan editissä. Itse olen tätäkin tehnyt eikä ole edes iso homma, varsinkaan jos kuva on yhtään paikallaan, kuten Making of -videolla nähtävässä kohtauksessa. Eikä nykyohjelmissa ole liikkuvankaan kuvan kanssa ongelmaa kun ohjelma itse "träkkää" kuvan/pisteet kuvasta, kun joskus piti vielä tehdä paljon enemmän manuaalista hommaa.

Jännä että tällainen draama-sarja saa miettimään sarjojen ja elokuvien tekopuolta näin paljon ja kaikki Hollywood-spektaakkelit ei (nykyään) yhtään.
 
Ylös Bottom