Lainatun viestin kirjoitti alkujaan avanto
Jos oikein muistan (jos joku vielä jostain pystyy kaivamaan linkin aiheesta, en juuri tähän hätään mitään löytänyt) Suomen koulutuksen taso valittiin juuri maapallon parhaimmaksi, eli siis ei ne tulokset todellakaan huonoja ole.
Minä puhun jatko-opiskelusta ja niin puhuu Sailaksen työryhmän raporttikin. Tutkimus Suomen koulutuksen tasosta koski peruskoulua ja lukiota.
Pieni panostus opiskelijoiden paineiden lievittämiseen palkitaan kyllä varmasti tulevaisuudessa, jopa taloudellisesti. Jos on varaa kaiken näköisiin kikkailuihin (mm. UMTS-sekoilut, rahojen yltiöpäinen tuhlaaminen sotakalustoon; esim. helikopteri ostot) luulisi olevan rahaa siihen tärkeimpään, kansaan.
Mihin muuhun kuin mutuun perustat ensimmäisen lauseen väitteesi?
On aikamoista yksinkertaistamista ja populismia pistää asioita tuolla tapaan vastakkain. Maanpuolustus on välttämätöntä ja Suomen puolustusmenot ovat pienet. Myöskin vertaus Sonera-töppäilyihin ontuu pahasti. Suuri moka tehtiin, mutta tavoitteenahan oli saada omansa myöhemmin takaisin, jotta valtiolla olisi enemmän rahaa käytettävissä.
Mihin perustat väitteesi tosta, että "huonojen perheiden" lasten määrä on vähentynyt kouluissa? Ja mistä? Lukioista? Amiksista? Kauppiksista? Korkeakouluista? Mistä? Lainapohjainen opintotuki varmasti parantaa tasa-arvoisuutta, eikö?
Perustan väitteeni siihen, että vanhempien tulot ja koulutustaso korreloivat lapsien todennäköisyyteen opiskella korkeakoulussa. Korrelaatio on kasvanut 90-luvulla. Opintotuki ei siis käytännössä ole tehnyt opiskelusta tasa-arvoisempaa.
Mielestäni valtion antamasta "ilmaisesta" opintotuesta ei missään nimessä saa luopua. Jos itse olet valmis siitä luopumaan, voin antaa tilinumeroni.
Joku ne opiskelut tosiaan aina maksaa, vaikka opiskelijalle raha on ilmaista. Jos katsoo Sailaksen esitystä kokonaisuudessaan, huomaa, että se sisältää myös merkittävän verojen alennuksen. Sehän näkyy heti tilipussissa ja mahdollistaa sen velan takaisinmaksua. Lisäksi nopeammin valmistuva opiskelija ehtii tienata useamman vuoden.
Lisää hiostusta? Ensi vuonna meidän lukiossa on 75 minuutin tunnit, hyvä juttu? Jos jo 45 minuutin tunneilla tuntee monesti olonsa epämukavaksi, voitaisiin sanoa 75 minuutin olevan täysi helvetti. Opiskelua enemmän, oppimistä vähemmän.
Opetustahan voi aina parantaa laadullisesti, mutta itse konkreettista opiskelu tapahtumaa on parannettava. Ryhmiä pienennettävä yms. Mutta tämä on sitten jo täysin toinen asia.
Minä en puhu lukiosta. Lukio-opetus on tehokasta. Korkeakouluopetus ei ole. Opetuskuukausia on liian vähän, samoin opetustunteja viikossa ja kurssien jakaminen liian pitkille aikaväleille intensiivijaksojen sijaan on sekin tehotonta. Myös opettajien pedagogiset taidot ovat usein heikot. Lisäksi opintojen ohjaus on vajavaista.
Ja se on huono juttu? "Hitaasti hyvää tulee", eikö?
Ja vielä tosta lainaus systeemistä sen verran, että voihan sitä lainaa nyttenkin ottaa.
Hitaasti ei tule hyvä, kun opiskelutulokset eivät siitä parane ja homma maksaa. Ihan kivaahan se kyllä on.
Opintolainaa ei nyt oteta, koska sitä ei tarvitse ottaa.
Kannattaa tosiaan muistaa, että Sailaksen työryhmän raportin tarkoituksena on hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden turvaaminen. Raportin toimenpide-ehdotuksia pitää tarkastella niiden kokonaisvaikutuksen mukaan.